CAPITOLUL 13
POLITICI DE SANATATE PENTRU TOTI IN SPATIUL EUROPEAN-21 DE OBIECTIVE PENTRU SEC. XXI
Odata
cu intrarea in secolul XXI, poporul European cauta o schimbare care
sa ofere un scop in realizarea propriilor vieti. Va exista
intotdeauna o contrapartida intre dezvoltarea economica, mentinerea
si imbunatatirea sanatatii.
Oamenii
din intreaga Europa trebuie sa simta ca sanatatea lor este in
siguranta, ca au acces pe tot parcursul vietii la ingrijiri de
sanatate disponibile, relevante si de buna calitate. Siguranta
sanatatii cuprinde dreptul fiecarui individ la un standard inalt de
sanatate, dreptul la o locuinta decenta, la viata si munca in medii
sigure, dreptul la informatie si educatie de sanatate.
Experienta
obtinuta din anii ’80 in formularea “Politicilor Sanatatii pentru
Toti” si in monitorizarea si evaluarea implemantarii acestora,
impune necesitatea stabilirii unor obiective realiste si realizabile
care sa constituie “o intrepatrundere a realitatii de astazi cu
visurile de maine”.
21 DE OBIECTIVE PENTRU SECOLUL XXI
Prin
acest obiectiv se urmareste reducerea decalajului actual al starii de
sanatate
intre statele membre ale Regiunii Europene cu cel putin 1/3 –
decalajul dintre treimea de tari europene cu nivelul cel mai ridicat
al sperantei de viata si treimea de tari cu nivelul cel mai scazut
al sperantei de viata, ar trebui sa fie redus pana la cel putin 30%,
pana in anul 2020.
Obiectivul
2- Echitate in sanatate
Pana
in anul 2020 diferenta dintre starile de sanatate ale grupurilor
socio-economice
din tari, ar trebui redusa la cel putin un sfert in toate Statele
Membre, imbunatatind semnificativ nivelul sanatatii grupurilor
defavorizate.
Obiectivul
3- Un start sanatos in viata
Pana
in anul 2020 toti nou-nascutii si prescolarii din Regiune ar trebui
sa aiba o sanatate mai buna, asigurandu-le un start sanatos in viata.
Obiectivul
4- Sanatatea tinerilor
Pana
in anul 2020, tinerii din Regiune ar trebui sa fie mai sanatosi si
mai capabili de a-si indeplini rolurile in societate.
Obiectivul
5- Imbatranirea sanatoasa
Acest
obiectiv vizeaza ca pana in anul 2020, persoanele cu varsta de peste
65 de ani ar trebui sa aiba sansa de a se bucura de intreg
potentialul lor de sanatate si de a avea un rol social activ.
Obiectivul
6- Imbunatatirea sanatatii mentale
Vizeaza
ca pana in anul 2020 sa se obtina cresterea bunastarii psihosociale a
oamenilor iar persoanelor cu probleme de sanatate mentala sa li se
asigure accesul la servicii mai cuprinzatoare.
Obiectivul
7- Reducerea bolilor transmisibile
Pana
in anul 2020 se urmareste diminuarea substantiala a efectelor adverse
ale bolilor trasnmisibile asupra sanatatii, prin aplicarea
sistematica a unor programe privind eradicarea, eliminarea, controlul
bolilor infectioase cu importanta in sanatatea publica.
Obiectivul
8 – Reducerea bolilor netransmisibile
Isi
propune ca pana in anul 2020, morbiditatea, deficientele si
mortalitatea premature datorate bolilor cronice importante, ar trebui
reduse la cele mai joase nivele posibile in toata Regiunea.
Obiectivul
9- Reducerea vatamarilor datorate violentei si accidentelor
Vizeaza
o scadere semnificativa si continua a vatamarilor, deficientelor si
cazurilor de deces rezultate din accidente si violenta.
Obiectivul
10- Un mediu sanatos si sigur
Pana
in anul 2015, populatia regiunii ar trebui sa traiasca intr-un mediu
fizic mai sigur, iar nivelul de expunere la factorii daunatori
sanatatii sa nu depaseasca standardele internationale stabilite de
comun acord.
