NOTIUNI
DESPRE INGRIJIREA COPILULUI:-dezvoltarea
psihomotorie a copilului 0 – 1 an, imunizarile, prescolarul,
scolarul si adolescentul – nevoi de educatie, alimentatie,
ingrijire.
Dezvoltarea
copilului urmeaza unele etape cunoscute si se deruleaza dupa un
acelasi proces la majoritatea copiilor. Aceste etape si
transformarile care le caracterizeaza sunt incluse in denumirea de
dezvoltare psihomotorie. In
intervalul de timp cuprins intre nastere si varsta de 3 ani, copiii
fac principalele progrese care ii ajuta sa devina treptat autonomi si
sa faca fata unor situatii compatibile cu varsta lor.
Ordinea acestor
progrese depinde de varsta, factori ereditari si de modul in care
parintii sprijina procesul de invatare al copilului.
Dezvoltarea poate uneori fi perturbata sau incetinita din cauza
lipsei de stimulare, a nasterii unui alt copil, de o separare de
lunga durata, de un climat familial conflictual sau de alte cauze
imprevizibile.Astfel,
cunoasterea principalelor etape ale dezvoltarii este necesara pentru
a monitoriza mai bine progresul copilului.
Prima
copilarie -
de la nastere pana la 3 ani (se termina dentitia de lapte) se imparte
in:
a. perioada
de nou-nascut
-
corespunde primelor 28 zile de viata
si are cateva particularitati:
• crestere rapida staturo-ponderala;
• existenta unor fenomene caracteristice: scaderea fiziologica in greutate, icterul fiziologic, criza genitala, febra de sete, albuminuria fiziologica, meconiul;
• slaba dezvoltare a scoartei cerebrale si deci si a functiilor de relatie cu predominenta centrilor subcorticali;
• importanta imunitatii transmisa transplacentar;
• deficienta functiilor de bariera a pielii si mucoaselor;
• tendinta infectiilor de a imbraca aspect septicemic;
• patologia dominata de malformatii congenitale si afectiuni legate de actul nasterii (traumatisme, infectii).
• crestere rapida staturo-ponderala;
• existenta unor fenomene caracteristice: scaderea fiziologica in greutate, icterul fiziologic, criza genitala, febra de sete, albuminuria fiziologica, meconiul;
• slaba dezvoltare a scoartei cerebrale si deci si a functiilor de relatie cu predominenta centrilor subcorticali;
• importanta imunitatii transmisa transplacentar;
• deficienta functiilor de bariera a pielii si mucoaselor;
• tendinta infectiilor de a imbraca aspect septicemic;
• patologia dominata de malformatii congenitale si afectiuni legate de actul nasterii (traumatisme, infectii).
b.perioada
de sugar
(28
zile -1 an)
cu urmatoarele particularitati:
• cresterea staturo-ponderala continua in ritm rapid;
• dezvoltarea treptata a functiilor de relatie;
• dezvoltarea functiei locomotorii care largeste sfera de cunoastere a copilului;
• aparitia primului sistem de semnalizare;
• aparitia dentitiei si dezvoltarea functiei digestive care permit diversificarea alimentatiei;
• dezvoltarea imunitatii active proprii cu reducerea rolului imunitatii transplacentare;
• cresterea staturo-ponderala continua in ritm rapid;
• dezvoltarea treptata a functiilor de relatie;
• dezvoltarea functiei locomotorii care largeste sfera de cunoastere a copilului;
• aparitia primului sistem de semnalizare;
• aparitia dentitiei si dezvoltarea functiei digestive care permit diversificarea alimentatiei;
• dezvoltarea imunitatii active proprii cu reducerea rolului imunitatii transplacentare;
•
patologia dominata de boli ale
aparatului respirator, digestiv, ale urechii medii.
c.perioada
de copil mic (anteprescolar) 1-3 ani:
• incetinirea ritmului de crestere;
• modificarea proportiilor dintre cap, trunchi si membre;
• completarea primei dentitii;
• desavarsirea functiei motorii;
• formarea reflexelor conditionate - cuvantul capata valoarea unui nou sistem de semnalizare
• incetinirea ritmului de crestere;
• modificarea proportiilor dintre cap, trunchi si membre;
• completarea primei dentitii;
• desavarsirea functiei motorii;
• formarea reflexelor conditionate - cuvantul capata valoarea unui nou sistem de semnalizare
1. Prima
copilarie
este caracterizata printr-o functie de nutritie intensa ce explica
cresterea accentuata si dependenta de mediul inconjurator, si care
determina necesitatea unor ingrijiri speciale.
