TEHNICI
DE INGRIJIRE A COPILULUI MIC
SUPRAVEGHEREA DEZVOLTARII
PSIHOMOTORII A COPILULUI
- se va urmari
- motricitatea generala si cea fina
- comportamentul
- dezvoltarea vorbirii si a limbajului
INTERVENTII LA DOMICILIU
- asigurarea conditiilor de mediu
- camera separate, calduroasa, mobilier limitat
- alimentatia
- sa se faca la aceleasi ore
- stimularea participarii active a copilului
- calcularea corecta a ratiei alimentare in functie de virsta
- respectarea principiilor de diversificare a alimentatiei
- igiena corporala – baia
- zilnic la aceeasi ora, de preferat seara
- vanita va fi utilizata numai in acest scop
- temperature camerei 22-24 0 c
- temperature apei 370c
- durata nu va depasi 5-8 minute
- nivelul apei sa nu depaseasca umerii copilului
- linga vanita vor fi pregatite cele necesare
- dupa baie uscarea se face prin tamponare
- stergerea ochilor se face cu compresa sterile dinspre exterior spre interior
- orificile nazale si auditive se vor curate cu tampoane de vata
- somnul
- respectarea orelor de somn in functie de virsta
- asigurarea unui mediu adecvat pentru somn
- regimul de viata
- trebuie sa se tina cont de particularitatile fiecarui copil, va fi individualizat in functie de virsta si de starea de sanatate
- se va evita prelungirea starii de veghe
- imbracamintea
- lenjeria de corp va fi confectionata din bumbac
- va fi adecvata virstei si anotimpului
- usor de manevrat
- spalat zilnic, fiarta si calcata
- educarea sfincterelor
- dupa virsta de 5-6 luni copilul va fi asezat cu regularitate pe olita, la aceleasi ore, dupa alimentative sau cind se trezeste
- aprecierea dezvoltarii fizice
- greutatea, inaltimea si perimetrele vor fi masurate periodic
- se vor aprecia functionalitatea diferitelor organe
- se va urmari eruptia dentara
- aprecierea dezvoltarii psiho-motorii
- constituie criteriul in aprecierea gradului de maturitate al sistemului nervos
- aprecierea cuprinde
- motricitate
- postura
- coordonare
- dezvoltare senzoriala
- comportament
- limbaj
- aprecierea gradului de nutritie
- elemente de referinta
- tesut dipos
- turgor
- tegumente si mucoase
- climatul familial
- parintii vor creea un climat de afectivitate, protective, calm
- se va evita atitudinea hiperprotectoare, restrictive sau de respingere
- calirea organismului
- factori utilizati
- apa
- aer
- soare
- se incepe de la 2-3 luni
- de preferat utilizarea mai multor factori o data
- imunizarile active
- contribuie la cresterea rezistentei specific a organismului
- se fac dupa calendarul stability de MS
- principalele vaccinari sunt: BCG,DTP, antipoliomelitic, antirujeolic, antigripal, antihepatitica
- prevenirea accidentelor
- supravegherea atenta si constanta de catre parinti
- sa se evite plasarea copilului pe scaun
- sa nu se ofere jucarii din mai multe piese de dimensiuni mici
- sa se masoare temperature apei la baie si a alimentelor lichide
- sa se indeparteze de linga copil obiecte ce ar putea fi introduce in gura
- alimentarea sa se faca corespunzator cu rabdare
- sa nu se plaseze prea multe perne in patul copilului
- sa nu se lase la indemina copiilor medicamente
- sa se tina copilul in brate cu ambele miini
- sa se protejeze prizele electrice
- sa se indeparteze obiectele taioase, ascutite
- in timpul somnului sa se ridice barele laterale ale patului
- in timpul transportului cu masina sa se imobilizeze copilul in hamuri
Cu ocazia vizitelor la
domiciliul nou nascutilor si sugarului asistenta medicala trebuie
- sa instruiasca mama in vederea efectuarii ingrijiriilor necesare
- sa verifice intelegerea informatiilor
- sa motiveze importanta acestor ingrijiri
- sa evalueze starea de sanatate a copilului, gradul de crestere, dezvoltare si maturitate
SARCINILE
ASISTENTEI PEDIATRE PRIVIND INGRIJIREA COPIILOR IN SECTIA DE
PEDIATRIE
- activitatea asistentei medicale in sectia de pediatrie cuprinde o serie de sarcini bine conturate, a caror realizare implica o responsabilitate deosebita
- ingrijirea copilului implica o serie de actiuni menite sa inlocuiasca mama, in cazul in care copilul este internat fara mama
- pentru fiecare copil internat trebuie planificat timp sufficient
- munca asistentei medicale pediatre pe linga o foarte buna pregatire profesionala, cere si foarte multa dariure si dragoste pentru copiii
OBIECTIVE
|
TIMPI
DE EXECUTIE
|
Asigurarea
conditiilor de mediu
|
|
Ingrijirile
generale necesare copilului bolnav
|
|
Supravegherea
bolnavului
|
|
Recolteaza
produsele biologice si patologice
|
|
Administreaza
medicamentele
|
|
Alimentatia
copilului
|
ATENTIE!!!
