CAPITOLUL 7
METODE SI TEHNICI DE MANAGEMENT UTILIZATE IN SISTEMUL SANITAR
Metodele
si tehnicile de management sunt folosite pentru rezolvarea cat mai
eficienta a problemelor specifice activitatii managerilor.
7.1 METODA DIAGNOSTICARII
Metoda
diagnosticarii in management indeplineste acelasi rol pe care il are
in medicina. Este important ca managerii sa poata diagnostica corect
domeniul condus pentru a avea un fundament adecvat in stabilirea
deciziilor.
Diagnosticarea
poate fii abordata: ca
faza a muncii managerului
in exercitarea control-evaluarii, in acest caz diagnosticarea avand
caracter individual sau poate fi utilizata de un grup de manageri ca
metoda
de sine statatoare.
Diagnosticarea
este metoda folosita in management al carei continut principal consta
in identificarea punctelor forte si slabe ale domeniului analizat cu
evidentierea cauzelor care le genereaza, finalizata in recomandari cu
caracter corectiv sau de dezvoltare.
Pentru
utilizarea corecta a metodei diagnosticarii, este obligatorie
parcurgerea urmatoarelor etape:
- stabilirea domeniului de investigat;
- documentarea preliminara;
- stabilirea principalelor puncte slabe si a cauzelor care le genereaza;
- stabilirea principalelor puncte forte si a cauzelor care le genereaza;
- formularea recomandarilor.
- Stabilirea domeniului de investigat
Delimitarea
corecta a domeniului este foarte importanta, avand influente directe
asupra calitatii diagnosticului. Pericolele care pot sa apara si care
trebuie evitate sunt supradimensionarea
domeniului supus diagnosticarii,
avand ca urmare irosirea de resurse umane, financiare, de timp sau
subdimensionarea domeniului,
situatie in care diagnosticul nu este concludent datorita
neincheierii in investigatie a unor aspecte cu influente majore
asupra eficientei rezultate. In aceasta etapa se stabileste
componenta echipei de diagnosticare.
- Documentarea preliminara
In
cadrul aceste etape se culege ansamblul de informatii privitoare la
domeniul
investigat pentru a se putea realiza analiza problematicii implicate.
Se intocmeste in prealabil, o lista cu simptome pozitive si negative,
privind domeniul respectiv.
- Stabilirea principalelor puncte slabe si a cauzelor care le genereaza
Punctele
slabe se stabilesc in raport cu prevederile STAS-urilor, a normelor
stabilite
pentru domeniul analizat, de situatia din alte unitati sanitare
similare, din tara si strainatate, de realizarile perioadei
anterioare, de cerintele stiintei managementului etc.
- Stabilirea principalelor puncte forte si a cauzelor care le genereaza
Aceasta
etapa se desfasoara similar cu cea anterioara.
- Formularea recomandarilor
Recomandarile
sunt realizate de membrii echipei de diagnosticare si sunt
axate
asupra eliminarii cauzelor care determina punctele slabe si asupra
intensificarii celor care genereaza punctele forte.
Principalele
avantaje
ale folosirii metodei diagnosticarii sunt:
- preintampina aparitia unor disfunctionalitati majore prin identificarea cauzelor care le genereaza intr-o faza incipienta;
- asigura suportul informational necesar adoptarii unor decizii strategice si tactice curente;
- asigura fundamentul necesar elaborarii si aplicarii programelor de dezvoltare ale unitatii respective.
7.2 SEDINTA
modalitatea
principala de transmitere a informatiilor si de culegere a
feed-back-ului concomitent la un numar mare de componenti ai
unitatii.
Sedinta
consta
in reunirea mai multor persoane pentru un scurt interval de timp sub
coordonarea unui manager, in vederea solutionarii in comun a unor
sarcini cu caracter informational sau decizional.
In
functie de continut, sedintele se clasifica in urmatoarele categorii:
- de informare;
- decizionale;
- de armonizare;
- de explorare;
- eterogene.
