NALĂ
Încă din 1948, în cadrul O.M.S.11, se
recunoaşte importanţa asistentelor medicale ca element esenţial în
realizarea programelor de sănătate, îngrijirea bolnavilor,
prevenirea îmbolnăvirilor, promovarea şi păstrarea sănătăţii.
De fapt acestea constituie şi în ziua de azi cele patru
responsabilităţi esenţiale ale asistentei medicale şi anume:
- promovarea sănătăţii,
- prevenirea îmbolnăvirilor,
- restaurarea sănătăţii,
- înlăturarea suferinţei.
Nevoile privind îngrijirile sunt universale. Respectul
faţă de viaţă, de demnitatea umană şi faţă de drepturile
omului face parte integrantă din îngrijirile medicale şi nu e
influentat de consideratii precum naţionalitatea, religia, culoarea,
vârsta, sexul, opiniile politice sau statutul social. Asistenta
medicală acordă îngrijiri pentru sănătatea individului, familiei
şi colectivităţii şi îşi coordonează activitatea cu cea a
altor persoane, ce muncesc în alte discipline din domeniul
sănătăţii. Responsabilitatea primordială a asistentei medicale
consta în a acorda îngrijiri persoanelor care au nevoie de acestea.
În exercitarea profesiei sale, asistenta medicală crează o
ambianţa în cadrul căreia valorile, obiceiurile, religia, credinţa
individului sunt respectate. Asistenta medicală păstrează secretul
profesional şi analizează întotdeauna îndeaproape informaţiile
deţinute despre bolnavi, în ce măsură şi cui să le comunice, în
mod conştient, de bună credinţă. Asistenta medicală îşi asumă
o responsabilitate personală în acordarea îngrijirilor, precum şi
pentru a-şi menţine nivelul profesional la zi, printr-un sistem de
reînnoire a cunoştinţelor şi de educaţie permanentă. Ea
asigură, în orice situaţie, menţinerea unui standard de îngrijire
la nivelul cel mai ridicat posibil. Acceptă şi delegă
responsabilităţi, evaluează cu spirit critic propria sa competenţă
sau a colegilor săi. În activitatea să profesională, asistenta
medicală face întotdeauna dovada unei conduite ce îi onorează
profesia. Asistenta medicală împarte cu concetăţenii săi,
responsabilitatea de a lua iniţiativă şi participă la activităţi
destinate să răspundă exigenţelor sociale şi de sănătate ale
populaţiei.
În cadrul relaţiei cu colegii săi împarte
responsabilitatea de a coopera cu toţi cei cu care lucrează
îndeaproape. Asistenta medicală contribuie în mod activ la
dezvoltarea propriilor cunoștințe privind profesia sa, iar prin
intermediul organizaţiei ei profesionale (în cazul nostru
O.A.M.R.12), participă la
- Organizaţia Mondială a Sănătăţii.
- O.A.M.R. reprezintă Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România şi este o organizaţie profesională, neguvemamentală, de interes public, apolitică, cu responsabilităţi delegate de Autoritatea de Stat, având ca obiect de activitate controlul şi supravegherea exercitării profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moaşă şi respectiva profesiei de asistent medical, ca profesii liberale de practică publică autorizate. Are autonomie instituţională în domeniul său de competentă, cuprinde toţi asistenţii medicali
progresul
îngrijirilor medicale, creând şi păstrând condiţiile de muncă
echitabile pe plan economic şi social. Îngrijirea medicală
presupune o specializare şi o pregătire tehnică corespunzătoare,
persoana specializată având nevoie de calităţi morale deosebite.
Atenţia, consideraţia, talentul, pasiunea, fineţea, eleganţa,
râvna, zelul şi solicitudinea sunt tot atâtea calităţi pe care
asistenta trebuie să le manifeste de-a lungul tratării pacientului
său.
Cunoştinţele teoretice de specialitate, împreuna cu
tehnicile de vârf folosite, constituie doar o parte esenţială
pentru tehnica tratamentului, însă maniera de efectuare a
întregii game de îngrijiri de către echipa de îngrijire
constituie o parte foarte sensibilă pentru bolnav. Aceasta are darul
de a diminua mult din adversitatea de care se simte stăpânit
pacientul în postura de internat. Toată echipa de îngrijire din
care face parte şi asistentul medical trebuie să dea dovadă de o
manieră deosebită de solicitudine cu care să înconjoare
pacientul, deoarece el, în această postură, este departe şi
despărţit de cei dragi, se simte dezorientat şi, în plus,
neliniştit de starea sănătăţii lui. De aceea, rolul asistentului
este de a-l primi ca pe un prieten, ca pe un părinte, cu multă
înţelegere, compasiune, dând dovadă de o mare capacitate
empatică, uneori punându-se el însuşi în locul lui,
închipuindu-şi care ar fi reacţiile lui dacă ar fi internat
urgent, examinat, investigat sau lăsat singur într-o cameră cu
unul sau mai multe paturi, cu feţe necunoscute în jurul lui. În
primul rând trebuie să dea dovadă de un înalt umanism, să se
poarte cordial, să fie accesibil, nu distant, rece, pentru ca
bolnavul să se bucure de căldură afectivă, bunăvoinţă,
blândeţe, deoarece moralul pacientului va creşte şi va influenţa
pozitiv comunicarea. Asistentul trebuie să cunoască bine pe fiecare
dintre bolnavii care îi sunt încredinţaţi spre îngrijire, la fel
ca şi pe cei din familia sa. Asistentul trebuie să cunoască global
individul, precum şi comunitatea în care acesta trăieşte. Un
criteriu etic de care trebuie să ţinem cont în comportamentul faţă
de bolnav este DEMNITATEA
PERSOANEI UMANE, promovarea şi respectarea
valorilor umane, autonomia, autodeterminarea, respectarea deciziilor,
intimitatea, integritatea fizică şi psihică, încrederea, adevărul
şi justiţia. Criteriul etic are ca scop respectarea şi promovarea
demnităţii umane şi a tuturor persoanelor implicate, ţinând cont
de binele comun. Binele etic poate reprezenta un compromis între
ideal şi ceea ce putem face. Astfel, contactul cu bolnavul se face
încă de la internare, prin examinarea bolnavului, care cuprinde
patru etape:
OBSERVAREA
PACIENTULUI
DISCUŢIA
CU PACIENTUL
EXAMENUL
FIZIC
TRATAMENTUL
Asistentul va trebui să se prezinte pacienţilor, să
pună accent asupra persoanei sale, să impună respect prin ţinută,
prestanţă, comportament, fără a aştepta să fie tratat cu un
respect de la sine înţeles.
OBSERVAREA
PACIENTULUI este un act
spontan şi deliberat, care apare în
mod automat din
momentul în care acesta vine
în contact cu el. Acest lucru nu trebuie să se transforme în ceva
jenant şi ostentativ, ci respectându-i intimitatea. Se vor nota în
mod discret aspectele mimicii bolnavului, atitudinea sa, postura,
tonusul muscular, poziţia mâinilor şi a corpului. Aceste elemente
sunt adesea indicii ale dispoziţiei sufleteşti. Timbrul vocii,
mobilitatea sunt de asemenea interpretate în acelaşi sens.
Modul cum este abordat medicul, aspectele vestimentare,
persoanele din anturaj care însoţesc pacientul sunt de asemenea
factori importanţi. Perceperea felului în care bolnavul vorbeşte,
a comportamentului său în cadrul examinării şi discuţiei este
deosebit de semnificativă pentru medic. În acelaşi sens calităţile
psihologice şi formarea psihologică a asistentului sunt foarte
importante. Astfel pacientul își poate exprima spontan problemele
de sănătate, dar nu în detaliu, iar anumite preconcepții ale
pacientului privind medicina pot influenţa perceperea patologiei
proprii. Şi medicul sau asistentul, din acest punct de vedere, pot
fi afectaţi de preconcepții proprii privind anumite diagnostice şi
așteptările proprii pe care şi le-au făcut un urma experienței
anterioare. Leff
subliniază rolul interferenţelor şi deciziilor pe baza a ceea ce
se percepe şi atașamentul particular faţă de anumite etichete
diagnostice ale
generalişti,
moaşele şi asistenţii medicali care exercită profesia pe
teritoriul României. Are sediul central în municipiul Bucureşti şi
are filiale în toate judeţele. Filialele judeţene au autonomie
organizatorică şi funcţională în limitele prevăzute de Statut.
pacientului.
Astfel, un anumit cadru de diagnostic, de care medicul sau
asistentul este atașat, poate influenţa interpretarea a ceea ce se
constată din comportarea şi observarea pacientului.
Un alt element esential îl constituie DISCUȚIILE
CU PACIENTUL si necesitatea de a aduna suficiente
informatii despre el, mai ales pentru elucidarea aspectelor
nevrotice sau functionale, deoarece în acest domeniu examenul
obiectiv al sistemelor si aparatelor nu ne este de mare folos.