Nu
se lasa biberonul copiilor culcati pe spate , care maninca singuri
in acest mod
Nu
se bruscheaza copii sa manince
Nu
se introduce cantitati exaggerate de alimente in gura copiilor
|
Educatie
sanitara
|
|
OBSERVAREA CLINICA GENERALA A
COPILULUI BOLNAV
- Asistenta medicala pediatra trebuie sa observe starea clinica a copilului sis a raspunda urmatoarelor obiective
OBIECTIVE
|
TIMPI
DE EXECUTIE
|
Observarea
faciesului si a starii generale
|
|
Observarea
tegumentelor si a mucoaselor
|
|
Observarea
sistemului ganglionar limfatic si recunoasterea aparitiei
manifestarilor patologice
|
|
Observarea
sistemului osteoarticular
|
|
Observarea
aparatului respirator
|
|
Observarea
aparatului cardiovascular
|
|
Observarea
tubului digestive
|
ATENTIE!!!!!!
|
Observarea
aparatului urogenital
|
|
Observarea
sistemului nervos si a organelor de simt
|
|
Participarea
asistentei medicale pediatre la examinarea copilului
|
|
ADMINISTRAREA MEDICAMENTELOR
LA COPIL
- Se efectueaza in conditii mai deosebite
- De multe ori se intimpina greutati datorita reactiilor de aparare si a lipsei de colaborare
- Personalul medico-sanitar trebuie sa aibe o atitudine adecvata, sa posede aptitudini si deprinderi pentru a putea colabora cu copiii in vederea administrarii medicamentelor
- Trebuie sa aibe in permanenta in vedere prevenirea intoxicatiilor accidentale care survin mai frecvent la aceasta virsta si sa efectueze in permanenta educatia copiilor si a apartintorilor in acest sens
Obiective
|
Timpi
de executie
|
Administrarea
orala a medicamentelor
|
NU
SE ADMINISTREAZA TABLETE, DRAJEURI NEPISATE LA COPII SUB 2 ANI
NU
SE ADMINISTREAZA CONTINUTUL LINGURITEI IN TIMPUL INSPIRATIEI
IN
CAZ DE ASPIRARE ACCIDENTALA A MEDICAMENTELOR CU PATRUNDERE PE
CAILE RESPIRATORII, SE INTOARCE COPILUL IN DECUBIT VENTRAL
SUSTINUT CU MINA STINGA SI I SE APLICA TAPOTARI REPETATE IN ZONA
OCCIPITALA SI TORACICA POSTERIOARA
|
Administrarea
medicamentelor prin injectii intramusculare
|
NU
SE PREGATESTE MATERIALUL PENTRU INJECTIE IN FATA COPILULUI
SE
EXPUN CIT MAI PUTIN SERINGA SI ACUL IN FATA COPILULUI
|
Administrarea
supozitoarelor
|
|
Administrarea
intravenoasa a medicamentelor
|
LA
INDICATIA MEDICULUI COPIII AGITATI SUNT SEDATI IN PREALABIL PENTRU
A EVITA INCIDENTELE SAU ACCIDENTELE DE TEHNICA
|
Organizarea
muncii pe sectie in vederea administrarii medicamentelor la copii
|
NU
SE ADMINISTREAZA MEDICAMENTE CARE PREZINTA MODIFICARI DE
TRANSPARENTA, CULOARE, MIROS SAU CU DETERIORARI ALE AMBALAJULUI
PENTRU
PREVENIREA INTOXICATIILOR MEDICAMENTOASE ACCIDENTALE
|
INGRIJIREA COPILULUI CU RAHITISM
Rahitism – boala metabolic
generala, determinate de carenta de vitamina D
- Aceasta boala apare la sugarul si copilul mic, mai frecvent intre 3 luni si 18 luni
- Copilul cu rahitism este foarte receptive la infectii, tulburari digestive si de nutritive si prezinta anemie carentiala
- Tratamentul rahitismului se efectueaza de regula la domiciliu, internarea fiind realizata numai in cazuri severe
- Asistenta de pediatrie si ocrotire aplica planul de ingrijire, urmarind urmatoarele obiective generale
Obiective
|
Timpi
de executie
|
Evaluare
|
|
Administrarea
tratamentului medicamentos
|
|
Asigurarea
ingrijirilor cu character general, pentru vindecarea rahitismului
|
|
Educatia
sanitara a apartinatorilor
|
|
Transmiterea
tuturor datelor obtinute cu ocazia vizitei medicului la copilul
bolnav
|
|
INGRIJIREA COPILULUI CU
TULBURARI ACUTE DE DIGESTIE
Copilul care prezinta tulburari
acute de digestive pierde prin scaun si varsaturi, apa si saruri
minerale, ceea ce determina aparitia simptomelor de deshidratare si
dezechilibru hidroelectrolitic.
