INTRODUCERE
DEONTOLOGIE ȘI ETICĂ
PROFESIONALĂ
Din amalgamul sufletelor ce se întâlnesc la hotarul
lumii, ies în relief, pereche după pereche, două elemente umane:
încrederea
şi
conștiința,
după cum spunea Gheorghe Scripcaru. Aplecându-ne spre
a pătrunde şi mai bine cele doua trăiri vom vedea că, de fiecare
dată, există o singură conştiinţă – a noastră,
ca asistenţi medicali – şi o mulțime de
încrederi: zdrobite sau înălțate.
Medicina este un domeniu al umanului, iar atunci
asistentul medical apare ca o existenţă pusă în folosul alteia.
Chiar dacă progresul tehnic medical a făcut din noi zei înainte
de a merita să fim oameni, nu trebuie să uităm că
există o singură medicină, aceea a omului, în complexitatea sa.
Medicina nu este o meserie, ci o profesiune, o
activitate deosebit de complexă. În exercitarea ei s-au cerut
întotdeauna multiple CALITĂŢI,
cele de ordin moral considerate, de fiecare dată, ca având o
importanţă majoră. Faptul că medicului şi asistentului medical
li se încredințează viața unui om, recunoscându-li-se, în
același timp, dreptul de a decide anumite măsuri în scopul
vindecării şi al promovării sănătăţii individului, instituie
pentru această profesie importante cerințe morale.
Actul medical, exercitat pe un solid temei științific,
implică în acelaşi timp (din partea celui care-l efectuează) o
puternică angajare etică. Profesiunea medicală, dacă o iubești
cu-adevărat, este suficientă pentru a-ţi umple viața; asistentul
medical este prețuit atât prin profesie, cât şi prin profilul său
moral.
ETICA
MEDICALĂ se constituie ca o
teorie a moralei, ca o
știința
ce
studiază
ansamblul de
cerințe, deprinderi,
atitudini şi obiceiuri morale specifice activității medicale şi
care se manifestă în fapte, în mod de comportare în cadrul
profesiei medicale.
Etica medicală înseamnă, de fapt, înfruntarea
responsabilităţilor, găsirea unor soluții când datoria o cere şi
acţionarea în consecință. DEONTOLOGIA
desemnează acea parte a eticii, care se ocupă cu studiul datoriilor
morale, al originii, naturii şi formelor acestora, în calitatea ei
de componenta esențială a conștiinței morale a oamenilor.
Prin CONDUITA
ETICĂ ŞI DEONTOLOGICĂ înțelegem ansamblul de
atitudini şi acțiuni cerute de normele morale şi cele
tehnico-profesionale, fără de care nu e posibilă exercitarea
profesiunii la nivelul exigentelor societăţii. Obiectul şi scopul
profesiunii medicale, multiplele relaţii interumane, care sunt
angajate în timpul şi pentru realizarea actului medical, au
implicat de la început o conduita profesionala cu un bogat continut
etic.
CONCEPTE CHEIE
Încă de mici suntem învăţaţi să discernem între
bine şi rău, între dezirabil şi indezirabil, între util şi
inutil etc. Uneori ni se impune, alteori suntem lăsati să
experimentăm, însă în cele din urmă sfârşim prin a prefera
anumite situaţii, acţiuni şi prin a manifesta anumite atitudini.
Structurarea, sistematizarea şi ajustarea în timp a
acestor valori conduce la constituirea sistemului propriu de valori
care ne ghidează opţiunile, alegererile şi acţiunile noastre.
Valoarea stă la temelia apariţiei sistemului propriu de valori care
apoi, prin acordarea cu sistemul de valori al semenilor, constituie
premisa internalizării unui cod de valori acceptat social sau grupal
ce constituie morala acelei societăţi sau acelui grup. Ştiinţa
care încearcă să valideze permanent acest cod poartă denumirea de
etică.
Astfel, observaţiile anterioare reunite se constituie
într-o definiţie a moralităţii şi a eticii în conformitate cu
viziunea autoarei Ayn Rand:
MORALA
este un cod de valori ce
ghidează
alegerea
acţiunilor umane. Acompaniază
comportamentele
precum surâsul buzelor. Surâsul nu există decât prin jocul
buzelor, la fel morala există doar prin manifestările
comportamentale. ETICA
este
ştiinţa
definirii
şi
validării1
acestui
cod. Dacă
muzicologia
este studiul
muzicii,
etica este studiul moralei.
Altfel spus, morala are ca referinţă ceea ce numim în
mod obişnuit standarde şi conduite morale în timp ce etica
reprezintă studiul formal al acestora. Din acest motiv, studiul
eticii este adesea numit FILOSOFIE
MORALA.
În studiul eticii ne vom
confrunta cu o listă
de termeni, unii termeni
reprezentând
concepte cheie, pe care le
vom dezvolta, pe larg, în continuare.
MORALA
|
cf.
DEX: Provine din moralis (lat.),
moral (fr.) şi reprezintă ansamblul
facultăţilor sufleteşti şi spirituale. Este
|
o
stare afectivă, dispoziţie sufletească temporară care
priveşte puterea, dorinţa, fermitatea de a suporta
|
|
pericolele,
oboseala, dificultăţile şi se caracterizează prin curaj,
tărie sufletească. Este o ramură al eticii,
|
|
diciplină
a filozofiei. Există morală socială şi creştină, prima, de
obicei, sprijinindu-se pe a doua. Moralitatea
|
|
e
un cod al conduitei care poate avea drept sursă un contract
social, legi naturale, precepte divine sau
|
|
standarde
individuale. Două concepte particulare trebuie exact înţelese,
fiind general valabile: oricine are,
|
|
în
orice situatie, obligaţii şi drepturi. Importanta lor este
egală în mod normal, iar încălcarea uneia o
|
|
exclude
pe cealalta. Dihotomia antinomică de la baza eticii (relaţia
bun-rău sau pozitiv-negativ) se
|
|
regăseşte,
invariabil, în modul nostru de gândire: definim, de exemplu,
virtuţi (întelegerea, integritatea)
|
|
mult
mai uşor prin aspectul contraponderal al viciilor (lăcomia,
înşelăciunea), şi invers. Moralitatea nu este,
|
|
astfel,
o problema de opţiune, ci, mai degrabă, o raportare bisensuală,
cu atât mai mult cu cât pozitiv sau
|
|
negativ
sunt situaţional relaţive.
|
|
VALOAREA
|
cf.
DEX: Privine din
valeur
(fr.),
valor,
-oris
(lat.) şi
desemnează o însuşire a unor lucruri, fapte, idei,
|
fenomene
de a corespunde necesităţilor sociale şi idealurilor generate
de acestea, traducându-se prin
|
|
suma
calităţilor care dau preţ unui obiect, unei fiinţe, unui
fenomen etc. Am putea defini mai simplu
|
|
ca
reprezentând acele principii, standarde ce călăuzesc acţiunile
omului. Valoarea etică este dată de
|
|
personalitatea
omului, de tot ce-l defineşte şi caracterizează, este binele
şi bunul
uman acumulat.
|
|
Valoarea
este nu numai un preţ al obiectelor, dar şi o calitate a
persoanelor, este ceva spre care
|
|
fiecare
tinde, atât pe plan profesional, cât şi moral. Clarificarea
valorilor poate avea ca urmare
|
|
dezvoltarea
personală. Stabilirea acelor valori trebuie să fie compatibilă
cu propria noastră existenţă
|
|
individuală,
dar şi cu existenţa noastră ca fiinţe sociale. Valoarea este
cea care ne poate ajuta în
|
|
procesul
de luare a deciziilor.
|
|
ETICA
|
cf.
