ÎNȚELEGEREA
SAU ACCEPTAREA TRATAMENTULUI PRESCRIS
(ÎN
FUNCȚIE DE OBICEIURI, MOTIVAȚIA PACIENTULUI, VÂRSTA, SEX, NIVEL
EDUCAȚIONAL ETC.) ,,,,.
DEFINIREA TRATAMENTULUI
În timp ce
stiinta ofera remedii noi iar medicii fac eforturi de a trata tot mai
rafinat diferite tulburari, prea multi pacienți pentru care sunt
preconizate aceste intervenții se pare ca nu reusesc sa beneficieze
de aceste eforturi, și nu din cauza lipsei de eficacitate a
tratamentului.
Este
un paradox aparent - desi avem tratamente eficace, raspunsul
terapeutic în tulburarile psihiatrice nu se ridica intotdeauna la
nivelul acestei eficacitati. În Grecia antica, Hipocrate a observat
că pacienții își pot împiedica propria vindecare prin
sustragerea de la tratamentele prescrise și, probabil pentru prima
oara în istoria medicinei, atragea atentia asupra noncompliantei.
Dupa 21 de secole, problema persista. Noua
din zece pacienti nu iau corect medicamentele prescrise sau nu le iau
deloc. Pentru ca remisiunea și
recuperarea sa devina o realitate trebuie evitate recaderile ori
cronicizarile, iar unul dintre factorii importanti în procesul
terapeutic este reprezentat de complianta. O definitie formala a
compliantei la tratament este - gradul în care utilizarea de catre o
persoana a medicamentelor coincide cu indicatia medicului (mai
general - masura în care comportamentul unei persoane corespunde cu
sfatul medical).
RELAȚIA TERAPEUTICĂ ÎN ACTUL MEDICAL
Actul
medical constă într-o activitate complexă care are ca fundament
central conservarea stării de sănătate a unui individ, grup sau
colectivitate, care solicită direct sau indirect instituirea unor
intervenţii sau măsuri reparatorii a prejudiciului fizic, psihic
sau social. După caz, solicitarea acestui serviciu de sănătate
poate fi efectuată direct de către o persoană sau indirect de
aparţinători, când fie beneficiarul potenţial al intervenţiei nu
are capacitatea fizică sau psihică să o realizeze (copil, adult în
stări critice sau cu risc vital).
Activitate
medicală poate fi analizată din mai multe puncte de vedere:
1.
Locaţie şi dotare
Activitatea
de asistenţă medicală are locaţii diferite de desfăsurare, după
serviciile carefuncţionează în România:
Serviciul
de salvare care oferă primul ajutor în
locaţii extrainstituţionale ladomiciliul pacienţilor, la locul de
muncă, în orice altă locaţie în care starea de sănătate nu
permite adresarea directă. În aceste condiţii caracteristicile
mediului pot fi adesea improprii actului medical (căi de acces,
condiţii meteo, iluminare, aerisire, aglomeraţii umane etc), care
sunt surse suplimentare de stres profesional, ceea ce necesită o
pregătire profesională cu înaltă calificare şi ocapacităţi
psihologice de organizare, evaluare şi decizie. Adaptarea
practicianului la condiţiilene favorabile se datoreşte faptului că
nu pot fi controlate sau modificate configuraţiile locaţiilor, ci
doar reduse sursele care pot periclita calitatea vieţii
solicitanţilor. În aceste condiţii locaţia în care se desfăşoară
actul medical are cu totul alte caracteristici decât cel
standardizat din instituţiile medicale, care conferă adecvare,
utilitate, accesibilitate familiaritate, adresabilitate, atribute
care stau la baza organizării locaţiilor din instituţiile
medicale.Dotarea cu tehnică medicală de specialitate pentru
efectuarea acestor
tipuri de
intervenţie presupune existenţa utilităţilor minimal necesare
pentru eficacitatea intervenţiei de conservare afuncţiilor vitale
şi deplasarea spre cea mai apropiată instituţie medicală care în
termen scurt şieficient să poată asigura desfăşurătorul
intervenţiei.
Serviciul
de urgenţă este prima instanţă din
cadrul serviciilor medicale instituţionalizate care au program de
funcţionare continuu şi care fie preiau caziustica din serviciide
salvare, fie oferă consultanţă primară şi după caz chiar
intervenţie terapeutică cazurilor ce după evaluare necesită
intervenţie rapidă pentru minimalizarea daunei fizice sau
suferinţei psihice, care prin amplitudinea ei trebuie să
beneficieze de ajutor specializat imediat sau reorientare spre
servicii de specialitate. Locaţiile serviciilor de urgenţă au de
regulă un amplasament care să confere accesibilitate şi siguranţă
celor care li se adresează. Specificul fiecărui serviciu de urgenţă
sau gradul lui de generalitate va atrage după sine o locaţie
adecvată precum şi linii tehnice de urgenşă cu toate reperele de
evaluare şi intervenţie pentru stabilizareafuncţiilor vitale sau
intervenţii de prim ordin.
Toate
celelalte locaţii în care se acordă asistenţă medicală primară
sauspecializată tind să aibă o arondare a spaţiilor care să
satisfacă principalele obiective:
-
evidenţa, selecţia şi orientarea cazuisticii;-aşteptarea
succesiunii în vederea evaluării;
-
evaluarea medicală (consult) şi explorări parţiale;
-
examinări şi evaluări cu grade de complexitate progresivă;
-
tratamente şi intervenţii medicale de complexitate progresivă;
- după caz,
internarea (linie hotelieră cu spaţiu de odihnă, igienă,
alimentaţie, eliminare, relaxare etc.).
Simpla
enumerare a obiectivelor medicale a spaţiilor şi utilităţilor
necesare realizării lor aduc la lumină două componente importante
ale impactului locaţiei asupra solicitantului deservicii de
sănătate:
-
noutatea spaţiilor locaţiei cu
impact asupra orientării, către zonele descrise mai sus cu privire
la căi de acces, orientarea spaţială, accesibilitatea etc. Accesul
dificil, lipsa reperelor,repere contradictorii, igiena spaţiilor,
umanizarea spaţiilor, aspectul fizic al bolnavilor internaţi, a
personalului, solicitudinea personalului medical etc. Constituie un
prim contact perspectivalocativă a bolii şi aspectele enumerate
formează reprezentări fragmentare cu un tip de impactemoţional
pozitiv/vegativ care se supraadaugă stării de sănătate fizică şi
psihică a bolnavului;Experienţa contactului cu serviciile medicale
se face în primă instanţă cu locaţia şi dotarealocaţiei, care
comunică bolnavului sau aparţinătorilor siguranţă, încredere,
optimism sau contrariile acestora. Pentru
multe persoane caracteristicile nefavorabile ale locaţiei umbresc
sauchiar anihilează eficacitatea personalului medical care-l
deservesc. Managementul instituţional sereferă atât la aspectul
formal (locaţie, tip de intituţie) cât şi la cel informal
(competenţe profesionale acţionale).