2. Copilaria a 2 a (3 – 6 – 7 ani -prescolar) - dentitia de lapte complet aparuta - incep sa apara primii dinti definitivi:
2. Copilaria a 2 a (3 – 6 – 7 ani -prescolar) - dentitia de lapte complet aparuta - incep sa apara primii dinti definitivi:
dezvoltarea
complexa a S.N.C. si implicit a gandirii, vorbirii, locomotiei, ceea
ce duce la cresterea independentei copilului;
ritm de
crestere mai lent;
patologia
dominata de boli contagioase, apar unele boli noi ca reumatismul
articular acut, cardiopatiile castigate, tuberculoza
osteo-articulara.
3. Copilaria
a 3 a (6
– 7 ani - pubertate) la fete pubertatea apare la 12 - 14 ani,
iar la baieti la 14 - 16 ani.
maturizarea
zonelor corticale ale creierului,
incetinirea cresterii in prima
parte a perioadei urmata de o accelerare in perioada prepubera;
apar primii dinti definitivi;
boli
contagioase rare datorita imunizarii spontane (imbolnavire) sau
provocate (vaccinari) PUBERTATEA -
corespunde aparitiei menarhei la fete si dezvoltarii functiei sexuale
la baieti:
se incetineste ritmul cresterii
staturale;
se accelereaza cresterea in
greutate;
se modifica
dimensiunile unor segmente - infatisarea este armonioasa apropiata de
cea a adultului.
ADOLESCENTA este in primul rand o perioada de maturizare psihologica, spre deosebire de pubertate, cand dezvoltarea majora are loc in plan fizic si sexual; majoritatea fetelor au trecut de puseul de crestere puberal, desi unii baieti inca se afla in plina dezvoltare fizica si sexuala. Adolescenta este marcata de completarea dezvoltarii corporale si sexuale, formarea personalitatii si in cele din urma de ocuparea unui loc in societate, prin locul de munca si familie. Pentru tinerii care nu isi continua studiile in cadrul universitar, sau cei care renunta si la liceu si trec direct la intemeierea unei familii si la ocuparea unui loc de munca, pe plan psihologic si social adolescenta se incheie mai repede.
ADOLESCENTA este in primul rand o perioada de maturizare psihologica, spre deosebire de pubertate, cand dezvoltarea majora are loc in plan fizic si sexual; majoritatea fetelor au trecut de puseul de crestere puberal, desi unii baieti inca se afla in plina dezvoltare fizica si sexuala. Adolescenta este marcata de completarea dezvoltarii corporale si sexuale, formarea personalitatii si in cele din urma de ocuparea unui loc in societate, prin locul de munca si familie. Pentru tinerii care nu isi continua studiile in cadrul universitar, sau cei care renunta si la liceu si trec direct la intemeierea unei familii si la ocuparea unui loc de munca, pe plan psihologic si social adolescenta se incheie mai repede.
Inca din
perioada preadolescentei, odata cu detasarea de
familie, anturajul castiga
o importanta speciala, tanarul vazand in grupul de prieteni un mediu
propice testarii ideilor si compararii nivelului de dezvoltare fizica
si psihologica. Adolescentul incearca sa-si stabileasca o identitate
sexuala constientizand
si acceptandu-si propriile sentimente si propriul corp.
Adolescenta
este si o perioada in care au loc alegeri ce vor influenta intreaga
viata a adultului;
unele dintre aceste decizii se refera la invatamant – educatie.
Alt fel de alegeri, din punct de vedere al comportamentului, se
refera la tentatiile
la care adolescentii sunt expusi cu predominanta: droguri,
tutun, alcool, viata sexuala promiscua,
etc. O parte dintre aceste "experimente" pot afecta profund
negativ viata tanarului, insa in mare parte acest comportament este
temporar si nu mai prezinta interes in perioada adulta.
