Psihologie medicală , C5- Psihologia actului medical,


Psihologia actului medical

Pacientul trebuie privit ca un individ valoros şi trebuie respectat. Pacientul este într-o poziţie dezavanajată, influenţat de suferinţe fizice, morale, de frică şi nesiguranţă. Medicii, asistentele sunt percepuţi ca fiinţe puternice, cu puteri magice, plini de energie, având la dispoziţie multiple posibilităţi. Li se atribuie calităţi esenţiale: putere de înţelegere, cunoştinţe de psihologie, o experienţă de viaţă suficientă şi o maturizare deplină a personalităţii. În preajma lor pacientul are posibilitatea de a fi înţeles, respectat şi chiar iubit aşa cum este. Relaţia personal-pacient este asemănătoare cu relaţia părinţi copii, reflectând modelul paternalist, deşi legislaţia actuală tinde să îl aducă în poziţia mai adecvată de partener. O importanţă foarte mare o are primul contact cu personalul medical – o atitudine şovăielnică îl poate influenţa negativ, iar una prea realistă îi provoacă ostilitate, dacă nu este bine informat, el devine nesatisfăcut, confuz şi necooperant.
Tipuri de reacţii faţă de boală raportate la atitudinea faţă de personal:

  • bolnavi care îşi arată în mod deschis anxietatea, aşteptându-se ca numai personalul să fie activ, agăţându-se de el;
  • bolnavi care devin pasivi, executanţi scrupuloşi;
  • bolnavi care prezintă o mască de indiferenţă şi obiectivitate;
  • bolnavi care au faţă de personal atitudini de exigenţă mai mult sau mai puţin agresivă.
Toate aceste situaţii arată că bolnavul aşteaptă sprijin, persoane de îngrijire competente, sigure pe ele, care să-i asigure un refugiu şi să-i satisfacă nevoile de contact emoţional; el manifestă totodată frica de a fi dominat.

