Pedagogie , C1 Factorii dezvoltarii ontogenetice

Factorii dezvoltarii ontogenetice




Cercetatorii fenomenului educational contemporan sunt preocupati, printre altele, de ceea ce se poate numi "problema decontextualizarii devenirii si dezvoltarii subiectului uman". Decontextualizarea poate fi în acest context înteleasa ca fiind tratarea izolata de orice factori, externi sau interni, a evolutiei subiectului uman. Acest fapt necesita repunerea mai larga în discutie a factorilor dezvoltarii ontogenetice a omu 21421t194v lui. Factorii dezvoltarii ontogenetice sunt: ereditatea, mediul si educatia ca subfactor distinct al mediului. Dezvoltarea personalitatii umane se realizeaza astfel prin aportul concomitent a trei categorii de factori: ereditatea, mediul si educatia. Cu toate ca scoala psihopedagogica anglo-saxona include educatia în contextul mai larg al factorilor de mediu preferam, datorita ponderii si importantei sale în determinarea devenirii personalitatii umane, sa tratam educatia ca factor specific de sine statator. O abordare sintetica si actuala a factorilor dezvoltarii ontogenetice este realizata de Luminita Iacob în cartea "Psihologie scolara" (Iacob, L.,1999, p. 25-32). Prezentam în continuare opiniile autoarei cu privire la rolul ereditatii, mediului si educatiei în devenirea fiintei umane si modelele dezvoltarii ontogenetice asociate acestora.
1.1.Ereditatea

