CAPITOLUL 1
FUNDAMENTE TEORETICE ALE MANAGEMENTULUI INTR-O UNITATE SANITARA
Managementul
unitatilor sanitare
consta in studierea proceselor si relatiilor de management din cadrul
unei unitati sanitare, in vederea descoperirii legitatilor si
principiilor ce le guverneaza si a conceperii de noi sisteme, metode,
tehnici si modalitati de conducere care sa asigure obtinerea si
cresterea competitivitatii.
Esenta
stiintei managementului o reprezinta studiul relatiilor si proceselor
de management.
Procesul
de management
intr-o unitate sanitara consta in ansamblul fazelor prin care se
determina obiectivele acestuia, resursele si procesele de munca
necesare realizarii si executarii acestora, prin care se integreaza
si controleaza munca personalului, folosind un ansamblu de metode si
tehnici in vederea indeplinirii eficiente a ratiunilor ce au
determinat infiintarea unitatii respective.
Ansamblul
proceselor de munca ce se desfasoara in orice sistem uman se pot
diviza in doua categorii principale: procese
de executie
si procese
de management.
Procesele
de executie-
din punct de vedere cantitativ se caracterizeaza prin faptul ca forta
de munca fie ca actioneaza asupra obiectelor muncii prin intermediul
mijloacelor de munca, fie indirect prin intermediul unor categorii
speciale de mijloace de munca, asigura o serie de servicii
corespunzatoare naturii proceselor de munca implicate si obiectivelor
previzionate.
Procesele
de management-
se caracterizeaza prin aceea ca o parte din forta de munca actioneaza
asupra celeilalte parti, a majoritatii resurselor umane, in vederea
realizarii unei eficiente cat mai ridicate, avand caracter
preponderent multilateral.
Relatiile
de management-
pot fi definite ca raporturile ce se stabilesc intre componentii unei
organizatii si intre acestia si componentii altor sisteme, in
procesele previzionarii, coordonarii, antrenarii si control-evaluarii
activitatilor unitatii.
1.1 FUNCTIILE MANAGEMENTULUI
Procesul
de management se poate partaja, avand in vedere natura sarcinilor
implicate de desfasurarea lui si modul de realizare, in cinci
functii:
- previziune;
- organizare;
- coordonare;
- antrenare;
- control-evaluare.
- Previziunea: functia de previziune consta in determinarea principalelor
obiective
ale unitatii sanitare precum si resursele si principalele mijloace
necesare realizarii acestora. Previziunea are ca rezultat: prognoze,
planuri si programe.
Prognozarea-
este procesul in urma caruia se elaboreaza programe.
Planificarea-
este regasita in eleborarea strategiilor si politicilor globale
si/sau partiale.
Prognozarea-
reprezinta detalierea in timp si spatiu a politicilor prin
intermediul programelor.
2.
Organizarea-
reprezinta ansamblul proceselor de management prin care se stabilesc
si delimiteaza procesele de munca fizica, intelectuala si
comportamentele acestora (operatii, lucrari, sarcini etc.) precum si
gruparea acestora pe posturi, formatii de munca, compartimente si
atribuirea lor personalului, corespunzator anumitor criterii
manageriale, economice, tehnice si sociale, in vederea realizarii
obiectivelor previzionate. Rezultatul concret al organizarii il
reprezinta subsistemul organizatoric si cel informational.
3.
Coordonarea-
consta in armonizarea deciziilor si actiunilor subordonatilor si ale
subdiviziunilor organizatorice ale unitatii sanitare pentru
realizarea obiectivelor.
Coordonarea imbraca doua
forme:
Coordonarea
bilaterala-
care se deruleaza intre un manager si un subordonat, ce asigura
preintampinarea filtrajului, distorsiunii si obtinerea operativa a
“feed-back-ului”. Principalul dezavantaj il reprezinta consumul
mare de timp, in special din partea managerilor.
