Psihologie medicală , C3 -Psihosomatica , Situaţii generatoare de stres psihic



Psihosomatica este o concepţie medicală integratoare care permite abordarea unor afecţiuni somatice induse psihic, ca reacţie a unor trăiri emotiv tensionale sau a unor manifestări psihice secundare unor boli organice. Psihosomatica este o disciplină ştiinţifică ce are ca obiect studierea relaţiilor ce există între factorii biologici, psihologici şi sociali care intervin în explicarea sănătăţii şi a bolii. (IKEMI – a 4a dimensiune-ecologică, existenţială – libertatea deciziei în cadrul unei autocunoaşteri şi a perceperii de către individ a sensului vieţii, a asumării responsabilităţii actelor sale). Psihosomatica este o adevărată mentalitate de abordare a pacientului deoarece este o concepţie holistică (unitatea dintre soma şi psihic), se bazează pe observaţii clinice, include influenţa mediului social asupra bolii, reliefează dubla vulnerabiliatete la stres (psihică şi de organ), impune stresul psihic ca factor de risc (exclusiv, aparent sau sumativ). Cunoaşterea afectivităţii devine un prim element esenţial în înţelegerea tulburărilor psihosomatice. Anxietatea este simţul intern care previne Eul despre existenţa unui conflict între două tendinţe afectiv opuse. Anxietatea, angoasa, frustrarea, dependenţa, culpabilitatea sunt elemente cauzale. Personalitatea premorbidă poate fi caracterizată prin reactivitate emoţională crescută, susceptibilitate accentuată, rigiditate, agresivitatea externă blocată.
Unii bolnavi fac nevroze, alţii boli psihosomatice. Cei care devin somatici dezvoltă un sindrom de renunţare şi cedare ca răspuns la o pierdere sau ameninţare. Unii autori sunt de părere că o cauză a suferinţei psihosomatice este alexitimia – incapacitatea de a recunoaşte şi a descrie sentimente, dificultatea de a diferenţia stările emoţionale de senzaţii corporale, incapacitate imaginativă.
Reactivitatea este un proces modulat de factori genetici şi de personalitate prin care creierul interpretează evenimentele care-i parvin şi trimite mesaje somatomotorii, vegetative şi neuroendocrine la organele ţintă. Vulnerabilitatea la stres este premisa importantă pentru apariţia nevrozelor, psihozelor reactive şi a bolilor psihosomatice. Orice SP este un examen dat nu numai de psihicul individului solicitat ci şi de fiecare organ (glandele, sistemul imunitar, ap. cardiovascular, respirator, digestiv), acţiune sumativă a mai multor agenţi etiologici. Suportul social are rol de filtru în calea stresului. Factori de risc biografici în creşterea vulnerabilităţii la stres sunt: circumstanţe socio-profesionale ale părinţilor (status socio-economic scăzut, nivel educaţional scăzut al părinţilor), climat psihic indus de părinţi (tulburări psihice ale mamei sau tatălui, patologie relaţională, criminalitate), carenţe afective (copil nedorit, nelegitim, educaţie monoparentală, tată autoritar), contacte sociale reduse, netrainice, interval mai mic de 18 luni între fraţi, abuz sexual sau viol.
Reacţia de coping este strategia adaptativă utilizată, adesea inconştient, de a face faţă situaţiei, de a învinge dificultăţile. Stresul este un factor agresiv dar şi un proces de adaptare al organismului, un răspuns nespecific, general la acţiunea agenţilor stresori, prin reacţii adaptative fiziologice, mediate neurovegetativ-endocrin. Adaptarea este promovarea creşterii şi dezvoltării umane prin utilizarea activă a resurselor biopsihosociale care participă la controlul, stăpânirea şi prevenirea stresului generat de condiţii externe/ interne. Adaptarea este baza pentru supravieţuirea şi evoluţia grupului.
Simptome şi semne psihosomatice: palpitaţii, tremor, modificări ale vocii, paloare/roşeaţă tegumentară.
Tulburările psihosomatice sunt (paratrăznet) stereotipe(aceeaşi zonă de reacţie şi aceleaşi simptome): cefalee, migrena, tahicardie paroxistică supraventriculară, diaree, prurit, tulburări de dinamică sexuală, crize de tetanie, lipotimii, vărsături, acnee, dismenoree, herpes, etc.
Boli psihosomatice sunt astmul bronşic, cardiopatia ischemică, diabetul, HTA, obezitatea, spasmul piloric, psoriazisul, rectocolita ulcerohemoragică, colonul iritabil, ulcerul gastroduodenal, artrita reumatoidă, cancerul etc.
Terenul psihosomatic este reprezentat de o dublă vulnerabilitate a bolnavului la stresul psihic: vulnerabilitatea psihică (medie – personalitate de tip A sau C) şi vulnerabiliatea de organ.
În cadrul sistemelor de transmisie de la soma la cortex şi de la cortex la soma sistemul neuro-vegetativ-endocrin ocupă locul cel mai important ca sursă de mediatori. Stimulii dotaţi cu o semnificaţie nocivă acţionează pe calea organelor de simţ, cu proiecţie corticală; apar influxuri nervoase corticosubcorticale, cu activarea centrilor neurovegetativi superiori, punerea în funcţiune a sistemului simpaticoadrenergic şi a axului hipotalamohipofizar renal, cu eliberarea consecutivă de catecolamine, ACTH, cortisol, vasopresină, STH, inhibiţia sistemului imunitar - stat inima în loc, nod în gât, albit, înroşit. Stresul solicită anumite organe şi aparate cu disfuncţii latente, ori deja manifeste şi conduc la apariţia tulburărilor psihosomatice.