-
noutatea explorărilor funcţionale (sau
diversitatea şi dificultatea) face parte din elementele unui nou
scenariu comportamental. Pentru ca subiectul să poată participa cu
succes (activ, cooperant, relaxat) la acest scenariu are nevoie de
informaţii generale despre procedură (utilitate, adecvare, limite)
sau după caz simptome probabile cu grad general de descriere.
Cunoaşterea parţială a explorării creşte colaborarea şi scade
anxietatea de explorare prin metodetemhnice, multe din ele cu
caracter invaziv (direct sau indirect). Orice explorare funcţionlă
sau altă evaluare de specialitate medicală este privită cu
variaţii de către actorii relaţiei medicale,fiecare cu un nivel de
expectanţă diferit faţă de pacientul supus evaluării. În
cercetări de psihologie medicală s-au obţinut diferenţe
semnificative cu privire la anxietatea preoperatorieîntre pacienţii
care au fost informaţi minimal despre locaţia operatorie şi cei
fără informaţii.Demitizarea actului de evaluare medicală nu
reduce prestigiul celui care-l execută ci dincontra creşte
respectul şi colaborarea cu personalul medical. Dreptul de informare
al pacientuluireprezintă un drept dar şi o condiţie a unei relaţii
confortabile între principalii actori ai actuluimedical.
-
cabinetul medical (propriu
sau al unui grup) sau fiecare locaţie separată este primainstanţă
în care se realizează contactul cu principalul actor al actului
medical, medicul. Amplasamentul în cardrul instituţiei, aspectul
uşii, inscripţia numelui (profesiei şi funcţiei), programul de
lucru, mărimea cabinetului, mobilierul (formă, mărime, culoare),
cărţi,
tablouri, diplome, dosare, hârtii, ordinea, curăţenia, cromatica
spaţiului, distanţa faţă de scaunul clientuluisunt elemente
ambientale care comunică pacientului informaţii şi emoţii cu
referire poziţia şirolul actorului medic şi al său, în relaţie
terapeutică. O altă componentă externă a rolului
esteechiepamentul specific, halat (deregulă alb), ecuson şi/ sau
monogramă şi anexe specifice(bonetă, mască, halat şi şorţ
chirurgical, mănuşi chirurgicale), instrumentar (stetoscop), care
sunt prescrise rolului şi fac parte din elementele ataşate rolului
de medic.
2.
Actori principali şi secundari în relaţia terapeutică
Principalii
actori ai relaţiei terapeutice sunt medicul şi pacientul. Cei doi
actori conferărelaţiei terapeutice caracter complex şi dinamic
generat de:
Dimensiunile
psihologice individuale ale „actorilor”;
Statutul
şi rolul fiecăruia (aşteptarea de rol, aptitudinea de rol şi
comportamentulîn rol) care are la bază aspecte sociale şi
culturale ale actului medical;
Modificarea
rolurilor pe parcursul relaţiei terapeutice. Aspectele enumerate mai
sus influienţiază atât comportamentul medicului cât şi al
pacientului.
Relaţia
terapeutică este expresia interacţiunilor dintre cei doi actori sau
dintre constelaţii de actori, care are la bază acţiuni
complementare, astfel:
2.1.
Medicul (terapeutul) oferă
îngrijire specializată şi este vectorul principal deservicii de
sănătate. Are o apartenenţă la un grup profesional conturat
social, are uncomportament normat prin formare profesională şi prin
legislaţia domeniului medical. În relaţia terapeutică are o
poziţie de ascendenţă faţă de pacient generată de controlul pe
care-l deţine prin informaţie şi abilităţi asupra bolii şi
bolnavului; Statutul social al medicului se defineşte prin poziţia
de element cheie în domeniul sanitar, recunoscut în interiorul
sistemului de acte normative speciale, dar şi în exteriorul
sistemului (colectivitate). Dacă recunoaşterea în sistem este
marcată de aspecte formale (cod, acte deorganizare, acte juridice
etc.), recunoaşterea în afara sistemului nu mai are o mormare
oficială ciinclude şi pe cea informală (eficienţă, aptitudini
relaţionale etc). Locul important pecare-l deţine medicul în
societate provine din valoarea ataşată vieţii, sănătăţii şi
mortii, din punctul de vedereal percepţiei beneficiarilor de
sănătate. Dacă beneficiarii nu ar valoriza la înalt grad
viaţa,determinantele cultural-sociale ar diminua statutul medicului,
ceea ce dezvălui caracterul profundcultural al statutului în
funcţie de determinante ale colectivităţilor umane. Statutul
medicului este asociat cu valori ca: putere, cunoaştere, devotament,
eroism, putere de sacrificiu. Acestea sunt concluziile unui studiu
realizat de W. James (1988), în SUA,care plasează medicul pe locul
I din primele 10 profesii. În România, anul 1993; într-o
cercetarerealizată pe un eşantion de elevi de liceu din clasa a
XII-a, profesia de medic ocupă poziţia III, după profesor
universitar şi judecător. Datele prezentate mai sus evidenţiază
percepţiamodificărilor sociale ale statutului social, care nu are
la bază doar competenţe şi eficienţă , ci şiaspecte legate de
modificările privind recunoaşterea socială prin prisma compensării
salariale,care este un indicator ce nu poate fi ignorat. Activitatea
medicală nu mai poate avea strict uncaracter de apostolat, pentru că
se desfăşoară într-o societate care are impone medicului ca
pentrucompetenţă să parcurgă o pregătire laborioasă şi
costisitoare (informaţii, specializări, congrese). G. Saxon (1960)
identifică câteva elemente care concură la definirea statutului
medicului:
o
Duritatea studiilor şi frustrările
conexe;
o
Responsabilităţile crescute faţă
de viaţa, ceea ce induce tensiuni morale (uneori extreme);
o
âStres profesional suplimentar
datorat unor surse specifice ca: programul de lucru, aversiune legată
de aspecte maladive ale corpului, organelor, produselor
corpului.Rolul medicului constă în: evaluare şi diagnoză;
stabilire, explicarea şi aplicarea curei, maximalizarea funcţionării
pacientului şi minimalizarea durerii şi suferinţei. Cele patru
coordonate ale rolului au la bază determinantele sociale descrise de
T. Parson şi G. Field, pe baza cercetărilor de psihologie socială,
astfel:
1.
