Criterii de definire şi structurare
Perioadele
de vârstă în care tabloul psihocomportamental este relativ
asemănător la toţi copiii, au fost denumite stadii ale
dezvoltării. Acestea se succed unele după altele.
Stadialitatea
este prezentă atât în abordarea genetică (longitudinală) a
vieţii psihice (a personalităţii cognitive, afective,
social-morale), situaţie în care vorbim despre stadii genetice,
cât şi în perspectiva transversală, atunci când se urmăreşte
unitatea diverselor aspecte ale vieţii psihice într-o etapă anume.
În acest din urmă caz vorbim despre stadii de vârstă.
Stadiul
de vârstă nu este şi nici nu se suprapune cu stadiile genetice ale
diverselor procese psihice.
Definirea
celor două categorii de stadii: genetice şi de vârstă se face în
baza unor modalităţi diferite.
Stadiul
genetic vizează reuniunea unui ansamblu de condiţii, stadiul
de vârstă exprimă caracteristici generate de anumite
dominanţe.
Principalele
condiţii sunt:
- de ordine – se exprimă prin succesiunea dintre caracteristicile anterioare şi cele care urmează;
- de structura specifică;
- de pregătire, saturaţie şi integrare a caracteristicilor psihice, ale stadiului respectiv, ceea ce-i conferă un specific anume
Pentru
precizarea stadiilor, psihologia românească (Ursula Şchiopu, Emil
Verza) propune 3 criterii:
1.
Tipul fundamental de activitate: joc, învăţare, muncă;
exprimă orientarea şi structurarea energiei psihice pentru
asimilarea de cunoştinţe, pentru formarea, exersarea
sensibilităţii, a deprinderilor, a abilităţilor care vor fi
integrate în însuşiri de personalitate.
Activitatea
dominantă este considerată aceea care are cele mai mari implicaţii
formative în planul dezvoltării psihice.
Este,
totodată, activitatea cu cea mai mare frecvenţă, cu cea mai mare
pondere în sfera preocupărilor curente.
Tipuri
de activitate dominantă (perioade):
- sugarului – manipularea de obiecte. În funcţie de volumul, diversitatea manipulării obiectelor, copilul ajunge la un anume nivel al dezvoltării senzorialităţii, motricităţii, sau, în perspectiva lui J.Piaget, al inteligenţei senzoriomotorii.
- antepreşcolară (1-3 ani) – automişcarea şi jocul simplu;
- preşcolară - jocul simbolic şi jocul cu reguli;
- vârsta şcolară mică – învăţarea elementară, tip pe care sunt centrate toate celelalte forme de învăţare;
- vârsta şcolară mijlocie (10-14 ani) – învăţarea organizată, sistematică;
- vârsta şcolară mare / adolescenţa (14 – 20-22 ani) – învăţarea complexă, polimorfă;
- vârsta postadolescenţei – învăţarea complexă fuzionează cu modalităţi de specializare (calificare) profesională;
- vârsta tinereţii – are caracteristic fie integrarea iniţială profesională, fie munca;
- vârsta adultului – munca şi creaţia; ambele ajung la apogeu;
- vârsta bătrâneţii – activităţi preferenţiale, de autoservire.
2.
Tipul de relaţii. Cum ponderea relaţiilor sociale este mult mai
prezentă decât cea a relaţiilor obiectuale (maşină, casetofon
etc.), acest criteriu cunoaşte o reformulare recentă înscrisă
în zona comunicării.
Astfel,
acest criteriu este considerat a fi nivelul comunicării cu
ambianţa.
Pentru
perioadele timpurii ale dezvoltării psihice, comunicarea nonverbală
are un mare rol.
3.
