INDICATORI AI STRESULUI SOCIAL
I.A.
Precizaţi care dintre evenimentele de mai jos v–au afectat pe
dumneavoastră sau persoanele apropiate în ultimele 12 luni?
Eveniment
|
Da
|
Nu
|
1. Am suferit un accident sau traumatism grav | ||
2. Am suferit o boală gravă | ||
3. A decedat un copil | ||
4. Soţia sau
partenerul a decedat
|
||
5. Am avut probleme cu legea | ||
6. Am fost tâlhăriţi de cineva/ deposedaţi prin forţă de bunurile personale | ||
7. Am fost
bătut sau supus violenţelor
|
B. Care din următoarele
evenimente v-au afectat pe dumneavoastră sau pe membrii familiei în
ultimele 12 luni?
Eveniment
|
Da
|
Nu
|
8. Am fost
confruntat cu o sarcină nedorită
|
||
9. Am avut un avort | ||
10. A decedat
un prieten apropiat al familiei
|
||
11. Am avut
un divorţ sau o despărţire în familie
|
||
12. Un membru
al familiei a fost concediat sau trecut în şomaj
|
||
13. Am pierdut locuinţa datorită unui dezastru natural – incendiu, inundaţii, alunecări de teren, cutremur de pământ | ||
14. Am
înregistrat falimentul unei afaceri
|
||
15. Am avut o
criză financiară gravă
|
||
16. Un membru
al familiei a fost acuzat sau arestat pentru o faptă penală
|
||
17. Un membru
al familiei nu a reuşit la admitere la liceu sau la facultate
|
||
18. Un membru
al familiei a abandonat şcoala
|
C.
Care din următoarele evenimente v-au afectat pe dumneavoastră sau
partenerul în ultimele 12 luni?
Eveniment
|
Da
|
Nu
|
19. Am fost
dat afară de la locul de muncă sau am primit o slujbă mai
proastă
|
||
20. Am fost
retrogradat la locul de muncă sau am primit un salariu mai mic
|
||
21. Am fost
dat în judecată de către alte persoane
|
D.
Care dintre următoarele evenimente v-au afectat personal în
ultimele 12 luni?
Eveniment
|
Da
|
Nu
|
22. Am primit
ajutor de şomaj
|
||
23. Am fost în grevă | ||
24. Am aflat
că soţul/ soţia sau partenerul are o legătură extraconjugală
|
||
25. Am
intrerupt o relaţie de dragoste
|
||
26. Am
intrerupt o relaţie de prietenie importantă
|
||
27. Am prins
asupra faptului pe soţ/ soţie sau partener într-o relaţie
amoroasă
|
||
28. M-am certat mai mult cu soţul/soţia sau partenerul | ||
29. M-am mutat într-o altă locuinţă sau zonă de locuit mai proastă | ||
30. M-am
mutat într-o altă localitate sau alt cartier
|
||
31. Mi s-a
reţinut permisul de conducere
|
||
32. Casa sau
autoturismul personal au fost sparte de hoţi
|
||
33.
Reîntoarcerea acasă a unui copil care anterior a părăsit
familia
|
||
34. Unul din
copii a părăsit familia
|
II.
Care şi cât sunt de adevărate următoarele situaţii pentru
dumneavoastră, în prezent?
A=
neadevărat( 0 puncte), B= Oarecum adevărat( 1 punct), C= Foarte
adevărat(2 puncte).
Eveniment
|
A
|
B
|
C
|
1. Încerc să
fac mai multe lucruri în acelaşi timp
|
|||
2. Sunt supus unor solicitări mai intense decât alţii | |||
3. Cei din
jur (membri ai familiei, prieteni, colegi de muncă) aşteaptă
prea multe de la mine
|
|||
4. Nu-mi
ajung banii pentru a cumpăra ceea ce este necesar pentru mine sau
copii
|
|||
5. Nu pot
returna de mai multă vreme o datorie sau un împrumut
|
|||
6. Chiria sau
dobânzile pe care trebuie să le plătesc îmi depăşesc
posibilităţile financiare
|
|||
7. Nu-mi
ajung banii pentru a putea merge în concediu
|
|||
8. Nu-mi
ajung banii să pot achita ratele scadente pentru locuinţă
|
|||
9. Trebuie să
muncesc mai mult decât majoritatea oamenilor
|
|||
10. Şeful mă
supraveghează permanent la locul de muncă
|
|||
11. Nu pot
să-mi schimb profesia sau locul de muncă
|
|||
12.
