Pagini

Management si legislatie sanitara , Cap 17 -20


CAPITOLUL 17

ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA COLEGIULUI MEDICILOR DIN ROMANIA

Colegiul Medicilor din Romania este o organizatie profesionala autonoma a corpului medical, de interes public, apolitica si fara scop patrimonial, avand in principal obiect de activitate controlul si supravegherea exercitarii profesiei de medic.
La nivelul Municipiului Bucuresti si al fiecarui judet s-a organizat Colegiul Medicilor: Municipiul Bucuresti si respectiv colegii teritoriale.
Organele de conducere ale colegiului teritorial sunt: adunarea generala, consiliul, biroul consiliului si presedintele.
Adunarea Generala- este formata din membrii colegiului teritorial, se intruneste anual in primul trimestru la convocarea consiliului si adopta hotatrari cu majoritate simpla in prezenta a 2/3 din numarul membrilor sai.
Consiliul- are un numar de membrii proportional cu numarul medicilor inscrisi in evidenta colegiului la data organizarii alegerilor, dupa cum urmeaza:
- 11 membrii pentru un numar de 500 de medici inscrisi;
- 13 membrii pentru un numar intre 501-1000 de medici inscrisi;
- 19 membrii pentru un numar de 1001-2000 de medici inscrisi;
- 21 de memebrii pentru un numar de peste 2000 de medici
inscrisi;
Consiliul constituit la nivelul municipiului Bucuresti este format din 23 de membrii proportional cu numarul de membrii ai consiliului se vor alege 3-9 membrii supleanti.
Biroul consiliului colegiului teritorial este format dintr-un presedinte, 3 vicepresedinti si un secretar. Presedintele biroului consiliului colegiului teritorial este si presedintele colegiului teritorial.
Colegiul Medicilor din Romania- este format din toti medicii inscrisi in colegiile teritoriale. Colegiul Medicilor din Romania are personalitate juridica, patrimoniu si buget proriu.
Organele de conducere, la nivel national sunt:
- adunarea generala nationala;
- consiliul national;
- biroul executiv;
- presedintele.
Adunarea generala nationala- este alcatuita din membrii Consiliului national al Colegiului Medicilor din Romania si reprezentanti ai fiecarui colegiu teritorial. Norma de reprezentare in adunarea generala nationala este de 1/200 membrii, reprezentantii fiind alesi pentru un mandat de 4 ani. Proportional cu numarul de medici inscrisi in evidenta colegiului teritorial se va alege un numar de 3-10 membrii supleanti.
Consiliul national al Colegiului Medicilor din Romania este alcatuit din cate un reprezentant al fiecarui judet, din trei reprezentanti ai municipiului Bucuresti si cate un reprezentant al medicilor din fiecare minister sau institutie centrala cu retea sanitara proprie. Consiliul national poate fi asistat, cu rol consultativ, de cate un reprezentant al Academiei de Stiinte Medicale, Ministerul Sanatatii si Familiei, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Familiei si Ministerul Justitiei. Reprezentantii in Consiliul National sunt alesi pe o perioada de 4 ani de catre membrii consiliilor colegiilor teritoriale si reprezentantii acestora in adunarea generala nationala, intruniti in sedinta comuna. Deciziile Consiliului national sunt obligatorii pentru colegiile locale si pentru toti medicii din Romania.
Biroul executiv al Colegiului Medicilor din Romaina este format dintr-un presedinte, 3 vicepresedinti si un secretar general, alesi de catre Consiliul national, dintre membrii sai, pe o durata de 4 ani.
Presedintele Colegiului Medicilor din Romania este presedintele Biroului executiv al consiliului National.

