CAPITOLUL 10
ADMINISTRAREA SPITALELOR
Incepand cu anul
1998 sistemul serviciilor de sanatate din Romania s-a aflat in plina
reforma. Obiectivele strategice ale reformei au fost definite de
Ministerul Sanatatii si Familiei si includ:
- imbunatatirea starii de sanatate a populatiei din Romania;
- garantarea accesului echitabil la serviciile sistemului de ingrijiri de sanatate;
- obtinerea unui sistem de ingrijiri de sanatate mai bine calificat.
Sub incidenta noilor reglementari,
spitalele sunt in masura sa-si genereze
veniturile
proprii, potrivit autonomiei de care dispun. Managerii spitalului
sunt responsabili de “sanatatea financiara” a spitalelor pe care
le conduc. Acestia trebuie sa se preocupe de toate aspectele
spitalelor ce afecteaza calitatea serviciilor medicale oferite.
Managerii de spitale trebuie sa creeze sau sa aprobe politicile
ce raspund principalelor probleme si necesitati legate de strategia
spitalului si obiectivele majore, mijloacele de finantare a
cheltuielilor spitalului, cantitatea de capital circulant necesara,
marimea datoriilor pe care spitalul si le poate permite pe termen
scurt, mediu sau lung, numarul actiunilor de calitate si ingrijiri
gratuite pe care spitalul le poate oferi, etc.
Pentru definirea obiectivelor si
selectarea strategiilor trebuie luate in considerare urmatoarele
aspecte:
- Principiile care stau la baza contractarii serviciilor de ingijire a sanatatii;
- Resursele umane necesare, medici si asistente medicale, in scopul indeplinirii obligatiilor prevazute prin contractele de servicii de sanatate;
- Asigurarea resurselor materiale;
- Programe de imbunatatire a calitatii serviciilor medicale furnizate persoanelor asigurate;
- Investitiile necesare cresterii capacitatii spitalului, a numarului de paturi, procurarea echipamentelor de inalta tehnologie, avand ca rezultat reducerea costurilor de spitalizare.
- Sursele financiare si natura lor.
Politica de dezvoltare si functionare
a spitalelor se stabileste inaintea inceperii
anului
fiscal; este analizata de echipa manageriala a spitalului si apoi
devine programul de activitate a spitalului.
Politicile de dezvoltare trebuie sa
reflecte aspecte precum:
- politica de salarizare a personalului;
- desfasurarea activitatilor financiare ale spitalului in cadrul limitelor veniturilor actuale si ale cheltuielilor aprobate de buget;
- reducerea datoriilor catre furnizori sau creditori prin contractarea cheltuielilor in limita bugetului;
- monitorizarea activitatii medicale si financiare care trebuie sa reflecte echilibrul dintre venituri si cheltuieli.
Principala
responsabilitate a managerilor de spitale consta in evaluarea
performantelor
financiare, care se masoara dupa urmatoarele standarde: performantele
spitalului comparate cu performantele anterioare, cu performantele
altor spitale din tara sau din aceeasi regiune, sau cu scopurile
financiare stabilite prin buget.
CAPITOLUL 11
RESURSLE UMANE IN MANAGEMENTUL
SANITAR
11.1 RECRUTAREA, SELECTIA SI
INCADRAREA PERSONALULUI MEDICAL
Sistemul
sanitar atrage resurse umane cu anumite particularitati determinate
de specificul activitatilor desfasurate in unitatile sanitare.
Unitatile sanitare trebuie sa adopte
o politica de personal care sa aiba in vedere recrutarea, selectia,
promovarea, perfectionarea si motivarea personalului.
Prin
recrutarea
personalului medical
se intelege atragerea si descoperirea unui personal calificat pentru
ocuparea posturilor vacante. Recrutarea personalului medical
constituie o activitate importanta a compartimentelor de personal,
contribuind la “achizitionarea” unui personal pregatit
profesional si eficient.
Activitatea
de recrutare a personalului medical cuprinde aspecte precum:
- analiza cerintelor postului vacant;
- intocmirea specificatiilor aferente activitatii in postul vacant;
- identificarea surselor unde pot fi gasiti posibili candidati (universitati si scoli posliceale sanitare, reteaua de cunostiinte);
- atragerea candidatilor pentru posturile care urmeaza a fi ocupate.