Adolescenta
este o perioada in care maturizarea nu este completa si tinerii dau
de multe ori dovada de ignoranta in privinta unei activitati sexuale
sau a unei relatii intime responsabile. Sarcina la varsta adolescenta
poate avea si grave consecinte medicale.
Conditiile
sociale si psihologice ale aparitiei unei sarcini in adolescenta
variaza mult, insa de cele mai multe ori acest fenomen apare in medii
de saracie si ignoranta.
Aceste tinere trebuie sa decida daca doresc si au posibilitatile de
a-si intemeia o familie sau, daca nu sunt pregatite sa faca anumite
sacrificii, ori doresc sa-si continue studiile, optiunea este fie
intreruperea sarcinii, fie renuntarea la bebelus in favoarea
adoptiei.
Sarcina
la varsta adolescenta este o trauma psihica majora.
In plus, unele fete se confrunta cu pierderea legaturii cu tatal
copilului sau cu familia, cu renuntarea la studii, fie renunta la
educatie din proprie vointa, adoptand o gandire de "esec
inevitabil in viata".
Fara educatie
tinerele sunt condamnate la un statut financiar foarte scazut si,
conform studiilor, casniciile incheiate in adolescenta au mai mari
sanse sa se incheie cu un divort. Copiii mamelor adolescente se pot
confrunta cu probleme de adaptare sociala pe termen lung - rezultate
scolare slabe, saracie, boli
mentale sau fizice.
Problemele aparute odata cu sarcina in adolescenta se rasfrang si
asupra familiei tinerei fete - frati
mai mici si parinti.
ALIMENTATIA
Alimentatia
prescolarului
este in general foarte asemanatoare cu cea a adultului,
doar ca trebuie sa fie preparata mai dietetic, fara exces de sare si
sa contina toate elementele nutritive necesare unui copil plin de
energie, aflat in plina dezvoltare.Alimentatia
este foarte importanta pentru sanatatea prescolarului -
o alimentatie adecvata previne problemele de sanatate cum ar fi
obezitatea, diabetul si decalcifierile. O alta cerinta ar fi ca
prescolarul sa consume alimente sanatoase - carne slaba, fructe de
mare, oua, legume, cereale integrale, produse lactate zilnic
si fructe
proaspete
Principalele elemente de interes
in privinta alimentatiei scolarului sunt mentinerea varietatii
alimentelor, pastrarea unei greutati sanatoase, echilibrand
aportul cu consumul energetic, eliminarea pe cat posibil a
grasimilor si a colesterolului din dieta si asigurarea
consumului de fructe, legume si cereale
integrale. Respectarea acestor indicatii asigura o viata adulta
sanatoasa.
Alimentatia
adolescentului
trebuie sa fie adaptata necesitatilor cresterii si dezvoltarii
organismuluisau. In acelasi timp tanarul devine tot mai independent
si ia mai multe decizii privind alimentatia; din acest motiv,
parintii trebuie sa cultive adolescentilor obiceiuri alimentare
sanatoase .
Factorii
care contribuie la formarea unor proaste obiceiuri
alimentare sunt mancarurile
fast-food la un pret scazut si sarace in elemente nutritive, accesul
limitat la alimentele sanatoase atunci cand adolescentul se afla
departe de mediul familial, impresia ca alimentele fara grasimi si
neprocesate nu sunt gustoase, lipsa informatiei privind alimentatia
sanatoasa, exemplul prost dat in familie, impactul media asupra
adolescentilor -
incidenta crescuta de tulburari alimentare la tinerele care isi
doresc un corp "perfect".
Cele mai intalnite probleme de nutritie la adolescenti sunt deficitul de calciu si fier, obezitatea si subnutritia.
Cele mai intalnite probleme de nutritie la adolescenti sunt deficitul de calciu si fier, obezitatea si subnutritia.
Factorii
de risc intalniti in aparitia deficientelor nutritionale
sunt tulburarile
alimentare, afectiunile cronice, consumul de alcool sau droguri,
sarcina la adolescente, o dieta vegetariana stricta, precum si
statutul socio-economic redus.
Deficientele nutritionale din perioada adolescentei au drept
consecinte in viata adulta aparitia mai multor boli si
afectiuni: obezitate, diabet, bolicardiovasculare, etc.