Aceste discutii trebuie sa fie deschise, nu prea lungi,
la obiect, fara a crea impresia de interogatoriu. Un lucru foarte
important este sa sti sa asculti. Dialogul trebuie sa fie
confidential, iar bolnavul trebuie lasat sa vorbeasca, sa-si
povesteasca boala. Trebuie sa gasim calea de comunicare atât
verbala cât si nonverbala prin gesturi, mimica, cu bolnavul.
Trebuie sa creem un cadru de confidentialitate, încredere si
întelegere asupra problemelor sale. Pacientul trebuie sa aibe
siguranta ca i se acorda toata atentia si interesul. Asistenta nu
trebui sa aiba prejudecati despre pacient, deoarece va îngreuna
relatia sa cu pacientul, lipsindu-l de ajutor.
Balint subliniaza faptul simplu ca daca te rezumi în a
pune întrebari vei obtine doar raspunsuri. Dar, subliniaza autorul,
trebuie în special sa stii sa asculti. Ascultarea este o
tehnica foarte dificila, caci prin maestria medicului, pacientul
trebuie facut sa vorbeasca singur si, acest lucru nu este totdeauna
foarte usor. Deseori este important si sa stii sa te
opresti,deoarece si o discutie lunga perturba relatia dintre profit
si pierdere. Mai multe reprize de discutie restabilesc însa balanta
între profit si pierdere, dând si posibilitatea pacientului de
a-si restabili echilibrul. În privinta discutiei cu bolnavul se pot
stabili anumite reguli. Astfel pacientul trebuie lasat liber sa-si
exprime simptomele, sugerarea de simptome marind gradul de
subiectivitate. Conditiile topografice ale dialogului sunt
importante. Astfel medicul si pacientul nu trebuie sa stea fata în
fata, lucru fiind jenant si aparând adesea o inhibitie, precum si
fenomenul cunoscut sub denumirea de "fascinatia privirii".
Cea mai buna pozitie ar fi ceea ca pacientul sa se aseze în unghi
de 45 de grade, pentru ca fata bolnavului sa poata fi vazuta din
profil si la o distanta de 1 metru (distanta la care privirea îsi
arata întreaga ei încarcatura expresiva).
Discutia de obicei începe printr-o relatare a
pacientului privind simptomele lui (adeseori pote prezenta si o
lista a acestora). Sivadon insista asupra asa numitei anamneze
asociative,opusa interogatoriului sistematic si care este mult mai
propice evidentierii elementelor emotionale. Aceasta tehnica consta
în a lasa bolnvul sa se exprime liber si a-i da posibilitatea sa
povesteasca în maniera sa, boala de care sufere. Când bolnavul a
terminat de expus si asteapta întrebarile medicului, acesta reia,
de exemplu, un simptom, utilizând pe cât posibil cuvintele
pacientului. Aceasta tehnica stimuleaza asocierea libera a
pacientului, comunicând totodata elementele emotionale.
Interventiile medicului pot dirija dupa dorinta mersul discutiei.
Anamneza asociativa este mai productiva în
cadrul bolilor psihosomatice, în celelalte situatii putându-se
folosi tehnici mixte. Prima întrevedere este si cea mai importanta.
Discutia nu trebuie sa se transforme într-un interogatoriu,ci sa
fie mai ales o ascultare.Discutia poate dura de la câteva minute la
o ora (nu peste).Pacientul trebuie sa dispuna de libertatea de a
organiza spontan lumea sa de expresie rationala,tipul sau de
angoasa,mecanismele lui de aparare.Nu trebuie uitata importanta
expresiilor verbale,nivelul evolutiei afective,gradul de adaptare la
realitate,supletea si rigiditatea atitudinii,nivelul mai mult sau
mai putin erotizat al dialogului, mimica,debitul verbal,mimica. A
doua întâlnire va lua în consideratie ceea ce nu a fost înca
spus, lasând lucrurile dificile si care ar putea bloca discutia la
urma.Problemele mai dificile, cum ar fi cele sexuale, conjugale,
trebuiesc abordate natural, pentru a nu transmite si bolnavului o
stare de jena. Uneori se poate începe cu probleme colaterale si
apoi treptat sa se ajunga la aspecte mai sensibile (se discuta la
început despre oboseala, insomnie si apoi se abordeaza,de exemplu
problema impotentei). În contextul dialogului cu bolnavii somatici
sau psihici se mai pun si alte probleme. Astfel dialogul cu
pacientii trebuie sa fie cât mai confidential si daca este posibil
numai în doi. Numai în cazul existentei evidente a unor trasaturi
isterice este mai bine sa asiste si a treia persoana,pentru a nu da
nastere la acuzatii contra medicului, în cazul în care pacientul
nu este multunit de cel care îl examineza. Probleme deosebite se
pun la bolnavii psihici, precum si la aceia cu deficiente sociale,
sexuale, familiale atunci când se pune problema notarii sau
înregistrarii convorbirilor
care
oricum nu se pot face fara încuviintarea bolnavului. Totusi
necesitatea luarii unor note scrise se pune frecvent, mai ales acolo
unde istoricul bolii este foarte lung si complicat.
EXAMENUL
FIZIC trebuie să fie cât
mai putin invaziv. Trebuie să i se explice pacientului în ce
constă această procedură
şi necesitatea efectuării cu foarte
mult tact, la un nivel inteligibil
pentru pacient. Asistenta îl va ajuta să înveţe să-şi acorde
din nou îngrijirile zilnice, cu sau fără supraveghere. Dar pentru
un tratament cât mai eficace, pentru o recuperare cât mai rapida,
asistenta medicală va incerca să implice şi familia în procesul
terapeutic pentru a crea un suport real pentru bolnav. Brown şi Liff
au aratat ca se produce o decompensare rapida la cei la care familia
nu prezinta ostilitate şi este alaturi de bolnav. Asistenta va
respecta valorile esenţiale în ceea ce priveste participarea
familiei. Va discuta întâi privat cu familia, va respecta secretul
familiei referitor la pacient, va defini foarte precis ce se va
comunica familiei. Va discuta cu onestitate cu familia şi o va
învăţa cum să rezolve crizele bolnavului, cum să ceară
ajutorul. Va da relaţii despre boală, fără a o minimaliza sau
exagera. În relaţia dintre pacient şi familie, asistenta nu va
informa familia de o problemă a pacientului, decât dacă are
consimţământul acestuia. Relaţia pacient-asistentă-familie este
cu atât mai eficientă, cu cât este mai lungă şi continuă.
Aceasta continuitate permite pacientului să se simtă în siguranţă.
În ceea ce priveşte pacientul, îi aducem informaţii
despre boală, tratament, evoluţie, analize semnificative, dar nu
toate informaţiile. Ne asigurăm că pacientul înţelege informaţia
pe care i-o dăm, informaţie ce trebuie să fie dublată, după ce
s-a terminat, de un consimţământ voluntar. În situatia de azi,
lipsurile financiare, şomajul, stresul, pierderea locului de muncă
etc., fac ca tot mai mulţi oameni să nu se mai poată adapta şi
rezista schimbărilor de situaţie şi condiţiilor de viaţă, toate
acestea ducând la dezechilibre majore. Asistetenta medicală ia
parte la punerea în practică a planului terapeutic conceput de
medic, dar în acelaşi timp va căuta ca planurile specifice
propriei activităţi să fie în deplin acord cu acestea, asa încât
să satisfacă pe deplin nevoile pacientului. În atenţia cadrului
medical nu boala în sine ar ocupa locul principal, ci omul bolnav şi
consecinţele care se reflectă asupra stării lui în totalitate,
deoarece formarea unei imagini despre pacient va fi hotărâtoare în
conceperea planului de îngrijire. Tulburările în funcţionare se
traduc prin imposibilitatea de a se îngriji pe sine. Prin profesie,
asistentul medical este plasat uneori în situaţia în care trebuie
să acţioneze într-un mod în care nu mai există o graniţă
precisă între bine şi rău, atât ca persoană, cât şi ca
profesionist. În aceste cazuri păstram secretul şi-l împărtăşim
numai dacă este necesar. Unei asistente medicale nu trebuie să-i
lipseasca acel atribut pe care medicina antichităţii îl asimilează
celui mai eficient tratament: zâmbetul.
Un zâmbet nu costă nimic, dar oferă mult. El ia
numai o clipă,
dar amintirea lui dăinuie uneori pentru totdeauna.
Un zâmbet aduce fericirea în casă, bunăvoinţă
în muncă,
este semnul prieteniei.
Un zâmbet nu poate fi împrumutat, cumpărat sau
cerşit,
pentru că el nu are valoare pentru nimeni până
când nu este dăruit.
Unii oameni sunt prea obosiţi ca să vă dăruiasca
un zâmbet. Dăruiţi-le voi unul, pentru că nimeni nu are mai mare
nevoie de un zâmbet, decât acela care nu-l mai poate dărui.
