Psihologie medicală , C6-Comunicarea medicală, Comunicarea medicală nonverbală




  Comunicarea medicală

Funcţiile dialogului medical: procurarea de informaţii, clarificarea şi descărcarea pacientului, deschiderea spre o relaţie empatică, colaborarea. Rogers indică trei caracteristici necesare pentru desfăşurarea dialogului: preţuire pozitivă şi căldură emoţională, autenticitate şi omenie, verbalizarea stărilor emoţionale. Relaţia de comunicare este o relaţie directă, repetată, intens afectivă.
Condiţiile în care o consultaţie este bună, presupunând că medicul transmite pacientului încredere sunt:
  • medicul să-l facă pe pacient încrezător şi să se asigure că-l ascultă
  • medicul să-l facă pe pacient să nu considere consultaţia acordată ca o pierdere de timp
  • medicul să-l determine pe pacient să se simtă relaxat
  • comportamentul medicului să fe prietenos, înţelegător, egalitar.
Reguli pentru medic:
-să asculte pacientul cu atenţie,
-să-i explice întotdeauna totul foarte clar,
-să-l sfătuiască privind medicaţia profilactică,
-să fie deschis şi cinstit,
-să păstreze secretul pofesional,
-să respecte dorinţele pacientului,
-să nu-l critice în public,
-să-l privească în ochi în timpul consultaţiei,
-să-i respecte intimitatea,
-să-i arate sprijin emoţional,
-să precizeze clar diagnosticul,
-să nu se implice în relaţii personale cu pacientul,
-să nu manifeste indispoziţie, îngrijorare, nelinişte,
-să apară în lumina cea mai bună în faţa pacientului.
Reguli pentru pacient:
-să consulte medicul dacă ar neclarităţi
-să-i dea medicului toate informaţiile necesare
-să urmeze atent indicaţiile date de medic
-să asigure acurateţea examinării medicale
-să nu irosească timpul medicului
-să nu aibă pretenţii nejustificate
-să aibă încredere în medic
-să-i spună de la început medicului toate problemele care-l frământă.
Comunicarea medicală nonverbală


