- Relaţia dintre educaţia pentru sănătate si promovarea sănătăţii
Educaţia
pentru sănătate este cea mai eficientă modalitate de prevenire a
îmbolnăvirilor, de îmbunătăţire şi de menţinere a stării de
sănătate
- Trecerea de la educaţia pentru sănătate la promovarea sănătăţii
Educaţia
pentru sănătate implică mai multe etape :
1.
Conştientizare
(a faptului că anumite
comportamente reprezintă un risc pentrusănătate)
2.
Cunoştinţe (oferirea
de informaţii despre comportamentele de risc)
3.
Atitudine (schimbarea
atitudini de acceptare a comportamentelor de risc)
4. Persuasiune
(informaţii şi mesaje pe
diferite canale şi în momente diferite pentru a menţine atitudinea
de respingere a comportamentelor de risc şi de adoptare a măsurilor
de schimbare de
comportament)
5.
Comportament
(practicarea
comportamentelor sanogene)
6.
Menţinere
(a comportamentelor sanogene)
7.
Prozelitism
(zel in convingerea altor
persoane de beneficiile adoptării comportamentelor sanogene)
3.1. Promovarea sănătăţii si prevenirea imbolnăvirilor:
Promovarea
sănătăţii este
procesul care oferă individului şi colectivităţilor posibilitatea
de a-şi creşte controlul asupra determinanţilor sănătăţii şi,
prin aceasta, de a-şi îmbunătăţi starea de sănătate.
Reprezintă un concept unificator pentru cei care recunosc nevoia
fundamentală de schimbare atât a stilului de viaţă, cât şi a
condiţiilor de trai.
Promovarea
sănătăţii reprezintă o strategie de mediere între individ şi
mediu, combinând alegerea personală cu responsabilitatea socială
şi având drept scop asigurarea în viitor a unei mai bune stări de
sănătate (WHO-EURO, Health Promotion Glossary, 1989).
Promovarea
sănătăţii este un termen care presupune o abordare
multidimensională de îmbunătăţire a stării de sănătate, care
include activităţi
de educaţie,
activităţi de
promovare a
unor schimbări comportamentale şi de stil de viaţă, politici şi
măsuri legislative.
Organizaţia
Mondială a Sănătăţii (OMS) subliniază (1986) că sănătatea
este mult prea importantă pentru a fi lăsată numai practicienilor
din domeniul sanitar; educaţia şi elaborarea de politici trebuie să
fie centrale pentru dezvoltarea sănătăţii la nivel individual,
comunitar şi naţional.
La
Conferinţa de promovare a sănătăţii care a avut loc la Ottawa în
anul 1986, principiile enunţate anterior au fost dezvoltate,
elaborându-se “Charta de la Ottawa de promovare a sănătăţii”.
Acest document subliniază, în special, necesitatea ca promovarea
sănătăţii să realizeze următoarele:
- Elaborarea unor politici publice care favorizează sănătatea.
- Crearea unor medii favorabile.
- Întărirea acţiunii comunitare
- Dezvoltarea (îmbunătăţirea) abilităţilor individuale
- Reorientarea serviciilor medicale
În
cadrul celei de-a 4 a Conferinţe Internaţionale de Promovare a
Sănătăţii de la Jakarta s-au identificat priorităţile
în acest domeniu
pentru secolul XXI (OMS, 1997):
- Promovarea responsabilităţii sociale pentru sănătate
- Creşterea investiţiilor pentru îmbunătăţirea stării de sănătate
- Consolidarea şi extinderea parteneriatelor pentru sănătate
- Creşterea capacităţii comunitare şi împuternicirea individului
- Asigurarea unei infrastructuri de promovare a sănătăţii
Există
mai multe modalităţi de abordare practică a priorităţilor din
promovarea sănătăţii:
- cea axată pe probleme/subiecte/boli,
- cea axată pe factori de risc şi
- cea axată pe grupuri ţintă.
