BAZELE STIINTEI NURSINGULUI , C5 PROCESUL DE INGRIJIRE



BAZELE STIINTEI NURSINGULUI

PROCESUL DE INGRIJIRE

Prezentare generala

Ce este procesul de ingrijire ?
  • este o metoda organizata si sistematica , care permite acordarea de ingrijiri individuale
  • permite asistentei medicale
-sa puna un diagnostic de ingrijire
-sa trateze raspunsurile umane in fata imbolnavirii si la boala
- procesul de ingrijire de nursing se bazeaza pe ingrijirea individuala a pacientului
- trebuie sa stabilim ce este nevoie pentru aceea persoana din punct de vedere al nursingului si in ce mod se poate raspunde optim nevoilor sale
  • modelul medical de ingrijire cauta informatii despre semne , simptome si rezultate ale investigatiilor referitoare la o boala
  • incearca sa afle un diagnostic
  • modelul nursing tine seama de conditiile medicale, dar se concentreaza asupra functionarii in ansamblu a individului
  • rolul asistentei medicale este de a ajuta pacientul sa se vindece si sa-si recapete nivelul maxim de independenta
  • de exemplu – medicul diagnosticheaza o bronsita acuta si precrie antitermice, expectorante, antibiotice, bronhodilatatoare , in timp ce asistenta medicala va urmari in ce masura bronsita il afecteaza pacientului capacitatea de a respira, mica, dormi , a se misca
  • apoi instituie un tratament corespunzator starii respective
  • este centrat pe reactiile particulare ale fiecarui individ la o modificare reala sau potentiala de sanatate
  • procesul de nursing mai poate fi definit ca un proces intelectual compus din diverse etape logic ordonate avind ca scop obtinerea unei mai bune stari a pacientului
  • reprezinta aplicarea modului stiintific de rezolvare a problemelor , a anallizei situatiei , a ingrijirilor pentru a raspunde nevoilor fizice, psihologice ale persoanei, pentru a renunta la admiistrarea ingrijirilor stereotipe si de rutina, bazate pe necesitati presupuse
  • este un mod de a gindi logic care permite interventie constienta , planificata a ingrijirilor in scopul protejarii si promovarii sanatatii individului
Modele conceptuale

  • modelul conceptual al Virginiei Henderson se bazeaza pe definirea celor 14 nevoi fundamentale cu componente bio-psiho-sociale, culturale si spirituale ale individului
  • pentru a aplica acest model asistenta medicala trebuie sa stie ca nevoia fundamentala este o necesitate vitala, esentiala a fiintei umane pentru a-si asigura starea de bine fiziologica si mentala
  • cele 14 nevoi fundamentale sunt
  1. a respira
  2. a se alimenta si hidrata
  3. a elimina
  4. a se misca, a avea o buna postura
  5. a dormi, a se odihni
  6. a se imbraca si dezbraca
  7. a-si mentine temperatura corpului in limite normale
  8. a fi curat , a-si proteja tegumentele
  9. a evita pericolele
  10. a comunica
  11. a actiona conform credintei si valorilor sale
  12. a se realiza
  13. a se recrea
  14. a invata
  • fiecare din aceste nevoi comporta diferite dimensiuni ale fiintei umane
  1. biofiziologica
  2. psihologica
  3. sociologica
  4. culturala
  5. spirituala
  • modelul conceput de Ruper, Tierney si Iogan se bazeaza pe 12 activitati curente care trebuie luate in consideratie pentru incercarea de a identifica nevoile pacientilor si de a planifica un program de ingrijiri
  • cele 12 activitati curente sunt
  1. mentinerea unui mediu de siguranta
  2. comunicarea
  3. respiratia
  4. mincatul sau bautul
  5. eliminarea materiei reziduale
  6. curatenia si imbracamintea personala
  7. controlul temperaturii corporale
  8. mobilizarea
  9. munca si jocul
  10. exprimarea sexualitatii
  11. dormitul
  12. moartea
  • modelul conceptual al lai Maslow afirma ca exista 5 categorii de nevoi umane
  1. fiziologice
  2. de securitate
  3. de apartenenta
  4. de recunoastere sociala
  5. de realizare
  • folosind o abordare holistica a ingrijirii, asistenta medicala va lua in consideratie toti factorii care-l constituie pe un pacient intr-o individualitate unica
Avantaje
  • aplicarea procesului de ingrijire
    1. permite asistentei medicale un control mai mare asupra propiei practici
    2. asigura un limbaj comun pentru asistentele medicale
    3. ajuta la verificarea profesiei
    4. creste la continuitatea ingrijirii pacientului