Selectia si incadrarea personalului
reprezinta componente majore ale
functiunii de personal ce se
desfasoara cu participarea managementului unitatii sanitare.
Selectionarea si incadrarea personalului se bazeaza pe urmatoarele
elemente:
- studii atestate de certificate sau diplome;
- vechimea in munca;
- postul detinul anterior;
- calitatile, cunostiintele, deprinderiile, aptitudinile si comportamentele persoanelor in cauza.
Calitatile, cunostiintele,
aptitudinile, deprinderile si comportamentele
constituie
elementul hotarator in ce priveste selectia si incadrarea
personalului deoarece pe aceste aspecte se bazeaza in mod decisiv
eficacitatea indeplinirii obiectivelor de toate gradele din cadrul
unitatilor sanitare.
Selectia
consta intr-un ansamblu de procese de analiza a calitatilor si
pregatirii profesionale a candidatilor in scopul numirii pe posturile
vacante.
In
Romania
metodele si tehnicile
folosite pentru selectia personalului medical sunt urmatoarele:
- convorbirea cu candidatii recrutati – interviul;
- cercetarea referintelor;
- probele de verificare a cunostiintelor;
- Convorbirea cu candidatii recrutati – interviul
Datele personale ale candidatului
cuprinse in CV-uri sau formularele
completate
in vederea inscrierii sale sunt analizate de conducatorul institutiei
sau un reprezentant al sau cu scopul de a se verifica daca persoana
corespunde sau nu cerintelor postului/functiei vacante.
Desi concluziile rezultate in urma
interviului sunt subiective, totusi in unele tari democratice metoda
interviului constituie o metoda importanta de selectie a
personalului.
Scopul
discutiei consta in identificarea elementelor caracteristice privind
comportamentul solicitantului. Desfasurarea libera a discutiei
reprezinta una din metodele cele mai eficiente de selectie a
candidatilor. Aplicand-o, se asigura in general stimularea
candidatului de a relata despre experienta in domeniu, opiniile si
obiectivele sale.
Limitele
metodei constau in:
- dificultati in conceperea unui sistem unitar de apreciere a candidatilor;
- caracterul subiectiv al rezultatului interviului.
Avantajul pe
care-l prezinta aceasta metoda rezida in increderea personala
in
candidat a examinatorilor care efectueaza selectia.
2. Cercetarea referintelor si
calificarilor candidatilor
Investigarea
referintelor poate fi edificatoare in ce priveste selectia
candidatilor. Din urma referintelor se pot obtine informatii
suplimentare privind activitatea candidatului, detalii ale
comportamentului acestuia, relatiile cu colegii si superiorii sai si
in general, despre eficienta realizarilor sale. Se pot obtine
referinte utile de la unitatea de invatamant absolvita de candidat,
fostii colegi sau sefi ai acestuia.
3. Probele de verificare a
cunostiintelor
Probele de verificare a
cunostiintelor sunt metode stiintifice de selectie
a personalului medical, constand in
participarea candidatilor la un examen sau concurs, utilizandu-se
teste de cunostiinte si probe practice.
Comisia
de examinare a candidatilor selecteaza din numarul candidatilor pe
aceia care corespund intr-o masura mai mare cerintelor postului
vacant.
In
scopul eliminarii subiectivismului se utilizeaza si
teste de aptitudini si deprinderi.
Finalitatea lor consta in masurarea si aprecierea unor elemente
privind aptitudinile
si calitatile candidatilor.
Elaborarea
criteriilor de apreciere a calitatilor persoanelor cerute pentru
indeplinirea unui gen de activitate face obiectul psihotehnicii.
Testele alcatuiesc o metoda psihologica de investigare constand din
una sau mai multe probe, identice pentru toti candidatii, cu o grila
de apreciere a realizarii lor si de masurare a performantelor.
Psihotehnica urmareste stabilirea unui raport intre insusirile
fizico-psihice ale candidatului, conditiile de munca si specificul
activitatii.
Activitatea de selectie a
personalului implica respingerea unor candidati. Scopul selectiei
consta in descoperirea candidatului care corespunde cel mai bine
postului sau functiei vacante. Candidatilor respinsi trebuie sa li se
comunice motivul respingerii si posibilitatile pe care le au in
continure pentru a fi incadrati pe alte posturi.