Originea tensiunii psihice dominante. În permanenţă există o
tensiune interioară ce apare ca un conflict ce generează anumite
caracteristici. Exemplu:
- conflictul între cerinţele externe, intre solicitări şi posibilităţi subiective de satisfacere. Astfel de solicitări pot fi: regim de lucru, conţinuturi de învăţare;
- opoziţia dintre posibilităţi, resurse subiective (dorinţe, aspiraţii, capacităţi) şi potenţialul societăţii de a le satisface;
- opoziţia dintre structurile psihice vechi şi cele noi (deprinderi, interese, sentimente, componente caracteriale).
Calea
de micşorare a distanţelor dintre elementele psihice aflate în
opoziţie este dată de tendinţa firească, naturală spre echilibru
şi complementar. Această tendinţă se instituie şi acţionează
atunci când subiectul este preocupat de împlinirea unor obiective
concrete care dau sens vieţii.
Echilibrul
în plan afectiv conduce la satisfacţie, bucurie, stimulare tonică
iar cel intelectual, la capacitate de proiectare a unor noi
obiective.
4.2. Etape, cicluri, stadii de dezvoltare psihică
La
baza acestor 3 criterii s-au stabilit 2 mari etape:
Etapa
I – prenatală.
Etapa
II – postnatală, de la naştere până la moarte. Această etapă
cuprinde 3 cicluri:
- Ciclul de creştere şi dezvoltare (de la 0 – 20-24 ani) cuprinde copilăria, pubertatea şi adolescenţa, fiecare cu substadiile corespunzătoare.
Copilăria
reprezintă etapa cea mai importantă pentru dezvoltarea ulterioară,
întrucât în această perioadă (0 – 10 ani) se formează cele
mai importante conduite ce asigură adaptarea, se elaborează
structurile cele mai reprezentative de tip intelectual, afectiv,
voliţional, se pun bazele viitoarei personalităţi.
În
acest ciclu se dobândesc toate achiziţiile energetice, fizice şi
psihologice ale fiinţei umane, se încheie construirea
personalităţii în ceea ce are fundamental.
Ciclul
respectiv are următoarele stadii:
- stadiul sugarului (0 – 1 an) cunoscut şi sub denumirea de stadiul inteligenţei senzorio-motorii (J.Piaget);
- stadiul antepreşcolarităţii (1 – 3 ani) sau cel al primei copilării. Se pun bazele autodeplasării şi ale însuşirii mecanismelor verbale;
- stadiul preşcolarităţii (3 – 6 ani) cunoscut ca „a II-a copilărie” sau „vârsta de aur”. Încep să se contureze mecanisme conştiente şi voluntare. Este „vârsta jocului”;
- stadiul micii şcolarităţi sau „a III-a copilărie” (6 – 10 ani). Se dobândesc instrumentele intelectuale fundamentale (scris, citit, calcul). Contribuie la dezvoltarea unor trebuinţe şi interese dobândite, interiorizate;
- stadiul preadolescenţei – are specific procesul de dezvoltare a eu-lui şi a conştiinţei de sine. Este perioadă de sensibilitate, de fragilitate psihică, aspecte care se prelungesc, adeseori şi în adolescenţă;
- stadiul adolescenţei (13-14 – 18-20 ani), orientarea expresă este spre identitatea de sine;
- stadiul postadolescenţei (18-20 – 24-25 ani) se consolidează toate achiziţiile fizice şi psihice. Este o perioadă marcată de prelungirea adaptării şi de maturizarea personalităţii.
- Ciclul adult sau maturizare (24-25 – 65 ani). Este denumit şi „vârsta a II-a”. Cuprinde substadiile:
- stadiul tinereţii (24-25 – 35 ani) – perioadă de maximă vitalitate, de manifestare plenară a funcţiilor şi caracteristicilor psihice;
- stadiul adult cu:
- vârsta adultă precoce (35 – 44 ani);
- vârsta adultă medie (45 – 54 ani);
- vârsta adultă prelungită (55 – 64ani).