Abordarea
clasică este cea a realizării unor programe specifice fiecărei
probleme/subiect de promovare a sănătăţii; în fapt, acestea se
referă la abordarea unor boli sau obiceiuri dăunătoare sănătăţii.
Astfel, se elaborează programe antifumat, anticancer, antialcool
etc. (Naidoo, 1998).
Fiecare
din aceste programe încearcă să influenţeze populaţia prin
mass-media şi printr-o varietate de medii şi sectoare – şcoala,
locul de muncă, mediul sanitar, mediul comunitar şi sectorul
voluntar.
“Promovarea
sănatăţii este ştiinta şi arta de a ajuta oamenii sa-şi schimbe
stilul de viaţă în vederea atingerii unei stări optime de
sănătate. Starea optimă de sănătate este un echilibru al
organismului din punct de vedere fizic, emoţional, social, spiritual
şi intelectual.” (American Journal of Health Promotion)
Promovarea
Sănătăţii este Ştiinţa şi Arta de a-i ajuta pe Oameni să-şi
schimbe Stilul de Viaţă pentru a obţine o Sănătate Optimă
restabilind Armonia la fiecare din Nivelele Existenţei Umane
Fizic (Planul Fizic sau Corpul Uman) Prin Exerciţii Fizice, Nutriţie Echilibrată, Autoîngrijire Medicală, Evitarea Consumului în Exces şi a Dependenţelor de Substanţe Dăunătoare Organismului;
Emoţional (Planul Emoţional): Prin Managementul Stresului şi Asistenţă pe timpul Crizelor Emoţionale;
Social (Planul Emoţional): Prin realizarea şi Întreţinerea permanentă a Reţelei de Suport din Familie, Prieteni, Colegi de Serviciu şi Comunitate;
Intelectual (Planul Mental Concret): Prin Educaţie Generală, Pregătire şi Evoluţie Profesională Continuă împreună cu Definirea, Realizarea şi Dezvoltarea continuă a Carierei Profesionale;
Intuitiv şi Creativ (Planul Mental Intuitiv) propus de R-OM-SERV srl: Prin Restabilirea şi Dezvoltarea continuă a Intuiţiei, Creativităţii şi Capacităţii de Anticipare a Evenimentelor;
Sufletesc (Planul Realităţii Interioare): Prin Recâştigarea şi Dezvoltarea continuă a Încrederii în Propria Persoană şi prin care avem capacitatea de a Visa şi Transpune în Practică Visele, Proiectele sau dorinţele noastre întru Binele Universal (pentru noi şi pentru ceilalţi);
Spiritual ( Planurile Trezire Spirituală şi Conştiinţă Transcendentă Expandată): Prin Sentimentele de Dragoste, Apreciere şi Speranţă alături de Acţiunile Caritabile destinate Ajutorării celor din Jurul nostru.
Organizaţia Mondială a Sănătăţii consideră că la temelia promovării sănătăţii stau cinci principii care au în vedere următoarele:
1. implicarea
populaţiei ca un întreg, în contextul vieţii ei de zi cu zi,
concen-trându-se mai puţin asupra populaţiei cu risc crescut de
apariţie a unei anumite boli, de unde necesitatea informării
adecvate în vederea luării deciziei;
2. orientarea
asupra determinanţilor sănătăţii: factori de mediu,
comportamente, servicii de sănătate, biologie umană, promovarea
sănătăţii fiind îndreptată spre acţiune;
3. utilizarea de metode,
abordări diferite, complementare, incluzând comunicarea,
educaţia, legislaţia, măsurile fiscale, schimbarea
organizaţională, dezvoltarea comunităţii şi activităţile
locale spontane împotriva riscurilor asupra sănătăţii, sectorul
sanitar, singur, neputând realiza menţinerea şi promovarea
sănătăţii;
4. urmăreşte
asigurarea participării publice şi transformarea conoştinţelor
dobândite în comportamente, prin participarea concretă şi
eficientă a publicului;
5. promovarea
sănătăţii reprezintă o activitate comună în domeniul social şi
medical, implicarea personalului medico-sanitar în creşterea
nivelului de educaţie pentru sănătate a întregii populaţii având
un rol important în răspândirea şi susţinerea promovării
sănătăţii.