Competenţă tehnică,
care este prioritară în eficienţa actului medical, mai ales
însocietatea contemporană în care accentul se deplaseaază de pe
semiologia subiectivă şi exploratorie, pe ivaluarea tehnicizată a
diferitelor disfuncţionalităţi. Ceea ce reclamă însă
societăţile ajunse la un înalt grad de industrializare a actului
medical este tocmai diminuarealaturii umane a relaţiei terapeutice,
adică a cea componentă subiectivă care are frecvent o pondere
ridicată în eficienţa actului medical. Competenţa tehnică se
obţine prin studii, examene, concursuri, titluri. Acestea pot
conferi bolnavului garanţia competenţei tehnice, dar nu şi a celei
practice. Bolnavul porneşte în relaţia sa de la competenţa
tehnică a medicului dublată de sursesubiective suplimentare de
informare cu privire la eficienţa practică (competenţe dobândite
social) ca şi confirmări sociale venite din partea beneficiarilor
(reputaţie acţională).
2.
Universalismul este
este un principiu al acţiunii terapeutice prin care medicul nu
poaterefuza ajutorul pe criterii de apartenenţă la sex, orientare
sexuală, rasă, religie, etnie, etc. Raportulmedic-pacient este
reglementat de reguli formale şi nu de criterii personale, care pot
avea caracter discriminativ în acordarea serviciilor de îngrijire.
Refuzul declaar al de a acorda jutor medical estesancţionat prin
codul medical şi este pus în act de Colegiul
de disciplină sau după caz, poate
fiacţionat în instanţă. Uneori refuzul nu poate fi definit în
termani clari, iar medicul poate prin tipulde relaţie, acţiune le
sau comportamentele sale să lase loc interpretării de a fi refuzat
un pacient. Analiza comportamentală a
celor doi actori poate a duce la lumină un comportament mascat
alrefuzului.
3.
Specificitatea funcţională este
o caracteristică care decurge din caracterul specializatîntr-un
domeniu strict al activităţii medicului şi anume boala
pacientului. Medicul acţioneazădoar asupra bolii acestuia, nu şi
asupra altor aspecte ale bolnavului ca profesie, afaceri, viaţă
privată, chiar dacă în relaţia terapeutică există informaţii
care decurg din datele anamnestice saudin actele medico-legale
eliberate. Implicarea în viaţa privată a pacientului poate
determinadistorsiuni ale actului medical, care prejudiciază atât
actul cutativ în sine, cât şi statutul şi poziţiamedicului în
sistemul profesional sau în sistemul social al pacientului.
4.
Neutralitatea afectivă este
o componentă derivată din specificitatea funcţională care se
referă la comportamentul obiectiv şi nonemoţional manifest al
medicului faţă de pacient. Psihologia omului bolnav cere căldură,
empatie, care sunt expresii emoţional-comunicaţionale pozitive, ca
expresie a acceptării, înţelegerii şi compasiunii specialistului
faţă de omul care seafşă nu doar în suferinţă fizică ci şi
psihică legată de consecinţele secundare ale bolii (durere, teamă,
frică, disperare, doliu, anxietate). Accesul nelimitat al medicului
la intimitatea corporală şi psihică a bolnavului este o sursă de
control al medicului asupra pacientului, care se află în situaţie
de vulnerabilitate datorită pirderii temporare sau definitive a
echilibrului homeostatic şi aautonomiei funcţionale, ceea ce crează
premisele unor tulburări de relaţionate între cei doi actori, care
translatează relaţia pe alte roluri ca: prieten, frate, părinte
etc, roluri nespecifice actuluiterapeutic. Neutralitatea afectivă se
referă la controlul situaţiei de către medic, chiar
dacăatitudinile şi comportamentele acestuia pot în diferite
momente ale actului terapeutic să capeteespectul rolurilor descrise
mai sus, Medicul glisează pe roluri dar nu se identifică cu ele,
ceea ce permite bolnavului să-şi modifice şi el poziţia în
procesul terapeutic de la dependenţă laautonomie funcţională şi
socială.
5.
Orientarea spre colectivitate este
o cerinţă a profesiei de medic care se desprinde din raportul de
direcţii privind mobilul profitului. Deşi profesia de medic se
înscrie în grupa profesiilor liberale, mobilul profitului material
este
secundr,
mobilul principal fiind bunăstarea psiho-somatică a pacientului. În
medicină şi psihologie direcţia bunăstării este îndreptată
spre persoană şi colectivitate, în timp ce în alte afaceri
direcţia bunăstării este orientată preponderentspre sine. Aceste
considerente decurg din modul în care se poziţionează medicul fată
de pacientulsău, prin baza convepţiilor sale despre profesie, lume
şi valoarea pe care o atribuie vieţii şi bolii. Principiul este de
dorit şi se manifestă diferit de la medic la medic pe baza
reglementărilor oficiale, dar mai ales prin reglementări care
provin din concepţia personală despre mobilul profitului.
6.
Dimensiunea morală (conduită
admisă şi practicată într-o societate) a actului medicaldecurge
din capacitatea medico-legală de a legitima starea de boală cu
consecinţele directe asupraindividului şi indirecte asupra
grupurilor din care bolnavul face parte (familie, grup profesional,
alte grupuri sociale). Dimensiunea morală a actului medical se
referă la totalitateacomportamentelor medicului faţă de pacient şi
aparţinători în diferite momente ale activităţii şi sereferă
la trei momente principale:
• evaluarea
bolnavului, colectarea informaţiilor, stabilirea diagnosticului şi
instituireatratamentului asu terapiei, realizate prin mijloace
specifice ca: anamneză, explorări funcţionale,diagnostic,
prognostic, indicaţie, tratament, terapie, profilaxie etc.