17.1 ATRIBUTIILE COLEGIULUI MEDICILOR DIN ROMANIA

Colegiului Medicilor din Romania are urmatoarele atributii:
  1. Asigura aplicarea legilor, regulamentelor si normelor care organizeaza si reglementeaza exercitarea profesiei de medic;
  2. Apara demnitatea si promoveaza drepturile si interesele membrilor sai, apara onoarea, libertatea si independenta profesionala a medicului, dreptul acestuia de decizie in exercitarea actului medical;
  3. Asigura respectarea de catre medici a obligatiilor ce le revin fata de bolnav si de sanatate publica;
  4. Elaboreaza si adopta Statutul Colegilor Medicilor din Romania si codul de deontologie medicala;
  5. Controleaza si supravegheaza modul de exercitare a profesiei de medic;
  6. Colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la formarea, specializarea si perfectionarea pregatirii profesionale a medicilor;
  7. Actioneaza singur sau impreuna cu institutiile sau autoritatile publice cu atributii in domeniu, in vederea asigurarii calitatii actului medical in unitatile medicale;
  8. Colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea metodologiei de acordare a gradului profesional si tematica de concurs.
  9. Organizeaza forme de educatie medicala continua si de ridicare a gradului de competenta profesionala a membrilor sai;
  10. Colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea criteriilor si standardelor privind dotarea cabinetelor medicale;
  11. Asigura cadrul necesar desfasurarii unei concurente loiale bazate pe promovarea competentei profesionale;
  12. Promoveaza si stabileste relatii pe plan extern cu institutii si organizatii similare;
  13. Colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea reglementarilor din domeniul medical sau al asigurarilor sociale de sanatate;
  14. Organizeaza judecarea cazurilor de abateri de la normele de etica profesionala, deontologie medicala si de la regulile de buna practica profesionala, in calitate de organ de jurisdictie profesionala;
  15. Stabileste, in functie de gradul riscului profesional, valoarea riscului asigurat in cadrul asigurarilor de rapsundere civila profesionala pentru membrii sai;
  16. Sprijina institutiile si actiunile de prevedere si asistenta medico-sociala pentru medici si familiile lor;
  17. Participa, impreuna cu Ministerul Educatiei si Cercetarii si Ministerul Sanatatii si Familiei, la stabilirea numarului anual de locuri in facultatile de medicina acreditate, precum si numarul locurilor in rezidentiat.
  18. Participa la elaborarea contractului-cadru, in conditiile legii etc.
Colegiul Medicilor din Romania avizeaza infiintarea cabinelelor medicale private
indiferent de forma lor juridica si participa, prin reprezentanti, la concursurile organizate pentru ocuparea posturilor din unitatile sanitare publice.

17.2 MEMBRII COLEGIULUI MEDICILOR DIN ROMANIA

In vederea exercitarii profesiei de medic, medicii cetateni romani sau medici cetateni ai unui stat membru al Uniunii Europene, un stat apartinand Spatiului Economic European sau ai Confederatiei Elvetiene, stabiliti in Romania, au obligatia sa se inscrie in Colegiul Medicilor din Romania. Calitatea de membru este dovedita prin certificatul de membru al Colegiului Medicilor din Romania, calitate ce poate fi pastrata,la cerere, de medicii pensionari.
Membrii Colegiului Medicilor din Romania sunt inscrisi intr-un registru care se face public anual de catre Colegiul Medicilor.

17.2.1 DREPTURILE SI OBLIGATIILE MEMBRILOR COLEGIULUI MEDICILOR DIN ROMANIA

Membrii Colegiului Medicilor din Romania au urmatoarele drepturi:
  1. Sa aleaga si sa fie alesi in organele de conducere de la nivelul structurilor teritoriale sau nationale;
  2. Sa participle la actiunile Colegiului Medicilor;
  3. Sa foloseasca impreuna cu membrii familiei toate dotarile sociale, profesionale, culturale si sportive ale colegiului Medciilor din Romania si ale colegiilor teritoriale;
  4. Sa conteste sanctiunile primite;
  5. Sa beneficieze de asistenta medicala gratuita, medicamente gratuite, personal cat si pentru membrii de familie.

Membrii Colegiului Medicilor din Romania au urmatoarele obligatii:
  1. Sa faca dovada cunosterii normelor de deontologie profesionala si a celor care reglementeaza organizarea si functionarea corpului profesional;
  2. Sa respecte dispozitiile Statutului Colegiului Medicilor din Romania, Codul de deontologie medicala, hotararile organelor de conducere ale colegiului Medicilor din Romania si reglementarile profesiei.
  3. Sa rezolve sarcinile ce le-au fost incredintate in calitate de membrii ai corpului profesional;
  4. Sa participe la manifestarile initiate de organele de conducere, la activitatile profesionale sau de pregatire profesionala;
  5. Sa participe la sedintele la care au fost convocati;
  6. Sa pastreze secretul profesional;
  7. Sa pastreze confidentialitatea asupra dezbaterilor, opiniilor si voturilor exprimate in organele de conducere;
  8. Sa respecte normele, principiile si indatoririle deontologiei medicale;
  9. Sa aiba un comportament demn in exercitarea profesiei sau a calitatii de membru al Colegiului Medicilor din Romania;
  10. Sa acorde cu promptitudine si neconditionat ingrijirile medicale de urgenta;
  11. Sa actioneze pe toata durata exercutarii profesiei in vederea cresterii gradului de pregatire profesionala;
  12. Sa aplice parafa, cuprinzand numele, prenumele, gradul, specialitatea si codul, pe toate actele medicale pe care le semnaza;
  13. Sa respecte drepturile pacientilor.

