CAPITOLUL 15
ASISTENTA DE SANATATE PUBLICA IN ROMANIA
15.1 SANATATEA PUBLICA, CONCEPT SI OBIECTIV AL SOCIETATII MODERNE
Sanatatea
publica presupune
identificarea nevoilor de sanatate precum si organizarea
corespunzatoare a serviciilor de sanatate pentru o populatie
precizata. Acest lucru impune culegerea si prelucrarea informatiilor
necesare descrierii starii de sanatate a populatiei si mobilizarea
resurselor necesare. Se impune organizarea personalului si
institutiilor pentru furnizarea tuturor serviciilor de sanatate
necesare promovarii sanatatii, prevenirii si tratarii bolilor,
reabilitarii fizice, sociale si profesionale.
In
1950 Henlau spunea: “Sanatatea
publica este ansamblul cunostintelor , deprinderilor si atitudinilor
orientate spre mentinerea si imbunatatirea sanatatii populatiei”.
1956-
Conferinta
OMS asupra formarii in sanatatea publica a medicilor de medicina
generala:
“Sanatatea
publica desemneaza in general eforturile organizate ale
colectivitatii in domeniul sanatatii si bolii; terapia individuala
este mai mult sau mai putin exclusa”.
1973-
Comitetul
de experti OMS:
“Natiunea
de santatate publica a evoluat sensibil de la inceputul secolului.
Atunci, traditional, ea acoperea in special igiena mediului si lupta
impotriva bolilor transmisibile; progresiv ea s-a largit incepand de
la 1900 pertru a ingloba ingrijirile medicale individuale acordate
membrilor anumitor grupe populationale. Azi termenul de sanatate
publica se utilizeaza in sensul cel mai larg pentru a evoca probleme
legate de sanatate ale unei populatii: starea sanitara a
colectivitatii, serviciile de igiena a mediului, serviciile sanitare
generate si administratia servciilor de ingrijiri”.
1992-
Conferinta
“What is public health?”:
“Sanatatea
publica combina abordari mutidisciplinare si intersectoriale cu
practica. Scopurile sale sunt promovarea sanatatii, prevenirea
imbolnavirii si prelungirea vietii de buna calitate. Ele sunt
implementate prin eforturi organizate si utilizarea eficienta a
resurselor materiale si intelectuale ale societatii si prin
initiative individuale. Sanatatea publica legata de problemele de
sanatate ale populatiilor si practica ei are baza stiintifica”.
Promovarea
sanatatii-
reprezinta procesul care ofera individului si colectivitatilor
posibilitatea de a intensifica controlul asupra detreminantilor
sanatatii si prin aceasta de as-i ameliora sanatatea; promovarea
sanatatii este un proces ce se desfasoara in cadrul comunitatii
locale, adresandu-se atat individului cat si mediului inconjurator.
15.2 ASISTENTA DE SANATATE PUBLICA
Aceasta
cuprinde
activitati care se adreseaza comunitatii sau individului in vederea
protectiei comunitare, cu scopul pastrarii si promovarii starii de
sanatate a populatiei. Asistenta de sanatate publica este asigurata
de Ministerul Sanatatii prin unitati specializate proprii sau
private, fiind garantata de stat si finantata din bugetul de stat,
bugetele locale, bugetele asigurarilor sociale de sanatate sau din
contributiile directe ale beneficiarilor, dupa caz, potrivit legii.
15.2.1 AUTORITATILE DIN DOMENIUL ASISTENTEI DE SANATATE PUBLICA
1)
Minsterul
Sanatatii
– ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, find
autoritatea centrala din domeniul asistentei de sanatate publica.
2)
Directiile
de Sanatate Publica Judetene si a Municipiului Bucuresti-
sunt unitati descentralizate ale Ministerului Sanatatii, cu
personalitate juridica, reprezentand autoritatea de sanatate publica
la nivel local.
3)
Institutele de Sanatate Publica si Institutul de Management al
Serviciilor de Sanatate-
sunt institutii publice cu personalitate juridica, care se
organizeaza de catre Ministerul Sanatatii in scopul de a indeplini
rolul de far tehnic si profesional al Ministerului Sanatatii, pentru
elaborarea si fundamentarea stiintifica si profesionala a
strategiilor de politica sanitara a Ministerului Sanatatii. Aceste
institute elaboreaza propuneri metodologice pentru programele
nationale de sanatate publica impreuna cu directiile de Sanatate
publica judetene si ale Municipiului Bucuresti si Colegiul Medicilor
din Romania.
4)
Centrul de Calcul si Statistica Sanitara-
institutie de specialitate din structura Ministerului Sanatatii,
finantata de la bugetul de stat care are ca principala atributie
organizarea sistemului informational si informatic al activitatii de
ocrotire a sanatatii populatiei.
15.2.2 ATRIBUTIILE AUTORITATILOR DIN DOMENIUL ASISTENTEI DE SANATATE PUBLICA
1)
Ministerul Sanatatii-
ca autoritate centrala in domeniul asistentei de sanatate publica are
urmatoarele atributii:
-
elaboreaza norme de organizare si functionare a unitatilor care
asigura
asistenta de sanatate publica;
- elaboreaza norme privind organizarea si functionarea inspectiei
sanitare
de stat;
- organizeaza si finanteaza programele nationale de sanatate publica
- participa la acreditarea unitatilor sanitare care presteaza servicii pentru autoritatile din domeniul asistentei de sanatate publica;
- infiinteaza si desfiinteaza filiale ale institutiilor din domeniul asistentei de sanatate publica de interes national si local;
- organizeaza sistemul informational din domeniul asistentei de sanatate publica si modul de raportare a datelor pentru cunoasterea starii de sanatate a populatiei;
- prezinta rapoarte periodice pentru informarea Guvernului privind starea de sanatate a populatiei tarii;
- fundamenteaza necesarul de resurse financiare pentru asistenta de sanatate publica;
- reprezinta statul roman in relatiile cu organismele internationale din domeniul sanatatii publice etc.
2)
Directiile de Sanatate Publica-
sunt institutii publice cu personalitate
juridica,
ce isi desfasoara activitatea pe plan local in scopul realizarii
politicilor si programelor nationale de sanatate publica, a
activitatii de medicina preventiva, a inspectiei sanitare de stat, a
monitarizarii starii de sanatate, a organizarii statisticii de
sanatate si derularii investitiior finantate de la bugetul de stat
pentru sectorul de sanatate.
-
organizeaza si controleaza punerea in aplicare a programelor
nationale
de sanatate publica;
- organizeaza si supravegheaza activitatea de medicina preventiva
din
teritoriul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti;
- in colaborare cu autoritatile locale, cu institutiile de invatamant si organizatii guvernamentale si neguvernamentale, directiile de sanatate publica teritoriale organizeaza actiuni de educatie pentru sanatatea populatiei;
- controleaza respectarea conditiilor de igiena si a normelor de aplicare elaborate de Ministerul Sanatatii;
- coordoneaza serviciile de salvare din teritoriu, organizeaza si coordoneza asistenta medicala in caz de calamitati, catastrofe si situatii deosebite;
- in colaborare cu Colegiul Medicilor din Romania, directiile de sanatate publica teritoriale spupravegheaza asistenta de medicina legala pe teritoriul judetului sau al Municipiului Bucuresti;
- organizeaza culegerea si prelucrarea informatiilor statistice medicale, intocmesc rapoarte care sunt puse la dispozitia Ministerului Sanatatii si autoritatilor locale, potrivit legii, respectandu-se confidentialitatea datelor referitoare la persoane.
3)
Institutele de Sanatate Publica si Institutul de Management al
Serviciilor
de Sanatate-
sunt institutii publice cu personalitate juridica care isi desfasoara
activitatea pe baza unui statut si a unei organigrame aprobate prin
ordin al ministrului sanatatii si au urmatoarele atributii:
- asigura fundamentarea stiintifica a politicii sanitare si a strategiilor
din
domeniul prevenirii imbolnavirilor, promovarii si mentinerii
sanatatii populatiei;
-
efectueaza studii in domeniul sanatatii publice si al conducerii
sistemului
de sanatate;
- eleboreaza proiecte de norme, metodologii si instructiuni privind sanatatea publica;
- asigura consultanta de specialitate si colaboreaza cu autoritatile publice si cu celelalte unitati sanitare, inclusiv de asistenta medicala primara, cu institutiile de invatamant medical universitar in domeniul asigurarii sanatatii publice;
- colaboreaza cu organizatiile si institutiile internationale care desfasoara activitati de sanatate publica;
- participa la procesul de invatamant medical de specializare si perfectionare in domeniul sanatatii publice si al managementului serviciilor de sanatate etc.
CAPITOLUL 16- ORGANIZAREA SI FUNCŢIONAREA MINISTERULUI SĂNĂTĂŢII SI FAMILIEI
16. 1 ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA MUNISTERULUI SANATATII SI FAMILIEI
16.1.1 ISTORICUL MINISTERULUI SANATATII SI FAMILIEI
Problemele
de sănătate publica au fost pana la 25
aprilie 1922 in
sarcina
Ministerului
de Interne - Direcţia Generala a
Serviciului
Sanitar.
Incepând
cu aceasta data, de sănătatea publica s-a ocupat Ministerul Muncii
si
Ocrotirilor Sociale, infiintandu-se Ministerul
Sănătăţii Publice, al Muncii si
Ocrotirilor Sociale. Acesta
funcţionează pana la 4
noiembrie 1923, data
la care
se reorganizează in doua ministere: Ministerul Sănătăţii si
Ocrotirilor Sociale
si Ministerul Muncii, Cooperaţiei si Asigurărilor Sociale.
Potrivit
Legii pentru organizarea ministerelor, din 2 august
1929, cele
doua ministere se unifica si formează Ministerul
Muncii, Sănătăţii si Ocrotirilor
Sociale si
funcţionează in aceasta forma pana la data de 12 august
1938. După aceasta data organizarea Ministerului suferă diverse
modificări.
In
conformitate cu HG
nr. 22/2001, sistemul
sanitar romanesc si întreaga
reţea de sănătate publica se afla sub coordonarea Ministerului
Sănătăţii
si Familiei.
Acest
minister s-a format prin reorganizarea vechiului Minister
al Sănătăţii având acum in subordine atât Secretariatul de Stat
pentru Persoanele
cu Handicap (SSPH), cat si unităţi aflate, pana de curând, in
cadrul
Ministerului Muncii si Protecţiei Sociale, adică Centrul de
Informare si Consultanta
pentru Familie si Centrul Pilot de Asistenta si Protecţie a
Victimelor
in Familie. Deşi aria sa de acţiune este acum lărgită, Ministerul
Sănătăţii
si Familiei dispune de numai 175 de posturi (număr in care, insa, nu
sunt
cuprinşi demnitarii si locurile aferente Cabinetului ministrului si
nici cele de
la Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap). In acelaşi
timp, in cadrul
Ministerului Sănătăţii si Familiei a luat fiinţa o Direcţie
Generala care se ocupa
exclusiv de perfecţionarea postuniversitara a medicilor si
farmaciştilor
dar,
si de cea a asistenţilor medicali, institutul si centrul care aveau
aceste misiuni
desfiintandu-se.
In
aceasta structura, Ministerul Sănătăţii si Familiei, trebuie
sa-si recapete autoritatea pe care a avut-o, pana nu demult, in
sistemul sanitar, in calitate
de coordonator competent si energic al reformei in reţeaua de
sănătate
publica din România.
16.1.2 PREZENTAREA MINISTERULUI SĂNĂTĂŢII SI FAMILIEI
Ministerul
Sănătăţii si Familiei se organizează si funcţionează ca organ
de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate
juridica,
in subordinea Guvernului, cu sediul in municipiul Bucureşti, Str.
Ministerului,
nr. 1-3, sectorul 1, prin reorganizarea Ministerului Sănătăţii.
Ministerul
Sănătăţii si Familiei aplica strategia si politica Guvernului in
domeniul asigurării sănătăţii populaţiei si răspunde de
realizarea procesului de
reforma in sectorul sanitar si al politicilor familiale.