DEX: Provine din éthique (fr.),
ethicus (lat.) şi este ştiinţă care se
ocupă cu studiul teoretic al valorilor şi
|
condiţiei
umane din perspectiva principiilor morale şi cu rolul lor în
viaţa socială. Mai pe scurt, desemenează
|
|
totalitatea
normelor de conduită morală corespunzătoare. Etica este
un ansamblu de acţiuni şi fapte civice şi
|
|
morale
pe care fiecare individ le acceptă şi le respectă, după cum
crede de cuviinţă. Etica implică respectul
|
|
faţă
de sine, individ şi comunitate, respect ce include necesităţile,
valorile, convingerile şi percepţiile
|
|
individuale.
Etica medicală este mai profundă şi mai complexă. Este
ştiinţa şi arta de a îngriji bolnavul. Ea
|
|
necesită
cunostiinţe profesionale temeinice, bun simţ, empatie,
receptivitate la problemele celor care au
|
|
nevoie
de ajutor, ataşament, răbdare, dăruire de sine, înţelegere
şi respect pentru individ, întâi ca om, apoi ca
|
|
pacient.
Atât etica, cât şi bioetica, constituie o parte componentă,
de sine stătătoare, a gîndirii filosofice, este
|
|
orientată
spre o cercetare complexă a moralei şi a modelelor conceptuale
de interpretare a acesteia.
|
|
BIOETICA
|
cf.
DEX: Provine din
bioéthique
(fr.),
bioetica
(it.) şi reprezintă
morala ştiinţei în general şi a medicinei
|
în
special, care interzice comercializarea corpului uman şi
traficul de organe. Este o direcţie ştiinţifică
|
|
interdisciplinară
preocupată de analiza atitudinei morale a omului faţă de
animale, de plante, de
|
|
vietate
în sine (dar şi de biosferă). La jumătatea anilor '90
Dicţionarul Oxford definea bioetica drept
|
|
disciplină
care studiază problemele etice rezultate din progresele
medicieii şi biologiei.
Putem observa
|
|
că
această definiţie se referă mai ales la ceea ce, în
accepţiunea actuală, se înţelege prin termenul de
|
|
etică
biomedicală. Între timp, noi ramuri au apărut în cadrul
bioeticii: etica mass-mediei, etica
|
- Implicit, în termenul validare, viaţa este standardul de valoare: o morală corectă (validă) este una care vine în întâmpinarea vieţii.
economică
şi politică, etica mediului etc. În prezent etica medicală
(medical ethics)
este inclusă în
|
|
etica
biomedicală (biomedical
ethics) - etica în
medicina şi biologie -, care la rândul ei este inclusă în
|
|
bioetică
(bioethics)
- etica biomedicală, etica mass-mediei, etica economica şi
politica, etica mediului
|
|
etc.).
Practic, până pe la jumatatea anilor '90 termenul de bioetică
(sau bioetică medicală) reprezenta
|
|
acelaşi
lucru cu etica medicală, în termenii descrişi de către
dicţionarul Oxford. Apoi dezvoltarea
|
|
bioeticii
a impus o redefinire a termenilor aşa cum am văzut mai sus.
|
|
COD
ETIC
|
cf.
DEX: Cuvântul cod provine din code (fr.)
şi desemnează un ansamblu de reguli, de precepte sau de
|
prescripţii
referitoare la conduită. Este un sistem de simboluri, care are
destinaţia de a reprezenta şi a
|
|
transmite
o informaţie, este un cifru. Reprezintă o reflectare a
valorilor, serveşte la simbolizarea principiilor
|
|
după
care un grup profesional sau o organizaţie se defineşte pe
sine. Este mai mult decât un document
|
|
administrativ,
mai mult decât o listă de reguli, după care un membru al
organizaţiei sau al unui grup
|
|
profesional
poate identifica sau exclude comportamentul deviant. Codul etic
cuprinde norme de conduită
|
|
obligatorii
în legătură cu exerciţiul îndatoririlor profesionale ale
personalului care oferă servicii sociale,
|
|
precum
şi principiile şi valorile care stau la baza furnizării
serviciilor sociale.
|
|
PRINCIPII
ETICE
|
cf.
DEX: Cuvântul
principiu provine din
principium
(lat.),
principio
(it.),
principe
(fr.) şi se
defineşte prin
|
elementul
fundamental, ideea, legea de bază pe care se întemeiază o
teorie ştiinţifică, un sistem politic,
|
|
juridic,
o normă de conduită etc. Reprezintă totalitatea legilor şi a
noţiunilor de bază ale unei discipline,
|
|
fiind
elementul primordial, cauză primară sau punct de plecare a
ceva. Principiile etice şi standardele
|
|
morale,
aplicate în munca asistentelor medicale sunt comune cu
principiile morale ale valorilor universale.
|
|
Principiile
eticii biomedicale furnizează concepte şi un limbaj care poate
fi folosit pentru a identifica
|
|
aspectele
pozitive sau negative ale profesiei, pentru a reflecta asupra lor
şi pentru a defini poziţiile etice.
|
|
CONDUITA
|
cf.
DEX: Cuvântul conduită provine din conduite
(fr.) şi desemnifică felul de a se purta,
|
ETICĂ
|
comportamentul.
Normele de conduită cuprinse în codul etic sunt în concordanţă
cu reglementările
|
legale
în vigoare din domeniul presupus.
|
|
STANDARDE
|
cf.
DEX: Cuvântul
standard provine din
standard
(engl.) şi
desemnează un ansamblu de norme care
|
ETICE
|
reglementează
calitatea, caracteristicile, forma eticii, concretizându-se sub
forma unui document în
|
care
sunt consemnate aceste norme.
|
|
TEORII
ETICE
|
cf.
DEX: Cuvântul teorie provine théorie
(fr.), theoria (lat.) şi prezintă o
formă superioară a cunoaşterii
|
ştiinţifice
care mijloceşte reflectarea realităţii. Este un ansamblu
sistematic de idei, de ipoteze, de legi şi
|
|
concepte
care descriu şi explică fapte sau evenimente privind anumite
domenii sau categorii de fenomene.
|
|
Teorile
etice contin reguli şi principii morale. Astfel, teoriile etice
servesc ca fundament pentru judecări
|
|
normative
sau acţiunii. Sunt două mari tipuri de teorii etice: teoria
teologică şi teoria deontologică.
|
|
DEONTOLOGIA
|
cf.
DEX: Provine din
déontologie
(fr.), etimologic
definindu-se din greacă prin
deon
– ceea ce trebuie
făcut şi
|
logos
– studiu. Este
doctrina privitoare la normele de conduită şi la obligaţiile
etice ale unei profesiuni (mai
|
|
ales
a celei medicale). Totodată este o parte a eticii, ce studiază
normele şi obligaţiile specifice unei activităţi
|
|
profesionale.
Deontologie medicală
reprezintă totalitatea regulilor şi uzanţelor care
reglementează relaţiile
|
|
dintre
medici sau dintre aceştia şi bolnavii lor, fiind sinonim cu
etica medicală. Este o teorie despre datorie,
|
|
despre
originea, caracterul şi normele obligaţiei morale în general.
Deontologia este un compartiment al eticii
|
|
care
se ocupa cu studiul normelor şi obligaţiilor specifice unei
activităţi profesionale.
|
|
LIMITE
DE
|
cf.
DEX: Etimologic analizând, cuvântul competenţă provine
din compétence (fr.) şi reprezintă
|
COMPETENŢE
|
capacitate
a cuiva de a se pronunţa asupra unui lucru şi/sau de a exercita
anumite atribuţii, pe
|
temeiul
unei cunoaşteri adânci a problemei în discuţie. Constituie
capacitatea de a lua decizii, în
|
|
limite
definite, pentru realizarea activităţilor specifice postului.
Responsabilitatea reprezintă obligaţia
|
|
de
a îndeplini sarcinile şi se înscrie în limitele ariei de
competenţă. În momentul depăşirii limitei de
|
|
competenţă
şi declinării acesteia, persoana se se declară lipsită de
autoritate (legală) sau fără
|
|
pregătirea
necesară pentru a judeca o chestiune sau pentru a se pronunţa
într-o problemă.
|
|
CONFIDEN-
|
cf.
