Psihologie medicală , C1 - Personalitatea,Dezvoltarea umană


PSIHOLOGIE MEDICALĂ
Psihologia medicală este o ramură a psihologiei generale, aplicată la studiul aspectelor psihosociale care însoţesc actul medical în toate etapele sale, având scopul de a reda sănătatea persoanei şi de a o reinsera în mediul social şi familial.
Dintotdeauna, a existat o opoziţie între medicina centrată pe boală şi medicina holistică, centrată pe omul bolnav, la care boala constituie expresia unui dezechilibru care afectează ansamblul întregii personalităţi. Astfel, s-a separat ideea de leziune de cea a funcţiunii şi a apărut în câmpul terapeutic al medicinei vastul domeniu al tulburărilor funcţionale, adică al manifestărilor fără un suport lezional organic. Psihologia medicală ar trebui să aibă în centrul său drama persoanei umane. Fiinţa umană are posibilitatea de a exprima prin boală anumite tendinţe profunde – tendinţe care exprimă fie o conflictualitate internă, fie agresivitatea faţă de anturaj, fie regresivitatea persoanei în cauză. Domeniile din care psihologia medicală îşi extrage datele sunt ancheta socială, observarea comportamentală, convorbirea. Domeniile de intervenţie ale psihologiei medicale sunt: promovarea sănătăţii, prevenţie, terapie şi reabilitare. Psihologia medicală cercetează concepte legate de implicarea factorilor psihocomportamentali în apariţia şi evoluţia bolii; analiza modificărilor psihologice produse de îmbolnăvire – impasul existenţial; implicaţiile stresului în patogeneză; complianţa terapeutică, metodele de cercetare, aspecte ce ţin de dezvoltarea individului; psihologia personalului medical. Într-un studiu recent s-a demonstrat că pacienţii apreciază cel mai mult la personalul medical „ puterea de înţelegere, cunoştinţele de psihologie, experienţa de viaţă suficientă şi maturizarea deplină a personalităţii.
Personalitatea şi dinamica ei
Personalitatea
Mecanismele psihice au importanţă legate unele de altele, integrate şi subordonate scopurilor generale ale individului. Personalitatea este cea care dă viaţă mecanismelor, le orientează şi direcţionează, valorifică diferit potenţialul existent.
Personalitatea se construieşte în cursul relaţiilor sociale existenţiale pe care individul le traversează de-a lungul vieţii, le selectează, le transferă în interiorul său, le sedimentează şi le solidifică în sine, transformându-le într-un bun propriu→calitatea persoanei depinde de calitatea mediului şi relaţiilor sociale în care se formează→suntem ceea ce facem şi facem ceea ce mediul ne cere să facem. Pârghia de acţiune a mediului asupra formării personalităţii este educaţia. Piaget susţine că însuşirile personalităţii care îi determină calitatea de structură sunt:
  • totalitatea – nici un fapt psihic nu poate fi descris ca străin sau petrecându-se în afara personalităţii; istoria şi geneza personalităţii este unica istorie a dezvoltării individului, sub toate aspectele sale –biosomatic, psihic, sociocultural;
  • transformarea – personalitatea este într-o continuă şi necesară transformare;
  • reglajul – în dezvoltarea sa, personalitatea este supusă în permanenţă unei continue determinări exterioare.
Personalitatea se autoconstruieşte, se autoformează, dar are şi capacitatea de a se autodelimita şi autoperfecţiona pentru o mai bună adaptare la lume, realizând o veritabilă unicitate. Ciclul vieţii are întotdeauna aceleaşi secvenţe în cursul vieţii umane. Succesiunea etapelor (secvenţelor) nu se face automat şi depinde de dezvoltarea SNC şi de experienţa de viaţă.