Confidenţialitatea rezultatealor etapelor precizate mai sus este o
cerinţă a actului medical care suportă delimitări cuprivire
ladirecţia şi conţinutul aspectelor care pot avea
caracterconfidenţial. Acest aspect decurge din criteriile morale
standardizate și instituţionalizate sau de cele acceptate de o
practică socialăneoficializată, dar admisă prin consensul
amjorităţii. La nivel individual creşterea drepturilor pacienţilor
la informare şi acces la informaţiile referitoare la starea de
sănătate, scade aparent puterea medicului în faţa pacientului,
care astfel este şi antrenat în creşterea responsabilităţii
personale în menţinerea stării de sănătate. Rezerva şi prudenţa
în informarea bolnavului saufamiliei este un proces terapeutic care
aduce modificări în relaţia lor terapeutică, în sensulvariaţiei
asertivităţii;
• legitimarea
stării de bolnav care decurge din stabilirea diagnorticului şi
instituirea unui tratament şi care se materializeză prin acte cu
caracter medico-legal: reţetă medicală, recomandare către alte
servicii, fişă de evaluare, protocol medico-chirurgical, certificat
medicaletc. Legitimarea stării de bolnav este o dimensiune morală
pentru că din aceste proceduri sau acte decurg atitudini ale
pacienţilor şi aparţinătorilor faţă rolul de bolnav şi
modificări comportamentale care sunt ataşate comportamentului tipic
sau atipic de bolnav. Moralitatea legitimorii sociale se referă mai
ales la efectele secundare ale legitimării în cazuri opuse
bolnavului real, ca tulburare de personalitate de tipul ipohondriei,
în care boala are un caracter pronunţat imaginar, dar care prin
conversie poate genera o simptomatologie cu ele mente similarecelor
organice. Diagnosticul diferenţial va reduce incidenţa legalizării
sau substituirii unei boli cualta şi instituirea unei conduite
terapeutice adecvate;
• legitimarea
stării de bolnav este privită şi prin prisma beneficiilor sociale
ale bolii carecapătă un caracter oficial, exprimată prin:
întreruperea parţială activităţii (concedii medicale) acordate
pentru îngrijirea sănătăţii, reducerea activităţii sau
schimbarea locului de muncă, dacăconsecutiv unei boli s-a produs o
incapacitate de muncă temporară sau definitivă, acordarea unor
facilităţi sociale cu carcter compensator pentru starea de
invaliditate temporază sau definitivă,întreruperea activităţii
prin pensionarea pe caz de boală, obţinerea unor drepturi
financiare din partea asiguratorilor, dacă persoana are asigurare de
sănătate şi profesională în sistem privat.În România,
Reglementarea instituţională a poziţiei sociale a ofertantului de
sevicii desănătate este precizată prin acte normative care să
asigure unitatea nomenclatorului de funcţii şiarmonizarea lui în
vederea integrării europene.
2.2.
Pacientul (bolnavul)
cere îngrijire de sănătate şi este persoana cu care medicul ca
ofertant îşi exercită rolul medical. În relaţia terapeutică
pacientul are un comportament de rolgenerat de valori despre sănătate
şi boală, credinţe despre actul medical, reprezentări şi
atitudini faţă de act în ansamblul său sau faţă doar de un
segment al acestuia (ex: acceptă evaluarea şidiagnosticul, dar
rejectează tratamentul sau secvenţe din acesta). Faţă de medic,
al cărui statut şirol au un caracter de continuitate, pacientul
care se află în situaţia de îmbolnăvire capătă un statut şi
un rol ataşat caracterizat prin discontinuitate. Discontinuitatea
are la bază modificări temporarea ale statutului anterior generat
de limitări funcţionale fizice, psihice şi sociale care stăla
baza unui nou repertoriu comportamental ataşat rolului de persoană
bolnavă.
3.
Eficienţa relaţiei medicale
Relaţia
terapeutică dintre medic şi pacient are de regulă două tendinţe
principale:
• Complementară
şi conflictuală. Aceste tendinţe au
la bază tranzacţii şi ajustări ale rolurilor dintre actori
realizate unilateral sau bilateral care pot avea caracter constant
sau variabil după identitatea actorilor şi a situaţiilor de boală.
Pentru relaţia de tip complementar
Szasz şi Hollender (1956) au
identificat trei tipuri derelaţii, în analiza cărora se poate
desprinde modelul analizei tranzacţionale propusă de E. Berne.
Fundamentul acestei analize constă în a analiza şi identifica ce
stadiu al Egoului este utilizat defiecare actor, medic şi pacient,
în stări de boală în care cererea şi oferta de ajutor este
diferită, înmomente diferite ale bolii. Principalele tipuri de
relaţii sunt:
o
Activitate (maximă pentru medic) –
pasivitate (maximă pentru pacient), care are la bază un model
funcţional de tipul „părinte-copil mic”, care este regăsit
adesea înrăniri grave, anestezie, comă. Pasivitatea pacientului
este generată de prejudiciisevere ale stării de integritate fizică
sau ale modificărilor de conștienţă. Acest model funcţional are
caracter autoritar determinat de caracteriul imperios al intervenţiei
medicale şi riscul vital ridicat;
o
Conducere (medic) –cooperare
(pacient) este un model funcţional derivat din „părinte-copil”
în „părinte-adolescent” care se întâlneşte în majoritatea
afecţiunilor curente pentru care se prezintă un pacient la medic.
Principiul centralal acestei relaţii constă în faptul că medicul
elaborează şi conduce deciziile pe carele propune pacientului, care
poate respecta parţial sau integral recomandările, dupăgradul de
adecvare şi recunoaştere a valorilor celor două roluri. Acest tip
de relaţiecreşte autonomia şi decizia pacientului şi permite
responsabilizarea lui progresivă pentru sănătatea sa. Rata
interacţiunilor este mai redusă şi are un caracter
puternicdemocrat, care poate fi utilizată cu succes terapeutic dacă
ambii actori înţeleg şirespectă protocolul relaţiei. Medicul pe
toată perioada poate beneficia de rolulnormativ (de control) şi
după caz să utilizeze modelul autoritar dacă condiţiile
desănătate ale pacientului impun modificarea atitudinilor;
• Cooperare
mutuală este o formă mai puţin
frecventă care poate fi consideratăexpresia unei relaţii de
tip”adult-adult”, în care cei doi actori au contacte rare ca în
bolile cu caracter cronic, de lungă durată, în care cooperarea
presupusă dă uncaracter permisiv relaţiei terapeutice în afara
spitalizării. Astfel, medicul are o acţiune de conducere de la
distanţă prin stabilirea conduitei terapeutice deîntreţinere şi
supraveghere la etape de timp mai mari, ceea ce creşte gradul de
acceptarea şi responsabilizare a pacientului şi de acceptare
mutuală a planului de susţinere şi modificări al stilului de
viaţă. Carcterul permisiv al relaţieiterapeutice poate deveni şi
factor de risc pentru pacienţii care sunt slab autonomisau care ua
funcţionat un timp destul de lund pe modelul autoritar şi care
laschimbări bruşte ale stilului de cooperare medicală nu sunt
suficient de flexibili în a se adapta la
noi relaţii cu boala lor. Participarea
activă şi autoasumată a pacientului este expresia acceptării
bolii ca stare şi îndeplinirii conştiente a strategiilor pentru
menţinerea autonomiei funcţionale în toate planurile. Relaţia cu
potenţial conflictual sau conflictuală
are la bază convingerile diferite
aleactorilor relaţiei terapeutice despre boală care pot fi
sistematizate în cinci dimensiuni:
1.
identitate: recunoaşterea semnelor, simptomelor, denumirii bolii;
2.
cauzalitate: factori posibili care au declanşat boala şi stadiul
(acut/cronic);
3.
evoluţie: percepţia duratei bolii;
4.
consecinţe: percepţia efectelor bolii în plan fizic, psihologic
(emoţional), social şi economic;
5.
curabilitate: percepţia gradului în care boala poate fi vindecată
şi controlată.
