PROCESUL DE NURSING
ÎN CHIRURGIA GENERALĂ
DATE GENERALE PRIVIND NURSINGUL ÎN
CHIRURGIA GENERALĂ
Introducere:
Procesul de
îngrijire al bolnavilor a luat naştere din timpuri străvechi, când
femeile îşi pansau bărbaţii răniţi, reîntorşi din războaie
sau de la vânătoare.
Până la jumătatea secolului XX
îngrijirile au depins de concepţiile religioase.
Istoria profesiunii
de îngrijire a bolnavilor începe cu înfiinţarea primei şcoli de
către Florence Nightingale. Astfel, pentru prima oară în istoria
îngrijirilor, practica începe să se bazeze pe gândire, pe
aspectele medicale, tehnice.
Definiţia dată de OMS spune că
nursingul este o parte integrantă a sistemului de îngrijire a
sănătăţii ce cuprinde:
- promovarea sănătăţii;
- prevenirea bolii;
- îngrijirea persoanelor bolnave (fizic, mental, psihic, handicapaţi) de toate vârstele, în toate unităţile sanitare, aşezările comunitare şi în toate formele de asistenţă socială (1).
OMS precizează rolul nursei în
societate şi anume: „Rolul nursei în societate este să asiste
indivizi, familii şi grupuri, să optimizeze şi să integreze
funcţiile fizice, mentale (psihice) şi sociale, afectate
semnificativ prin schimbări ale stării de sănătate”.
Funcţiile
asistentei medicale
sunt de natură:
- independentă;
- dependentă;
- interdependentă.
Funcţia de
natură independentă,
asistenta participă din proprie iniţiativă, temporar sau definitiv
la:
- stabileşte relaţii de încredere cu persoana îngrijită şi cu aparţinătorii;
- transmite informaţii pacientului, învăţăminte, ascultă pacientul şi îl susţine;
- este alături de indivizi şi colectivitate în vederea promovării unor condiţii mai bune de viaţă.
Funcţia de
natură dependentă
– la indicaţia medicului aplică metodele de observaţie, de
tratament sau de readaptare, observă la pacient modificările
provocate de boală sau tratament şi le transmite medicului.
Funcţia de
natură interdependentă
– asistenta colaborează cu alţi profesionişti din domeniul
sanitar (educatori, psihologi, logopezi, profesori), social,
educativ, administrativ, etc şi participă la activităţi
interdisciplinare (1).
Alte funcţii:
a) funcţia profesională – este
rolul cel mai important al asistentei, acela de a se ocupa de pacient
şi a face pentru el ceea ce el nu poate face.
Funcţiile din
codul asistentei medicale sunt:
- promovarea şi menţinerea sănătăţii;
- prevenirea îmbolnăvirilor;
- îngrijirea bolnavilor şi recuperarea acestora.
b) funcţia
educativă – rolul educativ reiese din relaţiile pacient-asistent
şi din relaţiile de muncă cu personalul din subordine,
practicanţi, studenţi (educarea personalului de nursing).
c) funcţia economică – de
gestionare – gestionarea serviciului, organizarea timpului,
precizarea priorităţilor de aprovizionare.
d) funcţia de
cercetare – asistenta, ca participantă în echipa de cercetare,
alături de medic, are atribuţia de identificare a domeniilor de
cercetare de nursing (1).
Domenii de
activitate
pentru asistenta generalistă cu pregătire pluridisci-plinară:
- servicii de sănătate – staţionar, ambulatoriu;
- învăţământ, cultură;
- educaţie, cercetare;
- alimentar, igienic;
- social, economic, administrativ.
Locul de muncă:
- în comunitate şi ambulatoriu:
- dispensar urban, rural;
- policlinică;
- şcoli, grădiniţe, creşe, leagăne;
- cămine de bătrâni;
- în staţionar – secţii de boli interne, chirurgie, pediatrie, obstetrică-ginecologie etc);
- inspectoratele de poliţie sanitară – igienă.
Îngrijirile
primare de sănătate:
Prin îngrijiri
primare de sănătate înţelegem: îngrijiri esenţiale de sănătate,
accesibile tuturor persoanelor şi familiilor din comunitate, prin
mijloace ce le sunt accesibile, cu participarea acestora şi la un
preţ de cost accesibil comunităţii şi ţării.
