UTILIZAREA CALCULATORULUI SI TEHNOLOGIA COMUNICATIILOR , 1 Componentele unui calculator


Introducere

Componentele unui calculator

  1. Software (soft) = componentele logice, invizibile ale unui calculator;
componenta “moale”, care nu se poate pipai, adica pachetele de programe.
Aici intra: - sisteme de operare: MS-DOS, Windows, etc.
  • programe utilitare de firma (programe facute de firma pentru usurarea muncii cu calculatorul): Norton Commander, Word, Acces, Foxpro, Dbase, Excel, Corel, Auto Cad, etc.

  1. Hardware (hard) = componentele fizice ale unui calculator;
componenta “grea”, care se poate pipai, adica aparatura propriu-zisa.
Aici intra: - 3 componente principale: Unitatea Centrala (UC), monitorul (display), tastatura (keyboard);

  • coponente auxiliare:
  • echipamente periferice: mouse-ul, imprimanta (printer);
  • echipamente periferice speciale : Scanner, microfon pentru comunicarea comenzilor, difuzoare, Modem, Plotter, Digitizor, dispozitiv Trackball, Joystik, unitati de FAX, unitati CD-ROM, etc.
Aceste dispozitive, in functie de rolul pe care il au, se impart in:
  • dispozitive de intrare a datelor: tastatura, mouse-ul, scanner-ul, digitizorul, dispozitivul trackball;
  • dispozitive de iesire a datelor: monitorul, imprimanta, plotterul.

Unitatea Centrala

Gazduieste partile electronice de baza ale calculatorului:
  1. placa de baza (mother board):- este realizata din fibra de sticla;
  • pe ea sunt inserate o multime de componente electronice legate intre ele prin fire metalice;
  • o parte din aceste componente sunt circuite integrate (cipuri), adica mici blocuri ceramice sau de plastic care sunt implementate pe placa cu ajutorul unor picioruse de argint numite pini; contin circuite realizate pe un substrat de siliciu;
  • microprocesorul = un cip de dimensiuni ceva mai mari; contine un circuit integrat complex care îi permite sa prelucreze informatia prin executarea unor operatii logice; caracteristicile microprocesorului îsi pun amprenta pe intreaga organizare si putere a calculatorului (viteza de lucru si volumul de informatii pe care-l schimba cu celelalte componente ala calculatorului)
  • memoria interna = componenta cea mai intima cu care colaboreaza microprocesorul; e realizata din cipuri; aici sunt instructiunile (programul) pe care le primeste calculatorul si pe care le executa microprocesorul; la decuplarea de la curent, circuitele integrate nu mai sunt alimentate cu curent si atunci informatia existenta in memoria interna se pierde iremediabil de aceea spunem ca aceasta memorie este de tip volatil (are rol de depozit temporar);
  • dar nu toate cipurile din memoria interna sunt la fel:
  1. avem cipuri “goale” – de tip RAM (Random Acces Memory)
  • asteapta ca utilizatorul sa le “umple”, fiind memoria disponibila utilizatorului sau memoria de lucru a calculatorului
  • este volatila;
  • Sfat: inaite de a deconecta calculatorul trebuie salvate informatiile pe hard disk sau pe un suport extern!
  1. celelalte sun “pline” – de tip ROM (Read Only Memory)
  • aici sunt programele care fac sa “mearga” de la inceput calculatorul (S.O.);
  • pot fi numai “citite” si nu se poate scrie in ele;
  • se face de fabricant;
  • este nevolatila.

  1. HDD (hard disk drive): - dispozitivul de disc greu sau fix;
  • o memorie de tip nevolatil;
  • aici sunt toate programele si datele folosite de utilizator;
  • au capacitate de stocare >> RAM.

  1. FDD (floppy disk drive): - unitatea de discuri flexibile (dischete);
  • transfer de informatii de la un calculator la altul
Discheta = un suport magnetic de memorare a datelor
- discheta se va introduce cu in stanga;
  • pe suprafata opusa, in coltul dreapta jos, exista
un mic butonas, care se poate misca jos-sus, realizandu-se in acest mod protejarea-deprotejarea dischetei la scriere.


  1. Placa video – controleaza functionarea monitorului
  • determina calitatea imaginii monitorului prin:
  • rezolutia afisata (nr. de puncte (pixeli) afisate pe orizontala x nr. de puncte afisate pe verticala);expl: 640x200 = monitor cu 640 pct. pe oriz. si 200 pct. pe verticala;
  • definitia monitorului (diametrul unui punct) – cu cat e mai mic cu atat imaginea e mai clara, cu cat e mai mare, punctele se suprapun, iar imaginea va fi mai neclara; (val. tipica este de 0,28 mm);
  • nr. de culori afisate pe monitor;
  • nr. de dimensiuni in care se afiseaza – 2D (2 dimensiuni); 3D (3 dimensiuni);
  • viteza de improspatare a imaginii pe orizontala si verticala;
  • Sfat: toate aceste caracteristici a unei placi video trebuie corelate cu caracteristici similare ale monitorului si reciproc!

