Psihologie medicală , C4- Stresul şi boala,Strategii de adaptare utilizate în timpul stresului psihic,Lumea spitalului văzută de bolnav...



Stresul şi boala

Stresul poate fi întâlnit ca sursă de boală şi ca mod de răspuns al persoanei bolnave. Conform teoriei vulnerabilitate/ stres care pune accentul asupra primordialităţii vulnerabilităţii genetice sau câştigate, stresul este implicat ca factor etiologic într-un mod mai complicat, în cadrul unui mecanism cu două faze, fie ca fragilizant, creator de predispoziţie, fie ca declanşator al bolii pe fondul unei vulnerabilităţi preexistente. Orice boală odată manifestată reprezintă un stres substanţial, atât pentru purtătorul ei cât şi pentru familia sa, generând o varietate de reacţii.
Boala reprezintă un stres important, un eveniment neobişnuit, necunoscut, generator de confuzii, de pierderea controlului cognitiv şi anxietate, plin de ameninţări; ea are un efect dezorganizator asupra existenţei umane. Boala apare ca experienţă:
  • de privaţiune, omul se simte deposedat de starea sa naturală de sănătate;
  • de frustrare, boala devine obstacol în libertatea personală şi realizarea propriilor proiecte de viaţă;
  • dureroasă, nu numai în sensul fizic al cuvântului, ci şi în cel psihic, acolo unde se resimt trăirile neplăcute, tristeţea, angoasa, solitudinea, izolarea, incertitudinea, neputinţa. Ea naşte trăirea de victimă, victimizarea. Boala şi aspectul ei defectual, infirmitatea , sunt o realitate care generează senzaţii, emoţii, sentimente, gânduri(nevoia de a şti, de a înţelege, de a găsi soluţii de ieşire, fantasme). Latura psihologică a răspunsului faţă de boală variază în raport cu gravitatea ei, cu pericolele implicate, cu personalitatea bolnavului, vulnerabilitatea sa şi cu condiţiile în care se găseşte, tăria grupului de sprijin.
Experienţele stresante pot altera evaluarea simptomelor fizice şi mijloacele folosite pentru a le face faţă. Lupta contra experienţelor stresante poate justifica sensibilitatea la simptome, scăderea toleranţei şi încurajarea adoptării rolului de bolnav. Prin comportamentul de boală se poate face faţă unei experienţe dezagreabile sau nefericite. Tendinţele de adoptare a rolului de bolnav sunt variabile de la o persoană la alta şi sunt accentuate de stres. Raportul personalitate/ boală acţionează prin descrierea simptomelor, experienţe de viaţă negative, cerere de îngrijiri.
Modelul renunţării
– conceptul de renunţare psihologică, caracterizat prin sentimentul înfrângerii, prin a te recunoaşte învins, a fost folosit adesea în studiile legate de pierderi grave urmate de moarte neprevăzută, în tentativa de a descoperi mecanismele biologice care stau la baza acestor fenomene. Stresul se defineşte ca un fenomen caracterizat prin sentimente de neputinţă şi disperare, impresia pe care o trăieşte subiectul că nu va fi capabil să facă faţă pentru perioade mai mult sau mai puţin lungi la schimbările intervenite, folosind mijloace insuficient adaptate. Boala care urmează implică angajarea de mecanisme neuropsihologice şi de blocare a sistemului imunitar, specifice, declanşate de trăirea de neputinţă, o reacţie de conservare-retragere ce contribuie la creşterea vulnerabilităţii. Evenimentele mortale în raport cu o pierdere impersonală gravă: pierderea soţului, a soţiei, a unei persoane foarte dragi.
Modelul acumulării schimbărilor vieţii – schimbările pozitive sau negative constituie un eveniment potenţial stresant. Fiecare eveniment este evaluat în legătură cu gradul de readaptare socială necesar. Există un raport între acumularea de evenimente stresante într-o perioadă de timp relativ scurt, care precede imediat debutul bolii (6 luni-2 ani). Absenţa schimbărilor (a nu avea copii, a nu fi promovat profesional) este un alt aspect. Acumularea evenimentelor pozitive şi negative cere eforturi de adaptare, cu supraactivarea sistemului neuroendocrin care, pe termen mediu şi lung, duce la uzură organică şi scade rezistenţa la boală.
Modelul evaluării situaţiilor stresante. Legătura dintre situaţiile stesante şi consecinţele asupra sănătăţii depinde dacă subiectul recunoaşte sau nu caracterul stresant. Alţi factori care fac legătura între stres şi boală sunt predispoziţia biologică, evaluarea pe care individul o face situaţiei, suportul social pe care-l obţine de la alţii, strategia pentru a face faţă situaţiei, mutaţiile din viaţa subiectului ce presupun importante alterări în activităţile sale, regimul său alimentar. Persoanele nu percep evenimentele în acelaşi fel: ceea ce poate fi stresant pentru un individ nu este pentru altul. Individul evaluează o situaţie pentru a-şi da seama dacă este sau poate deveni periculoasă pentru el, pe baza capacităţii pe care o are de a înţelege care este pericolul situaţiei şi cum poate face apel la resursele sale pentru a neutraliza sau îndepărta pericolul.
Evaluarea primară faţă de boală se declanşează concomitent cu reacţia emoţională firească de anxietate, chiar de panică şi o conduită cognitivă, de evaluare primară, în care situaţia este apreciată drept foarte alarmantă, greu de suportat.
Evaluarea secundară care ajunge la concluzii diferite, de multe ori benigne, boala devenind mai uşor de suportat. Odată cu ameliorarea apare riscul renunţării la tratament, trăit ca element străin impus de alţii persoanei respective. Pe parcursul bolii au loc reevaluări, mai ales dacă situaţia se schimbă sau boala devine cronică şi provoacă invaliditate.
Boala reprezintă o situaţie diferită faţă de cea normală. Stresurile psihice generate de situaţia de bolnav se articulează cu coordonatele psihice, tipul de personalitate şi situaţia concretă a individului în momentul declanşării bolii. În funcţie de cultura medicală şi de propria sa experienţă de bolnav, ori a celor apropiaţi lui, există o tendinţă naturală de autoamăgire, de a amâna sau nega intrarea în situaţia de bolnav. Acceptarea bolii oglindeşte o situaţie generatoare de mari frământări sufleteşti, soldată cu stres psihic de durată, mai ales dacă supraestimează problemele pe care i le pune boala.