17.2.2 RASPUNDREA DISCIPLINARA A MEMBRILOR COLEGIULUI MEDICILOR DIN ROMANIA

Medicul raspunde disciplinar in cazul nerespectarii legilor si regulamentelor profesiei medicale, a codului de deontologie medicala si a regulilor de buna practica profesionala, a Statutului Colegiului Medicilor din Romania, pentru nerespectarea deciziilor adoptate de organele de conducere ale Coelgiului Medicilor si pentru orice fapta savarsita privind profesia. Raspunderea disciplinara a membrilor Colegiului Medicilor din Romania nu exclude raspunderea penala, contraventionala, civila si materiala, potrivit prevederilor legale. Sanctiunile disciplinare sunt: mustrarea, avertizmentul,votul de blam, amenda de la 100 lei la 1.500 lei, interdictia de a exercita profesia sau anumite activitati medicale pe o perioda de la o luna la un an, retragerea calitatii de membru al colegiului Medicilor din Romania.

17.2 VENITURILE SI CHELTUIELILE COLEGIULUI MEDICILOR DIN ROMANIA

Veniturile Colegiului Medicilor din Romania se constituie din:
- taxe de inscriere;
- cotizatiile lunare ale membrilor;
- contravalorea serviciilor prestate membrilor sau persoanelor fizice si juridice, inclusiv din organizarea de cursuri si alte forme de educatie medicala continua;
- donatii si sponsorizari de la persoane fizice si juridice;
- drepturi editoriale;
- incasari din vanzarea publicatiilor proprii;
- fonduri rezultate din manifestarile culturale si stiintifice;
- alte surse.
Veniturile pot fi utilizate penrtu cheltuieli cu organizarea si functionarea, cheltuieli de personal, cheltuieli materiale si servicii, cheltuieli de capital, perfectionarea pregatirii personalului, acordarea unor burse medicilor, incurajarea medicilor cu venituri mici, acordarea de premii pentru membrii cu activitati profesionale deosebite etc.

CAPITOLUL 18

ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA ORDINULUI ASISTENTILOR MEDICALI SI MOASELOR DIN ROMANIA

Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania se organizeaza si functioneaza sa organizatie profesionala a asistentilor medicali si a moaselor, neguvernamentala, de interes public, nonprofit, avand ca obiect de activitate controlul si supravegherea exercitarii profesiei de asistent medical si respectiv de moasa cu drept de libera practica.
Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” este organizatie cu autonomie institutionala, patrimoniu propriu constituit din bunuri mobile si imobile, avand sediul central in Municipiul Bucuresti. In cadrul “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” se organizeaza comisii de specialitate precum: Comisia de Specialitate a Asistentilor Medicali Generalisti, Comisia de Specialitate a Moaselor, Comisii de Specialitate pentru celelalte specialitati ale asistentilor medicali precum si Comsia de Disciplina.