Un
ansamblu sensibil mai bogat de metode si tehnici de selectie se
intrebuinteaza in cazul personalului managerial. Testarea
cunostiintelor manageriale si de specialitate se poate efectua prin
intermediul discutiilor, al lucrarilor scrise pe un anumit subiect,
chestionarelor de cunostiinte alcatuite din intrebari axate asupra
aspectelor considerate necesare in realizarea viitoarei munci.
Un
chestionar pentru cunostiintele manageriale trebuie sa cuprinda
intrebari privind functiile managementului, decizia, stilul de
conducere, delegarea etc. Chestionarele sunt alcatuite diferentiat,
avand in vedere caracteristicile functiilor respective. Se pot obtine
o serie de informatii, folosind testele concepute pentru evaluarea
optiunilor bazate pe prezentarea de cazuri pe care cadrele de
conducere trebuie sa le solutioneze. Un rol important il au si
aspectele legate de studii, exeprienta, rezultatele obtinute in
perioada precedenta. Fiecarui candidat i se intocmeste un dosar in
care se gasesc informatiile referitoare la toate elementele
prezentate mai sus si pe baza ansamblului informatiilor obtinute se
ia decizia de selectionare a managerului.
11.2
FORMAREA SI PERFECTIONAREA PERSONALULUI
Prin
formarea personalului sunt desemnate procesele prin care salariatii
isi insusesc intr-un cadru organizat, cunostintele, aptitudinile,
deprinderile si comportamentele necesare exercitarii unor ocupatii
necesare unitatii respective.
Activitatea
de formare a personalului se afla in stransa legatura cu cea de
perfectionarea a acestuia, reprezentand anamblul proceselor prin care
salariatii unei unitati sanitare isi imbogatesc, in baza frecventarii
unor programe organizate special de unitatea respectiva sau
institutii de invatamant superior, cunostinte, aptitudini, deprinderi
si comportamente in domenii in care au deja o calificare de baza, in
baza realizarii la un nivel superior a obiectivelor si sarcinilor ce
le revin.
Programele
de formare si perfectionare,
in functie de esalonarea realizarii se impart in continue
si
discontinue.
Programele
continue se
deruleaza intr-o singura perioada, fara intreruperi, in afara
sarbatorilor legale, fiind utilizate in special pentru formarea de
specialisti.
Avantajele
programelor continue sunt:
- concentrarea cursantilor asupra continutului procesului de pregatire;
- continuitatea procesului de invatare;
- favorizarea schimbului de opinii intre participanti.
Dezavantaje :
- persoanele implicate in procesul de pregatire continua sunt
dislocate
pentru o anumita perioada, ceea ce provoaca anumite dificultati in
realizarea obiectivelor compartimentelor implicate.
Programele
discontinue implica
doua-trei subperioade de pregatire intr-o institutie cu profil
didactic, dupa care personalul implicat in programul de pregatire
discontinua isi reia activitatea la locul de munca.
Avantajul
consta
in reducerea problemelor cauzate de absenta personalului, data fiind
scurtarea perioadei compacte in care lipseste.
11.3
EVALUAREA SI PROMOVAREA PERSONALULUI
Evaluarea
personalului cuprinde
ansamblul proceselor prin intermediul carora se emit judecati de
valoare asupra salariatilor dintr-o unitate sanitara, in calitate de
titulari ai unor posturi, in vederea relevarii elementelor esentiale
ale modului de realizare a obiectivelor, sarcinilor si de exercitare
a competentelor si responsabilitatilor, a acordarii de recompense
si/sau sanctiuni, a stabilirii modalitatilor de perefectionare a
pregatirii si a continuarii perspectivelor de promovare.
Evaluarea
asigura suportul informational atat pentru decizii privind acordarea
recompenselor, promovare, perfectionare, cat si pentru decizii
strategice si tactice care se bazeaza intr-o proportie apreciabila pe
calitatea resurselor umane.
Un
rol important in procesul de evaluare il joaca metodele
si tehnicile de evaluare care
se impart in : generale
si speciale.
a)
metodele generale de evaluare sunt:
notatia, aprecierea globala si aprecierea functionala.