Atitudini ale pacienţilor faţă de boală

Aflarea diagnosticului de boală provoacă un moment de criză cu puternice reverberaţii ce se pot întinde pe luni sau ani de zile, dacă este o afecţiune gravă sau cu un viitor incert. Reacţiile bolnavului şi ale familiei sunt:
  • de şoc, mai ales dacă este vorba de o afecţiune gravă, par năuciţi, au impresia de irealitate; durează câteva zile;
  • de incredulitate, angoasă, descurajare extremă, panică, mânie, negare, revoltă, refuză diagnosticul, aleargă din doctor în doctor în speranţa că diagnosticul va fi infirmat;
  • de dezorganizare-reorganizare, de obişnuire;
  • acceptarea realităţii şi toleranţă.
Semnificaţia evenimentului de viaţă, îmbolnăvirea.
În raport cu îmbolnăvirea apar trei unghiuri de abordare:
1.Căutarea unui sens, indivizii caută informaţii despre boala lor, despre existenţa în condiţii de boală.
2.Atribuirea socială, adică cine este de vină, factorii care au contribuit la situaţia prezentă; unii văd boala ca fiind generată de propria neglijenţă, ca semn al propriului eşec, se angajează în propria învinovăţire;
3.Comparaţia socială, adică modul în care se vede persoana respectivă, de modul în care este perceput de ceilalţi: familie, persoane de îngrijire, alţi bolnavi, societate.
Emoţiile din situaţia de boală ce interferează relaţia terapeutică.
Pacientul şi familia sa aduc în faţa personalului medical stări emoţionale deosebite, rezultate din trăirea ameninţării create de noua situaţie. Boala somatică sau psihică reprezintă un moment de criză care, prin consecinţele nefaste ce se conturează la orizont, aduce în discuţie întreaga existenţă a bolnavului, dar şi a celor dragi. Cele mai multe boli induc trăirea de pierdere a unei funcţii, a imaginii de sine, a mobilităţii, a slujbei, a relaţiilor umane, a viitorului dacă afecţiunea este mai severă. Frământările şi neliniştea izbucnesc cu atât mai puternic cu cât subiectul fusese într-o situaţie mai bună, provocând penetrarea senzaţiei de invulnerabilitate psihologică cu care fusese înzestrat în timpul perioadei de sănătate. Modul de reacţie al unui pacient este dependent de vârsta, educaţia, trăsăturile de personalitate, stilul familiei sau grupului, echilibrul afectiv, gravitatea bolii.