Perspectivele
diferite asupra bolii sunt generate de influenţe sociale şi
culturale, care au un caracter tranzitoriu de la o cultură la alta,
dar şi grade conţinuturi diferite generate de cultură profesională
a medicului şi de gradul de cultură profană a pacientului.Situaţia
cu potenţial conflictual este generată şi de factori ce ţin de
tipul de comportamental actorilor în cadrul relaţiei terapeutice,
astfel că se impune evaluarea tipului de comportamente ale actorilor
pentru eficientizarea relaţiei în sensul cooperării şi reducerii
conflictualităţii potenţiale sau manifeste. În literatura
medicală sunt citate situaţii particulare în care bolnavul nu
solicită ajutor şitotuşi necesită intervenţie terapeutică
tocmai pentrucă nu au discernământul bolii sau prezintă risc
vital pentru sine sau colectivitate: intoxicaţii etilice cu
violenţă, psihotici suicidari sauheteroagresivi, toxicomani în
sevraj, violenţi domestici etc. Conflictualitatea este generată
deabsenţa evaluării riscului de către pacienţi şi refuzul de a
colabora în cadrul relaţiei terapeuticedeterminată de gradul
dimunuat de discernământ şi de agresivitatea manifestată (Baron,
1991). Un alt factor frecvent citat ca sursă a unei relaţii
disfuncţionale a actului terapeutic estecarcterul imatur al ueni
categorii de pacienţi care în boală dezvoltă comportamente de
regresie infantilă, care tind să utilizeze boala ca beneficiu
secundar, mai ales în plan emoţional dar şi social, ceea ce-i face
să dezvolte un comportament dependent de boală, cu impact
conflictogen cumedicul sau medicii curanţi, prin excesul de
investigaţii solicitate şi menţinerea lor în statutul de bolnav
permanent. Relaţia terapeutică dintre principalii actori, medic şi
pacient, are la bază boal ca entitatedescriptibilă car se cere a fi
înlocuită cu starea de sănătate anterioară. Se constată deci că
cei doi actori vin în relaţia terapeutică cu aspectul obiectiv şi
cel subiectiv al bolii suferinţa. În cadrulrelaţiilor terapeutice
suferinţa este de regulă indezirabilă şi trebuie îndepărtată
prin mijloace specifice şi înlocuită cu starea de bine şi
confort. Or, în cadrul activităţii medicale este posibilă
dezvoltarea unei stări particulare denumită iatrogenie. Iatrogenia
este o stare psihică reactivă a
pacientului determinată de atitudini gresite ale medicilor şi
personalului sanitatar, care prin atitudini, acţiuni, sugestii sau
orice act voluntar sau involuntar pot induce reactiv suferinţă
subiectului. Termenul este de origine greacă şi este format din
particula iatros (medic)
şi gennan (a
naşte, a produce) care a dat în limba română iatrogenie, asociat
echivalenţei negative e efectelor relaţiei celor doi actori ai
actului terapeutic. Iatrogenia poate fi prezentă în toate domeniile
medicale şi are la bază două categorii de factori: ce
provindinspre medic şi personalul sanitar şi factori care provin
dinspre pacient.Cea mai largă categorie de factori iatogeni sunt
generaţi de medic sau personalul sanitar şi constau în: •
tulburări de contact şi comunicare
cu pacientul (slabă cunoaştere a tipologiei comportamentale sau
ignorarea ei); •
ermetismul limbajului de
specialitate (explorator, diagnostic) cu caracter intenţional sau
accidental faţă de pacient; •
slabe capacităţi empatice,
comprehensive; •
manifestarea dubiilor profesionale
(esploratorii, diagnostice, terapeutice); •
explorări funcţionale excesive; •
medicaţii excesive: pacientul este
el însuşi sursă sau teren de receptare şi interpretare a actelor
sau atitudinilor medicale care conduc la dezvoltarea iatrogeniilor
prin: •
grad redus sau excesiv de ridicat al
informării despre boală; •
frica de investigaţii medicale,
complexitatea şi incisivitatea lor; •
particularităţi psihologice
(sugestibilitate, neuroticism, anxietate); •
gradul de experimentare a boliilor
(istoria personală) şi reprezentarea bolii ; •
diagnosticul cunoscut al unei boli
(ex. boala cardiovasculară). Interferenţa factorilor enumeraţi mai
sus cu efect negativ asupra pacientului (sau aviitorului pacient)
stau la baza apariţiei şi manifestării reacţiilor sau bolilor
iatrogene, afecţiuni care au un mecanism psihosomatic. Efectul
psihotraumatizant al atitudinilor iatrogenesupraadăugat suferinţei
primare face ca procesul terapeutic să fie de lungă durată, cu
tendinţă decronicizare şi de dezvoltare a maladiilor de origine
psihosomatică rezistente la tratamentul clasicmedical pentru că
aparţin domeniului tulburărilor de personalitate sau chiar a
dezvoltărilor psihiatrice. Efectul psiho-traumatizant este confirmat
prin dezvoltarea iatrosomatopatiei, caredesemnează o tulburare
psihosomatică a subiecţilor care au fost „agresaţi” de
prescriri incorecte de tratamente, efectuarea unor experimente
nefondate sau recurgerea la unele intervenţiichirurgicale sau
exploratorii incorecte dau inadecvate. De
regulă sunt citate tipuri de iatrogenii despital, de explorare,
chirurgicale, medicamentoase etc. Potenţialul iatrogen al relaţiei
terapeutice se dezvoltă prin nerespectarea principiilor deontologice
de bază ale actului medical, enunţate de de H. Ey (medic psihiatru
care a formulat principiul organodinamismului, punte între concepţia
organogenetică şi cea psihogenetică a bolilor): a şti, a alege, a
trata, arespecta.
