INSTITUTII SI ORGANIZATII
INSTITUTIA
ESTE:
1.
ORGANIZATIE - care are statut, reguli de functionare stabilite
prin regulamente si legi avind rolul de a satisface nevoile
oamenilor. Ex: spitalul privit prin prisma rolului sau de a satisface
nevoia de sanatate a oamenilor sau scoala nevoia de educatie.
2. INSTITUTIE - un
ansamblu de reguli de influentare si control social, un ansamblu de
modele specifice si stabile de organizare si desfasurare a
interactiunilor dintre indivizi, grupuri, indivizi si grupuri. Ex:
reglementarea relatiei dintre pacient si medic.
Organizatia este un sistem
structurat de interactiune umana realizat pentru atingerea unor
scopuri.
Organizatia este un grup social
caracterizat din punct de vedere al structurii de conducere si al
erarhiei.
Un grup social constituit cu un
anumit scop (economic, politic, cultural), este organizatie daca este
privit prin prisma modului de organizare si functionare si este
institutie daca este privit prin prisma nevoilor pe care le
satisface.
TEORII REFERITOARE LA
ORGANIZATII
1. Menegementul
stiintific clasic a aparut la inceputul sec. XX cu scopul de a creea
cel mai bun mod de organizare care sa duca la eficienta.
Menegementul clasic impune
principiile:
a) Principiul muncii
simplificate:
- munca simplificata este mai
eficienta decit munca complexa de aici rezulta diviziunea muncii de
aici rezulta specializari inguste
- Principiul metodei celei mai bune:
- fiecare munca poate fi
facuta prin mai multe metode insa una este optima rezulta ca este
necesar ca specialisti sa o gaseasca pe cea mai buna si sa-l
instruiasca pe muncitor.
d) Principiul homo
oeconomicus
- omul este de la natura o
fiinta lenesa, pasiva si de aceea el este motivat de cistig si de
dorinta de a evita sanctiunile.
1. Teoria birocratiei
A aparut la inceputul sec. XX si
a fost creata de Max Weber.
Scopul ei -
eficientizarea si rationalizarea muncii functionarilor (functionarii
erau numiti cei cu “gulere albe” intrucit nu isi murdareau
miinile ca muncitorii).
Caracteristici:
a) Functionarii dispun
de libertate personala si se supun autoritatii numai in privinta
obligatiilor de serviciu.
b) Exista o ierarhie
clar definita.
c) Fiecare functionar
are o sfera de competenta clar definita legal (exemlu fisa postului).
- Exista o selectie libera a candidatilor.
- Calificarile sunt testate prin examinare sau garantate prin diploma
f) Functionarii sunt
remunerati prin salarii fixe
- Autoritatea care i a angajat poate sa-i demita, dar si ei isi pot depune demisia.
- Marimea salariului depinde de rang.
- Functia este singura sau principala ocupatie
- Functionarul poate fi promovat si poate avea o cariera
- Functionarul lucreaza fara sa fie proprietarul mijloacelor sau a functiilor sale
- Functionarul este supus unor discipline stricte, sistematice si controlului comportamentului.
Birocratia a fost criticata
pentru ca s-a dovedit ca apar anumite comportamente:
a) Ritualism –
respectarea regulamentelor devine mai importanta decit problema de
rezolvat pentru ca functionarii vor aplica si mai strict regulile
pentru a se apara ceea ce duce la insatisfactia clientilor.
b) Orientare defensiva
– organizatia va deveni si mai preocupata de aplicare a
regulamentelor pentru a se apara impotriva clientilor nemultumiti.
Exista doua principii care
critica activitatea functionarilor:
1. Principiul lui Petter
– spune ca o persoana tinde sa fie promovata pina isi atinge
nivelul de incompetenta. Odata ce atinge acest nivel ia nu poate fi
nici promovata nici retrogradata asfel incit organizatia ca fi
populata de incompetenti.
2. Legea lui Parkinson
– intr-o organizatie cantitatea umana creste astfel incit sa ocupe
integral timpul acordat pentru realizarea obiectivului. Astfel,
functionarii isi vor umple timpul cu activitati inutile pe tot
parcursul zilei d elucru parind foarte ocupati ceea ce il va
determina pe sef sa faaca noi angajari.
2. Teoria relatiilor umane
– a fost formulata de Mayo in anii 1920 – 1930 in urma cercetarii
efectuate intr-o intreprindere de produse electrice.
Concluzie: relatiile
interumane placute cresc randamentul oamenilor.
3. Teoria resurselor umane
– relatiile placute nu sunt suficiente. Oameniui trebuie sa se
simta impliniti prin munca pentru ca ei urmaresc sau sunt motivati
de:
a) recunoastere soociala
b) implinire personala
Acestea pot fi atinse printr-o
munca complexa antrenanta, creatoare, deoarece munca simplificata
devine plictisitoare si nu il pune pe om in valuare.