Rolul
Ministerului Sănătăţii si Familiei este organizarea, coordonarea
si urmărirea activităţilor de asistenta sociala pentru asigurarea
sănătăţii
populaţiei, sprijinirea sănătăţii familiilor si categoriilor de
populaţie defavorizate,
realizarea coordonării, indrumarii si controlul activităţii de
protecţie
a persoanelor cu handicap; Ministerul coordonează si acţionează
pentru
prevenirea si combaterea practicilor care dăunează sănătăţii.
In exercitarea
atribuţiilor sale Ministerul Sănătăţii si Familiei colaborează
cu celelalte
ministere si organe centrale de specialitate din subordinea
Guvernului,
cu autorităţile publice locale si cu alte organisme interesate.
16.1.3. ATRIBUŢIILE MINISTERULUI SĂNĂTĂŢII SI FAMILIEI
In
realizarea obiectului sau de activitate, Ministerul Sănătăţii si
Familiei îndeplineşte
numeroase atribuţii cel mai importante fiind următoarele:
1.
asigura,
răspunde, coordonează si controlează, după caz,
organizarea
activităţii
de: asistenta de sănătate publica, promovarea sănătăţii si
medicinei preventive, asistenta medicala la domiciliu;
2.
stabileşte
principalele obiective de etapa si pe termen mediu si lung in
domeniul
sănătăţii populaţiei si al reformei in sectorul sanitar;
3.
are obligaţia sa asigure supravegherea si controlul aplicării
legislaţiei
de către
institutiile si organismele care au responsabilităţi in domeniul
sănătăţii blice,
inclusiv de către sistemele de asigurări de sănătate si de
unităţile sanitare
din sectorul privat de asistenta medicala, colaborând in acest scop
cu Casa
Naţionala de Asigurări de Sănătate, Colegiul Medicilor din
România, Colegiul
Farmaciştilor din România, autorităţile publice locale si cu alte
instituţii
abilitate;
4.
elaborează, organizează, coordonează si implementează
programele
naţionale
de sănătate publica, aproba si stabileşte modul de finanţare al
acestora;
- aproba normele tehnice de organizare si funcţionare a unităţilor care asigura asistenta de sănătate publica;
- participa la acreditarea unităţilor sanitare care prestează servicii medicale pentru autorităţile din domeniul asistentei de sănătate publica;
- prezintă rapoarte pentru informarea Guvernului privind starea de sănătate a populaţiei;
- fundamentează necesarul de resurse financiare pentru asigurarea asistentei de sănătate a populaţiei;
- elaborează, coordonează si indruma elaborarea politicilor de sănătate familiala;
- aproba contractul-cadru privind condiţiile acordării asistentei medicale in cadrul sistemului asigurarior sociale de sănătate, elaborat de Casa Naţionala de Asigurări de Sănătate si de Colegiul Medicilor din România;
- elaborează anual împreuna cu Casa Naţionala de Asigurări de Sănătate, cu avizul Colegiului Medicilor din România si al Colegiului Farmaciştilor din România, in baza contractului-cadru menţionat la punctul 18, lista cu medicamentele din Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman de care beneficiază asiguraţii pe baza de prescripţie medicala, cu sau fara contribuţie personala;
- emite avize si autorizaţii sanitare de funcţionare, abilitări si acorduri scrise pentru importul deşeurilor si reziduurilor de orice natura, precum si al altor mărfuri periculoase pentru sănătatea populaţiei si a mediului înconjurător, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- emite autorizaţii de funcţionare si norme tehnice pentru organizarea si funcţionarea unităţilor farmaceutice publice si private, îndruma si controlează activitatea in reţeaua farmaceutica;
- aproba preţul produselor medicamentoase din tara si din import; emite reglementari privind termenii, condiţiile, modul de calculare si de avizare a preturilor produselor medicamentoase si limitele de profit;
- elaborează sau, după caz, avizează proiecte de acte normative din domeniul sau de activitate, armonizate cu reglementările Uniunii Europene; urmăreşte si răspunde de aplicarea prevederilor specifice din Acordul european de asociere si din Strategia naţionala de pregătire pentru aderareaRomâniei la Uniunea Europeana.
- aproba metodologia privind angajarea, transferarea si detaşarea medicilor, farmaciştilor, biochimistilor si chimistior, si altor categorii de personal cu studii superioare din unităţile sanitare publice;
- asigura, potrivit legii, numirea, transferarea, detaşarea, promovarea, eliberarea si evidenta personalului propriu si emite norme privind personalul din unităţile subordonate;
- stabileşte anual numărul optim pe tara de medici rezidenţi si specialişti;
- stabileşte strategiile si asigura desfăşurarea programelor pentru formarea si pregătirea profesionala a personalului medico-sanitar, in colaborare cu instituţii si organizaţii profesionale, guvernamentale sau neguvernamentale, ale medicilor, farmaciştilor si asistenţilor medicali;
- stabileşte structura organizatorica, normele de organizare si funcţionare, precum si procedurile de încadrare a personalului unităţilor sanitare din subordinea sa;
- avizează înfiinţarea, reorganizarea sau desfiinţarea spitalelor si aproba schimbarea sediului, a profilului sau a structurii spitalelor, intocmeste planul naţional de paturi si elaborează norme privind incadrarea spitalelor publice si private cu personal;
- editează publicaţii de specialitate si de informare specifice.
16.1.4 STRUCTURA MINISTERULUI SĂNĂTĂŢII SI FAMILIEI
Ministerul
Sănătăţii si Familiei este condus de un ministru ajutat de 4
secretari da stat: secretarul de stat pentru asistenta medicala,
Secretarul general,
Secretarul de stat pentru relaţia cu Parlamentul si Secretarul de
stat pentru persoanele cu handicap. In subordinea imediata a
Ministrului Sănătăţii se
afla 5 direcţii si anume: Direcţia Generala Farmaceutica, Direcţia
Generala a
Bugetului, Corpul de Control al Ministrului, Direcţia Audit intern
si Direcţia Generala
Cooperare internaţionala, Integrare Europeana, politici de
dezvoltare.
Pe
langa ministru funcţionează Colegiul Ministerului ca organ
consultativ.
Componenta Colegiului se stabileşte prin ordin al ministrului
sănătăţii
si familiei.
In
structura organizatorica a Ministerului Sănătăţii si Familiei
funcţionează direcţii generale, direcţii, servicii si birouri.
Numărul maxim de posturi
este de 175, exclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetului
ministrului.
16.1.5. DIRECŢIILE DE SĂNĂTATE PUBLICA JUDEŢENE SI A MUNICIPIULUI BUCUREŞTI
Sunt
servicii publice descentralizate cu personalitate juridica ale
Ministerului
Sănătăţii si Familiei, in subordinea cărora funcţionează alte
unităţi cu
sau fara personalitate juridica, conform prevederilor legale.
Regulamentul de
organizare si funcţionare, precum si organigrama direcţiilor de
sănătate publica
si a inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu
handicap se
aproba prin ordin al ministrului sănătăţii si familiei.
16.2 ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA SISTEMULUI ASIGURARILOR SOCIALE DE SANATATE
Asigurarile
sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de ocrotire a
sanatatii populatiei, sunt obligatorii si functioneaza
descentralizat, pe baza principiului solidaritatii in colectarea si
utilizarea fondurilor, precum si a dreptului alegerii libere de catre
asigurati a medicului, a unitatii sanitare si a casei de asigurari de
sanatate.
Constituirea
fondurilor de asigurari sociale de sanatate se
face din:
contributia asiguratilor
contributia persoanelor fizice si juridice care angajeaza personal
salariat
subventii de la bugetul de stat
alte surse de la bugetul de stat
alte surse cum ar fi: donatiile, sponsorizarile, dobanzile.
CONSTITUIREA
FONDURILOR DE ASIGURARI SOCIALE DE SANATATE
LEGEA
150 / 2002
Administrarea
fondului se face in conditiile legii, de catre Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate (CNAS) si prin casele de asigurari sociale de
sanatate judetene si a municipiului Bucuresti, inclusiv prin Casa
Asigurarilor de Sanatate, a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei
Nationale si Autoritatii Judecatoresti. CNAS
poate propune Ministerului Sanatatii si Familiei proiecte de acte
normative care au incidenta asupra constituirii si utilizarii
fondului.
16.2.1 BENEFICIARII SISTEMULUI DE ASIGURARI SOCIALE DE SANATATE
Sunt
supuse in mod obligatoriu asigurarii, potrivit legii, urmatoarele
categorii de persoane:
cetatenii romani cu domiciliul in tara
cetatenii straini si apatritii care au resedinta in Romania
Asiguratii
vor plati o contributie lunara pentru asigurarile sociale de
sanatate. Calitatea de asigurat se dovedeste cu carnetul de asigurari
sociale pentru sanatate.
Urmatoarele
categorii de persoane beneficiaza de asigurarea de sanatate, fara
plata contributiei:
copii
si tinerii pana la varsta de 26 de ani, daca sunt elevi, studenti,
ucenici si daca nu realizeaza venituri din munca
persoanele
cu handicap care nu realizeaza venituri din munca sau se afla in
grija familiei
sotul,
sotia, parintii si bunicii, fara venituri proprii, aflati in
intretinerea unei persoane asigurate
persoanele
ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul- lege nr 118/1990
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive
politice de dictatura instaurata la 06.03.1945, precum si a celor
deportate in strainatate si constituite in prizonieri prin legea nr
44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale
invalizilor si vaduvelor de razboi, persoanele prevazute in legea
42/1990 pentru cinstirea eroilor- martiri si acordarea unor drepturi
urmasilor acestora, ranitilor si luptatorilor pentru victoria
Revolutiei din decembrie 1989, daca nu realizeaza alte venituri dacat
cele provenite din drepturile banesti acordate de lege si cele
provenite din pensii.
Persoanele
exceptate de la asigurarea de sanatate obligatorie:
Asigurarea
de sanatate este facultativa pentru urmatoarele categorii de
persoane:
- membrii uniunilor diplomatice acreditate in Romania
- cetatenii straini aflati temporar in tara
Calitatea
de asigurat:
Calitatea
de asigurat a salariatiilor se dobandeste in ziua incheierii
contractului
individual
de munca al salariatului si se pastreaza pe toata durata acestuia.
Persoanele care nu sunt salariate dobandesc calitatea de asigurat
din ziua in care s-a achitat contributia.
Are
calitatea de asigurat fara plata contributiei pentru asigurarile
sociale de sanatate, persoana aflata in una din urmatoarele situatii:
- satisface serviciul militar in termen
- se afla in concediu medical, concediu pentru sarcina si lauzie, concediu medical pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 6 ani.
- executa o pedeapsa privata de libertate sau arest preventiv
- apartine unei familii care beneficiaza de ajutor social, potrivit Legii nr. 67/1995 privind ajutorul social.
Calitatea
de asigurat si drepturile de asigurare inceteaza o data cu pierderea
cetateniei sau a dreptului de resedinta in tara. In
cazul neachitarii la termen, potrivit legii, a contributiilor
datorate fondurilor de asigurari sociale de sanatate, CNAS, prin
organismele sale, va proceda la aplicarea masurilor de executare
silita pentru incasarea sumelor cuvenite bugetului asigurarilor
sociale de sanatate.
16.2.2 DREPTURILE ASIGURATILOR
Asiguratii
au dreptul la servicii medicale, medicamente si materiale sanitare.
Drepturile asiguratilor se stabilesc pe baza contractului-cadru
elaborat de CNAS si Colegiul Medicilor din Romania, cu avizul
Ministerului Sanatatii, aprobat prin hotarare a Guvernului.