DEX: Provine din
confidentiel
(fr.) şi presupune
un mod prin care se poate comunica în taină, sinonim cu
|
ŢIALITATE
|
secret.
Este un principiu care se referă la intimitate. Protejarea
informaţiilor confidenţiale referitor la boală,
|
condiţia
pacientului sau protecţia informaţiilor furnizate de către
pacient este o datorie etică a asistentilor
|
|
medicali.
Informaţiile obţinute individual nu vor fi deconspirate numai
dacă sunt în beneficiul persoanei sau
|
|
tratează
direct binele social. Teoria confidentialitatii este cea care
asigura pacientul ca informatiile sale,
|
|
precum
şi diagnosticul şi tratamentul efectuat reprezinta un secret
medical şi nu pot fi divulgate. Conform
|
|
acestei
teorii, notiunea de autonomie individuala include şi
recunoasterea dreptului pe care il are individul la
|
intimitate
şi la pastrarea secretului în ceea ce priveste persoana sa.
Asistentul medical trebuie sa respecte
|
|
valorile
şi optiunile pacientilor, chiar şi atunci când nu este de
acord cu ele şi trebuie sa evite sa impuna
|
|
valorile
sale personale pacientilor pe care şi ingrijeste. Interpretarile
moderne ale teoriei confidentialitatii
|
|
permit
incalcarea acesteia, justificarea unei astfel de actiuni
divulgatorii bazandu-se pe ideea ca nici un drept
|
|
nu
este absolut, atat timp cat şi cel care beneficiaza de acest
drept incalca alte norme şi poate provoca daune
|
|
celor
din jur sau lui insusi. în nursing se pune un accent deosebit pe
dezvoltarea şi educarea principalului
|
|
atribut
al comunicarii şi anume ascultarea.
|
|
ABUZUL
|
cf.
DEX: Provine din abus (fr.), abusus
(lat.) şi presupune încălcare a legalităţii, desemnând
concret o
|
faptă
ilegală. Există mai multe tipuri de abuzuri, fiecare definit
sub forma unui delict. Astfel putem
|
|
vorbi
despre abuzul de putere reprezintă un delict săvârşit
de cineva prin depăşirea atribuţiilor sale.
|
|
Abuzul
de încredere reprezintă o formă de înşelăciune care
constă din însuşirea ilegală, înstrăinarea
|
|
sau
refuzul de restituire a unui obiect încredinţat spre păstrare
sau spre utilizare. Abuzul de drept este
|
|
un
delict care constă în exercitarea unui drept cu nesocotirea
scopului său social-economic.
|
|
AUTONOMIA
|
cf.
DEX: Provine din
autonomie
(fr.),
autonomia
(lat.) şi
reprezintă dreptul (unui stat, regiuni,
|
naţionalităţi
sau minorităţi naţionale etc.) de a se administra singur, în
cadrul unui stat condus de o
|
|
putere
centrală. Este acea situaţie a celui care nu depinde de nimeni,
care are deplină libertate în
|
|
acţiunile
sale.Autonomia derivă din cuvântul grecesc autos
(= siguranţă) şi normos
(= lege, regulă),
|
|
adica
lege sigura. În discursurile contemporane are înţelesuri
largi, incluzând drepturile individuale,
|
|
intimitatea
şi alegerile. Autonomia necesită abilitatea de a alege singur,
fără constrângeri externe.
|
|
RESPECTUL
|
cf.
DEX: Cuvântul respect provine din respect (fr.),
respectus (lat.) şi presupune o atitudine sau
|
PENTRU
|
sentiment
de stimă, de consideraţie sau de preţuire deosebită faţă de
cineva sau de ceva. Respectul
|
PERSOANĂ
|
este
aşezat la baza activităţii practice, fiind în strânsă
corelaţie cu principiile de autonomie, de
|
beneficiu,
de a nu face rău, de dreptate sau justiţie. Respectul faţă de
ceilalţi înseamnă amabilitate
|
|
faţă
de cei din jur, bune maniere şi să spui ceea ce simţi fără
să jigneşti. Este o stradă cu două sensuri:
|
|
ca
să fii respectat, trebuie să respecţi. Însă nu trebuie să
uităm nici o clipă că respectul se câştigă, iar
|
|
a-l
respecta pe cel de lângă tine presupune să nu îi permiţi
orice, oricând, oriunde. Limitele sunt
|
|
foarte
importante în relaţiile interpersonale. Respectul pentru oameni
desemnează, de fapt, dreptul
|
|
persoanei
la autodeterminare sau autonomie, capacitatea de a decide
singur.
|
|
INFORMARE
ŞI
|
cf.
DEX: Informarea
provine din informer
(fr.),
informare
(lat.) şi se
defineşte prin a da cuiva informații
|
CONSILIERE
|
despre
ceva sau despre cineva, a face cunoscut, a înștiința.
Consultare provine din consulter
(fr.),
|
consultare
(lat.) şi se
defineşte prin acţiunea de a întreba, a cere o părere, un
sfat sau a lua avizul unei
|
|
persoane
autorizate. Cu alte cuvinte este acţiunea ce presupune a
cerceta, a examina un text, un
|
|
izvor
etc. pentru a se informa sau a se documenta. Pacienţii trebuie
să aibă posibilitatea de a lua
|
|
decizii
informate referitoare la tratamentul şi îngrijirea de care au
nevoie pe baza unor informaţii
|
|
bazate
pe dovezi. Aceste decizii trebuie recunoscute ca parte integrantă
a procesului decizional.
|
|
Informaţiile
verbale trebuie completate cu materiale scrise şi/sau materiale
audiovizuale, inclusiv
|
|
informaţii
despre alte opţiuni. Trebuie indicate grupuri de sprijin ce
activează în domeniul îngrijirii.
|
|
DATORIA
|
cf.
DEX: Reprezintă obligaţia legală sau morală faţă de una
sau mai multe persoane. Datoria necesită
|
abilitatea
de a face bine şi de a stimula actele lor benevole cum ar fi
bunătatea, drăgălăşenia şi
|
|
afecţiunea.
Confidenţialitatea este un principiu care se referă la
intimitate.
|
|
ADEVĂRUL
/
|
cf.
DEX: Provine din
vērum
(lat.) probabil
într-un compus de tipul
ad de vērum
sau
davvero
(it.),
de
|
VERACITATEA
|
veras
(sp.) şi reprezintă
concordanță între cunoștințele noastre și realitatea
obiectivă, veridicitate.
|
Este
obligaţia de a spune adevarul şi a nu minţi în cadrul
îngrijirilor de sănătate. Veracitatea
|
|
reprezintă
obligaţia de a spune adevărul, de a nu minţi pacientul.
Relaţia între asistentul medical şi
|
|
pacient
trebuie să se bazeze pe adevăr.
|
|
SUPERVIZAREA
|
cf.
DEX: Provine din superviser (fr.) şi
presupune a controla şi revizui din nou. Este un mecanism
eficient de
|
formare
a practicienilor din profesiile de sprijin şi poate conduce la
creşterea calităţii serviciilor, dar şi a
|
|
calităţii
vieţii profesioniştilor expuşi la stresul major de a aborda
persoanele aflate în suferinţă. Este
|
|
considerată
o etapă aproape obligatorie pentru profesioniştii exigenţi. La
nivel individual sau colectiv, este
|
|
o
formă de formare continuă şi de autocontrol al calităţii,
prin concentrare asupra evoluţiei practicii
|
|
acestuia.
Avem trei tipuri de supervizare despre care trebuie să vorbim:
|
|
Supervizare administrativă –presupune
promovarea şi menţinerea unor standarde ridicate de muncă,
|
|
coordonarea
şi adecvarea practicilor profesionale cu politicile interne
instituţional administrative,
|
|
asigurarea unui cadru profesional uşor de condus.