Coordonarea
multilaterala-
ce implica un proces de comunicare concomitenta intre un manager si
mai multi subordonati, folosita pe scara larga in special in cadrul
sedintelor.
Suportul coordonarii il
reprezinta comunicarea.
Comunicarea
reprezinta transmiterea de informatii si perceperea integrala a
mesajelor continute. Comunicarea este elementul dominator al
proceselor manageriale. Procesul de comunicare are in compunerea sa
mesajele informationale si canalele de comunicare.
Realizarea
coordonarii la un nivel calitativ superior confera activitatilor
unitatii sanitare respective, o pronuntata suplete, flexibilitate,
adaptabilitate si creativitate.
4.
Antrenarea-
cuprinde ansamblul proceselor de munca prin care personalul unitatii
sanitare este determinat sa contribuie la stabilirea si realizarea
obiectivelor previzionate, pe baza luarii in considerare a factorilor
care il motiveaza.
Fundamentul
antrenarii
il reprezinta motivarea,
ce rezida in corelarea satisfacerii necesitatilor si intereselor
personalului cu realizarea obiectivelor si sarcinilor atribuite.
Motivarea-
presupune corelarea recompenselor/sanctiunilor materiale si morale
spirituale cu rezultatele obtinute de catre personalul unitatii
sanitare din realizarea obiectivelor.
Motivarea
pozitiva-
se bazeaza pe amplificarea satisfactiilor personalului, ca urmare a
realizarii sarcinilor atribuite, in conditiile in care nivelul
sarcinilor obligatorii de realizat este accesibil majoritatii
executantilor.
Motivarea
negativa-
se bazeaza pe amenintarea personalului cu reducerea satisfactiilor
daca nu realizeaza intocmai obicetivele si sarcinile repartizate, al
caror nivel este foarte ridicat, inaccesibil in conditiile date unei
parti apreciabile a executantilor.
Pentru a realiza o
antrenare
eficace este necesar ca procesul
motivarii personalului sa
intruneasca simultan urmatoarele caracteristici:
- Sa fie complex- in sensul utilizarii combinate a stimulentelor materiale si morale;
- Sa fie diferentiat – adica motivatiile considerate si modul lor de folosire sa tina cont de caracteristicile fiecarei persoane si de cele ale fiecarui colectiv de munca, astfel incat sa se obtina un maxim de participare la stabilirea si realizarea obiectivelor;
- Sa fie gradual- sa satisfaca succesiv necesitatile personalului tinand cont de interdependentele dintre diferitele categorii de necesitati.
Caracteristic
managementului stiintific este conceperea motivarii si antrenarii
pe
baza scarii
motivationale,
adica elementelor care prezinta interes pentru personal, a
necesitatilor acestora ordonate in functie de succesiunea in care
trebuie avute in vedere.
Scara
motivationala a lui Maslow-
cuprinde urmatoarele categorii de necesitati: fiziologice, securitate
si siguranta, contacte umane si afiliere la grup, statut social si
autorealizare (figura 1).
5.
Control si evaluare-
functia de control-evaluare poate fi definita ca ansamblul
proceselor prin care performantele unitatii sanitare, a subsistemelor
si componentilor acesteia sunt masurate si comparate cu obiectivele
previzionate, in vederea eliminarii deficientelor constatate.
Control-evaluarea
incheie un ciclu managerial si presupune pe langa exercitarea unui
control periodic si final, evaluarea rezultatelor, compararea lor cu
obiectivele previzionate, depistarea cauzelor disfunctiilor si pe
aceasta baza adoptarea unor decizii de corectie sau actualizare.
1.2 DEFINITIA SI COMPONENTELE SISTEMULUI DE MANAGEMENT AL UNEI UNITATI SANITARE
Exercitarea
functiilor si relatiilor de management la nivelul unei unitati
sanitare se realizeaza prin sistemul
de management.