Omul devine personalitate când devine conştient de lume, de alţii, de sine; când îşi elaborează un sistem propriu de reprezentări, concepţii, motive, scopuri, atitudini, convingeri în raport cu lumea şi cu sine; când desfăşoară activităţi sociale utile şi recunoscute, îşi asumă responsabilităţi sociale; când emite, susţine şi argumentează judecăţi de valoare, întemeiate; când creează valori sociale; când are un profil moral bine conturat, coerent; când are capacitate de control şi autocontrol; când se integrează armonios şi util în colectivitate; când ştie să se pună în valoare şi poate fi luat drept model. Fundalul bolii ca şi al normalului este personalitatea.
Dezvoltarea umană

Societatea a fixat în decursul timpului şi continuă să fixeze şi în zilele noastre un cadru general al conduitelor de vârstă prin care se vehiculează unele tipuri de obligaţii şi drepturi, convertite în conduite ale oamenilor de diferite vârste. Unele vârste sunt protejate legal (copilăria şi bătrâneţea); există o formă de latentă reverenţă implicată în conduitele faţă de femeie; există stări şi situaţii protejate – graviditatea, maternitatea.
Statutul de vârstă real sau dorit creează în interrelaţiile sociale o stratificare de datorii şi drepturi care se reunesc în buna cuviinţă sau politeţe. Cu cât o societate este mai civilizată, cu atât responsabilitatea şi protecţia sa sunt mai evidente faţă de copii, bătrâni, mame şi femei, handicapaţi şi pentru valorile autentice.
Procesul dezvoltării psihice se realizează în etape, stadii şi perioade ce caracterizează traseul vieţii umane. Pentru a aborda ciclurile vieţii se analizează structura relaţiilor şi inserţiei sociale, tipul dominant de activitate, solicitările fiecărei vârste, posibilităţile şi fragilităţile fiecărei vârste.
Există perioade de fragilizare a structurii psihice – crize – datorită unor modificări de statut, de vârstă sau crize episodice datorită suprasolicitării.
Repere psihodinamice sau psihogenetice
Tipul fundamental de activitate exprimă direcţionarea şi structurarea forţei energetice psihice prin organizarea atenţiei, intereselor, inteligenţei, sensibilităţii afective, percepţiei→activitatea consumă dar şi produce noi energii – ale succesului, ale realizărilor; toate dimensiunile psihice antrenate în activitatea fundamentală se încarcă de cunoştinţe, deprinderi, abilităţi care au tendinţa de a deveni trăsături psihice.
Tipul de relaţii se referă la structura adaptării şi integrării sociale; în relaţiile sociale se observă atitudini de protejare, simpatie, empatie, dependenţă, devoţiune, dominaţie, respingere, aversiune, frustraţie; relaţiile pot fi intime, oficiale, publice, reciproc pozitive, reciproc negative sau asimetrice; cu cât relaţiile sunt mai complexe, se conturează mai bine conştiinţa de sine.
Caracterul contradicţiilor dintre cerinţele socioculturale şi posibilităţile subiectului de a le satisface şi cerinţele subiective (dorinţe, aspiraţii, idealuri) şi posibilităţile societăţii de a le satisface; tendinţa naturală a individului spre echilibru apropie aspiraţiile şi idealurile de posibilităţi; atingerea obiectivelor determină momente de echilibru, ce se trăiesc afectiv prin stări de confort psihic.
Dezvoltarea este influenţată de ereditate, mediu şi educaţie.
Ereditatea este forţa vitală, biologică ce transgresează viaţa în decursul timpului, perfecţionând capacităţile adaptative sau ducând la dispariţia unei specii.
Mediul reprezintă totalitatea condiţiilor de viaţă în care se exercită influenţele bioclimatice, socio-economice, culturale, educative şi civilizatoare.
Educaţia este activitatea de facilitare a adaptării la toate condiţiile de mediu pentru formarea de abilităţi, aptitudini, aspiraţii, interese.