Obiectivul
11- Un trai mai sanatos
Pana
in anul 2015 populatia ar trebui sa adopte moduri mai sanatoase de
viata, manifestand un comportament mai sanatos in domenii ca
alimentatia, activitatea fizica, etc.
Obiectivul
12- Reducerea afectiunilor datorate alcoolului, drogurilor si
tutunului
Reducerea
semnificativa in toate Statele Membre pana in anul 2015 a efectelor
adverse asupra sanatatii rezultate din consumul de substante care dau
dependenta de genul tutunului, alcoolului si drogurilor psihoactive.
Obiectivul
13- Aranjamente pentru sanatate
Pana
in anul 2019, populatia din Regiune ar trebui sa aiba posibilitati
mai bune de a trai in medii fizice si sociale sanatoase acasa, in
scoli, la locul de munca si in comunitate.
Obiectivul
14- Responsabilitate multisectoriala pentru sanatate
Prin
acest obiectiv se urmareste ca pana in anul 2020 toate domeniile
sa-si recunoasca si sa accepte responsabilitatea pentru sanatate.
Obiectivul
15- Un sector integrat al sanatatii
Isi
propune ca pana in anul 2010, populatia Regiunii sa aiba un acces mai
bun la ingrijirea primara de sanatate pentru familie si comunitate,
sprijinit de un sistem spitalicesc flexibil si receptiv.
Obiectivul
16- Realizarea calitatii ingrijirii
Pana
in anul 2010, Statele Membre ar trebui sa se asigure ca managementul
sectorului de sanatate, de la programe de sanatate bazate pe
populatie, la ingrijirea individuala a pacientului la nivelul clinic,
este orientat catre rezultatele sanatatii.
Obiectivul
17- Formarea Serviciilor de Sanatate si Alocarea Resurselor
Isi
propune ca pana in anul 2010 Statele Membre vor trebui sa aiba
finantari substantiale si mecanisme de alocare a resurselor pentru
sistemele de ingrijire a sanatatii bazate pe principiile accesului
egal, cost – eficienta, solidaritate si calitate optima a
ingrijirilor.
Obiectivul
18- Dezvoltarea resurselor umane pentru sanatate
Pana
in anul 2010, toate Statele Membre ar trebui sa se fi asigurat ca
profesionistii din sectorul sanitar si profesionistii din celelate
sectoare au acumulat cunostintele, aptidudinile si calificarile
necesare protejarii si promovarii sanatatii.
Obiectivul
19- Cercetare si cunoastere penrtu sanatate
Pana
in anul 2005, toate Statele Membre ar trebui sa aiba sisteme de
cerecetare, informatie si comunicare in sectorul sanitar care sa
sustina mai bine achizitia, utllizarea efectiva si distributia
cunostintelor pentru sprijinirea sanatatii pentru toti.
Obiectivul
20- Mobilizarea partenerilor pentru sanatate
Urmareste
ca pana in anul 2005 implementarea politicilor pentru sanatate pentru
toti ar trebui sa angajaze indivizii, grupurile si organizatiile din
sectoarele private, publice si societatea civila, in aliante si
parteneriate pentru sanatate.
Obiectivul
21- Politici si strategii pentru sanatatea tuturor
Vizeaza
ca pana in anul 2010 toate Statele Membre vor trebui sa implementeze
politici de “sanatate pentru toti” la nivel national, regional si
local, sprijinite de structuri institutionale potrivite, organizate
si conduse intr-o maniera novatoare.
CAPITOLUL 14
DIRECŢII DE REFORMA A SISTEMULUI SANITAR ROMANESC
14.1 OBIECTIVELE, PRINCIPIILE SI SCOPUL REFORMEI SISTEMULUI SANITAR ROMANESC
Sistemul
de ocrotire a sănătăţii din România a fost, pana in 1989 si in
buna măsura si după aceasta data, un sistem caracterizat prin
centralism, egalitarism
si limitarea libertăţii de opţiune.
Scopurile
fundamentale declarate
ale procesului de reforma de după
1990 au fost:
- îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei;
- creşterea eficientei in folosirea resurselor;
- schimbarea relaţiei medic-pacient;
- creşterea nivelului de satisfacţie a populaţiei si a furnizorilorde servicii medicale.
