Cel mai des in cercetarea
sociologica se utilizeaza urmatoarele metode:
1. Ancheta sociologica
2. Observatia sociologica
3. Experimentul
4. Analiza documentelor
1. ANCHETA
SOCIOLOGICA
Urmareste cercetarea realitatii
prin folosirea a doua instrumente:
A. Chestionarul
B. Ghidul de interviu
astfel
incat ancheta poate fi pe baza de chestionar si pe baza de interviu.
A.
CHESTIONARUL – cuprinde un ansamblu de intrebari legate de
tema studiata.
Intrebarile
pot fi:
a)
deschise – cu raspuns subiectiv (personal)
b)
inchise – cu raspuns la alegere, dureaza mai putin
Ex.:
- 1) Da; 2) Nu; 3) Nu stiu
- sau spune sa plasezi pe o scala de la 1 la…5 si sa incercuiesti raspunsul pe
scala
acolo unde crezi ca se incadreaza. Credeti in politicieni?
- sau acordarea unor note de la 1 la …10, unde 1 este cel mai putin important si
10
cel mai important.Ce este mai important pentru tine?
1) Familia – 10 ; 2) Sanatatea
– 9 ; 3) Bunastarea – 5 ; 4) Profesia – 8 ;
6)
Timpul liber – 3…….
B. GHIDUL DE INTERVIU - poti aplica interviul, dezavantajul
este ca dureaza mai mult timp, avantajul este ca persoana
interdievata daca are unele nelamuriri ti le poate adresa, iti pune
tie aceste intrebari (nelamuriri).
ANCHETA
PE BAZA DE INTERVIU – foloseste un ghid de interviu care
cuprinde un set de intrebari la care subiectul raspunde liber.
Chestionarul
trebuie sa indeplineasca si el niste conditii.
- OBSERVATIA SOCIOLOGICA
Consta
in inregistrarea datelor comportamentelor interesante pentru teme
studiata (in observatie este important sa se faca o ancheta)
Ea poate fi:
a) Structurata –
atunci cand se cunoaste intr-o anumita masura fenomenul si se
poate
realiza o grila de observatie (este importanta aceasta grila de
observatie pentru a bifa aspectele ce il intereseaza, pentru a pune
calificative).
b)
Nestructurata – cand nu se cunoaste fenomenul, iar
cercetatorul nu stie la ce sa se astepte.
Observatia
mai poate fi:
- Participativa – cand cercetatorul se integreaza in grup si participa la
activitatile
lui, Anuntandu-I sau nu pe ceilalti ca ii cerceteaza.
- Nonparticipativa – cand cercetatorul nu se integreaza in grup.
- Inregistrarea comportamentelor – poate fi afectata deoarece in observatia
participativa
cercetatorul nu consemneaza faptele atunci cand se produc.
- EXPERIMENTUL
Consta in determinarea unor
reactii ca urmare a modificarii unui factor de
mediu.
( Ex.: Conditiile din inchisoare in ce fel influenteaza societatea
sau intr-o fabrica de a se stinge, aprinde lumina, sa vedem daca se
face economie.
Experimentul il folosim
strict pentru o anumita problema, pentru a vedea ce
efecte
avem.
- ANALIZA DOCUMENTELOR
Pot fi studiate documente
precum: ziare, emisiuni radio sau tv, carti,
autobiografii,
memorii despre societate, scrisori (ale unor persoane emigrate in
America…), documente sociale (care atesta ceva, acte normative…)
Analiza documentelor sociale
este de fapt o analiza de continut – care reprezinta
exprimarea
cantitativa a ceea ce se numeste unitate de analiza.
UNITATEA
DE ANALIZA este:
- SPATIUL SAU TIMPUL
Spatiul – se refera la
lungimea textului unui articol (se masoara chiar si
numarul
de randuri)
Timpul – se refera la
timpul de emisie (daca vorbim de tv sau de radio)
- CUVINTELE
Se numara de cate ori apar
anumita cuvinte intr-un text, emisiune sau post tv.
- TEMELE
Adica anumite idei care sunt
prezentate frecvent (de asemenea se numara).
- PERSONAJELE
Care pot fi persoane sau pur si
simplu personaje la modul general (ex.: femeia
de
cate ori se vorbeste despre femeie).
- ITEMUL
Care poate fi o anumita
emisiune, un articol, un editorial.
CURS
12 - 06.06.2011
ETAPELE
SOCIOLOGICE
Aceste
etape sunt:
1.
Formularea problemei
2.
Formularea ipotezelor de cercetare
3.
Stabilirea grupului ce urmeaza a fi studiat
4. Alegerea metodei si a
instrumentului de cercetare
5. Aplicarea instrumentelor
si prelucrarea datelor
6. Analizarea si
interpretarea datelor
1. Formularea problemei
Situatia sociala poate fi o
problema de cercetat daca:
- reflecta o contradictie intre teorie si realitate
- atunci cand situatia indica aparitia unui fenomen social nou ale carui cauze si urmari nu se cumosc
Este important insa felul in
care se formuleaza problema.
- Formularea ipotezelor de cercetare
Ipoteza – este o
afirmatie care poate fi catalogata ca adevarata sau falsa.
Ipoteza – varianta -
afirmatie care poate fi catalogata ca adevarata sau falsa.
In sociologie ea trebuie
formulate in termeni adecvati astfel incat sa poata fi
verificata
in realitate.
Exemplu:
Daca x, atunci y.
X si y in aceasta ipoteza se
numesc variabile pentru ca pot lua diverse valori.
Se considera ca varsta,
sexul, ocupatia, clasa, anul scolar este o variabila.
In cazul unei ipoteze pot
pune numai o variabila.
De asemenea, x si y trebuie sa
fie variabile care pot fi masurate in realitate. Nu se
poate
formula ipoteza.
Exemplu:
Daca elevii au suflet mare,
atunci participa la multe actiuni extrascolare.
Nu putem masura sufletul.
Variabilile cuprinse in ipoteza
trebuie sa fie masurabile pentru a fi testate si a se
confirma
sau infirma adevarul ipotezei.
- Grup de persoane – esantionare.
Etapa a 3-a ce urmeaza a fi
studiat, este un proces ce se numeste esantionare.
Grupul supus cercetarii se
numeste ESANTION si este extras din populatia
care
trebuie cercetata.
Aceasta extragere se face prin
mai multe metode.
Esantionul trebuie sa fie
reprezentativ, adica sa reproduca la scara mica
caracteristicile
intregii populatii importante pentru cercetare.
Marja
de eroare a raspunsurilor este in functie de marimea esantionului, nu
de marimea populatiei din care s-a extras.
- Metodele le avem din cursul trecut (CURS 11 – 30.05.2011).
Exemplu:
Chestionar.
Cauzele absenteismului la
scoala:
- serviciul
- familia
- probleme personale
- sanatate
- dezinteres
- distanta
- altele