Este
stadiul de maturizare a funcţiilor complexe (critică evaluativă,
de rezolvare şi creare de probleme). Este etapa de antrenare în
roluri, statute profesionale şi extraprofesionale, mediată de
necesitatea „învăţării permanente”.
- Ciclul de regresie, de involuţie (65 ani – moarte). Este „vârsta a III-a”.
Cuprinde
substadiile:
- stadiul bătrâneţii timpurii (66 – 70 ani);
- stadiul bătrâneţii propriu-zise (70 – 90 ani);
- stadiul marii bătrâneţi (terminal) peste 90 ani.
Este
ciclul în care productivitatea scade datorită modificării
funcţiilor organice şi psihice, apar bolile de degenerescenţă.
MODALITĂŢI
DE OPERARE A CRITERIILOR ÎN DEFINIREA STADIILOR
STADIUL
|
CRITERII
|
||
TIPUL
FUNDAMENTAL DE ACTIVITATE
|
TIPUL
DE RELAŢII (DE COMUNICARE)
|
TIPUL
DE CONTRADICŢII (TENSIUNI)
|
|
Sugar
0
– 1 an
|
Satisfacerea trebuinţelor organice. | Reflexe necondiţionate (alimentar, de apărare). | Dependenţă totală faţă de adult. |
Antepreşcolar
1
– 3 ani
|
Manipularea obiectelor dar lipseşte scopul conştient. | Începe elaborarea primelor reflexe condiţionate (alimentar, igienic). | Scade gradul de dependenţă faţă de adult. Se dezvoltă capacitatea de verbalizare. |
Preşcolar
3
– 6/7 ani
|
Jocul are caracter conştient, se desfăşoară pe bază de reguli, copilul adoptă roluri, în funcţie de care alege comportamente adecvate. | Stabileşte relaţii sociale, dobândeşte statut social, are drepturi şi obligaţii (să se trezească la numite ore, să se echipeze, are dreptul de a merge la grădiniţă etc.). | Se diminuează dependenţa faţă de adulţi datorită constituirii conştiinţei de sine. |
Şcolar
mic
6/7
– 10/11 ani
|
Învăţarea impusă, dirijată din exterior. | Relaţiile sociale se extind, drepturile şi obligaţiile se majorează. | Gradul de dependenţă este influenţat de apariţia punctului de vedere propriu. |
Preadolescent
10
– 14 ani
|
Învăţarea impusă, învăţarea independentă (îşi permite să înveţe selectiv, să absenteze de la cursuri fără motive speciale). | Relaţiile se diversifică de-păşind pragul şcolii (grup spor-tiv, artistic etc.). | Este vârsta marilor contradicţii, se dezvoltă conştiinţa de sine, doreşte să-şi impună opiniile dat nu întotdeauna are succes pentru că argumentele abia sunt în curs de formare. Contradicţia dintre generaţii nu trebuie transformată în conflict. |
Adolescent
14
– 18/20 ani
|
Învăţare. Activitate creatoare (are posibilitatea să-şi impună originalitatea). | Treptat se integrează, cucereşte o anumită poziţie în ierarhia socială. | Treptat se temperează atribuţiunile de independenţă. Adolescentul şi adultul operează în aprecierea celuilalt cu criterii valorice. |
Postadolescent
|
Învăţare complexă, integrare iniţială. | ||
Tânăr
|
Integrare profesională, muncă. | ||
Adult
|
Munca, creaţia ating apogeul. | ||
Bătrân
|
Activităţi casnice, autoservire. |
Teorii
privind dezvoltarea psihică
- Teoria dezvoltării cognitive (constructivismul piagetian) – Jean Piaget
- Abordarea psihodinamică(teoria psihanalitică) – Sigmund Freud
- Teoria dezvoltării morale – L. Kohlberg
- Teoria dezvoltării psihosociale – Erik Erikson
Teoria
dezvoltării cognitive – J. Piaget
Cea
mai cunoscută teorie privind dezvoltarea cognitivă (epistemologia
genetică, adică dezvoltarea căilor prin care lumea externă îi
devine cunoscută individului uman) a fost elaborată de Jean Piaget
(1896-1980). El s-a preocupat de studiul dezvoltării inteligenţei
la copil.
