PROCESUL DE CREŞTERE - VIAŢA
EXTRAUTERINĂ
72 de ore –
copilul
poate pierde cca 10% din greutatea natală – 2500g. Talia natală
este de 49cm. Reacţionează la figura umană şi este sensibil la
lumină. Suspensia ventrală nu permite controlul asupra poziţiei
capului. Copilul neo-natal are cel mai frecvent ochii albaştri,
deoarece irisul nu dispune încă de melanocite. Treptat însă,
aceştia produc pigmenţi care determină şi explică schimbarea
culorii irisului. Pruncul întoarce capul dintr-o parte în cealaltă.
3 săptămâni
– apare suferinţa.
1 lună
– ridică pieptul. Membrele inferioare sunt destinse. Ţine capul
în suspensie ventrală câteva secunde. Emite sunete laringiene. Se
constată reflexul de mers şi de apucare prin flectarea degetelor în
pumn. Priveşte persoane şi urmăreşte obiecte cinetice. Este atent
la faţa mamei atunci când aceasta îi vorbeşte. Comută privirea
în direcţia sunetului. Plânge la foame şi disconfort. Face
mişcări atunci când i se vorbeşte sau zâmbeşte.
1½ lună –
apar lacrimile.
2 luni
-
localizează şi fixează obiectele. Recunoaşte figura mamei. Apar
surâsul şi plăcerea. Emite vocale solitare. E atent când i se
vorbeşte. Zâmbeşte la contacte sociale.
3 luni
-
întinde mâna spre jucărie dar nu o nimereşte. Apare râsul şi se
constată mimica dezolării. Urmăreşte mişcările propriilor
mâini. Localizează direcţia sunetului. Via sunete articulate se
manifestă gânguritul. Până să coboare laringele cu cca 3cm,
copilul în acelaşi timp emite sunete şi deglutează.
Reflexul hidrocinetic al pruncului
se explică prin experienţa ancorată intrauterin în oceanul
amniotic.
4 luni
-
greutatea se dublează în raport cu cea natală. Poziţia capului e
fermă iar mâinile se-ating în joacă. Nu poate ridica jucăriile
pe care le scapă din mâini.
Râde în hohote
sau cascadă. Manifestă
supărare şi furie la contuzionarea sau sistarea contactului social.
Mimica şi gestica trădează plăcerea.
5 luni
-
apar anxietatea şi agresivitatea. Se sprijină în antebraţe şi
îşi duce piciorul la gură. Ţine spatele drept. Duce obiectele la
gură cu ambele mâini. Stropeşte cu apă. Întinde braţele spre
biberon. Caută cu privirea obiectul de joacă atunci când îl
scapă. Reţine în mână un obiect şi priveşte la altul. Mama
devine persoana privilegiată. Deosebeşte persoanele străine de
celelalte.
6 luni
-
volumul creierului atinge 50% din valoarea definitivă. Zâmbeşte
imaginii din oglindă. Încearcă să recupereze obiectul pierdut.
Surâde persoanei cunoscute. Trece repede de la plâns la râs. Imită
mimica anturajului.
7 luni
-
se sprijină pe o mână şi se rostogoleşte. Ridică spontan capul.
Duce mâncarea la gură cu o singură mână. Transferă un cub
dintr-o mână în cealaltă. Spune Ba
sau
Da
ori
Ea.
Vrea
să fie cu mama şi în braţele ei în momentele de relaxare ori
avanictemerale.
Un grup de cercetători de la
Universitatea Türku din Finlanda a descoperit că, dacă bebeluşilor
adormiţi li se creează un mediu cu anumite sunete, în dimineaţa
următoare ei le vor recunoaşte. Una din explicaţiile date de
medici acestui fenomen este aceea că bebeluşii nu îşî
debranşează creierul atunci când dorm, aşa cum se întâmplă în
cazul adulţilor. La o vârstă precoce se ştie faptul că intuiţia
şi instinctele acţionează în mod prioritar, pentru că lipsesc
experienţele şi elementele care structurează o judecată analitică
a puiului de om. Dar bebeluşii rămân conectaţi în mare măsură
la stimulii externi - sunet, lumină, miros, contactul fizic - pentru
a acumula experienţe în mod continuu, dincolo de bariera ciclului
veghe-somn.
Pe măsură ce omul se îndreaptă
spre maturitate, trecând prin copilărie şi adolescenţă, emisfera
stângă a creierului e stimulată prioritar (memorie, analiză,
strategie, logică), în detrimentul emisferei drepte (instinct,
intuiţie, creativitate). Astfel, la adulţi, în timpul somnului,
creierul se deconectează de la realitate, ceea ce permite ES să se
refacă. În locul ei este activată ED - somnul este una dintre
metodele de anihilare a discernământului, alături de stres
puternic, consum de droguri şi băuturi alcoolice. Gândirea
alternativă e puţin productiv / unilateral / infirm.
Emisferele cerebrale -
principalele specializări :
EC-S
|
EC-D
|
Capacitate
lingvistică dezvoltată
|
Capacitate
lingvistică pauperă
|
Are
nevoie de cuvinte
|
Construieşte
imagini
|
Respectă
sintaxa
|
Priveşte
aspecte non-verbale / para-verbale
|
Spirit logic-analitic-raţional
Ia decizii şi le execută
|
Sintaxă
vizuală
|
Sintaxă
fonică
|
|
Atenţie
focalizată
|
Atenţie
difuză
|
Conştiinţa
timpului
|
Non-temporal
|
Limbaj
digital
|
Limbaj
analogic
|
Nevoia
de explicaţie
|
Se
sprijină pe intuiţie
|
Gândire
secvenţială
|
Holognosie
|
La copii - până la o anumită
vârstă - creierul rămâne, în timpul somnului, conectat la
stimulii externi, ceea ce înseamnă că bebeluşii accesează
concomitent serviciile ambelor emisfere ale creierului. În starea de
veghe se păstrează acelaşi tip de gândire izocronă -mult mai
productivă şi mai vastă.