Activitatea profesională mă oboseşte fizic/ psihic/ mă
epuizează
|
|||
13. Nu
reuşesc să obţin rezulate mai bune în profesie
|
|||
14. Nu sunt
plătit pe măsura muncii depuse
|
|||
15. Munca mea
este plictisitoare şi monotonă
|
|||
16. Caut şi
nu pot găsi un loc de muncă
|
|||
17. Am numeroase conflicte cu soţul/ soţia ori partenerul | |||
18. Relaţiile cu cei apropiaţi îmi restrâng libertatea de gândire şi acţiune | |||
19.
Partenerul de viaţă nu mă înţelege
|
|||
20. Partenerul meu aşteaptă prea multe de la mine | |||
21. Nu sunt
mulţumit de relaţiile cu cei apropiaţi
|
|||
22.
Partenerul meu nu-mi arată destulă afecţiune
|
|||
23.
Partenerul se arată distant şi rece cu mine
|
|||
24. Nu sunt
satisfăcut sexual de relaţiile cu partenerul
|
|||
25. Partenerul ameninţă că mă părăseşte în permanenţă | |||
26. Nu ştiu dacă mă voi putea căsători vreodată | |||
27. Îmi este greu să găsesc persoana potrivită cu care să mă căsătoresc | |||
28. Am
numeroase conflicte cu fostul/ fosta soţ / soţie
|
|||
29. Nu-mi pot
vedea suficient de des copiii dintr-o căsătorie anterioară
|
|||
30. Sunt singur şi izolat în majoritatea timpului | |||
31. Doresc să
am copii, dar nu-i pot avea
|
|||
32. Unul
dintre copiii mei pare foarte abătut
|
|||
33. Copilul/ copiii nu mă ascultă/ nu comunică cu mine | |||
34.
Comportamentul copiilor îmi produce serioase îngrijorări
|
|||
35. Copiii
obţin rezultate slabe la muncă şi învăţătură
|
|||
36. Copiii nu
mă ajută la treburile casnice
|
|||
37. Copiii lipsesc prea mult timp de acasă | |||
38. Munca mea
în gospodărie nu este apreciată îndeajuns
|
|||
39. La
întruniri şi vizite merg singur, deşi nu îmi face deloc
plăcere
|
|||
40. Prietenii
au o influenţă negativă asupra mea
|
|||
41. Am puţini prieteni | |||
42. Nu am timp suficient pentru activităţile mele | |||
43. Doresc
să-mi schimb locul de muncă
|
|||
44. Doresc să
trăiesc departe de familia mea
|
|||
45. Locul meu
de reşedinţă este prea zgomotos
|
|||
46. Locuiesc
departe de familia mea
|
|||
47. Cineva
din familia mea sau un prieten apropiat are o boală cronică
gravă sau un handicap sever
|
|||
48. Am o rudă
apropiată (părinte, soţ, copil)sau prieten care este grav
bolnav sau pe moarte
|
|||
49. Am membri
ai familiei alcoolici sau drogaţi
|
|||
50. O boală
cronică gravă mă împiedică să fac ceea ce-mi place
|
|||
51. Am grijă
aproape zilnic de un părinte în vârstă
|
III.
A. Care dintre evenimentele de mai jos vi s-au întâmplat înainte
de a împlini vârsta de 23 de ani?
Evenimentul
|
Da
|
Nu
|
1. Am avut o boală gravă sau un accident care m-a obligat să stau în spital mai mult de o săptămână | ||
2. Părinţii mei au divorţat | ||
3. A trebuit să repet anul şcolar | ||
4. Părinţii mei au fost obligaţi să rămână în şomaj o perioadă îndelungată de timp, deşi ar fi dorit să lucreze | ||
5. Am trecut
prin întâmplări grave care m-au speriat atât de tare, încât
nu le-am putut uita ani de zile
|
||
6. Am fost
alungat de acasă pentru că am comis o faptă gravă
|
||
7. Părinţii
mei au consumat alcool sau droguri în cantităţi aşa de mari,
încât au produs grave probleme familiei
|
||
8. Am fost
maltratat fizic în mod repetat de către unul dintre părinţi
|
B.