Principala preocupare este referitoare la corectă, eficienţă şi
adecvata implementare a politicilor şi procedurilor. Principalul
scop este asigurarea aderenţei la politica şi procedura internă
promovată pentru profesionişti2. Supervizorul, este
mandatat să supravegheze munca supervizatului, adică se asigură de
faptul că politica instituţiei este implementată, aplicată, ceea
ce presupune, evident o funcţie de control şi, în paralel,
responsabilitatea de a capacita supervizatul pentru a-şi atinge un
maxim de randament profesional3.
- Supervizare educaţională – dezvoltarea educativă a fiecărui membru al unei echipe profesionale, într-o manieră calculată, astfel potenţând întreaga resursă de auto-realizare a persoanei şi de descoperirea a posibilităţilor de eficentizare profesională. Principalul scop este de a disipa ignoranţa şi a dezvolta aptitudinile şi abilitatile. Supervizaţii pot fi ajutati astfel:
- să înţeleagă clientul mai bine;
- să conştientizeze mai bine propriile reacţii şi răspunsuri faţă de client;
- să înţeleagă dinamica interactiunilor profesionist-client ;
- să înţeleagă maniera proprie de interventie şi consecintele acestora;
- să exploreze căi diferite de a lucra cu un client intr-o situatie similară4.
- Supervizare suportivă – mentinerea unor relaţii de muncă în armonie şi culivarea unui spirit de coeziune5. În supervizarea suportivă, principală preocupare este satisfacţia profesională şi morală a angajatului. Angajaţii sunt percepuţi în ipostaza de a se confrunta cu o varietate de agenţi stresori corespunzători locului de muncă care, în afara unui ajutor care să-i ajute să depăşească aceste situaţii,
îi pot afecta într-un mod foarte serios şi poate
conduce la implementarea unor servicii mai putin satisfacatoare
pentru clienţi. Pentru profesionist este, în ultimă instanţă, o
problemă de burn-out. Kadushin susţine faptul că celelalte două
forme de supervizare se centrează pe nevoi instrumentale în timp ce
supervizarea suportivă se centreaza pe nevoi expresive.
CARITATEA
|
cf.
DEX: Provine din
charité
(fr.),
caritas
(lat.) şi atestă o
atitudine miloasă, filantropică, plină de
|
|||
generozitate
faţă de cineva. Soră
de caritate este acea
soră de ocrotire, infirmieră. Reprezintă un act
|
||||
de
bunătate/ milă creştină faţă de cei aflaţi în nevoie în
general şi în stare de sărăcie îndeosebi.
|
||||
La
origini se află preceptele morale promovate de către toate
marile religii (Judaism, Creştinism,
|
||||
Buddhism,
Islam) – dragostea faţă de Divinitate manifestată prin
dragostea faţă de aproapele
tău.
|
||||
Activităţile
caritabile au caracterizat dintotdeauna unul din rolurile jucate
de orice religie, ele fiind
|
||||
prezente
încă din antichitate, şi constau în ajutorarea celor infirmi,
bolnavi, săraci/ dezavantajaţi cu
|
||||
alimente,
îmbrăcăminte, adăpost şi îngrijire medicală
în aşezăminte special amenajate pentru aceştia
|
||||
fie
de către cei mai bogaţi fie prin grija unor comunităţi sau a
instituţiilor religioase. Filantropia
|
||||
reprezintă
de asemenea, o atitudine şi acţiunea de ajutorare a celor aflaţi
în nevoie, însă este puţin
|
||||
mai
cuprinzătoare decât acţiunea caritabilă, având în unele
cazuri drept scop promovarea/ asigurarea
|
||||
bunăstării
indivizilor.
|
||||
Acţiunea
caritabilă/ filantropică a suferit transformări importante
odată cu trecerea de la statul
|
||||
spectator
la
statul providenţă6.
În secolele XVIII-XIX găseşte statul “surghiunit de către
burghezie în
|
||||
rolul
de spectator”7
şi puţin mai târziu statul îşi asumă şi rolul se jandarm
pentru a păstra ordinea ca
|
||||
un
bun ce privilegia pătura celor bogaţi. Apare însă o libertate
anarhică ale cărei
inconveniente
|
||||
determină
trecerea statului în rolul de arbitru,
ceea ce presupunea faptul că el “îi alină pe răniţi şi
|
||||
opreşte
braţul care loveşte prea tare. În această funcţie de
patronaj, asistenţa oficializează caritatea,
|
||||
fără
a-i modifica prin aceasta spiritul. În ospicii, spitale publice
sau orfelinate, statul se substituie
|
||||
ordinelor
religioase pentru a asigura supravieţuirea celor nevoiaşi”8.
Treptat, acţiunea caritabilă/
|
||||
filantropică
este puternic dublată de noile acţiuni ale statului
tutore şi, după cel
de-al doilea război
|
||||
mondial,
ale statului providenţă, crsistalizat în statul
bunăstării sociale.
|
- Kadushin, A. - Supervision în Social Work (3rd. edn.), New York: Columbia University Press, 1992, p.20.
- Brown, A. & Bourne, I. - The Social Work Supervisor. Supervision în community, day care and residential settings, Buckingham: Open University Press, 1995.
- Hawkins, P. & Shohet, R. - Supervision în the Helping Professions. An individual, group and organizational approach, Milton Keynes: Open University Press, 1989.
- cf. Kadushin, A. - Supervision în Social Work (3rd. edn.), New York: Columbia University Press, 1992, preluat din Dawson, J. B. - The casework supervisor în a family agency, cap. 6 Family , 1926, pp. 293.
- Dogan Mattei & Pelassy Dominique - Economia mixtă. Jumătate capitalistă jumătate socialistă, Ed. Alternative, Bucureşti, 1992.
- Dogan Mattei & Pelassy Dominique – op. cit.
- Dogan Mattei & Pelassy Dominique – op. cit.
RESPONSA- cf.
DEX: Cuvântul responsabilitate provine din responsabilité
(fr.) şi reprezintă obligația de a efectua
BILITATEA un
lucru, de a răspunde, de a da socoteală de ceva, de a accepta și
suporta consecințele. Cuprinde totalitatea competenţelor
profesionale şi atitudinilor etice impuse practicienilor unei
profesii şi este o autoangajare conştientă şi voită într-o
acţiune. Fiind conştienţi de fiecare atitudine şi acţiune,
înţelegem să justificăm şi să luăm asupra noastră toate
consecinţele. Asistentul medical are responsabilităţi individuale,
de grup precum şi specificului unde lucrează. El îşi desfăşoară
activitatea în cadrul echipei de îngrijire bazându-se pe relaţii
de parteneriat şi solidaritate profesională, complementaritate.
Activitatea în echipă presupune respectarea autonomiei profesiei
cât şi buna colaborare pentru realizarea scopului propus ducând
astfel la satisfacţia profesională. Există patru responsabilităţi
esenţiale ale asistentului medical:
- promovarea păstrării sănătăţii; prevenirea îmbolnăvirilor şi restaurarea sănătăţii;
- inlăturarea suferinţei.
- să-i asigure o îngrijire adecvată în orice condiţie;
- îngrijirea să fie echitabilă, umană şi fără discriminări privind, rasa, culoarea, naţionalitatea, resursele financiare ori convingeri etice;
- să informeze pacientul despre tratament, riscurile aferente, în termeni pe care ei şi familia lor să-i înţeleagă cu uşurinţă, iar ei să-şi dea consimţământul după ce s-au informat şi au înţeles tot;
- să-i informeze şi să-i facă să participe la toate deciziile legate de sănătatea lor;
- să li se asigure confidenţialitatea în timpul discuţiilor, examinării şi tratamentului;
- să le respecte decizia privind refuzul tratamentelor, participarea la cercetări sau experimente, fără să recurgă la acţiuni primitive împotriva lor;
- pacienţii au dreptul să fie educaţi şi informaţi de către personalul care îi îngrijeşte în aşa fel încât să fie capabili să-şi asigure un nivel optim de stare de bine şi să înţeleagă care le sunt nevoile de bază.