Îngrijirile
primare de sănătate acoperă trei niveluri de intervenţie:
- îngrijiri de prevenţie primară;
- ingrijiri de prevenţie secundară;
- îngrijiri de prevenţie terţiară;
- îngrijiri de nivel 4 în cazul bolilor terminale.
Prin prevenţie
primară
se înţelege menţinerea şi promovarea sănătăţii, precum şi
prevenirea îmbolnăvirilor prin educaţie sanitară, vaccinări,
profilaxia unor boli.
Prevenţia
secundară
are rol curativ şi anume tratarea bolilor şi prevenirea agravării
sau apariţia complicaţiilor. Rolul asistentei este de a descoperi
la timp problemele prin vizite acasa, în comunitate, prin controale
periodice.
Prevenţia terţiară
urmăreşte recuperarea. Rolul asistentei este să susţină persoana
îngrijită pentru a se adapta la diverse dificultăţi cauzate de
problemele de sănătate, precum şi la recuperarea pacientului.
Competenţa
asistenţei medicale
presupune cunoştinţe şi elemente de competenţă:
- cunoaşterea unui model conceptual de îngrijire (nursing);
- cunoştinţe acumulate;
- cunoaşterea demersului ştiinţific.
Un model
conceptual
este un ansamblu de concepte, o imagine mentală care favorizează
reprezentarea realităţii. Modelul conceptual este o dimensiune
esenţială de bază care ne permite să aplicăm „filozofia”
privind îngrijirile. Definirea cadrului conceptual presupune
următoarele elemente:
- scopul profesiei;
- ţelul activităţii (beneficiarul);
- rolul său;
- dificultăţi legate de pacienţii de care se ocupă (lipsa de forţă fizică, voinţă sau lipsa de cunoştinţe);
- natura intervenţiei acordată pacientului (de înlocuire, suplinire, ajutare, întărirea forţei);
- consecinţele acestei acţiuni.
Cunoştiinţele
acumulate:
ştiinţifice, tehnice, relaţionale, etice, legislative ajută
asistenta să stabilească relaţii cu pacienţii, să colaboreze cu
anturajul pacientului, să lucreze într-o echipă multidisciplinară
şi în comunitate.
Demersul
ştiinţific
este un instrument de investigaţie, de analiză, de interpretare, de
planificare şi de evaluare a îngrijirilor (nursingului) (1).
Componentele
esenţiale ale unui model conceptual sunt următoarele:
- postulate;
- valori;
- elemente – scopul profesiei;
- ţelul activităţii (beneficiarul);
- rolul activităţi;
- dificultăţi întâlnite de pacient;
- intervenţia acordată;
- consecinţele.
Postulatele sunt
suportul teoretic şi ştiinţific al modelului conceptual.
Sunt şase elemente
care dau sens vieţii profesionale:
1) scopul profesiei
este de-a ajuta pacientul să-şi conserve sau să-şi restabilească
independenţa sa, în aşa fel încât să poată să-şi satisfacă
nevoile prin el însuşi, de a favoriza vindecarea pacientului, sau
de a asista muribundul spre un sfârşit demn;
2) obiectivul
activităţii profesionale este beneficiarul, adică persoana sau
grupul de persoane spre care se îndreaptă activitatea;
3) rolul profesiei
– rolul social – rolul asistentei este de suplinire a dependenţei
(ceea ce nu poate să facă persoana);
4) sursa de
dificultate – dificultăţile pacientului care fac ca acesta să nu
poată răspunde la una din nevoile sale şi care sunt cauzate de o
lipsă de forţă, de voinţă, de cunoştinţe;
5) intervenţia
aplicată persoanei – asistenta nu trebuie să piardă din vedere
omul în globalitatea sa. Asistenta va ajuta la creşterea
independenţei persoanei;
6) consecinţele –
rezultatele obţinute – ameliorarea dependenţei sau câştigarea
independenţei, ceea ce reprezintă atingerea scopului (1).