Care dintre evenimentele de mai jos le-aţi trăit pe întreaga
durată a vieţii?
Evenimentul
|
Da | Nu |
1. Am fost
divorţat de o persoană pe care o iubesc încă
|
||
2. Mi-a
decedat unul dintre părinţi
|
||
3. Mi-a murit
soţul/ soţia, copilul sau altă persoană apropiată
|
||
4. Am asistat
la scene de groază sau omor
|
||
5. Am suferit consecinţele unui dezastru natural major (incendiu, inundaţie, cutremur) | ||
6. Am avut un
accident serios, rănire sau boală gravă care mi-a produs un
handicap de lungă durată
|
||
7. Am participat la război, revoluţie sau am trăit în zona de război/ de desfăşurare a operaţiunilor militare | ||
8. Am avut un
soţ/ soţie sau partener care m-a înşelat cu alte persoane
|
||
9. Unul
dintre copiii mei a avut un accident sau o boală gravă
|
||
10. Am fost
maltratat/ă fizic sau sexual de către soţ/ soţie sau
partenerul de viaţă
|
||
11. Soţul/
soţia, copilul sau partenerul meu de viaţă au fost dependenţi
alcool sau droguri
|
Precizaţi
câteva date: Vârsta………..Profesia………….Sexul
…………….Starea civilă……Apartenenţa
religioasă………Practicaţi exerciţiile fizice sistematice………………
Scorurile
mai mari indică un stres social mai intens, cu influenţă negativă
asupra sănătăţii mintale a subiecţilor şi mai ales asupra
severităţii tulburărilor depresive.
Psihoterapiile
Tehnicile
de psihoterapie sunt multiple şi cuprind psihoterapia de grup şi pe
cea individuală. Psihoterapia este o formă de tratament care se
realizează prin intermediul psihicului terapeutului. Ea constă
dintr-un ansamblu de tehnici psihologice diferite care vizează fie
vindecarea simptomului, fie restructurarea personalităţii.
Orientări teoretice
Metoda
psihanalitică statuează că acesul la
inconştient poate fi realizat numai prin metoda asociaţiilor
libere, adică exprimarea fără cenzură a gândurilor ce îi apar
în cursul şedinţelor terapeutice. Pentru aceasta el trebuie să-şi
învingă numeroasele rezistenţe conştiente şi inconştiente. Cura
psihanalitică clasică durează adesea mai mulţi ani, în ritm de
2-3 şedinţe pe săptămână; ea ae ca scop modificarea
personalităţii pacientului. Psihanalistul analizează persoana
clientului prin ascultarea vorbelor, a nelămuririlor şi observarea
atitudinii, analiza conţinutului viselor, analiza asociaţiilor
libere.
Psihoterapia lui Carl Rogers
El
a creat terapia nondirectivă centrată pe client; într-o ambianţă
de ascultare şi înţelegere a clientului, psihoterapeutul se abţine
de la orice interpretare şi se mulţumeşte să încurajeze
clientul. Scopul terapiei este să elibereze clientul de trăirile
apăsătoare, prin identificarea şi definirea sentimentelor sale,
ceea ce îi permite acestuia să-şi dezvolte personalitatea şi să
se simtă sprijinit în drumul către atingerea amturităţii.
Relaţia terapeut-client este cea de ajutor-sprijin; este definită
ca relaţia prin care unul din cei doi protagonişti încearcă să-i
favorizeze celuilalt dezvoltarea, maturitatea, o mai bună
funcţionare şi o mai mare capacitate de confruntare cu viaţa.
Rogers are următoarele concepte de bază cu privire la
personalitate: natura umană este esenţial pozitivă, există o
disponibilitate nativă spre autodezvoltare, personalitatea are la
bază un ansamblu de forţe esenţial constructive, formarea Eului
presupune conştientizarea experienţei proprii.
Psihoterapia
asertivă este o metodă de formare a
unor abilităţi de a face faţă diverselor situaţii de viaţă.
