Calitatea Serviciilor de Nursing , 2 .DEFINIREA CALITĂŢII SERVICIILOR MEDICALE

DEFINIREA CALITĂŢII SERVICIILOR MEDICALE
În sistemul de sănătate apar în mod continuu pierderi nepermise care induc costuri mari pentru întreaga societate. Aceste pierderi sunt generate de mai multe cauze: tehnologii medicale sauservicii de sănătate puţin eficace sau ineficiente, variaţii mari ale performanţei, practicii şi rezultatelor între diversele spitale, acces inegal la serviciile de sănătate, insatisfacţia pacienţilor faţă de serviciile primite, creşterea timpului de aşteptare pentru primirea serviciilor de sănătate. În aceste condiţii, calitatea serviciilor medicale devine o prioritate pentru furnizorii de servicii de sănătate, manageri, pacienţi, terţul plătitor şi organele guvernamentale în aceeaşi măsură. Furnizorii sunt doritori să îşi demonstreze competenţa în spitale bine dotate.
Pacienţii sunt interesaţi să primească îngrijirile necesare, cu respectarea integrală a drepturilor lor, în cel mai scurt timp posibil, din partea furnizorului pe care l-au ales ei. Plătitorii sunt interesaţi să introducă standarde, indicatori şi criterii de calitate în spitale pentru a ţine sub control costurile. 
De asupra tuturor, guvernul este cel care trebuie să reglementeze sistemul sanitar printr-o legislaţie care să favorizeze aplicarea managementului calităţii în unităţile sanitare, facilitând munca furnizorului şi apărând pacientul de deficienţele din sistem.

De aceea, subiectul calităţii îngrijirilor de sănătate este unul extrem de controversat, cu implicaţii atât la nivel economic, financiar, tehnologic, cât şi în domeniul resurselor umane şi organizaţionale.
Modalitatea în care managerii spitalelor abordează calitatea diferă mult în funcţie deexperienţa şi pregătirea fiecăruia. Scopul revizuirii calităţii constă în îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor furnizate şi a modalităţilor de a produce aceste servicii. în acest sens, un bun management al calităţii constă în planificarea, aplicarea practică, controlul şi revizuirea măsurilor necesare modelării serviciilor şi proceselor, astfel încât să se răspundă permanent tuturor nevoilor  principalilor actori implicaţi (clienţi, furnizori, finanţatori).
Conceptul de calitate este unul vast şi extrem de dezbătut în momentul de faţă, experţii în domeniu evidenţiind însă trei dimensiuni fundamentale:
- calitatea profesională - produsul/ serviciul  îndeplineşte toate condiţiile stabilite de profesioniştii de top ai domeniului medical (standarde de practică);
- calitatea din punctul de vedere al clientului (satisfacţia pacientului) - ce aşteaptă pacientul să obţină de la un anumit serviciu;
- managementul calităţii totale - cea mai eficientă şi mai productivă modalitate deutilizare a resurselor în cadrul limitelor stabilite de autorităţi/ cumpărători (eficienţa).