Situaţii generatoare de stres psihic

I.Conflicte familiale
A.Copilul cu autoritatea parentală: Copilul cu ceilalţi fraţi:
- frustrare – prin exces de autoritate; - concurenţă afectivă;
- depresie – prin dezinteres. - interese divergente.
B.Conflicte conjugale privind exercitarea autorităţii; probleme materiale; educaţia şi îngrijirea copiilor; dezacord asupra preferinţelor; nepotriviri temperamentale/ în raporturile sexuale; despărţiri temporare.
C.Conflicte paraconjugale – cu socrii, părinţii.
D.Pierderi, prejudicii: boli ale membrilor familiei, decese, divorţ.
II.Conflicte profesionale: activitate profesională excesivă; „recuperare” inadecvată(lipsa relaxării, somn insuficient);
factori perturbanţi(sonori, termici); „climat afectiv negativ” - raporturi inadecvate cu colegii, superiorii, subalternii; responsabilităţi mari profesionale şi obşteşti - „manager disease”; veleităţi peste posibilităţi; insuccese de ordin personal sau ale colectivului, termeni de execuţie nerealizaţi/ nerealizabili în muncă.
III.Conflicte sociale: probleme materiale şi/ sau de locuinţă; tensiunea vieţii moderne („criza de timp”, poluarea sonoră, etc.); măsuri coercitive(inclusiv privarea de libertate); accidente de automobil; terorismul; şomajul; drogurile; sectele religioase inductoare de contrângeri.
IV.Conflicte în sfera vieţii intime: complexe de inferioritate diverse: fizice (deficit statural, fizionomie, ponderal, etc.), tulburări de dinamică sexuală(la bărbaţi mai ales), situaţia de bolnav, legate de inserţia socio-familială; sentimente dominante de coloratură afectiv-negativă; nesatisfaceea unor trebuinţe biologice; „spleen” (subsolicitarea, monotonia vieţii personale).
V.Conflicte iatrogene: fobii faţă de unele boli, tanatofobie; goana după medicamente; avatarurile spitalizării.
VI.Calamităţi naturale: cutremure, inundaţii, modificări bruşte ale climei
VII.Schimbări ale modului de viaţă: definitive (căsătorie, divorţ, decese ale celor apropiaţi, boli grave, cronice, invalidante, mutaţii profesionale, etc.); temporare sau de importanţă mai redusă (mutarea în altă locuinţă, deplasări temporare în interes de serviciu sau în concediu, schimbarea unor obiceiuri –renunţarea la fumat, curele de slăbire).
Stresul – în sens etimologic provine din latinescul stringere care înseamnă a cuprinde, a îmbrăţişa, a strânge, a lega, a răni, a jigni. Termenul a fost folosit în limba engleză încă din secolul al XVII lea pentru a exprima suferinţa, privaţiunea, necazurile, adversitatea, adică consecinţele unei vieţi dificile. Din secolul al XVIII lea atenţia este îndreptată asupra agentului care stă la originea stresului, cauza care produce o tensiune şi determină într-un timp mai scurt sau mai îndelungat deformarea unui obiect→stresul poate antrena, pe termen lung, la oameni, boli somatice şi/ sau boli mintale, depăşindu-se astfel concepţia fizică şi trecându-se la o viziune medicală sau psihologică. Din această perspectivă, noţiunea de stres a fost introdusă în 1931 de Selye pentru a defini ceea ce se va numi „sindromul general de adaptare” adică acea stare manifestată printr-un sindrom specific care corespunde tuturor schimbărilor nespecifice induse într-un sistem biologic. Pentru Selye stresul este în mod fundamental un răspuns fiziologic. Sindromul general de adaptare este un răspuns biologic particular la un stimul nociv care implică creşterea hormonilor adrenocorticali, pituitar şi reprezintă sistemul de apărare biologică împotriva stimulilor nocivi în general. SGA are trei etape:
  • alarma – activare biologică ce cuprinde două forme – şoc- contraşoc;
  • rezistenţa – creşte rezistenţa la stimuli dăunători, scade rezistenţa la alţi stimuli, organismul pare că s-a adaptat la situaţie, comportându-se normal, dar cu persistenţa modificărilor din stadiul de contraşoc prelungit;
