CIRCUITUL BOLNAVILOR ÎN SPITAL
După ce bolnavul s-a internat în spital, psihicul lui se schimbă.
Din acel moment bolnavul simte o stare de infirmitate, viaţa lui
este în mâinile celor care l-au primit. De aceea personalul medical
care îl preia, atât medicul cât şi asistentul medical, trebuie să
ţină cont de această stare.
Dacă se fac greşeli de primire, de tehnică medicală, acestea sunt
greu de recuperat, speranţa bolnavului în vindecare scăzând, şi
totodată încrederea în personalul medical.
Încă de la începutul internării, se simte aceasta şi anume:
dezbrăcarea bolnavului, igienizarea sa, primirea hainelor,
deparazitarea (dacă este cazul), comunicarea personalului medical cu
bolnavul, toate acestea contribuind la siguranţa locului în care a
ajuns bolnavul.
La fel se acordă importanţă şi siguranţă aparţinătorilor, în
caz că bolnavul este însoţit, explicându-i-se că se află la
locul potrivit, şi că i se va acorda tot profesionalismul pentru ca
bolnavul să fie cât mai rapid redat familiei. Aparţinătorilor li
se va comunica diagnosticul, gravitatea sau complicaţiile posibile
care pot apărea, vis-a-vis de un diagnostic mai grav.
Internarea bolnavilor se face în mai multe feluri:
- prin bilet de trimitere, de către medicul de familie din dispensar,
- bilet de trimitere de către medicul specialist din policlinică,
- bilet de trimitere de la cabinetele private,
- transfer de la alt spital,
- primire directă a urgenţelor care sunt aduse de către salvare sau familie fără bilet de internare.
În cazul în care bolnavul este adus de urgenţă şi profilul
spitalului nu corespunde bolii lui, se va verifica starea bolnavului
şi diagnosticul, iar dacă starea bolnavului este critică, i se va
acorda primul ajutor apoi va fi îndreptat spre locul care i se
cuvine.
După ce bolnavul s-a prezentat la unitatea de primire urgenţă, i
se iau datele personale, care se înscriu într-un registru de
internări, urmează apoi completarea datelor personale în foaia de
observaţie (F.O.), nume, prenume, adresă.
În
cazul în care sunt aduşi de urgenţă bolnavi care nu au
identificare, se va anunţa poliţia pentru identificarea lor.
Odată ajunşi în spital, după ce sunt luate datele personale şi
înregistrate, se trece la dezbrăcarea bolnavului şi examinarea sa,
consultul bolnavului de către medicul de ambulanţă, stabilirea
diagnosticului, efectuarea primului tratament în caz că este nevoie
(analgetice, tranchilizante, soluţii perfuzabile), recoltarea de
analize medicale.
Pentru stabilirea diagnosticului, se fac şi câteva investigaţii
paraclinice dacă este nevoie: electrocardiogramă (EKG),
electroencefalogramă (EEG), ecografie (ECO), radiografie toracică,
etc.
Unitatea de
primire urgenţă trebuie să cuprindă următoarele:
- un pat (cu suprafaţă tare) de consultaţie,
- dulap cu instrumente medicale (tensiometru, termometru, vacutainere, stetoscop),
- trusă de urgenţă pentru resuscitare cardio-respiratorie formată din: laringoscop, pipă Guedel, sondă de intubaţie orotraheală, balon Ruben (pentru respiraţie artificială), trusă pentru traheostomie,
- sursă de O2,
- dulap cu medicamente de urgenţă,
- materiale sanitare (branule, ace,seringi, perfuzoare,etc.),
- garou,
- leucoplast
- termometre,
- glucometru,
- pulsoximetru,
- cântar,
- soluţii pentru reechilibrare hidroelectrolitică
- ecograf,
- electrocardiograf,
- casetofon pentru înregistrarea anamnezei,
- tăviţe renale,
- aleze,
- sonde(nazogastrice, urinare, de intubaţie oro sau nazotraheală, Faucher),
- defibrilator,
- ventilator,
- negatoscop,
- brancard,
- cărucioare,etc.
