Diagnostic de Nursing
Diagnosticul de Nursing :
- Este o prezentare a problemei de sanatate a unui pacient potenţial sau real, care rezultă din analiza
de date prelevate, a situatiei modificarilor/schimbarilor in starea sa de sanatate.
- O situaţie care descrie problemele reale sau potentiale ale unui pacient, pe care o asistentă medicală le poate identifica şi pentru care ea poate dispune intervenţii specifice pentru a-i menţine starea de sănătate, pentru a reduce, elimina sau preveni modificarile.
- Este rezumatul problemelor de sanatate pe care nursa il face cu privire la starea unui pacient,
rezumat pe care îl foloseşte să comunice profesional starea de fapt.
- Identifica problemele de sănătate ale Pacientului care pot fi rezolvate/prevenite, prin intervenţii, delegate (colaborand cu medicul si echipa medicala) şi independente (decizii proprii).
|
PACIENTUL (nu asistenta) este punctul central al procesului de asistenţă medicală.
- Procesul de asistenţă medicală implică analizarea starii pacientuilui în orice moment.
- În scopul de adaptarii procesului de îngrijire a pacientului, pentru a identifica problemele de sanatate ale pacientului, aveţi nevoie de datele de evaluare obiective şi subiective. Apoi, va trebui sa formulati un diagnostic de nursing pentru fiecare dintre aceste probleme ale pacientului. - Puteţi sa va prioritizati problemele din planul de formulare şi obiective în funcţie de ABC-ul şi Ierarhia Nevoilor a lui Maslow.
Diagnosticele de Nursing sunt scrise în format "PES" : * "P" vine pentru problema
* "E" vine de la ETIOLOGIA sau cauza problemei * "S" este Semne si simptome ale problemei |
1. Plan de nursing - exemplu
Nevoia
|
Diagnostic de nursing
|
Obiective
|
Interventii
|
Evaluare
| ||
1) Nevoia de a respira
|
P: Dispnee
E: Dureri precordiale
S: Oboseala la efort, respiratie anevoioasa
|
- asez pacientul în pozitie confortabila;
- învat pacientul tehnici de relaxare;
- sa evite efortul fizic, stresul;
- suplinesc pacientul în
satisfacerea
- altor nevoi, aerisesc încaperea;
-pregatesc pacientul pentru ecografie
|
|
- Pacientul prezinta o
respiratie normala
| ||
|
Problema
- Etiologie - Semne
Nevoia
1
|
Diagnostic
de nursing
|
Obiective
|
Interventii
|
Evaluare
|
|
autonome
|
delegate
|
||||
Nevoia
de a avea o buna circulatie
|
P:
Circulatie
inadecvata
E:
Supraîncarcarea
patului vascular
S:
Valori
crescute ale TA, puls perceptibil, usoara tahicardie
|
Pacientul
sa prezinte circulatie adecvata
|
-
asigur repausul la pat al pacientului
-
fac psihoterapie pacientului
-
masor si notez si functiile vitale în F.O.
-
asigur conditiile optime de temperatura si aerisesc salonul
-
învat pacientul sa renunte la obiceiuri daunatoare (fumat,
alcool);
-
sa aiba o alimentatie boga-ta în fructe si zarzavaturi;
-
sa reduca grasimile si clorura de sodiu din alimentatie
-
pregatesc materialele 434g69e necesare pentru recoltarea probelor
de laborator si însotesc pacientul în sala de recoltari
|
-
la indicatia medicului recoltez sânge pentru: HLG,VSH, acid uric,
creatinina, uree sanguina, glicemie, colesterol, ionograma;
-
examen sumar de urina;
-
pregatesc pacientul pentru: examene radiologice; EKG;
-
administrez: Nifedipin
3tb/zi
|
Pacientul
prezinta circulatie adecvata
|
Nevoia
2
|
Diagnostic
de nursing
|
Obiective
|
Interventii
|
Evaluare
|
|
autonome
|
delegate
|
||||
Nevoia
de a respira
|
P:
Dispnee
E:
Dureri
precordiale
S:
Oboseala la efort, respiratie anevoioasa
|
Asigurarea
unei respiratii normale
|
-
asez pacientul în pozitie confortabila;
-
învat pacientul tehnici de relaxare; sa evite efortul fizic,
stresul;
-
suplinesc pacientul în satisfacerea altor nevoi, aerisesc
încaperea;
-
pregatesc pacientul pentru ecografie
|
-
continua tratamentul +Nitropector 2tb/zi
|
Pacientul
prezinta o respiratie normala
|
Nevoia
3
|
Diagnostic
de nursing
|
Obiective
|
Interventii
|
Evaluare
|
|
autonome
|
delegate
|
||||
Nevoia
de a se alimenta si hidrata
|
P:
Dificultate
în respectarea regimului
E:
Necunoasterea
etiologiei bolii
S:
Consum
de alimente interzise, mese neechilibrate
|
Pacientul
sa-si însuseasca suficiente cunostinte în legatura cu alimentele
permise si interzise
|
-
învat pacientul sa evite consumul de alcool,sa aiba o alimentatie
bogata în fructe, zarzavaturi;
-
regim hipolipidic si hiposodat;
-
asigur hidratarea corespunzatoare;
-
explorez gustul si obiceiul alimentar al pacientului;
-
servesc pacientul cu alimente la o temperatura moderata, la ore
regulate;
-
las pacientul sa-si aleaga alimentele dupa gust, respectând
contraindicatiile regimului
|
-
continua tratamentul
|
Bolnavul
respecta regimul alimentar
|
Nevoia
4
|
Diagnostic
de nursing
|
Obiective
|
Interventii
|
Evaluare
|
|
autonome
|
delegate
|
||||
Nevoia
de a evita pericolele
|
P:
Anxietatea
E:
Durerea
S:
Facies
crispat, frica, neliniste, insomnie
|
Diminuarea
anxietatii
|
-
asigur pozitie antalgica
-
linistesc pacientul
-
învat pacientul notiuni despre boala, tehnici pentru reducerea
anxietatii
-
asigur legatura pacientului cu familia prin vizite frecvente
-
favorizez adaptarea pacientului la noul mediu
-
încurajez pacientul sa comunice cu cei din jur, sa-si exprime
emotiile, frica, opiniile
-
asigur conditii de mediu adecvate
|
-
continua tratamentul
|
Pacientul
afirma o stare de bine fizic si psihic
|
Nevoia
5
|
Diagnostic
de nursing
|
Obiective
|
Interventii
|
Evaluare
|
|
autonome
|
delegate
|
||||
Nevoia
de a se misca si a avea o buna postura
|
P:
Postura
inadecvata
E:
Durere,
Dispnee
S:
Dificultate
de schimbare a pozitiei
|
Pacientul
sa nu prezinte complicatii ca: escare,
anchiloze,
