CURS
3 NURSING COMUNITAR
ROLUL
Şl
FUNCŢIILE ASISTENTULUI
MEDICAL
GENERALIST ÎN COMUNITATE
1.
Funcţii:
-
acordarea
îngrijirilor
în familie, colectivităţi, şcoli, persoanelor vârstnice şi
bolnavilor psihici, pacienţilor cronici şi în stadiul
terminal, îngrijiri de sănătate ocupaţională;
-
transmiterea cunoştinţelor
către beneficiarii serviciilor de îngrijire sau personalul din
sistemul de sănătate;
-
membru al echipei de îngrijiri;
-
dezvoltarea practicii îngrijirilor
de sănătate prin gândire critică şi cercetare.
2.
Roluri:
educator
şi
pedagog, consilier, facilitator.
CONCEPTUL
DESPRE OM, FAMILIE, COMUNITATE
CONCEPTUL
DESPRE OM: definiţia
individului, teoria holistică, omul ca unicat.
Este
o fiinţă
unică, având nevoi biologice, psihologice, sociale şi culturale, o
fiinţă în continuă schimbare şi în interacţiune cu mediul
ei înconjurător, o fiinţă responsabilă, liberă şi capabilă
de a se adapta. Concepţia individului după Virginia Henderson:
„Individul este o entitate bio-psiho-socială formând un TOT
indivizibil (noţiune privind globalizarea individului). El are
necesităţi fundamentale (comune tuturor) cu manifestări specifice
pe care şi le satisface singur dacă se simte bine. El tinde
spre autonomie în satisfacerea necesităţilor sale".
CONCEPTUL
DE FAMILIE
1.
Definiţia
familiei dată de OMS: „Familia
reprezintă o persoană sau un grup de persoane care trăiesc
împreună şi au legături de sânge, prin căsătorie sau
adopţiune."
Modele
de definire:
a)
Doi sau mai mulţi
indivizi care locuiesc în aceeaşi gospodărie, care pot stabili
unele legături afective comune şi care sunt legaţi prin
îndeplinirea unor sarcini sociale în comun (Baranowski şi Nader,
1985);
b)
Grup special ţinut
laolaltă de legături afective semnificative, mai degrabă, decât o
entitate legală, economică, biologică sau genetică (Leavitt,
1982);’
c)
Două
sau mai multe persoane cuprinse într-un grup în care persoanele:
♦ au
legături de sânge, căsătorie, adopţie sau consimţământ
mutual;
♦ interacţionează
unul cu altul în cadrul unui statut familial al unor poziţii şi
roluri desemnate sau asumate;
♦ creează
şi menţin o subcultură comună (Stevenson, 1977);
d)
Un sistem semi-închis
de actori care ocupă poziţii interreiatie definite de societatea
din al cărui sistem face parte familia, ca unică pentru sistemul
respectiv cu privire la conţinutul rolurilor şi ideile
legăturilor de rudenie (Robgers, 1973);
e)
Un grup de doi sau mai multe persoane legate prin sânge,
căsătorie sau adopţie şi care locuiesc împreună (Biroul de
recensământ SUA, 1975);
2.
Clasificarea familiilor
La
baza clasificării
stau numărul persoanelor, relaţiile dintre membrii familiei,
funcţiile fiecăruia precum şi relaţiile cu comunitatea.
I.
Familii
tradiţionale:
a.
Familia
nucleară
=
soţ, soţie şi urmaşi locuind într-o gospodărie comună.
b.
Diada nucleară
= soţ
şi soţie, singuri, fără copii sau copiii nu locuiesc împreună
cu ei.
c.
Familia
lărgită
=
perechea + rude
♦ pe
verticală = soţ, soţie, copii + părinţii unuia dintre soţi sau
ai ambilor;
♦ pe
orizontală = copii + fraţi sau surorile unuia dintre soţi;
♦ lărgită
atât pe verticală cât şi pe orizontală
d.
Familia cu un singur părinte
(decapitată).
e.
Reţeaua
de rudenii- gospodării
nucleare sau membrii necăsătoriţi care locuiesc aproape şi au un
schimb permanent de bunuri şi servicii;
f.
Familia poligamă
(în
cult islamic).
II.
Familii
netradiţionale:
Caracteristici:
♦ structură
cvasi-familială sau persoane vârstnice neînrudite, împărţind un
aranjament comun, gospodărie comună şi cheltuieli împărţite;
♦ relaţie
de familie afiliată în care membrii mai vârstnici neînrudiţi au
fost integrate în familii mai tinere;
♦ afilierea
nerezidenţială prin care poate fi menţinută relaţia dintre ruda
mai vârstnică şi alţi membri ai familiei extinse;
♦ familia
binucleară;
♦ familia
reconstituită sau familia vitregă;
♦ familia
consensuală (concubinaj), coabitare heterosexuală cu un mariaj „de
facto" dar fără forme legale;
♦ uniunea
homosexuală de pereche sau mai mulţi membrii într-o singură
gospodărie.
