Principii de bază ale cercetării , 1. Importanta cercetarii stiintifice



1. Importanta cercetarii stiintifice




Pentru a înţelege cadrul cultural în care trăim, cu multipla sa diversitate, pentru a putea discerne modul de funcţionare al instituţiilor sociale şi posibilităţile libertăţii umane trebuie să apelăm la principiile de bază ale cercetării.
Zilnic observăm şi interpretăm realitatea şi lansăm speculaţii cu privire la cauzele şi implicaţiile fenomenelor şi proceselor sociale în care suntem antrenaţi şi care ne influenţează viaţa.
Procesele sociale complexe, ce se derulează în prezent, au o dinamică proprie ce solicită specialişti pentru cunoaşterea şi înţelegerea lor. Nevoia de sociologie apare la două nivele:
- al individului instruit şi educat ce trăieşte în societate şi are nevoie să înţeleagă mecanismele de organizare socială pentru a acţiona conştient şi responsabil şi să-şi formeze deprinderi de convieţuire socială şi comportare civilizată;
-al societăţii ( nivelul decizional) unde cel ce guvernează, formulează legi, imperative,sentinţe morale trebuie să stăpânească şi cunoştinţe referitoare la realităţile sociale pe care doreşte să le influenţeze prin acţiunea sa.
Perspectivele individuale sunt, inevitabil, parţiale şi incomplete. Există o tipologie a indivizilor umani, corespunzătoare celor trei tipuri de societăţi:
1.individul conservator care se conduce după preceptele tradiţiei; acest tip caracterizeazăsocietăţile tradiţionale, marcate de schimbări lente;
2. individul autonom care, trăind într-o societate caracterizată prin schimbări rapide, seconduce după propria conştiinţă – aparţine civilizaţiei moderne;
3. individul heteronom care se conduce după aşteptările celorlalţi de la el, acţiunea sa fiindrezultanta variabilei situaţionale a acţiunii altor indivizi.
Simţul comun, de primă mână, semnifică ansamblul cunoştinţelor spontane fondate pe experienţa directă a agenţilor cunoscători.
Simţul comun, de mâna a doua, reprezintăansamblul cunoştinţelor ştiinţifice, transformate în imagini şi folosite în practică.


Caracteristicile cunoaşterii comune(spontane)

1.Caracterul iluzoriu al cunoaşterii comune este influenţat de:
- enculturaţie
transmiterea culturii de la o generaţie la alta;
- are efecte limitative asupra cunoaşterii;
- limba (ca element al culturii), prin îmbogăţirea vocabularuluişi prin sintaxă, condiţionează modul de a judeca al oamenilor;
- percepţia lumiiînconjurătoare este condiţionată de caracteristicile gramaticale şi semantice ale limbii subiectului cunoscător;
-socializare
procesul de formare a personalităţii în acord cu normele şi valorile societăţii în care individul se naşte şi trăieşte; socializarea primară are rol primordial în formarea personalităţii pentru şi, într-o anumită cultură;
- rolul determinant îl joacă părinţii;
- socializarea secundară se realizează în instituţiile specializate, prin transmiterea de cunoştinţe, formarea de atitudini, deprinderi şi convingeri;
- socializarea se realizează diferit de la un individ la altul ( în cadrul aceleiaşi culturi indivizii îşi formează abilităţile de cunoaştere spontană foarte diferenţiat);
- socializarea permanentă are loc pe tot parcursul vieţii individului în toate contextele în care acesta trăieşte;
-implicarea subiectivă a oamenilor în viaţa socială este diferită în funcţie de scopurile şi interesele lor particulare ( ceea ce îi face să se autoînşele adesea);
2.Caracterul pasional
Pe parcursul vieţii şi activităţii, fiecare om are interese, scopuri, concepţii, convingeri, prejudecăţi. De obicei, oamenii nu se mulţumesc să constate doar ce se petrece în jurullor, ci judecă, interpretează, apreciază realitatea, uneori denaturând-o, falsificând-o. Pentrua-şi forma o imagine obiectivă a realităţii, oamenii trebuie să dispună de o pregătirespecială, să facă apel la un continuu examen, exerciţiu critic.
3.Caracterul contradictoriu
Permanent, indivizii oscilează între sentimentul liberului arbitru şi al fatalităţii – acest mecanism prosocial de fluctuaţie permanentă, la nivel individual, nu este acceptabil
într-un demers ştiinţific
4. Caracterul limitat
Indivizii au experienţe de viaţă care se circumscriu mediilor sociale în care trăiesc; aflăocazional sau nu cunosc nimic despre ceea ce se întâmplă în alte grupuri, societăţi,culturi→ceea ce nu le este cunoscut, familiar, adeseori le apare ca anormal, scandalos.Cunoaşterea comună nu ne oferă o cunoaştere adecvată a realităţii sociale; a rămâne lanivelul simţului comun în cunoaşterea realităţii înseamnă a-i acorda acesteia o autoritate pe care nu o mai are de multă vreme.


Cunoaşterea ştiinţifică
Ştiinţa foloseşte metode sistematice de investigare empirică, de analizare a datelor,gândirea teoretică şi exprimarea logică a argumentelor pentru a forma un ansamblu de cunoştinţe despre un subiect anume.
Ştiinţa este un proces, o acţiune socială prin care se urmăreşte cunoaşterea realităţii aşa cum este ea, nu cum ne-o imaginăm.
Ştiinţa este un produs pentru că este constituită din construcţii gnoseologice faţă de care comunitatea ştiinţifică a ajuns la un acord.
Ştiinţa este o paradigmă etică pentru că modul ştiinţific de determinare a adevărului îmbină preocuparea pentru aplicarea corectă a metodei de cunoaştere cu observarea riguroasă a fenomenelor→pe baza observaţiei obiective, utilizând metode adecvate, se obţin enunţuri empirice cu valoare de adevăr.
Cunoaşterea ştiinţifică se fondează pe câteva postulate (principii), al căror adevăr este acceptat de majoritatea cercetătorilor din ştiinţele sociale şi comportamentale:


1.Principiul realismului : lumea există independent de observaţiile noastre, nu e creată de simţurile noastre ;
2. Principiul determinismului : relaţiile din lume sunt organizate în termenii cauza-efect 
3.Principiul cognoscibilităţii : lumea poate fi cunoscută prin observaţii obiective.
4. Principiul raţionalităţii : lumea externă poate fi cunoscută pe cale logică (acest principiu poate fi subsumat principiului 3)
5. Principiul regularităţii : fenomenele din lume se produc în mod logic.
Cel mai important dintre cele cinci postulate este « Principiul determinismului » ale cărui reguli de bază sunt următoarele :
a) viitorul este determinat în trecut ;
b) orice eveniment are o cauza determinată suficientă ;
c) cunoaşterea se întemeiază pe certitudine ;
d) cunoaşterea ştiinţifica poate fi adusă, în principiu, la nivel de cunoaştere completă ;
e) cunoaşterea şi metoda ştiinţifica pot fi, în principiu, unificate.