Conceptul "ereditate" provine de la cuvântul latin heres-mostenitor. Ereditatea poate fi definita ca însusirea fundamentala a materiei vii de a transmite de la o generatie la alta, sub forma codului genetic, mesajele de specificitate ale speciei, grupului si individului. Remarcam în acest context faptul ca identitatea genetica este practic imposibila între antecesori si descendenti, probabilitatea unei identitati absolute fiind de 1 la 70 de trilioane. Rezulta astfel ca din punct de vedere genetic fiecare individ este diferit, unic si irepetabil în raport cu toti ceilalti din trecut, prezent, sau viitor, astfel încât profesorul practician trebuie sa aiba permanent în vedere faptul ca în scoala lucreaza cu personalitati distincte, diferite una de cealalta. Desi foarte importanta, problema transmiterii pe cale genetica a însusirilor de la antecesori la descendenti a fost studiata doar indirect, datorita limitelor etice ale realizarii unor experimente la nivelul speciei umane. Prezentam în continuare, pe scurt, principalele rezultate ale cercetarilor genetice ce au relevanta pentru sfera fenomenului educational:
a. Pe cale genetica sunt transmise nu trasaturile antecesorilor ci un complex de predispozitii sau potentialitati;
b. Spre deosebire de caracteristicile morfologice si biochimice, ereditatea însusirilor psihice este rezultatul unei determinari poligenetice;
c. Diversitatea psihica a subiectilor umani nu este rezultatul exclusiv al factorilor ereditari ci si al factorilor de mediu;
d. Determinatiile ereditare se pot exprima la diferite momente de vârsta sau pot ramâne în stare latenta pe tot parcursul vietii individului în absenta unor factori activizatori;
e. Unele aspecte ale vietii psihice sunt puternic determinate ereditar (temperament, aptitudini, emotivitate) iar altele mai putin (caracter, vointa, atitudini);
f. Ereditatea umana, spre deosebire de cea animala, confera cea mai mica încarcatura de comportamente instinctive. Spre exemplu, copilul mic este singurul care îsi pierde specificitatea daca în copilarie este asistat de membrii altei specii, el animalizându-se în ciuda ereditatii sale de tip uman. Astfel, specia umana are cea mai lunga copilarie deoarece animalului îi este dat prin instincte tot ceea ce trebuie sa stie pentru a supravietui pe când omul trebuie sa învete majoritatea lucrurilor necesare asigurarii supravietuirii. În ciuda perfectiunii sale instinctuale, animalul este inferior omului tocmai datorita specializarii sale excesive si incapacitatii sale de adaptare la variatiile conditiilor de mediu;
Concluzionând putem spune ca factorul genetic este o premisa naturala a dezvoltarii, cu actiune probabilistica, oferind fie o ereditate normala ce trebuie valorificata, fie o ereditate tarata ce poate fi compensata în diverse grade.
1.2. Mediul
Mediul este constituit din totalitatea elementelor externe cu care individul interactioneaza, direct sau indirect, pe parcursul dezvoltarii sale. Distingem în acest context existenta a doua planuri majore în care factorii de mediu actioneaza asupra individului: planul factorilor natural-geografici si planul factorilor de ordin social. În rândul factorilor natural-geografici includem relieful, clima, temperatura, iar factorii de ordin social includ alaturi de educatie, familia, grupul de prieteni, contextul cultural al existentei individului etc.
Din punctul de vedere al tipului de influente exercitate din partea factorilor de mediu distingem influente ale mediului proximal (persoane si situatii cotidiene) si influente ale mediului distal (mass-media, internet-ul). Datorita progresului tehnologic asistam în prezent la o eliberare progresiva a individului de sub influentele mediului proximal, la o crestere a expunerii acestuia la fluxul informational, nu întotdeauna benefic, al mijloacelor media, fapt ce implica exigente sporite la nivelul scolii în ceea ce priveste dezvoltarea capacitatii de selectie si valorizare a subiectului uman. Factorii de mediu nu trebuie redusi însa la nivelul realitatii lor fizice, fiind necesara luarea în calcul a semnificatiei acordate de catre subiectul uman acestora, stiut fiind faptul ca omul nu reactioneaza la evenimente ci la modul în care acesta semnifica si interpreteaza evenimentele. Accentul se pune astfel nu pe simpla prezenta sau absenta a factorilor de mediu ci pe masura si modul de interactiune al subiectului uman cu acestia în sensul ca un factor de mediu prezent dar indiferent subiectului cu care se afla în contact este inert din perspectiva dezvoltarii acestuia. Altfel spus conditia dezvoltarii este ca factorii de mediu sa actioneze asupra subiectului uman iar acesta sa reactioneze prin intermediul unei activitati proprii specifice. Concluzionând putem spune ca actiunea factorilor de mediu, la fel ca si cea a ereditatii, este si ea una de factura aleatorie, probabilistica, putând fi în egala masura o sansa a dezvoltarii sau un blocaj al acesteia.
1.3.Educatia
Ereditatea si mediul sunt prezente obligatorii în dezvoltarea omului dar cu contributii aleatorii, pozitive sau negative, asupra dezvoltarii sale ontogenetice. În acest context societatea umana a elaborat si perfectionat un mecanism de crestere a controlului asupra dezvoltarii ontogenetice. Acest mecanism poarta numele generic de educatie.
Din aceasta perspectiva putem afirma ca educatia controleaza si organizeaza influentele mediului asupra individului, adaptându-le la particularitatile de vârsta si individuale ale acestuia. Altfel spus, educatia face legatura si mediaza între potentialitatea de dezvoltare, propusa de ereditate si oferta de posibilitati ale mediului. Astfel educatia armonizeaza interactiunea ereditate-mediu si creeaza un climat favorabil actualizarii potentialitatilor genetice, fapt pentru care putem spune ca educatia este o activitate umana specializata în dezvoltare.
Rezultatele cercetarilor actuale în domeniu conduc, aproape fara exceptie, la validarea experimentala a modelului interactionist al dezvoltarii ontogenetice. Fara a nega importanta factorilor ereditari si de mediu suntem totusi îndreptatiti sa afirmam ca educatia, care include un sistem complex de actiuni si influente de natura formativa si informativa, are un rol hotarâtor în dezvoltarea psihica si în formarea personalitatii umane. Consideram necesara în acest context precizarea ca mediul, asemenea educatiei, influenteaza individul între limitele stricte pe care le traseaza ereditatea. Cu toate acestea, parafrazându-l pe H. Pieron, am putea spune despre copil ca în absenta actiunii factorului "educatie", acesta ar ramâne un simplu candidat la umanitate.
Rezumând cele expuse anterior consideram ca personalitatea este o sinteza a modurilor stabile de reactie psihologica si comportamentala a unui individ. Personalitatea umana este unica, originala si irepetabila. Ea apare si se formeaza în cadrele unui proces complex de asimilare si prelucrare de informatii, proces ce poarta numele generic de învatare. Desfasurarea acestui proces se realizeaza la intersectia si sub auspiciile a doua mari categorii de factori:
a. factori interni (biologici si psihologici);
b. factori externi (mediul si educatia);
Factorii biologici includ ca si componente esentiale ereditatea, vârsta, gradul de dezvoltare fizica, starea de sanatate etc.
Factorii psihologici se refera în special la aspecte cum sunt cunostintele, capacitatile operationale, motivatia, vointa etc.
Factori de mediu sunt reprezentati de mediul familial, mediul cultural, mediul socio-economic si mediul fizic în care se desfasoara existenta individului.
Educatia, asa dupa cum precizam anterior, optimizeaza raporturile interactionale ale factorilor ereditari cu ansamblul factorilor de mediu în vederea asigurarii unor influente cât mai benefice asupra devenirii si dezvoltarii personalitatii umane.
Sintetizând putem afirma ca:
a.       dezvoltarea psihica este rezultatul interactiunii complexe ereditate-mediu-educatie;
b.       educatia este o forma organizata, sistematica si continua de formare a personalitatii umane, educatia optimizând, în masura posibilitatilor, relatia ereditate-mediu;
c.       pentru dezvoltarea predispozitiilor ereditare si a personalitatii umane în general este necesar un mediu prielnic;
d.       prin exercitiu si învatare trebuie dezvoltate calitatile psihice deja existente si în acelasi trebuie stimulata formarea unor capacitati psihice noi;
Educatiei îi revine rolul conducator în formarea si dezvoltarea personalitatii deorece:
         educatia organizeaza de o maniera optima influentele factorilor de mediu;
         educatia depisteaza predispozitiile ereditare, le diferentiaza si le grabeste intrarea în functiune suplimentându-le forta;
         educatia creaza premisele interne favorabile actiunii prielnice anumitor factori externi;
         formarea personalitatii este atât efect al actiunii educative cât si premisa pentru derularea acesteia;