Sedintele
de informare - au ca
obiectiv furnizarea de informatii
managerului
si/sau colaboratorilor, referitoare la anumite domenii. Pot fi
organizare ad-hoc sau periodic- saptamanal, lunar, in functie de
necesitati.
Sedintele
decizionale
– au ca obiectiv adoptarea unor decizii. Continutul
lor
consta in prezentarea, formularea si evaluarea variantelor
decizionale, vizand realizarea unor obiective.
Sedintele
de armonizare
- sunt sedinte operative, avand drept scop
punerea
de acord a actiunilor managerilor si componentilor unor compartimente
situate pe acelasi nivel ierarhic sau pe niveluri apropiate in cadrul
structurii organizatorice a unei unitati. Sunt convocate cu frecventa
aleatorie in functie de necesitatile realizarii unor obiective,
planuri, programe.
Sedintele
de explorare
- sunt destinate amplificarii creativitatii, fiind axate
pe
investigarea zonelor necunoscute ale viitorului unitatii respective.
Sedintele
eterogene
- intrunesc elemente a doua sau mai multe din
celelalte
tipuri (exemplu: sedinte de informare si decizionale).
Folosirea
metodei sedintei implica obligatoriu parcurgerea a patru etape, si
anume: pregatirea, deschiderea, desfasurarea, finalizarea.
Pregatirea
sedintei
impune respectarea anumitor regului, dintre cele mai importante
fiind:
- stabilirea unei ordini de zi judicioase, sarcina ce revine in principal managerului ce organizeaza sedinta;
- formularea problemelor inscrise pe ordinea de zi cu maxim de claritate, ca fiecare persoana participanta sa cunoasca cu exactitate obiectivul si domeniul ce urmeaza a fi abordat;
- desemnarea persoanelor care urmeaza sa intocmeasca materialele pe baza carora se vor desfasura lucrarile sedintei;
- elaborarea de materiale cat mai scurte, rezumandu-se strict la informatii necunoscute de participanti, formuland alternative decizionale, ipoteze de lucru, propuneri etc., acestea fiind trimise participantilor cu cel putin doua zile inainte;
- in cazul sedintelor cu caracter periodic (saptamanale, lunare) este importanta derularea lor in aceleasi zile si ore;
- desemanrea persoanei care se ocupa de inregistrarea discutiei din cadrul sedintei si anuntarea din timp a locului si datei de desfasurare a sedintei.
Reguli
pentru desfasurarea unei sedinte
Sedinta
se desfasoara prin derularea a patru etape: pregatire, deschidere,
desfasurare si finalizare, iar pe parcursul fiecarei etape trebuie sa
fie respectate anumite reguli.
1.“Deschiderea
sedintei”
– reguli:
-
deschiderea sedintei va avea loc la ora stabilita, comunicata in
prealabil participantilor;
-
formularea clara a obiectivelor sedintei;
-
prezentarea ideilor in sens pozitiv, folosind un limbaj atractiv;
-
limitarea expunerii introductive la 1-2 minute.
2.
“Derularea sedintei”
-
imprimarea unui ritm care sa asigure incadrarea in durata stabilita,
concomitent cu atingerea scopurilor urmarite;
-
sublinierea contributiilor in idei noi si solutii eficiente;
-
calmarea spriritelor infierbantate, intervenind ferm si cu tact
pentru a preintampina sau elimina in faza incipienta mementele
tensionate;
-
interventia promta in vederea stoparii divagatiilor de la subiect.
3.
“Inchiderea sedintei”
-
limitarea duratei sedintei la 1-1,5 ore;
-
elementele foarte importante se recomanda a fi transmise si in scris
participantilor cel tarziu in ziua urmatoare sedintei.
La
baza utilizarii frecvente a sedintei au stat multiple avantaje
pe care le
prezinta:
- cresterea nivelului de informare al personalului;
- dezvoltarea coeziunii in cadrul compartimentului;
- favorizarea schimbului de experienta intre persoane etc.