Contractul-cadru
reglementeaza, in principal, conditiile acordarii asistentei medicale
cu privire la:
- lista serviciilor medicale, a medicamentelor si a altor servicii pentru asigurati
- parametrii calitatii serviciilor
- criteriile si modul de plata a serviciilor medicale
- nivelul costurilor, modul de decontare si actele necesare in acest scop
- asistenta medicala primara
- internarea si externarea bolnavilor
- necesitatea si durata spitalizarii
- asigurarea tratamentului spitalicesc
- conditiile generale de acordare, de catre spital, a tratamentului ambulatoriu
- prescrierea medicamentelor, a materialelor sanitare, a procedurilor terapeutice, a protezelor, a dispozitivelor de mers
- conditiile si plata serviciilor de termica dentara
- informarea corespunzatoare a bolnavilor
Asiguratii
au dreptul la ingrijire medicala, in caz de boala sau accident, din
prima zi de imbolnavire sau de la data accidentului si pana la
vindecare, stabilite prin lege.
Ingrijirea
medicala acordata asiguratilor se realizeaza prin servicii medicale,
dupa cum urmeaza:
- servicii de asistenta medicala preventiva si de promovare a sanatatii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor ;
- servicii medicale ambulatorii;
- servicii medicale spitalicesti;
- servicii de asistenta stomatologica;
- servicii medicale de urgenta;
- servicii medicale complementare pentru reabilitare;
- asistenta medicala pre-, intra- si postnatala ;
- ingrijiri medicale la domiciliu;
- medicamente, materiale sanitare, proteze si orteze.
Insotitorii
copiilor bolnavi in varsta de pana la 3 ani beneficiaza de plata
serviciilor
hoteliere
din partea casei de asigurari de sanatate, daca, potrivit criteriilor
stabilite de comun acord de catre aceasta si de Colegiul Medicilor
din Romania, medicul considera necesara prezenta lor pentru o
perioada determinata.
In
serviciile medicale, suportate de casa de asigurari de sanatate, nu
se includ:
- servicii de sanatate acordate in caz de risc profesional: boli profesionale si accidente de munca ;
- unele servicii medicale de inalta performanta;
- unele servicii de asistenta stomatologica;
- asistenta medicala curativa la locul de munca ;
- servicii hoteliere cu grad inalt de confort.
Serviciile
medicale se stabilesc prin contractul-cadru. Asiguratii au dreptul
sa-si aleaga medicul de familie care sa le acorde serviciile medicale
primare.
Daca
optiunea este pentru un medic de familie dintr-o alta localitate,
asiguratul va suporta cheltuielile de transport.
Asiguratul
va putea schimba medicul de familie ales dupa expirarea a cel putin 3
luni de la data inscrierii sale la medic.
Casele
de asigurari de sanatate colaboreaza cu comisiile de specialitate ale
Colegiului Medicilor din Romania, cu medicii cu experienta, cu
unitatile sanitare si cu organizatiile neguvernamentale, pentru
intocmirea si realizarea de programe de sanatate finantate de la
bugetul de stat, de la bugetul asigurarilor sociale de sanatate,
precum si din alte surse.
Serviciile
medicale stomatologice preventive se suporta da catre casele de
asigurari de sanatate, astfel:
- nelimitat, pentru copii pana la varsta de 16 ani, individual sau prin formarea de grupe de profilaxie, fie la scoala, fie la gradinita
- pentru tineri de la 15 ani la 20 de ani, de doua ori pe an
- pentru adulti, o data pe an.
Serviciile
medicale pentru prevenirea si depistarea precoce a bolilor care ar
putea afecta dezvoltarea fizica sau mentala a copiilor sunt suportate
de casele de asigurari de sanatate.
Asiguratii
in varsta de peste 30 de ani au dreptul la un control in fiecare an,
pentru prevenirea bolilor cu consecinte majore in morbiditate si
mortalitate. Aceste afectiuni se precizeaza in contractul-cadru.
Asiguratii
care au efectuat controalele medicale periodice preventive, stabilite
de catre Colegiul Medicilor din Romania impreuna cu casele de
asigurari de sanatate, beneficiaza de reduceri sau de scutiri de la
plata unor contributii personale, prevazute in contractul-cadru.
Servicii
medicale in caz de boala:
Asiguratii
au dreptul la servicii medicale pentru vindecarea bolii, pentru
prevenirea complicatiilor ei, pentru recuperarea sau cel putin pentru
ameliorarea suferintei pacientului, dupa caz.
Tratamentul
medical se aplica de catre medici si alt personal sanitar acreditat.
Asiguratii
au dreptul la asistenta medicala de specialitate ambulatorie, la
indicatia medicului de familie, cu respectarea liberei alegeri a
medicului specialist acreditat. Asistenta medicala de specialitate se
acorda de catre medici specialisti.
Tratamentul
in spital se acorda prin spitalizare integrala sau partiala, care
cuprinde: consultatii, investigatii, stabilirea diagnosticului,
tratament medical si/sau tratament chirurgical, ingrijire,
medicamente si materiale sanitare, cazare si masa.
Asigurarea
asistentei medicale spitalicesti revine spitalului, potrivit
contractului incheiat de acesta cu casa de asigurari de sanatate.
Serviciile
medicale stomatologice se acorda de catre medicul din cabinetul
stomatologic si din serviciul buco-maxilo-facial.
Tratamentele
stomatologice se suporta de catre casa de asigurari de sanatate in
proportie de 40% 60%, tinand seama de necesitatea respectarii
controalelor profilactice impuse de serviciul stomatologic. Aceste
tratmente, in cazul copiilor pana la varsta de 16 ani, se vor suporta
de catre casa de asigurari de sanatate, pe baza criteriilor stabilite
in contractul-cadru.
Asiguratii
au dreptul la materiale sanitare pentru corectarea vazului, a
auzului, pentru protezarea membrelor si la alte materiale de
specialitate in acest scop, pe baza prescriptiilor medicale, cu sau
fara contributie personala,in conditiile prevazute in
contractul-cadru.
Asiguratii
beneficiaza de tratament fizioterapeutic, masaje, gimnastica medicala
si altele asemenea, pe baza prescriptiilor medicale, cu sau fara
contributie personala, in conditiile prevazute in contractul de
furnizare de servicii medicale.
Criteriile
privind calitatea asistentei medicale ce se acorda asiguratilor se
eleboreaza de comisiile de specialitate ale Colegiului Medicilor din
Romania si de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si se refera
la:
- tratamentul medical;
- tratamentul stomatologic;
- actiunile de depistare precoce a im bolnavirilor ;
- procedeele medicale de recuperare eficace;
- prescrierea de medicamante, materiale sanitare, proteze, transportul bolnavilor;
- eliberarea de certificate medicale si rapoarte medicale necesare atat caselor de asigurari de sanatate pentru indeplinirea sarcinilor, cat si asiguratilor pentru a beneficia de ajutoare de boala ;
- masurile de restabilire a fertilitatii unui cuplu ;
- infiintarea si functionarea unitatilor sanitare si dotarea lor corespunzatoare.
Aceste
criterii sunt obligatorii pentru medici si pentru personalul sanitar.
16.2.3 FINANTAREA SERVICIILOR MEDICALE
Fondul
Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si fondurile caselor de
asigurari de sanatate judetene si a municipiului Bucuresti se
formeaza din:
- contributii ale persoanelor fizice si juridice, in parti egale ;
- subventii de la bugetul de stat si de la bugetele locale ;
- alte venituri.
Persoana
asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru
asigurarile sociale de sanatate. Cunatumul contributiei banesti
lunare a persoanei asigurate se stabilesc sub forma unei cote de 7%
si se aplica la venitul brut.
Contributia
pentru asigurarile sociale de sanatate se deduce din impozitul pe
salariu sau din impozitul pe venit, dupa caz, stabilit potrivit
legii, si se varsa la casa de asigurari de sanatate.
Persoanele
fizice si juridice care angajeaza personal salariat au obligatia
platii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate de 7%,
raportat la fondul de salarii.
Pentru
pensionari, pentru beneficiarii ajutorului de somaj si ai alocatiei
de sprijin, precum si pentru persoanele care lucreaza pe baza de
conventii civile, contributia pentru asigurarile sociale de sanatate
se retine, o data cu plata drepturilor banesti asupra carora se
calculeaza, de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi.
Contributia pentru asigurarile sociale de sanatate se vireaza casei
de asigurari de sanatate la care este arondata persoana in cauza.
Persoanele
care nu sunt salariate vor comunica direct casei de asigurari de
sanatate in a carei raza teritoriala isi desfasoara activitatea,
veniturile impozabile, in vederea stabilirii contributiei de 7%
pentru asigurarile sociale de sanatate, potrivit legii.
Sunt
asigurate prin efectul prezentei legi, cu scutire la plata
contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate de catre acestea,
persoanale care:
- satisfac serviciul militar in termen;
- se afla in concediu medical sau in concediu medical pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 6 ani;
- executa o pedeapsa privata de libertate sau arest preventive;
- fac parte dintr-o familie care beneficiaza de ajutor social, potrivit Legii nr. 67/1995 privind ajutorul social.
Angajatorii
si asiguratii care au obligatia platii contributiei pentru
asigurarile sociale de sanatate, potrivit prevederilor prezentei
legi, si care nu o respecta datoreaza majorari pentru perioada de
intarziere, egale cu majorarile aferente pentru intarzierea achitarii
impozitelor.
Daca
datoria nu este achitata in termen de o luna de la data scadenta,
casa de asigurari de sanatate va introduce dispozitie de incasare
silita.
Bugetul
de stat suporta urmatoarele cheltuieli:
- pentru investitiile legate de construirea unor unitati sanitare si pentru aparatura medicala de mare performanta ;
- pentru activitatea de diagnostic, curativa si de reabilitare de importanta nationala, pentru recuperarea capacitatii de munca.
Asiguratii
suporta unele plati suplimentare privind costul medicamentelor
furnizate si unele servicii medicale corespunzator reglementarilor
stabilite de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, potrivit
criteriilor prevazute in contractul de asigurare de sanatate.
Pentru
sustinerea bugetelor caselor de asigurari de sanatate din judetele cu
dezechilibre financiare, se va varsa, de catre fiecare casa de
asigurari de sanatate, o cota de 7% in contul Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate, din incasarile lunare ale acestora.
Utilizarea
fondurilor de asigurari sociale de sanatate
Fondurile
de asigurari sociale de sanatate se utilizeaza pentru:
- plata medicamantelor si a serviciilor medicale acordate
- cheltuieli de administrare si functionare, in cota de maximum 5%
- fond de redistribuire, in cota de 7%
- fond de rezerva, in cota de 5%.
Fondurile
ramase la finele anului se reporteaza in anul urmator.
16.2.4. RELATIILE CASELOR DE ASIGURARI DE SANATATE CU FURNIZORII DE SERVICII MEDICALE, APARATURA SI MEDICAMENTE
Furnizorii
de servicii medicale, potrivit legii, sunt medicii si personalul
sanitar, cabinetele medicale, centrele de diagnostic si tratament,
spitalele si alte unitati sanitare care se afla in relatii
contractuale cu casele de asigurari de sanatate.
Relatiile
dintre furnizorii de servicii medicale si casa de asigurari de
sanatate se stabilesc si se desfasoara pe baza de contract.
Casa
de asigurari de sanatate organizeaza un sistem de asigurare pentru
raspunderea civila a medicilor si a celorlalte categorii de personal
medical.
Furnizarea
serviciilor medicale are la baza stabilitatea contributiei
asiguratilor.
Asistenta
medicala primara si de specialitate ambulatorie se acorda de catre
medici, personal sanitar, cabinete pentru practica individuala,
dispensare pentru practica de grup, centre de sanatate, policlinici,
centre de diagnostic si tratament si de catre serviciile ambulatorii
ale spitalelor.
Casele
de asigurari de sanatate incheie cu furnizorii de servicii medicale
contracte anuale pentru furnizarea de servicii si pentru plata
acestora, urmarind realizarea echilibrului financiar. La incheierea
contractelor se tine seama de economicitatea si de calitatea
serviciilor oferite si de interesul manifestat de asigurati.
Casele
de asigurari de sanatate incheie contracte anuale cu furnizorii de
servicii medicale, in baza contractului-cadru. Prevederile
contractului-cadru sunt date publicitatii, pentru informarea
asiguratilor si a furnizorilor de servicii medicale. Furnizorii de
servicii medicale pot negocia clauze suplimentare cu casa de
asigurari de sanatate, in limita conditiilor prevazute in
contractul-cadru.