Este o tehnică eficientă în cazul persoanelor care au dificultăţi
în stabilirea contactelor interpersonale şi a persoanelor ce sunt
manipulate. Psihoterapia asertivă îl învaţă pe subiect să-şi
exprime corect şi adecvat gândurile, sentimentele, fără
ostilitate sau agresivitate. Principiul autocontrolului este procesul
prin care individul devine factorul principal în ghidarea
trăsăturilor propriului comportament, în vederea obţinerii unor
consecinţe pozitive. El se formează prin învăţare şi este
rezultatul unor decizii personale. Tehnica de bază a învăţării
asertivităţii este jocul de rol care poate avea loc individual sau
în grup. Învăţarea asertivităţii duce la schimbarea şi
echilibrarea raporturilor interpersonale, subiectul câştigând
respectul celor din jur, devine mai spontan, mai liber, mai puţin
controlat şi reprimat. Este indicată la timizi, la cei cu fobie
socială, la bolnavii psihosomatici excesiv de răbdători,
controlaţi, în crizele amiliale.
Oamenii
nu sunt emoţionaţi de evenimente, ci de percepţia iraţioală pe
care o au despre ele. Cele 10 credinţe iraţionale sunt:
- trebuie să fii iubit şi aprobat în toate şi de toţi, mereu;
- trebuie să ai talent şi să fii capabil, să te realizezi;
- viaţa este o catastrofă dacă lucrurile nu merg cum vrei tu;
- cei ce îmi fac rău sunt urâţi şi trebuie condamnaţi;
- dacă ceva este ameninţător înseamnă că noi trebuie să fim bulversaţi;
- mizeria interioară, emoţională vine din presiuni exterioare;
- e mai uşor să eviţi dificultăţile existenţei, decât să întreprinzi acţiuni pentru stăpânirea de sine;
- trecutul vostru are o importanţă capitală, pentru că ceva a influenţat cândva viaţa voastră, trebuie să continue să vă stăpânească sentimentele şi comportamentul;
- puteţi aştepta fericirea prin inerţie şi inactivitate.
Concepţii de adoptat în
învăţarea asertivităţii:
-să gândeşti pozitiv despre
propria persoană
-să-ţi accepţi sentimentele
şi să le exprimi
-să-ţi
controlezi tensiunea, încordarea prin relaxare, distragere
-să asculţi activ
-să gândeşti rezonabil
-să practici, să exersezi
comportamentul asertiv.
Tehnicile
cognitive reprezintă un grup de metode
psihoterapice ce pornesc de la premisa că numeroase tulburări
psihice au la bază distorsiuni cognitive, constând în principal în
asimilarea gândirii negative, a convingerilor nerealiste, exagerate,
în instaurarea unor reguli interne de gândire şi conduită
exagerată, nepotrivită.
Psihoterapiile de grup
Grupul
se sprijină pe comunicarea verbală şi nonverbală, pe împărtăşirea
experienţelor pozitive şi negative. Scopurile psihoterapiei de grup
sunt: clientul să înveţe sau să reînveţe stăpânirea unor
conduite sociale, să dobândească un sentiment de participare la
viaţa colectivă, să pună clientul faţă în faţă cu
problematica sa, să uşureze înţelegerea suferinţei şi adoptarea
unei atitudini active în faţa ei. Evoluţia grupului terapeutic
trece de la descrierea sentimentelor trecute, exprimarea
sentimentelor negative, exprimarea sentimentelor interpersonale,
acceptarea de sine şi debutul schimbării, confruntarea, exprimarea
sentimentelor pozitive, schimbarea în comportament.
BIBLIOGRAFIE:
1. Cosman
Doina, Psihologie medicală, Ed. Polirom, Iaşi, 2010.
2. Enăchescu
Constantin, Tratat de igienă mintală, Ed. Polirom, Iaşi, 2006.
3. Iamandescu
I.B, Elemente de psihosomatică generală şi aplicată,
Ed.InfoMedica,
1999.
4.
Răşcanu Ruxandra, Psihologie medicală şi asistenţă socială,
Ed. Ştiinţă şi tehnică, Bucureşti,
1996.
5. Tudose
Florin, Fundamente în psihologia medicală, Ed. Fundaţiei România
de mâine, Bucureşti, 2003.