Atitudinea personalului faţă de pacient

Bolnavul vine în spital cu idei preconcepute, cu aspiraţii în funcţie de temperament, cu speranţa de a fi înţeles, că suferinţa îi va fi uşurată, că medicul va fi competent (îl idealizează), speră că va găsi suficientă solicitudine din partea personalului, aşteaptă semne de recunoaştere şi simpatie personală. Toate impun adoptarea de atitudini în oglindă din partea personalului. Trebuie manifestată atenţia şi respectată confidenţialitatea. Calităţile terapeutice esenţiale sunt respectul, autenticitatea, demonstrarea interesului şi empatia. Dintre modalităţile de a reacţiona empatic cele mai eficace sunt: ignorarea, minimalizarea, reciprocitatea şi completarea.
Comunicarea informaţiilor nefavorabile către pacient se realizează în conformitate cu două tendinţe culturale, contradictorii: să cunoască întregul adevăr, care poate avea un efect şocant, dacă prognosticul este sumbru sau plin de riscuri; să cunoască adevărul, dar cu menajamente. Diagnosticul este o informaţie la care pacientul trebuie să aibă acces, pentru că este îndreptăţit să cunoască toate alternativele de tratament; privarea de dreptul la informaţie este un delict. Majoritatea pacienţilor interogaţi au afirmat că doresc să cunoască adevărul despre boala lor. Informaţia este confidenţială şi poate fi divulgată doar cu acordul pacientului.
Neadevărul este considerat ca un factor psihoprofilactic şi psihoterapeutic valoros, care are rolul menţinerii încrederii bolnavului şi moralului lui în lupta cu boala; se aplică formula celor 2M (morfina şi minciuna); neadevărul trebuie folosit cu tact şi înţelepciune; chiar atunci când atitudinea este realistă, este preferabil să nu se transmită bolnavului îndoielile, suspiciunile noastre, insistându-se asupra factorilor favorabili; se va ţine cont de personalitatea pacientului şi de modalităţile sale probabile de reacţie; informarea familiei trebuie făcută mai exact şi, de obicei, se alege persoana cea mai puternică din anturaj.
Iatrogenia este o stare psihică reactivă determinată de atitudinea greşită a personalului medical. Profesiunea medicală se circumscrie, din perspectivă etică şi sub raport calitativ, principiului Primum non nocere – în primul rând, să nu faci rău. Iatrogenia include orice neplăcere de care are parte persoana din momentul în care devine pacient.
Bolile iatrogene apar atunci când efectele colaterale ale unei proceduri diagnostice sau terapeutice generează o patologie independentă de afecţiunea de bază; sunt datorate actelor medicale nereuşite sau chiar agresive, trădând adesea un contratransfer negativ din partea personalului medical. În apariţia bolilor iatrogene au importanţă atât comportarea personalului medical, cât şi particularităţile individuale ale bolnavului. Comportarea personalului poate da naştere la reacţii psihosomatice sau efecte secundare exagerate, unii bolnavi pot resimţi personalul medical ca pe o dictatură care le produce suferinţe somatice şi psihice. 20% dintre persoanele care intră într-un spital vor contacta o boală iatrogenă. Cele mai multe iatrogenii se datorează medicamentelor ( polipragmazia) şi reacţiilor adverse ale acestora dar, şi comunicării ineficiente (ermetismul comunicării, exprimarea sofisticată), solicitării exagerate de examene suplimentare, adicţii, prognostice severe, spitalizarea ( programul zilnic restrictiv, pierderea intimităţii, restrângerea spaţiului personal, martor la suferinţa şi decesul altora, privarea de confortul locuinţei şi de obiectele familiare, infecţiile nosocomiale, hospitalism). Iatrogeniile pot fi evitate prin construirea unei relaţii terapeutice şi prin păstrarea cu stricteţe a standardelor de calitate şi de etică a practicii medicale. Pentru ameliorarea comunicării în cadrul relaţiei de asistenţă medicală este nevoie ca mesajele emise/ transmise de personal să fie descifrabile şi comprehensibile de către receptor – pacientul şi familia acestuia. Atitudinea responsabilă a tuturor profesioniştilor din domeniul medical trebuie să fie caracterizată printr-o calitate ireproşabilă a comunicării interumane.
Culpa medicală este afectarea somatică (ne)intenţionată generată sau amplificată de îngrijirile medicale (inclusiv absenţa tratamentului indicat), ce duce la un plus de monitorizare, tratament sau spitalizare sau chiar la deces. Acest tip de afectare este considerat culpă indiferent dacă se poate preveni sau nu, dacă este sau nu rezultatul unei greşeli sau dacă a survenit într-un spital sau nu. Îngrijirile medicale standard generează o proporţie semnificativă de suferinţă pacienţilor.
Tipuri de culpă medicală: infecţiile nosocomiale, leziunile datorită contenţiei, traumatismele prin cădere, arsură, escare de decubit, identificarea eronată a pacientului, proceduri pe partea greşită a corpului, suicid spitalicesc, diagnostic eronat, proceduri chirurgicale inutile, tratament insuficient sau în exces.
Malpraxisul este neglijenţa profesională a unui cadru medical, prin acţiune sau omisiune, care generează deviere de la standardele acceptate de îngrijiri medicale şi lezarea sau decesul pacientului. Standardele şi reglementările referitoare la malpraxis diferă de la ţară la ţară, în funcţie de legislaţia fiecăreia, iar cadrele medicale sunt obligate să deţină o asigurare profesională de malpraxis. Înainte de atribuirea acuzaţiei de culpă, eroare medicală, malpraxis sau iatrogenie, asociaţiile profesionale (Colegiul Medicilor, Ordinul Asistenţilor) trebuie să aprecieze şi să se pronunţe d.p.d.v. profesional în privinţa acuzelor aduse.