Subsistemul decizional
consta in ansamblul deciziilor adoptate si aplicate in unitatea
sanitara. Componenta esentiala a sistemului decizional o reprezinta
decizia de conducere sau de
management prin care
desemnam cursul de actiune ales in vederea indeplinirii unui
obiectiv, ce are implicatii directe asupra a cel putin unei alte
persoane, influentand-i comportamentul si actiunile.
Subsistemul
informational – cuprinde
totalitatea datelor, informatiilor, circuitelor informationale,
fluxurilor informationale, procedurilor si mijloacelor de tratare a
informatiilor existente, care au ca scop asigurarea suportului
informational necesar previzionarii si indeplinirii obiectivelor.
Orice
sistem informational indeplineste urmatoarele functii: decizionara,
operationala si de documentare.
SISTEMUL
DE MANAGEMENT- al unei
unitati sanitare poate fi definit ca ansamblul elementelor cu
caracter decizional, organizatoric, informational, motivational etc
din cadrul unitatii sanitare, prin intermediul careia se exercita
ansamblul proceselor si relatiilor de management, in vederea
obtinerii unei eficacitati si eficiente cat mai mari.
Sistemul
de management cuprinde mai
multe componente si anume:
- subsistemul metodologic;
- subsistemul decizional;
- subsistemul informational;
- subsistemul organizatoric.
►Sistemul
metodologic- asigura
suportul logistic, metodologic pentru
exercitarea
proceselor si relatiilor de management si dezvolta potentialul
personalului managerial si de executie din cadrul unitatii sanitare.
►
Sistemul organizatoric- al
unei unitati sanitare consta in ansamblul elementelor de natura
organizatorica ce asigura cadrul si functionalitatea proceselor de
munca in vederea realizarii obiectivelor previzionate.
In
cadrul sistemului organizatoric al unei unitati sanitare sunt reunite
cele doua categorii principale de organizare si anume: organizarea
formala si organizarea informala.
Organizarea
formala:
cuprinde ansamblul elementelor organizatorice din cadrul unei unitati
sanitare, stabilite de catre management prin regulamentul de
organizare si functionare, organigrama, descrieri de functii si
posturi si alte documente organizatorice.
Organizarea
informala:
rezida in totalitatea elementelor si interactiunilor umane cu
caracter organizatoric care se manifesta spontan intre componentii
unitatilor sanitare.
CAPITOLUL 2
STRATEGIA SI MANAGEMENTUL STRATEGIC AL UNEI UNITATI SANITARE
2.1 STRATEGIA SI COMPONENTELE SALE MAJORE
Strategia
cuprinde
obiective, optiuni strategice, resurse si termene ce permit
realizarea misiunii unitatii respective in conditiile avantajului
concurential.
Componentele
majore ale strategiei organizationale sunt: misiunea, obiectivele
fundamentale, optiunile strategice, resursele, termenele si avantajul
competitiv.
Misiunea-
consta in enuntarea scopurilor fundamentale, privind evolutia si
desfasurarea activitatilor unei unitati sanitare, prin care se
diferentiaza de unitatile sanitare similare.
Obiectivele
fundamentale-
sunt obiectivele care au in vedere orizonturi indelungate de regula
3-5 ani si care se refera la ansamblul activitatilor la nivelul
unitatii sanitare sau la componente majore ale acestuia.
Optiunile strategice-
definesc abordarile majore, cu implicatii asupra continutului unei
parti apreciabile dintre activitatile desfasurate la nivelul unitatii
sanitare, pe baza carora se stabileste cum este posibila indeplinirea
obiectivelor strategice.
Dintre
abordarile strategice pot fi mentionate: reproiectarea sistemului de
management, diversificarea serviciilor medicale oferite,
achizitionarea aparaturii de ultima generatie, informatizarea
activitatilor etc.
Resursele
pot fi: financiare, materiale, umane, informationale ce urmeaza a fi
angajate in vederea atingerii obiectivelor.