Evoluţia
ontogenetică a inteligenţei este examinată ca o construcţie
progresivă ce depinde atât de factori interni (capacităţile
iniţiale ale individului), cât şi de factori externi
(caracteristicile mediului în care evoluează fiinţa umană).
Pentru întemeietorul epistemologiei genetice, inteligenţa înseamnă,
în primul rând, adaptare, respectiv un echilibru între organism şi
mediu, care este rezultatul interdependenţei a două procese
complementare: asimilarea şi acomodarea.
Asimilarea
şi acomodarea sunt factorii determinanţi ai dezvoltării structurii
cognitive care îl fac pe individ capabil să coopereze, să rezolve
problemele şi să se adapteze mai bine la schimbările de mediu.
Piaget
spune că schimbările în inteligenţă apar secvenţial, în stadii
succesive. Fiecare stadiu depinde de cel anterior. După Piaget,
dezvoltarea inteligenţei se face în secvenţe invariabile (stadii).
Acestea sunt:
- stadiul senzoriomotor (0-18/24 de luni): copilul cunoaşte prin intermediul activităţilor fizice pe care le îndeplineşte. Îşi achiziţionează baza întregului edificiu al cunoaşterii umane: schema obiectului permanent. Stadiul se încheie cu achiziţia limbajului şi a gândirii simbolice;
- stadiul preoperaţional (2-5/7 ani): este caracteristic copilului de vârstă preşcolară,luptând pentru a-şi achiziţiona gândirea logică;
- stadiul operaţiilor concrete (6-11/12 ani): copilul poate gândi logic probleme„concrete”, „acum şi aici”. Gândirea devine reversibilă, în limitele realităţii,copilul înţelege deducţia necesară cunoscând proprietăţile obiectelor;
- stadiul operaţiilor formale (12/13 ani): sunt adolescenţii capabili să opereze mental asupra unor probleme abstracte, ipotetice. Ei au o gândire ştiinţifică , fac deducţii sistematice pe baza unor ipoteze.
Abordarea
psihodinamică a dezvoltării - S. Freud
Sigmund
Freud (1856-1939)
Viziunea
psihanalitică a lui Freud privind dezvoltarea cognitivă a avut un
efect profund asupra gândirii psihologice încă de la apariţia
acesteia în prima parte a sec. XX..Iniţial, pregătit ca medic,
interesul lui Freud în neurologie l-a condus la specializarea în
tulburările nervoase. El a observat că majoritatea tulburărilor
nevrotice manifestate la pacienţii săi, păreau să îşi aibă
originea mai degrabă în experienţele traumatice din trecut şi nu
în bolile fizice.
Freud
a elaborat faimosul său tratament psihanalitic al tulburărilor
emoţionale şi de personalitate. Psihanaliza implică utilizarea
celor trei tehnici de personalitate:
- asociaţia liberă – pacienţii sunt încurajaţi să se relaxeze şi să-şi exprime liber fluxul care accede în mintea lor;
- analiza viselor ;
- interpretarea erorilor de vorbire şi a altor evenimente accidentale.
Din
studiile de caz ale pacienţilor săi, Freud a elaborat teoria
psihicului uman şi a personalităţii, o teorie pe care a continuat
să o dezvolte pe tot parcursul vieţii sale.Termenul psihanaliză se
referă atât la metodă, cât şi la teorie/orientare.