  • epuizarea – dispare efectul adaptării. Prelungit excesiv, produce leziuni ireversibile, boli de adaptare.
Stresul poate stimula sau dăuna. Este o forţă care produce o tensiune, urmată de o deformare a obiectului asupra căruia s-a exercitat; este vorba de un stimul extern, de un agent oarecare: zgomot, căldură, frig, doliu, pierderea locului de muncă→este rezultatul acţiunii unui agent fizic, psihologic sau social; este în acelaşi timp stresorul cât şi rezultatul acestei acţiuni; este reacţia de apărare în faţa excitaţiilor senzoriale şi motrice.
Sursele de stres se referă la mediul de lucru, la excesul sau lipsa de activitate, la pericolul fizic, la adecvarea dintre individ şi mediul său înconjurător şi la relaţia familie-muncă. Ambiguitatea rolului( lipsa de claritate în ceea ce priveşte rolul individului la locul de muncă, a obiectivelor propuse şi a dimensiunilor responsabilităţii sale determină obţinerea unui minimum de satisfacţii profesionale, o stare crescută de tensiune în raport cu munca prestată şi un sentiment al lipsei de importanţă a muncii însoţită de o pierdere a respectului faţă de sine. Stresul relaţional este legat de calitatea raporturilor umane întreţinute de superiorul ierarhic cu subordonaţii şi colegii de muncă. Relaţiile bune dintr-un colectiv de muncă sunt un factor primordial pentru sănătatea individului şi colectivităţii.
Trebuie luate în considerare şi caracteristicile situaţiei stresante, caracteristicile biologice şi psihologice ale indivizilor şi caracteristicile sistemelor sociale, care acţionează ca nişte bariere protectoare ale indivizilor. Caracteristicile stresorilor sunt evaluate în funcţie de intensitatea, dimensiunea, durata lor, de imposibilitatea de a fi prevăzute şi de efectul de noutate→evenimentele imprevizibile au mai mare efect asupra persoanelor decât cele anticipate mintal.
Perceperea stresului de către indivizi depinde de două mari categorii de variabile: factorii personali (pragul senzaţiilor, inteligenţa, capacitatea verbală, tipul de personalitate, sistemele psihologice de apărare, experienţa trecută şi un anumit simţ de stăpânire al propriului destin) şi de factori externi (vârsta, nivelul şcolar, veniturile, activitatea profesională etc.) Indivizii dotaţi cu mai multe calităţi, calificare şi resurse decât alţii sunt mai adaptaţi să facă faţă situaţiilor stresante.
Dependenţa, autoînvinuirea, perfecţionismul, gândirea rigidă, concepţia negativă despre sine, despre lume şi viitor, situaţia socială dezavantajoasă (venitul-la bărbaţi şi educaţia la femei), sexul (femeile mai vulnerabile decât bărbaţii; femeile oferă mai mult suport celor din jur, sunt mai empatice decât bărbaţii) sunt factori care cresc vulnerabilitatea la stres. Rezistenţa unui individ nu poate fi evaluată fără a ţine cont de mediul în care trăieşte. Stresul este minim la cei implicaţi într-o structură care acţionează după modelul protecţiei materne individuale, ca un scut protector. Orice ruptură a legăturilor cu mediul său duce la manifestarea slăbiciunilor individuale: izolare socială, marginalizare, lipsa unui statut.
Medicina psihosomatică a dezvoltat formularea clasică a teoriei specificităţii emoţionale. Există trei factori care împreună determină apariţia bolii: vulnerabilitatea organului, structura psihologică conflictuală şi circumstanţele actuale de viaţă responsabile de intensitatea emoţională.