Termenele
strategice
delimiteaza perioada de operationalizare a strategiei, precizand de
regula, momentul degajarii si finalizarii optiunilor strategice
majore (modalitatilor de realizare).
Prin
avantaj
competitiv
desemnam realizarea de catre unitatea sanitara respectiva a unor
servicii medicale superioare comparativ cu serviciile similare
oferite de unitatile sanitare concurente.
2.2 MANAGEMENTUL STRATEGIC SI POLITICA ORGANIZATIONALA
Managementul
strategic se
defineste ca un set de decizii si actiuni, concertizat in formularea
si implementarea de planuri in vederea realizarii obiectivelor
previzionate.
Strategiile
servesc ca fundament pentru elaborarea politicilor de catre
organizatii.
Politica
organizatiei
cuprinde un set de obiective stabilite pe termen mediu ce se reflecta
la ansamblul activitatilor sau la componentele majore ale acesteia
impreuna cu volumul resurselor disponibile, actiunile majore de
intreprins, principalii responsabili si executanti, sursele de
finantare, termenele finale si intermediare.
Politicile
nu sunt simple concretizari ale strategiilor. Prin procesul
elaborarii lor se introduc si elemente suplimentare neavute in vedere
la stabilirea strategiei. Politicile se caracterizeaza de obicei in
programe si planuri, prevazute pe orizonturi de timp, variind intre
cateva luni pana la doi ani.
2.3 ASEMANARILE SI DEOSEBIRILE DINTRE STRATEGIE SI POLITICA LA NIVELUL UNEI UNITATI SANITARE
Asemanarile- se
refera la faptul ca atat strategiile cat si politicile vizeaza
realizarea unor obiective, ambele presupun angajarea de resurse
variabile, permit realizarea misiunii si obtinerea avantajului
concurential al unitatii sanitare respective in raport cu alte
unitati sanitare similare.
Deosebirile
– rezida
din faptul ca polticile se diferentiaza de strategiile unei unitati
sanitare prin: orizont de timp mai redus, intrucat se refera la
perioade de la 6 luni pana la 2 ani (de regula 1 an), iar gradul de
detaliere este mai pronuntat in cazul politicilor, cuprinzand
numeroase elemente suplimentare, in special cu caracter operational.
2.4 ELABORAREA SI IMPLEMENTAREA STRATEGIEI DE ANSAMBLU UNEI UNITATI SANITARE
Elaborarea
si implementarea strategiei de ansamblu a unei unitati sanitare
implica un proces structural, in principal, in trei etape majore, in
cadrul carora se deruleaza mai multe faze.
Proiectia
viitorului unei unitati sanitare sub forma strategiei se realizeaza
pe baza unui ghid structurat in trei etape, in fiecare din acestea
fiind valorificat un material informational variat, provenind din
surse multiple.
Procesul de elaborare si
implementare a strategiei.
2.4.1 FUNDAMENTAREA STRATEGIEI
Valorificarea premiselor
permite evidentierea elementelor principale de continut ale etapei de
fundamentare a strategiei intr-o unitate sanitara.
Identificarea si
considerarea prognozelor privind mediul in care se desfasoara
activitatea unitatea sanitara respectiva.
Prognozele
sunt
instrumente de cunoastere si investigare in timp a tendintelor
viitoare in domeniu si reprezinta suportul logistic al identificarii
necesitatiilor, posibilitatilor si evolutiei viitoare a unitatii
sanitare.
Realizarea
unor studii de diagnosticare si analiza SWOT
Prin
intermediul studiilor de diagnosticare si analiza SWOT se evidentiaza
cauzal punctele forte si slabe ale activitatiilor din cadrul unitatii
sanitare si/sau ale mediului in care aceasta actioneaza si se
elaboreaza recomandari strategico-tactice valorificabile in
fundamentarea strategiei si a politicii sale.