POPULATIA VARSTNICA
Obiective educationale:
intelegerea importantei
medico-sociale a populatiei varstnice;
descrierea unor fenomene
demografice legate de imbatranirea populatiei;
descrierea caracteristicilor
medico-sociale ale populatiei varstnice;
descrierea impactului efectului de
imbatranire a populatiei.
Atentia
deosebita acordata populatiei varstnice este motivata nu numai de
ritmul de crestere numerica, ci si de faptul ca populatia varstnica:
este o populatie mare consumatoare
de prestatii medicale;
este mai vulnerabila la diversele
stresuri din mediul fizic si social.
La acestea se mai adauga
modificarile inregistrate in structura familiei, in sensul ca in
prezent familia se ocupa din ce in ce mai putin de varstnici, in
special daca sunt si bolnavi, si prefera sa fie ingrijiti in unitati
speciale pentru varstnici.
In literatura de specialitate nu
exista inca un consens in ceea ce priveste limita de varsta de la
care se socoteste o persoana ca fiind varstanica. Se folosesc 2
criterii: biologic si cronologic, ultimul fiind cel mai frecvent
utilizat desi stabileste arbitrar o limita.
Astazi ONU recomanda varsta de 65
ani drept limita de la care se considera o persoana ca fiind
varstnica.
Metode de masurare a
imbatranirii populatiei
Determinarea ponderii populatiei
varstnice din totalul populatiei.
Varsta medie a populatiei.
Raportul dintre numarul
varstnicilor si numarul copiilor.
Indicile de dependenta care
reprezinta raportul dintre numarul persoanelor inactive si numarul
persoanelor de varsta activa.
Starea
de sanatate a populatiei varstnice
In
ultimele decenii, in aprecierea starii de sanatate a varstnicilor se
insista tot mai mult pe metodele epidemiologice si pe autoevaluarea
starii de sanatate, capacitatea intervievatului de a si evalua starea
functionala si determinarea raportului dependenta/ independenta a
persoanei varstnice in legatura cu activitatea vietii zilnice.
Studiile intreprinse au aratat
existenta fenomenului de supramorbiditate la varstnici, si anume
existenta in medie, a 2-3 afectiuni cronice pe persoana varstnica,
dupa unele studii; dupa altele, care au utilizat tehnici de
diagnostic foarte sensibile, 10 afectiuni pe persoana in varsta de 75
ani si peste.
Principalele
cauza de imbolnavire a varstnicilor
in tarile dezvoltate sunt:
caderi si fracturi consecutive;
osteoporoza;
tulburari de vedere;
tulburari de auz;
dementa senila;
probleme de incontinenta.
Mortalitatea persoanelor
varstnice
In primul rand, probabilitatea de
deces creste pe masura ce se inainteaza in varsta, deci ea este mai
mare la varstnici.
In al doilea rand, modelul de
mortalitate pe cauze medicale de deces difera de la o grupa de varsta
la alta. La populatia varstnica principalele cauze de deces difera de
cele intanite la alte grupe de varsta, precum si de cele care
definesc modelul mortalitatii populatiei generale.
CONSECINTELE IMBATRANIRII
POPULATIEI PENTRU SANATATEA PUBLICA
Consecinte
demografice:
cresterea
numarului persoanelor varstnice;
cresterea
numarului familiilor fara copii si a celor alcatuite din persoane
varstnice.
2.
Consecinte medicale:
polimorbiditate
(mai multe boli la aceeasi persoana);
cresterea
foarte mare a consumului medical.
3.
Consecintele sociale
decurg din:
pierderea autonomiei persoanelor
varstnice;
aparitia incapacitatii funcionale
partiale sau totale ceea ce necesita servicii sociale adecvate.
PROBLEMATICA PERSOANELOR
VARSTNICE
Organizarea
serviciilor de sanatate specifice persoanelor varstnice
Varstnicii, ca parte integrata a
intregii populatii, au dreptul la servicii de sanatate
corespunzatoare. Dar serviciile
pentru varstnici ridica o serie de probleme specifice, ceea ce impune
organizarea unei game variate de servicii geriatrice specifice.
Serviciile medicale pentru varstnici sunt foarte costisitoare iar
resusele lor financiare sunt reduse. Se insista pe pastrarea cat mai
indelungata a varstnicilor in familia proprie.