Examenul fizic este esenţial pentru
stabilrea unui diagnostic. Stabilirea diagnosticului are efect
securizant, atât atât pentru medic cât şi pentru bonav.
Atitudinea medicului faţă de boală poate fi serios modificată
graţie examenului fizic. Examenul fizic realizează în primul rând
o apropiere de intimitatea pacientului, fiind vorba de o apropiere
corporală,ceea ce pentru anumiţi bolnavi este foarte greu de
acceptat. Totuşi un examen fizic corect şi amănunţit are pentru
pacient şi un efect securizant,în timp ce pentru alţii reprezintă
o "intrusiune",un fel de "vid" al
intimităţii,acest fenomen fiind legat de conotaţia sexuală a
contactului fizic şi de reflexul de apărare contra agresiunii.
Fenomenul de "distanţă critică" se aplică şi la om şi
el ar reprezenta un cerc cu raza de 80 cm. Violând acest spaţiu,
arată Landis şi Hunt se va redeştepta reflexul arhaic de
apărare,discret la adulţi,dar foarte variabil la psihopaţii
impulsivi şi copiii
needucaţi.Medicul
în cazul examenului fizic trebuie să ţină cont de asemenea
fenomene şi în consecinţă apropierea corporală faţă de bolnav
să fie făcută cu tact,fără grabă şi mai ales să se dea
explicaţiile necesare, ceea ce va face ca anxietatea din cadrul
procesului examinării fizice să scadă foarte mult.
Există boli, subliniază Enăchescu,care se manifestă
prin simptome subiective şi la care diagnosticul se sprijină pe
sensaţiile şi percepţiile bolnavilor,pe starea lor
afectivă.Medicul,subliniază autorul,îi rămâne să înregistreze
şi interpreteze ceea ce spune bolnavul,în unele cazuri dignosticul
nefiind numai sugerat dar chiar stabilit de către bolnav. În alte
situaţii însă examenul fizic rămâne baza absolută a
diagnosticului,motiv pentru care acest examen trebuie făcut
sistematic,aparat cu aparat,pacientul realizând prin aceasta o
preocupare serioasă şi o acţiune cu caracter securizant.Se vor
evita punerea unor diagnostice pripite,sau de a solicita exmene şi
explorări cu mult peste necesar.Se vor evita,de
asemenea,comentariile inutile privind semnificaţia diferitelor
examene fizice.Într-adevăr nu întotdeauna,ceea ce este interesant
pentru medic este şi pentru bolnav şi cei doi indivizi nu privesc
acest examen de pe aceiaşi poziţie.Ofertele bolnavului de
diagnostic fac ca acesta să se stabilească treptat,eliminându-se
mai întâi supoziţiile. Alteori,subliniază Sivadon,stabilirea
diagnosticului este rodul unei lungi perioade dificile şi dureroase
pentru bolnav.Prescrierea investigaţiilor şi analizelor trezeşte
la bolnavi frică,atât faţă de actul în sine cât şi de
posibilele rezultate. Dar problema cheie a examenului fizic şi a
analizelor o constituie diagnosticul. Este diagnosticul, se întreabă
Bădărău,o etichetă aplicată unui caz,categorii de cazuri sau
este ceva cu totul special? Uneori diagnosticul poate avea caracter
vag (cefalee, icter) şi reprezintă doar o etapă,o treaptă spre
diagnosticul definitiv. Diagnosticul presupune trecerea de la
înregistrarea unor simptome sau ansambluri de simptome,la o sinteză
care înseamnă cercetarea acestor date.Noţiunea de diagnostic
presupune deci în prealabil existenţa noţiunii de boală,dar
dificultatea este că fiecare caz în parte este o formă
particulară,un unicat în cadrul generalului pe care îl reprezintă
entitatea,boala. Oricum stabilirea diagnosticului este rodul unei
lungi perioade dificile şi dureroase pentru bolnav,chiar
prescripţia de analize şi investigaţii trezind frica.Cel puţin
într-o treime din cazuri,diagnosticul nu se poate stabili de la
început,sau el nu se poate stabili corect.În această situaţie
medicul fie că cere avizul altui specialist,fie pune diagnosticul
de nevroză (Delay şi Pichot). Trimiterea la specialist poate
satisface pe bolnav care crede că merge la o competenţă mai mare
iar medicul care trimite se descarcă de sarcina dificilă pe care o
avea.Dar la specialist pacientul beneficiază de o mai mare
tehnicitate,în timp ce contactul psihologic este mult mai sărac.În
al 2-lea caz medicul se orientează spre diagnosticul de
nevroză,deoarece acesta este un diagnostic din sfera funcţională
care nu implică semne pozitive (adeseori fiind vorba de diagnostic
eronat). Diagnosticul,subliniază Balint,trebuie să cuprindă în
el atât simptome fizice cât şi evaluarea simptomelor
nevrotice.Medicul trebuie să izoleze, subliniază Bădărău,din
mulţimea de simptome şi particularităţi elementele de
generalitate şi să înlăture detaliile particulare,neesenţiale
pentru stabilirea unei entităţi nosologice.Îm lipsa unui asemenea
proces medical,nu se pot formula decât rudimente de diagnostic,de
sindroame sau simptome.De altfel,în afara erorilor aparţinând
medicului,însăşi medicina înregistrează situaţii în care boli
considerate cândva entităţi nozologice s-au dovedit a fi simple
sindroame şi invers.Aş fi fericit,spunea Botkin,dacă 30% din
diagnosticele puse ar fi juste (deşi azi în condiţiile
tehnologiilor moderne erorile sunt mult mai rare).
Erorile de diagnostic recunosc trei categorii de
cauze:care ţin de boală, de medic şi de bolnav. Erorile care ţin
de boală se referă la claritatea simptomelor, acurateţea
istoricului, forma tipică sau atipică de boală.În ceea ce îl
priveşte pe medic, acest lucru poate ţine de ignoranţa lui,de
nepregătirea profesională, incompetenţă (cu formele ei rafinate
cum ar fi adoraţia penru diagnostice rare, fascinaţia de a mânui
anumite aparate), dar şi lipsa de autoîncredere, îngâmfarea,
supunerea faţă de diagnosticul şefului şi pe care francezii îl
numesc "mandarinat" medical. În ceea ce îl priveşte pe
bolnav subiectivitatea lui este foarte mare,el are o mare imaginaţie
iar uneori este interesat de a induce în eroare,trecând cu vederea
sau agravând intenţionat simptomele, alteori redă simptome despre
care a auzit de la alţii, alteori se supraanalizează, îşi poate
crea în jur o atmosferă de panică şi deformare a istoricului
bolii. Bolnavii impresionabili sunt inhibaţi în relaţiile cu
medicul, răspund mereu numai afirmativ, la fel ca bolnavii care
au
un grad de cultură scăzut. Un diagnostic grav duce la "voluptatea
catastrofei", acesta odată pus îl face pe pacient a nu renunţa
la el nici în faţa celor mai convingătoare argumente.
TRATAMENTUL. În definitiv scopul final al
medicinii şi întreaga ei necesitate de a exista, se explică în
primul rând prin terapie. Terapia este deci ca vechime egală cu
omenirea, deoarece ea s-a născut odată cu suferinţa .Momentul
tratamentului este deci o etapă culminantă în cadrul relaţiei
medic-pacient. În fond,subliniază Sivadon,prescripţia în sine
este o "reprezentaţie teatrală", cu o mare valoare
simbolică şi cu o dublă semnificaţie (ceea ce corespunde naturii
obiective imediate şi ceea ce evocă sau reprezintă). Păunescu
Podeanu subliniază pe bună dreptate că din istoria terapeuticii se
relevă două principii care stau la baza ei:principiul naturii
vindecătoare şi aceia a forţelor spiritului. Astfel, însăşi
omul este astfel alcătuit, încât orice dereglare a organismului
tinde a fi redusă (vindecată), graţie forţelor proprii
organismului. Pe de altă parte, factorul psihic joacă şi el o mare
importanţă nu numai în cadrul apariţiei bolii dar şi în cadrul
procesului terapeutic. Terapeutica a oscilat dealungul
istoriei,trecând prin diferite etape,în funcţie de nivelul de
cunoştinţe ale epocilor respective şi a unor concepţii generale
privind organismul omenesc.Veacuri întregi,arată Păunescu-Podeanu
terapeutica a trecut prin etape ca:empirismul magic, teurgic,
transcedental,fantasmagoric.Totuşi referindu-se la terapeutica
modernă, autorul arată că aceasta a trecut dela scepticismul din
trecutul apropiat la extrema cealaltă,entuziasmul frenetic şi
îndrăzneala semeaţă.În acelaşi timp,terapeutica actuală a
trecut la neglijarea aproape totală a mijloacelor naturale.Dar cel
mai mare defect este că terapeutica actuală neglijează aproape
total latura psihologică a relaţiei medic-pacient,lipsind astfel
terapeutica de una dintre componentele ei cele mai importante.Se
pare,subliniază Păunescu-Podeanu că medicamentul însăşi a putut
să mai compenseze parţial această lacună,medicamentul preluând
în mare măsură rolul psihologic şi psihoterapeutic pe care
altădată îl îndeplinea în mod necondiţionat medicul. Dacă
altădată bolnavii credeau în puterea terapeutică a medicului,azi
ei cred mai degrabă în "magia medicamentului".Însăşi
prescripţia medicală are în ea o mare influenţă
psihoterapeutică,motiv pentru care ea trebuie să fie amănunţită,
detailată, meticuloasă. Astfel de prescripţie presupune mult
spaţiu, va cuprinde sfaturi de viaţă şi muncă,inclusiv micile
probleme personale (dar fără a ajunge la formulări
tiranice,draconice).
