Principii de bază ale cercetării , 3.Utilizarea etapelor unei cercetari stiintifice

3.Utilizarea etapelor unei cercetari stiintifice


Definitie cercetare
-activitate sistematica bazata pe tehnici specifice.
.-permite acumularea de noi cunostinte.
-identifica relatii noi care imbunatatesc nivelul actual al cunoasterii.
Trei tipuri de studii:
-identificarea prin documentare a surselor de date.
-studii descriptive (ex. Descrierea somnului).
-cercetari experimentale (ex. Efectele medicamentelor).
Cercetarea nu este un lux academic ci un instrument care:
-sa creasca calitatea procesului de nursing.
-sa contribuie la obtinerea unei sanatati mai bune.
-sa ofere resurse valabile pentru un raspuns clinic dificil si intrebari legate desanatate.sanatate. 
Cercetarea fundamentala:
  • Genereaza si ofera informatii sau teorii.
  • Identifica principii care stau la baza activitatii de.nursing.
  • Acumuleaza informatii.
  • Formuleaza sau redefineste teoria.(Ex--studierea in amanunt a comportamentului a individului datorat unui stres intens cu scopul de a intelege stiintific, modificarile indusede (acesta cum ar fi insomnia).
Cercetarea aplicata:
  • Gasirea solutiilor la probleme imediate prin aplicarea principiilor teoretice
  • Planificarea schimbarii intr -o situatie problematica.(ex. Studiu al eficienteiinterventiilor nursing)
Cercetarea fundamentala
  • Descopera principiile generale ale comportamentului uman si proceselecomportamentului uman procesele biofiziologice..
Caracteristici
-directionata spre solutionarea problemei
.-bazata pe dovezi empirice si iobservationale.
-observatia precisa si descrierea corecta.
 -dezvolta teorii,principii,generalitati.-specifice pentru combaterea insomniei aparuta ca urmare a stresului).


Cercetarea in nursing


SCOP
-este orientata catre intelegerea mecanismelor fundamentale care sustin capacitatea indivizilor si a familiilor de a functiona optim si de a reduce la minim efectele negative ale starii de boala. 
-este critica pentru calitatea costeficienta a ingrijirilor de sanatate.


TEORII NURSING



a)Teoria discriptiva
-identifica caracteristicilei si componentele unei discipline
b)Teoria explicativa
-identifica caracteristicile si componentele legate una de altasi raspunde pentru cum functioneaza disciplina.
-identifica scopurile si observatiile si descrie scopurile si observatiile .
 c)Teoria predictiva
 -prevede relatiile dintre componentele unui fenomen si incomponentele unuifenomen si prevede in ce conditii se va produce acesta.
 d)Teoria prescriptiva
 -se adreseaza nursingului terapeutic si consecinteleornursingului terapeutic si interventiilor.
Scop comun
  • imbunatatirea ingrijirii pacientului.
  • furnizeaza judecatirationale.
  • dau necesarul de cunostinte de baza pentru actiunile potrivite.
  • ajuta la rezolvarea unor chestiuni curente in nursing
  • pregatesc nursele pentru asumarea si pregatesc nursele pentru adresarea intrebarilor si valorilor.
  • servesc cercetarea,educatia si practica.


BENEFICIILE TEORIILOR NURSING.
PASI IN CERCETARE


-descrierea problemei;
-formularea intrebarii.
-studierea literaturii.
-stabilirea obiectivelor
.-formularea ipotezelor.
 -identificarea variabilelor,esantionului
-selectarea unui model(tip) de cercetare
.-definirea caracteristicilor populatiei studiate
-selectarea esantionului.
-operationalizarea si masurarea variabilelor.
-colectarea datelor.colectarea datelor
.-organizarea pentru analiza.
-analizarea datelor.
-interpretarea rezultatelor.
-comunicarea rezultatelor
-utilizarea rezultatelor.


Categorii de intrebari si ipoteze


Intrebari despre aspecte clinice:
-cum pot fi interpretate datele culese?
-ce teste se pot utiliza pentru precizarea corecta a diagnosticului in nursing?(ex.Hipotermie copil)
- care este testul care poate aprecia cel mai fidel deshidratarea
-persistenta pliului cutanat sau determinarea densitatii urinare?
Intrebari de cauzalitate sau diagnostic:
-care este cea mai probabila etiologie pentru diagnosticul actual?
-ce diagnostice putem formula cu scopul de a evita complicatii?