In concluzie varstnicii au
dreptul la servicii medicale si sociale, fiind de dorit sa ramana cat
mai mult in familiile proprii.
Strategii
Retea
de servicii sanitare si de ocrotire acordate la domiciliu.
Realizarea
unor programe de screening pentru identificarea varstnicilor care pot
sa ramana acasa, integrati in familiile lor si a celor care trebuie
ingrijiti in institutii speciale.
Imaginarea
unor facilitati comunitare, un ajutor suplimentar acordat familiilor
ce au in ingrijire un varstnic cu probleme sociale.
Organizarea
de centre de ingrijire de zi.
Organizarea
de centre de ingrijire de noapte.
Organizarea
de institutii de ingijiri pe termen lung unde sa se acorde asistenta
medicala si sociala persoanelor varstnice cu afectiuni cronice,
dependente. Pentru tarile Europei de vest, 20% din varstnici sunt
internati in acest tip de unitati, restul sunt ingijiti in familie
sau la propriul lor domiciliu.
Organizarea
de unitati de ingrijire terminala.
Organizarea
de servicii de stomatologie specifice varstnicilor.
Institutiile
sociale pentru varstnici
Au
aparut ca urmare a modificarilor functiei traditionale a familiei si
a solidaritatii umane fata de varstnicii cu probleme.
Sarcinile
institutiilor sociale
Ingrijirile
oferite trebuie sa fie “intrerupte”, in sensul ca aceste
ingrijiri trebuie acordate sub aspectul procurarii hranei, asigurarii
ajutorului menajer, a ajutorului in autoingrijirea proprie.
Oferirea
de stimulente material familiei sau altor persoane cu obligatia
acestora de a ingiriji
un varstnic la domiciliu.
Ingrijiri
de tip “nursing” de cadre cu pregatire medie ce se deplaseaza la
domiciliul varstnicilor asigurand asistenta medicala si sociala.
Integrarea
varstnicilor in viata comunitatii.
Sanatatea
varstnicului este legata direct de bunastarea sociala si de modul in
care este integrat in comunitatea in care traieste. Integrarea
varstnicului se poate realize pe mai multe cai:
incurajarea
varstnicului de a ramane in propria locuinta;
sprijinirea
structurii de viata traditionala a comunitatilor;
stimularea
implicarii varstnicului in diverse activitati culturale comunitare.
Programe
specific de prevenire a imbolnavirilor si de mentinere a unei stari
de sanatate corespunzatoare, prin prelungirea cat mai mult posibil a
independetei si capacitatii de autoingrijire.
Scopuri:
1.Stimularea capacitatii
varstnicilor de a se adapta la noile situatii.
2. Dezvoltarea de programe
educationale, sanitare, preventive, in special pentru problemele de
sanatate ale varstnicului: prevenirea caderilor, accidentelor,
depistarea precoce si tratamentul tulburarilor de vaz si auz.
O atentie deosebita trebuie
acordata problemelor financiare ale varstnicului deoarece resursele
lor materiale sunt reduse, in schimb el are nevoie de multe ingrijiri
medicale care sunt foarte costisitoare. Se impune necesitatea de a
lua masuri pentru sustinerea financiara a varstnicilor pentru
asigurarea unui venit minim si preluarea de catre un tert (stat,
sistemul de asigurari sociale, societati de caritate) a costului
ridicat a ingrijirilor medicale acordate varstnicilor.
Varstnicul trebuie sa fie
considerat ca o resursa umana si nu numai ca un consumator. Prin
pregatirea sa, prin experienta sa de viata, varstnicul poate fi
antrenat in diverse actiuni de educatie sanitara, in realizarea unor
programe de actiuni umanitare (lupta impotriva drogurilor, munca cu
handicapati, actiuni de ajutorare a copiilor in cadrul unor asociatii
precum Crucea Rosie, UNICEF), in programe culturale.
PROBLEMATICA
MEDICO-SOCIALA A CATEGORIILOR DEFAVORIZATE
Obiective
educationale:
intelegerea
importantei medico-sociale a populatiei la risc;
descrierea
unor fenomene demografice legate de imbatrinirea populatiei;
descrierea
caracteristicilor medico-sociale ale populatiei la risc;
descrierea
impactului efectului de imbatrinire a populatiei.