contracturi
|
-
schimb pozitia pacientului la 2 ore, masez locul expus escarelor
la fiecare schimbare a pozitiei
-
asigur igiena tegumentelor,a lenjeriei de corp si de pat
-
învat pacientul pozitia adecvata -semisezând pentru dispnee
|
-
continua tratamentul
|
Pacientul
nu prezinta complicatii
|
Nevoia
6
|
Diagnostic
de nursing
|
Obiective
|
Interventii
|
Evaluare
|
|
autonome
|
delegate
|
||||
Nevoia
de a dormi si a se odihni
|
P:
Insomnie
E:
Crize
de angina pectorala, anxietate
S:
Somn
întrerupt, agitat, superficial,
oboseala,
neliniste
|
Pacientul
sa beneficieze de somn corespunzator calitativ si cantitativ
|
-
învat pacientul sa practice tehnici de relaxare, exercitii
respiratorii
-
observ si notez orarul somnului, gradul de satisafacere a
celorlalte nevoi
-
asigur un climat de liniste si confort
-
aerisesc salonul
-
favorizez odihna pacientului prin suprimarea surselor care-i pot
determina disconfortul
|
-
continua tratamentul
|
Pacientul
beneficiaza de un somn corespunzator
|
Nevoia
7
|
Diagnostic
de nursing
|
Obiective
|
Interventii
|
Evaluare
|
|
autonome
|
delegate
|
||||
Nevoia
de a fi curat, îngrijit,
de
a avea tegumente si mucoase integre
|
P:
Carente
de igiena
E:
Anxietate,
tulburari
de gândire
S:
Dezinteres
fata de masurile de igiena, nu se piaptana, degaja miros
dezagreabil
|
Pacientul
sa aiba tegumente si mucoase curate, integre
|
-
ajut pacientul sa-si faca baia generala sau sa se spele pe regiuni
-
pregatesc materialele pentru baie
-
asigur temperatura camerei la 20-22°C
si a apei 37-38°C
-
îl ajut sa se îmbrace, sa se pieptene, sa-si faca toaleta
cavitatii bucale, sa-si taie unghiile
-
pentru efectuarea toaletei pe regiuni pregatesc salonul si
materialele necesare
-
protejez pacientul cu paravan si îl conving cu tact si blândete
|
-
continua tratamentul
|
Pacientul
prezinta tegumente si mucoase curate, integre
|
Nevoia
8
|
Diagnostic
de nursing
|
Obiective
|
Interventii
|
Evaluare
|
|
autonome
|
delegate
|
||||
Nevoia
de a comunica
|
P:
Comunicare
ineficace la nivel senzorial si motor
E:
Durere,
tulburari circulatorii cerebrale
S:
Tulburari
de vedere, pareze, afazie, anxietate
|
Pacientul
sa fie compensat senzorial
|
-
asigur îngrijiri relative la perturbarea senzoriala sau motrice a
bolnavului
-
suplinesc în satisfacerea celorlalte nevoi pe care nu si le poate
satisface autonom
-
efectuez exercitii pasive si active pentru prevenirea
complicatiilor musculare, articulare
-
pregatesc bolnavul pentru diverse examinari ale simturilor si îl
îngrijesc dupa examinare
|
- continua tratamentul |
Pacientul
este compensat senzorial
|
Nevoi fundamentale |
Diagnosticul
de nursing P.E.S
|
Obiective
|
Intervenţii
autonome ale asistentului medical
|
Intervenţii
delegate ale asistentului medical
|
Dificultate în respiraţie din cauza durerii/bolii/agitaţiei manifestată prin dispnee (weazing, respiraţie Biot, respiraţie Cheyne-Stokes, Kussmaul ş.a,) |
Restabilirea
respiraţiei spontane, normale.
|
-Aşezarea
pacientului în poziţie antalgică şi care să favorizeze o
respiraţie uşoară (decubit semişezând, şezând, lateral
dr/stg)
-Asigurarea
condiţiilor de microclimat :salon aerisit, încălzit
corespunzător,
-Sfătuirea
bolnavului (dacă este cooperabil) să se liniştească pentru a
încerca să respire normal. |
Ad-strarea
medicaţiei recomandată de medic, care să faciliteze respiraţia.
|
|
Dificultate (deficit/surplus alimentar ± hidric) de a se alimenta şi a se hidrata, din cauza bolii/anxietăţii, manifestat prin inapetenţă, greţuri, apetit crescut, ş.a..... |
Asigurarea
unui regim dietetic corespunzător (alimentar şi hidric) şi
supravegherea acestuia la nevoie.
|
-Bolnavul
va primi dieta corespunzătoare patologiei
digestive/infecţioase/restrictive în contextul bolii de bază
-Masa
va fi servită într-un salon încălzit şi atmosferă
plăcută.
-Bolanvul va fi servit/ajutat dacă nu se alimentează singur.
-As med
monitorizează dieta şi nr de mese/zi,
|
-
Precizează în FO bilanţul hidric/24 ore (asistenta urmăreşte
raportul lichide ingerate şi excretate –
urină/scaune/transpiraţii, ş.a. situaţii (ex. lichid pleural
sau alte lichide patologice colectate, sialoreea, ş.a).
-Ad-strarea
sol. perfuzabile (în cazul în care pacientul nu bea lichide
singur) sau medicaţie care să protejeze/faciliteze digestia, la
indicaţia medicului.
|
|
Dificultate (alterarea eliminărilor) în a elimina, datorită restricţiilor impuse de boală/operaţiei la nivelul tractului digestiv/urinar, /tulburărilor de tranzit şi/sau imobilizării la pat (sau alte situaţii), manifestată prin poliurie/disurie/polakiurie, ş.a./transpiraţii abundente/ vărsături/scaune diareice, ş.a | Facilitarea eliminărilor bolnavului în mod normal, în cel mai scurt timp. |
-Ajutarea
bolnavului să urineze/să aibă scaun, ş.a eliminări create
postoperator colectarea acestor produse în cazul unor suspiciuni
şi prezentarea acestora medicului.
-Monitorizarea
nr şi cantităţilor de vărsături/scaune diareice, cantităţii
de urină, ş.a. secreţii fiziologie/patologice
-supravegherea
funcţionării sondei urinare/sondei nazo-gastrice/colostomei, ş.a
şi notarea cantităţilor şi caracteristicilor acestor colecţii
în FO.
-Captarea
urinii, scaunelor şi notarea acestora în FO.
-asigurarea
toaletării tegumentelor şi mucoaselor pacientului după
transpiraţiile intense, după micţiune/defecaţie (asigurarea
intimităţii bolnavului în timpul acestor acte)
-
Pregătirea fizică şi psihică a pacientului în vederea
efectuării oricărei proceduri descrise mai sus. |
-
determinarea bilanţului hidric.
-
montarea diferitelor sonde în vederea facilitării eliminărilor/
colecţiilor...