Vârstele de regresie
Dezvoltarea farmacologiei, tehnologiei medicale, igienei, profilaxiei, asigurările medicale, asistenţa socială în contextul dezvoltării socio-economice şi a creşterii nivelului de trai au determinat creşterea speranţei de viaţă. Vârstele terminale ale vieţii se află sub semnul ieşirii din munca activă, ceea ce modifică profund condiţiile de existenţă. Creşterea longevităţii necesită protejarea socială a vârstnicilor şi folosirea experienţei lor profesionale şi sociale.
Stadializarea bătrâneţii: 65-75- trecerea spre bătrâneţe; 75-85 – bătrâneţea; peste 85 ani- perioada de longeviv.
Tipul fundamental de activitate este adaptarea la un nou orar familial, profesional, social.
Tipul de relaţii este caracterizat de restrângerea relaţiilor profesionale, sociale; subidentitatea profesională se dezoficializează, cea maritală rămâne esenţială, cea parentală este relativ expansivă datorită apariţiei nepoţilor.

Este o perioadă de mare fragilitate biologică: scade energia instinctuală şi energia adaptării, apar modificări ale pielii, datorită diminuării depozitelor de grăsime subcutanată, încărunţirea şi rărirea părului; mişcările devin mai greoaie, lipsite de supleţe şi forţă; capacitatea de efort este diminuată; datorită decalcificărilor apar modificări de postură, ţinută şi se pierde dantura; circulaţia şi respiraţia sunt afectate de boli; digestia şi metabolismul, absorbţia defectuoasă a factorilor nutritivi influenţează termoreglarea, eliminarea scaunului, urinii; apare o discretă atrofiere cerebrală care alături de dezechilibrele hormonale determină modificări ale întregului organism ca şi modificări temperamentale, emoţionale – diminuarea rezonanţei afective, nota flegmatică, de spectator a vârstnicului. Declinul senzorial care începe la vârstele adulte este tot mai accentuat, dar compensat de imensa experienţă senzorială acumulată până în acel moment; scăderea excitabilităţii senzoriale afectează nivelul general al activităţii şi al reacţiilor; memoria de scurtă durată este mai afectată decât cea de lungă durată; gândirea, atenţia, vorbirea devin mai lente; apare o exacerbare a emoţionalităţii, nervozităţii, irascibilitate, slabă cooperare, anxietate; destule persoane în vârstă îşi conservă luciditatea, echilibrul psihic general, sunt active, cooperante, deschise pentru vreme îndelungată, chiar dacă viteza acţiunilor scade. Declinul psihic este condiţionat de factori ce ţin de structura anatomo-fiziologică şi subiectivă a individului, de condiţiile de mediu, de rezistenţa generală a organismului şi a SNC; se manifestă o inflexibilitate a opiniilor şi raţionamentelor care sunt marcate de subiectivism; la persoanele cu profesiuni intelectuale toate modificările sunt mai puţin evidente; rigiditatea, lentoarea se instalează treptat; diminuează capacitatea de evaluare cronologică şi spaţială datorită deteriorărilor memoriei, dar şi deteriorării automatismelor de bază, la care se adaugă sărăcia de trăiri inedite; tulburările afectivităţii sunt dominante şi îşi pun amprenta pe întreg comportamentul vârstnicului: stări depresive frecvente, teama morţii, regretul pentru perioadele fericite de viaţă; apare hipertrofierea sinelui prin dilatarea drepturilor personale şi atrofierea sensibilităţii până la egocentrism, irascibilitate, frustrare, nervozitate. Retraşi din muncă, angajaţi într-un proces de regresie a structurilor personalităţii şi conştiinţei de sine, vârstnicii suferă un dezechilibru adaptativ; disoluţia conştiinţei de sine; afectarea conduitelor este mai evidentă după 70 ani. Teama de moarte trece pe primul plan cu anxietate, care treptat este înlocuită de resemnare. Oamenii trăiesc în memoria celor din jur prin ceea ce fac, spun, prin copii şi operele lor, prin ceea ce au realizat mai trainic şi mai bun şi acesta este aportul omului la continuitatea existenţială.