In
intreaga lume, starea de sanatate a persoanelor care se confrunta cu
instabilitatea sociala, economica si politica este precara.
Dintre
cele sapte prioritati sanitare mondiale ale mileniului actual, trei
au in vedere dezvoltarea si abolirea saraciei, protejarea grupurilor
vulnerabile, respectarea drepturilor omului.
In
categoria persoanelor defavorizate se incadreaza familiile numeroase
cu venituri insuficiente, familiile dezorganizate, persoanele de
etnie roma, unii copii si
tineri,
somerii, femeile, batranii, refugiatii.
In
randul acestor persoane apar fenomene precum saracia, somajul,
stigmatizarea si marginalizarea sociala, infractionalitatea,
vagabondajul, prostitutia, toxicomania.
Reducerea
acestor fenomene de o
gravitate
extrema presupune nu numai interventia statului, ci si implicarea
activa a tuturor membrilor comunitatii.
Hotararea
nr. 829/2002 privind aprobarea planului national antisaracie si de
promovare a inc1uziunii sociale realizeaza urmatoarea c1asificare a
principalelor categorii sociale vulnerabile din Romania:
grupurile
care traditional se confrunta cu un risc ridicat de
saracie si exc1uziune sociala si indeosebi:
parte
importanta a celor de etnie roma;
familiile
cu multi copii;
familiile
dezorganizate;
familiile
monoparentale;
familiile
cu persoane aflate in somaj de lunga durata;
grupuri
care se confrunta cu situatii dificile in ceea ce priveste conditiile
de locuit:
copiii
strazii,care traiesc in adaposturi improvizate;
copiii
care parasesc institutiile de ocrotire la varsta de 18 ani;
familiile
strazii, care traiesc in adaposturi improvizate in parcuri, in
apropierea gropilor de gunoi, in ghenele de gunoi, langa balti,
diferite terenuri abandonate;
tinerii,
ale caror posibilitati financiare sunt extrem de reduse in vederea
achizitionarii unei locuinte.
SARACIA
SI STAREA DE SANATATE A POPULATIEI
"
Acolo unde oamenii sunt condamnati sa traiasca in mizerie, drepturile
omului sunt violate: a ne uni pentru a Ie respecta este o
datorie
sacra" (1.
Wresinski,
Paris, 1987)
"
Saracia reprezinta forma cea mai rea a violentei" (M Ghandi)
In
paralel cu cresterea inegalitatilor sociale determinate de libertatea
comertului si a investitiilor se observa o
crestere a
inechitatilor in sanatate. In multe tari ale lumii, exista un mare
decalaj intre progresele inregistrate la nivelul starii de sanatate a
paturilor sociale favorizate fata de cele defavorizate.
Aproximativ
un miliard trei sute de mii de persoane (20% din populatia mondiala)
traiesc in conditii de saracie absoluta, avand un venit inferior unui
$ pe zi. Aproape jumatate din locuitorii planetei traiesc in
conditiile unui venit mai mic de 2 $/zi.
In
Romania, ca de altfel in toate tarile ex-comuniste din Estul Europei,
tranzitia economica si
sociala a
determinat numeroase schimbari la nivelul populatiei. Cresterea
saraciei in ultimul deceniu este o
trasatura
comuna acestui grup de tari, care se datoreaza, in principal scaderii
productiei si cresterii inegalitatilor.
Reducerea
saraciei si a inechitatilor sociale la nivel national si
international reprezinta una din principalele mize ale secolului XXI.
Definifie,
concepte
Conform
Bancii Mondiale, este considerata saraca, persoana care nu are acces
la un pachet minimal de bunuri necesare supravietuirii. Pragul
saraciei a fost stabilit la valoarea de 2$, iar cel al saraciei
extreme la valoarea de 1 $/ zi/ locuitor.
In
1987, Consiliul economic si social francez, intr-un raport general
asupra saraciei, a dat urmatoarea definitie saraciei: "Saracia
si precaritatea existentei reprezinta o
violare a
drepturilor omului".