3.
Funcţiile
de bază ale familiei:
a.
Funcţii
fizice (biologice şi economice):
♦ reproducere;
♦ furnizare
de hrană;
♦ îmbrăcăminte
şi adăpost, apărare de pericole;
♦ îngrijirea
sănătăţii.
b.
Funcţii
afective:
♦ satisfacerea
nevoilor afective între soţi, între părinţi şi copii, între
membrii diferitelor generaţii;
♦ bucuria
traiului împreună, companie plăcută, încurajare;
c.
Funcţii
sociale:
♦ asigurarea
grupării sociale;
♦ întărirea
stimei de sine;
♦ sprijinirea
creativităţii şi a iniţiativei;
♦ dezvoltarea
şi susţinerea personalităţii membrilor ei;
♦ transmiţător
al culturii de la o generaţie la alta;
♦ pregătirea
membrilor pentru locurile în ierarhia socială;
♦ imprimarea
controlului şi a sentimentului de dreptate (reguli, drepturi,
obligaţii şi responsabilităţi caracteristice societăţii umane).
4.
Sarcinile de dezvoltare ale individului şi
familiei Familia:
♦ Asigurarea
diverselor facilităţi pentru diferite nevoi ale familiei.
♦ împărţirea
responsabilităţii traiului familiei.
♦ Menţinerea
unei relaţii maritale vitale.
♦ Menţinerea
unei comunicări deschise constructive între generaţii.
♦ Menţinerea
contactului şi comunicării cu rudele.
♦ Lărgirea
orizontului social al tuturor membrilor familiei.
♦ Menţinerea
unor standarde morale şi etice sănătoase.
Fraţii:
♦ Dezvoltarea
unei structuri frăţeşti afective.
♦ Socializarea
(învăţarea rolului legat de gen).
♦ Angajarea
în stabilirea rolului unul faţă de altul.
♦ Furnizarea
de informaţii fraţilor mai tineri privind conţinutul sarcinilor la
adolescenţă.
♦ Modelarea
rolului comportamentelor heterosexuale între cei de vârsta lor.
♦ Acordarea
de sprijin şi înţelegere fraţilor adolescenţi.
♦ Fraţii
adolescenţi servesc de mediatori în familie şi între fraţii mai
mici şi comunitatea mare.
Şcolari
(6-12 ani)
♦ însuşirea
deprinderilor fizice pentru activităţi fizice preţuite.
♦ Formarea
de deprinderi sănătoase faţă de propriul corp şi dezvoltarea
lui.
♦ Dezvoltarea
unei personalităţi sociale cu colegii.
♦ învăţarea
de roluri sociale potrivite.
♦ Formarea
de deprinderi intelectuale fundamentale (de ex. cititul).
♦ Dezvoltarea
conceptelor necesare vieţii de zi cu zi.
♦ Formarea
unui control moral interior şi a unui sistem de valori.
♦ Dobândirea
independenţei personale faţă de părinţi şi alţi adulţi.
♦ Formarea
de atitudini sociale faţă de grupurile şi instituţiile sociale.
Adolescenţii
(13-20 ani)
♦ Dobândirea
de relaţii noi şi mai mature cu colegii de ambele sexe.
♦ însuşirea
rolului social masculin sau feminin.
♦ Acceptarea
propriului corp şi folosirea lui.
♦ Pregătirea
pentru căsătorie şi viaţa de familie.
♦ Pregătirea
pentru o profesie sau o carieră.
♦ Dobândirea
unei identităţi şi însuşirea unei ideologii.
♦ A
dori şi a obţine un comportament social responsabil. Adulţii
(30-50 ani)
♦ Obiectiv
de a fi responsabili faţă de propria creştere şi dezvoltare, ca
şi faţă de proiectele organizatorice şi de a ajuta generaţiile
tinere şi vârstnice, fără a le controla.
♦ Dezvoltarea
forţei socio-economice.
♦ Evaluarea
relaţiei dintre ocupaţia/cariera persoanei şi sistemul de valori.
♦ Ajutarea
persoanelor tinere să se integreze mai bine.
♦ întărirea/restabilirea
intimităţii cu partenerul sau persoanele apropiate.
♦ Formarea
de prietenii adânci.
♦ Ajutarea
vârstnicilor în ultimii ani ai vieţii.
♦ Asumarea
de poziţii responsabile în activităţile profesionale, sociale şi
ale comunităţii.
♦ Menţinerea
şi îmbunătăţirea căminului.
♦ Folosirea
timpului liber în mod creativ şi plăcut.
♦ Acomodarea
la schimbări biologice şi/sau personale.