19.1 ATRIBUTIILE “ORDINULUI ASISTENTILOR MEDICALI SI MOASELOR DIN ROMANIA”

  1. Atributiile generale:
  • colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea normelor specifice si a reglementarilor privind profesiile de asistent medical si moasa, asigurand aplicarea lor;
  • promoveaza drepturile si interesele profesionale ale membrilor sai, apara onoarea, libertatea si independenta profesionala a asistentilor medicali si moaselor in exercitarea profesiei;
  • supravegheaza respectarea standardelor de calitate a activitatilor de asistent medical si moasa;
  • participa in colaborare cu Ministerul Sanatatii la elaborarea criteriilor si standardelor de evaluare a calitatii ingrijirilor de sanatate, asigurand aplicarea acestora;
  • elaboreaza si adopta Regulamentul de Organizarea si Functionare a Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania precum si Codul de Etica si Deontologie al asistentului medical si moasei din Romania;
  • ii reprezinta pe membrii sai in relatiile cu autoritatile si institutiile guvernamentale si neguvernamentale interne si internationale;
  • organizeaza judecarea cazurilor de abateri de la normele de etica, deontologie profesionala si a cazurilor de malpraxis;
  • colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la inscrierea asistentilor medicali si moaselor in Registrul Unic National al Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania;
  • colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la organizarea si desfasurarea concursurilor si examenelor pentru asistenti medicali si moase;
  • elibereaza avizul necesar dobandirii autorizatiei de “libera practica” in profesiile de asistent medical si moasa;
  • reprezinta asistentii medicali si moasele care desfasoara activitati de ingrijire in cardul sistemului asigurarilor de sanatate la elaborarea contractului-cardu privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate si a normelor de aplicare ale acestuia;
  • stabileste in functie de gradul riscului profesional, valoarea riscului asigurat in cadrul asigurarilor de raspundere civila pentru asistenti medicali si moase;
  • organizeaza puncte teritoriale de informare privind legislatia sistemului de sanatate;
  • elaboreaza ghiduri si protocoale de practica, criteriile si conditiile privind asigurarea calitatii ingrijirilor de sanatate pe care le propune spre aprobare Ministerul Sanatatii.
  1. Atributiile “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” in domeniul formarii profesionale:
  • colaboreaza cu Ministerul Sanatatii si M.E.C. la organizarea educatiei continue, cresterii gradului de competenta profesionala a asistentelor medicale si moaselor;
  • colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la elaborarea metodologiei si tematicilor de concursuri si examene pentru asistente medicale si moase;
  • sustine dezvoltarea cercetarilor stiintifice si organizeaza manifestari stiintifice in domeniul ingrijirilor de sanatate;
  • organizeaza centre de pregatire lingvistica, necesare exercitarii profesiei de catre asistentii medicali si moase cetateni ai statelor membre U.E., ai statelor aparatinand Spatiului Economic European sau ai Confederatiei Elvetiene.

19.2 MEMBRII “ORDINULUI ASISTENTILOR MEDICALI SI MOASELOR DIN ROMANIA”

Calitatea de membru al “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” se dobandeste la cerere, fiind dovedita prin certificatul de membru care se elibereaza la inscriere, calitate care se pierde pe durata suspendarii sau in cazul retragerii dreptului de exercitare a profesiei de asistent medical sau moasa.
Pot deveni la cerere, membrii ai “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” si asistentii medicali si moasele cetateni ai unui stat membru al U.E., ai unui stat apartinand Spatiului Economic European sau ai Confederatiei Elvetiene stabiliti in Romania. Calitatea de membru al “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” o pot pastra la cerere si pensionarii asistenti medicali si respectiv moase care au practicat meseria.

19.3 DREPTURILE SI OBLIGATIILE MEMBRILOR “ORDINULUI ASISTENTILOR MEDICALI SI MOASELOR DIN ROMANIA”

Membrii “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” au urmatoarele drepturi:
  • de a alege si de a fi alesi in organele reprezentative ale “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania”;
  • de a avea acces la toate datele care privesc organizarea administrativa a “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” si a filialelor acestuia;
  • de a se adresa tuturor organelor “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” si de a fi informat privind desfasurarea acestora;
  • de a participa la programe de perfectionare pentru asistenti medicali si moase;
  • de a contesta sanctiunile primite in termen de 30 de zile de la comunicarea lor;
  • dreptul persoanelor care exercita functii de conducere la nivel teritorial sau national in structura “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” de a-si mentine locul de munca pe perioada in care indeplinesc functiile respective;
  • de a beneficia de asistenta medicala gratuita si medicamente gratuite atat personal cat si pentru membrii de familie.

Membrii “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” au urmatoarele obligatii:
  • sa respecte reglementarile legale privind exercitarea profesiei;
  • sa respecte statutul “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” privind exercitarea profesiilor de asistent medical si moasa precum si regulamentul de organizare si functionare (ROF) al “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” ;
  • sa respecte si sa aplice prevederile codului de etica si deontologie al asistentilor medicali si moaselor din Romania;
  • sa participe la adunarile generale ale filialelor din care fac parte;
  • sa apere reputatia si interesele legitime ale asistentilor medicali si moaselor;
  • sa faca dovada cunoasterii normelor de deontologie profesionala
  • sa nu aduca prejudicii “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania”.