Notatia
–
consta in acordarea unei note care exprima gradul in care titularul
unui post realizeaza obiectivele circumscrise acestuia.
Aprecierea
globala –
consta in formularea unor evaluari generale prin care se sintetizeaza
principalele calitati, in special, munca si rezultatele in munca ale
persoanei respective. Aprecierea globala se concretizeaza in
calificative.
Aprecierea
functionala consta
in formularea unei evaluari pe baza compararii calitatilor,
cunostintelor, aptitudinilor, deprinderilor si comportametelor unei
persoane, cu cerintele postului actual sau avut in vedere a i se
atribui, punand in evidenta concordantele si neconcordantele
constatate.
b)
Metodele de evaluare speciale sunt
folosite doar pentru anumite categorii de personal, in special
managerii si specialistii de inalta calificare.
Dintre metodele din
aceasta categorie cele mai frecvent intrebuintate sunt: cazul,
testele de autoevaluare, centrul de evaluare.
Cazul –
presupune constituirea unei comisii de evaluare care examineaza munca
persoanei in cauza in vederea luarii unei decizii importante
referitoare la aceasta sau pentru elucidarea unor dubii. Comisia de
evaluare cuprinde 5-7 persoane, intre care: seful ierarhic direct al
persoanei evaluate, alti manageri si specialisti de la compartimentul
de specialitate.
Avantajele
folosirii metodei constau in eliminarea in mare masura a
subiectivismului si caracterul multilateral al acesteia.
Metoda
testelor de autoevaluare consta
in una sau mai multe baterii de teste, concepute special pentru
titularii anumitei categorii de posturi. Managerii respectivi compara
rezultatele complectarii testului cu rezultatele etalon ale tesului
sau incadreaza punctajul realizat in grila de evaluare pusa la
dipozitie o data cu bateriile de teste.
Centrele de
evaluare reprezinta
un sistem specializat de evaluare ce consta in evaluarea persoanei in
cauza, timp de 3-5 zile, printr-un complex de metode de evaluare:
jocuri manageriale, teste psihologice, discutii in grup fara
conducator, teme pregatite individual, dezbateri de cazuri etc.
In perioada in care
persoana in cauza da aceste probe, singura sau impreuna cu alte
persoane, aflate in aceeasi situatie, este observata de membrii
grupului de evaluare, pe baza unui ghid de evaluare special elaborat.
In final, pe baza rapoartelor intocmite de acestia, in urma
dezbaterilor se stabileste evaluarea finala insotita de o recomandare
privind decizia ce urmeaza a fi luata.
Un mijloc de
valorificare a rezultatelor evaluarii personalului o reprezinta
promovarea.
Criteriile de promovare a personalului
sunt: studiile, vechimea in munca, postul detinut anterior,
calitatile, cunostinele, deprinderile si aptitudinile.
11.4 MOTIVAREA PERSONALULUI
Motivarea
ca fundament al functiei de antrenare presupune corelarea
recompenselor/sanctiunilor materiale si moral-spirituale cu
rezultatele obtinute de catre personal in realizarea obiectivelor.
In functie de modul
de conditionare al satisfactiilor personalului, de rezultatele
obtinute, motivarea
poate fi pozitiva
sau negativa.
Motivarea
pozitiva
are in vedere cresterea contributiei personalului la realizarea
obiectivelor unitatii respective, pe baza amplificarii satisfactiilor
sale din participarea la procesul muncii ca urmare a realizarii
sarcinilor atribuite. Motivarea pozitiva, prin numeroasele
satisfactii pe care le genereaza, contribuie la ridicarea moralului
si dezvoltarea individuala a salariatilor, la conturarea unui climat
organizational propice muncii si performantelor ridicate in
organizatie.
Motivarea
negativa vizeaza
sporirea contributiei personalului la indeplinirea obiectivelor
organizatiei prin diminuarea satisfactiilor (reduceri de salarii,
amenzi, retrogadari, mustrari, invective etc) in procesul muncii sau
a amenintarii cu reducerea lor, daca sarcinile si obiectivele de
realizat nu sunt realizate. Motivarea negativa prin generarea de
frecvente insatisfactii la salariatii organizatiei contribuie la un
moral scazut al acestora, la inhibarea lor si instaurarea unui climat
organizational tensionat, defavorizant obtinerii unor rezultate
perfomante.