Metoda
sedintei prezinta si dezavantaje
precum:
- consum mare de timp;
- reducerea operativitatii in solutionarea unor probleme;
- reducerea responsabilitatii unor manageri etc.
Metoda
sedintei se recomanda in toate situatiile manageriale a caror
solutionare
implica participarea mai multor persoane.
7.3 DELEGAREA
Delegarea
– consta in atribuirea temporara de catre un manager a uneia din
sarcinile sale de serviciu unui subordonat, insotita de competenta si
de responsabilitatea corespunzatoare.
Elementele
principale ale procesului de delegare
sunt: insarcinarea, atribuirea competentei formale, incredintarea
responsabilitatii.
Insarcinarea
- consta in atribuirea de catre un manager unui subordonat a
efectuarii
unei sarcini ce-i revine de drept prin organizarea formala. Se vor
preciza: intervalul de timp alocat realizarii sarcinii, rezultatele
scontate si criteriile de apreciere a lor.
Prin
atribuirea
competentei formale
se asigura subordonatului libertatea
decizionala
si de actiune necesara realizarii sarcinii respective.
Incredintarea
responsabilitatii
- in virtutea responsabilitatii acordate noul
executant
este obligat sa realizeze sarcina delegata si in functie de
rezultatele obtinute sa fie recompensat sau sanctionat.
Pentru
o utilizare eficienta a delegarii este necesar sa se respecte un set
de reguli:
- sa nu se delege realizarea unor sarcini de importanta
majora in special cele strategice sau cu implicatii umane majore -
ale caror consecinte sunt dificil sau imposibil de evaluat de catre
subordonati;
- precizarea clara, in scris, a sarcinilor, competentelor si
responsabilitatilor
delegate;
- crearea unui climat de incredere in posibilitatile subordonatilor de a
solutiona
problema, acceptand si posibilitatea comiterii unor greseli;
- definirea cat mai clara a rezultatelor asteptate prin precizarea inca
de
la inceput a criteriilor de evaluare;
-
verificarea nu a modului de realizare a sarcinilor delegate, ci a
rezultatelor obtinute, respectand competentele si responsabilitatile
acordate subordonatului respectiv.
Managerul
trebue sa informeze asupra delegarii efectuate si asupra ratiunii ce
au generat-o, colegii subordonatului in cauza. In final, managerul
evalueaza rezultatele delegarii dand indrumari si efectuand corecturi
la nevoie, mentinand un climat de incredere si exigenta.
CAPITOLUL 8
FURNIZAREA SERVICIILOR DE SANATATE IN ROMANIA
“Sectorul
sanatatii” este reprezentat de o gama larga de personal care acorda
servicii de ingrijiri de sanatate.
8.1. SERVICIILE PRIMARE DE SANATATE
Sunt
furnizate de medici generalisti, medici de familie, furnizori pentru
ingrijiri la domiciliu etc.
Pana
in 1989, asistenta primara in Romania a fost furnizata in principal
printr-o
retea nationala de dispensare.
Dispensarele
apartineau Ministerului Sanatatii si erau administrate de
spitalul
local care
detinea fondurile locale atat pentru ingrijirile primare cat si cele
secundare de sanatate. Dispensarele furnizau ingrijiri de sanatate
populatiei dintr-un teritoriu arondat. Existau de asemenea,
dispensarele de intreprindere care acordau ingrijiri de sanatate
angajatilor si dispensare scolare care furnizau ingrijiri medicale
elevilor si personalului din invatamant.
In
anul 1989 a fost reglementata organizarea si functionarea cabinetelor
medicale publice si private
in una din cele patru forme:
- Cabinete medicale individuale ce apartineau unui medic responsabil de toate serviciile si resursele fiind legal raspunzator de activitatile cabinetului.
