Nevoile fundamentale după V. Henderson
- A comunica. → necesitatea de a schimba informaţii cu semenii printr-un proces dinamic verbal şi nonverbal.
- Integritatea organelor de simţ
- Integritatea aparatului locomotor.
- Supravegherea bolnavului, observarea faciesului, a stării psihice, a somnului şi a reactivităţii generale.
- Debit verbal.
- Expresie verbală şi nonverbală.
- Nevoia de a se MIŞCA şi a avea o buna postură → necesitatea de a fi în mişcare, de a se mobiliza, de a păstra anumite poziţii.
- Observarea poziţiei bolnavului.
- Schimbarea poziţiei bolnavului
- Mobilizarea bolnavului
- Efectuarea transportului bolnavului in spital
- Nevoia de a fi curat, îngrijit, a proteja tegumentele şi mucoasele. → necesitatea de a menţine o ţinută decentă, piele curată, sănătoasă.
- Pregătirea patului si accesoriile lui .
- Schimbarea lenjeriei de pat bolnavului imobilizat .
- Asigurarea igienei personale, corporale si vestimentare a bolnavului.
- Condiţii de păstrare a igienei.
- Escarele de decubit.
- Nevoia de a se ÎMBRĂCA si DEZBRĂCA. → necesitatea de a purta haine adecvate.
- Dezbrăcarea si îmbrăcarea bolnavului in pat.
- Semnificaţia hainelor, asortare, alegere, calitate.
- Capacitate de a se îmbrăca.
- Nevoia de a respira si a avea o CIRCULAŢIE adecvata. → captarea oxigenului din mediu extern, necesar proceselor de oxidare din organism, şi de a elimina bioxidul de carbon rezultat din arderi celulare.
- Observarea şi notarea respiraţiei
- Administrarea oxigenului – oxigenoterapie
- Măsurarea si notarea pulsului
- Măsurarea si notarea T.A.
- Nevoia de a MENŢINE temperatura corpului in limita normala. → necesitatea de a menţine temperatura corpului la valori normale, constante.
- Măsurarea şi notarea temperaturii
- Hipertermia – arsura.
- Hipotermia – degerătura.
- Valori patologice de temperatură.
- Sindromul febril.
- Frisonul.
- Aplicarea agenţilor fizici:
- Utilizarea frigului sub forma uscata
- Utilizarea căldurii uscate si umede
- Aplicarea revulsivilor.
- Nevoia de a bea si a manca. → necesitatea de a ingera şi absorbi alimente de bună calitate şi în cantitate suficientă.
- Observarea apetitului si modului in care bolnavul respecta prescripţiile medicale.
- Calcularea raţiei alimentare
- Întocmirea foii de alimentaţie zilnica
- Asigurarea alimentaţiei dietetice a bolnavilor.
- Alimentarea activa si pasiva a bolnavilor
- Alimentaţia artificiala
- Prelucrarea alimentelor – noţiuni de gastrotehnică.
- Măsurarea masei si a înăltimii corporale a bolnavului.
- Nevoia de a elimina → necesitatea de a elimina substanţele nefolositoare, vătămătoare, rezultate din metabolism.
- Căile de eliminare.
- Observarea, măsurarea si notarea diurezei
- Observarea si notarea expectoraţiei
- Observarea si notarea vărsaturilor
- Observarea si notarea scaunului
- Bilanţul hidric.
- Nevoia de a evita pericolele. → necesitatea de a fi protejat contra agresiunilor interne sau externe, pentru menţinerea integrităţii sale fizice şi psihice.
- Securitatea fizică, psihică, socială.
- Predispoziţii la accidente.
- Tratarea plăgilor
- Metode de fixare a pansamentului
- Bandajarea pe diferite regiuni.
- Mediu securizat – asepsie, antiseptie, sterilitate, dezinfecţie, dezinsecţie, deratizare, deparazitare.
- Circuite funcţionale.
- Durerea.
- Nevoia de a dormi si a se odihni → necesitatea de a se odihni timp suficient, în bune condiţii.
- Somn - calitate, cantitate.
- Perioade se repaus.
- Perioade de relaxare.
- Modalităţi de odihnă şi relaxare.
- Nevoia de a ACŢIONA conform CREDINŢELOR si valorilor. → necesitatea individului de a face sau exprima gesturi, acte, conform formaţiei sale, de bine şi de rău, de dreptate, în virtutea unei ideologii.
- Credinţe.
- Religii.
- Ritualuri.
- Spiritualitate.
- Morală, valori, libertate.
- Nevoia de a fi util si a se realiza → necesitatea de a înfăptui activităţi utile.
- Integritate fizică şi psihică.
- Manifestări de bucurie şi fericire.
- Autocritică.
- Luarea deciziilor.
- Stimă de sine.
- Comportament social.
- Ambiţie, motivaţie, asumarea rolului social.
- Folosirea timpului liber.
- Nevoia de a se recrea → Necesitatea de a se destinde, de a se distra, recurgând la activităţi agreabile, pentru relaxare fizică şi psihică.
- Destindere.
- Satisfacţie.
- Plăcere.
- Amuzament.
- Nevoia de a invăţa. → necesitatea de a acumula cunoştinţe, atitudini şi deprinderi pentru modificarea comportamentului sau adoptarea de noi comportamente, în scopul redobândirii sănătăţii sau menţinerii ei.
- Capacităţi fizice şi psihice.
- Motivaţie.
- Emoţii. Mediu.
- Dorinţă de învăţare.
- Nivel de educaţie.