Modalitatile
de plata a furnizorilor de servicii medicale de catre casele de
asigurari de sanatate se stabilesc prin contractul-cadru si pot fi:
- in asistenta medicala primara si de specialitate, prin tarif pe persoana asigurata si prin tarif pe serviciu medical, dupa caz;
- in asistenta medicala din spitale si din alte unitati cu stationar, prin tarif pe persoana internata, prin tarif pe zi de spitalizare, prin tarif pe serviciu medical si prin tarife negociate pentru anumite prestatii.
Spitalele
se construiesc, de regula, de catre autoritatile locale sau centrale,
in baza unui program pe termen lung, desfasurat pe ani, care se
aproba prin lege.
Aparatele
de mare performanta se procura de catre spitale si de centrele de
diagnostic si tratament, pe baza aprobarii unei comisii centrale
compuse din reprezentatii Casei Nationale a Asigurarilor de Sanatate,
ai Colegiului Medicilor din Romania si ai Ministerului Sanatatii, in
limita prevederilor bugetului alocat. Prima dotare se suporta de la
bugetul de stat.
Materialele
sanitare, protezele si ortezele pot fi furnizate numai de catre
persoane fizice sau juridice acreditate de casele de asigurari de
sanatate. Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si Colegiul
Medicilor din Romania elaboreaza anual liste nominale ale acestor
materiale, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Modul
de furnizare si conditiile de plata se stabilesc prin contracte
directe incheiate intre casele de asigurari de sanatate si respectiv
furnizori.
In
relatiile caselor de asigurari de sanatate cu furnizorii de
medicamente, obligatia farmacistilor este de a elibera medicamentul
cu pretul cel mai mic, daca medicul indica numai denumirea substantei
active, precum si de a arata posibilitatea de inlocuire a
medicamentului prescris.
Asigurarea
asistentei medicale, a ingrijirii la domiciliul bolnavului si a
ajutorului in menaj se contracteaza de la casele de asigurari de
sanatate cu unitati specializate sau cu persoane fizice. Casa de
asigurari de sanatate poate colabora cu organizatii caritabile si de
intrajutorare.
Asistenta
medicala de urgenta si alte tipuri de transporturi medicale se acorda
prin servicii de ambulanta judetene si al municipiului Bucuresti, iar
plata acestor servicii se asigura pe baza contractului care se
incheie intre serviciile de ambulanta si casele de asigurari de
sanatate judetene si a municipiului Bucuresti.
16.2.5 ORGANIZAREA CASELOR DE ASIGURARI DE SANATATE
Casele
de asigurari de sanatate sunt institutii publice autonome,
nelucrative, care desfasoara activitati in domeniul asigurarii
sanatatii.
Organizarea
administrativa:
Asigurarile
de sanatate se organizeaza prin Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate, prin casele de asigurari de sanatate judetene si a
municipiului Bucuresti si prin oficii teritoriale.
Casele
de asigurari de sanatate judetene si a municipiului Bucuresti pot
avea, la nivelul oraselor, al municipiilor, precum si al altor
localitati, oficii de asigurari de sanatate, daca numarul
asiguratilor este de cel putin:
- 200.000 pentru orasele, municipiile si sectoarele municipiului Bucuresti
- 100.000 pentru alte localitati.
Casele
de asigurari de sanatate functioneaza pe baza unui statut.
Statutul
trebuie sa contina prevederi referitoare la:
- denumirea si sediul casei de asigurari de sanatate ;
- teritoriul deservit;
- felul, cantitatea si calitatea unor servicii care nu sunt definite expres de lege;
- nivelul si felul de incasare a contributiilor ;
- numarul membrilor in organele de conducere;
- drepturile si obligatiie organelor de conducere;
- modul de adoptare a hotararii adunarii generale a reoprezentatilor;
- organizarea activitatii financiar-contabile, a controlului si intocmirea bilantului contabil anual;
- componenta si sediul comisiei de litigii ;
- modalitatile de publicitate.
Organele
de conducere ale Casei Nationale de Asigurari de Sanatate sunt:
- adunarea generala a reprezentatilor;
- consiliul de administratie, ales de adunarea generala a reprezentatilor, care are un presedinte si un vicepresedinte, alesi dintre membrii acestuia, si care, in termen de 6 luni, va elabora statutul casei de asigurari de sanatate.
Adunarea
generala a reprezentantilor are ca principal obiectiv sustinerea
intereselor asiguratilor in raporturile cu consiliul de
administratie.
Ea
are ca atributii:
- aproba statutul si alte reglementari specifice in domeniul sau de activitate, potrivit legii ;
- aproba bilantul contabil si descarcarea gestiunii anului precedent pentru Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si pentru casele de asigurari de sanatate judetene si a municipiului Bucuresti ;
- ia decizii privind administrarea patrimoniului;
- aproba bugetul de venituri si cheltuieli pentru anul curent al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si pentru casele de asigurari de sanatate teritoriale ;
- alege o comisie de cenzori formata din 3 persoane si 3 supleanti.
Consiliul
de administratie reprezinta Casa Nationala de Asigurari de Sanatate
si pe
asigurati
in raporturile cu alte persoane fizice si juridice.
Pe
langa Casa Nationala de Asigurari de Sanatate functioneaza consilii
de experti, care elaboreaza proiecte de norme metodologice pentru
acordarea serviciilor medicale, abrobate de catre comisia mixta a
Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si Colegiului Medicilor din
Romania.
Membrii
Consiliului de administratie al Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate si a comisiei de cenzori vor beneficia de o indemnizatie de
sedinta, al carei cuantum este stabilit prin statut.
Casele
de asigurari de sanatate judetene si a municipiului Bucuresti au
urmatoarele organe de conducere:
- Adunarea Reprezentatilor;
- Consiliul de Administratie.
Atributiile
si modul de desfasurare a activitatii organelor de conducere se
reglementeaza
prin satut.
Alegerea
organelor de conducere ale caselor de asigurari de sanatate:
Alegerea
organelor de conducere ale caselor de asigurari de sanatate se face
prin vot secret. O persoana poate fi aleasa pentru maximum doua
mandate. Organele de conducere se aleg pe o perioada de 5 ani.
16.3.1 CONSTITUIREA CASELOR DE ASIGURARI DE SANATATE
Casa
Nationala a Asigurarilor de Sanatate este institutie publica,
autonoma, de interes national, cu personalitate juridica, in
coordonarea Ministrului Sanatatii si Familiei,
care administreaza si gestioneaza sistemul de asigurari sociale de
sanatate in vederea aplicarii politicilor si programelor in domeniul
sanitar ale Ministrului Sanatatii si Familiei si are sediul in
municipiul Bucuresti, calea Calarasi nr. 248, sectorul 2.
CNAS
are ca principal obiectiv
de activitate
asigurarea functionarii unitare si coordonate a sistemului de
asigurari de sanatate judetene, Casa de Asigurari de Sanatate a
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, Casa
Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei
Nationale si Autoritatii Judecatoresti.
CNAS
functioneaza pe baza statutului propriu abrobat de consiliul de
administratie. Casele de asigurari functioneaza pe baza statutului
propriu, care respecta prevederile statutului-cadru abrobat de
Consiliul de administratie al CNAS.
Pentru
anul 2003 statutul se elaboreaza de Consiliul de administratie al
CNAS si se aproba prin hotarare a Guvernului.
Satutele
caselor de asigurari de sanatate trebuie sa contina prevederi
referitoare la:
denumirea si sediul casei de asigurari respective ;
relatiile CNAS cu alte case de asigurari si cu oficiile teritoriale,
precum si
cu
asiguratii ;
structura, drepturile si obligatiile organelor de conducere ;
modul
de adoptare a hotararilor in consiliul de administratie si relatia
dintre acesta si conducerea executiva a casei de asigurari ;
alte prevederi.
Casele
de asigurari judetene
sunt
institutii
publice,
cu personalitate juridica, cu bugete proprii, in subordinea CNAS.
Aceasta colecteaza contributiile si gestioneaza bugetul fondului
aprobat, cu respectarea prevederilor legale, asigurand functionarea
sistemului de asigurari sociale de sanatate la nivel local.
Pe
langa CNAS functioneaza consilii
de experti pentru
elaborarea proiectelor de acte normative care se aproba de catre
Ministerul Sanatatii si Familiei, cu consultarea obligatorie a
ministerelor si institutiilor centrale cu retele sanitare proprii.
Casele
de asigurari pot infiinta oficii
de asigurari de sanatate
fara personalitate juridica, la nivelul oraselor, municipiului
Bucuresti, in baza criteriilor stabilite prin ordin si ministrului
sanatatii si familiei.
16.3.2 ATRIBUTIILE CASEI NATIONALE DE ASIGURARI DE SANATATE
Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate are urmatoarele atributii:
- Administreza, impreuna cu casele de asigurarai de sanatate, Fondul de asigurari sociale de sanatate ;
- Avizeaza proiectele de acte normative care au incidenta asupra constituirii si utilizarii fondurilor asigurarilor sociale de sanatate ;
- Controleaza respectarea dreptului asiguratilor la servicii medicale, medicamante si materiale sanitare in mod nediscriminatoriu, in conditiile legii;
- Stabileste strategia generala a sistemului de asigurari sociale de sanatate, de colectare, administrare, utilizare si control al fondurilor asigurarilor sociale de sanatate ;
- Stabileste, in colaborare cu Ministerul Sanatatii si Familiei, Colegiul Medicilor din Romania, reprezenanti ai spitalelor si clinicilor universitare, ai unitatilor de cercetare, ai organizatiilor neguvernamentale, ai sindicatelor si patronatelor, precum si cu reprezentanti ai populatiei, obiectivele programelor de sanatate publica ;
- Supravegheaza si con troleaza functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate ;
- Monitorizeaza si controleaza modalitatea de eliberare a medicamentelor comform prevederilor art 48 din Legea nr. 145/1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
- constituie comisii de experti care elaboreaza proiecte de norme metodologice pentru acordarea serviciilor medicale, ce vor fi aprobate de Comisia mixta a Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si a Colegiului Medicilor din Romania ;
- Elaboreaza criterii de acreditare a furnizorilor de servicii medicale;
- Elaboreaza si modifica, impreuna cu Colegiul Medicilor din Romania, contractul-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate, pana la data de 30 noiembrie a anului in curs pentru anul viitor, cu avizul Ministerului Sanatatii si Familiei si al ministerelor cu retele sanitare proprii, care se aproba prin hotarare a Guvernului, in conditiile legii;
- Elaboreaza, impreuna cu Colegiul Medicilor din Romania, criteriile privind calitatea asistentei medicale din sistemul de asigurari sociale de sanatate;
- Elaboreaza, impreuna cu Colegiul Medicilor din Romania, Regulamantul de functionare a comisiilor de acreditare a medicilor din sistemul de asigurari sociale de sanatate;
- Participa la acreditarea medicilor si a personalului sanitar care pot fi admisi sa lucreze in sistemul de asigurari sociale de sanatate ;
- Organizeaza, impreuna cu Colegiul Medicilor din Romania, controlul activitatii medicale furnizate asiguratilor;
- Elaboreaza anual, impreuna cu Ministerial Sanatatii si Familiei, lista cuprinzand denumirile comune internationale (DCI) ale medicamentelor din Nomenclatorul medicamentelor si produselor biologice de uz uman, de care beneficiaza asiguratii, pe baza de prescriptie medicala, in tratament ambulatoriu, cu sau fara contributie personala;
- Elaboreaza anual, impreuna cu Colegiul Medicilor din Romania, liste nominale cuprinzand materialele sanitare, protezele si ortezele;
- Acrediteaza persoanele fizice sau juridice care pot furniza materialele prevazute la punctul 16, stabileste cadrul general privind modul de furnizare si conditiile de plata pentru aceste materiale, care urmeaza safie prevazute in contractele directe incheiate intre casele de asigurari de sanatate si furnizori ;
- Desemneaza reprezentanti in comisia centrala, care aproba procurarea aparaturii de mare performanta, alaturi de reprezentanti ai Colegiului Medicilor din Romania si ai Ministerului Sanatatii si Familiei ;
- Elaboreaza reglementarile privind platile suplimentare ale asiguratilor pentru unele medicamente si unele servicii medicale suplimentare;
- Organizeaza un sistem de asigurare pentru raspundere civila a furnizorilor de servicii medicale;
- Organizeaza, impreuna cu Colegiul Medicilor din Romania, Comisia centrala de arbitraj si avizeaza regulamentul de organizare si functionare a acesteia;
- Elaboreaza proiectul de statut-cadru pentru casele de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti ;
- Aproba statutele caselor de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, regulamentele de organizare si functionare, organigrama si statele de functii ale acestora ;
- Elaboreaza normele de organizare de personal ;
- Definitiveaza proiectele de bugete de venituri si cheltuieli ale caselor de sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, precum si pe cele ale Casei Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti si Casei de Asigurari de Sanatate a Transporturilor, la propunerea acestora ;
- Abroba anual bugetele de venituri si cheltuieli corespunzatoare unui plan de activitati si listele de investitii ale caselor de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, la propunerea acestora ;
- Administreaza bunurile mobile si imobile, dobandite, in conditiile legii, din activitati proprii, subventii, donatii sau din alte surse ;
- Stabileste anual, in limitele legii, cota de contributie a caselor de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si a Casei Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti si Casei de Asigurari de Sanatate a Transporturilor la constituirea fondului de redistribuire pentru sustinerea bugetelor caselor de asigurari de sanatate cu dezechilibre financiare si elaboreaza anual criteriile pe baza carora se calculeaza sumele aferente fondului de redistribuire ;
- Stabileste destinatia de utilizare a fondului de rezerva propriu ;
- Elaboreaza metodologia privind tiparirea, distribuirea si evidenta carnetelor de asigurat;
- Asigura evidenta statistica necesara in activitatea specifica sistemului de asigurari sociale de sanatate si colaboreaza ci institutii cu atributii in domeniul statisticii;
- Efectueaza prin intermediul caselor de asigurari de sanatate, direct sau prin intermediari specializati, sondaje in vederea evaluarii gradului de satisfacere a asiguratilor si de evaluare a interesului manifestat de acestia fata de calitatea serviciilor medicale si asigura controlul masurilor stabilite in gestionarea fondurilor pentru realizarea functionarii sistemului asigurarilor sociale de sanatate intr-un mod coerent si unitar.
Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate si casele de asigurari de sanatate
vor functiona avand la baza un sistem de informatizare integrat.
Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate elaboreaza norme privind modul de
incasare a contributiilor la Fondul de asigurari sociale de sanatate.
In
cazul neachitarii la termen, potrivit legii, a contributiilor
datorate Fondului de asigurari sociale de sanatate Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate, prin casele de asigurari de sanatate judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, precum si Casa Asigurarilor de
Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si
Autoritatii Judecatoresti si Casa de Asigurari de Sanatate a
Transporturilor procedeaza la aplicarea masurilor de executie silita
pentru incasarea sumelor cuvenite bugetului asigurarilor sociale de
sanatate si a majorarilor de intarziere, potrivit procedurii
instituite prin Ordonanta Guvernuluiu nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, aprobata prin Legea nr. 108/1996, cu
modificarile ulterioare, ale carei dispozitii se aplica in mod
corespunzator.
Casa
Nationala de Asigurari de Santatate elaboreaza norme metodologice
privind activitatea de executare silita pentru recuperarea creantelor
la Fondul de asigurari sociale de sanatate, privind acordarea de
inlesniri, amanari si esalonari la plata contributiilor, precum si
norme tehnice privind constituirea si utilizarea fondului pentru
acordarea de stimulente.
16.3.3 ORGANELE DE CONDUCERE ALE CNAS
Organele
de conducere ale CNAS sunt reprezentate de:
- Adunarea Reprezentantilor;
- Consiliul de Administratie al CNAS;
- Presedinte CNAS;
- 2 vicepresedinti;
- Directorul General.
Persoanele
care fac parte din organele de conducere ale CNAS trebuie sa
Indeplineasca
urmatoarele conditii:
- sa fie cetateni romani si sa aiba domiciliul pe teritoriul Romaniei ;
- sa aiba calitatea de asigurat;
- sa nu aiba cazier judiciar sau fiscal.
A.
Adunarea reprezentanţilor se
constituie pe o perioadă de 4 ani şi
cuprinde:
reprezentanţi
ai asiguraţilor delegaţi
de consiliile judeţene şi de Consiliul General
al Municipiului Bucureşti în număr de unu pentru fiecare judeţ şi
doi
pentru municipiul Bucureşti. Desemnarea acestor reprezentanţi se
face în
termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă;
29
de membri numiţi
astfel: 2 de către Preşedintele României, 3 de către
primul-ministru, la propunerea ministrului sănătăţii şi
familiei, 3 de către Senat,
la propunerea comisiei de specialitate, 3 de către Camera
Deputaţilor,
la propunerea comisiei de specialitate, 5 de către asociaţiile
patronale reprezentative la nivel naţional, 5 de către
organizaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional, 7
reprezentanţi ai ministerelor şi instituţiilor centrale
cu reţele sanitare proprii, respectiv câte un reprezentant al
Ministerului
de Interne, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului
Justiţiei,
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei,
Serviciului
Român de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe şi
Serviciului
de Telecomunicaţii Speciale, şi un reprezentant al Consiliului
Naţional
al Persoanelor Vârstnice.
Sunt
considerate reprezentative la nivel naţional asociaţiile patronale
si
organizaţiile
sindicale care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Legea nr.
130/1996
privind contractul colectiv de muncă.
Adunarea
reprezentanţilor se întruneşte în şedinţă o dată pe an, la
convocarea
consiliului de administraţie, sau în şedinţe extraordinare, la
convocarea
preşedintelui CNAS, a consiliului de administraţie sau a unui număr
de cel puţin 30 de membri ai adunării reprezentanţilor.
Adunarea
reprezentanţilor poate adopta hotărâri dacă sunt prezente două
treimi din numărul membrilor. Pentru adoptarea hotărârilor este
necesar votul
favorabil al majorităţii membrilor prezenţi.
Adunarea
reprezentanţilor are următoarele atribuţii:
- propune modificarea Statutului CNAS;
- îi alege şi îi revocă pe cei doi membri în consiliul de administraţie;
- analizează repartizarea bugetului aprobat de către cei în drept şi
recomandă
ordonatorului principal de credite cu delegaţie luarea
măsurilornecesare
pentru modificarea acestuia, în condiţiile legii;
- analizează modul de utilizare a fondului, costurile sistemului, serviciile
acordate
şi tarifele practicate la contractarea pachetului de servicii de
bază şirecomandă
măsurile legale pentru folosirea cu eficienţă a fondurilor şi
derespectare
a drepturilor asiguraţilor.
B.
Consiliul de administraţie al CNAS
se constituie din 17
membri, cu
un
mandat
pe 4
ani, după
cum urmează:
5
reprezentanţi
ai statului, dintre
care unul este numit de Preşedintele României
şi 4 de primul ministru, la propunerea ministrului sănătăţii şi
familiei,
a ministrului muncii şi solidarităţii sociale, a ministrului
finanţelor publice
şi a ministrului justiţiei;
5
membri
numiţi prin consens de către asociaţiile patronale
reprezentative
la
nivel naţional;
5 membri
numiţi prin consens de către confederaţiile sindicale
reprezentative
la
nivel naţional;
2
membri
aleşi de către adunarea reprezentanţilor din
rândul membrilor săi.
Preşedintele
consiliului de administraţie este
preşedintele
CNAS şi
îndeplineşte şi funcţia de secretar de stat în cadrul
Ministerului Sănătăţii şi Familiei. Preşedintele CNAS este
numit de primul-ministru dintre membrii consiliului de administraţie,
la propunerea Ministerului Sănătăţii şi Familiei.
Consiliul
de administraţie are 2 vicepreşedinţi aleşi de consiliul de
administraţie
prin vot secret. Vicepreşedinţii consiliului de administraţie sunt
şi vicepreşedinţii
CNAS.
Consiliul
de administraţie funcţionează în mod legal în prezenţa a cel
puţin 11 membri, iar hotărârile consiliului de administraţie se
adoptă cu votul a cel puţin două treimi din numărul membrilor
prezenţi.
Principalul
rol al consiliului de administraţie este de a elabora şi a realiza
strategia naţională în domeniul asigurărilor sociale de sănătate.
Membrii
Consiliului de administraţie al CNAS şi ai consiliilor de
administraţie
ale caselor de asigurări, precum şi personalul angajat al acestor
case
de asigurări, indiferent de nivel, nu pot deţine funcţii de
conducere în cadrul
Ministerului Sănătăţii şi Familiei, direcţiilor de sănătate
publică, unităţilor
sanitare, cabinetelor medicale, funcţii alese sau numite în cadrul
CMR,
colegiilor judeţene ale medicilor, respectiv al municipiului
Bucureşti, CFR,
colegiilor judeţene ale farmaciştilor, respectiv al municipiului
Bucureşti, organizaţiilor centrale şi locale ale OAMR sau funcţii
în cadrul societăţilor comerciale cu profil de asigurări,
farmaceutic sau de aparatură medicală.
Membrii
Consiliului de administraţie al CNAS şi ai consiliilor de
administraţie
ale caselor de asigurări care, fie personal, fie prin soţ, soţie,
afini sau
rude până la gradul al doilea inclusiv, au un interes patrimonial
în problema
supusă dezbaterii consiliului de administraţie nu pot participa la
dezbaterile consiliului de administraţie şi nici la adoptarea
hotărârilor.
Consiliul
de administratie al CNAS are urmatoarele atributii :
- aproba statutul si strategia CNAS, la propunerea presedintelui acestuia
- aproba planul de activitate si proiectul bugetului Fondului de Asigurari sociale de Sanatate
- aproba rapoarte de gestiune lunare, trimestriale si anuale, prezentate de presedintele CNAS
- aproba proiectul contractului-cadru
- aproba masuri privind administrarea patrimoniului, potrivit legii
- stabileste destinatia de utilizare a fondului de rezerva propriu ramas neutilizat la finele fiecarui an
- aproba normativele pentru functionarea caselor de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, a Casei Asigurarilor de Sanatate a Apararii Ordinii Publice, Sigurantei Natinale si Autoritatii Judecatoresti si a Casei de Asigurari de Sanatate a Transporturilor
- aproba planul anual de activitate al CNAS, inaintat dupa aprobarea proiectului de buget
- aproba statutele caselor de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, regulamentele de organizare si functionare si organigramele acestora.
Membrii
Consiliului de Administratie al CNAS si cei ai consiliilor de
administratie ale caselor de asigurari de sanatate judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, trebuie sa indeplinesaca
urmatoarele conditii :
- sa fie cetateni romani
- sa aiba capacitate de exercitiu deplina
- sa nu aiba cazier judiciar
- sa aiba varsta de minim 25 de ani
- sa nu fi fost colaborator al securitatii ca politie politica.
Consiliul
de administratie al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate este
legal constituit si functioneaza incepand cu data la care sunt
numiti cel putin 11 membri, cu conditia ca la sedinta sa fie prezenti
cel putin 3 dintre membrii desemnati de puterea executiva, 3 dintre
membrii desemnati de sindicatele reprezentativesi 3 dintre membrii
desemnati de asociatiile patronale reprezentative.
Consiliul
de adminitratie al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate se
intruneste ori de cate ori este necesar, dar cel putin o data pe
luna, si ia hotarari valabile in prezenta a cel putin 11 membri si cu
votul a cel putin doua treimi din numarul membrilor prezenti.
Convocarea
Consiliului de adminitratie al Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate se face de catre presedintele acesteia. Convocarea
consiliului de administratie va fi facuta si la solicitarea a cel
putin unei treimi din numarul membrilor acestuia.
