Comunicarea
verbală și paraverbală
Comunicarea
verbală utilizează limbajul uman articulat. Transferul de
informații se realizează prin intermediul cuvintelor organizate în
comformitate cu regulile de construcție gramaticale. Cuvântul în
formă scrisă sau vorbită reprezintă asocierea unui grup de sunete
în comunicarea orală sau grup de litere în comunicarea scrisă.
Pentru
a putea exista o relație de comunicare, este necesar ca emițătorul
și receptorul să aibî competențe lingvistice și să dea
cuvântului aceeași semnificație și să folosească același cod.
În funcție de canalul pe care circulă mesajele verbale, distingem
2 tipuri de comunicare: oral și scris. Comunicarea scrisă se
realizează vizual.
Particularități
a comunicării verbale – avantaje/dezavantaje
Comunicarea
orală:
- Permite posibilitatea feedbackului
- Este biunivocă
- Este completată de elemente nonverbale și paraverbale
- Nu permite transmiterea unui volum mare de informații
- Informația se pierde, nu are durabilitate
- Este influențată de caracteristicile personale (emoții, stăpânire de sine etc.)
- Asigură verficarea imediată a modului în care mesajul a fost primit și înțeles
- Este influențată de timp.
Comunicare
scrisă:
- Feedback inexistent sau întârziat
- Este unilateral
- Lipsesc elemente nonverbale și paraverbale
- Nu este influențată de factori perturbatori de genul context sau starea interlocutorului.
- Permite recepționarea unui volum mare și detaliat de informații
- Se poate păstra
- Este definitivă
- Se pot organiza în liniște ideile
- Nu oferă posibilitatea verificării
- Receptorul își poate alege momentul pentru citirea mesajului.
Stilurile
funcționale ale limbii
În
funcție de domeniul de activitate unde se folosește, comunicarea
utilizează diferite stiluri:
1.
Tehnico-științific – asigură transmiterea de informații
specifice, pe baza raționamentului și argumentărilor. Se folosește
în expuneri, conferințe, referate, în relațiile profesionale. Se
caracterizează prin utilizarea unor termeni de specialitate, se
urmărește exactitatea, obiectivitatea, claritatea, concizia.
2.
Administrativ-juridic – folosit în relațiile oficiale, documente,
corespondența oficială. Ca și caracteristici: obiectiv și
impersonal, aspect formal, claritate, precizie, concizie.
3.
Beletristic – urmărește să producă efecte în plan afectiv.
4.
Publicistic – obiectiv dar și efect afectiv.
În
funcție de raportul dintre emițător și receptor:
- Stil rece, protocolar, caracterizat comunicării unidirecționate.
- Stil formal, mesaj bine pregătit în prealabil, limbaj coerent, comunicare în stil științific.
- Stil consultativ, specific comunicării de grup, libertate mai mare a exprimării, participarea activă a interlocutorilor, limbaj mai puțin îngrijit.
Calitățile
generale ale stilului
1.
Claritatea – presupune expunerea clară și concisă, respectiv
sistematizată a ideilor. De evitat expresii lungi care nu pot fi
urmărite. Este obligatoriu ca termenii să fie explicați.
2.
Acuratețea – cuvintele sau expresiile trebuie să exprime exact
ceea ce dorim să spunem. Faptele prezentate să fie corecte și
informațiile să provină din surse sigure.
3.
Corectitudinea – obligativitatea respectării a tuturor normelor
gramaticale.
4.
Precizia sau concizia – în comunicare este important să utilizăm
doar cuvintele necesare pentru înțelegerea mesajului pe care dorim
să-l transmitem, sunt de evitat parantezele lungi.
5.
Puritatea – sunt de evitat cuvintele care nu fac parte din
vocabularul limbii literare.
Calități
particulare: naturalețea (firesc, fără afectare), fluența,
armonia (care trezește interes), demnitatea.
Comunicarea
paraverbală
Este
modul în care este transmis mesajul iar limbajul paraverbal se
realizează cu ajutorul vocii, iar pe de altă parte prin mesaje
vocale fără conținut semantic. Elementele auxiliare sunt volumul,
tonul, ritmul, intonația, dicția, accentul, pauza, tăcerea.
Manifestările
vocale fără sens semantic: oftatul, geamătul, țipătul, dresul
vocii, tusea, râsul.
Funcțiile
comunicării paraverbale:
- Contribuie la intensificarea sau anularea semnificației unui cuvânt
- Direcționează atenția interlocutorului
- Poate dezvălui multe informații asupra stării vorbitorului (grad de emotivitate, statut social, intențiile vorbitorului)
- Tonul sau înălțimea și inflexiunile vorbesc despre starea psihică a vorbitorului.
- Ritmul – la o persoană emoționată, sub presiune temporară va vorbi repede. Ritmul trebuie să fie reglat în funcție de caracteristicile meajului și caracteristicile interlocutorului. Lucrurile importante trebuie spuse mai rar.