Reacţii emoţionale ale persoanelor bolnave

Reacţiile faţă de boală sau de invaliditate sunt marcate de trăsăturile personale. Ele se întind pe un larg registru emoţional cuprizând negarea, ambivalenţa, regresiunea, frica, mânia, ostilitatea, şocul, neîncrederea, vinovăţia, ruşinea, neînţelegerea. O bună parte dintre ele pot reflecta particularităţile generale, imprimate încă din copilărie, ale stilului de confruntare (coping) a persoanei respective faţă de situaţiile dificile ale existenţei faţă de evenimentele de viaţă.
Acceptarea bolii – recunoaşterea bolii şi intrarea în situaţia de bolnav are mai multe variante:
  • recunoaşterea bolii şi acceptarea situaţiei de bolnav în care persoana echilibrată emoţional recunoaşte lucid slăbiciunea fizică sau psihică pe care o implică boala apărută ca un accident în viaţa sa, precum şi situaţia nouă de dependenţă;
  • ignorarea bolii de către persoanele cu un nivel redus de cultură medicală, retardaţi mintal, psihotici sau cei cu un psihic normal care îşi focalizează interesele asupra unei probleme care îi face surzi faţă de propriile suferinţe;
  • refuzul stării de boală în condiţiile conştientizării unor tulburări ce pot constitui semne de boală, pentru că le modifică substanţial modul de existenţă (le e greu să renunţe la fumat, alcool, alimente preferate), amână decizia, se autoamăgesc, prin mecanisme inconştiente de apărare;
Ambivalenţa – este o reacţie mai apropiată de realitate, caracterizată prin oscilaţii, subiectul este conştient de existenţa unei afecţiuni, dar i se pare, fie că se află într-un stadiu prea timpuriu pentru a fi tratat, fie că poate să o înfrunte singur, iar tratamentul ar implica el însuşi mari riscuri.
Frica – este o reacţie banală la ameninţare, iar situaţia de boală este generatoare de emoţii de acest tip. Frica este poate cea mai puternică dintre toate emoţiile şi poate declanşa comportamente pe care subiectul nu le poate controla adesea de loc. De obicei ne este frică de ce este mai rău. Dacă ai avut un accident şi ţi-ai rupt un picior, te temi să nu ţi-l amputeze şi mintea fuge la dezastrul vieţii tale. Ea se însoţeşte de pierderea capacităţii de control, de a lua o decizie, de a face faţă diferitelor situaţii. Oamenii înspăimântaţi trăiesc neajutorarea şi inabilitatea paralizantă de a se hotărî, de a lua o decizie raţională; ei sunt inhibaţi, blocaţi; odată ce identitatea este ameninţată omul devine neputincios. Orice contagiune a anturajului sau chiar a persoanelor din personalul medical poate provoca intensificarea fricii prin procesul de inducţie reciprocă. Frica creează frică şi spirala fricii conduce la comportamente iraţionale. Frica spune adesea fricosului să se oprească, iar mânia să acţioneze. De cele mai multe ori frica este neconştientizată: subiectul este cufundat în frică şi are nevoie de o persoană calmă şi fermă din afară care, fără a se lăsa impresionată, să îi constate existenţa şi să îi clarifice originile. Cuvintele adresate fricosului trebuie să fie bine cumpănite, puţine, clare şi la obiect. Acceptarea trăirii de frică este importantă permiţând subiectului să o reducă, prin împărtăşirea ei. Recunoaşterea şi acceptarea nu ca ceva umilitor, reprezintă momente cheie în drumul către ştergerea fricii şi recâştigarea controlului.
Convingerile false – apar de obicei în perioada de adaptare faţă de evenimente de viaţă neobişnuite, negative - accidente, boli, pierderi. Ele reprezintă o etapă de tranziţie în adaptarea la o situaţie resimţită dramatic, cum ar fi pierderea bruscă a tot ceea ce a fost esenţial în viaţă, ceea ce de multe ori este imposibil de trăit şi de acceptat. Credinţele false reprezintă soluţii psihologice de moment, ce se vor şterge apoi treptat. O persoană obişnuită reuşeşte de obicei să le depăşească şi să realizeze asimilarea evenimentului real ca atare. Tulburarea respectivă poate avea la origine şi informaţii greşit interpretate sau chiar iatrogenii. Clasică este confuzia clientului generatoare de fantasme hipocondriace, rezultată din folosirea termenului „funcţional” de către personalul medical. Pentru reducerea stării subiacente de anxietate a celor purtători de convingeri false despre boli sau evenimente de viaţă este nevoie de o informare repetată, prudentă, dar bine fundamentată, asociată cu o bună relaţionare.