Forme de comunicare ineficiente
Forme non-verbale de comunicare
Forme de comunicare eficiente, care încurajează cmunicarea
Îndepărtată(foarte mare), prea apropiată(foarte mică)
Distanţa
Aproximativ egală cu lungimea braţelor
Dispersată spre mai multe activităţi
Atenţia
Consacrată total interocutorului
De îndepărtare, reticentă
Deplasarea
De apropiere, aplecare spre interlocutor
Rigidă, aşezat înclinat spre spate
Postura
Relaxată dar atentă, aşezat uşor înclinat în faţă
Absent, sfidător, intermitent
Contactul vizual
Permanent, cuviincios
Grăbit, nu-şi întrerupe activităţile anterioare
Timpul
Răspunde prompt, îşi consacră timpul total interlocutorului
Folosite pentru a impune distanţa faţă de interlocutor
Poziţia picioarelor şi mâinilor (şezând)
Lipsită de ostentaţie, nederanjante, retrase
Folosit ca barieră
Mobilierul
Folosit pentru a apropia persoanele
Ţipătoare, nglijentă, provocatoare
Îmbrăcămintea
De bun gust, decentă
Privire opacă, încruntare, în discrepanţă cu sentimentele
Expresia facială
Zâmbitoare, în concordanţă cu sentimentele
Distrag atenţia de la discurs, în discordanţă cu vorbirea
Gesturile
Pun în evidenţă cuvintele, calde, relaxate
Evidente, stânjenitoare
Manierismele
Absente sau nederanjante
Foarte puternic, foarte slab
Volumul vocii
Moderat, uşor de înţeles
Precipitat, nerăbdător sau foarte rar, ezitant
Ritmul vorbirii
Moderat sau mai scăzut
Apatic, forţat sau nervos
Nivelul atenţiei
Alert pe tot parcursul conversaţiei
Comunicarea este procesul cheie în actul medical, mdicul intervenind nu doar în tratarea bolii, ci şi în ajutorarea bolnavului la rezolvarea problemelor create de boală. Pentru multe boli cronice comunicarea este unica formă de tratament: sfatul, suportul, informaţia fiind esenţiale în a ajuta bolnavii să se adapteze la un stil de viaţă mai limitat impus de boală. Comunicarea informaţiilor către pacient este o parte integrantă a rolului personalului medical, indiferent dacă acestea au fost sau nu solicitate de pacient.
Cea mai comună abordare este cea birocratică – caracterizată prin limitarea sensibilităţii pacientului. Stilul orientat spre persoană, stil în care empatia şi conştientizarea sentimentelor pacienţilor este cel mai eficient. Slaba comunicare în relaţia medic-pacient a fost frecvent pusă pe seama barierelor create de diferenţele de clasă şi statut dintre medic şi pacienţii săi. Aceste diferenţe au efect atât asupra informaţiei pe care pacienţii o transmit medicului, cât şi asupra abilităţii medicului de a obţine informaţia adecvată de la pacient. Chiar şi atunci când medicii fac eforturi speciale ca să-şi informeze pacienţii şi să îmbunătăţească relaţia comunicaţională aceasta poate rămâne deficitară din cauza lipsei de înţelegere şi de memorie. Aceasta se poate datora faptului că medicii folosesc un limbaj foarte tehnic care să nu fie familiar pacientului, să nu fie accesibil înţelegerii pacientului. Chiar şi în cazul folosirii unui limbaj comun poate rezulta o înţelegere deficitară sau confuzie din cauza cunoştinţelor limitate ale pacienţilor cu privire la boală şi la alte probleme medicale. Unii pacienţi sunt reţinuţi din motive de jenă, sfială, să ceară informaţii suplimentare, clarificări la ceea ce nu înţeleg. În plus, întâlnirea cu medicul constituie, de obicei, un motiv de agitaţie şi acest lucru influenţează negativ procesul de memorare a informaţiilor. Mai există posibilitatea ca pacienţilor să li se spună prea multe date şi prea repede, ei neputând recepţiona şi mai ales memora întreg mesajul→ca urmare, ei selectează doar o parte din informaţie, restul o exclude.Ceea ce este recepţionat la început se reţine cel mai bine; se reţine mai multă informaţie dacă importanţa acesteia este accentuată, iar pacienţii memorează mai mult din ceea ce ei consideră că ar fi important. Modalităţile şi instrucţiunile despre tratament, date la sfârşitul consultaţiei, sunt, de obicei, uitate mai repede, pacienţii tind să le confere o importanţă mai mică de vreme ce sunt enunţate la urmă.
Efectele benefice pe care le are comunicarea se manifestă atât asupra răspunsului fiziologic şi psihologic al pacientului (complianţa – schimbare voluntară de comportament, precedată de cererea direcţionată din partea cuiva - aderenţa), cât şi în privinţa respectării indicaţiilor medicale. Există o conexiune inversă între durere şi anxietate, care la rândul ei, este generată de incertitudine, de lipsa de informaţi şi control. Neliniştea dinaintea intervenţiei chirurgicale poate influenţa atât de mult starea pacientului, încât să-i fie necesară o doză ma mare de anestezic→volumul şi conţinutul informaţiilor transmise de medic pacientului trebuie dimensionat şi revizuit cu atenţie pentru a-şi atinge scopul – reducerea anxietţii postoperatorii. Reinterpretarea senzaţiilor, redirecţionarea atenţiei spre idei pozitive sau relaxare, ca urmare a unei bunecomunicări cu personalul medical – permit pacientului un mai bun control asupra condiţiei fizice şi psihice proprii. Respecarea indicaţiilor este influeţată de doi factori: calitatea consultaţiei şi durata tratamentului. Când pacientul este mulţumit de calitatea consultaţiei, urmează într-o măsură mai mare respectarea indicaţiilor, când nu e satisfăcut, are tendinţa să ignore indicaţiile. Tratamentele de lungă durată sunt respectate într-o proporţie mai mică decât cele pe termen scurt. Factorii care influenţează complianţa terapeutică sunt:
