Pagini

Comunicare Profesională ,1- Dimensiune fundamentală a societății umane , Tipologia sau formele comunicării

Comunicarea – dimensiune fundamentală a societății umane


Comunicarea este un element fundamental care facilitează coexitența oamenilor, fiind prezentă și utilizată în toate activitățile, de la cele cotidiene până la activități complexe pe plan social.
Particularitățile comunicării:
1. Are rolul de a-i pune pe oameni în legătură unii cu alții.
2. Facilitează schimbul de informații iar prin conținutul mesajului se urmărește atingerea unui scop.
3. Se desfășoară într-un context, într-un anumit spațiu social, psihologic, temporal.
4. Comunicarea este ireversibilă.
5. Comunicarea are caracter dinamic.
Pentru ca să vorbim de comunicare, și emițătorul și receptorul trebuie să dea aceeași semnificație mesajului. Obiectivul comunicării este transmiterea și recepționarea informației, de aici derivă scopurile comunicației:
1. Schimb de informații – scop informativ
2. Scop explicativ
3. Scop persuasiv
4. Scop emotiv – pentru a socializa și pentru a fi înțeleși.
5. Scop predictiv
Comunicarea este procesul de emitere și receptare a unui mesaj prin intermediul unui canal de comunicare într-un anumit context.
Elementele comunicării sunt:
1. Mesaj – ceea ce se transmite, informații, sentimente, atitudini, etc. Pentru transmitere emițătorul folosește diverse coduri sau limbaje.
2. Cod – transpunerea gândului în imagini, gesturi, cuvinte. Este limbajul sau sistemul de semne, semnificații și simboluri în care este transmis mesajul. Din punct de vedere al limbajului utilizat sau al codului vorbim de 3 tipuri de comunicare:
  • comunicare verbală în care mesajele se transmit prin cuvinte în formă orală sau scrisă,
  • comunicare nonverbală unde mesajul este transmis prin diverse componente ale corpului uman (gest, mimică, postură)
  • comunicare paraverbală (tonul, pauze, accentul).

3. Codificarea – actul de a realiza mesajul adică de a vorbi, a gesticula, scrie, de a te poziționa față de interlocutor.
4. Decodificarea – actul de receptare a mesajului și de interpretare care se realizează ascultând, privind, citind. Cu ajutorul senzorilor, semnalele sunt receptate sub formă de idei, atitudini, concepte, comportamente.
Canalul de comunicare – canalul prin care mesajul parcurge distanța dintre emițător și receptor. Poate fi auditiv, pe calea aerului, unde, sau vizual, adică expresii ale feței.
Context – influențează comunicarea (fizic – spațiul, ambianța; sociopsihologic precum statutul social; temporal; cultural; stil de viață, credintă, etc.)






Tipologia sau formele comunicării

Nevoia de a comunica ocupă un rol important între nevoile fundamentale ale omului.
Satisfacerea nevoii de a comunica este influențată de o serie de factori printre care enumărăm:
1. Factori biologici: integritatea sistemului locomotor, integritatea organelor de simț, integritatea aparatului fonației.
2. Factori psihologici: gândire, inteligență, imaginație, memorie, emoții etc.
3. Factori sociologici: climat social favorabil, statutul social al comunicatorului, educația, cultura, personalitatea.


Componentele nevoii de a comunica sunt și obiectivele procesului de comunicare. Prin nevoia de a comunica înțelegem:
a. Nevoia de a spune, dorința de transmitere de informații
b. Nevoia de a fi auzit, ascultat, înțeles
c. Nevoia de a fi recunoscut, adică interlocutorul să conștientizeze prezența noastră și să aprecieze valoarea informațiilor transmise.
d. Nevoia de a fi apreciat, lipsa acesteia duce la pierderea încrederii în sine, în propriile forțe.
e. Nevoia de a influența adică a provoca o reacție, o schimbare comportamentală.
f. Nevoia de intimitate.

Sursele de dificultate ale comunicării:
În relație cu pacientul, asistentul medical trebuie să urmărească pacientul, să identifice manifestările de dependență și să acționeze pentru tratarea sau ameliorarea acestora.
Dintre manifestările de dependență amintim: comunicarea ineficientă la nivel intelectual, la nivel senzorial și motor, afectiv.
Intervenții autonome: asigurarea cadrului optim comunicării, liniștirea pacientului.
Obiectivele privind remedierea menifestărilor de dependență prezente la pacient:
1. Reechilibrarea psihică a pacientului
2. Asigurarea mediului adecvat
3. Educarea pacientului să folosească din nou mijloacele de comunicare care le-au fost afectate.
4. Ameliorarea stării de confuzie la nivel intelectual, reintegrarea pacientului în spațiu-timp, la nivel afectiv, adică de a atrage pacientul în diferite activități și acțiuni care pot fi de folos.
În funcție de modul de realizare s-au făcut încercări de clasificare după diverse criterii:
1. Relația dintre emițător-receptor: directă, indirectă
2. După limbaj sau sistemul de cod utilizat: verbal, non-verbal, paralimbaj.
3. După numărul de participanți și al modului după care aceștia participă la comunicare, există 5 nivele ale comunicării:
- comunicare intrapersonală
- interpersonală
- comunicare de grup: colectivul de muncă, cercul de prieteni.
- comunicare publică: discurs public, conferință.
Comunicare de masă: producerea și difuzarea de către instituții specializate a mesajelor, folosind mijloace specifice, presa, radio, TV, adresându-se unui public eterogen, numeros.
4. După statutul social al interlocutorilor vorbim de 2 tipuri:
- comunicare orizontală (egal la egal) – specifică unei echipe, se emite un număr mare de idei.
- comunicare verticală, ascendentă sau descendentă.
5. După gradul oficial: formal, informal
6. După finalitatea actului de comunicare:
- accidental
- subiectiv: transmiterea unor mesaje legate de starea afectivă a emițătorului și are ca rol să elibereze și să reechilibreze persoana respectivă.
- instrumentală: se realizează în prezența unui grup, are scop precis, acela de a produce o reacție la nivelul receptorului.

În comunicarea profesională a A.M., putem evidenția 3 finalități ale comunicării instrumentale:
1. Informațional/funcțional: transmiterea și colectarea de informații care privesc pacientul.
2. Terapeutică: scopul este de a crea climatul de încredere, câștigarea de respect și manifestare de înțelegere.
3. Educațională/pedagogică: formarea la pacienți privind deprinderi care să-i amelioreze sau mențină starea de sănătate.







Funcțiile comunicării de grup

În cadrul organizației comunicarea are următoarele funcții:
1. De informare: colectarea și monitorizarea a tututor informațiilor interne și externe obținute prin diverse mijloace și utilizate ca bază de date în luarea deciziilor viitoare.
2. De control/comandă și instruire: stabilirea îndatoririlor și responsabilităților în cadrul grupului, asigurând atingerea scopurilor și închegarea colectivului.
3. De influențare, de convingere, de îndrumare și sfătuire, cu rol de a asigura unitatea echipei sau a organizației respective.
4. De motivare – de atragere a echipei în implicarea atingerii scopurilor urmărite.
5. Funcția emoțională – este necesar să asiguri posibilitate ca omul să-și exprime propriile sentimente.

Pentru a putea realiza a comunicare eficientă, este necesar ca persoana care inițializează comunicarea să realizeze un plan de comunicare în care să găsească răspuns la întrebările: De ce? Cu cine? Unde? Când? Cum? Ce comunic?
Schema este numită analiza situației de comunicare.