DEFINIŢII ALE CALITĂŢII SERVICIILOR MEDICALE
De-a lungul timpului au fost formulate mai multe definiţii ale calităţii în funcţie de dimensiunile pe care autorii le-au avut în vedere. Astfel, Organizaţia Mondială a Sănătăţii defineşte "Calitatea  sistemului  de  sănătate" ca "nivelul atingerii scopurilor  intrinseci ale sistemului de sănătate pentru îmbunătăţirea sănătăţii şi capacităţii de răspuns la aşteptările generale ale populaţiei".
Pe de altă parte, părintele conceptului modern de calitate, Donabedian, descrie calitatea îngrijirilor de sănătate drept "acele îngrijiri care se aşteaptă să maximizeze dimensiunea bunăstării pacienţilor, luând în considerare echilibrul câştigurilor şi pierderilor aşteptate, care apar în toate etapele procesului îngrijirilor de sănătate'" (Donabedian, 2003 ).
Atât pentru practica medicală, cât şi pentru managementul sanitar au fost definite nouă dimensiuni ale calităţii, ce formează baza furnizării serviciilor medicale:
  • competenţa profesională - cunoştinţele/abilităţile/performanţa echipei medicale, ale managerilor şi ale echipei de suport;
  • accesibilitatea furnizarea serviciilor de sănătate nu este restricţionată de bariere geografice, sociale, culturale, organizaţionale sau economice;
  • eficacitatea procedurile şi tratamentul aplicat conduc la obţinerea rezultatelor dorite;
  • eficienţa - acordarea îngrijirilor necesare, corespunzătoare, la costurile cele mai mici;
  • relaţiile interpersonale - interacţiunea dintre furnizori, dintre furnizori şi pacienţi (clienţi), dintre manageri, furnizori şi plătitori, precum şi între echipa de îngrijiri şi comunitate;
  • continuitatea - pacientul beneficiază de un set complet de servicii de sănătate de care are nevoie, într-o ordine bine determinată, fără întrerupere, sau repetarea procedurilor de diagnostic şi tratament;
  • siguranţa risc minim pentru pacient de complicaţii sau efecte adverse aletratamentului ori alte pericole legate de furnizarea serviciilor de sănătate;
  • infrastructura fizică şi confortul curăţenie, confort, intimitate şi alte aspecte importante pentru pacienţi;
  • alegerea pe cât este posibil, clientul alege furnizorul, tipul de asigurare sautratamentul.

ASPECTE ALE CALITĂŢII SERVICIILOR MEDICALE
Având în vedere cele trei dimensiuni fundamentale ale conceptului de calitate prezentate încapitolul de introducere, calitatea îngrijirilor medicale are următoarele componente: calitatea profesională, satisfacţia pacientului şi managementul calităţii totale.

Calitatea îngrijirilor medicale. Calitatea tehnică/profesională
Calitatea tehnică a îngrijirilor medicale este raportată de obicei la competenţa tehnică, respectarea protocoalelor clinice şi a ghidurilor de practică, folosirea măsurilor de control al infecţiilor, informare şi consiliere, integrarea serviciilor de sănătate, management eficient.
Existenţa acesteia conduce către un mediu de muncă eficace şi eficient, rezultate pozitive ale tratamentului, urmate de satisfacţia pacientului şi, nu în ultimul rând, de satisfacţia furnizorului..
Gradul satisfacţiei practicianului este legat de calitatea actului medical, dar derivă şi din condiţiile în care îşi desfăşoară munca, iar existenţa satisfacţiei duce la creşterea performanţei. În concluzie, acesta este un factor cauzal al nivelului calităţii îngrijirilor de sănătate, deci poate fi folosit drept criteriu de evaluare a calităţii acestora.

Calitatea interpersonală/percepută de pacient/client
In mod obişnuit, pacienţii nu posedă abilitatea sau cunoştinţele necesare evaluăriicompetenţei tehnice a furnizorului saufelului în care au fost folosite măsurile de control alinfecţiilor, dar ştiu cum se simt, cum au fost trataţi şi dacă nevoile, aşteptările le-au fost îndeplinite.
Ei se raportează adeseori la posibilitatea de a pune întrebări, şi pot aprecia un serviciu medical ca fiind convenabil sau nu.
Existenţa acestei dimensiuni a calităţii conduce către: comportamente pozitive din partea pacientului (acceptarea recomandărilor, complianţă crescută la tratament, continuitatea tratamentului, scăderea  ratei abandonării tratamentului etc), imagine pozitivă a serviciului de îngrijire şi, cel  mai important, satisfacţia clientului/pacientului.
Uneori, clientul aşteaptă de la medic mai mult decât acesta poate da. Alteori, clientul are o vedere rigidă şi tinde să opună rezistenţă la ceea ce el consideră drept o mixtiune în probleme personale. De aceea, percepţia pacientului asupra sănătăţii este mai degrabă o consecinţă decât un atribut al îngrijirilor de sănătate.
Privită de specialişti, satisfacţia pacientului este un element al sănătăţii psihologice careinfluenţează rezultatele îngrijirilor şi impactul lor. Un pacient satisfăcut tinde să coopereze cu medicul şi să accepte mai uşor recomandările acestuia.
Satisfacţia pacientului influenţează accesul la serviciile medicale - un client satisfăcut va reveni la medicul respectiv sau la unitatea sanitară respectivă. Ne putem aştepta însă ca rezultatele evaluării satisfacţiei pacientului să fie diferite de cele ale evaluării profesioniştilor.
Aceasta se întâmplă deoarece pacientul se axează în special pe relaţiile interpersonale pe care le percepe şi le poate evalua mai uşor, deşi sunt subiective, spre deosebire de aspectele tehnice sau de specialitate pe care le poate evalua mai greu.
In concluzie, evaluarea satisfacţiei pacientului reprezintă felul în care furnizorul vine în întâmpinarea valorilor şi aşteptărilor pacienţilor.