Consiliul
de administratie al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate isi
alege 2 vicepresedinti in conditiile legii.
Consiliul
de administratie al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate
mandateaza pe unul dintre cei 2 vicepresedinti sa il inlocuiasca pe
presedinte in caz de forta majora.
Membrii
Consiliului de administratie al Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate, cu exceptia presedintelui si ai vicepresedintilor, nu sunt
salariati ai acesteia si primesc o indemnizatie lunara de pana la 20%
din salariul presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
in conditiile prezentei efective la sedintele consiliului de
administratie.
Preşedintele
CNAS se
deleagă în condiţiile legii, prin ordin al ministrului
sănătăţii şi familiei, ca ordonator principal de credite pentru
administrarea
şi gestionarea fondului şi reprezintă CNAS în relaţiile cu
terţii şi pe asiguraţi în raporturile cu alte persoane fizice sau
juridice, componente ale sistemului
asigurărilor sociale de sănătate. Conducerea executivă a CNAS
este
asigurată de către directorul general.
Ocuparea
postului de director general se face prin concurs, pe o perioadă
de 4 ani, şi se numeşte prin ordin al ministrului sănătăţii şi
familiei. Organizarea
concursului şi criteriile de selecţie sunt stabilite de ministrul
sănătăţii
şi familiei şi de preşedintele CNAS.
Pe
timpul executării mandatului preşedintele şi vicepreşedinţii
sunt numiţi pe o perioadă de 4 ani. Aceştia nu pot exercita pe
durata mandatului nici
o altă funcţie sau demnitate publică, cu excepţia funcţiilor
didactice din învăţământul
superior.
Membrii
Consiliului de administraţie al CNAS, pe perioada exercitării
mandatului,
nu sunt salariaţi ai CNAS, cu excepţia preşedintelui şi a
vicepreşedinţilor,
şi nu pot ocupa funcţii în structurile executive ale caselor de
asigurări.
Aceştia nu pot exercita activităţi la societăţi comerciale sau
la alte
unitati
care se afla in relatii contractuale cu casele de asigurari.
Salarizarea
presedintelui
si vicepresedintelui CNAS se stabileste dupa cum urmeaza:
- pentru presedinte, la nivelul indemnizatiei prevazute de lege
pentru functia de secretar de stat;
-
pentru vicepresedinti, la nivelul indemnizatiei prevazute de lege
pentru functia de subsecretar de stat.
Preşedintele
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate are următoarele
atribuţii:
- organizează si conduce structurile executive ale acesteia;
- asigura coerenta si eficienta gestiunii financiare a fondurilor asigurărilor sociale de sănătate;
- elaboreaza normele, regulamentele si procedurile administrative specifice îndeplinirii atribuţiilor prevăzute la lit. a) si b) si elaborează normele specifice de personal;
- organizează si coordonează activităţi de control pe ansamblul sistemului asigurărilor sociale de sănătate;
- aplica sancţiuni disciplinare si administrative pentru nerespectarea normelor si regulamentelor prevăzute la lit. c);
- răspunde de aducerea la îndeplinire a hotărârilor Consiliului de admistratie al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate;
- aproba, la propunerea Consiliului de administraţie al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, criteriile de stabilire a cuantumului indemnizaţiilor membrilor consiliilor de administraţie ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, caselor de asigurări de sănătate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, si modalitatea de plata a acestora, în condiţiile legii;
- emite ordine în exercitarea mandatului sau, precum si pentru punerea în aplicare a hotărârilor consiliului de administraţie;
- supraveghează si controlează funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate
- reprezintă Casa Naţionala de Asigurări de Sănătate în relaţiile cu terţii;
- convoacă Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate si conduce şedinţele acestuia;
- aproba înfiinţarea de oficii teritoriale la nivelul caselor de asigurări de sănătate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, la propunerea acestora, în condiţiile legii;
- aproba contractarea de consultanta de specialitate în condiţiile si situaţiile prevăzute de actele normative în vigoare;
- definitivează proiectele de bugete de venituri si cheltuieli ale caselor de asigurări de sănătate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, al Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale si Autorităţii Judecătoreşti si al Casei de Asigurări de Sănătate a Transporturilor, la propunerea acestora, si elaborează proiectul bugetului de venituri si cheltuieli centralizat al Fondului de asigurări sociale de sănătate, pe care, cu aprobarea Consiliului de administraţie al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, îl înaintează spre aprobare Parlamentului;
- promovează imaginea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate;
- stabileşte anual criterii de utilizare a fondului de redistribuire si administrează acest fond;
- organizează concurs pentru ocuparea postului de director general al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, conform prevederilor legale, stabilind criteriile si standardele de performanta pentru ocuparea acestui post;
- numeşte cu delegaţie directorul general al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pana la ocuparea postului prin concurs, conform legii;
- desemnează reprezentanţi în comisia centrala care aproba procurarea aparaturii de înalta performanta alături de reprezentanţi ai Colegiului Medicilor din România si ai Ministerului Sănătăţii si Familiei;
- aproba statele de funcţii ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate si ale caselor de
asigurări
de sănătate în urma definitivării bugetului Fondului de asigurări
sociale de sănătate
si în baza organigramei aprobate de consiliul de administraţie;
v)
numeşte, cu delegatie, directorii generali ai caselor de asigurări
de
sănătate
judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, care asigura conducerea acestora ca ordonator secundar de
credite,
în urma concursului organizat de Casa Naţionala de Asigurări de
Sănătate în condiţiile legii si stabileşte atribuţiile si
competentele acestora;
Preşedintele
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate poate delega atribuţii
de reprezentare
oricărui vicepreşedinte sau membru al Consiliului de administraţie
al Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate.
Mandatul
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate încetează
prin demisie, prin revocare de catre primul-ministru sau prin deces.
Atributiile
vicepresedintilor Consiliului de administratie al CNAS:
- urmăresc aducerea la îndeplinire a hotărârilor consiliului de administraţie, încredinţată de către preşedinte;
- preiau, în caz de forţa majora, atribuţiile preşedintelui, în condiţiile prevăzute de prezentul statut;
- asigura comunicarea cu asociaţiile patronale, organizaţiile sindicale si organizaţiile pensionarilor;
- asigura îndeplinirea condiţiilor legale si ale prezentului statut cu privire la constituirea si la funcţionarea consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări de sănătate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
- îndruma si controlează nemijlocit activitatea consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări de sănătate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sub aspectul legalităţii activităţii si al respectării prevederilor prezentului statut si îl informează pe preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate asupra celor constatate;
- alte atribuţii date în competenta prin lege si prin prezentul statut.
Mandatele
vicepreşedinţilor încetează prin demisie, prin deces sau prin
revocare de
către consiliul de administraţie, cu votul a cel puţin doua treimi
din numărul membrilor acestuia,
sau prin revocarea ca membru al consiliului de administraţie de
către cei care i-au desemnat.
Consiliile
de administraţie ale caselor de asigurări de sănătate
judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti au urmatoarele atributii
principale:
- aproba proiectul statutului propriu;
- aproba proiectul bugetului de venituri si cheltuieli anuale aferente fondului asigurărilor sociale de sănătate;
- aproba rapoartele de gestiune lunare, trimestriale si anuale, prezentate de directorul general;
- aproba politica de contractare propusa de directorul general, cu respectarea contractului-cadru;
- aproba programele de acţiuni de îmbunătăţire a disciplinei financiare, inclusiv masurile de executare silita, potrivit prevederilor legale în vigoare;
- alte atribuţii date în competenta prin lege sau prin prezentul statut.
Membrii
consiliilor de administratie ale caselor de asigurari de sanatate
judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, sunt obligati sa
participe la adoptarea hotararilor care sa asigure functionarea
sistemului de asigurari sociale de sanatate la nivel local.
Organele
de conducere ale caselor de asigurări judeţene si ale Municipiului
Bucureşti sunt:
>
consiliul
de administraţie;
- preşedintele;
- director general.
Consiliul
de administraţie al caselor de asigurări de sănătate judeţene şi
a municipiului Bucureşti este
alcătuit din 9 membri,
desemnaţi
după
cum urmează:
- unul de consiliul judeţean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti;
- unul de prefect, la propunerea direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a Direcţiei de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti;
- 3 de asociaţiile patronale reprezentative la nivel naţional, desemnaţi prin consens;
-
3 de
confederaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional,
desemnaţi
prin consens;
-
preşedintele, care este directorul general al casei de asigurări.
Consiliul
de administraţie al Casei Asigurărilor de Sănătate a
Ministerului
Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei este
alcătuit din 5 membri,
desemnaţi după cum urmează:
- unul de către Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei;
- unul din partea confederaţiilor reprezentative ale sindicatelor;
- unul din partea asociaţiilor reprezentative ale patronatelor;
- unul din partea Ministerului Sănătăţii şi Familiei;
- preşedintele Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
Consiliul
de administraţie al Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării,
Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii
Judecătoreşti se
constituie
potrivit dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 56/1998, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 458/2001.
Mandatul
membrilor consiliilor de administraţie ale caselor de asigurări
este de 4 ani. Consiliul de administraţie ia hotărâri prin vot, în
prezenţa
a cel puţin două treimi din numărul membrilor. Şedinţele
consiliului de
administraţie sunt publice, cu excepţia cazurilor în care membrii
consiliului decid
prin vot ca acestea să se desfăşoare cu uşile închise.
Problemele legate
de buget se vor discuta întotdeauna în şedinţe publice.
Directorii
generali ai caselor de asigurări sunt
numiţi pe bază de concurs,
prin decizie a preşedintelui CNAS sau, după caz, prin ordin al
ministrului
lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei, respectiv în
condiţiile prevăzute
de Ordonanţa Guvernului nr. 56/1998, aprobată cu modificări şi
completări
prin Legea nr. 458/2001. Directorul general devine membru de drept
al consiliului de administraţie al casei de asigurări şi
preşedintele acestuia.
Directorul
general al casei de asigurări este
ordonator de credite, în condiţiile
legii. Directorul general se numeşte pentru un mandat de 4 ani, după
validarea
concursului, şi se suspendă de drept din funcţiile deţinute
anterior, cu
excepţia funcţiilor didactice din învăţământul superior.
Directorul general este
salarizat în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Atribuţiile
principale
ale directorului general sunt:
- aplică normele de gestiune, regulamentele de organizare şi de funcţionare şi procedurile administrative unitare;
- organizează şi coordonează activitatea de control al execuţiei contractelor de furnizare de servicii medicale;
- organizează şi coordonează activitatea de urmărire şi control al colectării contribuţiilor la fond;
- propune programe de acţiuni de îmbunătăţire a disciplinei financiare, inclusiv executarea silită, potrivit legii;
- stabileşte modalitatea de contractare, cu respectarea contractului-cadru;
- organizează împreună cu alte structuri abilitate controale privind respectarea drepturilor asiguraţilor şi propune măsuri în caz de nerespectare a acestora;
- supraveghează şi controlează organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări de sănătate la nivel teritorial şi prezintă anual rapoarte, pe care le dă publicităţii;
- numeşte, sancţionează şi eliberează din funcţie personalul casei de asigurări.
Obligaţiile
caselor de asigurări:
Conform
legislaţiei in vigoare si al statutului Casei Naţionale de
asigurări
de sănătate obligaţiile
CNAS sunt
următoarele:
-
să asigure logistica funcţionării unitare şi
coordonate a sistemului
asigurărilor
sociale de sănătate;
-
să urmărească colectarea şi folosirea cu eficienţă a
fondului;
-
să folosească mijloace adecvate de mediatizare pentru
reprezentarea,
informarea
şi susţinerea intereselor asiguraţilor pe care îi reprezintă;
- să acopere potrivit principiilor prezentei ordonanţe de urgenţă nevoile de
servicii
de sănătate ale persoanelor, în limita fondurilor disponibile.