2.4.2 ELABORAREA STRATEGIEI
A doua
etapa in realizarea strategiei are in vedere urmatoarele aspecte:
formularea misiunii, precizarea obiectivelor strategice, stabilirea
modalitatilor (optiunilor) strategice, dimensionarea resurselor
necesare, termenelor initiale, stabilirea avantajului competitiv,
stabilirea strategiilor partiale si formularea politicii globale
precum si a politicilor partiale ale unitatii sanitare respective.
- Formularea misiuni
Punctul de plecare in
elaborarea strategiei unei unitati sanitare trebuie sa-l constituie
definirea cat mai clara si exacta a misiunii acesteia, bazata pe
explicarea detaliata a raporturilor dintre management, salariati si
context.
Rolul formularii
misiunii intr-o unitate sanitara consta in:
- asigurarea consensului in cadrul organizatiei asupra scopurilor urmarite;
- se furnizeze un fundament pentru motivarea folositii resurselor intr-un anumit mod;
- sa dezvolte o conceptie pentru alocarea resurselor;
- sa stabileasca o armonie generala a organizatiei;
- sa favorizeze reflectarea obiectivelor in mecanismul organizational al unitatii sanitare;
- sa formuleze scopurile generale ale organizatiei si sa favorizeze translatarea lor in obiective referitoare la costuri, perioade si rezultate care sa poate fi evaluate si controlate.
- Precizarea obiectivelor strategice (fundamentale)
Prima
componenta operationala a strategiei reprezinta obiectivele
strategice,
respectiv exprimarile cantitative sau calitative ale scopului pentru
care unitatea sanitara a fost infiintata si functioneaza.
Este
necesar ca obiectivele
fundamentale sa intruneasca
anumite caracteristici definitorii:
- sa fie realiste- in sensul luarii in considerare a posibilitatilor efective de realizare de care dispune unitatea sanitara, in conditiile de mediu actuale si viitoare;
- sa fie mobilizatoare – sa implice la eforturi de autodepasire salariatii unitatii sanitare;
- sa fie comprehensibile – in sensul formularii si prezentarii lor intr-o maniera care sa permita intelegerea continutului lor de catre manageri, executanti si de catre ceilalti stokeholderi externi (pacienti, furnizori de materiale si aparatura medicala, creditori, Administratia Publica, sindicatele, opinia publica, ceilalti concurenti);
- obiectivele fundamentale trebuie sa fie stimulatoare, se ia in considerare interesele si asteptarile stokeholderilor.
- Stabilirea modalitatiilor ( optiunilor strategice)
Dimensiunea si natura
obiectivelor fundamentale genereaza anumite modalitati
sau optiuni de realizare.
Dintre acestea mai importante pot fi mentionate: reproiectarea
sistemului de management, diversificarea serviciilor medicale
oferite, achizitionarea aparaturii medicale moderne, informatizarea
activitatiilor, etc.
- Dimensionarea resurselor necesare
Procesul de elaborare a
strategiei continua cu fundamentarea necesarului de resurse
solicitate de realizarea obiectivelor. In determinarea marimii si
felului resurselor ce urmeaza a fi angajate, o importanta majora
joaca dimensionarea fondurilor de investitii si a mijloacelor
circulante. Concomitent se precizeaza sursele de finantare si
furnizorii.
- Fixarea termenelor initiale si finale de realizare a obiectivelor
O alta componenta
strategica o reprezinta termenele
de realizare a obiectivelor. Ele sunt integrate in conturarea
celorlalte componente strategice, fiecare dintre acestea avand si o
pronuntata dimensiune temporala. Se
impune precizarea unor termene intermediare cat si a celor finale, in
cadrul unor intervale specifice strategiei, in functie de natura,
complexitatea si dificultatea obiectivelor asumate, de natura si
complexitatea optiunilor strategice si de volumul si modul de alocare
a resurselor angajate.