Trecerea la gândirea alternativă
începe odată cu intrarea copilului în sistemul educaţional
instituţionalizat, unde - în mod eronat - se stimulează o gândire
analitică, ceea ce provoacă un grav dezechilibru în
personalitatea, comportamentul şi modul de a raţiona şi relaţiona
al omului din viitor.
8
luni
-
apare bucuria. Cuvintele sunt tranşate sau măcelărite.
Elementele
izofone sunt iterate - MA-MA
şi
TA-TA.
Teama
faţă de persoanele alogene este manifestă. Revendică prezenţa
mamei. E
capabil de furie pentru a obţine sau refuza ceva. Plânge
când e certat şi se bucură atunci când i se vorbeşte frumos.
9 luni
-
adoptă şi speculează poziţia şarpelui. Caută şi descoperă
obiectele ascunse. Se ridică singur în picioare. Arată un obiect
cu arătătorul.
Pronunţă un cuvânt cu sens. Bea
din cană. Se exprimă prin gestică.
10 luni
-
greutatea în raport cu cea natală se triplează.
Ascultă ceasul. Reacţionează când
i se pronunţă numele. Suge policele.
1 an
- copilul cu un volum al creierului de 60% din valoarea celui
definitiv se ridică şi face câţiva paşi, dar cade. Se deplasează
sprijinindu-se în mâni şi picioare. Merge ţinut de-o mână. Râde
când îşi vede chipul în oglindă. Vrea să-l atingă, dar nu-1
recunoaşte încă. Reuşeşte să emită sunete cărora li se dă
sau recunoaşte un sens. Loveşte mingea şi selectează jocurile.
Imită câinele sau vaca şi ceasul. Manipulează linguriţa.
1 an şi 3
luni
-
merge singur. Se caţără pe scări. Stă în genunchi. Clădeşte
un turn din 2 cuburi. Trasează o linie cu creionul. Priveşte atent
imaginile tomice. Manifestă câteva dorinţe sau necesităţi. Se
hrăneşte singur cu linguriţa. Îşi îmbrăţişează părinţii.
1½ an
- copilul e sigur pe mersul lui. Construieşte un turn din 3 cuburi.
Îl interesează pozele. Sare pe ambele picioare. Fuge cu
dificultate. Răsfoieşte cartea ventilând 2 pagini deodată.
Cunoaşte semnificaţia a 10 cuvinte. Vorbeşte despre el la altă
persoană. Numeşte poze. Identifică mai multe părţi ale corpului.
Formează propoziţii simple. Ajută la strânsul jucăriilor. Se
echipează singur.
2 ani
-
volumul creierului atinge 75% din valoarea definitivă, iar capul
copilului reprezintă '/5
din corp. Răsfoieşte o carte filă cu filă. Desenează cercul şi
linia verticală. Aleargă. Cere hrană şi de băut. Spune când
vrea să meargă la toaletă. Repetă cuvintele mamei.
2½ ani
-
apare controlul sfincterial. Merge pe vârfurile picioarelor. Copilul
sare. Ţine creionul strâns în pumn. Realizează diferenţele de
sex. Foloseşte pronumele Eu
şi
îşi descoperă numele întreg.
3 ani
-
Apare sentimentul de pudoare. Întreabă
mereu De
ce? Descoperă
şi valorifică elemente de topică (sus - jos şi faţă - spate).
Nu
poate desena o dreaptă paralelă cu una din marginile mesei. Mănâncă
decent Urcă scările alternând picioarele. Merge pe bicicletă.
Numără până la 10. Participă la jocuri simple. Stă într-un
picior. Se spală pe mâini. Repetă cântece. Îşi cunoaşte numele
şi sexul. Lobul frontal drept al creierului controlează percepţia
sinelui.
4 ani
–
copilul, cu o înălţime dublă faţă de cea natală,
achiziţionează cea. 50 de cuvinte pe lună. Sare într-un picior.
Apare starea afectivă de mândrie. Distinge dreapta - stânga.
Copilul nu înţelege noţiunea de echidistanţă.
Numără monede. Spune o poveste.
Mitraliază cuvintele. Merge singur la toaletă.
5 ani
-
fineţea auzului se dublează. Se raportează la alţii imitându-i.
Apare limbajul interior. Se diferenţiază culorile intermediare -
portocaliu/indigo. Distinge dimineaţa de seară. Numără
10 monede corect. Pune întrebări asupra sensului indicat sau
vehiculat de cuvinte. Repetă regulile jocurilor. Pe linia
generalizării observăm plasarea simetrică a punctelor de o parte
şi de alta a mijlocului (intercalările).
6 ani
-
interogarea sau interpelarea celorlalţi vizează 29% explicaţii
etiologice, 50% motivări psihologice şi 21% justificarea
exigenţelor societăţii. Capul
reprezintă '/6
din corp. Numeşte anotimpurile.
7 ani
- creierul are 1200 de grame. Se descoperă conservarea masei. Cresc
îndeosebi lobii frontali a căror pondere ajunge la 27% din masa
cerebrală. Se cultivă simţul topografic. Se ajunge la
generalizarea raportului de echidistanţă - punctele dispuse în
linie dreaptă. Copilul abia intrat în şcoală va realiza la
interval de 1 an conservarea volumului/greutăţii.
Inteligenţa presupune concentrare
de potasiu în creier.
Emisia undelor tetha sucombă. Ele
apar la adulţi doar în actele de dominare sau extensie a
personalităţii, frustrare şi decizie.