Valorile
care sunt componente esenţiale ale sănătăţii trebuie inoculate
populaţiei pentru creşterea autonomiei individuale. Activităţile
de promovare a sănătăţii au un caracter neutru, nefiind supuse
influenţelor politice sau de altă natură.
În orice comunitate există o serie de valori care trebuie clarificate iar rolul promovării sănătăţii este tocmai de a ajuta persoanele sau grupurile de persoane să descopere care le sunt, cu adevărat, aceste valori.
În orice comunitate există o serie de valori care trebuie clarificate iar rolul promovării sănătăţii este tocmai de a ajuta persoanele sau grupurile de persoane să descopere care le sunt, cu adevărat, aceste valori.
Există
trei principii
care stau la baza clarificării valorilor, ca element esenţial în
promovarea sănătăţii:
1.
importanţa ajutorului care trebuie acordat indivizilor în
clarificarea propriilor valori, adică ajutorul acordat pentru
analiza critică a valorilor, prin educaţie, şi abordarea unei
atitudini care nu-şi propune să judece un comportament sau o
atitudine;
2.
utilizarea de metode multiple, flexibile şi creative în ajutorul
acordat;
3.
promovarea sănătăţii îşi desfăşoară acţiunile în cadrul
unor culturi specifice, cu propriile păreri despre modul în care
viaţa trebuie trăită şi de aceea trebuie înlăturată tendinţa
ce se reflectă în activitatea promotorilor de sănătate de a fi
înclinaţi să creadă că atitudinile referitoare la viaţă şi la
valorile ei sunt fie corecte, fie greşite
MODELE DE ABORDARE A PROMOVARII SANATATII SI PREVENIRII BOLILOR
1.Modelul bazat pe
intelegerea etiologiei bolilor.
2.Modelul epidemiologic.
3.Modelul etapelor
vietii.
- Modelul bazat pe intelegerea etiologiei
bolilor.
Trebuie precizat ca acest demers al
controlului bolilor include in factorii etiologici si factorii de
risc.
McKeown a grupat bolile in 4 grupe mari:
Aici
intra:
-bolile
nutritionale-malnutritia;
-bolile
infecto-parazitare;
-bolile
legate de carente igienice.
Controlul
se poate realiza prin:
-masuri cu caracter
socio-economic;
-masuri de
sanitatie.
Cele
2 categorii de masuri necesita interventia statului.
In modelul
actual al morbiditatii din tara noastra se reintilnesc toate cele 4
grupe de boli.
- Modelul epidemiologic
Modelul
traditional este modelul epidemiologic al bolilor transmisibile
(agent cauzal-efect).
Masurile
de interventie se vor adresa fie receptorului prin cresterea
rezistentei specifice si/sau nespecifice, fie vectorului, prin
intreruperea cailor de transmitere.
Acest
model este valabil pentru un numar limitat de boli.
Modelul
valabil pentru cea mai mare parte a bolilor care domina tabloul
morbiditatii actuale este modelul epidemiologic multifactorial.
Acesta
abordare are in vedere frecventa bolilor si factorii care
conditioneaza fiecare clasa de boli (factori biologici, de mediu,
stil de viata, servicii de sanatate).
Masurile
de interventie vor fi luate in functie de acesti factori. Se poate
admite ipoteza unor actiuni orientate asupra mai multor factori de
risc comuni mai multor boli.
- Modelul etapelor vietii
Este
modelul la care se face tot mai mult apel, fiind adaptat
problematicii actuale a starii de sanatate si nu celei traditionale.
Ideea
de la care s-a pornit a fost urmatoarea: elementele nefavorabile apar
aleator, dar cu o probabilitate diferita in diferitele momente ale
vietii, in functie de conditiile biologice, ocupationale, medicale,
etc. Aceasta abordare permite elaborarea unor pachete de
servicii preventive specifice diferitelor grupe de virsta.