-
ad-starea de antivomitive, antidiareice sau laxative la indicaţia
medicului
-la
indicaţia medicului probele recoltate vor fi trimise la laborator
în vederea analizării lor. (se va respecta etichetarea prod şi
bilet de trimitere completat/datat corespunzător) |
|
Imposibilitatea de a se odihni datorită durerilor/anxietăţii/poziţiei impuse de boală, manifestată prin insomnii. |
Ajutarea
bolnavului să se odihnească corespunzător
|
-Cameră
bine aerisită/călduroasă, linişte.
-Poziţia
comodă a pacientului, lenjerie curată
-la
nevoie discuţii cu bolnavul (psihoterapie nespecifică) explicând
starea actuală şi liniştirea acestuia.
- exemple
pozitive din rândul altor pacienţi cu patologie asemănătoare.
|
- ad-starea de
sedative/somnifere la indicaţia medicului.
|
|
Imposibiliatea de a evita pericolele din cauza durerilor/anxietăţii/tulburărilor psihice ş.a. din contextul bolii | Reducerea durerilor şi/sau a anxietăţii/stărilor post depresive, ş.a |
-
poziţionarea bolnavului în poziţie de siguranţă (ex. copil
agitat) şi folosirea accesoriilor patului care să elimine risul
pericolelor
-
convingerea pacientului să facă eforturi dozate (în contextul
bolii) care să-i permită evitarea pericolelor.
-Asigurarea
urinarului/ploştii lângă patul bolnavului, astfel ca pacientul
să se simtă în siguranţă din acest punct de vedere (mai ales
la bolnavii cu aparate gipsate, ş.a. la nivelul membrelor
inferioare) şi servirea acestora la pat, în caz de solicitare
din partea bolnavului.
-Asigurarea
toaletei bolnavului totale/parţiale la pat în cazul bolnavilor
nedeplasabili.
-Pregătirea
materialelor/instrumentelor necesare pt efectuarea unor anumite
tehnci/proceduri, pe care le explicăm pacientului, înaintea
efectuării lor.
|
|
|
Dificultate/imposibilitatea efectuării mişcărilor dorite de bolnav datorită fricii de a nu se instala durerea /anxietăţii /imposibilităţii de deplasare (ex. bolnav cu AVC sau cu fracturi/arsuri, ş.a..... |
Bolnavul să-şi
recapete încrederea în efectuarea mişcărilor care îi asigură
confortul necesar.
|
-
Repaosul total/parţial la pat (în funcţie de patologia boln),
va fi asociat cu mişcări pasive efectuate de asistentă,
ulterior (când situaţia bolnavului permite acest lucru) mişcări
active, efectuate de către bolnav, sub supravegherea asistentei
-Reluarea
treptată a mişcărilor, asociate cu recuperarea normală a
pacientului, în funcţie de evoluţia bolii/ funcţiile vitale,
ş.a.
- asigurarea
lenjeriei curate, la nevoie, pentru pacienţii imobilizaţi la pat
|
-
Repaos impus la pat – mobilizarea adecvată la intervale
regulate de timp, pt prevenirea escarelor de decubit (la 2-3 ore).
-Reluarea
treptată a mişcărilor la indicaţia medicului (în funcţie de
patologia pe care o prezintă bolnavul)
-
efectuare de teste de efort, la indicaţia medicului, pt aflarea
toleranţei la efort a bolnavului. |
|
-
Imposibilitatea/dificultatea
menţinerii tegumentelor curate din
cauza repaosului impus la
pat/datorită operaţiei (ex. colostomii, jejunostomii, ş.a)
manifestat
prin iritaţii locale/leziuni de decubit/ ş.a.
-Imposibilitatea/dificultatea
menţinerii mucoaselor indemne datorită
bolii de bază/operaţiei suferite, sondei urinare, manifestată
prin iritaţii/dureri locale (ex.
mucoasei bucale: afte, plăgi postoperatorii, ş.a, datorită
episiotomiei suferită de pacientă postpartum, ş.a.... |
Bolnavul să aibă posibilitatea să-şi păstreze tegumente şi mucoasele curate/indemne, în cel mai scurt timp. |
-Asigurarea
execuţiei toaletei zilnice generale a tegumentelor bolnavului
imobilizat şi după efectuarea nevoilor fiziologice ale acestuia
(la nevoie se aplică unguente de protecţie pe suprafeţele
tegumentare în contact prelungit cu patul).
-
Asigurarea dezinfecţiei mucoaselor afectate ale bolnavului (ex
cavitatea bucală: afte/sau postoperator)
-schimbarea
lenjeriei de pat/corp la nevoie.
-Mobilizarea
pacientului imobilizat la pat pentru prevenirea escarelor de
decubit.
|
-
efectuarea pansamentelor în zonele tegumentare afectate, în
condiţii de asepsie crescută,
-montarea
sondelor/cateterelor în condiţii de asepsie crescută şi
menţinerea toaletei locale corespunzător după fiecare nevoie
-efectuarea
masajelor pentru prevenirea tulburărilor circulatorii la bolnavii
imobilizaţi la pat.
|
|
Dificultate de a-şi păstra temperatura corpului în limite normale datorită...stărilor febrile din contextul bolii/ infecţiei localizate /generalizate, manifestate prin hipertermie.... |
Pacientul să
fie capabil să-şi menţină temperatura în limite normale.
|
-modificarea
mediului ambiant cu facilitarea menţinerii temperaturii în
limite fiziologice.
-aplicarea
de comprese bolnavului în caz de creştere a temperaturii....
-înregistarea
temp în FO de 2/zi
-hidratarea
bolnavului în stările febrile
-supravegherea
transpiraţiei şi îngrijirea tegumentelor bolnavului cu febră
ridicată |
Ad-starea
medicaţiei antitermice la indicaţia medicului.
|
|
Dificultate în îmbrăcarea respectiv dezbrăcarea bolnavului, din cauza patologiei care impune limitarea mişcărilor bolnavului. |
Bolnavul să
se îmbrace şi dezbrace singur
|
-după
efectuarea toaletei bolnavului (sau în funcţie de împrejurări)
asigur/ajut la îmbrăcarea/dezbrăcarea pacientului, astfel ca
acesta să prezinte dureri/disconfort minim.
-
Schimbarea lenjeriei corporale la nevoie.
-se
va evita lenjeria strâmtă, care poate produce disconfort la
mişcarea pacientului.
-Psihoterapie
nespecializată prin care dăm încredere pacientului în
recuperarea rapidă a mobilităţii afectate. |
||
Cunoştinţe
insuficiente privind boala de care suferă pacientul
|
Pacientul să fie capabil să acumuleze cunoştinţe necesare recuperării rapide şi a înlăturării anxietăţii provocate de necunoaşterea evoluţiei bolii... |
-discutuţii
cu bolnavul despre starea actuală a bolii de care suferă,
perspectivele privind vindecarea, precum şi importanţa urmării
unei diete de viaţă care să prevină/menţină
apariţia/reinstalarea/gradul bolii.