Monitorul

Serveste la afisarea informatiilor introduse de la tastatura si a rezultatelor unor prelucrari. Este asemanator unui receptor TV, avand propriile controale de luminozitate si butonul de pornire/oprire. Este componenta pe care o privim 95% din timpul de lucru cu calculatorul. Din punct de vedere medical, putem spune ca una din caracteristicile monitorului este gradul de periculozitate. Nu este recomandat sa ramaneti mai mult de 6 ore consecutiv in fata unui monitor in functiune.


Caracteristicile monitorului ( stabilite de placa video):
  • definitia, rezolutia, nr. de culori, nr. de dimensiuni de afisare – despre care deja am vorbit si dimensiunile monitorului care reprezinta lungimea diagonalei (se masoara in inch; 1”=2,54cm)

Tastatura

Este unitatea destinata introducerii datelor.
Este caracterizata de fiabilitate; se spune ca este “calcaiul lui Ahile” deoarece cedeaza prima datorita modului de functionara prin excelenta mecanic.
Sunt mai multe variante de constructie: - contact mecanic
  • contact bazat pe senzori (magnetici, optici)

Este impartita in mai multe zone distincte:








  • taste alfanumerice : - corespund tastelor de la masina de scris
  • litere a-z, A-Z
  • cifre 0-9
  • caractere speciale: ‘”~`!@#$%^&* (){}[]:;,./<>?
  • bloc numeric : - are 2 regimuri, determinate de tasta Num Lock (atentie la led):
un regim de editare si pozitionare- cand este stins ledul, si un regim numeric- cand este aprins ledul. Tastele gri din blocul numeric isi pastreaza functia in ambele situatii.
  • taste functionale : - F1-F12; sunt destinate unor activitati speciale si au semnificatii diferite de la program la program; fiecare tasta poate avea asociata o comanda
  • taste de pozitionare si editare:
  • taste cu sagati : realizeaza deplasarea cursorului in sensul indicat de sageti; se poate folosi si din blocul numeric (cand nu e activat Num Lock)
  • Home : realizeaza saltul cursorului la inceput de linie
  • End : realizeaza saltul cursorului la sfarsit de linie
  • Page Up, Page Down : deplaseaza cursorul cu un ecran mai sus/jos
  • tastele de stergere: Backspace – sterge primul caracter din stanga cursorului de inserare; Delete – sterge primul caracter din dreapta cursorului de inserare;
  • Insert : sunt doua moduri de scriere: - in modul insert (mod normal de scriere) caracterele sunt adaugate de la pozitia cursorului de inserare in continuare (insereaza caracterele la stanga cursorului)
  • in modul Typeover sau Overstrike caracterele sunt scrise peste cele deja existente, care vor fi sterse
  • taste speciale ale PC-ului : Shift, Alt, CTRL (nu au nici un rol singure, aceste taste se mentin apasate, iar apoi apasam alta tasta), Caps Lock, Enter, Tab, Num Lock;
  • Shift : - are rol apasata cu alta tasta
- simultan cu o litera MAJUSCULE (cu ledul Caps Lock stins)
  • simultan cu o tasta pe care sunt doua simboluri simbolul din partea de sus a tastei
  • Caps Lock : - este o tasta comutator: comuta din modul de scriere cu MAJUSCULE (ledul Caps Lock este aprins) in modul de scriere cu minuscule (ledul Caps Lock este stins)
  • nu trebuie mentinuta apasata (ca Shift-ul)
  • Enter : - introducerea unor date in calculator
  • lansarea comenzii tastate (selectate)
  • inceperea unui nou rand (la scriere text)
  • Tab : deplaseaza cursorul intr-o anumita pozitie a ecranului sarind peste caractere
  • Num Lock : determina regimul numeric pentru tastele din blocul numeric
  • Esc : (escape = a salva)- anuleaza o comanda care nu a fost lansata cu Enter, uneori permite iesirea dintr-un program, revenirea la o comanda anterioara, inchide meniuri si diverse ferestre de dialog.