- Cabinete grupate apartinand unui grup de medici care impart resursele (echipamentul si spatiul) dar ale caror activitati medicale sunt separate, fiecare dintre acestia fiind legal raspunzatori de activitatile desfasurate.
- Cabinete asociate aparatinand unui grup de medici care impart resursele, spatiul si activitati medicale in care toti medicii au aceeasi specialitate, unul singur fiind raspunzator legal de toate activitatile.
- Societatile civile medicale cuprind un grup de medici care impart resursele, spatiul si activitatile medicale, avand specialitati medicale diferite, societatea fiind legal responsabila de activitatile personalului
Reforma
ingrijirilor primare de sanatate a inceput in anul 1994 si a introdus
un
nou
model de finantare, un transfer al responsabilitatii de la spitale
catre Directile Sanitare Judetene, introducand obligativitatea
incheierii unor contracte intre Directiile Sanitare Judetene si
medicii generalisti la nivel individual sau de grup.
8.2 SERVICIILE AMBULATORII DE SPECIALITATE
Acestea
sunt furnizate de reteaua de servicii ambulatorii din spitale, centre
de sanatate, centre de diagnostic si tratament, cabinate
specializate.
Anterior
in Romania furnizorii de ingrijiri secundare de sanatate erau
policlinicile predominante in zonele urbane. Majoritatea
policlinicilor acordau servicii gratuite, personalul medical era
platit pe baza unui sistem salarial si furniza servicii medicale
ambulatorii publice.
In
prezent policlinicile, fie au devenit ambulatorii de spital, fie
centre independente de diagnostic si tratament ori s-au divizat in
cabinete medicale individuale. Incepand cu anul 1990 s-au organizat
cabinete medicale private, iar personalul medical care isi desfasoara
activitatea in cadrul acestor cabinete trebuie sa detina avizul de
libera practica si o autorizatie de functionare a cabinetului
medical.
Seviciile
ambulatorii private pot fi acreditate pentru toate specialitatile,
inclusiv pentru servicii ambulatorii de chirurgie.
8.3 SERVICIILE MEDICALE SPITALICESTI
Spitalul
este unitatea sanitara cu paturi, de utilitate publica, cu
personalitate juridica, proprietate publica sau privata, care asigura
servicii medicale. Serviciile medicale acordate de spital sunt:
preventive, curative, de recuperare, de ingrijire, in caz de
graviditate, maternitate si ingrijirea nou-nascutilor.
In
Romania exista mai multe categorii de spitale clasificate dupa
anumite caracteristici:
1.
In functie de teritoriu
spitalele se clasifica in:
-
judetene;
-
municipale si orasenesti;
-
comunale.
2.
In functie de specificul patologic spitalele
se clasifica in:
-
generale;
-
de urgenta;
-
de specialitate;
-
pentru bolnavii cu afectiuni cronice.
3.
In functie de regimul juridic al proprietatii
spitalele pot fi:
-
publice;
-
private;
-mixte.
4.
In functie de modul de finantare
spitalele pot fi:
-
spitale cu finantare din fonduri publice;
-
spitale cu finantare din fonduri private;
-
spitale cu finantare mixta.
5.
Din punct de vedere al invatamantului si cercetarii stiintifice
medicale,
spitalele se clasifica in:
-
spitale clinice;
-
spitale universitare.
Spitalul
judetean
este spitalul general care asigura asitenta medicala a
judetului.
Spitalele
municipal si orasenesc
sunt spitale care au in componenta cel
putin
specialitatile de baza (medicina interna, pediatrie,
obstretica-ginecologie, chirurgie) si sunt organizate la nivelul
municipiilor sau oraselor unui judet.
Spitalul
comunal
este unitatea sanitara cu paturi care asigura asistenta
medicala
de specialitate pentru populatia din mai multe localitati rurale
apropiate, avand sectii de medicina interna, pediatrie,
obstretica-ginecologie.