Calitatea totală
Managementul Calităţii Totale (MCT), a treia dimensiune a calităţii, nu este un concept nou,dar nu a fost încă pe deplin dezvoltat în sfera serviciilor medicale. Prin „calitate totală" se înţelege atât calitatea serviciilor cât şi calitatea sistemului. Managementul calităţii totale extinde conceptul managementului calităţii,înglobând atât participarea cât şi motivarea tuturor membrilor organizaţiei.
Managementul calităţii totale este un model organizaţional care implică participare generală în vederea planificării şi implementării unui proces de îmbunătăţire continuă a calităţii ce depăşeşte aşteptările clienţilor.
Acest model pleacă de la premisa că 90% din probleme sunt probleme legate de proces, nu de personal. Cele trei principii ale calităţii totale sunt:
- focalizarea pe client;
- îmbunătăţirea continuă a calităţii;
- lucrul în echipă.

Modelul calităţii
După apariţia conceptului de calitate totală, Donabedian a descris un nou model tridimensional al calităţii - modelul structură – proces - rezultat, în acelaşi timp dând şi definiţia următoarelor componente:
-„structură" - caracteristicile relativ stabile ale furnizorului de îngrijiri,  ale  tehnicilor, instrumentelor  şi resurselor pe care le are la dispoziţie, caracteristicile organizaţiei şiinfrastructurii unde munceşte;
-„proces"- un set de activităţi care au loc în cadrul stabilit şi între furnizor şi pacient;elementele proceselor de îngrijiri de sănătate presupun calitate doar în momentul în care a fost stabilită o relaţie cu starea de sănătate dorită.
-„rezultat"- schimbarea în starea sănătăţii prezente şi viitoare a pacientului, care poate fi atribuită îngrijirilor de sănătate acordate.

Modele de îmbunătăţire a calităţii
Există patru principii importante care stau la baza procesului de îmbunătăţire a calităţii,rezumate în:
  •  focalizarea pe necesităţile/aşteptările pacientului (clientului) îmbunătăţirea calităţii începe cu definirea noţiunii de client şi înţelegerea necesităţilor/ aşteptărilor acestuia; în cadrul noţiunii de "client", fiecare angajat joacă roluri complementare, în servirea clienţilor şi în rolul de client pe care el însuşi îl are în cadrul organizaţiei;
  •  focalizarea pe sisteme şi proceseproblemele apărute în domeniul calităţii sedatorează adeseori deficienţelor existente în cadrul proceselor derulate în cadrul sistemului, saueşecului în coordonarea proceselor aflate în interrelaţie; dacă procesele sunt deficitare, rezultatele vor fi pe măsură; îmbunătăţirea calităţii necesită înţelegerea proceselor relevante şi a nivelurilor acceptabile de variaţie în cadrul acestora;
  •  focalizarea pe crearea unui sistem de date care să stea la baza luării deciziei îmbunătăţirea proceselor necesită existenţa informaţiei privitoare la modul de funcţionare; trebuie stabilit un sistem obiectiv de colectare a datelor relevante pentru realizarea analizei;
  •  focalizarea pe participare şi lucrul în echipă în îmbunătăţirea calităţii pentru îmbunătăţirea calităţii, angajaţii trebuie să participe în procesele de schimbareiniţiate la nivelul sistemelor şi al proceselor. In procesul de îmbunătăţire a calităţii există mai multe modele care pot fi utilizate de manageri. Dintre cele mai frecvent utilizate sunt: ciclul PDCA (Shewhart şi Deming), modelul în 10 paşi (JointCommission of Accreditation), modelul FADE (Organizational Dynamics).