Principiile
politicii sanitare pe
baza cărora urma sa se atingă aceste
scopuri erau:
- asigurarea accesului echitabil la serviciile de sănătate,
- acoperirea intregii populaţii cu aceste servicii,
- solidaritatea in finanţarea serviciilor medicale,
- stimularea furnizării de servicii eficace si eficiente,
- acordarea serviciilor in funcţie de nevoile de sănătate,
- libertatea pacientului de a-si alege medicul,
- autonomia profesioniştilor in domeniul medical,
-
colaborarea
serviciilor de sănătate cu alte sectoare care
influenţează starea de sănătate (educaţie, servicii sociale etc).
influenţează starea de sănătate (educaţie, servicii sociale etc).
Obiectivele
strategice ale reformei, in
sensul celor de mai sus, au fost:
- completarea cadrului legislativ;
- introducerea Asigurărilor Sociale de Sănătate;
- diversificarea mecanismelor de generare a resurselor financiare;
- plata serviciilor bazata pe eficienta si calitatea actului medical;
- asigurarea unei mai bune accesibilităţi a populaţiei la servicii de sănătate;
- trecerea centrului de greutate al serviciilor de sănătate către asistenta ambulatorie;
- creşterea calităţii serviciilor medicale;
- stimularea privatizării sub diverse forme, introducerea competiţiei intre furnizori;
- descentralizarea sistemului de sănătate, prin creşterea rolului autorităţilor locale, asociaţiilor profesionale, instituţiilor finanţatoare, a comunităţilor etc.
- achiziţii publice prin mijloace electronice;
- sistemul informaţional privind starea de sănătate a populaţiei;
- politica medicamentului.
Principalele
activităţi ale reformei s-au desfăşurat in domeniul conducerii
sistemului si asigurarea cadrului legislativ, finanţării
serviciilor
de sănătate, ca si al resurselor umane si resurselor fizice din
sistemul
sanitar.
Metoda
utilizata in aplicarea masurilor de reforma a fost, in general, aceea
de testare prin experimente
pilot. Din
păcate continuitatea procesului de reforma in sănătate a fost
afectata de desele schimbări de guvern si de miniştri fiecare noua
echipa de conducere insusindu-si cu reţineri acţiunile demarate
anterior. Lipsa unor strategii clare si a unor obiective definite
riguros si care sa fie urmărite independent de schimbările politice
au afectat procesul de
reforma.
Strădania
de a pune in funcţiune Casa Naţionala a Asigurărilor de Sănătate
(CNAS) si Colegiul Medicilor (CMR), cu toate structurile lor de
conducere
si teritoriale, au lăsat pe planul doi grija fata de starea de
sănătate a
populaţiei si nevoile de servicii medicale ale acesteia, fapt
ilustrat in agravarea
stării de sănătate la nivel naţional, in comparaţie cu alte tari
din Europa.
14.1.1 COMPLETAREA CADRULUI LEGISLATIV
Atât
aprobarea legilor necesare, cat si trecerea de la actul normativ
aprobat
la modificările structurale concrete si la demararea
efectiva a
activităţilor
specifice din cadrul reformei sistemului s-a dovedit a
fi un
drum lung
si dificil, grevat de mentalităţi învechite, lipsa resurselor
necesare si opţiuni
politice diferite.
In
prezent este in vigoare "Legea
privind organizarea si finanţarea spitalelor"(Legea 270/2003) –
care
permite inregistrarea,
acreditarea si ierarhizarea tuturor spitalelor si unităţilor cu
paturi din
România, apropiindu-le structura si funcţionarea lor la normele
europene.
S-au
aprobat normele privind îmbunătăţirea asistentei medicale de
urgenta,
iar in domeniul resurselor umane s-a definitivat sistemul de formare
a medicilor,
obţinerea liberei practici medicale prin susţinerea examenului de
licenţa
in mod unitar pe tara.
S-a
completat cadrul legislativ privind recoltarea sângelui, a
producerii
si utilizării preparatelor de sânge proaspete si a celor stabile.
Normele
elaborate se aproprie de exigenta recomandărilor si a normelor UE.
A
fost completata legislaţia privind funcţionarea Agenţiei
Naţionale a
Medicamentului si
modul de înregistrare a produselor farmaceutice, autorizarea
unităţilor de producţie si distribuire a medicamentelor si
activitatea de
inspecţie farmaceutica, definiţia produsului medicamentos si a
produselor cosmetice.