Efectul placebo

Placebo este un medicament inofensiv, dar cu efect psihologic terapeutic real, datorită sugestiei şi imaginaţiei bolnavului. El ar reprezenta cam 40% din efectul oricărui medicament, mai ales în faza de început; este un ingredient al terapiei sugestive, care foloseşte mecanisme psihologice de amăgire-iluzie, solicitate chiar de bolnavi; cele mai active medicamente sunt cele injectabile, dureroase, tabletele viu colorate, cele cu gust amar; medicii placebo au titluri, reputaţie, au putere de convigere şi sugestie; efectul placebo apare mai ales la bolnavii placebo sensibili(anxioşi sau cu simptome somatice); există şi subiecţi placeborezistenţi – rigizi, nemulţumiţi, intelectuali. Placeboterapia se foloseşte în cazurile în care relaţia terapeutică este excelentă, simptomele bolii nu pot fi tratate cu medicamente active, când se urmăreşte sevrajul unui medicament activ cu efecte secundare importante şi pentru tratarea unor simptome „zgomotoase”.
Publicitatea medicală, ca întreaga publicitate, nu încearcă să se adreseze adulţilor maturi şi responsabili – ea întreţine un stadiu infantil, folosind o tematică latentă de protecţie şi gratificaţie; imaginea publicitară solicită destinatarul să facă apel la dorinţele şi imaginaţia sa. Medicamentul va fi considerat un obiect bun sau rău, distructiv sau aducător de vindecare în funcţie de structura de personalitate a pacientului.

Etichetarea şi stigmatizarea

Etichetarea rezultă din diagnostic şi este trăită distructiv de către pacient. A fi bolnav reprezintă pecetea unei noi identităţi sociale, a unui nou statut pe care subiectul le primeşte şi le poate accepta într-un proces de interacţiune socială, însoţit de conflicte, negocieri şi compromisuri cu persoanele semnificative din mediul său. Etichetarea conduce la stigmatizare, rejecţie socială, proastă stimă de sine, dispreţ, izolare activă (ceilalţi îl izolează).
În cazul bolilor psihice atitudinea familiei conduce la o rejecţie nemărturisită, o formă nemărturisită de abandon; bolnavii se lovesc de zidul stigmatizării, nu au acces la o viaţă normală; etichetarea împiedică readaptarea socială şi duce la depersonalizare; regulile privitoare la confidenţialitate, impuse prin etica psihiatrică realizează protecţia bolnavului. Informarea pune pacientul în poziţie activă, să-şi asume responsabilităţi; prin informaţie capătă controlul cognitiv al situaţiei, îşi regăsesc stăpânirea de sine, imaginea de sine, stima de sine.
Moartea şi doliul
Drepturile muribundului

Dreptul de a fi tratat ca un om până moare
Dreptul la speranţă
Dreptul de a exprima sentimentele într-o manieră proprie
Drepul de a participa la îngrijiri şi decizii
Dreptul de a aştepta îngrijiri şi atenţie medicală continuă
Dreptul de a nu muri singur
Dreptul de a nu avea dureri
Dreptul de a i se răspunde la întrebări cu onestitate
Dreptul de a nu fi amăgit
Dreptul de a primi ajutor de la familie şi de a o ajuta să accepte moartea
Dreptul de a muri în pace şi demnitate
Dreptul de a-şi păstra individualitatea şi de a nu fi judecat pentru deciziile proprii, ce pot fi contrare cu ale altora
Dreptul de a-şi practica credinţa, obiceiurile religioase
Dreptul de a i se respecta corpul după moarte
Dretul de a fi îngrijit de oameni sensibili, care să-i înţeleagă nevoile şi să fie în stare să-l ajute să moară.