Starea
de nutritie a copilului este deficitara el prezentind scaderi in
greutate.
Rezistenta
la infectii este scazuta, de aceea pot intervenii infectii
intercurente.
Obiective
|
Etape
de executie
|
Asigurarea
conditiilor de mediu corespunzatoare pe tot parcursul vizitei
medicului la copilul bolnav
|
copilul nu se lasa in
scutece sau haine murdare de fecale si urina
|
Prevenirea
si ingrijirea eritemului fesier
|
NU
SE APLICA PUDRA DE TALC DEOARECE USUCA TEGUMENTELE SI ACCENTUEAZA
IRITATIA
|
Supravegherea
copilului bolnav
|
|
Recoltarea
produselor biologice si patologice
|
|
Administrarea
medicamentelor
|
TEHNICA
NU REUSESTE DACA
|
Alimentarea
bolnavului
|
|
Educatia
sanitara
|
|
INGRIJIREA COPILULUI CU
MALNUTRITIE PROTEIN-CALORICA
Malnutritie – tulburare
secundara a cresterii si dezvoltarii postnatale datorate
imposibilitatii organismuluide a-si acoperi necesitatiile
nutritionale.
Insuficienta proceselor de
crestere si dezvoltare determina
- tulburari functionale si structurale ale tractului digestive
- slabirea puterii de aparare a organismului insotita de aparitia numeroaselor infectii supraadaugate
- deficite minerale si vitaminice cu aparitia unor boli associate ca – anemii carentiale, rahitism, alte avitaminoze.
Obiective
|
Etape
de executie
|
Recuperarea
tolerantei digestive si a pierderilor hidroelectrolitice
|
|
Recuperarea
deficitului ponderal si statural
|
|
Prevenirea
infectiilor
|
|
Prevenirea
imbolnavirilor carentiale
|
administrarea
fierului oral poate produce scaderi ale tolerantei digestive
|
Recuperarea
deficientelor psihomotorii
|
|
Educatia
sanitara
|
|
INGRIJIREA COPILULUI CU
CONVULSII
Convulsiile – toate
manifestarile paroxistice traduse din punct de vedere clinic prin
accese de contractii musculare tonico-clonice partiale sau
generalizate, insotite sau nu de pierderea cunostintei.
Convulsia este simptomul comun
al unei game foarte largi de boli ce intereseaza direct sau indirect
sistemul nervos central.
Asistenta medicala trebuie sa
recunoasca un acces convulsivant sis a sties a intervina in caz de
urgenta.
Obiective
|
Etape
de executie
|
Asigurarea
asistentei medicale
|
|
Asigurarea
unei perfecte linisti ambiante
|
|
Impiedicarea
autotraumatizarii
|
|
Impiedicarea
strangularii prin imbracamintea de corp
|
|
Mentinerea
permeabilitatii cailor respiratorii libere
|
|
Supravegherea
bolnavului
|
|
Evitarea
unor greseli de tratament
|
|
Administrarea
unor medicamente
|
|
Atitudinea
dupa criza convulsivanta
|
|
RESUSCITAREA
CARDIOPULMONARA PEDIATRICA:
Un adult care necesita
resuscitare cardiopulmonara de obicei sufera de o tulburare cardiaca
primara sau de aritmie care a stopat activiatatea inimii.