Raportul
OMS privind sanatatea lumii in 2003 prezinta noi conceptii despre
saracie. OMS
considera ca saracia este un fenomen multidimensional, care depinde
nu numai de situatia materiala ci si de nivelul de educatie, de
starea de sanatate, de vulnerabilitatea si de expunerea la factorii
de risc ecologici si profesionali, precum si de posibilitatea
limitata a persoanei in cauza de a-si exprima si de a-si face auzite
si intelese nevoile.
Notiunea
de saracie se refera la privarea persoanei de mijloacele de realizare
si de accedere la aceste potentiale.
Saracia
este o sursa
de marginalizare sociala, deoarece priveaza individul de drepturile
sale fundamentale si de libertatea de a-si satisface nevoile primare
(de la cele legate de alimentatie si igiena, pana la obtinerea de
medicamente esentiale) si sociale, care inc1ud capacitatea de a
participa la viata comunitatii, de a se alatura discutiilor publice,
de a participa la luarea de decizii politice, etc. Ulterior, aceasta
lipsa de libertate impiedica dezvoltarea potentialului personal, si
dauneaza astfel dezvoltarii societatii.
Precaritatea
se refera la absenta securitatii individului in ceea ce priveste
construirea viitorului, la imposibilitatea acestuia de a-si asuma
obligatiile profesionale, familiale si sociale, de a beneficia de
drepturile sale fundamentale, si este strans legata de sentimentul de
fragilitate sociala care apare in lipsa mijloacelor necesare
conceperii de proiecte pe termen lung.
Relatia
existenta intre saracie si starea de sanatate
Intre
starea de sanatate si nivelul de saracie exista o
relatie
directa si un cerc vicios. Saracia determina malnutritie, limiteaza
accesul la ingrijiri, creste vulnerabilitatea la factorii de risc
individuali sau de mediu.
Starea
de sanatate precara reduce capacitatea de munca, productivitatea
individului si veniturile familiei, afecteaza calitatea vietii
acestuia, determinand sau perpetuand in cele din urma saracia.
Studiile
au demonstrat ca fenomenele de violenta 'indreptate 'impotriva
celorlalti, sau a propriei persoane, alcoolismul, tabagismul,
accidentele rutiere, raspund gradientului social. Aparitia lor este
determinata de statutul socio-economic al individului, sau al
grupului din care face parte si de conditiile de viata si de munca
(stres, insecuritate, somaj etc).Ameliorarea starii de sanatate a
populatiei ar putea sa se evidentieze la un moment dat prin cresterea
veniturilor.
Implicarea
sistemelor de sanatate in combaterea saraciei
In
cadrul sistemelor de sanatatese incearca astazi, gasirea unor solutii
si raspunsuri referitoare la impactul pe care are saracia asupra
starii de sanatate.
In
urma studiilor efectuate, s-au identificat urmatoarele concluzii:
Sistemele
de sanatate pot contribui prin actiuni eficace la ameliorarea starii
de sanatate a categoriilor defavorizate, rara a fi necesara
reformarea practicilor existente sau dezvoltarea unor modele
stiintifice omplexe.
Un
sistem de sanatate poate fi uneori un obstacol sieveni astfel, o
cauza a
saraciei pentru persoanele defavorizate, care nu-si pot permite plata
serviciilor directe sau indirecte.
Chiar
daca se asigura gratuitatea serviciilor de sanatate, uneori ele raman
in continuare inaccesibile, la nivel cultural sau geografic.
Pe
langa deblocarea unor resurse financiare pentru combaterea saraciei,
este necesara siformarea unui personal specializat in intampinarea
nevoilor populatiei paupere.
Echitatea
in sanatate
Echitatea
si accesul universal la ingrijiri sunt principii unanim recunoscute
pentru fundamentarea unor sisteme de sanatate performante.
Echitatea
este un concept bazat pe justitia distributiva, care, aplicat
domeniului sanitar inseamna reducerea sanselor de a fi sanatos in
cazul grupelor sociale mai putin privilegiate.