Intrebari cu privire la interventii:
-care este cea mai sigura interventie intr -un caz specific?
Intrebari cu caracter de preventie:
-care sunt metodele optime pentru a preveni aparitia bolii?
-care sunt varstele la care interventia preventiva este eficienta?
preventiva este eficienta?(ex. Educatia sexuala)
Intrebari prognostic(ex: risc la copil cu febra la care se aplica interventii nonfarmacologice?)


Cercetarea cantitativa obiectiva:
-formala
-sistematica,logica,factori puternici
-explicatii/cauze
-lotul de subiecti este mare,reprezentativ
Cercetarea calitativa
-subiectiva
-informala
-bazata pe experienta,fenomenologica
-permite intelegerea
-lotul este mic,informativ
-descriere verbala
-este subiectiva(intelegerea fenomenelor este subiectiva(intelegereafenomenelor folosind experienta sociala)
Interviul
Conversatie fata in fata in care o persoana obtine informatii; bazata pe comunicareverbala ce presupune si intrebari raspunsuri.




PREGATIREA CERCETARII


Examinarea critica a bibliografiei.
Odată subiectul formulat, urmează depistarea şi lectura critică a principalelor lucrări din tema aleasă, culegerea de material informativ începând cu cercetarea principalelor lucrări de sinteză pentru orientareaîn problemă şi pentru a găsi puncte de plecare.După adunarea bibliografiei urmează lectura critică a acestora şi alcătuirea unui plan de lucru
cuprinzând problemele mari.
Stabilirea contextului teoretic siratiunea unui studiu (stadiul cunostintelor)
Intelegerea a ceea ce s-a scris despre problema respectivă, a metodelor utilizate, a
ceea ce s-a rezolvat şi aspectele care mai sunt încă nelămurite (!!!evitarea
repetarii). Dacă la sfârşitul acestei etape răspunsul la întrebare nu există sau dacă este incomplet, atunci realizarea unei cercetari pe tema respective este justificata.


Lectura critica
  Lectura critica a bibliografiei medicale este necesara in vederea aprecierii validitatii si aplicabilitatii surselor bibliografice
  • Trebuie analizate documentele şi judecată calitatea conţinutului lor. Aceasta este sarcina viitorului investigator care doreşte să stabileasca o tema decercetare clinică sau să găsească o justificarea a unui protocol.
  • Parcurgerea literaturii necesită deci un proces de selecţie şi evaluare.
  • Pentru aceasta s-a dezvoltat conceptul de „lectură critică".
  • Lectura critica constă în a judeca valoarea publicaţiilor, atat din punctul devedere al calitatii cercetării întreprinse , aderentei la standarde cat si de pertinenţa rezultatelor publicate.
  • Pertinenta datelor clinice.
  • Formularea unei intrebari “specifice”
  • Cautarea celor mai valoroase dovezi stiintifice cu privire la aspectul indiscutie 
  • Evaluarea critica a dovezilorstiintifice existente in acest moment .
  • Aplicarea in practica a informatiilor relevante, tinand cont de simtul clinic side valorile si preferintele pacientului .
  • Evaluarea intregului proces de mai sus din punct de vedere al eficacitatii sial eficientei
  • Utilitatea informatiei medicale



ETAPELE CERCETARII
-stabilirea temei.
-obiectivele cercetarii.
-documentarea prealabila.
-universul cercetarii. cadrul teoretic.
--unitati de analiza si inregistrare.unitati deanaliza si inregistrare
.-specificarea unitatilor studiate.specificarea unitatilor studiate.
-elaborarea ipotezelor.elaborarea ipotezelor.
-tipul de cercetare..
-selectarea surselor de informare.
-elaborarea schemei.
--descrierea cantitativa
-cuantificarea.
--alegerea metodelor,tehnicilor,procedeelor.
-elaborarea instrumentelor.
-cercetare pilot.
-multiplicarea instrumentelor
-grile,tabele.
-organizarea echipei.
-selectia si instruirea colaboratorilor.
-organizarea culegerii datelor.- identificarea persoanelor studiate.
-controlul culegerii datelor..-
verificarea informatiei.
-prelucrarea datelor
 -analiza si interpretarea datelor
-propuneri pentru solutionarea problemei.
-redactarea,discutarea,definitivarea rapoartelor
-comunicarea rezultatelor




REDACTAREA RAPORTULUI FINAL
-elaborarea unei schite cu punerea in ordine logica a tuturor informatiilor
.Raportul cuprinde:
-introducere
-trecerea in revista a a literaturii de specialitate.






EVALUARE:
Referat: "Cercetarea in nursing"
Continutul referatului:
  • scop
  • teorii nursing
  • pasi in cercetare
  • descrierea modului de pregatire a cercetarii