Mânia – este una din reacţiile banale faţă de boală, faţă de evenimente neplăcute, subiectul neacceptând loviturile soartei. Mânia se poate însoţi de ostilitate, de resentimente şi se poate concretiza în agresivitate deschisă, verbală şi fizică, mergând până la violenţa îndreptată asupra persoanei proprii sau prin mecanisme proiective, asupra altora, a terapeutului, a tuturor. Subiectul poate fi adus la consultaţie într-o stare de mânie. Ea poate fi derivativă avându-şi originea în evenimente din afara situaţiei terapeutice. Izbucnirile de mânie ale pacienţilor sunt de fapt un mod de a conversa, un mod de a solicita atenţie şi a cere indirect ajutor, iar nemulţumirile faţă de personalul medical sau faţă de condiţiile de spitalizare, când nu sunt justificate, pot reprezenta supape de descărcare ale tensiunilor de fond, create de boală.
De aceea, cei cu stări de mânie au nevoie de multă atenţie, de înţelegerea şi acceptarea mesajului lor, chiar dacă forma este inadecvată, apărarea luând forma atacului; se impune o intervenţie de criză cu ascultarea atentă, prudentă, diplomatică, fără a contrazice subiectul, ceea ce reduce substanţial tensiunea. Este problema pacientului, este frica lui, incertitudinea lui, inabilitatea sa de a se adapta. Dialogul cu o persoană mânioasă este pretenţios; răspunsurile de tip ripostă pot stimula trăirea de mânie. Nu se poate ignora riscul agresiunii fizice.
Vinovăţia – reprezintă asumarea unei responsabilităţi, adesea false faţă de încălcarea unor reguli. Întotdeauna este vinovat cineva când apare o boală. Regula este adânc implantată în stilul de gândire al unor persoane şi este adesea iraţional. Trăirile de vinovăţie sunt generate de multe situaţii, de cele de boală, după accidente, de eşecul profesional, relaţional, sexual. Subiectul are nevoie de pedepsire şi iertare. Vinovăţia poate genera acţiuni de autopedepsire, declanşarea unor ritualuri religioase sau descărcări de mânie şi agresiune. Abordarea unei trăiri de vinovăţie se realizează prin însuşi faptul ascultării, care va fi cât mai tăcută, ca o spovedanie, fără comentarii sau interpretări. Împărtăşirea sa este însoţită de multă emoţie, plâns şi durere. Abia la un timp după liniştirea subiectului se poate aborda problema atribuirii greşite sau exagerate, când acesta devine capabil să adopte o atitudine raţională.
Ruşinea – este o trăire neplăcută asimilată cu aceea în care te simţi dezbrăcat în faţa cuiva. Experienţa ruşinii este echivalentă cu aceea a eşecului. Inadecvarea poate să fie recunoscută de persoana în cauză sau să transapară din remarcile altora. Cei ce trăiesc ruşinea îşi imaginează că au făcut păcate, că suferă de afecţiuni respingătoare, că au făcut greşeli. Ei presupun că lumea ştie şi că îi judecă sever. Gândurile şi imaginile negative sunt greu de destăinuit şi prelucrat. Autoînvinovăţirea poate să se producă după apariţia inexplicabilă a unei afecţiuni . Depăşirea ruşinii presupune obţinerea unei atmosfere de mare încredere, de sinceritate, conţinutul său fiind adesea uşor de neutralizat printr-o reîncadrare corectă a faptelor şi responsabilităţilor, dar care necesită timp.
Atitudini de suferinţă determinate de boală şi situaţia de bolnav:
  • combativă, de adaptare adecvată la realitate;
  • de resemnare, de dezinteres faţă de soarta proprie
  • de refugiu în boală, generat de beneficiul secundar pe care îl au unii bolnavi cu probleme existenţiale serioase, cei hiperconştiincioşi, cu personalitate pitiatică,
  • de culpabilitate pentru fapte care îi apasă sau sunt implicate alte persoane, prin gândirea magică (deochi, argint viu, farmece),
  • de valorificare superioară a situaţiei de bolnav – avantajele bolii – meditează în linişte la problemele sale de perspectivă;
  • cufundare în suferinţă, în agitaţie şi anxietate justificată de bolile foarte grave şi nejustificată de supraestimarea unor boli uşoare,
  • persecutorie – la bonavii care negând boala, devin revendicativi, procesomani, pedepsind posibile greşeli medicale sau de îngrijire.

