DEMERS
EDUCATIONAL
Idealul
educational
Idealul
educational exprima cerintele si aspiratiile unei societati într-o
anumita etapa istorica sub forma unui model dezirabil de
personalitate umana, fiind în fapt una dintre legaturile principale
prin intermediul careia se realizeaza interdependenta dintre actiunea
educativa si sistemul socio-economic în general. Idealul educational
are un nivel ridicat de generalitate si se atinge pe termen lung, la
realizarea sa contribuind sistemul educativ în ansamblul sau. Prin
continutul sau instructiv-educativ, idealul educational este
rezultatul unui proces de rationalizare, generalizare a unor fenomene
sociale, psihologice si pedagogice, specifice unei etape istorice,
proces în urma caruia se proiecteaza apoi trasaturile fundamentale
ale omului pe care educatia urmeaza sa-l formeze. Idealul educational
exprima astfel modul sau tipul de personalitate solicitat de
conditiile sociale ale unei etape istorice si pe care educatia
urmeaza sa-l formeze în procesul desfasurarii ei. Prin intermediul
idealului educational societatea îsi proiecteaza propriile sale
aspiratii în legatura cu achizitiile fundamentale ale mebrilor sai,
pe care educatia urmeaza sa le realizeze.
Idealul
educational se contureaza si obiectiveaza la nivelul a trei
coordonate sau dimensiuni fundamentale:
(a)
Dimensiunea
sociala
- care vizeaza tendinta generala de dezvoltare a acelei societati si
care va anticipa unele stari posibile, elemente definitorii ale
societatii viitoare în raport cu care trebuie educat omul;
(b)
Dimensiunea
psihologica
- se refera la tipul de personalitate pe care societatea îl
solicita, respectiv la ansamblul de trasaturi psiho-comportamentale
ale membrilor societatii;
(c)
Dimensiunea
pedagogica -
are în vedere posibilitatile efective de care dispune actiunea
educationala pentru a transpune în practica idealul respectiv;
Din
analiza celor trei dimensiuni prezentate anterior rezulta ca idealul
educational realizeaza legatura dintre ceea ce este si ceea ce
trebuie sa devina omul în procesul educatiei.
În
ceea ce priveste idealul educational actual al învatamântului din
tara noastra, acesta este sintetizat prin formularea urmatoarelor
cerinte: "dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a
individualitatii umane în vederea formarii unei personalitati
autonome si creative. Astfel, idealul educational românesc al
acestei perioade vizeaza desavârsirea potentialului uman si
valorificarea acestuia în vederea formarii unei personalitati
armonioase si creatoare capabila sa se integreze în societate si sa
faca fata cu succes cerintelor de orice natura ale societatii.
Idealul
educational al scolii românesti nu se refera doar la desavârsirea
interioara a personalitatii ci are în vedere si asigurarea
dimensiunii de ordin vocational al procesului instructiv-educativ,
vizând exercitarea unei profesiuni cu randament optim. În acest mod
se realizeaza asigurarea unei corespondente cât mai bune a
caracteristicilor personalitatii subiectului uman cu activitatea
prestata în contextul solicitarilor societatii. Un asemenea ideal
vocational este un proiect ce cuprinde un ansamblu de valori si
însusiri posibil de a fi asimilate si formate în grade diferite, în
functie de dispozitiile interne ale personalitatii si de calitatea
organizarii educatiei. Societatea trebuie sa ofere cadrul potrivit
pentru desavârsirea personalitatii umane, iar aceasta sa se implice
în mod creator în dezvoltarea acelei societati.
Concluzionând
putem spune ca oricare ar fi societatea în care functioneaza idealul
educational, acesta urmareste sa atinga aspectele definitorii pentru
contextul istoric si socio-economic în care acesta urmeaza a se
realiza.
Astfel
idealul educational are valoare orientativa si prezinta generalitate
descriptiva pentru tot ceea ce se întreprinde în directia formarii
si educarii omului. Idealul educational este deasemenea cel care
impune o anumita atitudine fata de fiinta umana în general, fata de
copilul ce este educat în special. Aceasta atitudine este în fapt
aceea care jaloneaza organizarea si desfasurarea actiunii
educationale cu toate comportamentele ei (scopuri, obiective,
mijloace, forme de realizare s.a.) si care, în ultima instanta,
conditioneaza masura atingerii efective a idealului educational.
Obiectivele
educationale
Obiectivele
sunt finalitati educationale care au un nivel redus de generalitate
si se realizeaza în intervale scurte de timp, referindu-se la lectii
sau secvente de lectii. Obiectivele educationale sunt enunturi cu
caracter anticipativ care descriu în termeni exacti rezultatele
asteptate a fi obtinute la finele unei secvente de instruire. În
functie de natura si continutul rezultatelor vizate, obiectivele
educationale se împart în obiective de ordin cognitiv, obiective de
ordin afectiv-motivational si obiective de ordin comportamental
În
lantul finalitatilor educationale, obiectivul este ultima veriga, cel
care va particulariza si concretiza idealul si scopurile
educationale. Obiectivul indica modificarea ce urmeaza a se produce
în mod intentionat în structura personalitatii celui educat.
Modificarile pot surveni, asa dupa cum precizam anterior la nivelul
proceselor si însusirilor psihice, calitati intelectuale,
aptitudini, motivatii s.a. Asigurarea functionalitatilor specifice
obiectivelor educationale necesita operationalizarea acestora. A
operationaliza un obiectiv înseamna a-l transpune în termeni de
comportament concret, direct observabil si masurabil.
Operationalizarea unui obiectiv educational presupune realizarea unei
suite de precizari: precizarea performantei, precizarea autorului
performantei, precizarea conditiilor concrete în care va avea loc
realizarea performantei respective si stabilirea unui nivel minimal
acceptat de reusita.
Asa
dupa cum idealului educational îi corespund mai multe scopuri
educationale, unui scop îi corespunde un sir de obiective
educationale. Idealul si scopurile educationale fiind mai generale si
mai îndepartate ca timp de realizare, este necesara detalierea
acestora printr-un sir de obiective, fiecare anticipând o
performanta ce va putea fi observata si evaluata la sfârsitul
actiunii educationale. Facem în acest context precizarea ca, în
general, eficienta actiunii educationale poate fi apreciata
parcurgând traseul de la obiective la idealul educational: atingerea
obiectivelor ne ajuta sa ne pronuntam asupra realizarii scopului, iar
scopul ne ofera o imagine despre încadrarea actiunii educationale în
ideal. Între ideal, scopuri si obiective educative exista o strânsa
interdependenta. Idealul educatiei determina scopurile si obiectivele
educative, iar acestea, la rândul lor, concretizeaza pe diverse
planuri cerintele generale ale idealului. Daca obiectivele si
scopurile educationale nu sunt atinse atunci idealul educational
devine imposibil de realizat.
Idealul,
scopurile si obiectivele educationale se constituie într-un sistem,
calauzind întreaga organizare si desfasurare a actiunii
educationale. În functie de idealul educational, de scopurile si
obiectivele preconizate si în vederea realizarii acestora, se
organizeaza întregul sistem de învatamânt, se structureaza
continutul învatamântului, se alege si se utilizeaza tehnologia si
metodologia educationala considerata a fi cea mai eficienta. Odata
precizate, scopul si obiectivele educationale aferente constituie un
important criteriu de evaluare al eficientei activitatilor
educationale realizate efectiv.