Un copil care necesita
resuscitare, de obicei sufera de hipoxie cauzata de dificultati in
respiratie sau chiar de oprirea respiratiei.
Majoritatea crizelor pediatrice
care necesita resuscitare pot fi prevenite. Acestea includ accidente
rutiere, inecare, arsuri, inhalare de fum, caderi, otraviri, sufocare
( ingerare de corpuri straine mici, ca jucariile si mancarea).
Alte cauze care stau la baza
opririi respiratiei la copii includ laringospasmul, si edeme din
cauza infectiilor la nivelul tractului superior respirator, si
sindromul mortii subite la copil.
Avand la baza acelasi pricipiu,
resuscitarea atat la adulti cat si la copii si nou-nascuti, are ca
scop sa restaureze functia cardiopulmonara, pompand inima victimei,
si ventiland plamanii pana cand functia lor naturala se reia. Totusi
tehnicile de efectuare a resuscitarii difera de la caz la caz daca
este vorba de copii, adulti sau nou-nascuti.
Sansele de supravietuire cresc
cu cat resuscitarea este initiata mai rapid, si cu cat sunt mai
repede implementate sistemele avansate de suport al vietii. Totusi,
oricat de repede s-ar vrea sa se actioneze aplicand manevrele de
resuscitare asupra unui copil, mai intai trebuie sa se determine daca
in deficienta respiratorie a pacientului este vorba de o obstructie
mecanica sau de o infectie,( ca de exemplu epiglotita).Epiglotita nu
necesita resuscitare dar necesita interventie medicala
imediata.Resuscitarea se aplica doar cand copilul nu respira.
Materiale necesare :
- resuscitarea nu necesita
echipament special, ci doar o suprafata dura pe care sa fie plasat
pacientul
Implementare :
- se va scutura usor de umeri copilul aparent inconstient si se va striga la el pentru a obtine un raspuns sau o reactie. Daca copilul este constient dar are dificultati de respiratie, va fi ajutat sa stea intr-o pozitie care sa-i usureze respiratia( daca nu s-a asezat deja singur in aceasta pozitie)
- se va chema ajutor pentru a primi asistenta de urgenta. Daca este o singura persoana si copilul nu respira, se va aplica resuscitarea timp de 1 minut inainte de a chema ajutoare. Se va pozitiona copilul in decubit dorsal pe o suprafata dura, de obicei pe pamant. Suprafata ar trebui sa ofere rezistenta necesara compresiei adecvate a inimii
- daca trebuie ca copilul sa fie intors dintr-o pozitie in care a fost gasit, i se va tine bine capul si gatul si va fi intors cu totul, ca pe un intreg pentru a evita sa-i fie afectata coloana vertebrala
Eliberarea
cailor aeriene:
- se va ingenunchea langa umarul copilului. Se va pune o mana pe fruntea copilului si cu cealalta mana i se va deschide usor gura apasandu-i-se pe barbie
- se va evita presarea gatului copilului cu degetele pentru a nu-i obstructiona caile aeriene
- nu se va lasa niciodata gura copilului total inchisa
- daca se suspecteaza o afectare a gatului, se va folosi manevra de deschidere a gurii actionand asupra falcilor pentru a nu misca gatul copilului. Pentru a face asta, se va ingenunchea langa capul copilului . Se vor tine coatele pe pamant, se vor pune degetele mari de la maini la colturile gurii copilului si se vor plasa doua sau trei degete ale fiecarei maini sub falca inferioara, apoi se vor trage falcile in sus
- in timp ce se va mentine o cale aeriana deschisa, se va pune urechea langa gura si nasul copilului pentru a-i simti respiratia.Se va urmari daca pieptul se misca, se asculta expiratia si se incerca sa se simta aerul expirat pe obrazul resuscitatorului
- daca copilul respira, se va mentne calea aeriana deschisa si se va monitoriza respiratia
- daca se suspecteaza ca exista o obstructie mecanica care blocheaza respiratia, indiferent daca copilul este constient sau nu, se incearca eliberarea caii aeriene asa cum s-ar proceda in cazul unui adult, dar cu doua exceptii: nu se va folosi manevra de cautare oarba a obiectului ( sa fie cautat cu degetele daca nu este intai vizualizat deoarece poate complica lucrurile), si se vor adapta tehnicile la dimensiunile copilului
Restaurarea ventilatiei :