ADERENŢA LA TRATAMENT ŞI COMPLIANŢA
Aderenţa
la tratamentul propus de medic şi la recomandările privitoare la
modificareastilului de viaţă al pacientului este produsă de
concordanţa dintre recomandările medicului şicomportamentul
pacientului. Recuperarea pacientului în
boală este o componetă importantă în procesul de recuperare.
Cercetările demonstrează că non-aderenţa la tratament este
uncomportament frecvent al pacienţilor care nu prezintă o
simptomatologie de alarmă exprimată prin durere sau reducere
semnificativă a mobilităţii şi autonomiei funcţionale.
Complianţa
este măsura eficienţei relaţiei
dintre medic şi pacient, exprimată prin gradulde conformare a
pacientului faţă de indicaţiile terapeutice privitoare la
medicaţia prescrisă şimodificarea stilului de viaţă. Termenul
este preluat domeniul tehnic şi este definit ca mărime care indică
gradul de elasticitate al unui sistem mecanic (Dex, 1975). În
accepţiunea medicalătermenul de complianţă constă în
modificarea cogniţiilor, emoţiilor şi comportamentelor unei
persoane la acţiunea unui agent medical autorizt, în sensul şi
direcţia dorită de acesta. În mod certcomplianţa terapeutică nu
are un caracter stric tehnic, pentru că fiecare din actorii relaţiei
suntorganisme vii care manifestă grade diferite de elasticizare
comportamentală pe baza unur factori interni ai fiecărie structuri
şi a relaţiilor dintre ele. Complianţa este o
caracteristicăcomportamentală a pacientului ca expresie a relaţiei
celor doi actori în care participă în ponderesemnificativă
reprezentările cognitive ale pacientului despre boala sa precum şi
semnificaţiileatribuite bolii (Lipowski, 1987, apud Băban, 2002):
experienţă umană normală, inamic, pedeapsă,eşec, eliberare,
strategie, pierdere iremediabilă, valoare de dezvoltare.
Variaţiile
complianţei unui pacient sunt determinate de factori variaţi ca
sursă de producere şi iar numeric au fost depistaţi peste 250 de
factori care se pot grupa în:
• factori
ce ţin de pacient. Vârstă (copil,
adult, vârstnic), capacităţi intelectuale (defecte de memorie,
grad de informare şi educare), comorbiditate psihiatrică asociată
bolii de bază (tulburări de personalitate, tulburări afective),
reactivitate psihică la boala (anxietate, depresie, pesimism, furie,
apatie), convingeri cu privirela sănătate şi boală
(controlabilitate internă/esternă), caracteristici sociale (statut
economic şi financiar, climat social în familie disarmonic, izolare
socială, singurătate etc.);
• factori
generaţi de boală: caracterul acut
vs. cronic, prezenţa vs. absenţa durerii, simptomatologie sonoră
vs. caracterul asimptomatic, imobilitatea secundară vs.activismul
conservat;
• factori
ce ţin de medic: aspecte tehnice ale
actului medical (examinare superficială, grabă, atitudini rutinare
în prescripţii, neglijarea aspectelor psihosociale ale bolii şi
bolnavului), capacităţi structurale ale persoanei în actulmedical
(sugestie şi persuasiune, capacităţi relaţionale, optimism vs.
pesimism), cogniţii despre boală (încredere în tratament, idei
preconcepute, rata succes şi eşec anterior), limite asumate vs.
absenţa limitelor, prestigiul în comunitatea ştiinţifică etc. Pe
baza factorilor prezentaţi mai sus se organizează tipuri de relaţii
şi grade diferite ale complianţei pacientului la tratament care
poate lua două direcţii de dezvoltate:
o
hipocomlianţă (până la
non-compliaţă), care constă în reducerea adeziunii pacientului la
prescripţiile medicului, situaţie în care pacientul reduce sau
ignoră total prescripţiile medicale, care este puţin predictibilă
pentru însănătoşire;
o
hipercomplianţă (până la
dependenţă) care constă în exces de adeziune a pacientului la
prescripţiile medicale pe fondul unei relaţii de dependenţă
excesivă şi grad redus de asumare şi autonomie a pacientului.
Literatura medicală evidenţiază rata ridicată a comlianţei în
bolile acute şi mai redusă încele cronice cum este în cazul
hipertensiunii arteriale sau diabetului, unde aderenţa la tratament
poate să scadă până la 30% din cazuri. După caz, în rândul
medicilor se constată o supraestimarea a cooperării şi adeziunii
pacientului în telaţia terapeutică, iar convingerea că
respectarea recomandărilor medicale este în interesul pacientului
poate sta la baza unei atitudini de blamare acelor care au atitudini
hipocompliante sau non-compliante. Blamarea pacientului este de
nedorit pentru că nu construieşte punţi de legătură şi este mai
eficace identificarea factorilor care pot produce non-complianţa
care analizaţi şi modificaţi să vină în sprijinul relaţiei
terapeutice. Relaţia terapeutică suferă astăzi modificări care
sunt în legătură cu sporirea participării pacientului la actul
medical, odată cu dezvoltarea reprezentărilor acestuia despre boli.
Desacralizarea progresivă a informaţiilor profesionale ale
medicului şi creşterea informaţiilor ştiinţifice ale pacientului
pun relaţia terapeutică într-o nouă poziţie în care relaţia
cooperativă areo dezvoltare extensivă prin:
1.
pacienţii au reprezentări mai bogate despre boală şi sănătate
prin intermediul mass-mediei, dar nu în egală măsură şi
competenţe. Astfel, o categorie de pacienţi vor dezvolts
uncomportament inadecvat prin autotratament cu origine în cultura
profană şi cea profesional medicală, iar alţii vor fi cei care
vor deveni mai exigenţi dar şi mai cooperativi în programul de
îngrijire medicală;
2.
creşterea responsabilităţii prsoanei cu privire la propria
sănătate se va mnifesta printendinţă de a cere informaţii despre
boală în aspecte privind denumire, cauze, tratamente, manevre
intervenţii propuse de medic, dar şi acţiuni de negociere a
alternativelor terapeutice, ceea ce se înscrie în drepturile
pacienţilor la informare despre conţinutul actelor medicale,
riscuri asumate în procesul terapeutic;
3.
modificarea competenţelor pacienţilor şi ale medicului în bolile
terminale în raport deopinia pacientului şi discutarea legiferării
eutanasiei, ca formă finală conştientă şi legaşă deîntrerupere
a cursului vieţii în circumstanţe pe care le stabileşte pacientul
şi medicul său sub unstric control medico-legal;
4.
modificarea rolului medicului din ofertant de servicii medicale în
boală în promovator al culturii de sănătate, ceea ce creşre
rolul individului în asumarea culturii modelului proactiv de
sănătate şi reducerea modelului pasiv clasic al bolnavului.