Elementele
centrale în teoria psihanalitică sunt următoarele:
- existenţa unui psihic inconştient, construit în perioada copilăriei, adăpostind amintirile refulate care motivează şi influenţează gândurile conştiente şicomportamentul. Conţinuturile sunt refulate întrucât sunt dureroase sau ameninţătoare;
- existenţa instinctelor care motivează şi reglează comportamentul uman chiar dinperioada copilăriei: de exemplu, Eros (instinctul general de viaţă constituit din instinctele de conservare şi sexuale) şi Thanatos (instinctul morţii care implică instincte agresive şi destructive). Sursa acestor instincte este energia psihică, iar cea mai dominantă este energia sexuală –libido-ul. Freud considera libido-ul ca o forţă care constrânge oamenii să se comporte într-o manieră ce duce la reproducerea speciei. El susţinea că intensitatea energiei psihice a unui individ este fixă şi că energia poate fi legată de obiecte, oameni, gânduri şi acţiuni. Freud a denumit acest proces investire (cathexis).
Un
element central în teoria psihanalitică se referă la importanţa
mecanismelor de apărare cum ar fi: refularea
(îndepărtarea experienţelor dureroase din memoria conştientă);
regresia (întoarcerea la moduri de comportament de
nivel inferior din punct de vedere al complexităţii, pentru a scăpa
de situaţiile stresante); proiecţia (exprimarea
propriilor atitudini sau trăiri tulburătoare ca şi cum ele ar
proveni de la o altă persoană); sublimarea
(exprimarea instinctelor bazale, de exemplu exprimarea tendinţelor
agresive printr-o activitate, cum ar fi prin creaţie artistică).
Un
concept important introdus de Freud este cel de identificare,
mecanism psihologic care încearcă să explice asemănarea crescândă
între comportamentul copiilor şi generaţiile mai în vârstă.
Identificarea copilului cu părintele de acelaşi sex are două
consecinţe importante:
1.
Copilul adoptă rolul de gen ce va fi asumat în viaţă.
2.
Copilul adoptă standardele morale ale părinţilor, atitudinile şi
interdicţiile împreună cu normele morale ale societăţii. Prin
urmare se naşte supraeul, iar valorile şi credinţele unei culturi
sunt transmise de la o generaţie la alta.
Freud
postulează că în cursul dezvoltării copiii trec printr-o serie de
stadii. În timpul fiecărui stadiu, satisfacerea este obţinută pe
măsură ce libido-ul (sau energia sexuală) este direcţionat spre
diferitele părţi ale corpului. El s-a referit la „instinctele
sexuale”, deşi în atribuirea acestui termen copiilor, Freud a
folosit termenul „sexual” mai degrabă cu sensul de „plăcere
fizică”. Fiecare stadiu aduce după sine un set de probleme ce
trebuie depăşite în raport cu dezvoltarea de mai târziu. Eşecul
în soluţionarea satisfăcătoare a unui anumit stadiu va avea ca
rezultat fixaţia, sau stagnarea dezvoltării în acel stadiu.
Fixaţia determină ca individul să menţină până mai târziu în
viaţă unele dintre caracteristicile acelui stadiu, iar cazurile
severe vor duce la apariţia nevrozelor în viaţa de adult.
Stadiile
psihosexuale (după Freud)
Stadiul
oral (de la naştere la 1 an)
Sinele
este dominant. Energia libidinală este centrată asupra gurii, iar
copilul obţine satisfacţia prin sugere şi muşcare. Freud opina
că:
1)
stadiul oral poate fi împărţit în subfaza suptului pasiv,
receptiv, a primelor luni şi subfaza muşcării active, agresive
care se instalează mai târziu;
2)
fixaţia poate fi cauzată fie de suprasatisfacere, fie prin
frustrarea copilului de nevoile orale. Un copil ale cărui nevoi
orale nu sunt satisfăcute sau sunt suprasatisfăcute va manifesta
mai târziu caracteristicile acestui stadiu. Fixaţia se poate
exprima prin dependenţe, cum ar fi fumatul, lăcomia sau
alcoolismul; roaderea unghiilor; sarcasmul excesiv.