Nevoile
fundamentale:
Asistenta trebuie să ştie că o
nevoie fundamentală este o necesitate vitală, esenţială a fiinţei
umane pentru a-şi asigura starea de bine, în apărarea fizică şi
mentală.
Cele 14
nevoi fundamentale
sunt:
1 - a respira şi
a avea o bună circulaţie;
2 - a bea şi a
mânca;
3 - a elimina;
4 - a se mişca şi
a avea o bună postură;
5 - a dormi şi a
se odihni;
6 - a se îmbrăca
şi a se dezbrăca;
7 - a-şi menţine
temperatura corpului în limite normale;
8 - a fi curat,
îngrijit, a-şi proteja tegumentele şi mucoasele;
9 - a evita
pericolele;
10 - a comunica;
11 - a acţiona
conform propriilor convingeri şi valori, a practica religia;
12 - a fi preocupat
în vederea realizării;
13 - a se recrea;
14 - a învăţa
cum să-ţi păstrezi sănătatea.
O altă clasificare
împarte nevoile în 5 categorii:
1 - Nevoi
fiziologice – a mânca, a bea, a te odihni, a comunica, a te
distra, a elimina, absenţa durerii, anularea suferinţei, nevoia de
aer, apă, etc;
2 - Nevoia de
siguranţă – se manifestă în cazul agresiunii externe, cum ar fi
pierderea locului de muncă, schimbarea mediului, oraşului,
catastrofe, război;
3 - Nevoia de
apartenenţă – de a stăpâni situaţiile, nevoia de a aparţine
unui grup, de a fi recunoscut şi acceptat de către grup;
4 - Nevoia de
recunoaştere – de iubire, de recunoştiinţă, de stimă, de
recu-noaşere a statutului, a competenţei, de respect;
5 - Nevoia de
realizare – realizarea personalităţii, autodepăşirea,
creativitatea (1).
Nevoia de a
respira
- a respira reprezintă nevoia fiinţei umane de a capta oxigenul din
mediul înconjurător, necesar proceselor de oxidare din organism şi
de a elimina bioxidul de carbon rezultat din arderile celulare.
Etapele
respiraţiei:
- ventilaţia – reprezintă pătrunderea aerului cu oxigen în plămâni şi eliminarea aerului încărcat cu CO2.
- difuziunea gazelor este procesul prin care O2 din alveolele pulmonare trece în capilarele perialveolare şi CO2 din capilare trece în alveolele pulmonare.
- etapa circulatorie constă în conducerea O2 prin vasele arteriale la ţesuturi şi a CO2 adus de la ţesuturi, prin vasele venoase, la plămâni, pentru a se elimina.
Factorii care
influenţează satisfacerea nevoii de a respira:
- biologici: vârsta (la copii numărul de respiraţii pe minut este mai mare ca la adult), sexul (la femei frecvenţa respiraţiilor este la limita maximă, la bărbaţi la limita minimă), statura (la persoanele mai scunde numărul de respiraţii pe minut este mai mare ca al persoanelor mai înalte, alimentaţia influenţează menţinerea umidităţii căilor respiratorii;
- psihologici – emoţiile influenţează frecvenţa şi amplitudinea respiraţiei la fel ca râsul şi plânsul;
- factorii ambientali – mediul ambiant (procentajul adecvat de O2 din aerul atmosferic (21%) favorizează respiraţia, umiditatea aerului inspirat de 50-60% crează un mediu confortabil (1).
Independenţa şi dependenţa în
satisfacerea nevoilor fundamentale
Independenţa
reprezintă satisfacerea uneia sau mai multor nevoi prin acţiuni
proprii, îndeplinite de persoana însuşi. Pentru copii,
independenţa se consideră şi atunci când nevoile sunt îndeplinite
cu ajutorul altora (de către alţii) în funcţie de faza de
creştere şi de dezvoltare a copilului. De exemplu o persoană este
independentă dacă foloseşte în mod adecvat, fără ajutorul altei
persoane, un aparat, un dispozitiv, o proteză auditivă, oculară,
dentară, cărjă, sac de stomie, membru artificial, etc.