Bolile de adaptare exprimă antagonismul hormonal dintre mineralocorticoizi şi glucocorticoizi: excesul de mineralocorticoizi este cel care condiţionează maladiile de adaptare→ factorii emoţionali şi mediul social influenţează orice maladie (natura psihosomatică), deoarece factorii emoţionali influenţează toate procesele fiziologice prin intermediul căilor nervoase şi a hormonilor. Clasificarea factorilor care ar putea avea o importanţă etiologică: constituţia ereditară, traumatismul obstetrical, boli organice ale copilăriei, îngrijiri primite în copilărie (modul de înţărcare, educaţia pentru controlul sfincterelor, condiţii materiale şi psihologice pentru somn), experienţe accidentale de ordin afectiv în copilărie, climat afectiv în mediul familial şi trăsături personale specifice ale părinţilor şi rudelor colaterale, traumatisme fizice ulterioare, experienţe afective ulterioare în relaţiile interpersonale şi în relaţiile profesionale.
Stresul devine patogen atunci când durează, creierul fiind incapabil de a regla mecanismele fiziologice. Reacţia de adaptare iniţială, care durează între câteva secunde şi mai multe ore, joacă de obicei un rol pozitiv pentru supravieţuire. Reacţia, în cazul stresului cronic sau permanent, are un rol negativ asupra sănătăţii. Agresiunile psihologice, mai ales repetate, au tendinţa de a dimiua potenţialul de răspuns imunitar pe care îl are un individ într-un mediu psihosocial dat ţinând seama de structura personalităţii sale şi de capacităţile sale de adaptare. Axa hipotalamus – hipofiză – suprarenale este implicată în mod deosebit.
Stresul psihic se referă la totalitatea conflictelor personale sau sociale ale individului care nu-şi găsesc soluţia, o stare de tensiune, încordare, disconfort determinate de agenţi afectogeni cu semnificaţie negativă, de frustrare sau reprimare a unei trebuinţe, dorinţe, aspiraţii, de dificultatea sau imposibilitatea rezolvării unor probleme.
Literatura de psihosociologie medicală a evidenţiat asocierea certă între diferite tipuri de personalitate şi anumite stări morbide.
Tipul A de personalitate caracterizat prin nerăbdare, ostilitate, competitivitate, îndârjire, implicare în muncă, ambiţie exagerată, agresivitate, autoritarism şi dominanţă, anxietate, iritabilitate, impulsivitate interioară şi exterioară, capacitate redusă de deconectare şi relaxare se asociază cu bolile cardiovasculare.
Tipul B de personalitate – necompetitiv, relaxat, neagresiv, neambiţios, liniştit, fără grabă, flegmatic, calm, eficient, organizat este de cinci ori mai puţin expus riscului de boli cardiovasculare.
Tipul C de personalitate este predispus îmbolnăvirii de cancer, proces mediat prin slăbirea sistemului imunitar – depresie, stări de melancolie, reprimarea emoţiilor negative, interiorizarea stărilor de furie, sentimentul neputinţei învăţate, absenţa suportului social, expresivitate emoţională scăzută, mod de ajustare pasiv şi represiv la factorii stresanţi.
Vulnerabilitatea la stres poate fi genetică sau dobândită. Variabilele patogene ţin de mijloacele individuale inadecvate de luptă cu stresul (reprimarea sau inhibarea exteriorizării emoţiilor, anxietatea, depresia, agresivitatea disproporţionată, încăpăţânarea, pasivitatea, irascibilitatea excesivă). Persoanele cu slabă stimă de sine apreciază multe situaţii drept stresante şi se consideră incapabile de a le face faţă, ceea ce le creşte anxietatea şi depresia.
Trăsăturile de personalitate fragilizante sunt:
  • toleranţa scăzută la frustrare
  • tendinţe interpretative pe un fond de susceptibilitate crescută
  • rigiditate
  • încăpăţânare
  • introversie
  • egocentrism accentuat
  • impulsivitate, emotivitate crescută
  • personalitate dezechilibrată de tip borderline, cu frica excesivă de abandon
  • nevroticii cu tendinţe obsesive şi fobice pe un fond anxios.
La baza stresului psihic există o neconcordanţă între resursele, abilităţile, capacităţile individului şi cerinţele impuse acestuia.