- să verifice acordarea serviciilor medicale, conform contractelor încheiate
cu
furnizorii de servicii medicale;
- să deconteze furnizorilor contravaloarea serviciilor medicale contractate
şi
prestate asiguraţilor, în maximum 30 de zile de la data raportării,
în caz
contrar urmând a suporta penalităţile prevăzute în contract; s
să
acorde furnizorilor de servicii medicale sume care să ţină seama
şi de condiţiile
de desfăşurare a activităţii în zone izolate, în condiţii
grele şi foarte
grele, pentru care sunt stabilite drepturi suplimentare, potrivit
legislaţiei;
-
să
informeze furnizorii de servicii medicale asupra
condiţiilor de
contractare
şi a negocierii clauzelor contractuale;
- să informeze furnizorii de servicii medicale asupra condiţiilor de furnizare a serviciilor medicale şi despre orice schimbare în modul de funcţionare şi de acordare a acestora, cu cel puţin 30 de zile înainte de aplicarea modificării; să asigure confidenţialitatea datelor în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă;
- să verifice prescrierea şi eliberarea medicamentelor în conformitate cu
reglementările
în vigoare;
să
transmită situaţiile statistice şi alte activităţi raportate de
furnizorii de servicii
medicale către instituţiile interesate, respectiv direcţiilor
de sănătate
publică şi centrelor de statistică;
-
să
raporteze CNAS, la termenele stabilite, datele solicitate
privind
serviciile
medicale furnizate, precum şi evidenţa asiguraţilor şi
a
documentelor
justificative utilizate;
- să furnizeze, la solicitarea Ministerului Sănătăţii şi Familiei, prin direcţiile de
sănătate
publică, datele de identificare a persoanelor asigurate,
numai
pentru bolile cu declarare nominală obligatorie, conform legislaţiei
în
vigoare.
Casele
de asigurări de sănătate judeţene şi a municipiului Bucureşti
pot
avea, la nivelul oraşelor, al municipiilor, precum şi al altor
localităţi, oficii de
asigurări de sănătate, dacă numărul asiguraţilor este de cel
puţin:
- 200.000 pentru oraşele, municipiile şi sectoarele municipiului Bucureşti;
- 100.000 pentru alte localităţi.
16.3.4 RELAŢIILE CASEI NAŢIONALE DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE CU CASELE DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
Sistemul
de asigurări sociale de sănătate este un sistem naţional, unitar,
coordonat de Casa Naţionala de Asigurări de Sănătate în calitate
de instituţie publica autonoma
de interes naţional.
Sistemul
naţional al asigurărilor sociale de sănătate este constituit din
casele de asigurări
de sănătate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, care
asigura funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate
la nivel local, din Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării,
Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale si Autorităţii
Judecătoreşti, care asigura funcţionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate în municipiile si oraşele în care
funcţionează formaţiuni medicale aparţinând ministerelor si
instituţiilor din domeniul apărării, ordinii publice, siguranţei
naţionale si autorităţii judecătoreşti si din Casa de Asigurări
de Sănătate a Transporturilor, care asigura funcţionarea
sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru personalul
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuinţei,
instituţiilor publice din subordine, regiilor autonome, companiilor
naţionale, societăţilor naţionale si al societăţilor
comerciale, care desfăşoară activităţi în domeniul
transporturilor aeriene, navale, rutiere, feroviare si cu metroul,
pentru membrii de familie ai acestora, precum si pentru pensionarii
care au lucrat în transporturi si pentru membrii
lor de familie, care folosesc reţeaua sanitara proprie a
Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuinţei.
In
calitate de ordonator principal de credite preşedintele Casei
Naţionale de Asigurări
de Sănătate definitivează proiectele de bugete de venituri si
cheltuieli ale caselor de asigurări de sănătate judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, al Casei Asigurărilor de
Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale si
Autorităţii Judecătoreşti si Casei
de Asigurări de Sănătate a Transporturilor, la propunerea
conducătorilor acestora, în calitate
de ordonatori secundari de credite, în conformitate cu dispoziţiile
Legii nrJ72/1996 privind finanţele publice, cu modificările
ulterioare, si cu cele ale normelor metodologice elaborate
de Ministerul Finanţelor Publice.
Bugetul
centralizat al fondurilor de asigurări sociale de sănătate se
aproba de Parlament,
la propunerea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
16.3.5 ASIGURAREA CALITĂŢII SERVICIILOR - O OBLIGAŢIE A CASEI NAŢIONALE DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
16.3.5.1 Serviciul medical al Casei de Asigurări
In
cadrul CNAS funcţionează serviciul medical, care este condus de un
medic-şef. La nivelul caselor de asigurări funcţionează un
serviciu medical, în
raport cu numărul asiguraţilor, care este condus de un medic-şef.
Funcţia de
medic-şef al CNAS şi al caselor de asigurări se ocupă prin
concurs organizat
de CNAS, în condiţiile legii fiind echivalentă cu cea de director
general
adjunct.
Serviciul
medical al CNAS urmăreşte
interesele asiguraţilor cu privire la calitatea serviciilor acordate
de către furnizorii de servicii medicale,
medicamente şi dispozitive medicale aflaţi în relaţii
contractuale
cu casele de asigurări. Criteriile
privind acordarea serviciilor medicale pentru asiguraţi se
elaborează de către serviciul medical al CNAS împreună
cu CMR, se actualizează ori de câte ori este nevoie şi se prevăd
în clauzele contractelor de furnizare de servicii.
Masuri
si criterii de asigurare a calităţii serviciilor
Asigurarea
calităţii pachetului de servicii de bază pentru asiguraţi revine
CNAS prin respectarea următoarelor măsuri:
- acceptarea încheierii de contracte numai cu furnizori acreditaţi conform legii, precum şi a medicilor, asistenţilor medicali şi altor categorii de personal acreditate ;
- existenţa unui sistem informaţional corespunzător asigurării unei evidenţe primare privind diagnosticul şi terapia aplicată;
- respectarea de către furnizori a criteriilor de calitate a asistenţei medicale şi stomatologice, elaborate de către CMR şi OAMR;
- utilizarea pentru tratamentul afecţiunilor numai a medicamentelor din Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman;
- utilizarea materialelor sanitare şi a dispozitivelor medicale autorizate, conform legii.
Criteriile
privind calitatea asistenţei medicale acordate asiguraţilor
se elaborează de comisiile de specialitate ale CMR, se negociază
cu CNAS şi se referă la:
- tratamentul medical;
- tratamentul stomatologic;
- acţiunile de depistare precoce a îmbolnăvirilor;
- procedeele medicale de recuperare eficace;
- prescrierea de medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale şitransportul bolnavilor;
- eliberarea de certificate medicale necesare asiguraţilor pentru a beneficia de ajutoare de boală şi de rapoarte necesare caselor de asigurări pentru îndeplinirea atribuţiilor lor.
Criteriile
sunt obligatorii pentru toţi furnizorii de servicii medicale care au
încheiat contracte cu casele de asigurări. In vederea respectării
calităţii serviciilor
medicale furnizate asiguraţilor, CNAS şi casele de asigurări
organizează
controlul activităţii medicale împreună cu comisiile de
specialitate ale CMR, CFR şi ale OAMR.
O
modalitate de verificare a calităţii servicilor o reprezinta
reglementarea
stricta a relaţiilor caselor de asigurări sociale de sănătate cu
furnizorii de servicii medicale, de dispozitive medicale şi de
medicamente.
Controlul
de gestiune al CNAS şi al caselor de asigurări se face anuai de
către Curtea de Conturi. CNAS împreună cu CMR, CFR şi OAMR
organizează
controlul serviciilor medicale care se acordă asiguraţilor potrivit
ordonanţe de urgenţă nr. 105/2002.
16.3.5.2 Relaţiile Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate cu furnizorii de servicii medicale
- Natura relaţiilor dintre furnizori si Casele de asigurări
Furnizorii
de
servicii medicale, de dispozitive medicale şi de
medicamente,
care sunt în relaţii contractuale cu casele de asigurări, sunt:
cabinetele
medicale, centrele
de diagnostic şi tratament, spitalele şi alte unităţi
sanitare, medicii, personalul mediu sanitar şi alte categorii de
personal,
personalul sanitar din serviciile conexe actului medical;
farmaciile,
distribuitorii
şi producătorii de medicamente şi materiale sanitare
persoanele
fizice şi juridice autorizate
de
Ministerul Sănătăţii şi Familiei.
Relaţiile
dintre
furnizorii de servicii medicale şi casele de asigurări sunt
de natură
civilă, se
stabilesc şi se desfăşoară pe bază de contract care se
încheie anual. In situaţia în care este necesară modificarea sau
completarea
clauzelor, acestea sunt negociate şi stipulate în acte adiţionale.
Furnizorii
de servicii medicale încheie cu casele de asigurări contracte
anuale pe baza modelelor de contracte prevăzute în normele
metodologice
de aplicare a contractului-cadru, în cuprinsul cărora pot fi
prevăzute
şi alte clauze suplimentare, negociate.
Casele
de asigurări încheie cu furnizorii de servicii medicale contracte
anuale
pentru furnizarea de servicii şi pentru plata acestora, urmărind
realizarea
echilibrului financiar. La încheierea contractelor părţile vor
avea în vedere interesul asiguraţilor şi vor ţine seama de
economicitatea, eficienţa şi calitatea
serviciilor oferite pe baza criteriilor elaborate de CNAS, CMR, CFR
şi OAMR.
Contractele
de furnizare de servicii medicale cuprind şi obligaţiile părţilor
legate de buna gestionare a
fondurilor,
precum şi clauze care să reglementeze
condiţiile de plată a serviciilor furnizate până la definitivarea
unui
nou contract între părţi, pentru perioada următoare celei
acoperite prin contract.
Plata
furnizorilor de servicii medicale poate
fi:
- în asistenţa medicală primară şi de specialitate ambulatorie prin tarif pe
persoana
asigurată, tarif pe serviciu medical, suma fixă negociată pe
pachet de
servicii
medicale;
- în asistenţa medicală din spitale şi alte unităţi, în afara celor ambulatorii, prin
tarif
pe caz rezolvat, tarif
pe zi de spitalizare, tarif
pe serviciu medical, după
caz;
- prin tarife pentru anumite servicii, stabilite prin contractul-cadru;
- prin preţ de referinţă prevăzut în lista medicamentelor cu sau fără
contribuţie
personală;
- prin preţ de referinţă prevăzut în lista de materiale sanitare şi de
dispozitive
medicale.
Modalitatea
de decontare a serviciilor medicale, medicamentelor, materialelor
sanitare şi dispozitivelor medicale se stabileşte prin
contractul-cadru. Decontarea serviciilor medicale se face în baza
contractelor încheiate între
casele de asigurări şi furnizorii de servicii medicale, indiferent
de casa de asigurări
la care s-a virat contribuţia asiguratului, pe baza documentelor
justificative
stabilite prin contractul-cadru.
B.
Acreditarea furnizorilor de servicii medicale, de dispozitive
medicale, de
medicamente şi materiale sanitare
Pot
intra în relaţie contractuală cu sistemul de asigurări sociale de
sănătate numai furnizorii de servicii medicale, de dispozitive
medicale şi de medicamente acreditaţi. Medicii, farmaciştii,
personalul mediu sanitar şi alte categorii
de personal se acreditează după cum urmează:
a)
medicii
şi alte categorii de personal cu studii superioare
se
acreditează
de
către comisiile formate din reprezentanţi ai colegiilor
judeţene ale medicilor,
respectiv al municipiului Bucureşti, ai caselor de asigurări şi ai
direcţiilor de sănătate publică sau ai direcţiilor medicale ori
ai structurilor similare
din ministerele şi instituţiile centrale cu reţele sanitare
proprii, dupa caz, în
cadrul acreditării unităţii sanitare;
- asistenţii medicali se acreditează de către comisiile formate din
reprezentanţi
ai OAMR, ai caselor de asigurări şi ai direcţiilor de sănătate
publică
sau ai direcţiilor medicale ori structurilor similare din
ministerele şi instituţiile centrale cu reţele sanitare proprii,
după caz, în cadrul acreditării unităţii
sanitare;
- farmaciştii şi asistenţii de farmacie se acreditează de către comisiile
formate
din reprezentanţi ai colegiilor judeţene ale farmaciştilor,
respectiv al municipiului
Bucureşti, ai caselor de asigurări şi ai direcţiilor de sănătate
publică
sau ai direcţiilor medicale ori structurilor similare din
ministerele şi instituţiile centrale cu reţele sanitare proprii,
după caz, în cadrul acreditării farmaciei.