- promova ce e cel mai bine pentru pacient;
- se asigura că toate nevoile pacientului au fost rezolvate;
- proteja drepturile pacientului.
- standardul de îngrijire profesională: evaluare, diagnostic, identificarea efectelor, rezultatelor, planning;
- standardul de practică profesională: îngrijiri de calitate, colaborare, etică, educaţie, utilizarea resurselor, cercetare, performanţă, evaluare.
SIGURANŢA
|
Se
referă la faptul că aceştia nu trebuie să fie supuşi unor
riscuri inutile sau potenţiale aferente
|
|||
PACIENŢILOR
|
îngrijirilor
medicale. Această problematică este în vizorul Uniunii
Europene. Studii recente au arătat
|
|||
că,
într-un număr din ce în ce mai mari de ţări, erorile
medicale survin în aproximativ 10% dintre
|
||||
cazurile
de spitalizare, deşi se întâmplă evenimente neprevăzute în
toate unităţile unde se acordă
|
||||
asistenţă
medicală, inclusiv îngrijire primară, secundară, îngrijire
acordată în cadrul comunităţii,
|
||||
asistenţă
socială şi privată, precum şi în cazul îngrijirilor legate
de afecţiuni cronice sau acute.
|
||||
Siguranţa
pacienţilor constituie unul din punctele prioritare ale agendei
politice europene. În 2005,
|
||||
statele
membre au creat un mecanism pentru abordarea problemelor legate
de siguranţa pacienţilor
|
||||
ca
o prioritate în domeniul asistenţei medicale. A fost instituit
un grup de lucru la nivelul Grupului
la
|
||||
nivel
înalt pentru servicii de sănătate şi asistenţă medicală,
prin intermediul căruia
Comisia Europeană
|
||||
urmăreşte
să faciliteze şi să sprijine statele membre în activităţile
lor. Organizaţia
Mondială a
|
||||
Sănătăţii
(în special, prin
intermediul Alianţei
Internaţionale pentru Siguranţa Pacienţilor),
Consiliul
|
||||
Europei,
OCDE şi
Asociaţiile europene ale pacienţilor, medicilor, asistenţilor
medicali, farmaciştilor,
|
||||
stomatologilor
şi spitalelor sunt, de asemenea, membri activi ai acestui
grup de lucru.
|
||||
JUSTIŢIA
|
cf.
DEX: Provine din justice (fr.),
justitia (lat.) şi desemnează totalitatea
organelor de jurisdicţie dintr-un
|
|||
stat.
Se defineşte, totodată, sub forma ansamblului legilor şi al
instanţelor judecătoreşti şi a sistemului de
|
||||
funcţionare
a acestor instanţe. Este una dintre formele fundamentale ale
activităţii statului, care constă în
|
||||
judecarea
pricinilor civile sau penale şi în aplicarea pedepselor
prevăzute de lege.
|
RELAŢII
DUALE /
|
cf.
DEX: Cuvântul
relaţie provine din
relation
(fr.),
relatio
(lat.),
Relation
(germ.) şi
desemnează legătură
|
|||||
MULTIPLE
|
între
două sau mai multe persoane, popoare, state etc. Relaţiile
interpersonale sunt raporturi complexe
|
|||||
care
se stabilesc datorită interacţiunilor dintre indivizi în viaţa
cotidiană. Aceste relaţii se dezvoltă numai în
|
||||||
cadrul
unui grup (familie, colectivul de muncă, colectivul de elevi,
etc.) fiind influenţate de anumiţi factori.
|
||||||
Omul poate intra
în contact cu ceilalţi semeni prin intermediul limbajului.
|
||||||
Sunt
acele relaţii sociale reificate şi integrate sunt incluse în
conştiinţa în forma reificării acesteia. în
|
||||||
practica
nursingului, în asistenţa psihiatrică fundamentarea relaţiilor
de încredere reprezintă un
|
||||||
deziderat.
O deosebită importanţă o au relaţiile interpersonale prin
efectele pozitive transpuse printr-
|
||||||
o
mai bună cunoaştere şi autocunoastere şi o mai bună
organizare a propriei vieţi şi activităţi prin
|
||||||
compararea
şi raportarea cu alţii. Relaţiile interpersonale nu trebuie şi
nu pot fi intemeiate decât pe o
|
||||||
apreciere
corectă, obiectivă a capacităţii fiecăruia. Colaborarea
impune dezbaterea problemelor în
|
||||||
scopul
rezolvării lor, respectând opiniile celorlalţi, dreptul
fiecăruia de a-şi expune punctul de vedere.
|
||||||
Astfel, a fi
exigent cu tine insuţi şi cu colaboratorii inseamnă a învăţa
mereu.
|
||||||
SECRETUL
|
cf. DEX:
Cuvântul secret provine din secret (fr.),
secretus (lat.) şi se defineşte prin ceea ce
nu se știe,
|
|||||
PROFESIONAL
|
nu se cunoaște
(de nimeni), ceea ce este tăinuit, nu trebuie spus nimănui;
taină Secretul profesional
|
|||||
este obligatoriu
şi se traduce prin acea informatie care este adusa la cunostinta
în cadrul anumitor
|
||||||
activităţii
printre care se numără, în primul rând meseriilor din
domeniul sănătăţii şi al bunăstării
|
||||||
sociale:
medicilor, farmaciştilor şi asistenţilor medicali şi sociali,
dar şi avocaşilor, notarilor sau
|
||||||
funcţionarilor
publici. Informaţiile care nu conţin nici un nume concret, nici
un detaliu, ci permit doar
|
||||||
o descriere în
termeni generali, nu fac parte din secretul profesional.
Informaţiile, datele sau
|
||||||
documentele
deţinute de o persoană în virtutea profesiei sau funcţiei,
referitoare la viaţa intimă,
|
||||||
sănătate sau
orice alta situaţie cu privire la o anumită persoană, sunt
secrete profesionale. Sper
|
||||||
exemplu,
următoarele informaţii pot fi considerate secrete profesionale:
tot ce se aduce la cunoştinţă
|
||||||
în mod explicit
sau tacit persoanei de încredere; toate informaţiile văzute
sau auzite; informaţii
|
||||||
referitoare la
terţi, secretele de fabricaţie, cum ar fi formulele unui
medicament. Secretul profesional
|
||||||
este permanent,
chiar şi atunci când relaţia de încredere sau contractul de
muncă este terminat. În
|
||||||
consecinţă, în
cazul medicilor sau personalului auxiliar din domeniul sănătăţii,
obligativitatea acestuia
|
||||||
se menţine pe
toată durata tratamentului şi chiar după decesul pacientului.
|
||||||
INTEGRITATE
|
cf.
DEX: Provine din
intégrité
(fr.),
integritas
(lat.) şi
reprezintă calitatea de a fi întreg, intact, fiind
|
|||||
sinonim
cu cinste, probitate. Un om integru este un om care ţine la
principiile sale, nu este
|
||||||
părtinitoare
atunci când evaluează cazuri în care este implicat (direct sau
nu). Este un om necorupt,
|
||||||
care
îşi îndeplineşte cu devoţiune sarcinile, dovedind probitate.
Două sensuri etice ale integrităţii. Ca
|
||||||
atribut
al caracterului,
integritatea este conceptualizată ca o
virtute,
ca fiind expresia unui anumit tip
|
||||||
de
trăsături caracteriale. Ca faţetă
a autonomiei şi demnităţii persoanelor,
„acţionează
întotdeauna
|
||||||
astfel
încât să tratezi umanitatea, atât în persoana ta, cât şi a
altora, întotdeauna ca scop în sine, şi
|
||||||
niciodată
numai ca mijloc (I.