Dependenţa
este incapacitatea persoanei de a îndeplini singur, fără ajutorul
altei persoane, acţiuni care să-i permită un nivel acceptabil în
satisfacerea nevoilor astfel încât să fie independent. Astfel,
incapacitatea unei persoane de a-şi proteja tegumentele, ce duce la
leziuni sau incapacitatea de a comunica poate produce izolare
socială.
Dependenţa este moderată sau totală,
temporară sau permanentă.
Evaluarea gradului
de dependenţă a pacientului foloseşte în vederea acordării
îngrijirilor şi se face pentru una sau mai multe nevoi
nesatisfăcute, acordând un punctaj de la 1 la 4.
Tipuri de
dependenţă
- potenţială, actuală, descrescândă, permanentă.
Dependenţa
potenţială (Ex: la un pacient subalimentat, imobilizat la pat, pot
aparea răni prin presiune = escare) – prin prevenire se poate
evita această dependenţă.
Dependenţa actuală
(prezentă) – caz în care măsurile sunt corective.
Dependenţa
descrescândă – atunci când dependenţa pacientului se reduce,
este în descreştere, astfel rolul asistentei este de a susţine
progresul şi a ajuta pacientul să-şi regăsească gradul de
autonomie.
Dependenţa
permanentă, sau cronică (Ex: paraplegie) – când asistenta
trebuie să suplinească ceea ce pacientul nu poate face independent
şi să-l ajute să se adapteze în limitele existente (1).
Sursele de
dificultate
– sunt obstacole în calea satisfacerii uneia sau mai multor nevoi
fundamentale. Ele pot fi cauzate de:
- factori de ordin fizic, fie intrinseci, de la individ (paralizie, dureri articulare, infecţii, etc) sau factori extrinseci (sonda nazo-gastrică, sonda vezicală, pansamentul compresiv, imobilizarea).
- factori de ordin psihologic – ce cuprind sentimente şi emoţii şi care pot influenţa satisfacerea unor nevoi fundamentale (tulburări de gândire, anxietate, stres) şi care pot afecta nevoile (anxietatea poate cauza hiperventilaţie, anorexie, diaree, perturbarea capacităţii de comunicare).
- factori de ordin social (şomaj, schimbarea locului de muncă) care pot influenţa calitatea vieţii şi pot fi surse de stres, depresie, malnutriţie, etc.
- factori de ordin spiritual ce au repercursiuni asupra persoanelor vârstnice sau asupra muribunzilor (elemente filozofice, religioase, etc).
- factori legaţi de lipsa de cunoştiinţe – asistenta poate ajuta pacientul în acumularea unor cunoştiinţe legate de starea de sănătate şi boală, cunoaşterea mediului social etc) (1).
Procesul de
îngrijire comportă
cinci etape:
1 - culegerea de
date;
2 - analiza şi
interpretarea datelor;
3 - planificarea
îngrijirilor;
4 - realizarea
intervenţiilor;
5 - evaluarea.
Culegerea de
date
este prima etapă a procesului de îngrijire, este un proces
continuu, astfel că pe tot parcursul muncii sale, asistenta nu
încetează să observe, să întrebe şi să noteze datele privind
pacientul. Culegerea de date permite asistentei să să stabilească
acţiunile de îngrijire.
Tipuri de date
culese:
- date obiective – observate de asistentă despre pacient;
- date subiective – expuse de pacient;
- date conţinând trecutul medical al pacientului;
- date conţinând informaţii actuale;
- date legate de viaţa pacientului, de obiceiurile sale, de anturajul său sau de mediul înconjurător.
Informaţiile
culese referitoare la pacient sunt de două feluri:
- date relativ stabile - generale: vârstă, sex, stare civilă, etc;
- individuale: rasă, religie, limbă, cultură, ocupaţie;
- obiceiuri: alimentaţie, ritm de viaţă;
- evenimente legate de sănătate: boli anterioare, sarcini, intervenţii chirurgicale, accidente;
- elemente fizice: grup sangvin, deficiente senzoriale, proteze, alergii;
- reţeaua de susţinere a pacientului: familie, prieteni.
- date variabile - legate de starea fizică a pacientului (temperatura, tensiunea arterială, funcţia respiratorie, apetit sau anorexie, diureză, scaun, mişcarea, oboseală, durere, reacţii alergice, etc). De asemenea se obţin date legate de condiţiile psihologice: anxietate, stres, confort, stare depresivă, stare de conştienţă, grad de autonomie, capacitatea de comunicare.