Etapele procesului de ingrijire


  • procesul de ingrijire comporta 5 etape
  1. culegere de date
  2. analiza si interpretarea lor – probleme, diagnostic de ingrijire
  3. planificarea ingrijirilor – obiective
  4. realizarea interventilor – aplicarea lor
  5. evaluarea

  1. culegere de date
  • este prima etapa in care asitenta medicala in mod sistemic culege informatiile necesare despre pacient
  • scop
  1. asigura o baza pentru luarea de decizii eficiente si in cunostiinta de cauza
  2. promoveaza o abrdare holistica a ingrijirii
  3. aduna datele pentru cercetare de nursing
  4. faciliteaza evaluarea ingrijirilor
  • ne permite sa facem o inventariere a tuturor aspectelor privind pacientul in globalitatea sa
  • ne informeaza asupra
    • ceea ce este pacientul
    • suferintei
    • obiceiurile sale de viata
    • starii de satisfacere a nevoilor fundamentale
  1. analiza si interpretarea lor – probleme, diagnostic de ingrijire
- permite se punem in lumina problemele specifice de dependenta si sursa de dificultate care le-a generat
  1. planificarea ingrijirilor – obiective
  • permite
    • determinarea scopurilor care trebuie urmarite – determinarea obiectivelor de atins
    • stabilirea mijloacelor pentru rezolvarea obiectivelor
  1. realizarea interventilor – aplicarea lor
- utilizarea planului de interventii elaborat
  1. evaluarea
  • consta in analiza rezultatului obtinut
  • daca au aparut noi probleme in evolutia starii pacientului
  • dace este necesara reajustarea iterventilor si obiectivelor

Care sunt avantajele utilizarii procesului stiintific din punct de vedere al calitatii ingrijirilor?
  • avantajul cel mai mare este – faptul ca demersul se sprijina pe datele furnizate de pacient sau luate din alte surse sigure
  • demersul constituie deci un instrument
    • de individualizare
    • de personalizare a ingrijirilor

  1. COLECTAREA DE DATE SAU APRECIEREA

  • prima etapa a procesului de ingrijire
  • este faza initiala
  • este un proces continuu- in sensul ca pe tot parcursul muncii sale asistenta nu inceteaza de a observa, de a intreba, de a nota datele privind pe fiecare pacient
  • incepind cu sosirea pacientului in spital sau in momentul contactului cu personalul de ingrijire si pe tot parcursul ingrijirii culegerea de date permite asistentetei culegerea de date pentru a putea sa – si stabileasca actiunile de ingrijire

Tipuri de informatii culese

  • informatiile culese sunt
    • date
      • obiective
      • subiective
      • continind informatii trecute
      • continind informatii actuale
      • legate de viata pacientului, de obiceiurile lui, de anturaj, de mediu inconjurator
  • ingrijirea pacientului porneste de la informatiile primite
    • scop – este de a rezolva problemele pacientului
    • identificarea problemelor - se bazeaza pe cunoasterea pacienului
      • cunoasterea deficientelor pacientului
      • cunoasterea asteptarilor acestuia in ce priveste
        • ingrijirea
        • sanatatea
        • spitalizarea sa
      • cunoasterea propriilor resurse pentru a face fata nevoilor de sanatate
  • toate informatiile culese pot fi grupate in
    • date relativ stabile
      • informatii generale
        • nume
        • virsta
        • sex
        • stare civila
      • caracteristici individuale
        • rasa
        • limba
        • religie
        • cultura
        • ocupatie
      • gusturi personale si obiceiuri
        • alimentatia
        • ritm de viata
      • elemente biografice legate de sanatate
        • boli anterioare
        • sarcini
        • interventii chirurgicale
        • accidente
      • elemente fizice si reactionale
        • grup sanguin, Rh
        • deficite senzoriale - alterarea coordonarii sau echilibrului
        • proteze
        • alergii
      • reteaua de sustinere a pacientului
        • familie
        • prieteni
    • date variabile
      • date in continua evolutie, schimbare si care cer o constanta de reevaluare din partea asistentei
      • legate de
        • starea fizica
          • temperatura
          • tensiune arteriala
          • functia respiratirie
          • apatitul sau anorexia
          • eliminarea
          • somnul
          • miscarea
          • reactii alergice
          • inflamatii
          • infectii
          • oboseala
          • intensitatea durerii
          • reactii la tratament, la medicamente
        • conditiile psihosociale
          • anxietate
          • stres
          • confort
          • inconfort
          • stare depresiva
          • stare de constienta
          • grad de autonomie
          • capacitatea de comunicare
          • acceptarea sau neacceptarea rolului