De asemenea s-a completat legislaţia privind exercitarea profesiei
de
farmacist.
14.1.2 INTRODUCEREA ASIGURĂRILOR SOCIALE DE SĂNĂTATE
La
1 ianuarie 1999, în baza Legii
asigurărilor de sănătate nr.145/1997
si
a celorlalte acte normative corelate, a luat fiinţa Casa Naţionala
de Asigurări de Sănătate, moment ce a coincis cu declanşarea
celei mai
ample reforme din România de după 1989. In prezent activitatea
Casei Naţionale
de Sănătate este reglementata de Ordonanţa
de urgenta nr. 150/2002.
Principalele
funcţii ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, sunt
colectarea si administrarea fondurilor,
precum si cumpărarea serviciilor medicale necesare asiguraţilor. In
noul
cadru, furnizarea serviciilor medicale se face în funcţie de cerere
si oferta,
fapt ce conduce la eliminarea risipei si la raţionalizarea
cheltuielilor.
Relaţiile
dintre medici si casele de asigurări se desfăşoară în baza unui
Contract-cadru
în care sunt specificate criteriile cantitative si calitative de
evaluare
a activităţii medicale, în funcţie de care se realizează plata
medicilor pentru
serviciile furnizate.
Până
la 1 ianuarie 2000, aproape întreg personalul medical a încheiat
contracte cu casele de asigurări de sănătate, existând, în
momentul de
fata, peste 18.000 de unităţi medicale integrate în sistemul
asigurărilor de sănătate.
La nivel local, medierea medic-pacient se realizează prin
intermediul
caselor judeţene de asigurări de sănătate. Pentru zonele cu o
populaţie
mai numeroasa, acestea dispun de oficii teritoriale, menite sa preia
o
parte din funcţiile administrative.
In
raport cu aceste structuri locale, Casa Naţionala de Asigurări de
Sănătate
are rolul de a urmări respectarea cadrului legal si aplicarea lui
într-un
mod unitar, la nivelul întregii tari. Totuşi, în baza principiului
descentralizării,
casele judeţene de asigurări de sănătate se bucura de autonomie
în rezolvarea si controlul aspectelor specifice ce se regăsesc la
nivel
local. In acest sens, au loc întâlniri frecvente între membrii
CNAS si reprezentanţii locali pentru integrarea acestor aspecte
locale într-un cadru general si unitar. Pentru aplicarea reformei
s-a realizat un sistem informatic naţional,
menit sa asigure obţinerea unui flux rapid în colectarea,
centralizarea
si prelucrarea datelor din sistemul asigurărilor de sănătate.
Principiile
sistemului asigurărilor de sănătate:
■ Solidaritatea:
principiul
fundamental al asigurărilor de sănătate conformcăruia
orice cetăţean poate fi atât plătitor al contribuţiei de
sănătate cat sibeneficiar
al servicilor medicale.
■ Libertatea
alegerii:
sistemul
asigurărilor de sănătate oferă asiguratului dreptul
de a-si alege medicul.
- Concurenta: este un principiu dedus din cel anterior, deoarece liberaalegere implica creşterea profesionalismului cadrelor medicale.
- Calitatea servicilor si respectul pentru asigurat
- Confidenţialitatea actului medical
O
noutate a sistemului de asigurări de sănătate este lansarea
pachetului
de servicii medicale de baza.
Asiguraţii
au dreptul, în mod echitabil si nediscriminatoriu, la un pachet
de servicii de baza, decontat din Fondul naţional unic de asigurări
sociale de sănătate, potrivit O.U.G. nr. 150/2002 privind
organizarea si funcţionarea
sistemului de asigurări sociale de sănătate.
Acest
pachet detaliat în Contractul-cadru pe anul 2003, cuprinde
servicii medicale profilactice, curative, servicii de îngrijire a
sănătăţii, medicamente,
materiale sanitare, dispozitive medicale si alte mijloace
terapeutice.
Asiguraţii beneficiază de pachetul de servicii de baza în caz de
boala
sau de accident, din prima zi de îmbolnăvire sau de la data
accidentului si
până la vindecare.