Vorbind în legătură cu medicina,McQueen subliniază
existenţa în cadrul ei a următoarelor concepte şi direcţii
terapeutice (deşi unele au doar o valoare istorică):
- Homeopatia fondată pe lucrările lui Hahnemann (1755-1843) şi care se bazează pe principiul similia similibus curantur, are la bază mai mult empirism, decât o analiză ştiinţifică. Metoda se bazează pe principiul diluţiei medicamentului şi pe principiul individualizării. Deşi voga homeopatiei se leagă de sfârşitul secolului al XIX-lea, totuşi ea a mai rămas încă drept un principiu. Declinul ei se bazează după Fiahlein Morris (citat de McQueen) pe inaptitudinea de a evolua odată cu progresul medicinii ştiinţifice, avântul extraordinar al medicinii ştiinţifice şi diviziunilor dintre homeopaţi.Totuşi arată Păunescu-Podeanu pe plan faptic trebuie admis că rezultatele practice ale terapiei cu doze infime există.
- A doua mare metodă de tratament după McQueen este aceia denumită de el "botanistă" şi care de asemenea a dominat mult timp medicina.Medicii botanişti aveau un concept despre boală foarte rău format.Thonesson (1769-1843) avea după cum spune McQueen o teorie galenică fondată pe teoria privind diminuarea căldurii corporale,tratamentul urmând să determine creşterea acestei călduri şi plurificarea sistemului humoral prin băi calde, lobelină,substanţe vegetale astringente.Scoala "eclectică", subliniază McQueen, desvoltă mai departe şcoala botanistă insistând în special asupra legăturii dintre simptom şi poţiunea vegetatlă.Deşi homeopaţii şi botaniştii dispreţuiesc medicina alopată,totuşi ei au influenţat în mod deosebit fermacopeea secolului al XX-lea.
- În cadrul aşa numitelor doctrine active, McQueen menţionează chiropraxia şi aşa numita "science cretiene". Astfel Palmer descoperă la sfârşitul secolului al XIX-lea că prin manipularea rahisului se pot obţine efecte curative.Boala ar fi o rezultantă a compresiunii nervilor vertebrali de unde apoi pornesc impulsuri inadecvate,neregulate care pot determina dilacerarea
ţesuturilor.Chiropraxia contemporană a lărgit
noţiunea de boală şi sănătate pentru a introduce
ipoteza că o postură corectă a coloanei este
esenţială pentru sănătatea organismului întreg, de unde în
termeni moderni boala este legată de perturbarea conductului
comunicaţiilor normale a S.N.C., concept emis de Diuteufass.
Chiropracticienii recomandă în tratamentul bolilor o intervenţie
activă asupra structurii care stă la baza disfuncţiei. O altă
direcţie terapeutică în SUA a fost aceea cunoscută sub denumirea
de Cristian Sciuence,a cărei promotoare a fost mary Baker Eddy
(1821-1910) şi care este legată de fenomenul mistic,respingând
ideia cauzalităţii interne, tratamentul constând din obţinerea
"echilibrului spiritural" pentru a se creia "supremaţia
spiritului asupra corpului".
- În contrast cu aceste metode,care în mare parte mai au doar o valoare istorică, McQueen subliniază că medicina allopatică concepe tratamentul ca pe o eliminare sau distrugere a agentului care este responsabil de boală. Bazat pe aceasta,vechii medici allopaţi au purces la "eliminarea răului" prin tehnicile de sângerare.În prezent accentul este pus pe utilizarea unei largi game de substanţe chimice,capabile a influenţa diferitele funcţii ale organismului sau agenţii cauzatori de boală.
Vorbind de principalele tendinţe contemporane în
privinţa terapeuticii McQueen vorbeşte de importaţa tratamentului
comunitar şi individual, problemele specializării şi
ultraspecializării,tendinţele de a nu se trata bolile în prima
fază de evoluţie. Revenind la condiţiile psihologice în care se
desfăşoară tratamentul bolnavilor trebuie să subliniem că prima
condiţie a oricărei prescripţii medicale este aceea ca ea să fie
acceptată de către bolnav cu încredere.Pentru aceasta medicul
trebuie să fie calm,mişcările lui să fie lente şi precise,nu
trebuie să manifeste nici grabă nici ezitare.Această siguranţă
cu care medicul prescrie un tratament este securizant pentru
bolnav.În acelaşi sens trebuie să se orienteze şi medicul care
trebuie să dea bolnavului toate explicaţiile detailat şi în mod
clar,iar la nevoie să controleze chiar dacă a fost înţeles.În
situaţia în care componenta psihică este mai importantă,aceste
lucruri descrise mai sus devin deosebit de importante,o intervenţie
calmă şi sigură putând duce la efecte terapeutice
spectaculare.Prescripţia trebuie,de asemenea scrisă de mână,fără
ambiguităţi.Uneori este important şi preţul reţetei,felul de
prezentare a medicamentului (injecţiile fiind mai agreate). O
problemă deosebită este aceea a ce trebuie sau nu să se comunice
bolnavului în legătură cu starea sa,precum şi anturajul
său.Nevoia de a primi explicaţii,suspiciunea că nu este corect
informat,poate apare chiar de la începutul contactului dintre medic
şi bolnav. Există în acest domeniu două poziţii principale în
privinţa comunicării către pacient a informaţiilor nefavorabile,
fiecare bazându-se pe argumente temeinice.Astfel pacienţii trebuie
să cunoască întregul adevăr chiar când este vorba de cele mai
insuportabile situaţii,în timp ce alţi medici recomandă mai
multe menajamente mergând chiar până la ascunderea adevărului
pentru a uşura suferinţa psihică a pacientului. Neadevărul
folosit de medic cu înţelepciune,devine un factor psihoprofilactic
şi psihoterapeutic valoros.Neadevărul trebuie folosit cu tact şi
supleţe,înţelepciune şi conştiinţă,milă şi compaiune pentru
bolnav.Acest lucru este necesar,deoarece adevărul are în aceste
situaţii un efect psihoşocant în timp ce neadevărul în această
situaţie are rolul menţinerii încrederii bolnavului,precum şi
moralul lui în raport cu boala.Formula celor doi M
(minciună+morfină) îşi găseşte încă locul în practica
medicală,mai ales în faţa bolilor deosebit de grave (şi în care
medicina are tot atâta putere ca şi cu secole în urmă). Numeroşi
autori subliniază că chiar dacă atitudinea medicului este mai
realistă", aceasta nu trebuie să transmită bolnavului cel
puţin îndoielile sale, suspiciunile, insistându-se mai ales
asupra factorilor favorabili. Informarea bolnavului mai trebuie să
ţină seama şi de personalitatea acestuia, de modalităţile sale
probabile de reacţie.Totuşi,în ceea ce priveşte informarea
familiei toţi autorii sunt de acord că aceasta trebuie făcută
cât mai exact.
Internarea și identificarea
personală a pacientului
INTERNAREA
BOLNAVULUI
Internarea:
- Reprezintă o etapă de viaţă → eveniment, când se întrerup legăturile permanente cu familia,
prietenii şi locul de muncă:
o Prima internare
→ când bolnavul se obişnuieşte cu atmosfera şi
regulile de spital,
primul contact cu spitalul.
o Internări
multiple → când
internarea devine neplăcută prin repetarea evenimentului.
Scop:
~ Realizarea
vindecării bolnavului.
Se internează în spital:
- Urgenţele.
- Pacienţi cu bilet de trimitere de la medicul de familie, de la un ambulatoriu de specialitate.
- Bolnavii transferaţi de la alte unităţi sanitare.
Serviciul de primire (triaj):
- Este locul în care bolnavul are primul contact cu spitalul.
- Este important ca personalul medical al serviciului de primire să aibă un comportament corespunzător care să câştige încrederea pacientului → factor indispensabil pentru asigurarea unei colaborări sincere între bolnav şi personalul de îngrijire.
- Componentele serviciului de primire:
- Sală de aşteptare.
- Birou de înregistrare.
- Cabinet de consultaţii.
- Birou de înregistrare a bolnavilor.
- Cameră de dezbrăcare.
- Cameră de deparazitare.
- Grup sanitar prevăzut cu duş, baie, WC.
- Cameră de îmbrăcare.