Surse de informatie

  • surse
    • directa primara – pacientul
    • surse indirecte sau secundare
      • familia
      • anturajul
      • membrii echipei de sanatate
      • dosarul medical
      • scheme de referinta – consultarea unor date – cazuri specifice – hemodializa
  • mijloacele principale cele mai eficace de a obtine informatiile dorite
    • observarea
    • interviul
    • consultarea surselor secundare

  1. Observarea

  • elementul primordial
  • presupune o capacitate intelectuala deosebita de a sesiza toate detaliile
  • este un proces mintal activ
  • se bazeaza pe subiectivitatea celui ce observa
  • ese un proces care ne duce la a vedea ceea ce am invatat sa vedem si la ceea ce este de vazut
  • trebuie ca in atentia noastra sa fie diminuata subiectivitatea prin efort intelectual

Implicarea simturilor

  • asistenta se foloseste de
    • vedere
      • ne aduce o multitudine de informatii privind caracteristicile fizice ale unei persoane
      • ne informeaza asupra anumitor semne si simptome care traduc o nevoie insatisfacatoare, o problema de sanatate
        • fata trista sau denotind suferinta
        • agitatie
        • descurajare
        • eruptie a pielii
        • ictere
    • auz
      • prin simtul auzului ne parvin cuvintele
        • intonatia vocii
        • gemete
        • vaicareli
        • plingeri
        • zgomote emise de pacient
        • batai cardiace
        • gaze
    • atingere
      • joaca un rol important
      • permite cunoasterea detaliilor
        • induratia
        • grosimea unei mase
        • caldura membrelor
    • miros
      • permite
        • decelarea unui miros relevant pentru gradul de curatenie al pacientului
        • procese patologice
          • infectia unei plagi
        • halena - este denumirea data aerului cu miros insuportabil care iese din gura in timpul expiratiei
          • la un diabetic


Utilizarea observatiei

  • trebuie facuta cu multa atentie
  • asistenta trebuie sa-si dezvolte spiritul de observatie
  • permite observarea pacientului ca un tot – adica de a avea o viziune holistica asupra persoanei
  • presupune epistarea surselor de dificultate care sunt cauza dependentei pacientului
  • de evitat
    • subiectivismul
    • juecatile preconcepute
    • rutina
    • superficialitatea
    • lipsa de concentratie si continuitate

IMPORTANT!!!!!!!!!!
  • in observarea pacientului de catre asistenta pentru culegerea datelor se recurge la instrumentele de masura termometrice , aparate de monitorizare
  • acetea sunt informatii culese dupa modelul medical
  • important este ca datele sa fie dupa modelul nou care permite o viziune globala a pacientului din toate punctele de vedere
  • daca folosim modelul medical vom avea numai informatii medicale