STATUTUL
ȘI ROLUL BOLNAVULUI
Are caracter
variabil de la un model cultural la altul, generat de valorile pe
care societatea le ataşează bolii şi persoanei care o
experimentează. Istoriografiaatitudinilor medicale a fost marcată
de variaţii ale valorilor ataşate bolii. La baza etapelor
socialeale bolii au stat în primul rând atitudinea grupurilor umane
faţă de diferenţele dintre oameni cureferire la integritate fizică
şi psihică, starea de bine funcţional şi de integrare socială
prinexercitarea unui repertoriu adecvat de roluluri cu eficienţă
ridicată şi costuri rezonabile. Istoriaumanităţii a fost marcată
de următoarele etape:
1.
Etapa de abandon şi exterminare a
avut la bază o atitudine specifică în primul rând regnuluianimal,
care abandonează sau extermină membrii diferiţi de majoritatea
comunităţii, ce prezintă caracteristici nedorite de grupul social
(slabi, răniţi, bătrâni). Aceste atitudini s-au manifestat şi la
oameni, în societăţile primitive, cu scopul supravieţuirii părţii
valide a comunităţii aptă pentru activităţile specifice epocii.
Abandonul şi exterminarea (suprimare fizică) a fost o atitudine
care a dominat şi s-a regăsit chiar la greci, romani, eschimoşi,
naziştişi în ziua de azi la comunităţi primitive din Australia
şi Africa Centrală. Spre sfârşitul epocii primitive exterminarea
avea un caracter ritual şi comunitatea se considera purificată şi
eliberată de actul sacrificiului.
2.
Etapa de ridiculizare este
marcată de transgresarea atitudinii faţă de persoanele diferite
(bolnave) de la agresiunea fizică (abandon sau suprimare) la
ridiculizarea (râs, batjocură). Conţinuturile ridiculizării sunt
expresia agresiunii psihologice şi a fost specifică societăţilor
prefeudale şi feudale al căror scop a fost asigurarea
supravieţuirii celor diferiţi. Dezvoltarea mijloacelor de
producţie, acumularea de bunuri materiale şi valori au permis
întreţinereafizică a persoanelor bolnave, cu disabilităţi sau
bătrîne. Această etapă este mai tolerantă din punct de vedere
fizic decât etapa de abandon şi exterminare, permite menţinerea în
viaţă, dar descarcă agresiunea efortului de suportare a poverii
sociale prin ostilitate psihologică.
3.
Etapa instituţionalizării bolii şi
bolnavului s-a realizat prin segregarea
acestora din câmpul social şi s-a materializat prin aziluri
semicarcerale şi instituţii rezidenţiale ( leprozerii, aziluri
pentru bolnavi psihici, aziluri pentru bătâni, leagăne pentru
copii abandonaţi). Aceste măsuri administrative a avut ca scop
principal valorizarea autonomiei personale şi a productivităţii
sociale a persoanelor apte de muncă şi segregarea acelor care aveau
dificultăţi de adaptare sau de performanţă. Debutul acestei etape
se află în perioada capitalismului timpuriu şi care s-a dezvoltat
până în prezent având la bază dezvoltarea forţelor şi
relaţiilor de producţie generatoare de profit, distribuit parţial
prin acte caritabile sau măsuri instituţionale ale statului către
categorii defavorizate. Această atitudine a fost considerată totuşi
o măsură socială sanogenă pentru a permite o mai bună îngrijire
şi ocrotire, pe deoparte precum şi dezvoltarea bazei de cercetare
pentru stabilirea etiologiei bolilor şi eficacitatea unor mijloace
terapeutice.
4.
Etapa dezinstituţionalizării parţiale
a bolii prin externalizarea serviciilor
de sănătate din spaţiul clinic în servicii de sănătate
complementare, cu niveluri de responsabilitate graduală este
caracterizată prin atitudini de toleranţă fizică şi psihică
faţă de bolnav. Caracteristica principală a acestei etape constă
în creşterea rolului bolnavului în procesul de însănătoşire şi
reducerea costurilor umane şi materiale din partea sistemului
medical. Modificarea raporturilor de forţe dintre principalii actori
ai relaţiei terapeutice, medic şi persoană bolnavă, atrage după
sine modificări în conţinuturile rolurilor şi ai relaţiei
terapeutice.
REFUZUL
TRATAMENTULUI
Nu
exista inca o definitie general acceptata în ceea ce priveste
capacitatea pacientului de a urma un tratament indicat. Metodele de
monitorizare electronica au aratat ca peste 30% dintre pacienți omit
multe dintre dozele prescrise, indiferent de boala, prognostic sau
simptome.
O
serie de studii arata ca peste 70% din toate medicamentele prescrise
nu sunt de fapt consumate, ca 40-50% dintre tratamente nu reusesc sa
produca rezultatul dorit sau determina complicatii din cauza
utilizarii inadecvate și ca exista o complianta mai slaba la
antidepresive fata de tratamentele somatice. Experienta cu pacienți
suferind de DZ (diabet zaharat), insuficienta renala, TBC și HTA
arata ca aderenta la tratament e în jurul a 40-60% iar nivelul
compliantei – complianta inseamna - adeziune a bolnavului la
mijloacele terapeutice necesare ameliorării stării sale de
sănătate), nu este legat direct de severitatea afecțiunii.
Cel
putin 50% dintre pacienți pleaca din cabinetul medical și nu își
amintesc ce li s-a spus și ce trebuie sa faca. Intre pacienții cu
boli cronice, 80% aplica incorect cel putin un aspect al programului
de autoingrijire recomandat. Complianta este un comportament al
pacientului care joaca un rol fundamental în succesul sau esecul
final al oricarui tratament deoarece este o conditie necesara
(desigur nu și suficienta) pentru succesul terapeutic.Refuzul total
de a lua medicamentul, subdozarea substantiala a unui medicament
eficace, dozarea intermitenta (erori ale intervalelor dintre doze)
sau intreruperea prematura și nu în ultimul rand supradozarea - duc
la eficienta clinica redusa (sau chiar absenta) și riscuri
substantiale ale tratamentului. Complianta e legata mai ales de
perceptia de catre pacient a starii lui de boala, de atitudinea
pacientului fata de tratament și de constiinta bolii, de costurile
medicamentelor, efectele secundare ale tratamentului și tratamentul
inadecvat a simptomelor de boala. Complianta cu tratamentul de lunga
durata este mai greu de obtinut decat pentru cel de scurta durata.