Surse de
informaţie:
directă - pacientul, indirectă – familia, anturajul, echipa
medicală, dosarul medical.
Mijloacele
de a obţine informaţii: observarea pacientului, interviul
pacientului, consultarea surselor secundare (1).
- observarea este elementul principal pe care îl foloseşte asistenta pe parcursul activităţii utilizând organele de simţ: vederea, auzul, atingerea, mirosul. Asistenta trebuie să se ferească de subiectivism, judecăţi preconcepute, rutină şi superficialitate, lipsa de concentrare şi continuitate.
- interviul este dialogul cu pacientul, se desfăşoară în intimitate, permite depistarea nevoilor nesatisfăcute ale persoanei. Interviul trebuie efectuat în momentul oportun pentru bolnav, să respecte ora de masă, momentele de oboseală sau de repaus. În timpul interviului asistenta trebuie să menţină contactul vizual cu pacientul, să aibă o expresie mimică senină, chiar surâzătoare uneori, limbaj care să dovedească pacientului dorinţa de a-l asculta. Asistenta trebuie să posede abilităţi în a pune întrebări adecvate, abilităţi în a face o sinteză din spusele pacientului, capacitatea de a face o ascultare activă prin reformularea conţinutului a ceea ce afirmă pacientul.
Interviul se desfăşoară în etape
şi anume:
- începerea interviului: asistenta îşi prezintă numele, funcţia, explicând scopul interviului şi asigurarea că acesta este confidenţial;
- desfăşurarea interviului: asistenta pune întrebări deschise („spuneţi-mi despre problema care v-a adus la spital”), sau întrebări închise la care pacientul răspunde prin da sau nu;
- concluzia interviului: „vă mulţumesc că mi-aţi răspuns la la aceste întrebări”, „am înţeles care sunt problemele dvs.” (1).
Analiza şi interpretarea datelor
Analiza datelor se
face prin: examinarea datelor, clasificarea datelor, stabilirea
problemelor de îngrijire. Interpretarea datelor înseamnă a explica
originea sau cauza problemei de dependenţă.
Analiza şi
interpretarea datelor vor conduce asistenta la stabilirea
diagnosticului de îngrijire. Dificultati în analiza şi
interpretarea datelor provin din numărul mare de date culese, din
varietatea surselor de informaţii (pacient, familie, echipa de
îngrijire, etc) sau din caracterul adesea urgent şi grav al
situaţiei.
Diagnosticul de
îngrijire
este o formă simplă şi precisă care descrie răspunsul persoanei
sau grupului la o problemă de sănătate. În 1990 a fost adoptată
oficial definiţia diagnosticului de îngrijire (de nursing) de către
Adunarea Generală (ANADI): „Enunţul
unei judecăţi clinice asupra reacţiilor la problemele de sănătate
prezente sau potenţiale, la evenimentele de viaţă ale unei
persoane, ale unei familii sau ale unei colectivităţi”.
Componentele
diagnosticului de îngrijire:
- prima parte a diagnosticului constă în enunţul problemei, care exprimă o dificultate trăită de persoană, un comportament sau o atitudine nefavorabilă sănătăţii sau satisfacerii nevoilor sale. După culegerea datelor, asistenta poate să tragă o concluzie, explicînd situaţia şi definind problemele. De exemplu alterarea stării de conştienţă, atingerea integrităţii pielii, alterarea integrităţii fizice, alterarea mobilităţii fizice, alterarea eliminării intestinale – ocluzie.
- a doua parte a diagnosticului este constituită din enunţul cauzei – etiologia problemei, adică a sursei de dificultate – o piedică (obstacol) în satisfacerea unora sau mai multor nevoi fundamentale.
Există trei tipuri
de diagnostice de îngrijire:
- diagnostic actual – când manifestările de dependenţă sunt prezente, obser-vabile;
- diagnostic potenţial – când o problemă poate surveni, dacă nu se previne;
- diagnostic posibil – descrie o problemă a cărei prezenţă nu este sigură.