-importanţa
vizitelor regulate la medic, precum şi a continuităţii
tratamentului/ respectării orelor de administrare a medicaţiei
recomandate. |
-
expunem factorii de risc care trebuie evitaţi (eliminarea
fumatului, dietă hiposodată, mişcare zilnică, etc) pentru un
trai sănătos/prevenirea agravărilor.
-determinăm
bolnavul să înţeleagă că mişcarea/dieta alimentară normală
fără grăsimi/mişcarea gradată/susţinută, determină un trai
care prelungeşte viaţa
-aceleaşi
aspecte trebuie aduse la cunoştinţa aparţinătorilor care vor
fi obligaţi să creeze un mediu de siguranţă în jurul
bolnavului, menit să-i asigure/prelungescă viaţa acestuia. |
|
11. Nevoia de a acţiona conform propriilor convingeri şi valori, de a-şi practica religia. |
Pacientul are
apartenenţă religioasă şi acţionează conform propriilor
credinţe şi obiceiuri
|
Această nevoie practicată de bolnav acţionează constructiv oferindu-i o stare de sănătate mintală optimă, acesta acţionând conform propriilor convingeri şi valori, obiectiv formulate. |
- psihoterapie
specializată
|
|
Pacientul să
fie preocupat faţă de tot ce se întâmplă cu el şi în jurul
lui
|
Pacientul
prezintă
-receptivitate
faţă de tot ce se întâmplă în jurul lui,
-integritate
fizică ? şi psihică,
-ambiţie
-motivaţie pt
o vindecare cât mai rapidă,
|
- psihoterapie specializată efectuată de psiholog (unde acesta face parte din echipa de îngrijire ex. cazul pacienţilor identificaţi cu VHB, HIV, ş.a boli incurabile) | ||
Incapacinate/dificultate de a îndeplini unele activităţi recreative, datorită patologiei de bază/asociate. |
Pacientul să
poată să se destindă şi recreeze
|
-psihoterapie
nespecifică cu exemple pozitive de recuperare a unor alţi
pacienţi cu afecţiune asemănătoare.
-
determinarea bolnavului să participe la activităţi recreative
alături de alţi bolnavi – urmărirea serialului/emisiunii
preferate la TV, citirea unor reviste, cărţi, ş.a activităţi
de socializare |
- psihoterapie specializată efectuată de psiholog (unde acesta face parte din echipa de îngrijire ex. cazul pacienţilor identificaţi cu VHB, HIV, ş.a boli incurabile) | |
Deficit de cunoştinţe/lipsa cunoştinţelor privind boala de care suferă, tratament, complicaţii, recuperare, mod de viaţă şi trai igienic. | Pacientul să prezinte capacitatea de a acumula noi cunoştinţe – formarea unor atitudini şi deprinderi corecte de viaţă, pentru obţinerea unei stări de bine – dorinţa de a fi independent. |
- asistenta
prelucrează pacientul şi familia acetuia privind aspectele care
trebuie respectate (dietă/ tratament/ mod de viaţă, ş.a)
pentru a avea o viaţă normală/pentru prevenirea
complicaţiilor...ş.a
|
NEVOIA
|
PROBLEME
|
SURSA DE DIFICULTATE POSIBILĂ |
OBIECTIVE
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1. A respira şi a avea o bună circulajie | a) Dificultate în eliberarea căilor respiratorii |
Lipsa
cunoaşterii mijloacelor eficace de degajare şi expectoraţie
- Durere
-
Diminuarea mobilităţii |
Ca
pacientul:
- Să
expectoreze secreţiile în... ore
- Să
tuşească în mod eficace în... ore
- Să-şi
elibereze căile respiratorii cu minimum de dificultate în
termen de... ore
- Să-şi
elibereze căile respiratorii de secreţii în termen de... zile |
b) Dificultatea în a respira |
- Anxietate
- Intoleranţa
la efortul fizic
- Lipsa
cunoaşterii mijloacelor de control al alerg ii lor respiratorii
- Lipsa
cunoaşterii mijloacelor de prevenire a alergiilor respiratorii
- Prezenţa
secreţiilor |
- Să-şi
diminueze tahipneea în... minute
- Să
respire cu minimum de dificultate în termen de... ore... zile
- Să
respire fără dificultate în termen de... zile
- Să
aibă un ritm respirator regulat în... minute în termen de...
ore... zile |
|
2.
A
bea şi a mânca
|
a) Alimentaţie neadecvată: deficit |
- Anxietate
- Durere
- Stare
depresivă |
- Să
crească în greutate... kg pe săptămână
- Să
consume gustări între mesele principale
- Să
ia suplimente nutritive de... ml/zi |
1
|
2
|
3
|
4
|
- Slăbiciune,
oboseală
- Lipsa
de cunoaştere a alimentelor bogate în
colesterol,
vitamina C etc.
(a
specifica) - Singurătate
|
- Să
ia trei mese echilibrate în termen de... zile
- Să-şi
crească aportul caloric de... kg/zi |
||
b)
Alimentaţie neadecvată: surplus
-
|
- Anxietate
- Obişnuinţe
alimentare deficitare
- Lipsa
de cunoaştere a valorilor nutritive ale alimentelor şi nevoilor
organismului
- Singurătatea |
- Să-şi
diminueze aportul cotidian de alimente cu... calorii/zi
- Să-şi
diminueze aportul cotidian cu... porţii/zi
- Să
piardă în greutate... kg/săptămână
- Să
consume o cantitate de alimente în concordanţă
cu
nevoile sale energetice (activitate, vârstă, condiţii de
viaţă) în termen de... zile
- Să
ia trei mese echilibrate în termen de... zile
- Să-şi
facă meniul zilnic pentru... zile |
|
c)
Dificultate în a urma regimul (dieta)
|
- Obişnuinţe
alimentare culturale diferite
- Lipsa
de cunoaştere a alimentelor permise sau interzise şi
înlocuitorii regimului
-
Neacceptarea bolii
|
- Să-şi
urmeze regimul în fiecare zi în termen de... zile
- Să
utilizeze substituenfii alimentari care respectă regimul său în
termen... zile
|
|
d)
Dificultatea/incapacitatea în a se alimenta
şi
hidrata
|
- Slăbiciune/oboseală
- Lipsa
de cunoştinţe în utilizarea ustensilelor/ aparatelor
- Diminuarea
mobilităţii |
-
Să se alimenteze utilizând ustensile/aparate adecvate în
termen de... zile
- Să
consume alimente care se mănâncă cu mâinile (fructe, pâine,
legume crude) la fiecare masă în termen de... zile
- Să
se alimenteze singur în termen de... zile
- Să
se hidrateze folosind ustensile/aparate adecvate în termen de...
zile
-
Să se hidrateze singur în termen de... zile
|
|
e)
Hidratare excesivă cantitativ şi calitativ
|
- Anxietate
- Stare
depresivă |
- Să
bea... ml de... în... ore
- Să
diminueze cantitatea de... ml la... ml în termen de ... zile
|
1 |
2
|
3
|
4
|
- Lipsa
de cunoaştere a efectelor nocive a anumitor lichide asupra
organismului
- Singurătate |
-
Să diminueze ingestia de lichide fără conţinut nutritiv la...