Spitalul
general
este spitalul care are organizata in structura sa minim trei
din
cele patru specialitati de baza, respectiv medicina interna,
pediatrie, obstretica-ginecologie si chirurgie.
Spitalul
de specialitate
este spitalul care asigura asitenta medicala intr-o
singura
specialitate.
Spitalul
de urgenta
este spitalul care dispune de o structura complexa de
specialitati
dotat cu aparatura medicala corespunzatoare, personal specializat,
avand amplasament si accesibilitate pentru teritorii extinse. In
structura spitalului de urgenta functioneaza obligatoriu
departamentul de urgenta care, in functie de necesitati poate avea un
serviciu mobil de urgenta-reanimare si transport medicalizat.
Spitalul
pentru bolnavi cu afectiuni cronice
este spitalul in care durata
de
spitalizare este prelungita datorita specificului patologiei.
Spitalul
public
este spitalul proprietate publica a statului sau al unitatiilor
administrativ-teritoriale
organizate ca institutii publice.
Spitalul
privat
este spitalul proprietate privata a persoanelor juridice de
drept
privat.
Spitalul
clinic
este spitalul care are in componenta sa cel putin doua clinici
in
specialitati diferite care desfasoara asistenta medicala, activitate
de invatamant si cercetare stiintifica medicala si de educatie
medicala continua.
Spitalul
universitar este
spitalul organizat in centre universitare medicale
in
structura caruia toate sectiile de specialitate sunt clinici
universitare.
Clinica universitara are in structura ei una sau mai multe sectii
clinice.
Sectiile clinice sunt sectiile de spital in care se desfasoara
activitati de invatamant universitar.
Structura
organizatorica a spitaluluI cuprinde
dupa caz: sectii, departamente, laboratoare, servicii de diagnostic
si tratament, compartimente, servicii sau birouri tehnice, economice
si administrative, servicii de asistenta prespitaliceasca si
transport urgente, structuri de primiri urgente si alte structuri
aprobate de Ministerul Sanatatii si Familiei. Spitalele pot avea in
componenta lor structuri care acorda servicii ambulatorii de
specialitate. Serviciile medicale furnizate de ambulatoriu de spital
cuprind: consultatii, investigatii, stabilirea diagnosticului,
tratament medical si/sau chirurgical, ingrijiri, recuperare,
medicamente si materiale sanitare, proteze.
Formele
de spitalizare sunt: spitalizarea continua, spitalizarea de zi si de
o zi.
Prin
regulamentul de organizare si functionare al spitalului si fisele
posturilor aprobare de conducerea spitalului se stabilesc
activitatile, modul de organizare si functionare, atributiile si
responsabilitatile personalului. Activitatile organizatorice si
functionale cu caracter medico-sanitar din spitale sunt reglementate
si supuse controlului Ministerului Sanatatii si Familiei, autoritatea
centrala in domeniul asistentei de sanatate publice. In spitale se
pot desfasuta si activitati de invatamant medico-farmaceutic,
postliceal, universitar si post universitar precum si activitati de
cercetare stiintifica medicala.
Criteriile
pentru desfasurarea activitatilor de cercetare stiintifica medicala
se propun de catre Academia de Stiinte Medicale si se aproba prin
ordin al ministrului sanatatii si familiei cu avizul Ministerului
Educatiei si Cercetatii, iar criteriile pentru desfasurarea
activitatiilor de invatamant se elaboreaza si aproba de Ministerul
Sanatatii si Familiei cu avizul Ministerului Educatiei si Cercetatii.
Colaborarea dintre spitale si institutiile de invatamant medical se
realizeaza pe baza de contract incheiat potrivit metodologiei
aprobate prin ordin comun al ministrului sanatatii si familiei si al
ministrului educatiei si cercetatii. Activitatiile de invatamant si
cercetare sunt organizate astfel incat sa consolideze calitatea
actului medical cu respectarea drepturilor pacientilor, a eticii si
deontologie medicale.