Combinatii speciale intre taste:
Ctrl+Alt+Del repornirea calculatorului in situatii de urgenta (sau apas butonul RESET de pe unitatea centrala)
Ctrl+Home/Ctrl+End realizeaza saltul cursorului la inceput/sfarsit de document
Alt+F4 inchiderea ferestrei

Imprimanta

Este dispozitivul cu ajutorul caruia rezultatele obtinute cu calculatorul pot fi tiparite (listate) pe hartie.
Sunt mai multe tipuri de imprimante:
  • cu ace (matriciala) – functionare: prin impactul acelor din material pretios peste o banda tusata asupra hartiei; cea mai proasta; ieftina; tiparire-buna; numai alb-negru
  • cu jet de cerneala – functionare: prin pulverizarea fina a unor picaturi de cerneala pe hartia de imprimat; pot folosi 4 cerneluri care pot fi amestecate; silentioasa; element consumabil-scump; viteza de tiparire; alb-negru sau color
  • termica – se bazeaza pe topirea subst. de pe banda tusata
  • laser – foloseste raza laser; scumpa; rapida; calitatea tiparirii superioara; element consumabil scump; alb-negru sau color
  • rapida de linii – imprima mai multe linii odata

creste calitatea imprimarii

Mouse

Este asemanator tastaturii. Prin intermediul lui se comunica informatiile la calculator. Pozitia sa curenta coincide cu pozitia unui cursor pe ecran. Poate transforma calvarul utilizarii unui program intr-o placere.

Scanner

Realizeaza “citirea” unor imagini (harti, fotografii, desene, etc.), rezultatul obtinut fiind afisat pe monitor, unde poate fi mondificat si apoi tiparit.

Modem

Realizeaza comunicarea intre doua calculatoare aflate la distanta mare. Converteste semnalul digital furnizat de calculator in semnal analog, folosind o linie telefonica.

Plotter

Se foloseste pentru a tipari documente de mare precizie (desene tehnice, harti etc.). Spre deosebire de imprimanta, acesta poate reveni pe desen.

Digitizorul

Se mai numeste tabela grafica. Este folosit pentru desen. Este asemanator mouse-ului, dar actioneaza in coordonate absolute.

Dispozitiv Trackball

Este asemanator mouse-ului, dar bila e in partea superioara a dispozitivului, fiind manevrata cu mana. Poate fi integrat in tastatura sau detasabil.

Joystick

Este maneta de joc. Se foloseste la jocuri in scopul protejarii tastaturii.

Unitati FAX

Sunt dispozitive care asigura transmiterea/receptionarea mesajelor, in format A4, prin intermediul unei linii telefonice.

Unitati CD-ROM

Sunt dispozitive folosite la citirea informatiei de pe CD (Compact Disk). Pot fi interne ( in UC) sau externe (portabile). ROM=Read Only Memory cu un CD-ROM nu se pot inscriptiona CD-uri (adica nu se poate face operatia de salvare, inregistrare a datelor pe un CD). Pentru aceasta operatie avem nevoie de o

Unitate CD-WRITER

care, pe langa citirea informatiei de pe CD, permite si inscriptionarea CD-urilor! Dar, un CD odata inscriptionat astfel nu mai poate fi refolosit, pentru aceasta fiind nevoie de o unitate CD-REWRITABLE…etc.

Descrierea principiului de functionare a calculatorului

In interiorul calculatorului circula semnale (impulsuri). Pentru a memora si transmite informatia prin aceste semnala, calculatorul foloseste un sistem de reprezentare a informatiei pe doua nivele. Practic in calculator exista semnale electrice de o tensiune mai inalta (care sunt interpretate ca avand valoarea 1) si semnale electrice de o tensiune mai joasa (avand valoarea 0). Valorile 0 si 1 se numesc biti (= particulele cele mai mici de informatie din calculator; sau un fir de sarma pe care se afla (1) sau nu (0) curent). Dar calculatorul va lucra cu perechi de 8 biti = 1 byte (B) ( = unitatea de baza a capacitatii de memorare pentru memoria interna si pentru unitatile si suportueile magnetice care pot stoca informatia).
1 KB = 210 B = 1024 B
1 MB = 210 KB = 1048576 B
1 GB = 210 MB = 230 B
(Se foloseste sistemul de memorare in baza 2)

Pornirea calculatorului

  • se porneste UC
  • s
    Legenda
    = clic cu butonul stg. al mouse-ului
    = dublu clic cu butonul stg. al mouse-ului
    e porneste monitorul (daca este nevoie)
  • se porneste imprimanta (sau alte periferice de iesire).

Oprirea calculatorului

  • se salveaza documentul (fisierul) in care am lucrat
  • se inchid aplicatiile in care am lucrat revenind la interfata de inceput
  • se inchid perifericele de iesire utilizate
  • Start Shut Down Yes
  • se stinge monitorul (daca este nevoie)
  • se stinge UC.
Atentie!! Repornirea calculatorului se va face dupa cca 20s!!

Resetarea calculatorului

Este o operatie la care se va apela doar in situatii critice (blocarea calculatorului).


  • CTRL+ALT+DEL
  • sau apas butonul RESET de la UC.