Regulamentul
de funcţionare a comisiilor de acreditare a furnizorilor de
servicii medicale se aprobă de către Consiliul de administraţie al
CNAS. Metodologia de acreditare a furnizorilor de servicii medicale
se elaborează de către
CNAS şi structurile naţionale ale CMR, CFR şi ale OAMR şi se
aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii şi familiei, în
termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a ordonanţe de urgenţă nr. 150/2002.
Autorizarea
furnizorilor de aparatură medicală şi materiale sanitare se face
anual de către Ministerul Sănătăţii şi Familiei. Metodologia de
autorizare se
aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii şi familiei. Lista
furnizorilor de aparatură
medicală şi materiale sanitare autorizaţi este dată publicităţii
anual.
C.
Arbitrajul
CNAS
împreună cu CMR şi OAMR organizează Comisia centrală de arbitraj
care soluţionează litigiile dintre furnizorii de servicii medicale
şi casele de asigurări. Comisia centrală de arbitraj este formată
din 4 arbitri, dintre care 2 delegaţi numiţi de către CNAS şi
câte un delegat numit de CMR şi OAMR. Preşedintele
Comisiei centrale de arbitraj trebuie sa fie un arbitru acceptat de
părţi.
Arbitrii pot fi medici, jurişti sau economişti, acreditaţi şi
înregistraţi de Ministerul Sănătăţii şi Familiei. Regulamentul
de activitate al arbitrilor se elaborează de către CNAS, împreună
cu CMR şi OAMR, şi se avizează de către
Ministerul Justiţiei.
Hotărârile
Comisiei centrale de arbitraj sunt obligatorii pentru toate părţile
ale căror litigii se soluţionează de către aceasta şi se
completează în mod
corespunzător cu prevederile Codului de procedură civilă.
Legislaţia
in vigoare prevede si cuantumul explicit al amenzilor ce sancţionează
diversele contravenţii. Cuantumul amenzilor ste cuprins in
intervalul
5.00 lei si 50.000.
16.3.6 ADMINISTRAREA UNITATILOR SANITARE PUBLICE DE INTERES JUDETEAN SI LOCAL SI COMPETENTELE AUTORITATILOR LOCALE IN DOMENIUL SANITAR
Regimul
juridic si metodologia administrativa a unităţilor sanitare
publice de interes judeţean si local sunt stabilite prin ordonanţa
nr. 70 din august
2002, ce a intrat in vigoare la 1 octombrie 2002.
Terenurile
şi clădirile în care îşi desfăşoară activitatea unităţile
sanitare
publice de interes judeţean sau local, parte integrantă a
domeniului public
al judeţelor, comunelor, oraşelor şi municipiilor, se află în
administrarea consiliilor judeţene sau consiliilor locale ale
comunelor, oraşelor, municipiilor şi
sectoarelor municipiului Bucureşti. Celelalte componente ale bazei
materiale
sunt proprietate privată a statului şi sunt administrate de
unităţile sanitare
publice.
Schimbarea
destinaţiei sau înstrăinarea bazei materiale a unităţilor
sanitare
publice se poate face în condiţiile legii şi numai cu aprobarea
Ministerului
Sănătăţii şi Familiei. Actele de înstrăinare sau de schimbare
a destinaţiei bazei materiale a unităţilor sanitare, fără
aprobarea Ministerului
Sănătăţii şi Familiei, sunt nule.
Indrumarea,
coordonarea şi monitorizarea activităţii desfăşurate în
unităţile
sanitare publice se exercită de Ministerul Sănătăţii şi
Familiei ca autoritate
centrală în domeniul asistenţei de sănătate publică şi de
direcţiile de
sănătate publică teritoriale, unităţi descentralizate care
reprezintă autoritatea
de sănătate publică la nivel local.
Ministerul
Sănătăţii şi Familiei exercită controlul asupra activităţii
unităţilor
sanitare publice de interes judeţean sau local, precum şi asupra
modului
de aplicare de către acestea a dispoziţiilor legale în vigoare în
domeniul
sanitar.
In
administrarea unităţilor sanitare de interes local si
judeţean Ministerul
Sănătăţii si Familiei jaca un rol extrem de importanat, totuşi
marea majoritate
a acestor atribuţii, si anume structura organizatorica a unităţii
sanitare
precum si infiintarea, reorganizarea, desfiinţarea sau schimbarea
profilului
acestora se realizează cu avizul
consiliilor judeţene sau al
consiliilor locale.
Direcţiile
de sănătate publică teritoriale au si o serie de atribuţii
exclusive:
avizează,
în
termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii, proiectele
bugetelor
de venituri şi cheltuieli ale unităţilor sanitare publice;
avizează,
în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii, statul de
funcţii pentru
unităţile sanitare publice cu personalitate juridică, cu
încadrarea în bugetul
de venituri şi cheltuieli aprobat;
centralizează
situaţiile financiare trimestriale şi anuale transmise de unităţile
sanitare publice şi înaintează situaţiile centralizatoare
Ministerului Sănătăţii
şi Familiei;
avizează
şi supun spre aprobare Ministerului Sănătăţii şi Familiei
propunerile
autorităţilor administraţiei publice locale privind înfiinţarea,
reorganizarea
şi desfiinţarea unităţilor sanitare publice, după caz, precum şi
pe cele referitoare la schimbarea profilului sau a denumirii acestor
unităţi.
Ordonanţa
70/2002 enumera in mod exhaustiv si atribuţiile
preşedinţilor
consiliilor judeţene şi primarilor comunelor, oraşelor,
municipiilor şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti astfel
aceştia :
- avizează, în termen de 5 zile de la data primirii, proiectele bugetelor de venituri şi cheltuieli şi situaţiile financiare trimestriale şi anuale transmise de unităţile sanitare publice;
- aprobă, în termen de 5 zile de la data primirii, statele de funcţii pentru unităţile sanitare publice, după caz, şi urmăresc încadrarea în normativele de personal aprobate şi în bugetele de venituri şi cheltuieli aprobate;
- pot asigura resurse financiare pentru cheltuielile de întreţinere şi gospodărire, reparaţii, consolidare, extindere şi modernizare a unităţilor sanitare publice.
Consiliile
judeţene şi consiliile locale pot înfiinţa, cu
avizul Ministerului
Sănătăţii şi Familiei şi al Ministerului Administraţiei
Publice, unităţi
de asistenţă medico-sociale, prin
reorganizarea unor unităţi sanitare publice.
Finanţarea
cheltuielilor unităţilor de asistenţă medico-sociale
se
asigură
astfel:
a)
din
bugetul
fondului de asigurări sociale de sănătate pentru
pachetul de servicii
medicale de bază;
b)
din
bugetele
locale pentru cheltuieli de întreţinere şi gospodărire,
reparaţii,
consolidări, dotări independente, în limita bugetului aprobat.
Conducerea
unităţilor sanitare publice are obligaţia de a dimensiona, cu
avizul direcţiilor de sănătate publică teritoriale şi al
consiliilor judeţene sau consiliilor
locale, după caz, numărul de personal, în limita statului de
funcţii şi a
bugetului de venituri şi cheltuieli aprobate.
Unităţile
de asistenţă medico-sociale sunt instituţii publice specializate,
cu personalitate juridică, în subordinea autorităţilor
administraţiei publice locale, care acordă servicii de îngrijire,
servicii medicale, precum şi servicii
sociale persoanelor cu nevoi medico-sociale. Persoanele care
beneficiază
de servicii furnizate în aceste unităţi sunt persoane care
necesită supraveghere,
asistare, îngrijire, tratament, precum şi servicii de inserţie şi
reinserţie
socială.
Internarea
în aceste unităţi se face la recomandarea unităţilor sanitare
sau la solicitarea persoanelor fizice ori juridice, în baza unei
grile de evaluare
medico-socială a persoanei.
Unităţile
de asistenţă medico-sociale se înfiinţează ca instituţii
rezidenţiale
sau de zi, prin hotărâre a consiliului local ori, după caz, a
consiliului
judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti,
prin
reorganizarea unor unităţi sanitare, cu avizul Ministerului
Sănătăţii şi Familiei
şi al Ministerului Administraţiei Publice. Reorganizarea se poate
realiza după evaluarea de către direcţiile de sănătate publică
judeţene, respectiv
a municipiului Bucureşti, şi direcţiile generale de muncă şi
solidaritate
socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, a
performanţei
unităţii sanitare, a potenţialului acesteia de transformare în
unitate
de asistenţă medico-socială, ţinând cont de nevoile
medico-sociale ale populaţiei.
Propunerea
de înfiinţare a unităţii de asistenţă medico-sociale se face
de către preşedintele consiliului judeţean, respectiv al
Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, sau de către primar, după caz, pe baza
documentaţiei
şi fundamentării prezentate de serviciul public de asistenţă
socială
de la nivelul consiliilor judeţene sau al consiliilor locale.
Conducerea
unităţilor de asistenţă medico-sociale este asigurată de către
director. In realizarea atribuţiilor sale directorul este sprijinit
de un consiliu
consultativ compus din 5 membri desemnaţi după cum urmează:
■
un
reprezentant al autorităţii administraţiei publice locale prin a
cărei hotărâre
a fost înfiinţată unitatea de asistenţă medico-socială;
■ un
reprezentant al direcţiei de sănătate publică judeţene,
respectiv a municipiului
Bucureşti;
- un reprezentant al direcţiei generale de muncă şi solidaritate socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
- un reprezentant al casei de asigurări de sănătate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
■
un
reprezentant al societăţii civile.
Personalul
existent în unităţile sanitare care se reorganizează se preia
de către unitatea de asistenţă medico-socială, cu încadrarea în
statul de funcţii
aprobat. în contractele individuale de muncă ale persoanelor
preluate se
va prevedea obligaţia acestora de a urma formele de pregătire
profesională
în domeniul cerut de angajator.
Bunurile
aflate în administrarea unităţilor sanitare care se reorganizează
trec în administrarea unităţilor de asistenţă medico-sociale,
conform
protocolului de predare-primire încheiat între acestea. Aparatura
medicală
existentă în unităţile care se reorganizează va fi
redistribuită, după caz, de către Ministerul Sănătăţii şi
Familiei, prin direcţiile de sănătate publică judeţene
şi a municipiului Bucureşti, la alte unităţi sanitare publice, în
funcţie de
necesităţi.
Bugetul
de venituri şi cheltuieli al unităţilor de asistenţă
medico-sociale
se aprobă de către consiliul local sau consiliul judeţean,
respectiv Consiliul
General al Municipiului Bucureşti, după caz, cu avizul casei de
asigurări
de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti, în condiţiile
legii.
Cheltuielile
curente şi de capital ale unităţilor de asistenţă medico-sociale
se asigură din venituri proprii şi din subvenţii acordate din
bugetul local
în funcţie de subordonare. Subvenţiile de la bugetele locale sunt
acordate pentru asigurarea serviciilor sociale, în condiţiile
legii, pentru cheltuieli
de întreţinere şi gospodărire, reparaţii, consolidări, dotări
independente.
Veniturile
proprii ale unităţilor de asistenţă medico-sociale
se constituie
din:
sume
decontate de casele de asigurări de sănătate, pentru
servicii medicale
furnizate pe bază de contract, conform contractelor-cadru de
acordare
a asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări de
sănătate,
prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002
privind
organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de
sănătate,
precum şi conform normelor de aplicare a acestora;
- contribuţii personale ale beneficiarilor, după caz, stabilite prin hotărârile consiliilor locale
sau
ale consiliilor judeţene, respectiv Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, în condiţiile legii;
- sponsorizări, donaţii, alte venituri potrivit legii.