Problemele
de etica si deontologie profesionala sunt de competenta, dupa caz a
Cologiului Mediciilor din Romania, Colegiului Farmacistiilor din
Romania sau a Ordinului Asistentiilor Medical si Moaselor din
Romania.
Infiintarea
sau desfiintarea spitalelor publice se face prin hotarare a
Guvernului instiintata de Ministerul Sanatatii si Familiei cu avizul
Consiliului Local sau Judetean. In actul de infiintare al spitalului
public se stabilesc cel putin urmatoarele elemente: denumire, tipul
spitalului, tipul finantarii, numarul de paturi si categoria
serviciilor medicale spitalicesti acordate.
Organele
de conducere ale spitalelor publice
sunt: consiliul de administratie, comitetul director, directorul
general.
Comitetul
director
si directorul
general
reprezinta conducerea executiva a spitalelor publice. Directorul
general este
numit de catre consiliul de administratie prin concurs.
Din
comitetul
director
fac parte: directorul general adjunct medical, directorul economic,
contabilul sef si directorul de ingrijiri. Membrii comitetului
director sunt numiti de catre consiliul de administratie in urma
concursurilor sustinute pentru o perioada de patru ani.
In
cadrul spitalului se organizeaza consiliul
medical
format din medici sefi de sectie, sefi de compartimente, laboratoare
sau compartimente.
Atributiile
comitetului director din spitalele publice
sunt:
- elaboreaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al spitalului;
- analizeaza si recomanda masuri pentru dezvoltarea activitatii spitalului in concordanta cu nevoiele de servicii medicale ale populatiei;
- analizeaza si propune lista investitiilor care urmeaza sa se realizeze;
- raspunde la modul de indeplinire a obligatiilor asumate prin contracte si dispune masuri de imbunatatire a activitatii spitalului;
- conduce operativ intreaga activitate a spitalului.
Consiliul
de administratie
este constituit din 7-9 membri in functie de
marimea
spitalului si complexitatea serviciilor medicale acordate.
Presedintele consiliului de administratie este ales din randul
membrilor sai cu majoritate simpla din numarul total.
Membri
consiliului de administratie
sunt:
- un reprezentant al Ministerului Sanatatii si Familiei sau al Directiei de Sanatate Publica, dupa caz;
- doi reprezentanti numiti de Consiliul Judetean si Local;
- un reprezentant al Finantelor Publice Locale;
- un reprezentant al Colegilor Mediciilor din Romania;
- un reprezentant al Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania;
- directorul general al spitalului;
- doi reprezentanti ai Senatului universitar pentru spitalele clinice si universitare.
La
sedintele consiliului de administratie participa, fara drept de vot,
cate un
reprezentant
al organizatiilor sindicale si patronale. Consiliul de administratie
este condus de catre presedintele consiliului.
Atributiile
principale ale consiliului de administratie
sunt:
- aproba bugetul de venituri si cheltuieli al spitalului;
- organizeaza concurs pentru ocuparea functiilor de director general, director general adjunct medical si celorlalte functii de director. Presedintele consiliului de administratie numeste in functie persoanele care au promovat concursul;
- analizeaza si recomanda masuri pentru dezvoltarea activitatii spitalului, in concordanta cu nevoile de servicii medicale ale populatiei;
- analizeaza si propune lista investitiilor care urmeaza sa se realizeze intr-un exercitiu financiar;
- analizeaza modul de indeplinire a obligatiilor asumate prin contracte si activitatea directorului general si a comitetului director, dispunand masuri de imbunatatire a activitatii;
- negociaza si incheie prin presedinte si directorul general contracte de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurari de sanatate.
Consiliul
de administratie se intruneste lunar sau ori de cate ori este nevoie,
la
solicitarea majoritatii membrilor sai, a presedintelui sau a
directorului general si ia decizii cu majoritate simpla din numarul
total al membrilor. Membri Consiliului de a Administratie primesc o
indemnizatie de sedinta in proportie de 20% din salariul Directorului
General.