Unitatea de
primire urgenţe trebuie să fie bine încălzită şi aerisită,
dotată cu lumină naturală şi artificială.
La
dezbrăcarea bolnavului va participa asistentul medical care va fi
instruit despre felul cum trebuie dezbrăcat bolnavul.
La bolnavii
cu segmente de corp dureroase, se va ţine cont de acestea, manevrele
în aceste segmente vor fi mai blânde. Se va începe dezbrăcarea
întotdeauna cu segmentele de corp sănătoase. În caz că sunt mai
multe segmente afectate, se vor tăia hainele de pe bolnav de-a
lungul cusăturii, ca acestea să poată fi din nou folosite. Se
trece apoi la anamneza bolnavului care va fi consemnată în rezumat
în foaia de observaţie (F.O.) a bolnavului, datele fiind
înregistrate pe bandă de casetofon.
Urmează
prelevarea de probe biologice: sânge, urină, materii fecale, exudat
faringian, secreţie din plagă etc.
Se trece
apoi la consultul bolnavului de către medic, care îi stabileşte
diagnosticul, verifică concordanţa cu diagnosticul de trimitere. În
cazul în care bolnavul se poate trata ambulator, i se prescrie un
tratament,iar dacă acesta necesită internare, medicul va lua
legătura cu secţia unde urmează să fie internat bolnavul şi
trimis la secţia respectivă.
Hainele
bolnavului vor fi inventariate, i se va da bolnavului sau
aparţinătorilor bon de preluare şi apoi hainele vor fi împachetate
şi depuse la garderoba spitalului.
Dacă
bolnavul prezintă obiecte de valoare (bani, bijuterii, acte etc.),
acestea vor fi predate aparţinătorilor sau dacă aceştia nu
există, se va întocmi un proces verbal şi se vor depune la
administraţia spitalului. Un exemplar din procesul verbal se va da
bolnavului. În caz că bolnavul nu are însoţitor şi este în
stare gravă, un exemplar din procesul verbal se va ataşa la foaia
de observaţie (F.O.). Dacă bolnavul prezintă paraziţi, hainele
lui vor fi deparazitate, apoi spălate şi depozitate. Hainele
bolnavului vor fi aşezate pe un umeraş, iar cele mai mici într-un
săculeţ ataşat umeraşului. Se etichetează apoi umeraşul şi se
depune la garderobă sau magazie.
După ce
bolnavul a fost dezbrăcat, consultat, va fi trecut în camera de
igienizare unde va fi îmbăiat, iar dacă este cazul şi
deparazitat. Baia de preferinţă este duşul efectuat în picioare
sau în şezut, iar dacă starea bolnavului este gravă va fi pusîn
poziţie şezândă pe un grătar de lemn.
Bolnavii
veniţi în comă, în şoc sau cu fracturi grave nu vor fi îmbăiaţi
şi li se va face igienizarea spălând cu un burete pe rând
segmentele corpului.
Dacă
starea bolnavului este foarte gravă se va anunţa secţia unde
urmează a fi trimis bolnavul, unde se vor lua măsurile de
igienizare după echilibrarea parametrilor vitali, bolnavul
necesitând izolare până la această manoperă.
După ce
bolnavul a fost igienizat va fi îmbrăcat, cu pijama, ciorapi şi
papuci de spital. Peste pijama în sezonul rece vor primi un halat
gros. Apoi bolnavul este dirijat spre secţiile cu profilul bolii de
care suferă, unde este primit şi repartizat de către asistentul
medical şef în salon, predat apoi asistentului medical de salon.
Copiii mici
şi sugarii vor fi internaţi cu mamele lor, dar acestea nu pot dormi
cu copiii în pat ci în saloane alăturate. Dacă starea copilului
este extrem de gravă, se va permite asistenţa mamei în acelaşi
salon dar cu paturi separate. Acestea vor primi de la asistentul
medical, indicaţii în legătură cu regulamentul din spital.