ml/zi
|
||
f)
Hidratare neadecvată deficit:
|
- Obişnuinja
de hidratare deficientă
- Lipsa
de cunoaştere a nevoilor în hidratarea organismului
|
- Să-şi
crească hidratarea la... ml/zi
- Să
bea., ml de... în... ore
- Să
aibă mucoasele umede în termen de... zile |
|
g)
Grejuri şi vărsături
|
- Anxietate
- Obişnuinţe
alimentare deficitare |
- Să-şi
diminueze greţurile în termen de... ore
- Să
nu mai aibă grejuri în termen de... ore
- Să-şi
diminueze vărsăturile în termen de... ore
- Să
nu mai aibă vărsături în termen de... ore |
|
h)
Refuzul de a se alimenta şi a se hidrata
|
- Stare
depresivă
- Lipsa
de cunoaştere a nevoilor în alimentaţia şi hidratarea
organismului
- Singurătate |
- Să-şi
exprime acceptul de a bea şi a mânca în termen de... zile
- Să
mănânce la fiecare masă o alimentaţie care să conţină o
porţie din fiecare cele 4 grupe mari de alimente în termen
de... zile
- Să
bea... ml lichide (a specifica) în ... ore |
|
i)
Refuzul de a urma regimul (dieta)
|
- Obişnuinţe
alimentare culturale diferite
- Lipsa
de cunoaştere a alimentelor permise/ interzise şi a
înlocuitorilor regimului (dietei)
- Neacceptarea
bolii |
- Să
ia cel puţin o masă pe zi, respectând regimul în termen de...
zile
- Să-şi
exprime acceptul de a urma regimul în termen de... zile |
|
3.
A elimina
|
a)
Constipajie
|
- Alimentaţie
neadecvată
- Anxietate
- Diminuarea
mobilităţii
- Hidratare
neadecvată
- Lipsa
de cunoaştere a mijloacelor eficace de eliminare
-
Lipsa exerciţiului fizic
|
- Să
elimine un scaun moale în termen de... zile
- Să
aibă scaun fără dificultate în termen de... zile
- Să
îi dispară semnele de constipaţie |
1
|
2
|
3
|
4
|
b)
Deshidratare
|
- Diaree
- Lipsa
cunoaşterii nevoilor de hidratare a organismului
- Vărsături |
- Să
nu prezinte nici un semn de deshidratare în termen de... zile
- Să
aibă pielea suplă şi bine hidratată în termen de... zile
- Să
prezinte o piele fără pliuri cutanate în termen de... zile
-
Să aibă mucoasele şi conjunctivele umede în termen de... ore
|
|
c)
Diareea
|
- Anxietate
- Obişnuinţe
alimentare deficiente
- Lipsa
de cunoaştere a mijloacelor preventive şi curative ale diareei
|
- Să-şi
diminueze scaunele diareice în termen de... zile
- Să
elimine un scaun de consistenţă normală în
termen
de... zile
-
Să se exprime că semnele de diaree au dispărut
|
|
d)
Incontinentă de fecale
|
-
Lipsa controlului sfincterului anal
|
- Să
elimine scaunul la nevoie în bazinet
- Să
defece la nevoie la toaletă
- Să
înceteze a mai avea incontinenţă în timpul zilei în termen
de... zile
-
Să înceteze a mai fi incontinent în termen de ... zile
|
|
e)
Incontinentă de fecale şi urină
|
-
Lipsa controlului sfincterelor
|
- Să
elimine scaunul în bazinet... la toaletă... la nevoie
- Să
urineze în bazinet... în urinar la toaletă... la nevoie
- Să
nu aibă incontinenţă în termen de... zile
- Să
nu mai aibă incontinenţă în termen de... zile |
|
f)
Incontinentă urinară
|
-
Lipsa controlului sfincterului vezical
|
- Să
urineze în bazinet la nevoie
- Să
urineze la toaletă la nevoie
- Să
nu mai aibă incontinentă ziua în termen de... zile
-
Să nu mai aibă incontinenţă în termen de... zile
|
1
|
2
|
3
|
4
|
g) Retenţie urinară | - Proces infecţios/inflamator |
- Să
urineze ... ml/în ... ore în fiecare zi
- Să-şi
golească vezica la fiecare micţiune în termen
de...
zile |
|
4.
A se mişca şi a avea o bună postură
|
a)
Circulaţie neadecvată
|
- Diminuarea
mobilităţii
- Lipsa
de cunoaştere a mijloacelor de ameliorare a circulaţiei
|
- Să
prezinte puls periferic bine bătut în termen de ... zile
- Să
prezinte extremităţi calde în termen de... zile
- Să-şi
exprime diminuarea durerii în termen de ... zile
- Să-şi
diminueze edemele membrelor inferioare cu ... cm în termen de ...
zile
- Să-şi
exprime absenţa durerii în termen de ... zile
- Să-şi
exprime diminuarea senzaţiei de greutate şi de inconfort în
termen de... zile
|
b) Dificultate/incapacitate în a se mişca |
- Durere
- Oboseală/slăbiciune
- Lipsa
de cunoaştere a tehnicilor mobilizării |
- Să
stea aşezat fără ajutor... minute... ore
- Să
se ridice singur... minute... ore
- Să
meargă singur cu ajutorul:
- unui
baston... minute... ore
- unei
cârje... minute... ore
- unui
cadru... minute... ore |
|
c)
Edeme ale membrelor
|
- Circulaţie
neadecvată
- Lipsa
de cunoaştere a mijloacelor de diminuare a edemelor |
-Să-şi
diminueze edemele cu... cm în termen de... zile - Să nu mai
prezinte edeme în termen de... zile
|
|
d)
Refuzul de a face activităţi fizice
|
- Durere
- Oboseală/slăbiciune,
intoleranţă la efort
-
Lipsa interesului |
-
Să-şi exprime acceptul de a îndeplini anumite activităţi în
termen de... zile
- Să
îndeplinească activităţi singur... cu ajutor... în termen
de... zile
- Să
se ridice singur... minute... ore
-
Să se ridice cu ajutor... minute... ore |
1
|
2
|
3
|
4
|
- Să
meargă singur... minute... ore
- Să
meargă cu ajutor... minute ... ore |
|||
5.