Kant), fiecare fiinţă umană având o demnitate (un statut
moral) ca fiinţă
|
||||||
umană;
cu alte cuvinte, este un întreg de sine stătător. Ca virtute a
caracterului, integritatea ţine de
|
||||||
domeniul
psihologiei morale,
fiind o virtute are valoare morală doar în contextul unui
caracter moral
|
||||||
armonios.
Înrudirea lexicală integritate-integralitate
nu este întâmplătoare. A fi o persoană integră
|
||||||
presupune a
acorda altora prezumţia de integritate.
|
||||||
COMPETENŢA
|
cf. DEX:
Cuvântul competenţă provine din compétent
(fr.), competens (lat.) şi se traduce
prin faptul de
|
|||||
PROFESIONALĂ
|
a proteja, de a
ocroti, de a apăra; ansamblu de măsuri care protejează. Poate
fi o persoană, instituție
|
|||||
etc. care
protejează sau un dispozitiv, sistem tehnic etc. ce servește la
protejare. Specialistul trebuie
|
||||||
să-şi menţină
nivelul de competenţă pe tot parcursul carierei sale
profesionale şi să nu efectueze
|
||||||
decât lucrările
pe care el însuşi sau societatea comercială din care face
parte le poate realiza cu
|
||||||
competenţă
profesională;
|
||||||
PROTECŢIA
|
cf.
DEX: Cuvântul
protecţie provine din
protection
(fr.),
protectio
(lat.) şi defineşte
o persoană care
|
|||||
CLIENTULUI
|
este
bine informată într-un anumit domeniu, care este capabilă,
este în măsură să judece un anumit
|
|||||
lucru.
Este de datoria fiecărui membru al echipei de îngrijire să
protejeze proprietatea şi interesele
|
||||||
pacientului,
drepturile sale şi integritatea fizică a acestuia. Membrii
echipei de îngrijire nu vor accepta
|
||||||
angajamente
care să contravină acestui principiu sau care să aducă
atingere drepturilor şi libertăţilor
|
||||||
individului şi
cetăţeanului. În acest scop echipa de îngrijire se angajează:
|
- să protejeze drepturile şi reputaţia pacientului, chiar şi atunci când nu are aceste obligaţii,
atrăgând atenţia pacientului asupra oricăror
încălcări sau potenţiale încălcări a acestor drepturi,
constatate incidental în activitatea membrilor echipei de îngrijire;
- să recomande pacientului să contacteze şi să angajeze experţi sau specialişti atunci când interesele sale necesită aceste servicii;
- să promoveze înţelegerea tehnologiei şi a aplicării adecvate a acesteia;
- să se angajeze în realizarea unor proiecte numai dacă dispune de calificarea adecvată, obţinută prin instruire sau experienţă şi numai după ce a informat clientul de nivelul calificării şi instruirii sale;
- să utilizeze servicii şi echipamente de calitate adecvată în raport cu obligaţiile asumate faţă de pacientului, certificate pentru conformitatea cu reglementările în vigoare.
CINSTEA
|
cf.
DEX: Provine din čĩștĩ (sl.)
şi defineşte calitate morală și sentimentul demnității,
dreptății și
|
conștiinciozității,
care servesc drept călăuză în conduita omului, derivând
dintr-un caracter onest, din
|
|
probitate,
integritate. Este de datoria fiecărui membru al echipei de
îngrijire:
|
- să nu accepte comision sau remuneraţie, direct sau indirect, de la mai mult de o persoană interesată de un serviciu, fără acordul tuturor părţilor interesate, de la contractanţi sau de la alte părţi al căror echipament sau suport sau ale căror servicii au fost recomandate pacientului său;
- să dezvăluie pacientului său, într-un interval de timp rezonabil, informaţii în măsura în care nu prejudiciază interesele altei persoane sau nu îşi prejudiciază propriile interese comerciale, orice alte interese care ar putea concura sau afecta starea acestuia;
- să nu permită ca un interes de orice fel să-i afecteze conduita privind serviciile de îngrijire;
- să nu aibă un comportament neloial, necolegial sau incompatibil cu codul etic sau care aduce atingere imaginii profesionale;
- să nu ofere sau să accepte mită, precum şi să nu utilizeze alte metode indirecte prin care s-ar oferi sau accepta mită (ex. sponsorizări, contribuţii caritabile);
ALIANŢĂ
|
Îngrijirea
medicală poate părea o profesie grea pentru că e provocatoare,
cere multa spontaneitate,
|
||||
TERAPEUTICĂ
|
imaginatie,
atentie. Niciodata nu stii ce "bagaj" are cu el un
pacient. Nu poti sa te astepti la ceva, te
|
||||
astepti
sa vina cineva, dar nu stii mai nimic despre problema lui. Şi
oamenii spun multe despre ei,
|
|||||
uneori
chiar lucruri care ar putea soca anturajul, lucruri tainice,
povesti adevarate sau nu. Atunci când
|
|||||
se
angajeaza în procesul terapeutic, profesionistul urmăreşte să
formeze aliante functionale cu
|
|||||
fiecare
dintre membri familiei pentru ca acestia sa se simta intelesi şi
acceptati, iar punctul fiecaruia
|
|||||
de
vedere să fie luat în considerare şi ascultat intr-un cadru
neutru şi securizant. In timpul construirii
|
|||||
genogramei
se contureaza şi se consolideaza alianta terapeutica, favorizind
legaturile de suport
|
|||||
emotional
cu fiecare membru în parte, dar şi cu grupul ca intreg.
|
|||||
Solicitarea
de informatii necesare pentru construirea genogramei ofera
totodata oportunitatea
|
|||||
membrilor
de a revedea obiectiv propria istorie de viata şi trecutul
comun, ceea ce le faciliteaza
|
|||||
exprimarea
emotionala intr-un mediu necritic şi neacuzator99.
|
|||||
CONTRACTUL
|
Contractul
terapeutic este constituit din solicitarea ajutorului de către
pacient, impreună cu
|
||||
TERAPEUTIC
|
angajamentul
acestuia de a plăti pentru serviciile primite şi de a respecta
cadrul terapeutic, precum şi
|
||||
orice
alte condiţii puse de echipa de îngrijire şi acceptate de
pacient la începutul intervenţiei, pe de o
|
|||||
parte,
şi angajamentul membrilor echipei de îngrijire de a furniza
servicii de calitate şi de a respecta
|
|||||
demnitatea,
independenţa şi confidenţialitatea clientului, pe de altă
parte.
|
|||||
CONSIMŢĂMÂN
|
Consimţământul
pacientului constituie fenomenul cel mai pregnant al respectului
drepturilor omului,
|
||||
T
INFORMAT
|
deoarece
în orice circumstanţe înainte de a se încrede în echipa de
îngrijire, pacientul doreşte să fie
|
||||
informat
şi să decidă.
|
ASPECTE ETICE ÎN PRACTICA
MEDICALĂ
Etica medicală este o preocupare veche, nascuta
mai mult ca sigur odată cu medicina. De la primele
întrebări/dileme pe care omul primitiv şi le-a pus şi până la
sistemul actual bazat pe reglementari în cele mai variate domenii,
drumul a fost anevoios şi îndelungat. Ea a devenit în ultima
vreme, o problema tratata mai ales în ziare, la radio şi TV şi mai
putin o problema tratata de profesionistii sănătăţii. Din pacate,
în România, acestia se confrunta tot mai mult în ultimul timp cu
lipsa resurselor financiare, astfel incat, adesea, problemele de
etica par secundare.