Persoanele
care nu fac dovada calităţii de asigurat beneficiază de servicii
medicale numai în cazul urgentelor medico-chirurgicale si al bolilor
cu potenţial endemo-epidemic în cadrul unui pachet minimal de
servicii medicale, care va fi stabilit prin Contractul-cadru pe anul
2003.
O
alta noutate a legislaţiei in domeniu, consta in înfiinţarea
incepand cu anul
2003, a cardului de asigurat care faciliteaza accesul
contribuabilului la serviciile
medicale si o mai buna evidenta a stării de sănătate a acestuia.
Datele
minime înregistrate şi accesate pe cardul
de asigurat
sunt:
- datele de identitate şi codul numeric personal;
- dovada achitării contribuţiei pentru asigurările sociale de sănătate;
- înregistrarea numărului de solicitări de servicii medicale, prin codul furnizorului;
- diagnostice medicale cu risc vital;
- consimţământul referitor la donarea de ţesuturi şi organe;
f) grupa
sanguină şi Rh.
14.1.3 DIVERSIFICAREA MECANISMELOR DE GENERARE A RESURSELOR
Finanţarea
unităţilor din asistenta primara si ambulatorul de specialitate
privatizate, se realizează prin contracte individuale sau prin
bugete
"globale" cu Casa de Asigurări de Sănătate. Rambursarea
cheltuielilor
pentru
serviciile prestate asiguraţilor se face conform prevederilor
Contractului Cadr,
care se aproba anual prin Hotărâre de Guvern, conform prevederilor
Legii
145/1997, modificata prin ordonanţa de urgenta nr. 150/2002.
Veniturile
sistemul sanitar romanesc provin din 4 surse principale, ce au
ponderi diferite: bugetul de stat, fondul special pentru sănătate,
fondul de
asigurări, credite rambursabile si nerambursabile, insa cea mai mare
parte a
finanţării este realizata prin sistemul de asigurări de sănătate.
Finanţarea
spitalelor se face intr-o proporţie de peste 90% prin contracte de
servicii
incheiate intre conducerile spitalelor si casele judeţene de
asigurări de sănătate.
Bugetele istorice ale spitalelor nici nu recunosc si nici nu
recompensează
îmbunătăţirea calităţii si a eficientei in furnizarea
serviciilor spitaliceşti.
14.1.4 ASIGURAREA UNEI MAI BUNE ACCESIBILITATI A POPULATIEI LA SERVICII
Creşterea
ponderii asistentei ambulatorii a înlesnit creşterea
accesibilităţii
populaţiei la asistenta medicala prin posibilitatea de a-si alege
atât
medicul de familie, cat si medicul specialist. Totuşi, in zonele
izolate, accesibilitatea
a scăzut. In cazul acestora, masurile iniţiate de Ministerul
Sănătăţii
si Familiei au fost insuficiente si ineficiente, deoarece nu mai
exista sistemul repartizărilor directe pentru medici.
Accesibilitatea la serviciile de sănătate
a fost inegala.
Se
ştie ca accesibilitatea depinde de mai mulţi factori, intre care:
■
interesul
manifestat de autorităţile locale pentru a crea facilitaţi
speciale pentru
atragerea medicilor si a personalului medical in localităţile si
zonele defavorizate;
■
sistemul
birocratic de aprobări necesare deschiderii unui cabinet
medical;
infrastructura zonala si baza materiala existenta in localităţile deficitare;
infrastructura zonala si baza materiala existenta in localităţile deficitare;
■ motivaţia
medicului si a celorlalte cadre medicale de a lucra in aceste zone;
■ motivatia
administratiilor locale de a oferi facilitati pentru medicii din
zonele respective.
Intr-o
oarecare masura, accesibilitatea tine de “cultura sanitara” a
populatiei si de obiceiurile locale. In acest domeniu pe langa
personalul medical din directiile de sanatate publica judetene, au un
rol important si celelalte institutii publice (primariile, scoala,
etc.), cat si organizatiile civile, care pot contribui la educarea
populatiei.
14.1.5 PRIVATIZAREA INSTITUŢIILOR SANITARE
Privatizarea
instituţiilor sanitare si asigurarea principiului de libera practica
medicala in asistenta medicala primara si de specialitate
ambulatorie, este
menita sa afirme iniţiativa privata in organizarea si asigurarea
serviciilor medicale, independent de intervenţia autorităţilor
publice de stat si locale. Privatizarea
asigura in primul rând o mai mare răspundere a medicului fata de
pacient
(care are dreptul sa aleagă medicul curant), dar atât medicul, cat
si cabinetul
medical ca instituţie trebuie sa infrunte concurenta colegilor lor,
fapt care introduce in sistem elemente de piaţa .