Pentru
spitalele clinice, universitare si institutele clinice candidatii la
functia de director general trebuie sa fie obligatoriu cadre
didactice universitare. Directorul general trebuie sa aiba
competenta, management sanitar si sa incheie contract de administrare
pe un mandat de patru ani, cu consiliul de administratie pe baza
criteriilor stabilite de catre Ministatul Sanatatii si Familiei cu
posibilitatea reinnoirii acestuia.
Directorul
general este ordonator de credite si reprezinta spitalul in relatiile
cu tertii, conduce activitatea comitetului director fiind
presedintele acestuia.
In
spitalele clinice si universitare, institutele clinice si spitale
judetene, comitetul director este constituit din: director general,
director general adjunct medical, director economic, director de
ingrijiri de profesie asistent medical, contabil sef pentru spitalele
cu peste 500 de paturi. Comitetul
director este numit de consiliul de administratie in baza
concursurilor sustinute. Comitetul
director conduce intreaga activitate a spitalului intre sedintele
consiliului de administratie.
Conducerea
spitalelor publice raspunde in fata Directiei de Sanatate Publica
si/sau Ministerului Sanatatii si Familiei, in fata Ministerului de
Resort pentru indeplinirea atributiilor care ii revin.
Revocarea
membrilor comitetului director in cazul nerealizarii indicatorilor de
performanta a activitatii stabiliti in contractul de adminsitrare sau
in cazul savarsirii de abuzuri sau abateri se face de catre consiliul
de adminsitratie la propunerea Ministerului Sanatatii si Familiei, a
Directiei Judetene de Sanatate Publica in functie de subordonare sau
Ministerului de Resort.
Sectiile,
laboratoarele, departamentele si serviciile medicale ale spitalului
sunt conduse de catre un sef de departament, un sef de sectie, sef de
laborator sau sef de serviciu. Aceste functii se ocupa din concurs
organizat in conditiile legii. In spitalele publice, functiile de
sefi de departament, sef de compartiment, sef de laborator sau
farmacist sef vor putea fi ocupate numai de medici, farmacisti,
biologi, chimisti si biochimisti cu o vechime de minim 5 ani in
specialitatea respectiva.
Spitalul
are obligatia sa inregistreze, sa stocheze, prelucreze si sa
transmita informatiile legate de activitatea sa si sa raporteze catre
Directia de Sanatate Publica Teritoriala si constituie baza de date
la nivel national pentru decizii majore de politica sanitara si
pentru raportarile necesare organismelor Uniunii Europene si
Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS).
Spitalul
are obligatia sa furnizeze caselor de asigurari de sanatate
informatiile medicale care au stat la baza contractelor de furnizare
de servicii medicale. Documentatia primara va fi pastrata, securizata
si asigurata sub forma de document scris si/sau electronic
constituind arhiva spitalului.
FINANTAREA
SPITALELOR
Spitalele
functioneaza pe principiul autonomiei financiare pe baza sumelor
prevazute in contractele pentru furnizarea de servicii medicale,
precum si din sume obtinute, in conditiile legii de la persoanele
fizice si juridice si isi elaboreaza, aproba si executa bugetele
proprii de venituri si cheltuieli. Contractul de furnizare de
servicii medicale al spitalului cu casa de asigurari de sanatate
reprezinta sursa principala a veniturilor in cadrul bugetului de
venituri si cheltuieli si se negociaza cu consiliul de administratie
cu conducerea casei de asigurari de sanatate, in functie de
indicatorii stabiliti de contractul-cadru de furnizare de servicii
medicale. Spitalele pot incheia contracte de furnizare de servicii
medicale si cu casele de asigurari de sanatate private.