Stadiul
anal (al doilea an de viaţă )
Acest
stadiu are în centru senzaţiile de plăcere de la nivelul
mucoaselor rectului. Copilul obţine satisfacţia prin expulzarea sau
retenţia fecalelor, iar acum este în stare să-şi exercite un
anumit control asupra acestor funcţii ale corpului. Copilul îşi
poate mulţumi părinţii fie prin a fi „curat”, fie dejucându-le
planurile prin a face „murdărie”. Aşadar, senzaţiile de
plăcere asociate cu „expulzarea” sau „retenţia” se asociază
cu comportamentul care are implicaţii sociale. Un eveniment
semnificativ în viaţa copilului este efortul părinţilor de a-i
impune un instructaj igienic. Fixaţia în stadiul anal, probabil
rezultată din conflictul părinte/copil în timpul instruirii
igienice, poate duce la apariţia unei personalităţi excesiv
preocupate de curăţenie şi sistematizare (expulzare) sau care este
avară, refractară şi obsesivă în perioada adultă
(retenţie).
Stadiul
falic (de la 3 la 6 ani)
Acum,
energia libidinală se centrează asupra organelor genitale, iar
sentimentele devin evident sexuale. Freud a definit problemele
importante, originare în complexul Oedip, descriind prima secvenţă
de
evenimente caracteristice copilului de sex masculin. Fanteziile
băieţelului includ dorinţele unei intimităţi sexuale cu mama
lui. El invidiază relaţia intimă a tatălui cu mama şi se teme de
pedeapsa sub forma castrării dorinţelor sale interzise. Complexul
Oedip este rezolvat când copilul se identifică cu tatăl
pentru a se linişti şi pentru a deveni ca el în cât mai multe
moduri posibile.
Evaluarea
progresului copiilor de sex feminin din stadiul falic nu este bine
conturată, Freud propunând explicaţii alternative pentru eventuala
identificare a fetiţei cu mama. Probabil cel mai des raportat
–complexul Electra– este acela că fetiţa,considerându-se deja
castrată, deoarece nu posedă penis, suferă de invidie de penis.
Aceasta favorizează căutarea unui puternic ataşament de iubire
faţăde tată, posesorul unui penis, iar în final se identifică cu
mama pentru a fi ca ea. Rezolvarea satisfăcătoare a complexelor
Oedip şi Electra are ca efect identificarea copilului cu părintele
de acelaşi sex.
Perioada
de latenţă (de la 6 ani la pubertate)
Aceasta
este o perioadă de calm relativ după zbuciumul stadiului falic. În
acest timp, libido-ul este slabşi nu se centrează asupra vreunei
regiuni a corpului. Este perioada dezvoltării eului, mai ales în
raport cu deprinderile sociale şi intelectuale.
Stadiul
genital (pubertatea)
Modificările
hormonale stimulează reapariţia libido-ului. Se intensifică
interesul pentru plăcerea sexuală şi toate pulsiunile sexuale
anterioare asociate cu regiuni specificeale corpului se transformă
într-un set integrat de atitudini şi trăiri sexuale adulte.
Teoria
dezvoltării morale (L. Kohlberg)
În
analiza întreprinsă asupra psihologiei vârstelor
şcolare un accent deosebit estepus asupra evoluţiei
cognitive şi asupra judecăţii morale a copilului.