Privatizarea
unităţilor ambulatorii (cabinete medicale de medicina primara
- de familie si de specialitate) s-a realizat in baza Ordonanţei
Guvernului
nr. 124/1999 privind organizarea cabinetelor medicale. Ea conţinea
si
iniţiativa de a acorda in comodat spatiile si aparatura din fostele
dispensare rurale
si urbane, cat si din policlinici - inclusiv cabinetele de
stomatologie-medicilor
din aceste cabinete medicale. Tot prin prevederile acestui act
normativ
au putut fi infiintate ambulatorii de spital, care au asigurat
posibilitatea
ca si medicii din spital sa poată asigura asistenta medicala de
specialitate
ambulatorie, prin contractarea acestor servicii cu casele judeţene
de asigurări de sănătate. Aplicarea acestui act normativ a permis
privatizarea aproape
100% a asistentei medicale primare, atât in mediu urban cat si in
mediu
rural, precum si intr-o proporţie de peste 70% a asistentei de
specialitate
ambulatorii.
Privatizarea
distribuirii produselor farmaceutice, atât a marilor distribuitori
(en gros), cat si a farmaciilor, s-a terminat deja in anul 1992. Prin
lipsa
organismelor de reprezentare patronale. Se remarca insa nevoia
existentei
unui sistem eficient de control al preturilor din partea statului.
Prin
înfiinţarea Agenţiei Naţionale a Medicamentului (ANM) si emiterea
Ordonanţei Guvernului nr. 125/1998 s-a realizat separarea politicii
medicamentului
(pe care o face Ministerul Sănătăţii si Familiei) de activitatea
profesional
ştiinţifica privind produsele farmaceutice, care este realizata de
ANM, precum si armonizarea cu normele europene si o stabilitate
relativa in sistemul
de asigurare cu medicamente. O consecinţa favorabila a fost si
creşterea
investiţiilor străine in producerea medicamentelor si a produselor
biologice.
14.1.6 DESCENTRALIZAREA SERVICIILOR SANITARE
Descentralizarea
serviciilor medicale de medicina primara, prin instituţia
medicului de familie si diferite forme de asistenta medicala de
specialitate
ambulatorie, a inceput practic prin a plicarea Iegii
a sigurarilor de sănătate.
Dispariţia
dispensarului medical si apariţia cabinetului medicului de familie a
dezorganizat o serie de circuite informaţionale, necesare deciziilor
la nivelurile superioare. Reglementările apărute nu au fost
totdeauna respectate, rezultatul
fiind existenta in prezent a doua sisteme si fluxuri informaţionale
paralele,
unul către Ministerul Sănătăţii, altul spre Casa de Asigurări
de Sănătate,
medicii transmiţând fara probleme datele doar către aceasta din
urma,
deoarece aceste raportări condiţionează remunerarea lor.
14.1.7.ACHIZIŢII PUBLICE PRIN MIJLOACE ELECTRONICE
Sistemul
funcţionează in conformitate cu Ordonanţa
Guvernului 20/2002
privind achiziţiile publice prin licitaţii electronice si
cu Hotărârea
de Guvern
nr. 182/2002. Lansarea
oficiala a sistemului naţional pentru achiziţii publice
prin mijloace electronice a avut loc pe 4 martie 2002.
Ordonanţa
are drept scop stabilirea principiilor, cadrului general si a
condiţiilor de utilizare a procedurii on-line pentru atribuirea
contractelor de achiziţie publica, precum si a regulilor generale de
asigurare prin mijloace electronice
a transparentei în domeniul achiziţiilor publice.
Sistemul
achizitilor electronice, deşi face parte din reforma globala a
administraţiei publice romane are repercursiuni directe asupra
reformei sectorului
sanitar, ea devenind principala modalitate de achiziţii domeniul
sanitar.
Achiziţia medicamentelor ce se acorda in spital si ambulatoriu,
vaccinurile,
materialele sanitare si alte materiale necesare derulării
programelor
de sănătate, se efectuează prin licitaţie la nivel naţional, in
condiţiile
legii.