Separat
de veniturile realizate de spitale din contractele incheiate cu casa
de asigurari de sanatate, spitalele publice primesc finantare dupa
cum urmeaza:
- de la bugetul de stat si bugetul Ministerului Sanatatii si Familiei;
- de la bugetul consiliului judetean, pentru spitalele judetene;
- de bugetul consiliului local si al consiliului judetean pentru spitalele locale;
- de la bugetul Ministerului de Resort, pentru spitalele cu retea sanitara proprie.
De
la bugetul de stat
se asigura:
- desfasurarea activitatilor cuprinse in programele nationale de sanatate;
- dotarea cu echipamente medicale de inalta performanta;
- investitii legate de construirea de noi spitale si pentru finalizarea celor aflate in executie;
- expertizarea, transformarea si consolidarea constructiilor grav afectate de seisme si alte cazuri de forta majora;
- activitati specifice unitatilor cu retea sanitara proprie.
Bugetele
locale
asigura finantarea unor cheltuieli pentru finalizarea
constructiilor
noi si realizarea unor lucrari de reparatii curente si capitale,
precum si pentru dotarea spitalelor cu aparatura medicala.
Spitalele
publice pot realiza venituri proprii suplimentare din:
- donatii si sponsorizari;
- asocieri investitionale in domenii medicale sau de cercetare medicala si farmaceutica;
- inchirierea temporara a unor spatii medicale, dotari cu echipamente sau aparatura medicala catre alti furnizori de servicii medicale;
- contracte privind furnizarea de servicii medicale incheiate cu casele de asigurari private sau agenti economici;
- editarea si difuzarea unor publicatii cu caracter medical;
- servicii medicale, hoteliere sau de alta natura furnizate la cererea pacientilor sau angajatilor;
- servicii de asistenta medicala la domiciliu furnizate la cererea pacientilor.
Proiectul
bugetului de venituri si cheltuieli al spitalelor publice se
elaboreaza
de
conducerea spitalului fiind aprobat si supus validarii pana la data
de 31 decembrie a anului curent Directiei Judetene de Sanatate
Publica sau Ministerului Sanatatii si Familiei respectiv Ministerului
de Resort in functie de subordonati. Privind partea de cheltuieli
propusa pentru a fi acoperita prin finantare de la bugetele locale se
va obtine si avizul consiliului local respectv. Executia bugetului de
venituri si cheltuieli se raporteaza lunar si trimestrial directiilor
de sanatate publica, Ministerului Sanatatii si Familiei, respectiv
Ministerului de Resort in functie de subordonare. De asemenea,
executia bugetului de venituri si cheltuieli se raporteaza lunar si
trimestrial si consiliului local si/sau judetean, dupa caz, daca
beneficiaza de finantare din bugetele locale. Directiile de Sanatate
Publica analizeaza executia bugeturilor de venituri si cheltuieli
lunare si trimestriale si le inainteaza Ministerului Sanatatii si
Familiei, respectiv Ministerului de Resort, dupa caz. Daca sunt
constatate abateri fata de indicatorii din contractul de
administrare, Directia de Sanatate Publica le sesizeaza si face
propuneri pe care le propunere spre aprobare conducerii Ministerului
Sanatatii si Familiei.
Controlul
asupra activitatii financiare a spitalului public se face de catre
Curtea de Conturi, Ministerul Sanatatii si Familiei, ministerele si
institutiile cu retea sanitara proprie sau alte organe abilitate prin
lege.
Fondul
de dezvoltare al spitalului
se constituie din urmatoarele surse:
- amortizarea calculata lunar si cuprinsa in cheltuielile spitalului;
- sume rezultate din valorificarea bunurilor disponibile;
- sponsorizarile cu destinatia “dezvoltare”;
- 20% din excedentul bugetului de venituri si cheltuieli inregistrat la finele exercitiului financiar.
Fondul
de dezvoltare este utilizat pentru procurarea echipamentelor si
aparaturii
medicale si de laborator necesare desfasurarii activitatii
spitalului.