  • factori legaţi de boală – severitatea bolii, evoluţia şi implicaţiile bolii asupra activităţii bolnavului;
  • factori legaţi de bolnav – nivelul de înţelegere al bolnavului, echilibrul afectiv, părerile preconcepute despre tratament, simularea, lipsa de voinţă, recalcitranţii;
  • factori sociali – gândirea de grup, intervenţia familiei, rolul colegilor de muncă, influenţa bolnavilor din salon.
Modelul coparticipativ privind luarea deciziilor are următoarele caracteristici:
  • ambii participanţi trebuie să-şi transmită reciproc informaţiile pe care le deţin;
  • realizarea unui accord asupra tratamentului ce va fi aplicat;
  • descrierea conţinutului deciziei medicale;
  • discutarea alternativelor posibile la decizia luată;
  • abordarea riscurilor şi beneficiilor tratamentului propus;
  • discutarea incertitudinilor legate de tratament;
  • evaluarea gradului de înţelegere de ctre pacient a problemelor discutate;
  • evidenţierea preferinţelor pacientului în cursul relaţiei terapeutice.
Pacienţii au tendinţa de a pune accent mai mult pe calităţile personale ale medicului decât pe abilităţile sale tehnice, profesionale – disponibilitatea medicului de a furniza informaţii, de a le acorda o parte din timp şi explicaţii detaliate este considerată un indicator al grijii generale faţă de pacienţi şi de bunăstarea lor. Stilul comunicaţional favorabil este caracterizat de:
  • explicarea clară a evoluţiei stării de sănătate şi a succesiunii vizitelor ulterioare;
  • utilizarea pe scară largă a râsului şi a simţului umorului;
  • tendinţa spre încurajarea unei comunicări destines şi cuprinzătoare – solicitarea opiniei pacienţilor, încurajarea pacienţilor să-şi spună necazurile, verificarea gradului de înţelegere a problemelor medicale de către pacienţi;
  • durata mai mare a consultaţiei medicale;
  • îndrumările şi recoandările să fie date la începutul interviului;
  • să se folosească propoziţii scurte şi clare;
  • să se repete recomndările;
  • să li se dea informaţii scrise, ca să se poată orienta după el când este cazul.
Anozognozia apare mai frecvent în situaţia când maladia evoluează lent; hipernozognozia apare mai ales în cazul evoluţiilor rapide, catastrofale – atac de cord. Hipocondria este preocuparea privitoare la corp sau la starea de funcţionare a organismului sau la sănătatea mintală; există o preocupare perpetuă asupra stării de sănătate care antrenează o căutare continuă a durerilor şi senzaţiilor anormale în toate sau în oricare din regiunile corpului. Hipocondria modifică în sens patologic comportamentul, fiinţa fiind impenetrabilă la contraargumente, în ciuda asigurărilor medicale şi climatului afectiv particular pe fundalul căruia se derulează. Hipocondria se bazează pe interpretarea greşită a unuia sau mai multor semne şi simptome corporale. 4 – 9% din pacienţii care se adresează medicului generalist sunt hipocondriaci. Un sfert dintre hipocondriaci evoluează lent şi 2/ 3 tind spre cronicizare, cu evoluţie variabilă. Scopul terapiei NU este să convingi pacientul că modul său de a privi o situaţie este greşit, iraţional sau foarte negativ, ci să-l ajuţi să descopere dacă există şi alte modalităţi de a privi o situaţie. Pentru ca tratamentul să fie eficient este crucial ca strategiile terapeutice să fie concentrate pe reducerea acestor îngrijorări, decât pe încercările de a diminua riscul bolii închipuite. Vârstnicii par să fie afectaţi de hipocondrie în aceeaşi proporţie cu adulţii tineri. Rate mai mari ale hipocondriei au fost evidenţiate la femeile vârstnice comparativ cu bărbaţii. Hipocondria coexistă cu alte tulburări
Pacienţii sunt consideraţi buni pacienţi dacă modul lor de aplicare a severităţii simptomelor se corelează cu boala biologică diagnosticabilă clar, dacă sutnt complianţi, dacă nu-şi schimbă tratamentul, dacă-şi controlează emoţiile şi dacă sunt recunoscători. Un membru al echipei de îngrijire care antipatizează un pacient e în pericol de a deveni ineficient în procesul de îngrijire. Emoţiile nasc contraemoţii→dacă nu se stăpânesc emoţiile negative şi nu se poate stăpâni pacientul refractar cu calm, pacientul reacţionează într-o manieră de autoapărare.