Strategii de adaptare utilizate în timpul stresului psihic

Strategii implicând acceptarea confruntării:
  • acţiuni conştiente, conduite active – lupta (efectuarea sarcinii), fuga (evitarea, refuzul confruntării cu problema), avalanşe de reacţii haotice, de panică, având în subsidiar intenţia de opoziţie, de atitudine activă, dar ineficiente faţă de situaţie; acţiuni conştiente pasive, lipsa de răspuns efectiv la solicitare, dar cu rezonanţă afectivă negativă intensă şi un grad ridicat de frustrare; apatia, resemnarea ce decurg din aprecierea situaţiei ca fiind fără ieşire; panica, manifestată prin paralizarea oricărei iniţiative – inhibiţia generalizată – şocat, blocat, mort de spaimă;
  • starea de şoc emoţional este determinată de veşti proaste care perturbă existenţa cuiva şi nu sunt integrate emoţional. În timpul şocului comportamentul poate derapa către negare, o dezorientare temporospaţială sau pierderea identităţii; subiectul poate părea îngheţat emoţional şi fizic, nu mai percepe şi nu mai reacţionează la nimic din ceea ce i se spune sau se întâmplă în jurul său. Alţii se vaietă, îşi smulg părul din cap. Sprijinul verbal este ineficientatingerea este cea eficientă. Un lichid cald, gesturi empatice sunt remedii imediate de cea mai mare valoare. Ele pot declanşa dezgheţul, momentul în care persoana începe să vorbească şi să plângă, adesea foarte abundent.
Strategii implicând neacceptarea confruntării cu agentul stresor prin amânare, ignorare, ocolire, reprezintă un grup de acte psihocomportamentale, desfăşurate la un nivel subconştient sau inconştient – autoînşelare inconştientă.
Strategii de adaptare conştiente – subiectul a hotărât să amâne un răspuns decisiv sau să-l înlocuiască prin substituire cu o altă acţiune menită să reducă tensiunea provocată de incapacitatea de a răspunde adaptativ la stres→Acte conştiente: amânarea deliberată a acţiunii de rezolvare a unei situaţii de impas, înlocuirea acţiunii iniţiale cu o alta echivalentă, diferită, compensatorie; represiunea este o modalitate de respingere voluntară(conştientă) a unor pulsiuni sau tendinţe de satisfacere a unor dorinţe intime, stăpânirea unor afecte penibile (mânia, spaima nedisimulată).
Acte inconştiente intervin în situaţii ameninţătoare la adresa integrităţii individului, a prestigiului său ori a stării lui de confort psihic. Agentul stresor acţionează instantaneu: refularea este un mecanism de scurt circuit al conştiinţei în cazul unei tensiuni psihice extreme, generate de imagini, idei, pulsiuni sau dorinţe penibile pentru subiect sau reprobabile pentru mediul său social. Pătrunderea lor în conştiinţă are loc sub formă de sublimări, acte ratate, vise şi lapsusuri; comutarea reprezintă canalizarea inconştientă a trebuinţelor impulsurilor, motivelor către obiective care pot fi atinse, producând o satisfacţie durabilă subiectului; proiecţia reprezintă alt mecanism de apărare prin care se descarcă inconştient o stare de tensiune afectivă extremă, prin atribuirea unei alte persoane sau obiect a sentimentelor, dorinţelor, impulsurilor pe care subiectul refuză să şi le atribuie sau le ignoră; negarea realităţii reprezintă o tendinţă inconştientă de a filtra sau a ignora anumite realităţi pe care refuzăm să le acceptăm. Negarea este o reacţie de început a bolii, în care subiectul refuză să ia cunoştinţă de realitate, pare nepăsător, neafectat, zâmbitor – este o formă de apărare faţă de o realitate foarte dureroasă, adesea insuportabilă pentru bolnav. Negarea poate fi sprijinită de familie prin adoptarea aceleiaşi atitudini de refuz a adevărului; negarea poate deveni un mecanism permanent de apărare la unii părinţi ai copiilor cu handicap.