Într-o primă fază aceasta este
heteronomă (preia norme, reguli, interdicţii,
valori) din anturajul imediat,fiind neselectivă, nesituativă,
rigidă, vizând doar fapta nu
şi
motivaţia. Apoi ea devine autonomă prin interiorizarea şi
implicarea propriului sistem valoric în actul de judecare.Distincţia
heteronom-autonom în judecata morală şi implicaţiile sale
evidente în conduita morală îi aparţine cercetătorului american
L. Kohlberg. Aceste cercetări i-au permis psihologului amintit să
identifice trei niveluri mari ale evoluţiei judecăţii morale în
funcţie de impactul intercultural asupra acestei categorii de
vârstă. Acest model teoretic prezintă şase stadii ale genezei
raţionamentului moral:
1.
nivelul premoral sau preconvenţional(4-10 ani), unde standardele de
judecare sunt etichetele culturale ale anturajului, dintr-o
perspectivă binară: bun/rău, are dreptate/se înşeală,
cuminte/obraznic, faptele fiind judecate după consecinţele lor şi
în mai mică măsură prin prisma cauzalităţii. Acest nivel
presupune următoarele subniveluri:
a)
al moralităţii ascultării, în care pedeapsa şi recompensa sunt
criterii foarte puternice, iar evitarea pedepsei şi supunerea la
normă apar ca avantaje personale imediate
b)
al moralităţii hedonismului instrumental naiv, unde conformarea la
normă este sursă de beneficii şi, ca atare, trebuie realizate
pentru că fiind recompensată poate fi şi plăcută în
consecinţele sale;
2.
nivelul moralităţii convenţionalităţii morale (10-13 ani); este
nivelul conformării la normele exterioare şi al jucării rolului de
copil aşa cum este acesta cerut de universul familiei şi de alte
grupuri de apartenenţă; conformarea are la bază plăcerea de a se
recunoaşte purtarea, de a avea un statut „bun”, deci de a fi
apreciat. La nivelul aceste imoralităţi se desprinde:
a)
moralitatea bunelor relaţii; copilul respectă norma din dorinţa de
a fi recunoscutca un băiat „bun” sau o fată „bună”;
totodată începe să se prefigureze judecarea faptelor după
intenţia lor şi nu numai după consecinţe;
b)
moralitatea legii şi ordinii, unde respectarea autorităţii, a
normelor şi a legilor se realizează ca necesitate ce reglementează
conduita tuturor, fapt care acţionează şi în beneficiul personal;
3.
nivelul autonomiei morale sau al interiorizării şi acceptării
personale a principiilor morale (după 13 ani, la tinereţe sau
niciodată). Şi acest nivel al acceptării normelor cunoaşte mai
multe subniveluri şi particularităţi ale moralităţii
desprinzându-se în acest sens:
a)
moralitatea contractuală, caracterizată prin acceptarea democratică
a legii şi a înţelegerii standardelor morale ca rezultat al unei
decizii mutuale; legile nu sunt intangibile şi pot fi schimbate pe
considerente raţionale;
b)
moralitatea principiilor individuale de conduită; se cristalizează
propriul sistemde valori prin semnificaţiile personale acordate
conceptelor de justiţie, reciprocitate,egalitate, demnitate;
judecarea de sine este percepută ca a fi mai puternică decât cea
care vine din exterior.
Teoria
dezvoltării psihosociale (Erik Erikson)
Erikson
propune opt stadii care acoperă perioada întregii vieţi, această
periodizare fiind una dintre primele teorii psihodinamice ale
dezvoltării. În viziunea sa stadialitatea dezvoltării se prezintă
astfel:
Primul
an de viata (stadiul oral) – încredere versus neîncredere
(dependenta copilului de calitatea îngrijirii paterne).
Stadiul
1 – 3 ani – autonomia si emanciparea versus simtul rusinii si al
îndoielii.
Stadiul
4 – 5 ani – constituirea initiativei versus vinovatia. În cazul
în care initiativa nu este îngradita, ea devine caracteristica
psihica.
Stadiul
6 – 11 ani – sârguinta versus inferiorizarea.
Stadiul
12 – 18 / 20 ani – constientizarea identitatii eului versus
confuzia rolurilor.
Vârsta
mijlocie 20 – 30/35 ani – intimitate versus izolare.
Vârsta
adulta mijlocie 35 - 50/60– altruism versus egocentrism.
Anii
bâtrânetii 60... ani – realizare versus disperare.