A dormi şi a se odihni
|
a) Dificultate/incapacitate în a se odihni |
- Anxietate
- Durere
- Dispnee/tuse
- Lipsa
de cunoaştere a mijloacelor de destindere
|
- Să-şi
facă sieste de... ore pe zi
- Să
aibă activităţi de destindere la alegere în termen
de
... zile
-
Să-şi exprime o stare de bine în termen de... zile |
b) Epuizare (istovire) |
- Dificultate
în a stăpâni stresul
- Lipsa
de cunoaştere a mijloacelor de remediere a epuizării
|
- Să-şi
exprime diminuarea epuizării în termen de... zile
- Să-i
dispară epuizarea în termen de... zile
- Să
îndeplinească activităţi cotidiene după ritmul său şi
interesele sale în termen de... zile |
|
c) Insomnie |
- Anxietate
- Durere
- Stare
depresivă
- Lipsa
de cunoaştere a mijloacelor de favorizare a somnului
|
- Să
doarmă câte 20-30 minute în termen de... zile
- Să
doarmă ... ore fără întrerupere în termen de ... zile
- Să
doarmă fără treziri în termen de... zile
- Să
doarmă ... ore în fiecare noapte în termen de... zile |
|
6.
A se îmbrăca şi dezbrăca
|
a) Dezinteres fată de ţinuta vestimentară |
- Confuzie
- Stare
depresivă
- Slăbiciune/oboseală |
- Să-şi
exprime interesul pentru a se îmbrăca în termen de... zile
- Să-şi
aleagă veşminte adecvate zilnic
-
Să se îmbrace zilnic în termen de... zile |
b)
Dificultate/incapacitate în a se îmbrăca şi a se
dezbrăca
|
-
Diminuarea mobilităţii
|
- Să
se îmbrace/dezbrace singur în termen de... zile
-
Să-şi înnoade cravata în termen de ... zile |
1
|
2
|
3
|
4
|
7.
A-şi menţine temperatura corpului în limite normale
|
a) Hipertermie |
- Lipsa
de cunoaştere a mijloacelor de prevenire a efectelor căldurii
- Proces
infecţios/inflamator |
- Să-şi
diminueze temperatura cu ... grade în termen de ... zile
- Să
prezinte o temperatură în limite normale (36,4°C axilar, 37°C
bucal, 37,6°C rectal) în termen de ... zile |
b) Hipotermie | - Mediu rece (friguros) |
- Să-şi
crească temperatura cu ... grad(e) în termen de ... zile
- Să
prezinte o temperatură în limite normale (36,4°C axilar, 37°C
bucal, 37,6°C rectal) în termen de... zi (zile). |
|
8.
A fi curat, îngrijit şi a proteja tegumentele şi
mucoasele
|
a)
Alterarea mucoasei bucale
|
- Deshidratare
- Efectele
secundare ale chimioterapiei
- Lipsa
de cunoaştere a îngrijirilor preventive şi curative a
leziunilor gurii
|
-
Să prezinte o mucoasă bucală intactă în termen de ... zile
-
Să-şi diminueze leziunile mucoasei bucale în termen... zile |
b) Atingerea integrităţii tegumentelor |
- Dificultatea/incapacitatea
de a se mişca
- Incontinenţă
de fecale şi urină
- Lipsa
de cunoaştere a îngrijirilor preventive şi curative a
leziunilor pielii |
- Să
prezinte o piele intactă în termen de ... zile
- Să-şi
diminueze leziunea de la ... cm la ... cm în termen de ... zile
- Să-şi
diminueze roşeaţa de la ... cm la ... cm în termen de ... zile |
|
c)
Dezinteres faţă de măsurile de igienă
|
- Stare
depresivă
- Slăbiciune/oboseală
- Perturbarea
imaginii de sine |
-
să participe la îngrijirile sale de igienă:
• să
se coafeze în termen de... zile
• să
se spele în termen de ... zile
• să
se bărbierească în termen de ... zile
• să-şi
spele dinţii în termen de ... zile
• să
se machieze în termen de ... zile
• să-şi
îngrijească unghiile în termen de... zile
— Să-şi
facă singur îngrijirile de igienă în termen de ...
zile |
1
|
2
|
3
|
4
|
d)
Dificultate/incapacitate de a face îngrijiri de igienă
|
- Confuzie
- Diminuarea
motricitatii membrelor superioare
- Slăbiciune/oboseală |
- Să-şi
facă singură îngrijirile de igienă în termen de ... zile
- Să
se coafeze singură în termen de... zile -Să-şi spele capul în
termen de... zile
- Să
se bărbierească singur în termen de... zile
- Să
se machieze singură în termen de... zile
- Să-şi
spele dinţii în termen de... zile
- Să-şi
spele protezele dentare în termen de... zile
- Să-şi
cureţe unghiile în termen de... zile
- Să-şi
spele: - faţa
- pieptul
- braţele
- picioarele
-
organele genitale - Să-şi cureţe ochelarii în termen de...
zile |
|
e)
Refuzul de a-şi face
îngrijirile
de igienă |
-
Stare depresivă
— Slăbiciune/oboseală
- Lipsa
de interes |
- Să-şi
exprime acceptul de a îndeplini îngrijiri de igienă în termen
de... zile
- Să-şi
facă îngrijirile de igienă în termen de... zile
- Să
se coafeze în termen de... zile
- Să
se spele pe cap în termen de... zile
- Să
se bărbierească în termen de... zile
- Să
se machieze în termen de... zile
- Să-şi
spele dinţii în termen de... zile
- Să-şi
spele protezele dentare în termen de... zile
- Să-şi
cureţe unghiile în termen de... zile
- Să-şi
spele:
-faţa
- pieptul
-
braţele |
1
|
2
|
3
|
4
|
- picioarele
- organele
genitale
-
Să-şi cureţe ochelarii în termen de... zile
|
|||
9.
A evita pericolele
|
a)
Anxietate moderată
|
- Lipsa
de cunoaştere a mijloacelor ajutătoare
- Ameninţarea
integrităţii fizice şi/sau psihice
- Neaccesibilitatea
la informaţii |
- Să-şi
exprime diminuarea anxietăţii în termen de... zile
- Să-şi
exprime dispariţia anxietăţii în termen de... zile
- Să-şi
diminueze semnele anxietăţii în termen de... zile
- Să
demonstreze absenta semnelor de anxietate în termen de... zile
|
b)
Anxietate severă extremă
|
- Lipsa
de cunoaştere a mijloacelor de autointervenjie în situaţii de
criză
- Neacceptarea
doliului |
- Să-şi
exprime diminuarea anxietăţii în termen de... zile
- Să
demonstreze o diminuare a semnelor de anxietate în termen de...
zile
- Să-şi
diminueze anxietatea la un nivel uşor sau moderat în termen
de... zile
|
|
c)
Doliul
|
- Reacţie
la pierderea unei condiţii (stări), care îi făcea plăcere
persoanei sau a unui lucru care îi era în stăpânire
- Reacţie
la pierderea unei fiinţe dragi |
- Să-şi
exprime sentimentele legat de pierdere în termen de... zile
- Să
utilizeze anumite mijloace pentru a trece de fazele doliului
- Să-şi
exprime înţelegerea reacţiilor de doliu în termen
de...