Raspunderea disciplinara:
  • membrii “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” care incalca normele de exercitare a profesiei si nu respecta Codul de etica si deontologie al asistentilor medicali si al moasei din Romania raspund disciplinar, in functie de gravitatea abaterii si li se va aplica una din urmatoarele sanctiuni: mustrare, avertizment, suspendarea temporara a calitatii de membru, retragerea calitatii de membru al “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania”;
  • raspunderea disciplinara a membrilor “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” nu exclude raspunderea civila, contraventionala si penala.

19.4 ORGANIZAREA LA NIVEL NATIONAL SI TERITORIAL A “ORDINULUI ASISTENTILOR MEDICALI SI MOASELOR DIN ROMANIA”

Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” este organizat la nivel national, judetean si la nivelul municipiului Bucuresti si functioneaza prin filialele judetene si cea a Municipiului Bucuresti. Filialele judetene si a Municipiului Bucuresti nu au personalite juridica si beneficiaza de autonomie organizatorica si functionala in limitele prevazute de statutul “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” .
Organele de conducere ale filialelor judetene si respective ale Municipiului Bucuresti sunt:
Adunarea Generala
Consiliul Judetean
biroul Consiliului Judetean
Presedintele.
Adunarea Generala – este constituita din reprezentantii tuturor asistentilor medicali si moaselor cu drept de libera practica inscrisi in filiala respectiva, potrivit normei de reprezentare de 1 la 50. Adunarea generala alege prin vot secret, cu majoritate simpla, membrii Consiliului Judetean respectiv membrii Consiliului Municipiului Bucuresti, in prezenta a cel putin 2/3 din numarul total al reprezentantilor alesi.
Consiliile Judetene - au un numar de membrii proportional cu numarul asistentilor medicali si moaselor inscrisi in organizatia “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” , dupa cum urmeaza:
pana la 1000 de asistenti medicali si moase inscrisi- 11 membrii
intre 1001-2000 asistenti medicali si moase inscrisi- 15 membrii
intre 2001-4000 asistenti medicali si moase inscrisi- 19 membrii
peste 4000 de asistenti medicali si moase inscrisi- 21 de membrii.
Consiliul Municipiului Bucuresti este alcatuit din 25 de membrii. Alegerile sunt validate in prezenta a 2/3 din numarul total al reprezentantilor in Adunarea Generala. In cazul in care nu este intrunita conditia de mai sus, in termen de 2 saptamani, se va organiza o alta adunare generala pentru alegeri, al carei rezultat va fi validat indiferent de numarul participantilor. Consiliul Judetean respectiv al Municipiului Bucuresti, va alege dintre membrii sai un birou format dintr-un presedinte, 2 vicepresedinti, si un secretar.

Organizarea la nivel national a “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania”:
Organele de conducere a “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” la nivel national sunt:

Adunarea Generala Nationala este constituita din reprezentanti alesi la nivel judetean si al Municipiului Bucuresti potrivit normei de 1 reprezentant la 500 de membrii. Adunarea Generala Nationala alege prin vot secret cu majoritate simpla, membrii Consiliului National al “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania”, in prezenta a minim 2/3 din numaul total a reprezentantilor alesi. In cazul in care la Adunarea Generala Nationala la care au loc alegeri nu se intrunesc un numar de 2/3 din numarul total al reprezentantilor, in termen de 2 saptamani, se va organiza o alta Adunare Generala Nationala de alegeri, al carei rezultat va fi validat indiferent de numarul participantilor. Adunarea Generala Nationala adopta in prezenta a cel putin 2/3 din numarul total al reprezentantilor alesi Codul de Etica si Deontologie al asistentilor medicali si moaselor din Romania, regulamentul de organizare si functionare al “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania”, precum si statutul “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” .
Consiliul National este alcatuit din cate 2 reprezentanti ai fiecarui judet, respectiv 4 reprezentanti ai Municipiului Bucuresti si cate un reprezentant din ministerele cu retea sanitara proprie alesi de catre Adunarea Generala Nationala. Consiliul National este legal constituit in prezenta a jumatate + 1 din numarul membrilor sai si hotaraste cu majoritate simpla. Consiliul se intruneste in sesiuni trimestriale si extraordinare. In cadrul Consiliului National functioneaza Comisia Nationala de specialitate a asistentilor medicali generalisti, Comisia Nationala de Specialitate a moaselor, Comisii Nationale de specialitate pentru celelalte specialitati ale asistentilor medicali, Comisia Nationala de disciplina precum si departamante si compartimente de specialitate.
Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” este coordonat intre sesiunile Cosniliului National de catre Biroul Executiv.
Biroul executiv – al Consiliului National este constituit din presedinte, 3 vicepresedinti, si un secretar alesi prin vot secret de membrii Consiliului National.
Organizarea alegerilor la nivel national, judetean si respectiv al Municipiului Bucuresti, se desfasoara o data la patru ani in baza regulamentului de alegeri elaborat de Biroul Executiv al “Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania” si aprobat de Consiliul National.
Veniturile ordinului asistentilor medicali si moaselor din Romania se constituie din taxe de inscriere, cotizatii lunare, donatii, sponsorizari, fonduri rezulatate din taxe, percepute pentru manifestari stiintifice, drepturi editoriale, alte surse cu respectarea prevederilor legale.