- Stabilirea avantajului competitiv
Valoarea unei strategii
rezida in proiectarea realista a obtinerii de avantaj competitiv, ce
consta in oferirea de servicii medicale de calitate, beneficiind de
materiale si aparatura medicala actualizata si personal bine pregatit
care sa confere unitatii sanitare respective avantaj pe piata
serviciilor medicale fata de alte unitati sanitare similare.
- Stabilirea strategiilor partiale
Strategia globala
constituie fundamentul strategiilor partiale referitoare la unele
domenii specifice: financiare, servicii medicale, personal,
management, etc., la nivelul carora obiectivele, optiunile strategice
si resursele, ce urmeaza a fi angajate au dimensiuni reduse.
- Formularea politicilor globale si partiale ale unitatii sanitare
Elaborarea
politicilor globale si partiale are la baza strategiile globale si
partiale si se deruleaza potrivit urmatoarelor etape:
- precizarea obiectivelor pe termen mediu;
- determinarea volumului resurselor in vederea realizarii obiectivelor;
- precizarea modalitatilor de realizare a obiectivelor;
- ierarhizarea actiunilor stabilite in functie de nevoile unitatii sanitare;
- stabilirea responsabililor cu implementarea lor;
- precizarea termenelor de realizare a fiecarei actiuni;
- definitivarea si aprobarea politicii sub forma de plan de organismele participative de management ale unitatii sanitare;
- repartizarea sarcinilor pe angajati prin instiintarea acestora.
2.4.3 IMPLEMENTAREA STRATEGIEI
Punerea
in aplicare a strategiei necesita o pregatire temeinica datorita
complexitatii si dificultatii schimbarilor ce vor fi efectuate. Se
impune ca implementarea propriu-zisa sa se bazeze pe un program de
pregatire adecvat, ce face referire la unitatea sanitara in ansamblu
si la componentele procesuale si structurale ale acesteia. Se
recomanda ca un asemenea program sa fie axat pe doua aspecte majore:
pregatirea
climatului in cadrul unitatii
in vederea minimizarii rezistentei la schimbari din partea
personalului si a obtinerii unei implicari pozitive a acesteia, si de
asemenea asigurarea
premiselor tehnico-materiale, umane, financiare si informationale
necesare. Sunt
recomanate instruiri ale managerilor cu angajatii implicati
nemijlocit in operationalizarea schimburilor strategico-tactice,
situatie in care vor fi prezentate obiectivele urmarite, si
rezultatele asteptate.
b)
Remodelarea integrala sau partiala a sistemului managerial
Fara
implicarea decizionala si corespunzatoare a managerilor si
executantilor nu se poate realiza o implementare eficace a
strategiei, fiind necesara o remodelare generala sau partiala a
sistemului de management. Prin reproiectare se asigura un sistem de
management mai flexibil si o amplificare a capacitatii acestuia de a
sustine si aplica noul, generat de schimbare.
- Operarea schimbarilor strategice preconizate
Implementarea
schimbarilor strategice este un process complex, dificil, ce
implica
modificari de fond in perimetrul componentelor procesuale si
structurale ale unitatii sanitare, vizand aspecte tehnice, economice,
umane si manageriale, proces in care intervin variabile diverse, de a
caror cunoastere si stapanire depinde succesul strategiei.
- Evaluarea rezultatelor strategiei
In aceasta faza se
realizeaza o comparare permanenta a rezultatelor obtinute
din
operationalizarea solutiilor strategice si realizarea obiectivelor
propuse cu efectele generate de acest proces. Trebuie efectuata o
evaluare atat pe parcursul implementarii optiunilor strategice cat si
in finalul procesului strategic, in vederea identificarii
eventualelor disfunctionalitati.
- Conceperea si operationalizarea unor perfectionari (corectii)
Evaluarile efectuate pe
parcursul implementarii si la finalul procesului
strategic, pot declansa
efectuarea de corectii si perfectionari care, in situatii extreme,
conduc la elaborarea unei noi strategii.