Comunicare Profesională , 3 Managementul informației

Managementul informației

În activitatea profesională dar și cea de toate zilele, informația constituie obiectivul principal al comunicării interumane.
Managementul informației presupune identificarea, evaluarea, utilizarea adecvată a informației pe care o avem la dispoziție, pentru rezolvarea problemelor și pentru luarea deciziilor cele mai bune.
Pentru un bun management este necesar:
1.
  • Formarea unor abilități de căutare și identificare de informații
  • Prelucrarea / evaluarea
  • Utilizarea eficientă de informații
2. Strategia de selectare și prelucrare a informației
- Definirea sarcinii de lucru, stabilirea tipului de informații necesare pentru atingerea scopului propus.
- Identificarea și selectarea surselor de informație în cazul realizării unei comunicări. Pentru a fi utila este necesar ca sursa să fie autentică și credibilă.
- Localizarea și accesarea informațiilor.
- Utilizarea surselor, adică extragerea informației și organizarea acesteia, stocarea.
- Organizarea informației și utilizarea acesteia. Este obligatoriu ca citatetle incluse într-o lucrare să fie puse în ghilimele, altfel este plagiat, și este obligatoriu să fie cuprinse în lucrare în partea de subsol a paginii toate datele de indentificare a cărții din care a fost preluată informația. Citatele se numerotează și în subsolul paginii se fac precizările: prenume/nume autor, titlul cărții, editura, ediția, anul apariției, pagina de unde a fost extras citatul. În situație în care avem un articol din revistă, se menționează următoarele: nume autor, titlu, numele revistei, anul și numărul revistei, pagina citatului. Pentru lucrările de pe internet la nota de subsol se menționează numele site-ului, data accesării, numele autorului și titlul lucrării.
Dacă folosim mai multe citate și aceeași lucrare nu se precizează la toate citatele cele menționate mai sus ci se scrie ,,ibidem,, și pagina. Dacă sunt mai multe citate din același autor dar lucrări diferite, scriem ,,idem,, și pagina.
Este obligatoriu ca la sfârșit să se precizeze bibliografia. Precizările bibliografice cuprind următoarele:
  • Nume/prenume autor
  • Titlu lucrare
  • Ediția, editura
  • Anul apariției

Evaluarea activității și clasificarea informației
Clasificarea informației se face în funcție de diferite criterii:
  • Suportul pe care sunt prezentate informațiile (cărți, pliante, suport electronic etc.)
  • După proveniență și destinație vorbim de 2 tipuri: informație externă/internă. Este necesar ca lucrările de proveniență internă/externă să fie stocate și introduse într-o bază de date a oricărei instituții. În orice organizație există un sistem informațional care cuprinde ansamblul datelo și informațiilor, circuitul informațional, procedurile și mijloacele de tratare a informațiilor.
Pentru a fi utilă informația trebuie să aibă următoarele calități:
  • Consistență – adică să fie suficient de cuprinzătoare pentru a putea furniza cât mai multe informații.
  • Relevanță, să poată furniza acele informații care lipsesc, în vederea luării unei decizii.
  • Oportunitate, să fie furnizată în timp util
  • Exactitate, conținului ei să reflecte situația reală
  • Accesibilitate, să fie clară și ușor de înțeles, accesibil prin modul în care este stocată.
După circulație în activitate, vorbim despre informații transmise prin comunicare orizontală și verticală.