STANDARDIZAREA CALITĂŢII - Definiţie
Standardele reprezintă nivelul de performanţă observabil, realizabil, măsurabil, agreat de profesionişti şi corespunzător populaţiei căreia i se adresează (Joint Commission of Accreditation of Health Care Organization).
Standardele descriu sisteme, funcţii, procese şi activităţi, stabilind ţinte de atins pentru furnizorul de servicii medicale. Ele prezintă cea mai bună succesiune a acţiunilor în cadrul actului medical, stau la baza creării ghidurilor de practică medicală şi sunt concepute de către comisii de experţi.
In mod normal, standardele reprezintă aşteptările pacienţilor, furnizorilor, managerilor,terţului plătitor şi organismelor guvernamentale, precizând nivelele de structură şi performanţă aşteptate din partea furnizorilor.
Caracteristicile unui bun standard sunt:
  • să fie măsurabil şi monitorizabil, pentru a se putea şti în ce măsură se atinge obiectivul propus; nu este necesar să fie măsurabil numeric, ci să se poată evalua dacă obiectivul propus a fost îndeplinit sau nu;
  • să fie exprimat clar, pentru a nu naşte confuzii dacă a fost îndeplinit sau nu;
  • să fie realistic şi realizabil cu resursele existente; dacă standardul stabilit iniţial nu coincide cu ce se cere de către plătitor, acest standard poate fi treptat îmbunătăţit (ex. diminuarea treptată a timpului de aşteptare a pacienţilor la serviciul de radiologie);
  • să constituie un indicator al calităţii, nu numai uşor de monitorizat dar şi util;
  • să fie concordant cu valorile şi scopurile organizaţiei;
  • să fie practic şi aplicabil, uşor de evaluat. Pentru buna funcţionare a unui spital este nevoie de un set minim de standarde care să definească un nivel minim acceptabil al furnizării de servicii de sănătate.
De aceea, ele capătă valoare doar puse în practică. Standardele ajută la stabilirea reperului unde se află organizaţia din punctul de vedere al calităţii şi al îmbunătăţirii acesteia, şi la atingerea scopului propus utilizând resursele existente.

Criteriile
Pentru realizarea şi măsurarea standardelor se elaborează criterii care reprezintă elemente descriptive ale performanţei, comportamentului, circumstanţelor sau stării clinice (Joint Commissionof Accreditation of Health Care Organization).
Criteriul poate fi o variabilă sau un număr stabilit drept indicator al calităţii. Caracteristicile unui criteriu:
  • să fie măsurabil, concret;
  • să fie specific standardului pe care îl ilustrează;
  • să realizeze o descriere clară a resurselor, comportamentului, procesului cerut sau dorit;
  • să fie uşor de identificat;
  • să fie relevant pentru nivelul de performanţă descris;
  • să fie realist, posibil de atins;
  • să fie clar, uşor de înţeles;
  • să suporte o eventuală modificare periodică.
Conform modelului Donabedian, criteriile se clasifică în criterii de:
  • structură (legate de clădiri, mediu, infrastructură, organizaţie, servicii desuport, farmacie, laborator, tehnologie, resurse umane, expertiză,abilităţi ale personalului, proceduri informaţionale);
  • proces (legate de proceduri de prevenţie, diagnostic şi tratament,documentare, relaţie medic-pacient etc);
  • rezultat (rate infecţii nozocomiale, mortalitate, fatalitate, raportate la o anumită procedură etc).
Măsurarea standardelor şi stabilirea faptului că au fost atinse, sau nu, se face prin mai multe metode, stabilite tot de experţii care au creat standardele, cele mai frecvente metode fiind controlul înregistrărilor, observarea directă, ancheta pacienţilor.
Faptul că nu există o definire universal acceptată a calităţii, că standardizarea pune accentul  pe documentaţie,uneori creând un sistem birocratic, şi faptul că deseori asigurarea complianţei personalului la sistemul calităţii este lăsată integral la latitudinea conducerii, creează puncte slabe în relaţiile terţului plătitor cu spitalele. Aceste puncte vor putea fi depăşite în momentul în care conducerea spitalelor va înţelege obligativitatea standardizării şi necesitatea introducerii sistemelor de calitate.