Stadiile în procesul morţii ale lui Kubler-Ross
Negarea. Majoritatea oamenilor, ştiind că sunt pe moarte, reacţionează printr-un şoc urmat de o senzaţie de neîncredere. Ei afirmă că a existat o eroare de diagnostic şi că medicii sunt incompetenţi. Faza de negare poate fi observată la aproape toţi pacienţii, fiind considerată o modalitate benefică de a face faţă şocului iniţial.
Revolta. Când faza de negare nu mai poate fi susţinută, persoana muribundă are sentimente de revoltă faţă de condiţia în care se află şi indignare în raport cu sănătatea. „De ce eu?” este protestul cel mai frecvent. Este important pentru cel care se îngrijeşte de muribund să înţeleagă de ce şi cum apare această mânie şi să empatizeze cu pacientul.
Negocierea. În acest stadiu persoana adoptă o abordare diferită şi încearcă să negocieze cu Dumnezeu pentru prelungirea vieţii sau pentru o perioadă de timp fără durere şi disconfort. Pacientul poate promite o viaţă dedicată bisericii sau o donaţie de organe pentru cercetarea medicală în schimbul amânării morţii.
Deprimarea. Când pacienţii aflaţi în faza terminală nu-şi mai pot nega boala şi când apar simptome mult mai severe sau se impune spitalizarea, ei au un sentiment de profundă pierdere→depresia reactivă – rezultată din pierderea deja suferită (pierderea forţei fizice sau a locului de muncă); depresia preparatorie – legată de pierderea ce va veni. Încurajarea şi reasigurarea vin în ajutorul persoanei care suferă de depresie reactivă; pacienţilor suferinzi de depresie preparatorie trebuie să li se permită exprimarea emoţiilor şi să se pregătească de pierderea iminentă.
Acceptarea. În acest stadiu, final, indivizii muribunzi acceptă moartea. Dacă li s-a oferit timpul necesar să treacă prin stadiile anterioare şi au fost asistaţi în acest sens, ei nu vor mai fi deprimaţi sau revoltaţi. Liniştea şi compania binevoitoare sunt apreciate, iar ei sunt mai detaşaţi şi lipsiţi de emoţie.
Nu toţi oamenii aflaţi în faza terminală a unei boli parcurg aceste stadii: o persoană poate muri în stadiul de revoltă întrucât este incapabilă din punct de vedere psihologic să-l depăşească, sau datorită evoluţiei rapide a bolii care nu îi dă timpul necesar. Accentul se pune pe menţinerea pacientului într-o stare confortabilă, fără durere, asigurându-i-se companie în timp ce se pregăteşte de moarte.
Doliul este condiţia sau starea de pierdere, fiind deseori trăit când cineva apropiat moare, dar mai poate rezulta şi din alte pierderi (pierderea prin divorţ a unei relaţii strânse sau pierderea locului de muncă prin pensionare). Durerea psihologică constituie răspunsul emoţional al une persoane în doliu. Simptomele însoţitoare sunt depresia, insomnia, apatia, dificultăţi de concentrare.
Stadiile doliului după Bowlby: concentrarea asupra persoanei decedate, revoltă faţă de decedat sau faţă de alte persoane, apelare la ajutorul celor din jur, disperare, dezorganizare, reorganizarea şi concentrarea pe un alt subiect de interes.
Stadiile doliului după Kavanagh: şocul, dezorganizarea, emoţiile violente, vinovăţia, înstrăinarea şi pierderea, eliberarea, restabilirea. Abundenţa sentimentelor complexe şi numeroasele cerinţe şi presiuni ale doliului vor avea ca rezultat o gamă amplă de comportamente. Unele sunt utile şi constructive, altele doar vor intensifica suferinţa psihologică a persoanei îndoliate. S-au observat trei tipuri de comportament disfuncţionale:
Evitarea – dacă este adoptată pe o perioadă de timp îndelungată, devine disfuncţională pentru că încurajează negarea morţii fiinţei iubite şi duce la pierderea controlului persoanei îndoliate. Îndepărtarea de casă, printr-o excursie, prea repede după deces, poate avea ca rezultat ratarea primelor stadii ale doliului. Revenirea acasă este mai dificilă, iar procesul doliului este mai dezorganizat.
Ştergerea – este un proces ce depăşeşte evitarea şi negarea. El implică încercarea de ştergere în totalitate a amintirilor despre persoana decedată; se realizează prin distrugerea tuturor hainelor, fotografiilor şi a altor bunuri.
Idolatrizarea – este opusul ştergerii; se glorifică amintirea persoanei decedate care este percepută imposibil de perfectă; idolatrizarea este o încercare de păstrare a convingerii că decedatul este încă viu.
Metode de control funcţionale a doliului
Procesul cheie este o bună comunicare în cadrul unei reţele pozitive de susţinere. Energiile persoanei îndoliate trebuie direcţionate spre pierderea reală, să fie trăită colectiv şi individual. Nu trebuie să existe nici un ţap ispăşitor, vreo invinuire sau sentimente de vinovăţie faţă de decedat. Supravieţuitorii trebuie să-şi exprime liber sentimentele - comunicarea deschisă oferă posibilităţi nelimitate pentru reducerea suferinţei.