CAPITOLUL 20

CONCLUZII

Sistemul serviciilor de sanatate din Romania aflat in plina reforma din anul 1989 are ca obiective strategice imbunatatirea starii de sanatate a populatiei, garantarea accesului echitabil la serviciile sistemului de ingrijiri de sanatate si asigurarea unui sistem de ingrijiri mai bine calificat.
Pe parcursul derularii reformei s-a actionat pe linia reorganizarii si eficientizarii activitatii spitalicesti, revigorarii asistentei primare prin medicii de familie, reorganizarii ambulatoriului de specialitate si armonizarea legislatiei cu cea a Uniunii Europene.
In contextul reformei se impune clarificarea rolurilor si responsabilitatilor principalilor actori din sectorul sanitar, profesionalizarea personalului de conducere, constituind o etapa importanta a reformei. Managerii spitalelor trebuie sa se preocupe permanent de toate aspectele ce afecteaza acordarea serviciilor de ingrijiri de sanatate precum si de sanatatea financiara a spitalelor. Managerii de spitale stabilesc procedurile corecte pentru monitorizarea performantelor stabilite pe baza politicilor de functionare si dezvoltare. Monitorizarea activitatii implica stabilirea unui flux informational operational, ce va semnala permanent modul in care se realizeaza obiectivele politicilor de functionare si au de asemenea responsabilitati referitoare la crearea si monitorizarea politicilor financiare. Responsabilitatile specifice includ stabilirea bugetelor precum si colectarea si evaluarea informatiilor financiare si statistice.
Managerii de servicii de sanatate trebuie instruiti privind mediul spitalicesc si functionarea in cadrul acestuia. Asistentul medical, membru al echipei de ingrijire poate fi de asemenea si membru al corpului managerial al unitatii sanitare in care isi desfasoara activitatea, ca asistent sef de sectie sau director nursing.
Analizand situatia actuala a sistemului sanitar romanesc precum si evolutia acestuia,se impune ca Romania sa-si identifice permanent nevoile reale de servicii medicale sis a elaboreze programe de actiune bazate pe resursele disponibile, avand in vedere faptul ca asiguratul este elementul central al sistemului asigurarilor de sanatate.
Prioritatile reformei sectorului sanitar vizeaza aspecte precum:
1. Stabilirea unor politici coerente de sanatate, dezvoltarea acestor politici bazandu-se pe analiza indicatorilor de sanatate comparabili ca nivel cu cei din Uniunea Europeana.
2. Avand in vedere criza financiara existenta la nivelul spitalelor se impune profesionalizarea personalului de conducere si dezvoltarea managementului spitalicesc strategic, financiar si al proceselor administrative.
3. Un alt aspect important al reformei este asigurarea finantarii durabile si predictibile a sistemului sanitar romanesc.
4. Cresterea performantei spitalelor cu asigurarea accesului la serviciile spitalicesti si expunerea acestora pe piata serviciilor spitalicesti. Obiectivele reformei organizationale a spitalelor fiind cresterea eficientei tehnice si alocative, cresterea accesibilitatii pentru grupurile defavorizate si adecvarea structurii serviciilor spitalicesti la asteptarile utilizatorilor.
5. Integrarea sanatatii in alte politici, cum ar fi cele privind protectia sociala, educatia, cultura, dezvoltarea economica.
Masurile principale ce ar trebui urmate sunt:
- dezvoltarea unui model de alocare obiectiva a fondurilor existente in sistem catre spitale, in functie de caracteristicile spitalului;
- stabilirea anuala a numarului necesar de medici si asitenti medicali care sunt pregatiti in sistemul de invatamant medical public si privat;
- dezvoltarea programelor de formare continua;
- incurajarea colaborarii intre spitalele din Romania si cele din Uniunea Europeana si SUA, favorizand schimburile de specialisti, crearea colectivelor mixte de cercetare, ducand nemijlocit la imbunatatirea actului medical;
- imbunatatirea eficientei si calitatii serviciilor medicale prin restructurarea si reorientarea lor cu scopul de a raspunde nevoilor de ingrijire a populatiei;
- achizitionarea prioritara a produselor farmaceutice romanesti cat si a aparaturii si instrumentarului medical;
- introducerea conceptului cast-eficienta, prin organizarea unor servicii medicale integrate;
- cresterea rolului medicinei preventive si promovarii sanatatii;
- accentuarea autonomiei serviciilor de sanatate, ducand la stimularea competitiei si calitatii serviciilor medicale;
- asigurarea unor servicii medicale de calitate ridicata pe intreg teritoriul tarii, reducand diferentele intre mediul rural si urban;
- sustinerea infiintarii si dezvoltarii serviciilor medicale private etc.
Aceasta carte intentioneaza sa ofere viitorilor asistenti medicali informatii si cunostinte care sa vina in sprijinul formarii lor profesionale si manageriale.