- daca copilul nu respira, i se va mentine gura deschisa, se va inspira adnac , se va apasa cu doua degete pe narile copilului pentru a i le pensa si apoi se va acoperi gura copilului cu cea a salvatorului
- astfel pozitionat, salvatorul va efectua doua expiratii lente si cu pauza intre ele
- daca prima incercare de acest fel esueaza in a-i reda copilullui respiratia spontana, se va repozitiona capul astfel incat sa aiba gura deschisa si se va incerca din nou
- daca si a doua incercare esueaza se poate deduce ca exista un obiect care obstrueaza caile respiratorii si se vor repeta pasii de eliberare a cailor respiratorii
- daca se inlatura corpul strain, se verifica apoi respiratia si pulsul.Daca nu are puls , se aplica manevra de compresie a pieptului
Restaurarea batailor inimii
si a circulatiei :
- se va evalua starea circulatiei sangvine palpand artera carotida pentru a simti pulsul
- se va localiza artera carotida cu doua-trei degete de la o singura mana. De cealalta mana resuscitatorul se va ajuta pentru a-i mentine capul intr-o pozitie care pastreaza gura deschisa. Se vor pune degetele pe mijlocul gatului copilului, pe partea cea mai apropiata si se trece usor cu degetele peste sanţul format intre trahee si muschii sternocleidomastoidieni. Se va palpa artera 5-10 secunde pentru a simti pulsul copilului
- daca se simte pulsul copilului, se va continua sa i se faca respiratie gura la gura, oferindu-i cate respiratie la fiecare 3 secunde ( 20respiratii/minut)
- daca nu se simte pulsul copilului, se va incepe procedura de compresie a pieptului
- se va ingenunchea langa pieptul copilului. Cu ajutorul mainii mai apropiate de picioarele copilului, se va localiza marginea cea mai de jos a diafragmului, pe partea pe care se afla resuscitatorul
- se vor tine lipite indexul si degetul din mijloc, si miscandu-le in susul diafragmului, inspre locul unde coastele se intersecteaza cu sternul, se va pune degetul din mijloc in acel loc si indexul langa el
- se va ridica mana si se va pozitiona podul palmei chiar deasupra locului unde fusese indexul. Podul palmei trebuie sa fie aliniat cu axa strenului
- se va folosi podul palmei de la o singura mana si se va aplica o conmpresie pe pieptul copilului, apasandu-l in jos ( 2,5-4 cm). Compresiile se vor aplica in serii de cate 5, la o rata de 100 de presari pe minut
- dupa fiecare 5 compresii, i se va face respiratie gura la gura. Se va aplica Aplicati o respiratie gura la gura la fiecare 5 compresii fie ca este un singur salvator , fie ca sunt doi
- dupa 20 de cicluri (1minut) de resuscitare cardio-pulmonara se va palpa din nou pulsul pentru a detecta bataile inimii. Daca nu se simte pulsul, se vor continua compresiile pieptului si respiratia gura la gura.Daca se simte pulsul, se va verifica daca exista respiratie spontana. Daca nu exista, se va aplica o respiratie gura la gura la fiecare 3 secunde si se va continua monitorizarea pulsului. Daca copilul incepe sa respire spontan, i se va mentine gura deschisa si i se va monitoriza atat respiratia cat si pulsul
Consideratii speciale :
- calea respiratorie a unui copil mic poate fi foarte usor blocata de limba sa. In acest caz, simpla deschidere a gurii, poate elimina obstructia
- cand se vor efectua compresiile cardiace, se vor face miscari line , egale.Se vor tine degetele mainii in sus si se va presa pieptul copilului doar cu podul palmei. De asemenea, se vor cronometra miscarile pentru ca perioada de compresie si de relaxare sa fie egale, astfel incat aceste compresii sa fie eficiente si corect realizate
- daca un copil are dificultati respiratorii si unul din parinti este prezent, se va incerca sa se afle daca copilul a avut recent febra, sau vreo infectie la nivelul tractului superior respirator. Daca da, se poate suspecta existenta epiglotitei.In acest caz, nu se va incerca manipularea caiilor respiratorii pentru ca poate aparea laringospasmul care sa obstructioneze complet calea respiratorie. Se va aseza copilul intr-o pozitie comfortabila, si i se va monitoriza respiratia, pana cand este asigurata asistenta specializata
