Managementul
informației
În
activitatea profesională dar și cea de toate zilele, informația
constituie obiectivul principal al comunicării interumane.
Managementul
informației presupune identificarea, evaluarea, utilizarea adecvată
a informației pe care o avem la dispoziție, pentru rezolvarea
problemelor și pentru luarea deciziilor cele mai bune.
Pentru
un bun management este necesar:
1.
- Formarea unor abilități de căutare și identificare de informații
- Prelucrarea / evaluarea
- Utilizarea eficientă de informații
2.
Strategia de selectare și prelucrare a informației
-
Definirea sarcinii de lucru, stabilirea tipului de informații
necesare pentru atingerea scopului propus.
-
Identificarea și selectarea surselor de informație în cazul
realizării unei comunicări. Pentru a fi utila este necesar ca sursa
să fie autentică și credibilă.
-
Localizarea și accesarea informațiilor.
-
Utilizarea surselor, adică extragerea informației și organizarea
acesteia, stocarea.
-
Organizarea informației și utilizarea acesteia. Este obligatoriu ca
citatetle incluse într-o lucrare să fie puse în ghilimele, altfel
este plagiat, și este obligatoriu să fie cuprinse în lucrare în
partea de subsol a paginii toate datele de indentificare a cărții
din care a fost preluată informația. Citatele se numerotează și
în subsolul paginii se fac precizările: prenume/nume autor, titlul
cărții, editura, ediția, anul apariției, pagina de unde a fost
extras citatul. În situație în care avem un articol din revistă,
se menționează următoarele: nume autor, titlu, numele revistei,
anul și numărul revistei, pagina citatului. Pentru lucrările de pe
internet la nota de subsol se menționează numele site-ului, data
accesării, numele autorului și titlul lucrării.
Dacă
folosim mai multe citate și aceeași lucrare nu se precizează la
toate citatele cele menționate mai sus ci se scrie ,,ibidem,, și
pagina. Dacă sunt mai multe citate din același autor dar lucrări
diferite, scriem ,,idem,, și pagina.
Este
obligatoriu ca la sfârșit să se precizeze bibliografia.
Precizările bibliografice cuprind următoarele:
- Nume/prenume autor
- Titlu lucrare
- Ediția, editura
- Anul apariției
Evaluarea
activității și clasificarea informației
Clasificarea
informației se face în funcție de diferite criterii:
- Suportul pe care sunt prezentate informațiile (cărți, pliante, suport electronic etc.)
- După proveniență și destinație vorbim de 2 tipuri: informație externă/internă. Este necesar ca lucrările de proveniență internă/externă să fie stocate și introduse într-o bază de date a oricărei instituții. În orice organizație există un sistem informațional care cuprinde ansamblul datelo și informațiilor, circuitul informațional, procedurile și mijloacele de tratare a informațiilor.
Pentru
a fi utilă informația trebuie să aibă următoarele calități:
- Consistență – adică să fie suficient de cuprinzătoare pentru a putea furniza cât mai multe informații.
- Relevanță, să poată furniza acele informații care lipsesc, în vederea luării unei decizii.
- Oportunitate, să fie furnizată în timp util
- Exactitate, conținului ei să reflecte situația reală
- Accesibilitate, să fie clară și ușor de înțeles, accesibil prin modul în care este stocată.
După
circulație în activitate, vorbim despre informații transmise prin
comunicare orizontală și verticală.