Principiile
care
stau la baza atribuirii contractelor de achiziţie publica
în procedura on-line sunt:
a)
libera
concurenta, respectiv
asigurarea condiţiilor pentru ca orice furnizor de
produse, executant de lucrări sau prestator de servicii, indiferent
de naţionalitate,
sa aibă dreptul de a deveni, în condiţiile legii, contractant;
b)
eficienta
utilizării fondurilor publice, respectiv
folosirea sistemuluiconcurential
si a criteriilor economice pentru atribuirea contractului
de achiziţie
publica;
- transparenta, respectiv punerea la dispoziţie tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica;
- tratamentul egal, respectiv aplicarea în mod nediscriminatoriu a criteriilor de selecţie si a criteriilor pentru atribuirea contractului de achiziţie publica, astfel încât orice furnizor de produse, executant de lucrări sau prestator de servicii sa aibă şanse egale de a i se atribui contractul respectiv;
- confidenţialitatea, respectiv garantarea protejării secretului comercial si a proprietăţii intelectuale ale ofertantului.
Autoritatea
contractanta, in cazul de fata o unitate sanitara, are obligaţia
sa asigure respectarea acestor principii în relaţia cu furnizorii,
executanţii sau cu prestatorii interesaţi sa participe la procedura
pentru atribuirea
prin licitaţie electronica a contractului de achiziţie publica.
Ministrul
telecomunicatilor a declarat ca "Prin intrarea in funcţiune a
acestui
sistem se va realiza o schimbare fundamentala in societatea
romaneasca:
din acest moment putem sa vorbim despre preturi de referinţa, despre
contracte guvernamentale incheiate in cele mai bune condiţii oferite
pe piaţa,
despre un control ce poate fi exercitat de orice persoana din aceasta
tara".
14.2 PROGRAME NATIONALE DE SANATATE
Ministerul
Sanatatii si Familiei proiecteaza, implementeaza si coordoneaza
programe de sanatate publica, in scopul realizarii unor obiective de
sanatate, cu participarea tuturor institutiilor cu raspundere in
domeniul realizarii politicii sanitare a statului. Obiectivele se
stabilesc in colaborare cu CNAS, cu Colegiul Medicilor din Romania,
cu reprezentanti ai spitalelor si clinicilor universitare, ai
unitatilor de cercetare, ai organizatiilor neguvernamentale, ai
sindicatelor, precum si cu reprezentanti ai populatiei.
Prin
ordin al ministrului au fost definite o serie de programe
nationale de sanatate
si s-a stabilit modul de realizare, de finantare al acestora- de la
buget, prin Ministerul Sanatatii si Familiei sau din surse externe.
Programele
nationale de sanatate sunt de trei tipuri ai anume:
- Programe pentru supravehgerera si controlul bolilor transmisibile in vederea limitarii izbucnirilor epidemice.
- Programe privind prevenirea, combaterea si controlul bolilor netransmisibile care determina reducerea sperantei medii de viata.
- Dezvoltarea de politici si strategii in sectorul sanitar.
A.
Programe
pentru supravegherea si controlul bolilor transmisibile in vederea
limitarii izbucnirilor epidemice.
Din
cadrul acestei prime categorii voi enumera cateva programe finantate
de Ministerul Sanatatii si Familiei:
- Programul de supraveghere si control al bolilor infectioase.
- Programul de imunizari.
- Programul de supraveghere si control al tuberculozei.
- Programul de supraveghere si control al infectiei HIV / SIDA.
- Programul de prevenire si control al bolilor cu transmitere sexuala.
- Programul de prevenire si control al infectiilor vasocomiale, etc.
- Programe privind prevenirea, combaterea si controlul bolilor netransmisibile care determina reducerea sperantei medii de viata
Din
cadrul acsetei categorii voi enumera urmatoarele programe finantate
deasemenea de Ministerul Sanatatii si Familiei:
- Programul de prevenire si control al dependentei de droguri si patologia indusa.
- Programul de supraveghere al factorilor de risc din mediul de munca si risc profesional.
- Programul de sanatate mentala si profilaxie in patologia psihiatrica si psihosociala.
- Programul de prevenire geriatrica si protectie a varstnicului.