BIBLIOGRAFIE

1. Armenia Androniceanu "Management public" Editura Economica, Bucureşti, 1999
  1. Charles Debbach "La transparence administative en Europe" - ediţia II- 1995
  2. "Cartea alba a guvernării" - capitolul privind sectorul public
  3. Conferinţa privind problemele de sănătate de interes comun pentru România si Uniunea europeana (Bucureşti 4-6 octombrie 2000)
  4. Comunicatul Ministerului Sănătăţii si Familiei privind reuniunea de la 21 februarie 2003
  5. Nita Dobrota "Dicţionar de Economie" Editura Economica, Bucureşti 1999
  6. Prof. G. Moldoveanu "Analiza organizationala" Editura Economica, Bucureşti, 2000
  7. I. Plumb "Managementul Servicilor publice" Editura ASE, Bucureşti 2000.
  8. Institutul National de Statistica si Studii Economice - indicatori demografici
  9. Legea 70/2002 priwind regimul juridic si metodologia administrării unităţilor sanitare publice de interes local si judeţean
  10. Legea nr. 145/1997 privind asigurările de sănătate
  11. Legea nr. 307/2004 privind exercitarea profesiei de aisstent medical si a profesiei de moasa, precum si organizarea si functionarea „Ordinului Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania”
  12. Legea nr. 529- Legea pentru ratificarea Acordului European asupra instruirii si formarii asistentilor medicali, incheiat la Strasbourg la 25 oct. 1967
  13. Legea 146/1999
  14. HG 743/3 iulie 2003
  15. Hotărârea guvernului nr 790/2001 privind organizarea si funcţionarea Ministerului Sănătăţii si Familiei
  16. Marius Profiroiu "Managementul strategic al colectivităţilor locale" Editura economica, Bucureştii 1999
  17. Marius Profiroiu, Irina Popescu "Politici Europene" Editura economica, Bucureşti, 2003
  18. O. Nicolescu, I. Verboncu "Metodologii Manageriale" Editura tribuna Economice, Bucureşti, 2001
  19. Programul de guvernare 2000-2004 - capitolul V privind imbunatatirea stării de sănătate a populaţiei
  20. O.U.G nr 150/ 31 oct. 2002 privind organizarea si funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate
22. OUG 48/2003 privind intarirea disciplinei financiare si a creşterii eficientei utilizării fondului sistemului sanitar
23. Ordonanţa Guvernului nr. 124/1999 privind organizarea cabinetelor medicale

24. Ordonanţa de Guvern nr. 182/2002 privind licitaţiile electronice