Ce
poate face sistemul sanitar pentru ameliorarea nivelului precar al
starii de sanatate, prin combaterea saraciei?
sa
cultive in mediile politice ideea ca sanatatea este o
investitie
productiva,
sa
pledeze pentru cresterea responsabilitatii autoritatilor publice
referitoare la asigurarea conditiilor prin care se poate promova un
acces echitabilla serviciile de sanatate,
sa
se asocieze strategiilor nationale si sectoriale de combatere a
saraciei (invatamant, drumuri, dezvoltare rurala),
sa
militeze pentru includerea sanatatii in politicile sectoriale de
dezvoltare,
sa
cultive la nivelul ingrijirilor primare de sanatate, practica
supravegherii medico-sociale active a persoanelor din grupele la risc
inalt,
sa
infiinteze servicii preventive si medico-sociale in
comunitatile/zonele cu o
numeroasa
populatie defavorizata,
sa
dezvoIte acele servicii care raspund efectiv bolilor dominante din
mediile defavorizate (sanatatea maternoinfantila, prevenirea bolilor
infeetioase si cu transmitere sexuala) si sa cultive eomportamentele
favorabile sanatatii,
sa
pledeze pentru buna functionare a sistemului asigurarilor de sanatate
si a celor de asistenta sociala.
MARGINALIZAREA
S1 STIGMATIZAREA
SARACIA
determina
cresterea riscului de stigmatizare si marginalizare economica sociala
si politica a categoriilor sociale afectate.
Marginalizarea
se regaseste in accesul limitat la anumite drepturi si servicii
sociale In comparatie cu restul populatiei, in discriminarea acestora
in functie de diferite criterii de sex, varsta, situatie materiala,
numar de copii, apartenenta la o
anumita etnie
sau comunitate religioasa.
Limitarile
discriminatorii se concretizeaza in acces limitat la piata fortei de
munca, concedieri nejustificate, lipsa accesului la servicii medicale
gratuite, cauzate de faptul ca beneficiarii nu
sunt
cuprinsi in sistemul de asigurari medicale, accesul limitat la
cultura si educatie. Copiii proveniti din familii sarace sunt mai
expusi riscului de abandon scolar, de excludere din colectivitatile
de la scoala sau din vecinatate. Nivelul redus de pregatire scolara
este intotdeauna asociat cu o
pozitie
dezavantajoasa pe piata muncii.
Saracia
nu
este insa
unica cauza a marginalizarii. Studiile asupra marginalizarii fac
referiri la urmatoarele categorii sociale:
somerii,
angajatii in servicii necalificate;
persoanele
cu venituri mici, fara proprietati, teritorii;
persoanele
cu handicap mintal si fizic sau cu alte dizabilitati;
analfabetii,
persoanele lipsite de calificare profesionala
toxicomanii;
delicventii;
copiii
abuzati sau care traiesc in conditii improprii;
copiii
utilizati ca forta de munca;
parintii
singuri;
tinerii,
in special absolventii fara experienta;
strainii,
refugiatii, imigrantii;
minoritatile
etnice, lingvistice, religioase sau rasiale aflate in conditii de
dificultate;
beneficiarii
de asistenta sociala, cei care au nevoie de asistenta sociala, dar nu
o primesc;
rezidentii
cartierelor rau famate;
deviantii.
Persoanele
care sufera de pe urma marginalizarii sau stigmatiziirii sociale sunt
si mai vulnerabile in viata sociala si au un risc mai mare de
incalcare a drepturilor fundamentale.
Suferinta
psihologica, indusa de fragilitatea psihosociala a persoanelor aflate
in situatii precare, accentuata de excluderea sociala si de
stigmatizare nu trebuie ignorata, pentru ca reprezinta un obstacol
major in accesulla ingrijiri, in reinsertia sociala, in sprijinul pe
care l-ar putea obtine persoanele afectate. Din pacate, exista o
lipsa de
formare de specialisti pentru sustinerea acestei categorii de
populatie.
Suferinta
psihosociala a persoanelor defavorizate se regaseste in sentimentul
de vulnerabilitate aparut datorita dificultatilor vieticotidiene,
stressului la locul de munca, oboselii permanente, fragilititii
sociale, in sentimentul de insecuritate datorat precaritatii,
marginalizarii, exc1uderii sociale, anxietatii legate de ziua de
maine, in stima de sine scazuta si sentimentul de devalorizare
aparuta datorita depresiei, modului in care individul este privit in
societate. Manifestarile suferintei psihosociale se reflecta in
comportamentde izolare, esecuri repetate, comportament la rise,
conduite adictive, violenta indreptata impotriva sa si a celor din
jur.