- se va insista in incercarea de a indeparta o obstructionare a cailor respiratorii. Pe masura ce se dezvolta hipoxia, muschii copilului se vor relaxa, usurand indepartarea obiectului strain
Efectuarea CPR la nou-nascuti
( copii pana intr-un an )
Eliberarea cailor aeriene :
- pentru a indeparta o obstuctie la acest nivel, se va tine copilul cu fata in jos pe antebratul, tinandu-l cu capul mai jos fata de trunchi. Antebratul se va sustine pe coapsa
- se va folosi podul palmei de la mana ramasa libera si se vor aplica 5 lovituri usoare intre umeri. Bataile acestea pe spate sunt mai sigure la nou-nascuti decat actiunile la nivel abdominal, din cauza dimensiunilor reduse ale ficatului, a apropierii prea mari cu organele vitale, si din cauza masei musculare abdominale reduse
- daca calea respiratorie ramane blocata, salvatorul va pune copilul intre mainile si antebratele sale si ii va aplica lovituri usoare pe spate
- pastrandu-i-se capul mai jos fata de trunchi, i se vor aplica 5 lovituri usoare in zona mediana a sternului, folosind doar al doilea si al treilea deget de la mana, pentru a creste presiunea intratoracica suficient incat sa-i declanseze tusea, prin care va elimina obiectul care blocheaza calea. Se va tine capul copilului ferm ca sa se previna ranirea lui in vreun fel
- se va repeta operatiunea pana cand obstructia este indepartata sau pana cand copilul isi pierde cunostinta
- nu se va face manevra de cautare oarba a obniectului strain fara a fi vizualizat, deoarece, la un nou-nascut aceasta manevra poate impinge obiectul mai in spate pe calea respiratorie agravand obstructia. Se va indeparta doar un obiect care se va vedea clar
Revenirea cunostintei
copilului (readucerea lui in simtiri) :
- daca copilul isi va pierde cunostinta, va fi pozitionat astfel incat sa tina gura deschisa si i se va aplica respiratia gura la gura de 2 ori
- daca nu isi revine se va repozitiona capul in pozitia corecta si i se vor aplica din nou respiratii gura la gura. Daca si aceasta procedura esueaza, se va repeta procedura de indepartare a obiectului strain
- daca corpul strain este indepartat se va evalua pulsul si respiratia
- se vor continua eforturile de resuscitare daca este nevoie
Asigurarea ventilatiei :
- se va etansa nasul si gura copilului cu gura salvatorului
- se va aplica o respiratie usoara si scurta pentru ca plamanii unui copil mic acumuleaza un volum de aer mult mai mic decat in cazul adultilor. Daca pieptul copilului incepe sa se ridice si sa coboare, inseamna ca acea cantitatea de aer oferita de este adecvata
- se va continua respiratia gura la gura aplicandu-i cate o respiratie la fiecare 3 secunde (20 respiratii/minut), daca i se poate detecta pulsul
Restaurarea batailor inimii
si a circulatiei :
- se va evalua pulsul copilului palpand artera brahiala, localizata pe interiorul partii superioare a bratului, intre cot si umar. Daca se simte pulsul, se va continua respiratia gura la gura dar fara a initia compresiile pieptului copilului. Acestea se vor incepe doar daca nu se poate detecta pulsul copilului
- pentru a localiza inima copilului, se va trage o linie imaginara intre mameloanele copilului. Se vor pune trei degete direct dedesubt si perpendicular pe aceasta linie dintre mameloane. Apoi se va ridica indexul, pentru ca degetul mijociu si al treilea sa fie una in partea de dedesubt a liniei imaginare. Se vor utiliza aceste doua degete pentru a apasa sternul ( 1.3 – 2.5 cm) cu cel putin 100 compresii/minut
- se va asigura o respiratie la fiecare 5 compresii aplicate. Se va mentine acest ritm chiar daca este un singur salvator sau daca sunt doi. Aceasta proportie permite circa 100 compresii/minut si 20 respiratii /minut la un nou nascut
BIBLIOGRAFIE
- LUCREŢIA TITIRCĂ: TEHNICI DE EVALUARE ŞI ÎNGRIJIRI ACORDATE DE ASISTENŢII MEDICALI – Editura Viaţa Medicală Românească
- LUCREŢIA TITIRCĂ: GHID DE NURSING - Editura Viaţa Medicală Românească
- GEORGETA BALTĂ: TEHNICI DE ÎNGRIJIRE GENERALĂ A BOLNAVILOR – Editura didactică şi pedagogică, Bucuresti
- C. MOZES: TEHNICA ÎNGRIJIRI BOLNAVULUI - Editura Medicală, Bucuresti