Ghidurile de practică medicală
Realizarea de standarde privind modul de acordare a serviciilor medicale este unul dintre subiectele cele mai disputate în momentul actual peste tot în lume. O cauză importantă a acestui fapt este reprezentată de lipsa de consens între specialişti, privind indicaţiile corespunzătoare pentru multe  forme  de  conduită  terapeutică.  în aceste circumstanţe, au apărut ghidurile de practică medicală.
Prin definiţie, ghidurile de practică medicală sunt: "specificaţii standardizate pentru îngrijirea medicală, dezvoltate printr-un proces oficial, care încorporează cele mai bune dovezi ştiinţifice ale eficacităţii cu opinia experţilor".Dezvoltarea ghidurilor de practică se bazează nu numai pe opiniile experţilor din domeniu, dar şi pe studiile existente în literatura de specialitate, de obicei fiind bazate pe dovezi.
Scopul existenţei ghidurilor de practică este instituirea unei practici medicale de calitate şi crearea unui fundament etic pentru practicieni.
Ghidurile de practică sunt folosite ca instrument pentru îmbunătăţirea calităţii actului medical.
Apar frecvent probleme datorită unor ghiduri de practică de calitate îndoielnică sau care conţin recomandări contradictorii. Astfel, apare necesitatea unei abordări comune, valide, clare în vederea dezvoltării ghidurilor de practică.
Procesul de dezvoltare, implementare şi modernizare permanentă a ghidurilor de practică este deosebit de costisitor şi de aceea nu este indicată elaborarea lor decât pentru afecţiunile care îndeplinesc anumite condiţii şi anume:
  • sunt prezente la un număr mare de pacienţi;
  • determină costuri crescute pentru sistemul de sănătate;
  • există cercetări (studii) în domeniu;
  • prezintă un mare interes pentru medici.
Motive  pentru elaborarea ghidurilor de practică:
- profesionalizarea;
- responsabilizarea;
- eficienţa.
Atingerea acestor trei obiective - profesionalizarea, responsabilizarea şi eficienţa – reprezintă idealul.
În practică însă, programele de dezvoltare a ghidurilor nu reuşesc să le îndeplinească pe toate. De aceea, este foarte important să se specifice de la început cine este responsabil de programul de elaborare.
Este evident că programele elaborate de guvern şi/sau casa de asigurări vor "croi" de la început o imagine diferită de cea produsă de către asociaţiile profesionale sau de institutele de cercetare.
Actorii din sectorul sanitar au interese diferite, iar aceste motivaţii se vor reflecta în natura, şi, posibil, efectul programelor.
Metodologia  de  dezvoltare  folosită  în  practică  pentru  introducerea  ghidurilor de practică cuprinde următoarele principale etape:
1. design si dezvoltare;
2. diseminare;
3. adaptare la nivel local;
4. implementare;
5. evaluare.
Există mai multe modalităţi de utilizare a ghidurilor de practică printre care:
  • utilizarea voluntară de către medici — ei pot să decidă asupra utilizării ghidurilor de practică; standardele conţinute de ghidurile de practică sunt aşa numitele standarde "soft", pe care medicul sau unitatea sanitară pot să le urmeze, dar nu sunt obligatorii sau nu sunt de impus pentru acreditare;
  • utilizarea ghidurilor de practică ca standarde pentru asigurarea calităţii, necesare certificării sau acreditării — s-a dovedit că duc la rezultate mai bune, în condiţiile în care standardele "soft" se transformă în standarde "hard", obligatorii.
  • rambursarea serviciilor în funcţie de utilizarea ghidurilor de practică — ar fi cea mai eficientă metodă de eliminare a îngrijirilor necorespunzătoare, dacă aceste servicii necorespunzătoare nu ar fi rambursate; unele case de asigurări din alte ţări folosesc forme ale ghidurilor de practică pentru pre atestare, dar nu în România.

