NURSING ÎN PSIHIATRIE , CURS 8-9

CURS 8

BOLNAVUL SUICIDAR



Context suicidar – Atitudini – Măsuri

  • Ia fiecare amenințare în serios şi evaluează fiecare amenințare – suicid/parasuicid

  • Vorbeşte despre suicid deschis şi direct. A întreba nu înseamnă a induce actul suicidar. Fals = „nu vorbi de funie în casa spânzuratului”

  • Ia măsuri fizice de siguranță: observă foarte des pacientul, pune-l să-şi petreacă mult timp în spații publice

  • Nu-l lăsa singur în salon – caută un salon aproape de camera asistentelor

  • Controlează lucrurile pacientului, dar în prezența lui, pentru a decela eventualele

obiecte contondente şi medicamente, ce vor fi luate
  • Stai cu pacientul până îşi înghite toată medicația

  • Controlează ce aduc vizitatorii

  • În discuția cu pacientul:


lucrează pe ideea că pacientul trăieşte ruşine


nu lua o atitudine de judecător, dar nici nu-i plânge de milă pacientului discută despre „momentul” respectiv


discută despre plăceri, priorități, alternative, dar nu face promisiuni nerealiste


discută cu pacientul pe cine doreşte să vadă din familie


discută cu aparținătorii - de multe ori sunt confuzi, nu înțeleg situația examinează frecvent corpul pacientului (tăieturi, plăgi) lucrează în echipă


ai grijă la siguranța mediului


fă o foarte bună documentație scrisă la perioade scurte de timp.


NURSING-UL BOLNAVULUI PSIHOTIC



Cele mai importante principii de care trebuie să ținem cont sunt:


    1. Evaluare – care sunt problemele pacientului şi la ce nivel de expresivitate psihică?

  • halucinații, delir, negativism, agitație, ostilitate, necomplianță, dificultăți de îngrijire, dificultăți de interacțiune socială, dificultăți de angajare în activități.

    1. Stabileşte o „bună” comunicare:
      • ia în serios pacientul

      • încearcă să înțelegi ce vorbeşte, dar şi mesajul comportamental

      • atenție la distanța proximă (cât de mult te poți apropia fizic de bolnavul psihotic).

    1. Lucrează pe complianța şi aderența terapeutică (de ce este importantă medicația,

care sunt beneficiile terapiei, care sunt consecințele întreruperii medicației, medicația poate avea efecte secundare, dar care trebuie discutate cu medicul, pacientul este partener activ, alături de terapeut, în procesul terapeutic).

    1. Observă bine pacientul:
  • comportament

  • efecte secundare ale medicației

  • dar şi tendința de a disimula

Uneori se impune restricționarea libertății pacientului de a circula, cu securizarea spațiului în care se află.

5) Asistă pacientul din punct de vedere al îngrijirii şi igienei personale

  • îndeamnă-l la acțiuni proprii, dar, cu foarte multă insistență, se poate induce reversul.

6) Promovează structurarea zilei:
  • fă un plan împreună cu pacientul

  • urmăreşte respectarea acelui plan

  • dă recompense pentru eforturile pozitive.

7) Promovează interacțiunea socială cu ceilalți pacienți, prin discuții, activități comune.

8) Social skills training:
  • depistează problema (ex. conflict, incapacitate de angajare într-o relație,

gestionarea problemelor)
  • joc de rol (terapeut-pacient apoi pacient-terapeut)

  • evaluarea dificultăților

  • corectarea lor.

9) Rezolvarea de probleme

  • se face o listă a problemelor, se alege problema cea mai importantă; se generează soluții; se analizează avantajele şi dezavantajele; se alege soluția optimă.

  1. Nu argumenta cu bolnavul delirant – testați împreună realitatea!

  1. Încearcă să stimulezi expresia emoțională

  • exerciții simple („ce simți când te întâlneşti cu un prieten, când îți vezi mama, copilul etc.”).

12) Psihoeducație – pacient, familie

  • pentru a înțelege boala, simptomatologia şi, mai ales, decelarea unor simptome inițiale pentru a se adresa medicului din timp.



Îngrijirea pacientului psihotic trebuie individualizată de la caz la caz, în funcție de problemele pe care le ridică fiecare pacient.

Atenția trebuie îndreptată spre pacient, dar şi spre familie. Familia trebuie să cunoască şi să înțeleagă boala, să o accepte şi să aibă o atitudine benefică, sanogenetică.

Atenție la atitudini disfuncționale ca: rejet, izolare, nepăsare, dominanță, hiperimplicare, supraprotecție, hipercriticism.

Sunt necesare bilanțuri periodice pentru a evalua succesele terapeutice şi punctele

critice.

CURS 9

ÎNGRIJIREA BOLNAVULUI MANIACAL



Presupune, în primul rând:
  • evaluarea problemelor (a simptomatologiei, relațiilor, comportamentelor)

  • intervenție punctuală, centrată pe probleme

  • de foarte multe ori, se impune ORDONAREA activităților pacientului şi limitarea spațiului de circulație al pacientului

  • atenție la bunurile personale pe care le are asupra lui (pentru că le poate pierde, împrăştia etc).





PACIENTUL AGRESIV



    1. Tehnici verbale:
  • principii afirmate calm, clar

  • abordează pacientul din poziția laterală, nu sta față în față cu el, nu-i fixa privirea

  • intră parțial în jocul amenințărilor sale („toată lumea e nebună”….”cred şi eu”)

  • nu folosi cuvinte jignitoare, amenințătoare, interdicții masive.



  1. Tehnici comportamentale a) izolare

  1. contenție – conform legii

Se impun atunci când există risc de heteroagresivitate şi autoagresivitate, vatămare; se face prin decizia medicului, cu evaluare din 30 în 30 de minute şi nu mai mult de 4 ore. Orice contenție se menționează într-un registru special şi în foaia de observație.