Internarea
unui bolnav în spital, presupune din punct de vedere fizic şi
psihic, scoaterea sa din mediul familial şi profesional, încetarea
activităţilor sale de zi cu zi şi izolarea sa în alt mediu, care
îi provoacă altă stare, o stare de tensiune, de teamă. Această
stare de teamă poate fi eliminată dacă bolnavul găseşte la
internare o atmosferă caldă, cu profesionalism care îi dă
speranţa că acest loc îl va ajuta să revină în mediul său cu o
stare de sănătate bună.
Dacă va
găsi un mediu plăcut, el se va simţi protejat de condiţiile
negative care i-au pricinuit boala şi va avea încredere în
serviciul unde s-a internat. Spitalul trebuie construit în locuri
ferite de poluare sonoră şi fizică, să prezinte parcuri cu
verdeaţă.
Există
spitale monobloc şi pavilioane. Saloanele, este bine să nu fie
mari, ci să cuprindă doar 2-4 paturi cu spaţiu adecvat între ele
(6 mp). Salonul trebuie să fie dotat cu grup sanitar, care este
dezinfectat zilnic, ferestrele cu perdele uşor de spălat şi lumină
artificială la pat.
Mobilierul
salonului să fie cu suprafaţă netedă care se spală şi se
dezinfectează cu multă uşurinţă. Acesta se acoperă cu şerveţele
şi feţe de masă de unică folosinţă sau uşor d
e spălat.
Foile de
observaţie, se vor păstra într-un dosar care nu are voie să
ajungă în mâinile bolnavului sau aparţinătorilor, pentru a nu fi
interpretate greşit anumite date în legătură cu bolnavul. Doar
foaia de observaţie (F.O.) a bolnavului de terapie intensivă stă
la patul bolnavului pentru a putea fi la îndemâna medicului şi
asistentului medical, aceasta dând în mod cronometric indicaţii
despre tratament sau apariţia complicaţiilor imediate.
Personalul
sanitar bine instruit, în legătură cu discuţiile cu bolnavii, nu
are voie să dea relaţii despre diagnostic, nu vor susţine
discuţii, dialoguri cu voci tari, vor efectua manevre de tratament
cât mai silenţioase, pentru a nu deranja bolnavul.
Utilizarea
telefoanelor se va face cu sonorizare minimă, discuţiile vor fi cu
voce scăzută.
Telefoanele
mobile vor fi direcţionate cu zgomot silenţios sau vibrator.
Se interzic telefoanele mobile la bolnavi cu stări grave.
Se vor
înlătura şi efectele vizuale nefavorabile ale vecinilor de pat
(plăgi deschise, hemoragii mari, agitaţia unui bolnav, etc.) prin
măsuri de izolare a acestor bolnavi fie în saloane mici, fie cu
paravane.
Personalul
medical nu trebuie să comenteze diagnosticul bolnavului şi
rezultatele paraclinice ale bolnavului.
Distribuirea
măştilor şi a echipamentului special de protecţie se face de
către asistentul medical. Este vorba despre halat de protecţie alb,
bonetă, mănuşi de aţă.
Alimentaţia
este diversificată în funcţie de regimul prescris de medic. Dacă
este posibil e bine să se ţină cont de preferinţele bolnavilor în
funcţie de regimul dietetic sau nu prescris.
Masa poate
fi servită la pat la bolnavii imobilizaţi sau în sala de mese
pentru bolnavii care se deplasează.
Masa va fi
servită de asistentul medical dieteticean care se ocupă numai de
gospodărirea secţiei.
Nu este
permis să servească masa persoana care efectuează munca de
curăţenie a saloanelor şi grupurilor sanitare.
Aeroclimatul
saloanelor trebuie în permanenţă verificat. Se va aerisi de câteva
ori pe zi salonul. După recoltarea unor produse patologice sau
fiziologice (plosca cu urină, materii fecale, puroiul din plagă,
vărsătura etc. ) se va aerisi imediat salonul.