EŞECUL
ADERENŢEI TERAPEUTICE
Poate
fi determinat de doua mari categorii de factori - neintenționali
(uitarea, neintelegerea regimului,
bariere de limbaj, dementa, alte boli cu afectare cognitiva,
schimbari de program, imposibilitatea obtinerii practice a
medicamentelor) și intenționali (se
simte mai bine și crede ca nu mai are nevoie de medicamente, frica
de efecte secundare, perceperea medicamentelor ca lipsite de
eficacitate, regim considerat prea complicat, frica de dependenta).
Deseori în literatura de specialitate exista ideea ca aderenta ar fi
doar o problema de comportament a pacientului. Pacientul trebuie
incurajat sa comunice orice efecte secundare apar. Prin comunicare
pacientul ia parte activa la propria sănătate și bunastare. Orice
motive ar exista pentru a nu lua medicamentele, fie pretul sau
neincrederea în necesitatea unui tratament medicamentos, pacientul
trebuie incurajat sa comunice aceste lucruri.
Daca
pacientul este de dorit sa comunice, datoria medicului este
intelegerea. Rolul unui doctor intr-o echipa este de a intelege nu
numai boala pacientului ci și cea mai buna maniera / agent care sa
amelioreze boala. Deseori pacienților le e
jena sa intrebe. Exista mai multe situatii în care este necesara
ameliorarea compliantei. Efectele secundare intolerabile trebuie sa
determine alegerea altor medicamente cu profil mai favorabil al
efectelor secundare.
Uneori
ameliorarea clinica duce la opinia pacientului ca medicamentele nu
mai sunt necesare și în acest caz trebuie utilizata psihoeducatia
pacientului. Perceperea lipsei de eficacitate imediata se corecteaza
daca pacientul e informat ca poate exista o latenta de raspuns de
saptamani sau luni pana la obtinerea efectului deplin. Daca pacientul
uita sa își ia medicamentul - reducerea frecventei prizelor creste
adesea complianta. Credintele pacientului au un efect deosebit asupra
aderentei terapeutice. Oamenii care cred în eficacitatea
medicamentelor vor fi mai aderenti decat cei sceptici în aceasta
privinta (prin gradul de percepere a beneficiilor). Daca pacientul
intelege scopul tratamentului și motivul precis al administrarii
medicamentelor, se obtine un grad superior de aderenta.
Un studiu
controlat nu a observat însă diferente semnificative intre
pacienții cu tulburari somatice și cei cu tulburari psihiatrice.
Suferinta
emotionala neatribuibila vreunei afecțiuni psihiatrice poate scadea
aderenta. Pentru unii pacienți, numarul pilulelor și regimul de
administrare reprezinta un memento dureros asupra conditiei lor și
acesti pacienți pot sa incerce evitarea acestui memento prin
suspendarea pur și simplu a medicatiei. Alte efecte ale suferintei
emotionale pot fi: reducerea motivatiei,
greutate în memorarea sarcinilor și dificultati de concentrare.
Insatisfactia
pacienților își avea originea în diferite aspecte, printre care
unele afective (perceperea lipsei sustinerii emotionale și a
intelegerii), aspecte comportamentale sau legate de competenta ale
medicului (modul de prescriere, lipsa explicatiilor adecvate,
diagnosticul etc.).
Complianta e
puternic legata de capacitatea de intelegere a pacientului nu numai a
naturii bolii dar și a regimului de tratament și a proceselor
implicate în acest tratament.
MEMORAREA
INFORMAŢIILOR OFERITE DE MEDIC ÎN PROCESUL TERAPEUTIC
Chiar
daca pacienții raporteaza un nivel ridicat de satisfactie fata de
consultatie și o buna intelegere a conditiei lor, daca nu retin
sfaturile, aceasta afecteaza desigur complianta. S-a
observat ca dupa consultul medical, aproximativ o treime dintre
pacienți nu își amintesc numele medicamentului prescris, frecventa
dozelor sau durata tratamentului.
Ley
(1989) a gasit ca urmatorii factori
psihologici cresc memorizarea informatiei: scaderea anxietatii,
cresterea cunostintelor medicale, nivel intelectual mai inalt,
importanta și frecventa afirmatiilor medicului referitoare la
medicamente, efectul de "primacy" (in care retinem în
principal primul lucru care ni se spune). Daca pacientul are rude
care nu sustin ideea de farmacoterapie, aceasta poate insemna o
opozitie deschisa, ori un sabotaj al procesului terapeutic prin
reamintirea continua a necesitatii de a-si lua tratamentul ceea ce
stimuleaza comportamentul opozitional al pacientului. Uneori
apelarea la medicamente și impingerea pacientului sa le ia sunt
motivate de rezistenta familiei de a accepta vreo responsabilitate ca
ar contribui la stresu din viata pacientului care ar putea alimenta
tulburarea psihica. Pacientul simte ca a lua medicamentul e
echivalent cu a admite ca problema e doar a lui și ceilalti nu își
vor schimba comportamentul. Se recomanda de aceea în cazul unor
pacienți non-aderenti și o sedinta terapeutica impreuna cu familia
pentru a explora atitudinea generala a familiei fata de pacient și
particulara fata de tratamentul medicamentos. Starea de sănătate și
efectele secundare. Reprezinta factori majori ai aderentei
terapeutice.
Treisman
(2001) arata ca cei cu boli cronice
care nu mai percep simptome sau simt o ameliorare își pot suspenda
administrarea medicamentelor deoarece cred ca nu mai au nevoie de
ele. De asemenea cei care simt o agravare sau efecte secundare pot
deveni la un moment dat mai putin aderenti. Stilul de viata. Anumite
comportamente pot influenta capacitatea de a mentine un tratament,
unul dintre cele mai evidente fiind consumul de alcool sau de
substante psihoactive.
Chesney
(1997)
și Eldred (1997)
considera ca ar fi vorba mai curand de stilul de viata haotic al
acestor pacienți decat de utilizarea drogului în sine. Alte
probleme pot fi determinate de o viata activa, incarcata, perceperea
administrarii medicamentelor ca factor de perturbare al activitatilor
sau momentelor placute precum concediul, o calatorie, etc. dar și
influenta asupra compliantei pe care o aduc modificarile rutinelor
din timpul activitatilor amintite.