Principii de bază ale cercetării ,2.Principii metodologice Metode, tehnici, procedee şi instrumente de lucru.

2.Principii metodologice
Metode, tehnici, procedee şi instrumente de lucru.


Metodologia (grec. methodos = drum şi logos = ştiinţa) desemnează ştiinţa efectuării cercetării. Este vorba despre « o disciplină generală în care se dezvoltă modalităţile de realizare a cunoaşterii ştiinţifice şi priveşte ansamblul elementelor care intervin în cercetarea vieţii sociale ». (I.Mărginean, 2000)
Metodologia cercetării sociologice reprezintă o analiză a metodelor şi tehnicilor aplicate în realizarea şi finalizarea cercetării sociale.
Are un caracter normativ şi formulează strategii de investigare, indică atât eventualele dificultăţi şi neajunsuri, cât şi cai de obţinere a unor rezultate valide din punct de vedere ştiinţific
Pentru desfăşurarea cu succes a cercetărilor empirice referitoare la comportamentele colective şi individuale, trebuie luate în considerare patru principii :
1. Principiul unităţii teoretic-empiric (cu alte cuvinte, cercetarea observaţională, directă, trebuie să confere valoare de adevăr intuiţiei teoretice : un exemplu este acela al descoperirii planetei Neptun, intuită teoretic (în 1843 şi 1846) a exista cu mult timp înainte de descoperirea ei practică).
2. Principiul unităţii înţelegere-explicaţie pleacă de la constatarea că, numai cunoaşterea intuitivă a socialului nu este suficientă, ea putând conduce la rezultate eronate. Acest principiu pune în discuţie relaţia dintre subiectul şi obiectul cunoaşterii în ştiinţele sociale şi comportamentale.
Pentru a demonstra cum, uneori, intuiţia ne conduce la rezultate eronate, S.Chelcea dă următorul exemplu, citându-l pe Veyne (1971/1999, 118) : « Într-o anchetă sociologică desfăşurată în Franţa (1961) în rândurile populaţiei de origine poloneză s-a constatat că
între ataşamentul faţă de tradiţiile poloneze şi integrarea în societatea franceză există o corelaţie directă. Prin comprehensiune am fi fost tentaţi să credem că ataşamentul faţă de tradiţiile din ţara de origine reprezintă un semn al slabei integrări în societatea de adopţiune. Explicaţia este alta : succesul integrării imigranţilor depinde de sprijinul acordat de grupele primare (familie, prieteni, vecini etc.). Ataşamentul faţă de tradiţiile societăţii de origine arată că persoanele respective aparţin grupelor primare, care sunt capabile să susţină efortul de integrare a individului în societatea de primire. Chiar din cercetarea relatată deducem că a explica înseamnă « a atribui un fapt principiului sau o teorie unei teorii mai generale ». În cazul nostru, faptul este integrarea, iar principiul -dependenţa individului faţă de grupul primar. (S.Chelcea, 2001, 57)
3. Principiul unităţii dintre cantitativ şi calitativ impune utilizarea convergentă a metodelor statistice şi cazuistice, folosirea unor metode deopotrivă cantitative şi calitative (de exemplu, analiza de conţinut).
4. Principiul unităţii judecăţi constatative-judecăţi evaluative presupune angajarea morală a cercetătorului în sprijinul valorilor înalt-umaniste şi a idealurilor naţionale. I.Mărginean (2000, 54-97) concepe metodologia de cercetare pe câteva mari componente, respectiv :
a) Componenta teoretică. Este componenta teoriei referenţiale şi a normativităţii metodologice care să îndeplinească rolul de ghid al cercetării (prin sistemul conceptual specific) cât şi în fazele de realizare şi finalizare (interpretare, explicare, comunicare a rezultatelor).
În ceea ce priveşte normativitatea metodologică ea constituie un « set de reguli ale unei bune cercetări… fiind destinată să realizeze un inventar de probleme ce trebuie rezolvate în efectuarea unei cercetări, precum şi ca proceduri de rezolvare, respectiv cum să acţioneze » (Mărginean, 2000, 55). Prin conceperea normativităţii metodologice se lasă o largă libertate cercetătorului pentru a decide cum să realizeze o cercetare. Există însă o singură condiţie : să respecte codul deontologic profesional de efectuare a cercetărilor, ceea ce presupune calificare adecvată, corectitudine şi obiectivitate.
b) Componenta metodică. Este componenta metodelor, tehnicilor, procedeelor şi instrumentelor de lucru, precum şi a strategiilor de cercetare socială.
c) Componenta de natură epistemologică. Este componenta de evaluare a rezultatelor cercetării şi a construcţiei teoretice, în ultimă instanţă de certificare a statutului ştiinţific al sociologiei.
« A teoretiza înseamnă, înainte de toate a ordona, a sistematiza rezultatele primare ale activităţii de cunoaştere, şi apoi a integra teoriile parţiale în teorii cu grad mai înalt de generalitate. » (Mărginean, 2000, 73)
În acest sens, B.Glaser (1967) notifică două strategii de teoretizare. Prima, caută descoperirea (generarea) teoriei din date (Grounded Theory), fie că se are în vedere un anumit segment social (Substantive Theory) sau ansamblul vieţii sociale (Formal Theory). În acest caz, analistul aplică metoda comparativă de analiză a diferitelor grupuri cu referire la un domeniu de interes. A doua strategie, constă în verificarea teoriilor dinainte formulate, realizând testarea ipotezelor în condiţii de repezentativitate statistică.