Nu se vor
folosi pentru dezinfecţie substanţele cu miros înţepător şi
iritant. În caz că se vor folosi acestea, bolnavii vor fi
îndepărtaţi din salonul respectiv, iar salonul se va spăla şi
aerisi.
Colectarea
cantitativ şi calitativ a unor produse de evacuare (urină, materii
fecale etc. ) se va efectua în afara salonului, se vor verifica şi
nota în foaia de observaţie (F.O.), vor fi prelevate probe de
laborator apoi se vor arunca.
Tratamentul
la patul bolnavului, se efectuează corect, comfort indicaţiilor
prescrise de către medic.. De aceea la anumite manevre dureroase
(incizii, drenaje, îndepărtarea pansamentului) se va folosi şi
anestezia locală.
Instrumentarul
folosit la anumite manopere va fi pentru unele manevre, de unică
folosinţă (seringi, ace, pungi, sonde etc.), iar alt instrumentar
va fi spălat, dezinfectat şi sterilizat, introdus în casete
etichetate cu data sterilizării.
La
orice manevră medicală sau chirurgicală bolnavul va fi liniştit
psihic, şi va fi nevoie să-şi dea consimţământul că este de
acord cu manopera (în scris).
Patul în
care este aşezat bolnavul va fi cât mai comod, curat şi cu
lenjerie curată care se schimbă la 2-3 zile sau ori de cât ori
este nevoie.
Somnul
bolnavilor intră în tratamentul terapeutic şi trebuie respectat cu
stricteţe. Nu se vor trezi bolnavii pentru termometrizare, decât
pentru efectuarea tratamentului de antibiotice care trebuie să
respecte orarul stabilit.
Tratamentul
de noapte se va efectua la lumina de veghe a fiecărui pat, fără a
deranja ceilalţi bolnavi bolnavi.
Nu este
permis a se începe curăţenia în timp ce bolnavii dorm. Aceasta se
va începe cu camerele anexe, coridoare şi numai după ce bolnavii
s-au trezit se va începe curăţenia în saloane.
Bolnavii
obezi care necesită îngrijiri speciale pe timp de noapte, se vor
izola în saloane mai mici pentru a nu deranja sau speria ceilalţi
bolnavi din jur. Somnul fiziologic nu trebuie întrerupt decât în
mod special, tratamentul dacă este antibiotic putându-se efectua şi
la trezirea lui (aceasta se noteză pentru a nu se uita de
tratament).
Se poate
introduce în completare dacă bolnavul este operat şi somnul
postprandial, care completează somnul nocturn. În unităţile
sanitare cu spitalizare lungă (sanatorii, spitalele de boli cronice,
recuperare) există locuri de agrement, unde bolnavii sunt
supravegheaţi la activităţile pe care le execută şi unde li se
stabileşte un anumit program de odihnă.
Deasemenea,
există biblioteci sau cluburi unde bolnavii îşi pot completa
cunoştinţele care-i interesează, dar aceştia trebuie verificaţi
de către personalul sanitar.
Ascultarea
unor programe radioficate, se permite numai anumitor bolnavi şi cu
căşti individuale pentru a nu deranja restul bolnavilor. Aceştia
vor fi interogaţi despre programele pe care le audiază.
Asistentul
medical va sta tot timpul printre bolnavi fără să aibe alte
preocupări extraspitaliceşti şi de comportamentul lui depinde
atmosfera de care se bucură bolnavul.
De la
unitatea de primire urgenţe bolnavii sunt repartizaţi pe secţiile
de specialitate în funcţie de afecţiunea pe care o prezintă.
Bolnavii cu afecţiuni medicale vor fi repartizaţi în secţii
medicale: medicină internă, hematologie, neurologie, cardiologie,
reumatologie, recuperare, psihiatrie, boli infecţioase, TBC, etc.