In functie de natura mijloacelor
utilizate pentru motivarea personalului se disting doua tipuri de
motivare: economica si moral-spirituala.
Motivarea
economica-
reprezinta motivarea ce vizeaza satisfacerea aspiratiilor si
asteptarilor de ordin economic ale salariatilor, principalele
motivatii utilizate fiind: salariile, primele, participarile la
profit, gratificatiile, penalizarile la salariu, imputatii financiare
in cazul unor erori si/sau lipsuri din gestionarea resurselor
organizatiei, amenzi pentru savarsirea de abateri.
Motivarea
moral-spirirtuala
vizeaza satisfacerea aspiratiilor si asteptarilor de natura
moral-spirituala, ce vizeaza aptitudinile si comportamentele
salariatilor. In realizarea motivarii moral-spirituale se folosesc ca
motivatii: acordarea de catre manageri a increderii in salariati,
exprimarea de multumiri si laude, evaluarea contributiei cu caracter
general sau sub forma de critici, lansarea de avertismente, mustrari
si invective, acordarea de titluri onorifice, medalii etc. Acest tip
de motivare s-a dovedit a fi eficienta pentru toate categoriile de
salariati, cu un plus de efect pentru manageri si specialisti.
In functie de
natura relatiilor motivationale care se produc si amplasamentul
sursei care genereaza efectul motivational, motivarea
este intrinseca
sau
extrinseca.
Motivarea
intrinseca
(interna)- consta in determinarea salariatului sa se implice pentru a
atinge rezultate la locul de munca, intrucat prin aceste procese el
obtine satisfactii ce tin de eul si de personalitatea sa. Motivarea
intrinseca este centrata pe individ, fiind o relatie intre
asteptarile, pereceptiile si simturile sale si continutul muncii si
al comportamentului sau, pe care nemijlocit le realizeaza. Motivarea
intrinseca este rezultatul participarii salariatului in cauza la
activitatile unitatii resepctive. In lipsa participarii, motivarea
intrinseca nu se manifesta.
Motivarea
extrinseca
(externa)- consta in determinarea salariatului sa se implice, sa
obtina rezultate la locul de munca pentru ca acestea vor genera din
partea organizatiei anumite reactii formale si informale, economice
si moral-spirituale care ii vor produce satisfactii. Motivarea
extrinseca este o relatie individ-organizatie, avand drept continut
satisfacerea asteptarilor salariatului fata de reactiile organizatiei
fata de el, in raport cu eforturile, comportamentul si rezultatele
sale.
Salariatul
participa la procesele de munca deoarece ii aduc venituri
suplimentare, multumiri, laude, diplome, statut si post superior sau
pentru a evita pierderea unor sume de bani, amenintari sau pedepse.
Motivarea externa
depinde de comportamentul salariatului, de conceptia, resursele,
abordarea organizatiei precum si starea de spirit si comportamentul
managerilor implicati.
In functie de
personalitatea umana avuta in vedere cu prioritate, delimitam doua
categorii de motivare:
cognitiva
si afectiva.
Motivarea
congnitiva vizeaza
dimensiunea intelectuala a salariatului, bazandu-se pe satisfacerea
nevoilor individuale de informare, de a cunoaste, a invata, innova si
a “controla” mediul in care isi desfasoara activitatea.
Pentru realizarea
motivarii cognitive managerii apeleaza la motivatii formale,
informale, economice si moral-spirituale, specific fiind faptul ca
utilizarea acestor motivatii este centrata pe dezvoltarea si
folosirea capacitatii intelectuale a salariatilor, subordonata
derularii proceselor de munca si indeplinirii obiectivelor in cadrul
organizatiei.
Motivarea
afectiva vizeaza
dimensiunea
afectiva strict
umana
a salariatului, concetrandu-se asupra satisfacerii nevoilor sale de
ordin sentimental in cadrul organizatiei. Motivarea afectiva are in
vedere ca salariatul sa se simta bine la locul de munca, sa fie
apreciat, simpatizat de colegi, sefi si subalterni, sa se manifeste
fata de el simpatie si consideratie, sa se bucure de prestigiu etc.