Etica nu este doar o disciplina studiata în sistemul
academic de învaţamant, ci presupune abordarea unor probleme reale
ale îngrijirii sănătăţii şi cautarea unor solutii concrete,
rationale. Din pacate, în societatea românească actuală
problemele de etică par adesea abstracte, iar cei care diriguiesc
învaţamantul şi sănătatea în România sunt prea adesea
înclinaţi să considere aceste probleme lipsite de importanţă
reală, în comparaţie cu preocuparea pentru îmbunătăţirea
cunoştinţelor teoretice sau practice legate de abilităţile
necesare personalului medical.
Folosirea aparaturii moderne a dus la aparitia unor noi
probleme de etica pe care adesea omul modern pare incapabil să le
rezolve. Problemele legate de menţinerea unei persoane în viaţa cu
ajutorul aparatelor, cele legate de fertilizarea în vitro,
trebuie să preocupe în viitor şi asistentele medicale din România.
În context este necesară elaborarea unor standarde moderne în
etica medicală, care pot ajuta profesionistii să rezolve, fără
intarziere, aceste probleme ce se ridica în asistenta medicală de
astazi.
Devine astfel necesar să stabilim care este aria
subiectelor posibile de etica şi care ar fi solutiile de baza în o
serie de probleme de etica. Aceste posibile solutii nu trebuie
privite ca pe tabu-uri, ci mai degraba ca pe un punct de vedere care
să incite la discutii şi analize ulterioare şi care să permita
dezvoltarea în viitor a eticii. Etica medicală poate fi considerata
fără indoiala ca cel mai dinamic spatiu de analiza a activităţilor
medicale, ca un loc unde opiniile diferite pot să se afle nu într-o
irevocabila opozitie, ci într-un dialog permanent şi adecvat.
Principiile eticii, atât cele cunoscute, cât şi
cele care vor reiesi în urma discutiilor la acest congres, nu
sunt decât rezultatul exprimarii unui set de valori individuale
aflate în consonanta cu cele ale grupului profesional sau social.
Din competitia şi controversa ideilor trebuie să razbata acele
valori umane, universal valabile, bazate pe bunatate, respectarea
autonomiei fizice şi psihice a individului, pe dreptate. Experienta
actuala ne arata ca argumentele pe care le avem la indemâna trebuie
folosite cu prudenta şi după o analiza profunda. Atunci când doua
principii intra în conflict (dreptul de a decide singur asupra
îngrijirilor de sănătate şi dreptul de a beneficia de aceste
îngrijiri), atitudinea a doua persoane poate fi diferita, în
funcţie de ce considera acele persoane ca este mai important. O
persoană poate considera că e mai important să trateze bolnavul
indiferent de opţiunea acestuia (exemplu: atunci când o transfuzie
de sânge este vitală şi aceasta este refuzată de pacient sau de
aparţinători), alta va considera că dreptul persoanei la autonomie
este cel mai important. Din punct de vedere al eticii, evident că
este foarte important ca decizia să fie luată cu bună credinţă.
În societatea actuală valorile etice pe care le stabilim trebuie să
plece de la prioritatea individului în faţa societăţii, a acelei
societăţi care nu este doar o suma de indivizi, ci un sistem în
care individualitatea fiecăruia trebuie să se dezvolte în strânsă
corelaţie cu ansamblul societăţii, a acelei societăţi care
trebuie să invete să aibă grija de toţi membrii ei. Din pacate, o
societate în tranziţie trebuie adesea să-şi stabilească
priorităţile în domeniul dezvoltării sectorului de sănătate
astfel încât să poată face faţa din punct de vedere economic
posibilităţilor pe care le are.
Domeniul sănătăţii, insuficient pus la punct,
pune o serie de probleme de etică de maximă importanţă şi
ridică o serie de întrebări la care sunt puşi să răspundă, din
nefericire, cei care decid în privinţa utilizării resurselor şi
nu cei care lucrează direct cu pacientul. Trebuie uneori să negăm
dreptul unei persoane la un anumit tip de asistenţă medicală (vezi
transplantul), care e foarte costisitor, pentru a trata alţi
pacienţi pentru care ne sunt necesare mai puţine resurse. O astfel
de problemă de etică ridică o serie de intrebări la care
organismele abilitate ar trebui să răspundă dacă ar deveni parte
la un proces activ de evaluare a
12
normelor
etice în societatea românească. Lipsa reală de experienţă în
abordarea activă, permanentă, a problemelor de etică, lipsa unui
cadru instituţional, independent - aşa cum ar fi un institut de
etică, lipsa unui suport real material şi logistic din partea
tuturor organizaţiilor profesionale, fac ca aceste probleme de etică
să fie neglijate, minimalizate. O atitudine adecvată va reuşi să
modifice nu numai modul de percepere a profesiei medicale ci şi
atitudinea oamenilor faţă de profesioniştii din sănătate.
DECALOGUL PERSONALULUI SANITAR
Deşi capodopera medicinei antice în ceea ce priveşte
etica profesională rămâne documentul cunoscut sub numele de
JURĂMÂNTUL LUI HIPPOCRATE, pentru a concretiza normele de
etică şi deontologie medicală, este relevant cel mai elevat
document de morală medicală numit DECALOG
AL PERSONALULUI
SANITAR, formulat de
profesorul spaniol
Masci:
- Onoreaza pe bolnavul tău de orice vârsta ar fi: copil, tanar, sau bătrân. când a ajuns în mainile tale, este o fiinţa fără aparare care nu are alta arma de sustinere decât apeland la ştiinţa şi la caritatea ta.
- Da acceasi stima şi atenţie saracului ca şi bogatului. În dragostea ta de oameni, saracul se simte bogat. Respecta nuditatea maladiei, spectacolul mizeriei şi al suferintei.
- Respecta nobila ta misiune, începand cu însăşi persoana ta. să nu o profanezi. Poarta-te demn, cuviincios, cu omenie. Nu specula pe bolnav, caci profesiunea ta nu e ca oricare alta. Sacrificiul tau, ajutorul tău nu pot fi pretuite ca o meserie obisnuita.
- Oboseala ta să fie luminata de credinta şi de dragoste. Atunci când ştiinţa nu mai poate face nimic, bunatatea ta, purtarea ta, să sustina pe bolnav. Invinge greutatile inerente profesiunii tale, stapaneste supararea şi nerabdarea ta; gandeste-te ca cel suferind este dezarmat, fără putere şi are nevoie de ajutorul şi îngrijirea ta.
- Sa nu umilesti niciodată pe bolnav, care şi asa e umilit de boala lui, oricare ar fi boala, să nu pronunti cuvantul deznadejde. să nu distrugi nici unui bolnav iluzia vindecarii, chiar de ar fi vorba de un muribund. Sunt oameni care au nevoie sa-i insotesti până la ultima lor clipa, pentru a nu-i lasa să ghiceasca sfarsitul.
- Sa nu uiti niciodată ca secretul ce ti se incredinteaza în ceea ce priveste o maladie este ceva sfant, care nu poate fi tradat, destainuit altei persoane. Profesiunea ta este un sacerdontiu. Tu nu trebuie să faci nici o deosebire de clasa sociala, de credinte religioase. Inaintea ta toţi să fie tratati deopotriva, caci toţi oamenii sunt tratati deopotriva de legile firii...
- Sa nu vezi în îngrijirea bolnavilor tăi o povara, o corvoada. Acest sentiment ar îngreuna exercitiul meseriei tale. Învaţa să cunosti bolnavii tăi şi sa-i înţelegi în felul lor de a cere ceva, când au nevoie de ajutorul tau, când au nevoie de somn, de odihna, de mancare, etc. Defectele, pretentiile, toanele bolnavilor sunt datorate suferintei. La fel ai fi şi tu când ai fi bolnav.
- Niciodată, faţa de bolnav să nu te arati neincrezator în reusita tratamentului. Menţine-i speranta, credinta. Fa ca bolnavul să nu se simta singur, izolat. Daca a suferi e greu, a suferi singur e incomparabil mai greu. Poarta-te astfel, ca bolnavul să fie sigur ca are în tine un sprijin, da-i curaj când îl vezi trist, amarat, disperat.