La bolnavii
cu infecţii contagioase, trebuie avută mare grijă la internare, se
va acorda o atenţie deosebită pentru a fi repartizaţi cât mai
corect, în secţiile de specialitate , în felul acesta să se
prevină infecţiile nozocomiale.
Bolnavii cu
afecţiuni chirurgicale vor fi internaţi pe secţii chirurgicale:
chirurgie, ORL, oftalmologie, neurochirurgie, chirurgie cardiacă şi
toracică, ginecologie, etc.
Pentru
copii, există spitale de pediatrie care respectă acelaşi circuit
spitalicesc ca şi la adulţi.
După ce
bolnavii au ajuns în secţia unde au fost repartizaţi, sunt notaţi
în condica secţiei unde se notează:
- numele şi prenumele,
- numărul foii de observaţie ( F.O.)
- diagnosticul
- data internării în spital
- data externării din spital
- starea la externare
- observaţii
Condica este
sub controlul asistentului medical şef. Asistenţi au obligaţia de
a raporta zilnic numărul bolnavilor internaţi în saloanele lor cât
şi numărul paturilor libere.
După ce
aceste date sunt centralizate de asistentul medical şef, el face
repartizarea lor la serviciul administrativ şi biroul de internare.
Aceste date se raportează dimineaţa înainte de raportul de gardă.
Foaia
de observaţie –
este actul juridic al bolnavului. Acest document conţine toate
datele despre bolnav şi dirijează tratamentul terapeutic fiecărui
bolnav. Este şi act medico-legal cât şi document ştiinţific,
care se păstrează o perioadă îndelungată la arhiva spitalului.
În foaia
de observaţie (F.O.) se consemnează:
- numele şi prenumele bolnavului,
- adresa,
- ocupaţia,
- diagnosticul,
- istoricul bolii,
- antecedente personale fiziologice şi patologice,
- examenul obiectiv,
- valorile parametrilor vitali (tensiunea arterială, puls, respiraţie, temperatura ),
- rezultatele probelor biologice,
- tratamentul prescris de medic,
- evoluţia bolii,
- complicaţiile care apar, pe parcursul spitalizării
- manevre terapeutice efectuate (puncţii, paracenteze, drenaj, excizii, etc.),
- epicrize la externare.
În caz că
intervine decesul, asistentul medical are următoarele obligaţii:
- pregăteşte şi verifică foaia de observaţie (F.O.) pe care o prezintă medicului,
- pregăteşte cadavrul pentru prosectură (scoate sonde, perfuzii, îl spală, îl fixează),
- completează biletul pentru trimiterea cadavrului la morgă,
- anunţă administraţia spitalului pentru a fi anunţaţi aparţinătorii,
- anunţă morga spitalului pentru a fi pregătită pentru autopsie,
- organizează transportul cadavrului spre morgă, însoţit de foaia de observaţie (F.O.). Nu se înmânează niciodată foaia de observaţie (F.O.) la aparţinător, ci este trimisă prin asistentul medical,
- scoate bolnavul din evidenţele secţiei,
- adună bunurile bolnavului pentru a fi înmânate familiei,
- scoate bijuteriile şi bunurile pe care le purta bolnavul, întocmeşte proces verbal cu acestea şi le înmânează familiei cu semnătura lui, a familiei şi doi martori,
- cadavrul bolnavului va rămâne pe secţie acoperit timp de 2 ore.
CIRCUITE
FUNCTIONALE IN SPITAL
Circuitul
funcţional reprezintă sensul de
circulaţie, în interiorul unităţilor sanitare, ale unor materiale
şi instrumente:
- circuitul septic este
sensul de circulaţie care indică introducerea germenilor patogeni
generatori de infecţii, în interiorul unităţii sanitare
- circuitul aseptic este
sensul de circulaţie care asigură condiţii de protecţie inpotriva
infecţiilor, în interiorul unei unităţi sanitare.