    1. Interviul

  • intrevederea
  • dicuti cu pacientul
  • dialogul
  • este o forma speciala care se desfasoara intre asistenta si persoane care recurg la ingrijiri de sanatate
  • permite depistarea nevoilor nesatisfacute ale persoanei si diferse manifestari de dependenta
  • este un instrument de personalizare a ingrijirilor
  • conditiile pentru interviu
    • trebuie sa se tina cont de anumiti factori importanti
      • alegerea momentului oportun pentru pacient
      • respectarea
        • orei de masa
        • momentelor de oboseala si de repaus
        • perioadelor cind pacientul se simte foarte suferind
      • asistenta sa-si organizeze astfel munca sa incit sa prevada un timp suficient de lung pentru a permite pacientului sa se exprime in ritmul sau
      • asistenta trebuie sa creeze toate conditiile tinind cont de intimitatea la care pacientul are drept si de confortul lui
      • interviul se bazeaza pe abilitatea asistentei de a stabili o comunicare clara si eficace
      • interviul presupune capacitatea asistentei de a manifesta un comportament care sa reflecte
        • atitudine de acceptare
        • capacitate de ascultare
        • atitudine de respect
        • capacitate de empatie
      • demonstreaza acest comportament prin
        • mentinerea unui contact vizual – expresie, mimica senina a fetei- surizatoare dupa caz
        • printr-o pozitie comoda si llimbaj care dovedesc pacientului dorinta sa de a-l asculta si de a-i usura urmarirea interviului
  • abilitati ale asistentei de a facilita interviul
    • abilitatea de a pune intrebarile adecvate
      • intrebarile pot fi
        • inchise
          • aduc un raspuns limitat prin da sau nu
          • ex – ati dormit bine?
        • deschise
          • permit pacientului sa se exprime
          • ex – vorbiti-mi despre problema care v-a adus la spital sau puteti sa-mi descrieti obisnuinta dv in legatura cu somnul
          • pot fi de diverse tipuri
            • narativ
              • ex – povestiti-mi ce probleme va mai creeaza boala sau povestiti-mi ce s-a intimplat
            • descriptiv
              • ex – descrieti-mi felul dv de a proceda
            • de calficare
              • ex – de ce nu mincati niciodata carne
    • abilitatea de a confirma perceptiile sale in legatura cu pacientul in asa fel incit sa elimine subiectivismul observatiei sale
      • ex – mi-ati spus ca sunt 2 zile de cind vomati – cereti-i sa va repete ceea ce credeti ca nu ati inteles
    • abilitatea de a readuce pacientul la raspunsurile necesare – atunci cind face digresiuni
      • ex – vad ca va preocupa mlt digestia dv, dar n-ati putea sa-mi dati amanunte despre somnul dv
    • abilitatea de a face o sinteza
      • ex – ceea ce dv mi-ati povestit, demonstreaza ca nu puteti niciodata sa va destindeti din cauza nervozitatii dv
    • abilitatea de a aplica o ascultare activa
      • prin repetarea ultimei parti din fraza pacientului
      • prin extragerea si reformularea continutului emotiv din enuntul pacientului si raspunzindu-i in asa fel ca sa-i demonstrezi ca intelegi ceea ce el simte
    • aceste abilitati sunt necesare pentru a nu-l face pe pacient sa se inchida in el, sa nu mai raspunda
Cum favorizam o relatie de interactiune cu pacientul?
  • asiguram o anumita intimitate, ambianta, ne instalam ntr-un loc calm izolat sa nu fim deranjati
  • ne adresam pacientului numindu-l
  • ne prezentam si ii aratam un real interes pentru starea lui de saatate
  • ii explicam demersul nostru, scopul interviului
  • ii acordam toata atentia printr-un contact vizual
  • nu ne grabim – il lasam sa –si termine fraza, nu-l bruscam
  • sa fim atenti si la propia noastra atitudine – diferenta de cultura poate fi uneori un obstacol in comunicare
  • utilizam vocabular adaptat – nu incepem prin intrebari intime, delicate
  • sa fim un ascultator activ - o inclinare din cap, o privire plina de interes care sa exprime intelegerea fata de problemele sale
!!!!Important
  • pentru obtinerea prin interviu a unor informatii care sa foloseaca la intocmirea unui plan de ingrijire individualizat este recomandabil
    • sa se culeaga in prealabil informatii in legatura cu pacientul
    • sa se puna o singura intrebare o data, mai multe intrebari simultane pot crea confuzia pacientului
    • sa se lase suficient timp pacientului pentru a raspunde
    • daca e cazul – sa se discute citeva minute despre lucruri banale
    • sa se explice pacientului ca informatiile sunt necesare pentru planificarea unor ingrijiri potrivit dorintelor sale, respectarea obiceiurilor sale
    • sa se puna intrebare in asa fel incit sa nu se sugereze raspunsul
    • sa se foloseasca un sistem de inscriere a informatiilor – a nu se baza pe memorie
    • sa se faca o concluzie a interviului
    • sa se aprecieze daca pacientul considera folositor acest interviu
    • sa se multumeasca pacientului pentru colaborare
    • daca interviul initial nu poate fi finallizat - trebuie sa se revina- lucru care trebuie mentionat pacientului
Profilul pacientului
  • este constituit din informatiile pacientului culese din interviu si cuprinde elemente de baza urmatoarele
    • informatii generale
      • nume, pronume
      • sex
      • stare civila
      • ocupatie
      • religie
      • surse de sustinere
    • antecedente medicale
      • bolile copilariei
      • vaccinari
      • spitalizari
      • interventii chirurgicale
      • alergii medicamentoase
      • utilizarea tratamentelor empirice
    • antecedente familiale
      • boli cronice
      • afectiuni mentale ale membrilor de familie
    • mod de viata, obisnuinte
      • utilizarea de alcool, tutun, droguri
      • obiceiuri de munca, somn, alimentatie
      • practicarea exercitilor fizice
    • probleme de sanatate actuala
      • aparitia simptomelor
        • natura lor
        • caracteristici
          • localizare
          • durata
          • intensitate
        • factori declansatori
          • frig
          • umezeala
          • efort
        • masuri luate pentru a le usura si efectul acestora
        • cunostinte despre sanatate
    • mediul ambiental
      • factori de risc
        • poluanti
        • zgomote
        • trepidatii
      • securitatea fizica
        • respectarea masurilor de protectia muncii
    • profilul psiho-social si cultural
      • limba vorbita
      • etnie
      • capacitati cognitive
      • emotii
      • sentimente
      • stari sufletesti care pot influienta satisfacerea nevoilor
      • probleme generate in raport cu familia, anturaj
In culegerea datelor va fi inclus si examenul sistemelor si aparatelor
  • Examen fizic
  • Investigatii radiologice si endoscopice
  • Explorari functionale
  • Examene de laborator