- Nu ajunge numai bunavointa, ci se cere şi ştiinţa în îngrijirea bolnavilor. Zilnic, se descopera noi mijloace pentru alinarea suferintelor. Nu te multumi şi nu te margini numai la ştiinţele şi cunoştinţele ce le-ai dobandit în şcoala ! Improspateaza-le mereu! Învaţa mereu! Citeste mereu carti şi reviste medicale!
- Nu discuta şi nu contrazice niciodată prescriptiile medicale în faţa bolnavului. Îi rapesti încrederea în medicina, îi distrugi speranta în vindecare...
13
CODUL INTERNAŢIONAL DE ETICĂ
MEDICALĂ
Asociatia Medicală Mondială a elaborat de asemenea un
COD INTERNAŢIONAL DE ETICĂ MEDICALĂ.
În cadrul misiunii sale umane şi sociale, asistenta
medicală trebuie să menţina permanent o atitudine
morala exemplara şi să respecte imperativele profesiunii sale.
Nursa nu poate niciodată să indeplineasca un act medical motivata
de beneficiul personal pe care îl poate scoate din acesta.
Consiliul
International
al Nurselor a promulgat un
cod de etica nursing, pe care toate tarile lumii l-au semnat. Este
interesant faptul că,
asistente din ţări cu diverse culturi, ţări avansate din punct
de vedere social sau dimpotrivă, ţări creştine, mahomedane sau
budiste, pot fi în aceeaşi situaţie şi îşi pot declara
credinţele într-un cod comun de purtare profesională. În cele ce
urmează regăsim cele 14 puncte înscrise în acest cod:
- Responsabilitatea fundamentală a asistentei medicale este întreită: să păstreze viaţa, să înlăture suferinţa şi să promoveze sănătatea.
- Asistenta medicală trebuie să menţină tot timpul standarde ridicate de îngrijire nursing şi să respecte anumite reguli de conduită profesională.
- Asistenta medicală nu trebuie să fie bine pregatită numai din punct de vedere practic, ci trebuie să-şi menţină cunoştiinţele teoretice şi priceperea la un nivel foarte inalt.
- Credinţele religioase ale unui pacient trebuiesc respectate.
- Nursa are obligaţia de a păstra secretul profesional. Aceasta nu înseamnă numai informaţiile furnizate de pacient, dar şi cele de importanţă medicală acumulate de asistente în cursul muncii lor.
- Asistenta trebuie să recunoască nu numai responsabilităţile, ci şi limitarile functiei; recomandă sau dă un tratament fără reţetă medicală numai în urgenţă şi raportează fiecare acţiune unui medic cel mai devreme posibil.
- Asistenta medicală are obligaţia de a îndeplini ordinele medicului în mod conştient, loial şi inteligent şi să refuze să participe la o procedură care se abate de la etica (de exemplu la efectuarea unui avort ilegal).
- Asistenta medicală susţine încrederea medicului sau a altor membri din echipa de îngrijire; incompetenta sau practica neetica a colaboratorilor săi trebuie dezvaluita, dar numai unei autoritati corespunzatoare.
- Asistenta este îndreptăţita la o răsplătire justă şi acceptă doar acele compensaţii prevăzute în contract.
- Asistenta medicală nu trebuie să permită ca numele ei să fie folosit în legatură cu reclama produselor sau cu oricare altă formă de reclamă proprie.
- Asistenta trebuie sa coopereze şi să menţină o relaţie armonioasă cu membrii altor profesii şi colegii săi.
- În viaţa privată, asistenta aderă la propriile standarde de etică care se oglindesc cu mândrie şi în profesia sa.
- În conduita personală, asistenta nu trebuie să neglijeze cu bunăştiinţă modelele de purtare acceptate de comunitatea în care ea trăieşte.
- Asistenta medicală trebuie să participe şi să împartă responsabilităţile cu alţi profesionişti ai sănătăţii, în promovarea eforturilor de a întâlni nevoile de sănătate ale oamenilor.
Principiile Etice ale A.M.A.10
Fondată cu mai mult de 150 de ani în urmă, agenda
strategică a AMA rămâne ancorată în angajamentul tradiţional
faţă de standarde, etică, excelenţă în educaţie şi practică
medicală, o pledoarie în numele profesiei medicale şi a
pacienţilor pe care îi deserveşte. Activitatea AMA include
dezvoltarea şi promovarea de standarde în practica medicală,
cercetare şi educaţie; o puternică agendă de pledoarie în numele
pacienţilor şi medicilor; şi angajamentul de a furniza informaţii
oportune despre probleme de importanţă pentru sănătatea Americii.
AMA se străduieşte să fie vocea profesiei medicale
americane. Misiunea
noastră este să fim acea voce.
Conform acestor prevederi,
pacienţii au dreptul legal de a participa la deciziile privind
îngrijirea
medicală ce le va fi
acordată, dreptul de a primi răspunsuri rezonabile la cererea de
îngrijire şi dreptul de a li se asigura o explicare a costurilor,
indiferent de sursa de plată. Decizia etică nu este întotdeauna
atât de facilă pe cât lasă de înţeles profilul teoretic. Există
un model general de urmat în astfel de decizii. Premiza iniţială
în faţa unui anume caz clinic stabileşte ce ar trebui sau nu ar
trebui făcut în cazul respectiv. Trebuie cunoscute şi definite
exact motivaţiile (medicale,
sociale, legale, personale) de
susţinere a premizei iniţiale, furnizând totodată şi
justificarea acestor motivatii - într-un cuvânt, argumentul etic al
premizei. Pentru fiecare premiză trebuie definite una sau mai multe
contrapremize, susţinute şi ele de motivaţii şi justificări.
Evaluarea constă în cântărirea diverselor motivaţii stabilite şi
alegerea celei mai justificate. Când persistă îndoiala, se poate
apela la ajutor exterior (colegi, specialişti, pacient şi familie,
comitete etice, alte forme de consiliere) pentru a clarifica
aspectele generale ale cazului (consistenţa şi coerenţa
argumentului) şi pentru a stabili alternativa de urmat (acceptarea
premizei iniţiale, acceptarea contrapremizei sau formularea unei noi
premize ca rezultat al modificării premizei iniţiale sau a
contrapremizei). Acţiunea medicului e dictată de decizia etică
luată şi vizează ce este sau nu de făcut. Şi în privinţa
principiilor generale de etică medicală există o diicultate de
aplicare practică. Cel mai important lucru ar fi, logic, ca
intervenţia medicului să nu facă rău. De multe ori alte principii
primează, astfel că stabilirea priorităţilor revine strict
medicului, în funcţie de caz.
Fidelitatea
este obligaţia de a urma
jurămintele asumate prin profesie, însemnând a spune
pacientului adevărul despre
situaţia lui şi menţinerea confidentialităţii privind cazul
respectiv. Autonomia, mult încurajata etic, presupune accesul liber
al pacientului la informaţii privind situaţia sa, participarea lui
la formularea deciziilor şi ajutorul dat pacienţilor deficienţi
pentru a-şi putea exercita autonomia.
Beneficienţa presupune
obligaţia de a face bine, de a ridica gradul de sănătate al
comunităţii respective.
Nonmaleficienţa
este obligaţia de a nu face rău. Singurele acte de agresiune
intenţionată acceptate în medicină sunt cele menite să facă
bine pacientului (ex. intervenţii chirurgicale, încălcarea
confidenţialităţii la cererea autorităţilor în cazul în care
un pacient se constituie în pericol pentru o altă persoană).
Justiţia este chemată să intervină în multe aspecte de natură
etică. În probleme procedurale (ex. primul venit, primul tratat),
probleme de distribuţie a tratamentelor (mai ales când există
resurse de tratament limitate), probleme de compensaţie şi cele
care se interpun între pacient şi societate (discriminarea
persoanelor cu diverse handicapuri).