3.Utilizarea
etapelor unei cercetari stiintifice
Definitie
cercetare
-activitate
sistematica bazata pe tehnici specifice.
.-permite
acumularea de noi cunostinte.
-identifica relatii
noi care imbunatatesc nivelul actual al cunoasterii.
Trei
tipuri de studii:
-identificarea
prin documentare a surselor de date.
-studii
descriptive (ex. Descrierea somnului).
-cercetari
experimentale (ex. Efectele medicamentelor).
Cercetarea nu este un lux academic ci un
instrument care:
-sa
creasca calitatea procesului de nursing.
-sa
contribuie la obtinerea unei sanatati mai bune.
-sa
ofere resurse valabile pentru un raspuns clinic dificil si intrebari
legate desanatate.sanatate.
Cercetarea fundamentala:
- Genereaza si ofera informatii sau teorii.
- Identifica principii care stau la baza activitatii de.nursing.
- Acumuleaza informatii.
- Formuleaza sau redefineste teoria.(Ex--studierea in amanunt a comportamentului a individului datorat unui stres intens cu scopul de a intelege stiintific, modificarile indusede (acesta cum ar fi insomnia).
Cercetarea aplicata:
- Gasirea solutiilor la probleme imediate prin aplicarea principiilor teoretice
- Planificarea schimbarii intr -o situatie problematica.(ex. Studiu al eficienteiinterventiilor nursing)
Cercetarea fundamentala
- Descopera principiile generale ale comportamentului uman si proceselecomportamentului uman procesele biofiziologice..
Caracteristici
-directionata
spre solutionarea problemei
.-bazata
pe dovezi empirice si iobservationale.
-observatia
precisa si descrierea corecta.
-dezvolta teorii,principii,generalitati.-specifice
pentru combaterea insomniei aparuta ca urmare a stresului).
Cercetarea
in nursing
SCOP
-este
orientata catre intelegerea mecanismelor fundamentale care sustin
capacitatea indivizilor si a familiilor de a functiona optim si de a
reduce la minim efectele negative ale starii de boala.
-este critica pentru calitatea costeficienta
a ingrijirilor de sanatate.
TEORII NURSING
a)Teoria
discriptiva
-identifica
caracteristicilei si componentele unei discipline
b)Teoria
explicativa
-identifica
caracteristicile si componentele legate una de altasi
raspunde pentru cum functioneaza disciplina.
-identifica
scopurile si observatiile si descrie scopurile si observatiile .
c)Teoria
predictiva
-prevede
relatiile dintre componentele unui fenomen si incomponentele
unuifenomen si prevede in ce conditii se va produce acesta.
d)Teoria
prescriptiva
-se adreseaza
nursingului terapeutic si consecinteleornursingului terapeutic
si interventiilor.
Scop comun
- imbunatatirea ingrijirii pacientului.
- furnizeaza judecatirationale.
- dau necesarul de cunostinte de baza pentru actiunile potrivite.
- ajuta la rezolvarea unor chestiuni curente in nursing
- pregatesc nursele pentru asumarea si pregatesc nursele pentru adresarea intrebarilor si valorilor.
- servesc cercetarea,educatia si practica.
BENEFICIILE TEORIILOR NURSING.
PASI IN
CERCETARE
-descrierea
problemei;
-formularea
intrebarii.
-studierea
literaturii.
-stabilirea
obiectivelor
.-formularea
ipotezelor.
-identificarea variabilelor,esantionului
-selectarea
unui model(tip) de cercetare
.-definirea
caracteristicilor populatiei studiate
-selectarea esantionului.
-operationalizarea si
masurarea variabilelor.
-colectarea
datelor.colectarea datelor
.-organizarea
pentru analiza.
-analizarea
datelor.
-interpretarea
rezultatelor.
-comunicarea
rezultatelor
-utilizarea
rezultatelor.
Categorii
de intrebari si ipoteze
Intrebari
despre aspecte clinice:
-cum
pot fi interpretate datele culese?
-ce
teste se pot utiliza pentru precizarea corecta a diagnosticului
in nursing?(ex.Hipotermie copil)
-
care este testul care poate aprecia cel mai fidel deshidratarea
-persistenta
pliului cutanat sau determinarea densitatii urinare?
Intrebari
de cauzalitate sau diagnostic:
-care
este cea mai probabila etiologie pentru diagnosticul actual?
-ce
diagnostice putem formula cu scopul de a evita complicatii?
Intrebari
cu privire la interventii:
-care
este cea mai sigura interventie intr -un caz specific?
Intrebari
cu caracter de preventie:
-care
sunt metodele optime pentru a preveni aparitia bolii?