În interiorul spitalului,
se impune respectarea următoarelor circuite funcţionale:
- circuitul de intrare şi
ieşire al personalului
- circuitul de primire a
bolnavului în spital
- circuitul lenjeriei
- circuitul alimentelor şt
veselei
- circuitul instrumentelor
şi materialelor
- circuitul
vizitatorilor.
Circuitele septice trebuie
să fie separate de cele aseptice.
Asepsia
este o metoda
profilactica de prevenire,
prin care organismul este ferit de
infectia microbiana si este realizata prin curatenie si
sterilizare
Antisepsia
este o metoda
curativa
care lupta impotriva infectiilor, prin utilizare de antiseptice.
Circitul
septic
– Este sensul de circulatie care indica introducerea grmenilor
patogeni,
generatori
de infectii in interiorul unitatilor sanitare.
Circuitul
aseptic
– este sensul de circulatie care asigura conditii de protectie
impotriva infectiilor in
interiorul unitatilor sanitare.
predarea şi preluarea serviciului
- Definiţie:
- Realizarea continuităţii medicale pe 24 ore.
- Transmiterea informaţiilor de la un schimb la altul
- Metode de predare:
- În scris – la sfârşitul activităţii personalului, pe bază de proces verbal.
- Verbal în timpul raportului de serviciu.
- Individual – la patul bolnavului – cazurile deosebite sau noi internaţi ce necesită indicaţii suplimentare.
- Material necesar:
- Condică specială în care se consemnează consemnările personale şi recomandările medicului.
- Se semnează de predare şi de preluarea serviciului de la o tură la alta.
- Predarea în scris:
- Se notează data şi ora schimbului.
- Se notează numele şi prenumele bolnavului cu un număr de salon, pat, numărul foii de observaţie, diagnosticul.
- Se notează manifestările şi reacţiile deosebite din timpul turei.
- Se notează recomandările suplimentare făcute de medic.
- Se notează examinările pentru care trebuie făcută pregătire.
- Se notează indicaţiile de recoltare şi investigare.
- Semnătura de predare – primire a turei.
- Predarea verbală pentru fiecare bolnav.
- Sunt prezentate cazurile speciale sau cazurile noi.
- Sunt scoase în evidenţă sarcinile ce revin asistentei privind îngrijirea, investigarea şi supravegherea acestor bolnavi.
- Predarea la patul bolnavului:
- Se face între cele două asistente care schimbă tura.
- Se pot da indicaţii suplimentare.
- Observaţii:
- În cazul în care, în mod accidental schimbul de tură nu a venit, asistenta nu părăseşte serviciul decât după ce a anunţat medicul şi asistenta şefă de tură şi numai dacă are înlocuitor.
- Cele mai importante proceduri de nursing care stau la bazaactivităţii zilnice a unei asistente medicale
- Nevoia pacienţilor imobilizaţi: În orice situaţie în care mobilitatea pacientului este afectată nursa are rolul de a-i ameliora starea de dependenţă astfel creată, motivând pacientul şi ajutându-l să-şi îndeplinească necesităţile fundamentale: alimentaţie, excreţie, toaletă etc. Pentru situaţiile în care imobilizarea va fi de scurtă durată, sprijinul acordat va consta doar în ajutarea directă a pacientului să-şi îndeplinească necesităţile;este şi cazul pacienţilor imobilizaţi imediat postoperator, pacienţii cu drenaje pleurale, pacienţii imobilizaţi în aparate gipsate, pacienţii cu fracturi de membre supuşi unei extensii continue.
- Există însă şi situaţii în care imobilizarea este de mai lungă durată ca în cazul comatoşilor , pacienţi cu deficienţe neurologice, sau pacienţii cu amputaţii; în acest caz, pe lângă ajutorul direct ce trebuie acordat pacientului, nursa mai are rolul de a+l învăţa tehnicile pe care acesta trebuie să le folosească pentru ameliorarea stării de sănătate având în vedere faptul că după externare acesta va trebui să preia activităţile din spital ale asistentei;- Asigurarea unui mediu confortabil pentru pacient : se obţin manipulând corespunzător factorii fizici de mediu- temperatură, umiditate, lumină. Temperatura mediului ambiant 20-22°C. Umiditatea între 30-60%, poate fii confortabilă pentru cei mai mulţi dintre pacienţi, dar poate fii prea rece pentru pacienţii vârstnici, astfel că aceste elemente trebuie ajustate în faţa fiecărui pacient în parte, după nevoile acestora şi după nişte criterii dinainte stabilite.