- Intonația – din inlexiuni putem deduce diverse stări ale vorbitorului
- Dicția – abilitatea de a pronunța clar și corect. Cauzele dicției deficitare pot fi de natură funcțională dar și din neglijență, necunoaștere.
- Accentul – pronunțarea mai intensă, pe ton mai înalt a unui cuvânt pentru a-i sublinia importanța. Lucrulrile importante se transmit prin accentuare.
- Pauza – este foarte importantă, se face înaintea sau după un cuvânt sau mesaj important, sau înaintea unei concluzii.
- Tăcerea – înseamnă refuzul de a răspunde, acordul sau dezacordul față de situația dată și înseamnă refuzul continuării conversației.
Comunicarea
nonverbală
Este
prezentă în orice ipostază s-ar afla omul, atunci când vorbim,
simțim nevoia să gesticulăm, expresia feței î-l ajută pe
interlocutor să înțeleagă mai bine starea psihică a
vorbitorului, dar chiar și când omul tace, scrie sau citește,
comunicarea nonverbală este prezentă în manifestările persoanei
respective. Comunicarea nonverbală reprezintă din 55% din
comunicare.
Funcțiile
comunicării nonverbale:
- De a accentua comunicarea verbală orală
- De a completa mesajul verbal
- De a repeta sau de a reactualiza mesajul verbal
- De a regla fluxul comunicațional
- De a contrazice anumite aspecte ale meajului verbal
- De a substitui mesajul verbal
Caracteristici:
1.
Are o pondere mare în procesul de comunicare
2.
Este în mare parte necontrolată, controlul se face prin exercițiu
3.
Este în bună măsură înnăscută
4.
Multe dintre elementele comunicării nonverbale se dobândesc prin
imitație
5.
Are grad scăzut de fidelitate – adică nu poate fi definit cu
precizie.
6.
Comunicarea nonverbală este determinată cultural și
socio-geografic și este determinată de particularități personale
ale interlocutorilor, cultura, educația etc.
7.
Asigură transferul către lumea exterioară al personalității
individului.
Formele
comunicării nonverbale:
În
funcție de elementele care realizează mesajul nonverbal, există
următoarele forme de comunicare nonverbală:
1.
Comunicarea corporală: expresia feței, expresia gestuală, postura
2.
Comunicarea tactilă – mesaje transmise prin atingere
3.
Comunicarea spațială sau proxemică
4.
Prezența personală
5.
Comunicarea cromatică
6.
Comunicarea temporală
7.
Comunicarea prin semne și simboluri
1.
Comunicarea corporală (kinetika)
-
fața – partea cea mai expresivă a corpului uman, ea exprimând o
gamă largă de sentimente și atitudini. Poate fi cel mai bine
controlat.
-
gesturi – denotă stări ale interlocutorilor. Se consideră că
exprimă sinceritate, acceptare, iar gesturile foarte controlate dau
dovadă de nesiguranță. Gesturile sunt determinate de
particularitățile de personalitate și de apartenența socială a
indivizilor. Gesturile sunt determinate și de apartenența la
diferite medii socio-geografice, culturale.
-
postura – poziția corpului și indică modul în care individul se
raportează la ceilalți.
2.
Comunicarea tactilă – semnificație în intențiile celui care o
inițează. Putem transmite apropiere, cooperare, intimitate.
-
atingere socială amabilă
-
atingerea prietenească
-
atingerea de control, prin care atragem atenția
-
atingerea funcțional profesională
3.
Comunicarea spațială – se referă la modul în care un individ se
poziționează față de interlocutor în funcție de raporturile
sociale în care persoanele se găsesc.
-
spațiul intim (0-45 cm) – zona cea mai apărată
-
spațiul personal (50-125 cm) – acceptăm persoanele apropiate
-
spațiul social (120-300 cm) – utilizat în relațiile profesionale
și de afaceri.
-
spațiul public (mai mare de 300 cm) – distanța pe care și-o
asigură un individ care vorbește în fața unui colectiv.
4.
Prezența personală – modul în care o persoană este percepută
de către ceilalți. Cuprinde configurația corpului, vestimentația,
spațiul în care își desfășoară activitatea.
5.
Comunicarea cromatică - încă din antichitate există preocupări
pentru mesajele pe care culorile le pot transmite și informațiile
pe care le sugerează utilizarea depre persoana respectivă. Se
folosește și pentru influența pe care culorile le au asupra
omului. Se spune că culorile calde stimulează comunicarea verbală,
iar culorile reci inhibă comunicarea.
6.
Comunicarea temporală – se referă la folosirea eficace a timpului
în comunicare și la gestionarea acesteia în comunicare. Alegerea
momentului potrivit pentru inițierea comunicării, încadrarea în
timp, punctualitatea. Atenție la durata convorbirii în comunicarea
profesională, să fie doar atât de lung cât este nevoie pentru
transmiterea mesajului.
7.
Comunicarea prin semne – inscripțiile, panourile, semne de
circulație, insigne, steaguri etc.