Eustresul 

este o stare provocată de stimuli plăcuţi ai ambianţei sau de trăiri psihice plăcute, palpitante, de la emoţii până la sentimente. În cursul eustresului are loc creşterea secreţiei de adrenalină ca factor stabilizant, stimulator al organismului şi a endorfinelor ca neurohormoni moderatori ai plăcerii. El este generat de stări psihice cu tonalitate afectivă pozitivă puternic exprimată şi cu durată prelungită (sentimentul de dragoste împărtăşită constituie un eustres cu rol dinamizator atât asupra conduitei cât şi asupra creativităţii, practicarea unor sporturi, actul sexual).

Remedii „tradiţionale”

S-a constatat că, pentru a face faţă stresului, s-a recurs la utilizarea accentuată a funcţiei orale. În condiţii de stres se produce o regresie afectivă care facilitează întoarcerea la preafericita perioadă a alimentaţiei materne. Dintre remediile tradiţionale se notează recurgerea la alcool, care induce o senzaţie de destindere şi o uşoară stare de excitaţie, dar care, în exces, provoacă şi intensifică tulburările de somn, agravează depresia latentă. Tutunul, stimulând producerea de adrenalină, diminuează angoasa, sporeşte starea de veghe şi creează o senzaţie de energie. Pe termen lung, folosirea lui antrenează tulburări cardiace, respiratorii şi anumite forme de cancer. Cacao, cafeaua au ca efecte negative tulburări ale ritmului cardiac, dureri de cap, iritabilitate, insomnii.

Remedii „moderne” antistres

Consumul de somnifere şi tranchilizante, utilizarea drogurilor au drept obiectiv acţiunea de diminuare progresivă a tensiunilor psihice şi musculare şi scăderea excitaţiilor senzoriale, cu importante consecinţe de relaxare asupra funcţiilor vitale, conduc la automedicaţie şi dependenţă.
Remediile efective împotriva stresului sunt exerciţiile de relaxare corporală, de relaxare mintală, metode psihoterapeutice.

Principii de conduită antistres:

-Realizarea activităţilor în linişte, nepresaţi de timp sau persoane

-Programarea activităţilor în funcţie de capacitatea de muncă
-Desfăşurarea activităţilor zilnice în locuri plăcute ca ambianţă, înconjuraţi de persoane cu care putem discuta fără a ne supăra – în cazul în care ne supără cineva să încercăm reducerea efectelor prin exteriorizarea nemulţumirii
-Relaxarea în timpul lucrului pentru câteva minute
-Utilizarea muzicoterapiei, amuzamentului, lecturilor plăcute
-Evitarea agresiunilor psihice
- Calcularea resurselor financiare în funcţie de priorităţi pentru a evita stresul financiar
-Armonizarea aspiraţiilor cu aptitudinile
-Oferirea cu regularitate a afecţiunii
-Somn de 7-8 ore pe noapte
-Discutarea dificultăţilor cu alţii, prieteni cărora să le poţi face confidenţe
-Practicarea exerciţiului fizic, mersul pe jos
-Cultivarea unor trăiri şi sentimente pozitive, recurgerea la umor.
Rezistenţa la stres sau resursele persoanei de adaptare la stres sunt suportul economic, abilităţile personale, tehnicile pozitive de apărare a Eului, suportul social, dorinţa de a face ceva, resursele de sănătate şi energie, convingerile pozitive asupra vieţii, posibilitatea de a-şi rezolva problemele asociată cu o stare de bine fizic, părere bună despre sine şi speranţă