zile
-
Să-şi exprime acceptarea doliului în termen de... zile
|
|
d)
Dificultate/incapacitate de a-şi păstra sănătatea
|
-
Lipsa de cunoaştere a obiceiurilor sănătoase de viată
|
- Să-şi
exprime înţelegerea faţă de îngrijirile de sănătate în
termen de... zile
- Să-şi
exprime acceptarea tratamentului în termen de... zile
|
1
|
2
|
3
|
4
|
•
|
- Să
ia el însuşi decizii legate de sănătate în termen de... zile
- Să
demonstreze capacitatea psihomotorie în a
executa
un tratament în termen de... zile
-
Să-şi exprime interesul în ameliorarea sănătăţii în
termen
de... zile
|
||
e)
Durere acută
|
- Consecinţele
unui traumatism chirurgical sau accidental
- Proces
infecţios/inflamator |
- Să-şi
exprime diminuarea durerii în ... ore
- Să-şi
diminueze semnele durerii în ... ore
- Să
demonstreze absenţa semnelor durerii în ... ore
- Să-şi
exprime absenţa durerii în ... ore |
|
f)
Durere cronică
|
- Consecinţele
unui traumatism chirurgical sau accidental
- Lipsa
de cunoaştere a mijloacelor de control ale durerii
- Proces
infecţios/inflamator |
- Să-şi
exprime diminuarea durerii în ... ore
- Să-şi
exprime absenţa durerii în ... ore
- Să-şi
diminueze semnele durerii în ... ore
- Să
demonstreze absenţa semnelor durerii în ... ore |
|
g)
Stare depresivă
|
- Pierderea
stimei de sine
- Pierderea
imaginii de sine
- Reacţie
la doliu |
- Să
demonstreze absenţa semnelor stării depresive în termen de...
zile
- Să-şi
exprime diminuarea stării depresive în termen de... zile
- Să-şi
exprime interesul pentru a îndeplini activităţi în termen
de... zile
- Să
demonstreze diminuarea semnelor stării depresive în termen de...
zile |
|
h)
Perturbarea stimei de sine
|
- Dificultate
în asumarea rolului
- Neadaptarea
la o criză existenţială sau situaţională
- Sentiment
de dependenţă |
- Să-şi
exprime creşterea stimei de sine în termen de... zile
- Să-şi
exprime sentimentele pozitive în termen de... zile
-
Să-şi exprime capacitatea de a face faţă dificultăţilor în
termen de... zile
|
1
|
2
|
3
|
4
|
-
Să ia decizii legate de activităţile cotidiene în termen de...
zile
|
|||
i)
Perturbarea imaginii despre sine
|
-
Dificultatea de adaptare la o modificare corporală
|
- Să
exprime sentimente pozitive legat de imaginea de sine în termen
de... zile
- Să-şi
exprime acceptul de a-şi atinge partea mutilată a corpului în
termen de... zile
- Să-şi
atingă partea mutilată a corpului fără repulsie în termen
de... zile
|
|
j)
Frică
|
- Incapacitatea
de a face fată realităţii tratamentului
- Ameninţarea
integrităţii fizice şi/sau psihice
- Tulburări
de memorie |
- Să-şi
exprime diminuarea fricii în termen de... zile
- Să-şi
exprime dispariţia fricii în termen de... zile
- Să-şi
diminueze semnele fricii în termen de ... zile
- Să
demonstreze absenta semnelor fricii în termen de... zile |
|
k)
Refuzul de a se conforma tratamentelor
|
- Dificultate
de a se adapta la boală
- Lipsa
de cunoaştere a necesităţilor tratamen-
tului
- Perturbări
ale gândirii
- Frica
fată de mijloacele de investigaţie şi tratament |
-Să
urmeze tratamentul prescris în termen de... zile - Să-şi ia
medicajia regulat în termen de... zile
-
Să-şi exprime acceptul de a se conforma tratamentelor în
termen de... zile
|
|
I)
Risc de accident
|
- Confuzie
- Lipsa
de cunoaştere a mijloacelor de prevenire
|
- Să
aibă mereu pielea intactă
- Să
nu se rănească
- Să-şi
exprime înţelegerea măsurilor de securitate în
termen
de... zile
-
Să utilizeze corect aparatele care îl ajută în termen de...
zile
|
1
|
2
|
3
|
4
|
-
Tulburări de memorie
|
-
Să se abţină de la un limbaj agresiv faţă de alţii în
termen
de... zile
-
Să-şi exprime diminuarea agresivităţii în termen de... zile
|
||
n)
Riscul violenţei de sine însuşi
|
- Starea
depresivă
- Tulburări
de memorie |
- Să-şi
exprime absenţa ideii de suicid în termen de... zile
- Să
se abţină de la gesturi de violenţă faţă de sine
însuşi
în termen de... zile
- Să
fie calm în termen de... zile
- Să-şi
exprime starea de destindere în termen de... zile |
|
10.
A comunica
|
a)
Agresivitate
|
- Diminuarea
stimei de sine
- Lipsa
controlului anxietăţii
-
Neadaptarea la o situaţie
|
-
Să-şi exprime diminuarea agresivităţii în termen de... zile
- Să-şi
exprime calm sentimentele în termen de... zile
- Să-şi
exprime capacitatea de a controla agresivitatea în termen de...
zile
- Să
vorbească cu voce calmă în termen de... zile |
b)
Atingerea integrităţii funcţiei şi rolului sexual
|
- Conflict
de valori
- Insuficienţă/neadaptare
la un model de rol (frica legată de performanţe sexuale,
pierderea atracţiei sexuale etc.)
- Lipsa
de cunoaştere a mijloacelor de a trăi sexualitatea în mod
armonios
- Perturbarea
imaginii de sine |
- Să-şi
exprime diminuarea neliniştii faţă de sexualitate în termen
de... zile
- Să-şi
exprime absenţa neliniştii faţă de sexualitate în termen
de... zile |
|
c)
Comunicare ineficace la niyel afectiv
|
- Anxietate
- Lipsa
de cunoaştere a mijloacelor eficace de a comunica |
-
Să comunice cu alte persoane în mod eficace în
tprmpn
Ho /Hm
|
1
|
2
|
3
|
4
|
-
Neadaptarea la un rol, la o situaţie
|
- Să-şi
împărtăşească sentimentele cu alte persoane în termen de...