- Magazie de lenjerie curată.
- Cameră de dezinfecţie şi deparazitare a efectelor bolnavului.
- Magazie de efecte ale bolnavilor.
- Condiţii de examinare:
- Cameră încălzită.
- Asigurarea intimităţii.
- Asigurarea materialelor şi instrumentarului necesar consultului.
- Schimbarea lenjeriei după fiecare pacient.
- Asigurarea accesului individual în camera de consultaţii.
- Prevenirea infecţiilor spitaliceşti prin decontaminare după fiecare pacient cu suspiciune de boală infectocontagioase.
- Anunţarea poliţiei în cazul pacienţilor neidentificaţi, în cazurile de agresiuni sau accidente de circulaţie.
- Înregistrarea datelor:
- Înregistrarea datelor în baza electronică de date a spitalului → date de identificare, date medicale – pe baza următoarelor documente:
- Carte de identitate.
- Carnet de sănătate.
- Adeverinţă de salariat.
- Talon de pensie.
- Bilet de trimitere.
- Bilet de internare.
- Bilet de externare.
- Bilet de transfer.
- Înregistrarea datelor însoţitorului. o Materiale necesare:
- Registru intrări-ieşiri → baza electronică de date.
- Bilet de internare (trimitere).
- Bilet de externare (transfer).
- Foaie de observaţie cu foaie de temperatură.
- Registru pentru întocmirea proceselor verbale.
- Bonuri pentru primire /eliberare de efecte.
Intervenţii
de îngrijire în serviciul de primire:
- Primirea pacientului:
- Identificarea pacientului după cartea de identitate.
- Verificarea biletului de internare / trimitere.
- Înregistrare datelor personale în registrul de intrări / ieşiri.
- Pregătirea bolnavului pentru examinarea medicală.
- Ajutarea bolnavului în timpul examinării medicale (conform tehnicii).
- Dezbrăcarea pacientului.
- Îmbăierea pacientului.
- Deparazitarea pacientului.
- Primirea şi depozitarea efectelor bolnavului:
- Se înregistrează pe bon hainele şi efectele preluate de la bolnav.
- Bonul de haine şi efecte rămâne la bolnav pentru eliberarea hainelor şi efectelor personale în momentul externării.
- Hainele preluate de la bolnav sunt aşezate pe umeraş şi învelite în manta pentru a fi ferite de praf sau murdărie.
- Obiectele de dimensiuni mici sunt aşezate într-un săculeţ anexat.
- Pe o tăbliţă sau pe bon se notează datele de identitate ale bolnavului.
- Hainele şi efectele bolnavului sunt supuse procesului de dezinfecţie şi deparazitare, după care sunt depozitate la magazia de efecte.
- Pacientul va fi îmbrăcat cu haine de spital.
- Repartiţia pe secţie /clinică:
- În urma examinării se face „trierea” pacienţilor şi repartizarea lor pe secţie /clinică, în funcţie de:
- Diagnostic.
- Stadiul evolutiv al bolii.
- Gravitatea bolii etc.
- De la serviciul de primire, bolnavul este transportat (de preferat pe targă) la secţie / clinica de specialitate indicată de medic.
- Intervenţii în cazul refuzului internării de către pacienţi:
- Explicarea motivelor refuzului.
- Recomandări terapeutice la domiciliu. o Trimitere către altă unitate sanitară.
o
Asigurarea asistenţei medicale de urgenţă.
Reguli de comportament al bolnavilor spitalizaţi:
- Predarea efectelor personale la internare.
- Primirea lenjeriei de spital.
- Respectarea programului de zi al secţiei.
- Sinceritate în relatarea datelor.
- Respectarea prescripţiilor medicale.
- Comportament adecvat.
- Interzicerea fumatului în incinta spitalului.
- Respectarea şi păstrarea ambientului.
- Respectarea programului şi condiţiilor de vizită.
- Convorbiri telefonice cu durată scurtă – pe telefonul secţiei.
Observaţii:
- Obiectele de valoare (bijuterii, acte etc.) sunt predate pe bază de proces verbal administraţiei spitalului.
- Persoana care însoţeşte bolnavul (în regim de internare) urmează aceiaşi procedură ca şi bolnavul.
PRIMIREA
ŞI REPARTIZAREA BOLNAVILOR ÎN SECŢIE / CLINICĂ
Scop:
- Diminuarea stresului.
- Adaptarea la mediul de spital.
- Asigurarea unei bune colaborări.
Primirea bolnavului în secţie:
- Asistenta şefă (sau asistenta de serviciu) primeşte bolnavul în secţie cu calm, înţelegere, profesional şi cu o atitudine respectuoasă.
- Se face repartiţia pe salon (se predă bolnavul asistentei de salon) în funcţie de: Diagnostic și Gravitatea bolii.
- Se completează o anexă la foaia de alimentaţie (care se trimite la blocul alimentar) → pentru asigurarea alimentaţiei bolnavului încă din prima zi de internare.
Primirea bolnavului în salon:
- Asistenta preia bolnavul şi îl introduce în salon.
- Îi face cunoştinţă cu ceilalţi pacienţi.
- Îi repartizează patul şi îl ajută să-şi aranjeze obiectele personale în noptieră.
- Asistenta îi prezintă secţia → camera asistentelor, camera de gardă, sala de tratamente, sala de mese, grupul sanitar.
- Se prezintă regulamentul de ordine interioară al secţiei.
- Se pregăteşte bolnavul pentru recoltări şi investigaţii.
EVIDENŢA
MIŞCĂRII BOLNAVILOR
Scop:
- Asigurarea evidenţei bolnavilor internaţi în secţie se face pe baza foilor de observaţie.
- Asistenta şefă, zilnic, totalizează pe foaia de mişcare zilnică a bolnavilor internaţi, datele primite de la asistentele de pe secţie privind:
o Numărul bolnavilor
internaţi. o Numărul
paturilor libere.
- Asistenta şefă înregistrează datele de pe foaia de observaţie în registrul de internări-ieşiri.
- Se notează pe foaia de observaţie numărul de înregistrare din registrul secţiei.
- Nr. curent → număr de înregistrare.
- Numele şi prenumele bolnavului.
- CNP (cod numeric personal).
- Numărul foii de observaţie.
- Data internării.
- Secţia – clinica, salonul.
- Diagnosticul la internare.
- Diagnostic la externare.
- Numele medicului.
- Data externării.
FOAIA
DE OBSERVAŢIE ŞI DOCUMENTELE BOLNAVULUI
Definiţie:
- Foaia de observaţie clinică este un document medico-legal, ştiinţific şi de gestiune pe care se notează:
- Datele personale de identificare → nume, prenume, vârstă, sex, stare civilă, copii, cod numeric
personal, adresă, carnet de asigurări sociale, medic
de familie)
- Numerele de înregistrare din registrul de intrări-ieşiri din spital, respectiv din registrul de intrări-ieşiri din secţie.
- Antecedente personale.
- Antecedente familiale.
- Motivele internării.
- Istoricul bolii actuale.
- Diagnosticul de trimitere.
- Diagnosticul de internare.
- Diagnosticul la externare.
- Foaia de observaţie împreună cu foaia de temperatură şi alte documente medicale constituie DOSARUL MEDICAL al bolnavului pentru perioada internării, necesar activităţii medicale unde se sintetizează datele privind:
- Interogatoriu – anamneză → se obţin date de la bolnav sau de la aparţinători despre identitate, starea civilă, semnele bolii, antecedente personale, antecedente familiale, regim de
viaţă, vaccinări efectuate, motivele internării,
istoricul bolii actuale.
- Examenul clinic → inspecţia, auscultaţia, palparea, percuţia:
- Examen obiectiv – examen fizic → se examinează toracele, membrele superioare şi inferioare, regiunea tiroidiană a gâtului, abdomenul, cavitatea bucală etc., se măsoară funcţiile vitale. Examinarea se face de cca. 2-3 ori pe zi în cazul bolilor acute şi de 2-3 ori pe săptămână în bolile cronice.
- Examen subiectiv.
- Examinări paraclinice. o Evoluţia bolii.
o Tratament.
o Epicriza, Alte
date.
Alte documente medicale:
- Documentele de la internare se anexează la foaia de observaţie.
- Biletele de internare, de transfer sau biletele de externare sunt anexate la foaia de observaţie sau păstrate la bolnav
- Inventarierea documentelor şi valorilor pacientului se face pe baza unui proces-verbal, iar păstrarea lor se face la administraţia unităţii medicale.
- Se mai anexează documente specifice secţiei → fise tehnice, protocoale etc.
Observaţii:
- Dosarul medical este un instrument de lucru necesar bunei desfăşurări a activităţii medicale care se completează zilnic cu date observate sau măsurate.
- Dosarul medical se păstrează în mapă de plastic, alături de celelalte dosare medicale → nu se lasă la îndemâna bolnavului care ar putea interpreta greşit notările (medicul hotărăşte ce, cum şi când se informează pacientul despre starea sa de boală).