- Programul de profilaxie si control pentu bolile cardiovasculare.
- Programul de prevenire in patologia nefrologica si dializa renala.
- Programul de prevenire si control in patologia oncologica.
C.
Dezvoltarea de politici si strategii in sectorul sanitar
In
cadrul acestei categorii voi prezenta urmatoarele programe:
Programul
National 24 privind Standardizarea serviciilor medicale in sanatate
publica.
Programul
are o valoare de 3.147 milioane lei, fiind finantat de la bugetul de
stat.
Fondurile
pot fi utilizate pentru: acreditarea dispozitivelor medicale;
implementarea standardelor internationale si europene in vederea
evaluarii si certificarii dispozitivelor medicale; elaborarea de
norme nationale privind supravegherea dispozitivelor medicale;
definirea standardelor nationale pentru oferta si calitatea
serviciilor medicale.
2.
Programul
National 26 privind Evaluarea starii de sanatate a populatiei si
supravegherea demografica
Programul
are o valoare de 3000 milioane lei si este finantat de la bugetul de
stat. Programul vizeaza elaborarea, derularea, certificarea si
evaluarea programelor educationale adresate resurselor umane din
sectorul sanitar, organizarea examenelor si concursurilor pentru
specializarea si obtinerea gradelor profesionale de catre personalul
cu studii superioare si medii, organizarea si finantarea
rezidentiatului si stagiaturii in sectorul sanitar.
Definitiile
termenilor si indicatorilor utilizati in cuprinsul programelor sunt
definiti de Ministerul Sanatatii si Familiei. Indicatorii aferenti
programelor de sanatate sunt orientativi si sunt stabiliti in
conditiile macroeconomice care au stat la baza elaborarii bugetului
de stat si bugetului Fondului de asigurari sociale de sanatate.
Indicatorii se monitorizeaza pe baza evidentei tehnico-operative
condusa la nivelul unitatilor sanitare, al directiilor de sanatate si
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate pentru sumele reprezentand
contributia bugetului Fondului asigurarilor sociale de sanatate.
Sumele
prevazute in bugetul Ministerului Sanatatii si Familiei pentru
finantarea programelor de sanatate se aloca prin directiile de
sanatate publica judetene si institutiile subordonate, dupa caz.
Sumele reprezentand finantarea programelor de sanatate se cuprind in
bugetele de venituri si cheltuieli ale unitatilor sanitare si se
aproba o data cu acestea.
Programele
finananate prin imprumuturi de la Banca Mondiala
Proiectul
de reabilitare a sistemului sanitar, prin imprumutul RO-3409,
finantat de Banca Mondiala
Valoarea
proiectului este de 207,5 mil USD din care 150 mil USD sunt
imprumutati de la Banca Mondiala, iar 57,5 mil USD reprezinta
participarea Guvernului Romaniei.
Obiectivele
principale ale proiectului sunt reabilitarea asistentei medicale
primare si restructurarea financiara si manageriala a sistemului
sanitar.
Activitatile
principale structurate pe obiective sunt reabilitarea asistentei
medicale primare si de urgenta, imbunatatirea asistentei mamei si
copilului si a sanatatii reproducerii, asigurarea de medicamente
esentiale si consumabile medicale pentru sistemul sanitar,
imbunatatirea controlului calitatii medicamentelor, imbunatatirea
productiei si controlului vaccinurilor produselor biologice de uz
uman, imbunatatirea controlului bolilor endocrine, sustinerea
Programului National de combatere a TBC si crearea de sectii de
spital de zi pentru monitorizarea copiilor cu HIV/SIDA, imbunatatirea
capacitatii de diagnostic in spitale de boli acute, cronice si
spitale de copii si promovarea sanatatii.
Restructurarea
financiara si manageriala a sistemului sanitar trebuie sa se
realizeze prin pregatirea si implementarea primei faze a reformei
sanitare privind finantarea si cadrul legal al organizarii si
conducerii sistemului. Sume provenind din imprumutul de la Banca
Mondiala vor fi alocate si infiintarii Institutului de Management al
Serviciilor de Sanatate, care va deveni prima scoala de management
sanitar din Romania.
Imprumutul
RO-3409 este cel mai mare imprumut finalizat acordat de Banca
Mondiala Guvernului Romaniei in ultimii 10 ani.