Standardele ISO în calitate
Aceste standarde internaţionale, definite pentru prima oară în 1979, în cadrul unui grup de lucru format din aproximativ 180 comitete tehnice, au avut drept scop realizarea standardizării în domeniul generic al managementului calităţii, incluzând sistemele de calitate, asigurarea calităţii,tehnologiile de suport generice, inclusiv standardele care furnizează ghidarea în selecţia şi utilizarea acestor standarde.
Pentru a se asigura relevanţa standardelor privind sistemele de management al calităţii, în condiţiile schimbării permanente a necesităţilor şi aşteptărilor în economia de piaţă, Organizaţia Internaţională pentru Standardizare le revede şi le ajustează periodic (ultima revizie a fost realizată în anul 2000). Aceste  standarde  îşi au originea în industrie, nu au nimic „specific" pentru sănătate, dar reprezintă cadrul general pentru asigurarea unui management al calităţii.
În anul 2001 a apărut standardul IWA 1: 2001- Sisteme de management al calităţii –linii directoare pentru îmbunătăţirea proceselor în organizaţii de servicii de sănătate. Organizaţia Internaţională pentru Standardizare (ISO) a definit un set de standarde, pentru care existenţa complianţei la nivelul unei organizaţii semnifică asigurarea unui rezultat de calitate.
Aceste standarde reprezintă un set de cerinţe de bază pentru orice sistem de management al calităţii totale. Printre cerinţele standardelor ISO pentru servicii există unele aplicabile instituţiilor furnizoare de îngrijiri de sănătate:
  • existenţa unui scop bine definit,
  • responsabilităţi bine definite pentru angajaţi,
  • specificaţii clare pentru servicii, atât global, cât şi pentru fiecare client, specificaţii înţelese şi acceptate de către aceştia,
  • procese clar definite pentru realizarea specificaţiilor,
  • mijloace de monitorizare a proceselor şi a rezultatelor acestora,
  • evaluare periodică a proceselor şi a eficacităţii acestora,
  • rectificare sistematică a erorilor,
  • investigare sistematică a erorilor pentru prevenirea recurenţei lor,
  • mijloace de asigurare a calităţii bunurilor şi serviciilor primite,
  • întreţinere sistematică a echipamentelor pentru asigurarea acurateţei şi fiabilităţii acestora,
  • identificare clară a nevoilor de formare şi calificare a personalului, cu demonstrarea aplicării practice a competenţelor individuale,
  • înregistrări care să documenteze toate elementele de mai sus,
  • reevaluare periodică a tuturor elementelor de mai sus de către conducerea organizaţiei.
Este nevoie ca şi în spitale să se creeze şi implementeze sisteme de management al calităţii. Deşi actul medical propriu-zis nu este inclus în acest sistem al calităţii, ci ţine de activitatea de evaluare  a  personalului  şi acreditarea unităţii, sistemul calităţii are în vedere tot ce ţine de infrastructură, mediu de îngrijire, logistică,  tehnologie, servicii de suport.
Sistemul de management al calităţii va fi însoţit de manualul calităţii care va descrie activităţile şi procesele din organizaţie, alocarea responsabilităţilor şi documentaţia însoţitoare.