- După externarea bolnavilor foile de observaţie se păstrează în arhiva secţie sau în arhiva spitalului → arhivate în funcţie de data externării.
FOAIA
DE TEMPERATURĂ
Definiţie:
- Foaia de temperatură este un document medico-legal, ştiinţific, componentă anexă a foi de observaţie clinică, pe care se completează clar şi ordonat, datele culese prin măsurarea funcţiilor vitale şi vegetative şi datele obţinute prin supravegherea sistematică a pacientului.
Organizarea şi notările din foaia de
temperatură:
- În partea superioară se notează datele de identificare ale bolnavului: o Numele şi prenumele.
o CNP (cod numeric
personal). o Vârsta.
o Numărul salonului /
numărul patului. o Diagnosticul.
o Data internării
- Partea principală cuprinde un sistem de coordonate în care se notează grafic valorile funcţiilor vitale → circulaţie, respiraţie, tensiune arterială, temperatură.
- Abscisa este împărţită pe zile de boală, iar fiecare zi de boală în două jumătăţi → pentru dimineaţă (D) şi seară (S).
- Se notează totodată şi timpul în care evoluează boala.
- Pe ordonată se notează:
- Valorile de temperatură.
- Valorile de tensiune arterială.
- Frecvenţa pulsului.
- Frecvenţa respiraţiei.
- Cantitatea de urină emisă în 24 ore (notare grafică).
- Dedesubtul coordonatelor sunt rubrici în care se fac notări privind:
- Greutatea corporală.
- Numărul şi felul scaunelor.
- Numărul şi felul vărsăturilor.
- Diureza (notare cu cifre).
- Regimul dietetic.
- Alte notări pe foaia de temperatură:
- Intervenţia chirurgicală şi zilele de evoluţie.
- Transfuzia de sânge sau de plasmă.
Observaţii:
- Foile de temperatură folosite în pediatrie au introduse sub formă de grafic şi cantităţile de alimente
consumate, notate cu culori convenţionale:
o Roşu
→ lapte matern.
o Albastru
→ lapte de vacă. o Verde
→ lapte acidulat. o Brun
→ făinos.
FOAIA
DE TEMPERATURĂ DIN SECŢIA DE ATI
~ În cazul
bolnavilor gravi, internaţi în secţii ATI (anestezie terapie
intensivă), foaia de temperatură este înlocuită cu foaia de
terapie intensivă → care cuprinde înregistrarea valorilor
funcţiilor vitale din oră în oră, planul complex de îngrijire,
bilanţul hidric – intrări /ieşiri, tratamente, rezultatul
analizelor de laborator etc.
- Se completează o foaie de terapie intensivă la fiecare 2 de ore.
INTERVENŢII
ÎN CAZUL EXTERNĂRII / TRANSFERULUI BOLNAVULUI
Scop:
- Întocmirea epicrizei → bilanţul perioadei de internare.
- Completarea documentelor medicale:
- Biletul de externare / biletul de transfer + copie după foaia de observaţie. o Reţeta medicală → cu tratamentul recomandat.
o Foaia de regim
alimentar.
Intervenţii specifice:
- Se informează bolnavul asupra deciziei de externare / transfer.
- Se anunţă familia sau aparţinătorii.
- Se asigură transportul bolnavului.
- Se asigură eliberarea efectelor bolnavului pe baza bonului de haine şi efecte.
- Se preiau hainele de spital.
- Se educă pacientul privind:
- Conţinutul regimului dietetic.
- Modul de administrare a tratamentului la domiciliu.
- Modul de viaţă şi de readaptare în familie, la locul de muncă.
- Se administrează medicaţia prescrisă pentru ziua respectivă.
- Asistenta medicală are obligaţia de a însoţi bolnavul:
- Până la poarta spitalului → în cazul externării.
- Până la secţia în care a fost transferat bolnavul → în caz de transfer.
- Se notează externarea / transferul în registrele de intrări / ieşiri din secţie şi din serviciul de primire bolnavi.
Observaţii:
- Pacienţii recalcitranţă care refuză tratamentul, refuză investigaţiile de specialitate, nu respectă prescripţiile, programul secţiei sau regulamentul de ordine interioară pot fi externaţi disciplinar → numai dacă viaţa lor nu este în pericol!
- Dacă transportul bolnavului trebuie făcut pe targă, asistenta medicală de salon va însoţi bolnavul până la locul de transfer unde va recupera intervalul spitalului (pătură, pernă, cearşaf etc.).
- Transferul se efectuează la decizia medicului sau la cerere → dintr-o secţie în alta sau dintr-o unitate sanitară în alta.
- Este obligatorie efectuarea toaletei generale înainte de externare / transfer.
INTERVENŢII
ÎN CAZ DE DECES
Scop:
- Completarea documentelor specifice în caz de deces.
- Scoaterea bolnavului din evidenţa secţiei.
Documente:
- Copie după foaia de observaţie şi anexe.
- Epicriza şi referatul de deces.
- Proces verbal cu inventarul bolnavului.
- Bilet de trimitere a cadavrului la prosectură.
Intervenţii specifice:
- Intervenţiile asistentei medicale în caz de deces trebuie să ţină seama de apartenenţa spirituală a bolnavului.
- După confirmarea decesului se anunţă administraţia spitalului
- Se anunţă familia sau aparţinătorii bolnavului.
- Sunt pregătite documentele specifice în caz de deces.
- Se completează biletul de trimitere a cadavrului la secţia de prosectură.
- Se întocmeşte procesul verbal, contrasemnat de 2 martori, cu inventarul obiectelor decedatului care se vor
preda aparţinătorilor.
- Bolnavul va fi scos din evidenţele secţiei – registru de intrări / ieşire.
Îngrijiri igienice:
- Bolnavul decedat rămâne pe patul lui minim 2 ore.
- Se îndepărtează perfuzia, transfuzia, drenul, pansamentul, sonda urinară, sonda de aspiraţie etc.
- Se face toaleta tegumentară.
Transportul:
- Transportul cadavrului se face în linişte, cu grijă faţă de ceilalţi bolnavi şi faţă de familie sau aparţinători.
- Cadavrul va fi învelit în cearşaf şi introdus într-un sac special.
- De degetul mare de la picior se va prinde un bilet de identificare pe care sunt notate numele şi prenumele decedatului, vârsta, CNP (codul numeric personal), secţia, data decesului, medicul curant.
- Transportul la secţia de prosectură se face cu o targă-cărucior specială.
- În spitalele tip bloc este obligatorie respectarea circuitelor funcţionale → transportul se face cu un lift utilizat numai pentru transportul cadavrelor, materialelor infectate, deşeurilor.
Observaţii:
- Asistenta de salon va trebui să liniştească ceilalţi bolnavi.
- Medicamentele prescrise şi neutilizate vor fi depozitate în aparatul de medicament al secţiei.
- După transportul cadavrului este obligatorie dezinfecţia şi formolizarea salonului.
- În cazul inventarierii bijuteriilor, notarea se va face numai prin specificarea culorii metalului, eventual culoarea pietrelor, fără a menţiona tipul de metal sau piatră!
PREDAREA
ŞI PRELUAREA SERVICIULUI
Definiţie:
- Realizează continuitatea activităţii medicale pe 24 ore.
- Se face transmiterea informaţiilor de la un schimb la altul în secţiile cu paturi unde activitatea medicală se desfăşoară în ture.
Metode de predare:
- În scris – la sfârşitul activităţii personalului, pe bază de proces verbal → notat în condica specială. Pentru
completarea procesului verbal se tine cont de: o
Foaia de observaţie.
o Indicaţiile
medicului. o Constatările
personale.
- Verbal în timpul raportului de serviciu → între asistenta care iese din tură şi asistenta care intră în tură.
- Individual – la patul bolnavului – cazurile deosebite, bolnavi cu perfuzie sau transfuzie, noi internaţi – ce necesită indicaţii suplimentare.
Material necesar:
- Condică specială în care se consemnează consemnările personale şi recomandările medicului.
- Se semnează de predare şi de preluare a serviciului de la o tură la alta.
Predarea în scris:
- Se notează data şi ora schimbului.
- Se notează numele şi prenumele bolnavului cu număr de salon, numărul de pat, numărul foii de observaţie, diagnostic.
- Se notează manifestările şi reacţiile deosebite din timpul turei.
- Se notează recomandările suplimentare făcute de medic.
- Se notează examinările pentru care trebuie făcută pregătire.
- Se notează indicaţiile de recoltare şi investigare.
- Semnătura de predare – primire a turei.
Predarea verbală pentru fiecare
bolnav.
- Sunt prezentate cazurile speciale sau cazurile noi.
- Sunt scoase în evidenţă sarcinile ce revin asistentei privind îngrijirea, investigarea, pregătirea specială pentru unele investigaţii, pregătirea pentru operaţie, supravegherea acestor bolnavi.
- Se prezintă constatările personale.