zile
- Să-şi
exprime încrederea faţă de alte persoane în |
||
termen
de... zile
- Să
stabilească linii semnificative fată de alte persoane
in
luminii
(In /lin
- Sa
il
exprimi emoţiile
In
termen de... zile
'
•
i
.i
nxpilmn nnvnlln In
luminii
du /lin
|
|||
d)
Comunicare ineficace la nivel intelectual
|
- Confuzie
- Privaţiunea
senzoro-perceptuală
- Supraîncărcarea
do stimull
- Tulburări
de gândire |
- 8A
pronunţe
anumit* cuvinte uzuale tn termen de... zile
- Să
exprime clar mesajele verbale in termen de... zile
- Să
exprime mesajele non-verbale prin mijloace adaptate în termen
de... zile
-
Să formuleze fraze complete în termen de... zile
|
|
e)
Comunicare ineficace la nivel senzori-motor
|
-
Lipsa de cunoaştere a mijloacelor de a se adapta la limitele sale
|
- Să-şi
exprime nevoile prin gesturi în termen de... zile
- Să
utilizeze mijloace de comunicare eficace în termen de... zile
- Să
răspundă corect la întrebări în termen de... zile |
|
f)
Confuzie
|
- Deshidratare
- Lipsa
stimulării senzoriale |
- Să
recunoască membrii personalului sanitar şi membrii de familie în
termen de... zile
- Să
recunoască membrii familiei sale în termen de... zile
- Să
răspundă corect la întrebări simple în termen de... zile
- Să
spună ziua şi momentul zilei în termen de... zile
- Să
recunoască locul unde se află în termen de... zile |
1
|
2
|
3
|
4
|
g)
Izolare socială
|
- Dificultatea
de adaptare la o criză existenţială sau situaţională
- Pierdere/separare
* |
- Să-şi
exprime sentimentul de izolare în termen de... zile
- Să
iniţieze o conversaţie cu o persoană din anturaj în termen
de... zile
- Să
stabilească linii semnificative cu alte persoane în termen
de... zile
- Să
participe la activităţi sociale la alegere în termen de...
zile
- Să-şi
exprime diminuarea sentimentului de
singurătate
în termen de... zile
_
Să-şi exprime absenta sentimentului de singurătate în termen
de... zile
|
|
h)
Perturbarea comunicării familiale
|
- Diferenţa
de percepţie a rolurilor
- Dificultatea
de adaptare la o problemă de
situajie
|
-
Să-şi manifeste întrajutorarea reciprocă în termen de...
zile
-
Să-şi exprime ameliorarea comunicării familiale în termen
de... zile
|
|
11.
A
acjiona conform
propri
lor
convingeri şi valori, de a practica religia
|
a)
Dificultate de a acţiona după credinţe şi după valori
|
- Apartenenţa
la o cultură, religie diferită
- Neadaptarea
la un rol nou, conflict de roluri |
- Să
îndeplinească acţiuni după sistemul său de valori în termen
de... zile
- Să
îndeplinească activităji religioase la alegere în termen
de... zile
- Să-şi
exprime rezolvarea conflictului în termen de...
zile
|
b)
Nelinişte (îngrijorare) fafă de semnificaţia propriei
existente
|
- Neacceptarea
bolii
- Frica
de moarte |
- Să-şi
exprime diminuarea dezordinii în termen de... zile
- Să-şi
exprime absenta dezordinii în termen de... zile |
|
c)
Sentiment de culpabilitate
|
- Neadaptarea
la un rol nou/conflict de roluri
- Reacţie
la doliu
-
Refuzul de a se conforma tratamentelor
|
-
Să-şi exprime sentimentele de culpabilitate în termen de...
zile
-
Să-şi exprime diminuarea culpabilităţii în termen de... zile |
1
|
2
|
3
|
4
|
12.
A fi preocupat în vederea realizării
|
a)
Dificultatea de a-şi asuma rolul
|
- Stare
depresivă
- Neacceptarea
bolii |
- Să-şi
exprime satisfacţia faţă de performanţele sale în
îndeplinirea sarcinilor în termen de... zile
- Să-şi
exprime acceptul în îndeplinirea sarcinilor legate
de
un rol în termen de... zile
-
Să îndeplinească sarcini legate de rolul său în termen de...
zile
|
b)
Dificultatea de a se realiza
|
- Perturbarea
stimei de sine
- Singurătate |
- Să
participe la o activitate la alegere în termen de... zile
- Să-şi
exprime interesul în îndeplinirea activităţilor la alegere în
termen de... zile
|
|
c)
Sentiment de neputinţă
|
- Neadaptarea
la o criză situaţională sau existenţială
- Incapacitatea
de a se adapta la realitate (boală incurabilă, fază terminală)
- Insatisfacţie
relativă la sistemul de îngrijiri
- Lipsa
de cunoaştere a stării sale de sănătate şi a tratamentelor
|
- Să-şi
exprime nevoile în termen de... zile
- Să-şi
exprime diminuarea neputinţei în termen de... zile
- Să-şi
exprime controlul situaţiei în termen de... zile
- Să
îndeplinească activităţi la alegere în termen de... zile
-
Să ia decizii pentru organizarea activităţilor în termen
de...
zile
|
|
13.
A se recrea
|
a)
Dezinteres în a îndeplini activităţi recreative
|
- Durere
- Stare
depresivă
- Slăbiciune/oboseală |
- Să-şi
exprime interesul în îndeplinirea activităţilor recreative în
termen de... zile
- Să
participe în fiecare zi la activităţi recreative în termen
de... zile
|
b)
Dificultate/incapacitate în a îndeplini activităţi
recreative
|
- Durere
- Dispnee/intoleranţă
la efort
- Slăbiciune/oboseală |
- Să
participe la activităţi de ... ori pe săptămână
- Să
participe la o activitate la alegere în termen de... zile
- Să
activeze singur în termen de... zile |
|
c)
Refuzul de a îndeplini activităţi recreative
|
-
Dificultate de adaptare la o modificare a schemei corporale
|
-
Să-şi exprime acceptul de a îndeplini activităţi în termen
de... zile
|
1
|
2
|
3
|
4
|
-
Durere
- Dispnee/intoleranţă
la efort
- Slăbiciune/oboseală
- Lipsă
de interes |
-
Să îndeplinească cel puţin o activitate care-i face
plăcere
o dată pe săptămână |
||
14.
A învăţa cum să-şi păstreze sănătatea
|
a) Dificultatea de a învăţa |
- Anxietate
- Limite
cognitive
- Limite
senzoriale
- Lipsa
de motivaţie
- Lipsa
de pregătire psihică |
- Să-şi
exprime înţelegerea informaţiei primite în termen de... zile
- Să
dea explicaţii referitor la informaţia primită în termen de...
zile |
b) Lipsa de cunoştinţe |
- Apartenenţa
la o cultură diferită
- Inaccesibilitatea
la informaţie |
-
Să explice în termen de... zile:
• boala
• tratamentul
medical
• îngrijirile
necesare (a specifica)
• măsurile
preventive
• regimul
• activităţi
recomandate în convalescenţă
- Să-şi
exprime intenţia de a utiliza noile comportamente
achiziţionate în termen de... zile
- Să-şi
demonstreze abilitatea în:
• a
îndeplini îngrijiri specifice în termen de... zile
• a
planifica regimurile în termen de... zile
• a
lua medicamentele în termen de... zile |
|
c) Refuzul de a învăţa |
-
Credinţe culturale diferite referitoare la sănătate
-
Neacceptarea bolii
|
- Să-şi
exprime interesul de a învăţa în termen de... zile
- Să-şi
exprime acceptul de a primi informaţii în termen
de...
zile
|