Principiile sistemelor de management al calităţii

Standardele din seria ISO 9000:2000 reprezintă o oportunitate de a face organizaţia mai eficientă prin cele 8 principii de management al calităţii ce reflectă cele mai bune practici de management. Aceste principii sunt:
- orientarea către client,
- leadership participativ,
- implicarea angajaţilor,
- abordarea bazată pe proces,
- abordarea managerială bazată pe sistem,
- îmbunătăţirea continuă,
- abordarea luării deciziilor pe baza de dovezi,
- relaţii reciproc avantajoase între clienţi-furnizori-plătitori.
In România, aplicarea standardelor ISO se face în unităţile sanitare la nivel de laborator,sterilizare şi imagistică medicală, însă se poate extinde şi la serviciile auxiliare tip curăţenie, bucătărie etc.
Prin Ordinul comun al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, al Ministrului Sănătăţii şi Familiei şi al preşedintelui Colegiului Medicilor din România nr.559/874/ 4017 /2001 s-au înfiinţat nucleele de calitate, în unele unităţi spitaliceşti din ţară. Acestea asigură constant şi  permanent  monitorizarea  internă  a  calităţii. 
Ulterior s-a elaborat  Metodologia  de lucru privind înfiinţarea şi funcţionarea nucleelor de calitate aprobată prin Ordinul comun al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, al Ministrului Sănătăţii şi Familiei şi al preşedintelui Colegiului Medicilor din România nr.604/1109/487 /februarie 2002.
Obiectivele nucleelor de calitate sunt:
  pe termen scurt:
  • autoevaluarea activităţii din punctul de vedere al calităţii serviciilor medicale furnizate;
  • eficientizarea activităţii, urmărind îmbunătăţirea continuă a calităţii;
  • modificarea comportamentului personalului unităţii spitaliceşti, prin creşterea atenţiei acordate pacientului;
  • evaluarea satisfacţiei pacienţilor;
  pe termen mediu:
  • selectarea şi definitivarea unor standarde şi criterii de calitate aplicabile şi acceptabile la nivel naţional;
  • realizarea unui clasament al spitalelor cuprinse în studiu după criteriile de calitate, pe baza punctajelor acceptate de comun acord de toate părţile;
  pe termen lung:
  • proiectarea şi implementarea unui sistem de management al calităţii conform ISO 9001:2000 în unităţile spitaliceşti;
  • plata serviciilor medicale în mod diferenţiat, ţinând cont şi de standardele de calitate atinse de spitalul respectiv.

MĂSURAREA CALITĂŢII

Măsurarea calităţii reprezintă identificarea sistematică a nivelului actual al calităţii realizat de o unitate sau un sistem, şi constă în cuantificarea nivelului de performanţă conform standardelor  prevăzute. Primul pas în procesul de măsurare a calităţii constă din identificarea ariilor de îmbunătăţire.
Activităţile de asigurare a calităţii incluse în măsurarea calităţii sunt:
  • evaluarea internă a calităţii,
  • monitorizarea calităţii,
  • evaluarea externă a calităţii.
Evaluarea calităţii este un pas al asigurării calităţii care include furnizarea feed-backului, formarea şi motivarea personalului şi crearea de soluţii de îmbunătăţire a calităţii. Evaluarea se poate realiza prin mai multe metode cum ar fi:
  • observarea serviciilor (de către observatori experţi, supervizori, tehnică peer  review),
  • evaluarea satisfacţiei pacientului,
  • tehnica pacientului anonim (evaluatorul joacă pentru o zi rolul de pacient),
  • revederea datelor înregistrate,
  • testări ale personalului medical,
  • ancheta personalului medical,
  • ancheta la externarea pacientului.
Distorsiunile induse de aceste metode tind fie către supraestimarea performanţei, fie către nerealizarea ei sub observaţie directă. De asemenea, performanţa individuală poate varia de la o zi la alta datorită factorilor de natură personală, ai medicului şi pacientului.