Predarea la patul bolnavului:
- Se face între cele două asistente care schimbă tura.
- Se pot da indicaţii suplimentare.
Observaţii:
- În cazul în care, în mod accidental, schimbul de tură nu a venit, asistenta nu părăseşte serviciul decât după ce a anunţat medicul şi asistenta şefă de tură şi numai dacă are înlocuitor.
- Procesul verbal de predare – primire trebuie semnat atât de asistenta care predă, cât şi de către asistenta care preia tura.
- Prin predarea / preluarea serviciului de la o tură la alta se asigură continuitatea îngrijirii bolnavului care trebuie supravegheat şi îngrijit 24 de ore din 24.
Îngrijirea Holistică
Rolul medicinei holistice (cu multiple ramuri: alopata,
homeopata, naturista, acupunctura etc., Qi Kung, T`ai Chi, Yoga
chikitsa si orice disciplina sapientiala traditionala – în
aspectul lor terapeutic, ramuri care ar trebui folosite de la caz la
caz, în functie de context, singure sau împreuna, simultan sau pe
rând) este de a câstiga timp pentru cel bolnav si un nivel de
suferinta nu prea mare (dar nici prea mic: daca o ducem prea bine din
punct de vedere al egoismului nostru si nu ne e frica, se pare ca nu
mai vrem sa evoluam – sa mergem mai departe), pentru ca sa se apuce
singur de treaba si sa faca ceva cu el însusi constient si
voluntar/deliberat, în sensul celor de mai sus. Un vindecat pasiv de
catre doctori care ar trebui sa fie terapeuti (therapeutos, din limba
greaca veche = cel care cunoaste-traieste esenta ascunsa a lucrurilor
si deci îi poate ajuta si pe ceilalti / însotitor al celor aflati
în nevoie, “Doctore vindeca-te întâi pe tine însuti!…”; cum
erau vechii calugari traco-daci, tristai polistai) se va reânbolnavi
(nu s-a umblat la cauza bolilor, ci doar la bolile ca simptom).
Criteriile folosite pentru a defini sanatatea mentala –
sentimentul identitatii, recunoasterea spatiului si a timpului,
perceptia mediului si asa mai departe – presupun ca perceptiile si
viziunile unei persoane sa se conformeze cadrului
mecanicist-cartezian-newtonian. Viziunea carteziana despre lume nu
este numai principalul sistem de referinta, ea este privita ca
singura descriere valida a realitatii. Orice altceva este considerat
de psihiatri conventionali ca psihotic. În modul transpersonal,
limitarile uzuale ale perceptiei senzoriale si ale rationamentului
logic sunt depasite si perceptiile noastre se deplaseaza de la
obiecte solide catre tipare energetice fluide. Prin analogie cu
perspectiva corpusculara complementara fata de cea ondulatorie din
fizica cuantica.
Omul
este definit ca unitate funcţională completă,
integrată.
Omul
este alcătuit practic din trei elemente de bază:
- Mintea – partea individului care simte, percepe, gândeşte, doreşte şi mai ales reacţionează.
- Spiritul – forţă dătătoare de viaţă.
- Fizicul - întreg corpul unui organism în viaţă sau nu – o fiinţă umană.
Putem spune că există şase componente privind omul
holistic care sunt în legătură cu cele trei elemente de
bază şi care includ aspecte privind:
- Cognitiv - mintea.
- Fizic - corpul.
- Spiritual – spiritul.
- Psihic.
- Emoţional.
- Social.
Cognitiv
– învăţare, judecată, percepere – folosirea minţii
pentru înţelegerea asociaţiilor dintre mediile
interne şi externe.
Emoţional
– simţire, manifestare – legătura dintre cognitiv şi
spiritual.
Spiritualul – creare, devenire –
relaţii bazate pe dragoste faţă de Dumnezeu, pentru sine i pentru
semeni.
Social
– legături cu semenii, interacţiune – legături,
relaţii între spiritual şi fizic.
Fizic
– supravieţuire, trăire – funcţiile şi starea
corpului.
Psihic – gânduri despre sine,
modul de a face faţă diverselor probleme – legătura dintre fizic
şi cognitiv.
Dezvoltarea
umană, din momentul concepţiei şi până la moarte, în
contextul mediului individual, social şi cultural, presupune:
- Creşterea şi dezvoltarea.
- Modele de familie şi dinamica acestora.
- Cultura, obiceiurile, tradiţiile şi influenţa lor asupra sănătăţii.
- Relaţii sociale.
- Natura, structura şi producerea îmbolnăvirilor şi invalidităţilor.
- Aprecierea nutriţiei.
- Aprecierea comunităţii.
- Procesele patologice şi relaţia cu structura şi funcţiile normale, etiologia şi patologia.
- Caracteristicile clinice şi evoluţia normală a bolii.
- Identificarea bolilor comune asociate cu sistemele organismului şi diferitele simţuri (pe întreg parcursul vieţii).
Satisfacerea
în ansamblu a nevoilor unei persoane permite conservarea în starea
de echilibru a diverselor sale procese fiziologice şi
psihologice.
Nevoia
→ necesitatea – este starea care cere un
ajutor, o intervenţie, un lucru necesar, dorit, util.
Nevoi
→ trebuinţe:
- Trebuinţe fiziologice – hrană, apă, odihnă, repaus, satisfacerea pasiunilor, apetit, stare de sănătate.
- Trebuinţe de securitate – siguranţă emoţională, socială, protecţie faţă de pericole, asigurarea vieţii, siguranţă socială, stabilitate, protecţie generală.
- Trebuinţe sociale – apartenenţă, adeziune, afectivitate, ataşament.
- Trebuinţe legate de eul personal – nevoia de conservare, de stimă, de respect, nevoia unei bune reputaţii, prestigiu, propriul consimţământ.
- Trebuinţe de realizare – atingerea scopului propus, potenţial creativ.
- Trebuinţe cognitive – a şti, a înţelege, a învăţa, a descoperi, a explora.
- Trebuinţe estetice – ordine, simetrie, puritate, onoare, lene, dragoste de frumos.
- Trebuinţe de concordanţă – între simţire şi cunoaştere, acţiune → cauza schimbării comportamentului uman.
Homeostazia:
- Este o stare de echilibru şi de autodepăşire → care se instalează între diverse procese fiziologice al persoanei.
- Tipuri de homeostazie:
▪Homeostazia
fiziologică, Homeostazia psihică și Homeostazia socială.
- Nesatisfacerea unei nevoi afectează altă nevoie → autoreglare.
Abraham Maslow → psiholog şi
umanist american afirmă existenţa a cinci categorii de nevoi umane
ierarhizate în ordinea priorităţilor astfel:
1. Nevoi
fiziologice.
2. Nevoi
de siguranţă.
3. Nevoi
de apartenenţă.
4. Nevoia
de recunoaştere socială.
5. Nevoia
de realizare – autodepăşire.
- Conform acestei teorii → se satisfac întâi nevoile de bază (fiziologice şi de securitate), apoi cele de ordin superior (apartenenţă, stimă, realizare).
- Evoluţia spre o nevoie superioară se realizează numai prin satisfacerea nevoii inferioare.
- Nesatisfacerea unei nevoi fizice sau psihice influenţează şi satisfacerea celorlalte nevoi.
- Satisfacerea unei nevoi antrenează eliberarea energiei care permite satisfacerea tuturor celorlalte nevoi.
- Utilizarea energiei pentru satisfacerea unei nevoi duce la nesatisfacerea alteia.
Nevoi
fiziologice:
- Sunt nevoi integrate, legate de funcţii organice, comune individului, dar care depind de context.
- Fiecare nevoie poate fi definită biologic şi socio-cultural.
- Respiraţia → asigură schimburile gazoase şi este influenţată de poziţia corpului, activitate, vârstă, vârstă, mediu înconjurător, emoţii, cultură.
- A bea şi a mânca → asigură nevoile plastice şi energetice ale organismului. Cantitatea şi calitatea alimentelor depinde de nivelul social, resurse, mediu familial, cultură, rasă, religie, naţionalitate, credinţă, preferinţe, obiceiuri alimentare etc.
- A elimina → urina, transpiraţia, scaunul – asigură eliminarea deşeurilor şi toxinelor din organism, eliminare influenţată de alimentaţie, hidratare, activitate, vârstă, obiceiuri.
- A se mişca → nevoia asigură independenţa fizică, este un mijloc de comunicare cu rol în viaţa socială, exprimă vitalitatea psihică şi este influenţată de constituţia fizică, vârstă, sex, activitate, mediu, condiţie fizică.
- A dormi, a se odihni → variază în funcţie de vârstă, stare de sănătate şi este necesară menţinerii echilibrului organismului. Calitatea somnului depinde de factori psihici – emoţii, stres, tensiune nervoasă, de activitate, mediu, condiţii de odihnă. Excitante, medicaţie.
- A se îmbrăca şi a se dezbrăca → este condiţionată de climă, semnificaţia şi importanţa socială a hainelor, personalitate, religie, modă etc.