-care
sunt varstele la
care interventia preventiva este eficienta?
preventiva
este eficienta?(ex. Educatia sexuala)
Intrebari
prognostic(ex: risc
la copil cu febra la care se aplica interventii nonfarmacologice?)
Cercetarea
cantitativa obiectiva:
-formala
-sistematica,logica,factori puternici
-explicatii/cauze
-lotul
de subiecti este mare,reprezentativ
Cercetarea
calitativa
-subiectiva
-informala
-bazata
pe experienta,fenomenologica
-permite
intelegerea
-lotul
este mic,informativ
-descriere
verbala
-este
subiectiva(intelegerea fenomenelor
este subiectiva(intelegereafenomenelor folosind experienta
sociala)
Interviul
Conversatie
fata in fata in care o persoana obtine informatii; bazata pe
comunicareverbala ce presupune si intrebari raspunsuri.
PREGATIREA
CERCETARII
Examinarea
critica a bibliografiei.
Odată subiectul formulat, urmează depistarea şi
lectura critică a principalelor lucrări din tema aleasă, culegerea
de material informativ începând cu cercetarea principalelor
lucrări de sinteză pentru orientareaîn problemă şi pentru
a găsi puncte de plecare.După adunarea bibliografiei urmează
lectura critică a acestora şi alcătuirea unui plan de lucru
cuprinzând
problemele mari.
Stabilirea
contextului teoretic siratiunea unui studiu (stadiul
cunostintelor)
Intelegerea
a ceea ce s-a scris despre problema respectivă, a metodelor
utilizate, a
ceea ce s-a
rezolvat şi aspectele care mai sunt încă nelămurite
(!!!evitarea
repetarii). Dacă la sfârşitul acestei etape răspunsul la întrebare
nu există sau dacă este incomplet, atunci realizarea unei
cercetari pe tema respective este justificata.
Lectura
critica
Lectura critica a bibliografiei medicale este
necesara in vederea aprecierii validitatii si aplicabilitatii
surselor bibliografice
- Trebuie analizate documentele şi judecată calitatea conţinutului lor. Aceasta este sarcina viitorului investigator care doreşte să stabileasca o tema decercetare clinică sau să găsească o justificarea a unui protocol.
- Parcurgerea literaturii necesită deci un proces de selecţie şi evaluare.
- Pentru aceasta s-a dezvoltat conceptul de „lectură critică".
- Lectura critica constă în a judeca valoarea publicaţiilor, atat din punctul devedere al calitatii cercetării întreprinse , aderentei la standarde cat si de pertinenţa rezultatelor publicate.
- Pertinenta datelor clinice.
- Formularea unei intrebari “specifice”
- Cautarea celor mai valoroase dovezi stiintifice cu privire la aspectul indiscutie
- Evaluarea critica a dovezilorstiintifice existente in acest moment .
- Aplicarea in practica a informatiilor relevante, tinand cont de simtul clinic side valorile si preferintele pacientului .
- Evaluarea intregului proces de mai sus din punct de vedere al eficacitatii sial eficientei
- Utilitatea informatiei medicale
ETAPELE
CERCETARII
-stabilirea
temei.
-obiectivele
cercetarii.
-documentarea
prealabila.
-universul
cercetarii. cadrul teoretic.
--unitati
de analiza si inregistrare.unitati deanaliza si inregistrare
.-specificarea
unitatilor studiate.specificarea unitatilor studiate.
-elaborarea
ipotezelor.elaborarea ipotezelor.
-tipul
de cercetare..
-selectarea
surselor de informare.
-elaborarea
schemei.
--descrierea
cantitativa
-cuantificarea.
--alegerea metodelor,tehnicilor,procedeelor.
-elaborarea instrumentelor.
-cercetare
pilot.
-multiplicarea instrumentelor
-grile,tabele.
-organizarea
echipei.
-selectia
si instruirea colaboratorilor.
-organizarea
culegerii datelor.- identificarea persoanelor studiate.
-controlul
culegerii datelor..-
verificarea
informatiei.
-prelucrarea
datelor
-analiza
si interpretarea datelor
-propuneri
pentru solutionarea problemei.
-redactarea,discutarea,definitivarea rapoartelor
-comunicarea
rezultatelor
REDACTAREA RAPORTULUI FINAL
-elaborarea unei schite cu punerea in ordine logica a
tuturor informatiilor
.Raportul cuprinde:
-introducere
-trecerea
in revista a a literaturii de specialitate.
EVALUARE:
Referat:
"Cercetarea in nursing"
Continutul
referatului:
- scop
- teorii nursing
- pasi in cercetare
- descrierea modului de pregatire a cercetarii