- De asemenea trebuie ţinut cont de reactivitatea fiecărui pacient în parte. Prin urmare, fiecare pacient trebuie încurajat să-şi exprime dorinţele.
- Îndepărtarea stimulilor nocivi . Este ştiut că stimularea senzorială contribuie la realizarea unei stări de bine. Astfel, depăşirea unor limite ca în cazul stimulilor olfactivi sau acustici reprezintă factori de stres pentru pacienţi. De aceea, se va păstra o atenţie deosebită pentru aerisirea saloanelor şi a evitării zgomotelor.
- Promovarea siguranţei sau evitarea pericolelor. La pacientul bolnav, atât boala cât şi tratamentul pot determina o modificare a stării de conştienţă, lucru care va putea duce la producerea de accidente, astfel că pacientul cât şi familia trebuie informaţi asupra posibilităţilor unor efecte secundare ale tratamentelor administrate astfel încât aceştia să poată evita reacţii neaşteptate.În cazul bolnavilor imobilizaţi se vor lua toate măsurile de siguranţă pentru prevenirea accidentelor în cursul transportului; de asemenea rudele sau aparţinătorii vor fii învăţate anumite tehnici de imobilizare precizări şi tehnici de mobilizare ca de exemplu duşul la toaletă.
- acest lucru va trebui învăţat aparţinătorul pentru că la externarea din spital acesta va relua rolul nursei;
- în anumite servicii de sănătate din Europa şi America, dar şi la noi de câţiva ani de zile, s-au dezvoltat anumite structuri care includ echipe de medici şi nurse care asistă pacientul după externarea din spital, la domiciliul acestuia după un program bine stabilit. Astfel pansamentele unor plăgi operatorii sau pungile de colostomă sunt schimbate la domiciliul pacientului de către aceste structuri.
- Prevenirea complicaţiilor. Cazul cel mai clar este cel al unui pacient imobilizat la pat, acest lucru putând duce la apariţia unor probleme serioase precum:
1.Escare de decubit produse datorită presiunii exercutate de greutatea corpului asupra zonlor cutanate aflate în raport direct cu proeminenţele osoase: fesele, regiunea lombosacrată, regiunile scapulare;2.Staza venoasă- cresterea volumului de sange la nivelul teritoriului venos si capilar la nivelul membrelor inferioare3.Staza pulmonară- cresterea volumului de sange la nivelul teritoriului venos si capilar la nivelul tesutului pulmonary.4.Hipotrofia musculară alături de afectarea mobilităţii articulaţiilor;Toţi aceşti facori pot duce la o serie de complicaţii precum ulcerele de decubit, tromboflebitele, pneumonia, litiaza urinară, contracturi musculate, anchiloze.Pentru a prevenii aceste complicaţii sunt necesare anumite manevre şi anume:- poziţionarea corectă a pacientului în pat;
- tratamentul cutanat local corect efectua;
- mobilizarea bolnavului în pat cu tapotarea toracelui (lovituri date pe spate pentru a respira mai bine);
- masajul zonelor decline;
- Promovarea reabilitării
- Rol de a pregăti pacientul pentru externare, pentru perioada cand nu va mai fi sub observaţia directă a medicului şi va trebui să efectueze gesturi singur fără ajutorul familiei sau asistentelor medicale;
Va fi începută din prima zi de externare, când nursa va trebui să explice pacientului şi familiei sale modalităţile prin care acesta va putea face unele gesturi; le va exemplifica practic şi apoi îi va solicita pe aceştia să o facă, în scopul corectării eventualelor greşeli;