- Nevoia de igienă → este nevoia de a fi curat pentru asigurarea confortului, aspectului plăcut, pentru a preveni infecţiile şi îmbolnăvirile, pentru a păstra integritatea corpului.
Nevoi
de securitate – de siguranţă:
- Cuprinde nevoia de a se proteja, a menţine tegumentele integre, de a trăi în condiţii de securitate şi protecţie, de a evita un pericol iminent.
- Anxietatea şi angoasa cor predomina în cazul unui sentiment de insatisfacţie.
Nevoia
de a aparţine cuiva, nevoia de afecţiune, acceptare:
- Fiecare individ este dominat de nevoia de securitate şi simte nevoia de a fi iubit, acceptat de ceilalţi.
- Simte nevoia de a fi recunoscut de grupul său.
Nevoia
de consideraţie şi stimă:
- Conţine nevoia de a se realiza, a fi independent, recunoscut, util, valoros. Este nevoia stimei de sine. Insatisfacţiile antrenează o stare de anxietate compensată prin mecanisme psihice care determină comportamentul general → se manifestă agresivitatea, refuzul, comunicarea, apatia, moleşeala, absenţa dorinţelor, depresie, furia, suicidul.
Nevoia
de a se realiza – autodepăşi:
- Se poate realiza satisfacerea nevoii prin suprapunerea personalităţii şi maturităţii, a intelectului, prin puterea de conştiinţă şi dezvoltare creatoare, capacitate de percepere a realităţii. Satisfacerea se face la nivel spiritual şi fiziologic.
Cadrul conceptual al Virginiei Henderson se bazează pe
definirea celor 14 nevoi fundamentale, cu componente
bio-psiho-sociale, culturale şi spirituale. Atingerea de
către pacient a independenţei în satisfacerea nevoii este scopul
profesiei de asistent medical.
O nevoie fundamentală = o necesitate vitală,
esenţială a fiinţei umane → pentru asigurarea stării de
bine, de apărare fizică şi psihică. Fiecare nevoie poate
îmbrăca forme variate funcţie de: individ,
starea de sănătate, maturitate, obiceiuri personale.
La
fiecare nevoie studiată se urmăreşte:
- Definiţia.
- Manifestările fiziologice (de independenţă).
- Factorii care influenţează satisfacerea nevoii.
- Vocabularul folosit medical.
- Diagnostic de îngrijire.
- Surse de dificultate.
- Manifestări patologice (de dependenţă).
- Intervenţii specifice de supraveghere şi îngrijire.
- Rolul asistentei medicale în satisfacerea nevoii. Surse de dificultate – cauza dependenţei:
- Sunt acei factori care pot influenţa mai mult sau mai puţin nevoile fundamentale.
- Originea surselor de dificultate:
- Fizice → insuficienţă, dezechilibru, suprasolicitare, etape de dezvoltare şi creştere, boală .
- Psihice → stare de conştienţă, sentimente, stres, anxietate, inteligenţă, gândire, situaţii de criză.
- Sociale → relaţii sociale, rol, mediu, venit.
- Spirituale → interogaţii transcedentale, conflicte de valori, limite în practicarea religiei.
- Educaţionale → lipsa cunoştinţelor.
CARACTERELE
GENERALE ALE NEVOILE FUNDAMENTALE DUPĂ VIRGINIA HENDERSON
- A COMUNICA. → necesitatea de a schimba informaţii cu semenii printr-un proces dinamic verbal şi nonverbal.
- Integritatea organelor de simţ
- Integritatea aparatului locomotor.
- Supravegherea bolnavului, observarea faciesului, a stării psihice, a somnului şi a reactivităţii generale.
- Debit verbal, Expresie verbală şi nonverbală.
- NEVOIA DE A SE MIŞCA ŞI A AVEA O BUNA POSTURĂ → necesitatea de a fi în mişcare, de a se mobiliza, de a păstra anumite poziţii.
- Observarea poziţiei bolnavului, Schimbarea poziţiei bolnavului
- Mobilizarea bolnavului, Efectuarea transportului bolnavului in spital
- NEVOIA DE A FI CURAT, ÎNGRIJIT, A PROTEJA TEGUMENTELE ŞI MUCOASELE. → necesitatea de a menţine o ţinută decentă, piele curată, sănătoasă.
- Pregătirea patului si accesoriile lui .
- Schimbarea lenjeriei de pat bolnavului imobilizat .
- Asigurarea igienei personale, corporale si vestimentare a bolnavului.
- Condiţii de păstrare a igienei, Escarele de decubit.
- NEVOIA DE A SE ÎMBRĂCA SI DEZBRĂCA. → necesitatea de a purta haine adecvate.
- Dezbrăcarea si îmbrăcarea bolnavului in pat.
- Semnificaţia hainelor, asortare, alegere, calitate.
- Capacitate de a se îmbrăca.
- NEVOIA DE A RESPIRA SI A AVEA O CIRCULAŢIE ADECVATA. → captarea oxigenului din mediu extern, necesar proceselor de oxidare din organism, şi de a elimina bioxidul de carbon rezultat din arderi celulare.
- Observarea şi notarea respiraţiei
- Administrarea oxigenului – oxigenoterapie
- Măsurarea si notarea pulsului
- Măsurarea si notarea T.A.
- NEVOIA DE A MENŢINE TEMPERATURA CORPULUI IN LIMITA NORMALA. → necesitatea de a menţine temperatura corpului la valori normale, constante.
- Măsurarea şi notarea temperaturii
- Hipertermia – arsura.
- Hipotermia – degerătura.
- Valori patologice de temperatură.
- Sindromul febril, Frisonul.
- Aplicarea agenţilor fizici:
- Utilizarea frigului sub forma uscata o Utilizarea căldurii uscate si umede o Aplicarea revulsivilor.
- NEVOIA DE A BEA SI A MANCA. → necesitatea de a ingera şi absorbi alimente de bună calitate şi în cantitate suficientă.
- Observarea apetitului si modului in care bolnavul respecta prescripţiile medicale.
- Calcularea raţiei alimentare
- Întocmirea foii de alimentaţie zilnica
- Asigurarea alimentaţiei dietetice a bolnavilor.
- Alimentarea activa si pasiva a bolnavilor
- Alimentaţia artificiala
- Prelucrarea alimentelor – noţiuni de gastrotehnică.
- Măsurarea masei si a înălţimii corporale a bolnavului.
- NEVOIA DE A ELIMINA → necesitatea de a elimina substanţele nefolositoare, vătămătoare, rezultate din metabolism.
- Căile de eliminare, Observarea, măsurarea si notarea diurezei
- Observarea si notarea expectoraţiei, Observarea si notarea vărsaturilor
- Observarea si notarea scaunului, Bilanţul hidric.
- NEVOIA DE A EVITA PERICOLELE. → necesitatea de a fi protejat contra agresiunilor interne sau externe, pentru menţinerea integrităţii sale fizice şi psihice.
- Securitatea fizică, psihică, socială.
- Predispoziţii la accidente.
- Tratarea plăgilor
- Metode de fixare a pansamentului
- Bandajarea pe diferite regiuni.
- Mediu securizat – asepsie, antiseptie, sterilitate, dezinfecţie, dezinsecţie, deratizare, deparazitare.
- Circuite funcţionale.
- Durerea.
- NEVOIA DE A DORMI SI A SE ODIHNI → necesitatea de a se odihni timp suficient, în bune condiţii.
- Somn - calitate, cantitate.
- Perioade se repaus.
- Perioade de relaxare.
- Modalităţi de odihnă şi relaxare.
- NEVOIA DE A ACŢIONA CONFORM CREDINŢELOR SI VALORILOR. → necesitatea individului de a face sau exprima gesturi, acte, conform formaţiei sale, de bine şi de rău, de dreptate, în virtutea unei ideologii.
- Credinţe, Religii, Ritualuri.
- Spiritualitate, Morală, valori, libertate.
- NEVOIA DE A FI UTIL SI A SE REALIZA → necesitatea de a înfăptui activităţi utile.
- Integritate fizică şi psihică.
- Manifestări de bucurie şi fericire.
- Autocritică.
- Luarea deciziilor.
- Stimă de sine.
- Comportament social.
- Ambiţie, motivaţie, asumarea rolului social.
- Folosirea timpului liber.
- NEVOIA DE A SE RECREA → Necesitatea de a se destinde, de a se distra, recurgând la activităţi agreabile, pentru relaxare fizică şi psihică.
- Destindere.
- Satisfacţie.
- Plăcere.
- Amuzament.
- NEVOIA DE A ÎNVĂŢA → necesitatea de a acumula cunoştinţe, atitudini şi deprinderi pentru modificarea comportamentului sau adoptarea de noi comportamente, în scopul redobândirii sănătăţii sau menţinerii ei.
- Capacităţi fizice şi psihice.
- Motivaţie. Emoţii. Mediu.
- Dorinţă de învăţare. Nivel de educaţie.