Sindromul Munhauzen

Spre deosebire de hipocondriaci, aceşti bolnavi nu sunt îngrijoraţi de sănătatea lor; ei se pretează la simulare şi în mod conştient la operaţie; se externează repede pentru a se reinterna în altă parte, iau cu plăcere medicamente; totul merge către atragerea atenţiei celorlalţi asupra lor; sunt infantili din punct de vedere psihic, îşi petrec tot timpul prin spitale cu tot felul de acuze imaginare, reuşesc să fie operaţi fără să fie nevoie, înghit adesea obiecte metalice; se descriu ca forme ale sindromului: abdomenul acut care conduce spre laparotomie, simularea leşinurilor şi pierderii conştiinţei, dermatologică.
fidenţialitatea facilitează deschiderea la comunicare şi o relaţie bazată pe încredere sporeşte eficienţa terapeutică.

Probleme psihologice în stările psihotice acute

Frecvent în clinicile de boli infecţioase sau de chirurgie apar manifestări la consumatorii de alcool în exces - tulburări de somn, agitaţie, vise terifiante. Acestea fac necesar tratamentul psihiatric în clinica de specialitate, indiferent de acordul bolnvului. Dacă se face anamneza cu atenţie acestor bolnavi se remarcă existenţa unor stări depresive alternând cu impulsivităţi, conflicte. Refuzul tratamentului produce adâncirea tulburărilor afective şi de personalitate; bolnavii pot fi depresivi, nemulţumiţi, întunecaţi, preocupaţi de probleme nerezolvabile sau deosebit de euforici.

Psihologia bolnavului cu epilepsie

Modificările de personalitate ale epilepticului sunt: adezivitate, stereotipie ideativă şi comportamentală, dificultăţi în relaţiile cu familia, ranchiună. Trăirile lor emoţionale sunt explozive, cu note de irascibilitate, tulburări de memorie. Având tulburată capacitatea de concentrare epilepticul nu are rezistenţa să asculte o altă persoană, în timp devin din ce în ce mai rigizi, lenţi în acţiune, vorbire şi gândire; obişnuit bolnavul prezină o îngustare a câmpului conştienţei până la acte antisociale.

Bolnavul în clinicile de boli infecţioase

Prin anamneză se pot pune în evidenţă tulburări de tip delirant- halucinator, anxietate, insomnii, idei obsesive. Frecvenţa tulburărilor de conştiinţă este mai mare la copii şi adolescenţi, iar la cei de vârste înaintate frecvenţa mai mare este a anxietăţii, îndoielilor, dispoziţiilor depresive. Tulburările de tip delirant apar în a IIa săptămână de la instalarea bolii. Ideile delirante sunt nesistematizate, apare neliniştea psihomotorie şi chiar agitaţia psihomotorie. La finalul evoluţiei bolii infecţioase se instalează o astenie profundă. În bolile hepatice, în perioada preicterică apar modificări vegetative, tulburări de somn, apatie, fatigabilitate, lentoare. La instalarea hepatitei apar tulburări afective, de la euforie, la nelinişte, anxietate, agitaţie. Apariţia euforiei este însoţită de nelinişte psihomotorie şi subaprecierea gravităţi bolii; apar acte nemotivate de furie, cu agresivitate verbală, în care bolnavul învinuieşte personalul medical deoarece consideră că nu i se oferă suficientă atenţie.

Bolnavul în clinicile de chirurgie

Procdurile chirurgicale produc nu numai o traumă fizică ci şi una psihică. Intervenţia chirurgicală are ca efecte psihice neliniştea sau calmul, încrederea sau neîncrederea, răbdarea sau nerăbdarea, recunoştinţa sau resentimentul. Atitudinea bolnavului faţă de operaţie variază de la supraevaluarea riscului operator (depresie, anxietate, teamă cu privire la sfârşitul letal, ameninţarea complicaţiilor postoperatorii) până la neîncredere în medici şi ascunderea simptomelor pentru a evita operaţia. Fenomenele psihologice ce însoţesc intervenţia chirurgicală sunt labilitatea emoţională, scăderea reactivităţii la stimulii externi, scăderea şi diminuarea intereselor, neliniştea, anxietatea preoperatorie, tulburările de somn.

Bolnavul canceros

Personalitatea bolnavului de cancer în fazele terminale este conservată, iar forţa intelectuală şi orientarea spre scop sunt reduse: vorbirea este lentă, greoaie până la negativism verbal, forţa afectivă scade, scade simţul critic. În mod frecvent perioada dinaintea sfârşitului se desfăşoară fără teama de moarte. Cancerofobia poate să apară la normali, la nevrotici, în cazuri de slăbire somatică, la psihopaţi. La instalarea cancerofobiei pot contribui factori de mediu, starea somatică a bolnavului, trăsături de personalitate.