Comunicare Profesională ,5 Feedback nonevaluativ

Feedback nonevaluativ

Feedbackul nonevaluativ este procesul de comunicare prin care persoana dă feedback fără a face referiri la propriile judecăți și idei, ajută interlocutorul să-și exploreze propriile probleme și să găsească soluții. Scopul feedbackului nonevaluativ este de asemenea și cunoașterea de către persoana care dă feedback a unui volum mai mare de informații privind sentimentele și opiniile celuilalt.
Feedbackul nonevaluativ este important în comunicare dar trebuie utilizat cu abilitate. Există 3 tipuri: de sondare, suportiv, de înțelegere.
De sondare presupune solicitare de informații suplimentare pentru înțelegerea clar, concretă, concisă a problemei. Ex. ,,Ce anume te îngrijorează?,,
Suportiv, adică necesitatea de a transmite interlocutorului că acordăm atenție problemelor lui și vrem să ajutăm. Este bine să aducem în discuție progresele sau avantajele.
De înțelegere are rolul de a clarifica împreună cu interlocutorul adevărata semnificație a celor spuse de interlocutor. Se realizează prin parafrazare. Astfel interlocutorul poate interveni cu noi detalii.
Particularități ale feedbacului eficient:
  • Trebuie să se bazeze pe încrederea dintre emițător și receptor
  • Să fie clar, specific, direct
  • Corect încadrat în timp, să fie dat imediat, în momentul în care receptorul este pregătit să-l primească.
  • Să fie centrat pe o problemă
  • Să nu fie impus, este eficient doar când este solicitat de interlocutor
  • Trebuie să cuprindă acele lucruri pe care interlcutorul să fie capabil să le facă
  • Nu include sfaturi, ci presupunem împărtășirea cu interlocutorul a observațiilor legate de situația dată.

Metode și tehnici de ascultare

Comunicarea eficientă depinde și de capacitatea interlocutorului de a asculta, ciar dacă acesta a fost corect transmis.
Nu înseamnă a tăcea pentru a auzi ceea ce se transmite, ci înseamnă concentrare pe ceea ce spune vorbitorul pentru înțelegerea mesajului primit. Doar a tăcea este ascultare pasivă, a asculta și a înțelege este ascultare activă. Ascultarea activă este procesul intelectual și emoțional prin care receptorul procesează fizic, emoțional și intelectual mesajele emițătorului în căutarea semnificației acestuia.
Pentru o comunicare eficientă este necesară și o ascultare eficientă. Eficientizarea ascultării este bine ca persoana care ascultă să-și cunoască încă de la începutul discuției scopurile și obiectivele vizate. Obiectivele ascultării: pentru a înțelege, pentru a obține un volum mai mare de informații, pentru a reține mai bine cele spuse, mai ascultăm ca să ne facem o imagine despre vorbitor, ca să dezvoltăm o relație empatică, pentru diverstisment.
Beneficiile ascultării active în relația cu pacientul:
  • Obținerea de informații de care avem nevoie
  • Înțelegem mai bine comportamentul celuilalt
  • Ascultarea activă î-i transmite celuilalt sentimentul că este înțeles
Ascultarea activă are următorii pași:
1. Senzația ca rezultat al analizatorului auditiv
2. Interpretarea, atribuirea unui sens celor ce au fost auzite.
3. Înțelegerea sau comprehensiunea, adică evaluarea a ceea ce s-a ascultat.
4. Răspunsul
Ascultarea eficientă se realizează prin:
  • Concentrare asupra mesajului prin atenție, stare fizică și psihică bună.
  • Memorare
  • Efort de înțelegere
  • Rezistență la factori perturbatori
  • Interacțiune cu vorbitorul
Ascultarea creativă este o competență comunicațională care se formează în timp și are la bază următoarele abilități:
1. abilitatea de a focaliza atenția asupra vorbitorului
2. abilitatea de a clarifica conținutul comunicării prin interacțiune cu vorbitorul
3. abilitatea de a depăși barierele de ascultare.
Pentru a putea realiza o ascultare activă, este necesar să fie asigurat un climat corespunzător comunicării. Doar astfel receptorul va putea înțelege clar, corect, precis, ceea ce i s-a transmis.

Tehnici și strategii de ascultare activă

1. focalizare pe ceea ce spune vorbitorul
2. interacțiune cu vorbitorul pentru a verifica dacă mesajul a fost corect și exact înțeles
3. evitarea erorilor de ascultare
4. furnizarea feedbackului

1. focalizare pe ceea ce spune vorbitorul se realizează prin:
- concentrarea atenției asupra celuilalt prin înlăturarea surselor de distragere
- exprimarea disponibilității pentru ascultare prin mod verbal sau non verbal
- menținerea contactului vizual
- utilizarea limbajului nonverbal pentru încurajarea vorbitorului
- sesizarea limbajului nonverbal și paraverbal utilizat de vorbitor
- adoptarea unei atitudini pozitive față de vorbitor, ceea ce presupune, să nu întrerupi, să nu tragi concluzii pripite, să nu schimbi subiectul, să nu dai sfaturi dacă nu au fost cerute, să nu acuzi, să nu judeci, să nu ignori sentimentele celuilalt.
- Utilizarea tăcerii în procesul comunicării.

Bariere de ascultare:
  • Bariere de context sau de mediu
  • Care țin de ascultărot, oboseală, lipsă de interes, idei preconcepute etc.
  • Elemente ce țin de vorbitor, utilizarea unui limbaj inadecvat, transmitereea mesajului fără coerență, ținuta, dicția etc.
  • Pseudo- ascultare
  • Defensivitatea și adoptarea unei aitudini obstacol
  • Ascultarea selectivă
2. Interacțiune cu vorbitorul pentru a verifica dacă mesajul a fost corect și exact înțeles, se poate face prin întrebări clarificatoare. Se mai face prin parafrazare, ascultătorul reformulează mesajul pe care l-a primit și înțeles, explicându-i emițătorului ce și cum a înțeles din acest mesaj.
3. Evitarea erorilor de ascultare:
- gesturi stereotipe
- expresii stereotipe
- minimalizarea seminifcației mesajului primit
4. Furnizarea feedbackului
Este important ca după receptarea unui mesaj feedbackul să fie obiectiv și să respecte calitățile feedbackului eficient.
Ascultarea activă în relația cu pacientul:
Se poate realiza prin utilizarea abilităților verbale și paraverbale și anume: ton, ritmul, limbaj, asigurarea unui cadru adecvat, respectarea intimității vorbitorului, menținerea discuției la obiect, interacțiune cu vorbitorul. De asemenea ascultare activă se realizează și prin utilizarea abilităților nonverbale; menținerea contactului vizual, atitudine degajată, exprimată și verbal și prin postură, orientarea corpului spre pacient, expresia senină a feței, și utilizarea tăcerii pentru a permite celuilalt să vorbească , să-și sistematizeze gândurile, dar și pentru a depăși o situație de criză.


Concluzia este că ascultarea activă constă în renunțarea la plăcerea de a vorbi și utilizarea dexterităților de sesizare a mesajelor verbale și nonverbale, participarea la actul de comunicare și capacitatea de sintetizare a mesajului transmit de vorbitor.