Sociologie, politici sociale si de sănătate - C8 INSTITUTII SI ORGANIZATII







INSTITUTII SI ORGANIZATII
INSTITUTIA ESTE:

1. ORGANIZATIE - care are statut, reguli de functionare stabilite prin regulamente si legi avind rolul de a satisface nevoile oamenilor. Ex: spitalul privit prin prisma rolului sau de a satisface nevoia de sanatate a oamenilor sau scoala nevoia de educatie.
2. INSTITUTIE - un ansamblu de reguli de influentare si control social, un ansamblu de modele specifice si stabile de organizare si desfasurare a interactiunilor dintre indivizi, grupuri, indivizi si grupuri. Ex: reglementarea relatiei dintre pacient si medic.

Organizatia este un sistem structurat de interactiune umana realizat pentru atingerea unor scopuri.
Organizatia este un grup social caracterizat din punct de vedere al structurii de conducere si al erarhiei.
Un grup social constituit cu un anumit scop (economic, politic, cultural), este organizatie daca este privit prin prisma modului de organizare si functionare si este institutie daca este privit prin prisma nevoilor pe care le satisface.

TEORII REFERITOARE LA ORGANIZATII

1. Menegementul stiintific clasic a aparut la inceputul sec. XX cu scopul de a creea cel mai bun mod de organizare care sa duca la eficienta.
Menegementul clasic impune principiile:

a) Principiul muncii simplificate:
- munca simplificata este mai eficienta decit munca complexa de aici rezulta diviziunea muncii de aici rezulta specializari inguste
  1. Principiul metodei celei mai bune:
- fiecare munca poate fi facuta prin mai multe metode insa una este optima rezulta ca este necesar ca specialisti sa o gaseasca pe cea mai buna si sa-l instruiasca pe muncitor.
d) Principiul homo oeconomicus
- omul este de la natura o fiinta lenesa, pasiva si de aceea el este motivat de cistig si de dorinta de a evita sanctiunile.






1. Teoria birocratiei

A aparut la inceputul sec. XX si a fost creata de Max Weber.
Scopul ei - eficientizarea si rationalizarea muncii functionarilor (functionarii erau numiti cei cu “gulere albe” intrucit nu isi murdareau miinile ca muncitorii).

Caracteristici:

a) Functionarii dispun de libertate personala si se supun autoritatii numai in privinta obligatiilor de serviciu.
b) Exista o ierarhie clar definita.
c) Fiecare functionar are o sfera de competenta clar definita legal (exemlu fisa postului).
  1. Exista o selectie libera a candidatilor.
  2. Calificarile sunt testate prin examinare sau garantate prin diploma
f) Functionarii sunt remunerati prin salarii fixe
  1. Autoritatea care i a angajat poate sa-i demita, dar si ei isi pot depune demisia.
  2. Marimea salariului depinde de rang.
  3. Functia este singura sau principala ocupatie
  4. Functionarul poate fi promovat si poate avea o cariera
  5. Functionarul lucreaza fara sa fie proprietarul mijloacelor sau a functiilor sale
  6. Functionarul este supus unor discipline stricte, sistematice si controlului comportamentului.

Birocratia a fost criticata pentru ca s-a dovedit ca apar anumite comportamente:
a) Ritualism – respectarea regulamentelor devine mai importanta decit problema de rezolvat pentru ca functionarii vor aplica si mai strict regulile pentru a se apara ceea ce duce la insatisfactia clientilor.
b) Orientare defensiva – organizatia va deveni si mai preocupata de aplicare a regulamentelor pentru a se apara impotriva clientilor nemultumiti.

Exista doua principii care critica activitatea functionarilor:

1. Principiul lui Petter – spune ca o persoana tinde sa fie promovata pina isi atinge nivelul de incompetenta. Odata ce atinge acest nivel ia nu poate fi nici promovata nici retrogradata asfel incit organizatia ca fi populata de incompetenti.

2. Legea lui Parkinson – intr-o organizatie cantitatea umana creste astfel incit sa ocupe integral timpul acordat pentru realizarea obiectivului. Astfel, functionarii isi vor umple timpul cu activitati inutile pe tot parcursul zilei d elucru parind foarte ocupati ceea ce il va determina pe sef sa faaca noi angajari.




2. Teoria relatiilor umane – a fost formulata de Mayo in anii 1920 – 1930 in urma cercetarii efectuate intr-o intreprindere de produse electrice.

Concluzie: relatiile interumane placute cresc randamentul oamenilor.

3. Teoria resurselor umane – relatiile placute nu sunt suficiente. Oameniui trebuie sa se simta impliniti prin munca pentru ca ei urmaresc sau sunt motivati de:
a) recunoastere soociala
b) implinire personala

Acestea pot fi atinse printr-o munca complexa antrenanta, creatoare, deoarece munca simplificata devine plictisitoare si nu il pune pe om in valuare.