Lumea spitalului văzută de bolnav

Pentru bolnavul internat prima dată, viaţa de spital apare în multe privinţe total diferită de cea obişnuită, guvernată de legi neobişnuite pentru el. Mai ales copilul se simte părăsit în spital, el suportă greu separarea de părinţi. Izolarea de familie este suportată cu greu de mulţi pacienţi, fiind în acelaşi timp influenţat de suferinţele altora. În aceste condiţii bolnavul poate suferi de o regresie accentuată la nivelul personalităţii exprimată în plan afectiv şi comportamental, până la infantilizare. De multe ori bolnavul este nevoit să asiste la agonia sau chiar la moartea unui vecin. Greu d e suportat mai este şi restrângerea activităţii fizice, iar unele metode de investigaţie şi tratament sunt foarte anxiogene. Uneori se poate simţi jenat prin pierderea intimităţii, fiind nevoit să declare amănunte stânjenitoare din viaţa personală. Poate fi terorizat de analize şi investigaţii a căror semnificaţie nu o cunoaşte, de neînţelegerea jargonului medical, toate îi provoacă frustrare şi îi sporesc evident anxietatea. Insuficienta informare asupra bolii de care suferă creează o stare de nesiguranţă fundamentală, alimentată de răspunsurile extrem de evazive sau excesiv de asiguratorii ale personalului.

Modificările comportamentale induse de boală

În situaţia de boală cu simptome greu de suportat, persoana simte o nevoie intensă de relaxare, adoptând adesea un comportament regresiv – el devine copilăros, neajutorat, exteriorizează excesiv suferinţa, capătă un ton poruncitor, tiranic, alteori plângăreţ, de răsfăţ, prin care cere să fie ajutat de toţi – de multe ori solicitările disproporţionate de ajutor şi plângerile sunt în contradicţie cu starea reală a sănătăţii. Regresia este o reacţie inconştientă de protecţie, mai frecventă la bărbaţi. Trăsături definitorii pentru regresiunea omului bolnav pot fi egocentrismul (centrarea atenţiei pe senzaţiile sale legate sau nu de boală), capricios până la terorizarea anturajului, dependenţa(bolnavul dependent de medic şi de anturaj, primeşte marea satisfacţie prin diminuarea responsabilităţii, ştiindu-se protejat, unii putând adopta rolul de bolnav), predominanţa afectelor(emoţii primare – izbucniri de plâns, furie sau veselie accentuată), agresiunea latentă – omul bolnav îl învidiază pe cel sănătos, anxietatea, depresia, gândirea magică. Regresiunea poate să îmbrace şi aspectul unor reacţii isterice, conversive. Regresiunea stârneşte resentimente şi provoacă distanţarea personalului de îngrijire ceea ce face ca bolnavul să devină şi mai fixat în conduita sa protectivă, ieşirea fiind încă şi mai dificilă. O atitudine empatică şi de răbdare din partea personalului de îngrjire poate să ducă la relaxare şi la reducerea tensiunii nervoase. Starea de regresiune este depăşită lent, pe măsură ce subiectul îşi recapătă încrederea în sine.

Suferinţa comună naşte grupuri de întrajutorare umană, există o impresionantă solidaritate între oamenii suferinzi.